Discussietopic Userreview van de Maand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Elke tweede dinsdag van de maand publiceert Tweakers een bloemlezing van de beste door users geschreven artikelen, gebaseerd op nominaties van de community, in de artikelreeks Gebruikersreview van de Maand.

We passen deze reeks regelmatig aan in een poging hem beter te maken voor lezers en reviewers.

Dus heb je opmerkingen, suggesties of andere voorstellen? Dan kun je die hier kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De redactie is aan het bekijken of de stemmen anders verdeeld kunnen worden en zou daarvan graag jullie feedback ontvangen. We willen de stemmen voor de reviews graag onderverdelen in twee categorieën: gekocht en "anders". Je kunt daardoor stemmen op reviews die door de tester zelf is gekocht en de status: Gekocht heeft, en (je hoeft je dus niet te beperken tot één review) daarnaast een stem uitbrengen op een review die in de andere categorieën valt. Dat zijn producten die de reviewer heeft: geleend, gekocht, (deels) gesponsord heeft gekregen, als hands-on nader heeft bekeken of aan een Test-panel van Tweakers heeft deelgenomen.
Zoals in de genoemde topics binnen PW, ben ik voorstander van reviewers die het product hebben gekocht en reviewers die het product (deels) gesponsord hebben gekregen. Iemand die het product koopt en reviewt heeft mijn inziens een andere mening (wat mogelijk gepaard gaat met emotie) dan iemand die heb gesponsord krijgt.

Ik ben dus voorstander voor gescheiden aandragingen :)
offtopic:
De discussie (Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame.) hoef ik hier iig niet te voeren

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:49

aex351

I am the one

Gesponsorde reviews zijn geen gebruiker reviews. Het is leuk dat er nu onderscheidt wordt gemaakt. Maar wanneer je leest 'niet gekocht' dan dekt het niet de lading dat het merendeel een commercieel motief heeft. En dus in wezen advertorials zijn. Die allen toevallig ook hoge beoordelingen krijgen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

aex351 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:08:
Gesponsorde reviews zijn geen gebruiker reviews. Het is leuk dat er nu onderscheidt wordt gemaakt. Maar wanneer je leest 'niet gekocht' dan dekt het niet de lading dat het merendeel een commercieel motief heeft. En dus in wezen advertorials zijn. Die allen toevallig ook hoge beoordelingen krijgen.
Gesponsorde reviews zijn ook gebruikerreviews. Is het een redactiereview? Nope, dan is het een gebruikersreview dus mogen ze in het juiste topic worden aangedragen.

Ik vind de scheiding tussen gesponsorde reviews en ongesponsorde reviews aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje onzin. Iedereen is bevooroordeeld aangezien het reviews betreft die per definitie subjectief zijn. Om dan te zeggen dat de ene review mogelijk objectiever is dan de andere vind ik moeilijk. Immers zitten reviews vol met meetresultaten en die zijn, tenzij gemanipuleerd, zo objectief als ze maar kunnen zijn. Userreviewers die producten gesponsord krijgen zijn even objectief als de reactie van Tweakers, uitzonderingen daargelaten. Echter kan je die rotte appels die simpelweg een advertorial zijn gewoon rapporteren.

Ik vind dus dat er een tekst bij moet dat reviews waarin (deels)gesponsorde producten worden gebruikt niet slechter of minder objectief zijn dan reviews van ongesponsorde producten. Er lijkt nu namelijk een stigma te worden gecreëerd tegen reviewers die gesponsorde producten reviewen. Dat lijkt me voor niemand wenselijk, immers ben ik als ik een review schrijf van een gesponsord product geen instagram"dame" die iedereen haar achterwerk laat zien in haar veel te strakke sportlegging, maar doe ik daadwerkelijk metingen en trek ik hieruit conclusies.

Daarbij vind ik dat gekochte & geleende producten bij elkaar moeten horen. Immers wordt op een geleend product ook geen "voordeel" behaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Frozen op 14-03-2018 23:48 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Frozen schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:22:
[...]

Gesponsorde reviews zijn ook gebruikerreviews. Is het een redactiereview? Nope, dan is het een gebruikersreview dus mogen ze in het juiste topic worden aangedragen.
Maar, het zijn niet bepaald gebruikers imho. Een gebruiker is iemand die het product daadwerkelijk gebruikt, je maakt mij niet wijs dat de gesponsorde reviewers ieder product ook echt gebruiken.

Het is dus niet zo zwart-wit als jij stelt, en mede daarom vind ik de opsplitsing meer dan terecht :)

En objectief? Tja, wees maar eens negatief of matig-positief over een gesponsord product, ik kan je nu al vertellen dat de fabrikant jou de volgende keer geen product meer stuurt ;) Dat is ook algemeen bekend bij alle Youtube-reviewers, de kunnen vaak kiezen tussen of in de zak van hun sponsor zitten, of alle shit zelf kopen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

RobinHood schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:29:
[...]

Maar, het zijn niet bepaald gebruikers imho. Een gebruiker is iemand die het product daadwerkelijk gebruikt, je maakt mij niet wijs dat de gesponsorde reviewers ieder product ook echt gebruiken.

Het is dus niet zo zwart-wit als jij stelt, en mede daarom vind ik de opsplitsing meer dan terecht :)

En objectief? Tja, wees maar eens negatief of matig-positief over een gesponsord product, ik kan je nu al vertellen dat de fabrikant jou de volgende keer geen product meer stuurt ;) Dat is ook algemeen bekend bij alle Youtube-reviewers, de kunnen vaak kiezen tussen of in de zak van hun sponsor zitten, of alle shit zelf kopen.
Dit is de laatste post die ik hierover ga schrijven, want je stellingen zijn gebaseerd op onzin. Als ik een product wil reviewen, gekocht, geleend, (deels)gesponsord dan komt die op dezelfde pijnbank te liggen. De meetresultaten (bijvoorbeeld van een videokaart) liegen er niet om. Of jij, pietje, klaasje of bijvoorbeeld Olaf het meet, het blijven gewoon gegevens die uit een systeem rollen. Aan de hand van die stellingen worden conclusies getrokken. Als ik bij een videokaart meet dat hij bij rollercoaster tycoon 1 maar 2 fps geeft op een VGA resolutie en ik zou zeggen dat de kaart geweldige prestaties biedt, dan kan je de auteur daarop aanspreken.

Het is dus niet zo zwart-wit als jij het stelt.

Ik ben vaak genoeg negatief of matig positief. Het verschil is zoals ik net al aangaf dat wij geen instagram"dames" zijn, maar daadwerkelijk objectieve meetresultaten uitpoepen. Als deze gewoon slecht zijn, probeer dan maar als bedrijf te wijzen naar de reviewer. Als een bedrijf een shit-product maakt en dat komt uit verschillende tests, moeten ze niet bij de reviewer klagen maar bij hun eigen baas. Wij kunnen er immers niets aan doen dat een bepaalde meetmethode slechte resultaten oplevert. Youtubereviewers is andere koek, die doen niet alleen vaak geen testen: ze testen vaak kleding en dergelijke. Daarbij hebben ze (ook de techreviewers) toch genoeg "fans", viewers en connecties met bedrijven. Dus denk maar niet dat ze geen slecht oordeel durven te geven omdat ze bang zijn hun relaties te beschadigen. Idem met mij en andere reviewers. Ik heb genoeg andere dingen te doen in mijn leven, studie, bijbaantje, gamen, posten op GoT, et cetera. ;)

Hopelijk geeft dit genoeg inzichten en informatie. d:)b
* Frozen gaat er vandoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 14-03-2018 23:45 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Frozen schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:40:
[...]

Dit is de laatste post die ik hierover ga schrijven, want je stellingen zijn gebaseerd op onzin. Als ik een product wil reviewen, gekocht, geleend, (deels)gesponsord dan komt die op dezelfde pijnbank te liggen. De meetresultaten (bijvoorbeeld van een videokaart) liegen er niet om. Of jij, pietje, klaasje of bijvoorbeeld Olaf het meet, het blijven gewoon gegevens die uit een systeem rollen. Aan de hand van die stellingen worden conclusies getrokken. Als ik bij een videokaart meet dat hij bij rollercoaster tycoon 1 maar 2 fps geeft op een VGA resolutie en ik zou zeggen dat de kaart geweldige prestaties biedt, dan kan je de auteur daarop aanspreken.
Mooi gestrekt been, is het goed als ik je toch even pootje haak?

Want jouw vlieger van "meetbaar" gaat niet op bij alle subjectieve dingen, zoals bij muizen, toetsenborden, behuizingen, geluidssets en wat al niet meer. Heel leuk dat videokaarten en CPU's wel objectief meetbaar zijn, al kun je nog een hele boom opzetten over of de testmethode wel accuraat is, maar die discussie is net zo relevant bij de redactie-reviews van Tweakers, dus daar ga ik niet flauw over doen. maar de meeste producten die gereviewd worden, krijgen hun pluspunten op allerlei subjectieve dingen.

Ook "vergeet" je het puntje dat iemand die 2 weken ramt op een tobo, daar een review over schrijft en 'm daarna retour afzender doet gewoon geen gebruiker is. Het is een reviewer ja, hij/zij heeft imho zeker wel een plaats op Tweakers, maar imho niet bij de gebruikersreviews :)
Het is dus niet zo zwart-wit als jij het stelt.
Jij maakt het vooral zwart wit, subtiel verschil ;)
Ik ben vaak genoeg negatief of matig positief. Het verschil is zoals ik net al aangaf dat wij geen instagram"dames" zijn, maar daadwerkelijk objectieve meetresultaten uitpoepen. Als deze gewoon slecht zijn, probeer dan maar als bedrijf te wijzen naar de reviewer. Als een bedrijf een shit-product maakt en dat komt uit verschillende tests, moeten ze niet bij de reviewer klagen maar bij hun eigen baas. Wij kunnen er immers niets aan doen dat een bepaalde meetmethode slechte resultaten oplevert. Youtubereviewers is andere koek, die doen niet alleen vaak geen testen: ze testen vaak kleding en dergelijke. Daarbij hebben ze (ook de techreviewers) toch genoeg "fans", viewers en connecties met bedrijven. Dus denk maar niet dat ze geen slecht oordeel durven te geven omdat ze bang zijn hun relaties te beschadigen.
Ik doelde natuurlijk specifiek op de hardware reviewers, ik ga natuurlijk geen kledingreviewers hiermee vergelijken, dat snap je hopelijk zelf ook wel.

En met alle respect, ik ken echt wel wat reviewers, die vaak ook streamers zijn, die hun sponsor helemaal de hemel inprijzen, terwijl niet-sponsored reviews van hetzelfde product laten zien dat het gewoon matigheid is. Dan doe je gewoon wat fout, en het is echt niet alsof dat maar bij 1 of 2 mensen gebeurt. En ja, ik weet dat het bij Linus en andere grootheden anders is, again, daar praat ik niet over.

Jij schrijft inderdaad wel eens een minder positieve review, zoals die van je Airfryer, echter, dat ding heb je zelf gekocht. Dus dat is nou niet bepaald bewijs dat negatieve reviews geen relaties verstoren, tenzij de Philips-knokploeg aan je deur heeft gestaan om die Airfryer uit je handen te rukken :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-05 19:54
Frozen schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:22:
[...]

Ik vind de scheiding tussen gesponsorde reviews en ongesponsorde reviews aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje onzin. Iedereen is bevooroordeeld aangezien het reviews betreft die per definitie subjectief zijn. Om dan te zeggen dat de ene review mogelijk objectiever is dan de andere vind ik moeilijk. Immers zitten reviews vol met meetresultaten en die zijn, tenzij gemanipuleerd, zo objectief als ze maar kunnen zijn. Userreviewers die producten gesponsord krijgen zijn even objectief als de reactie van Tweakers, uitzonderingen daargelaten. Echter kan je die rotte appels die simpelweg een advertorial zijn gewoon rapporteren.

Ik vind dus dat er een tekst bij moet dat reviews waarin (deels)gesponsorde producten worden gebruikt niet slechter of minder objectief zijn dan reviews van ongesponsorde producten. Er lijkt nu namelijk een stigma te worden gecreëerd tegen reviewers die gesponsorde producten reviewen. Dat lijkt me voor niemand wenselijk, immers ben ik als ik een review schrijf van een gesponsord product geen instagram"dame" die iedereen haar achterwerk laat zien in haar veel te strakke sportlegging, maar doe ik daadwerkelijk metingen en trek ik hieruit conclusies.

Daarbij vind ik dat gekochte & geleende producten bij elkaar moeten horen. Immers wordt op een geleend product ook geen "voordeel" behaald.
Dat jij het wel kan, wil niet zeggen dat iedereen dat ook kan. ;) Genoeg mensen die plots dingen toch over het hoofd gaan zien of niet vermelden omdat het gesponsord is. En ja, dat gebeurt, en genoeg ook.

We moeten blij zijn dat gesponsorde content hier geplaatst mag worden, in deze mate. Dat de gesponsorde recensies in deze artikels gescheiden worden van gebruikersreviews zoals we die kennen, is niet meer dan logisch en ik snap ook niet waarom je daar zoveel moeite mee lijkt te hebben. (Correct me if I'm wrong)

Hoort er ook een beetje bij vind ik. Je mag hier plaatsen wat je wil, je mag worden gesponsord door een fabrikant en die content hier plaatsen. Een kleine kanttekening bij de maandelijkse artikels is dan wel de kleinste zorg die je moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

In 2017 ben ik verschillende periodes wat onder radar geweest, heb zijdelings de hele discussie over transparantie, over hoe de reviews tot stand komen, waar ik kon met belangstelling gevolgd. Zelf kon ik door capaciteitsgebrek niet in de discussie bijdragen, maar ik was blij om te zien dat anderen deze discussie soms heftig maar goed hebben gevoerd. Ik denk ook dat de differentiatie die tweakers in reviews uitvoert een zo goed als mogelijke oplossing is.

Ik zie echter dat de discussie nu ook weer doorlekt in dit topic. De verandering waarin reviews in categorieën worden opgedeeld is nog geen half jaar in gebruik. Hoe terecht de genoemde argumenten ook zijn vind ik dat we dit nu eerst eens een tijdje moeten laten werken om te kijken of die indeling zijn doel, transparantie over het uitgangspunt van de review, bereikt. Een evaluatie hiervan, na bijvoorbeeld een jaar (~begin 2019) lijkt mij daarom ook niet verkeerd.

Om met die gebruikersreview van de maand verder te komen moeten we het bovenstaande parkeren en kijken of dit maandelijkse overzicht beantwoordt aan zijn doel(en). Om dit te kunnen moeten we eerst nog eens stilstaan bij wat die doelen precies waren. Dus even terug naar het begin, als ik het wel heb April 2014:
  1. plan: Tweakers zet gebruikersreviews van de maand in de schijnwerpers
  2. Productreview van de Maand: nomineren april 2014
  3. reviews: Gebruikersreview van de Maand - April 2014
Uit het .plan haal ik de volgende alinea:
Niet alleen reviews worden in die maandelijkse artikelen in de schijnwerper gezet, maar ook andere top-content van de gebruikers. Ook via Tweakblogs, topicstarts, reacties en op andere plekken op de site weten tweakers hun kennis en kunde op soms indrukwekkende wijze te delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eigen buy guides, beschrijvingen van projecten zoals casemods en uitgebreide reacties met een hoge informatiedichtheid.
Zijdelingse opmerking: merk op dat in deze eerste aanzet naast reviews en blogs ook forumtopicstarts en bijzondere reacties zijn genoemd). Die laatste twee vormen heb ik zelf nooit langs zien komen. En worden (bij mijn weten) ook niet gepost door bezoekers.

Ik denk dat het goed is om te kijken welke doelstellingen achter deze geformuleerde doelstelling liggen. Ik kijk hiervoor ook vooral naar @Olaf of hij hierover nog iets meer kan zeggen. Zelf kan ik mij de volgende (afgeleide) doelstellingen voorstellen:
  1. Aanmoedigen om van je bijdragen (aan tweakers) iets bijzonders te maken.
  2. Een grotere groep bezoekers aanmoedigen iets toe te voegen aan de site.
  3. De site met meer relevante bijdragen voor bezoekers in relevantie te laten toenemen.
Het lijkt mij een goed idee om met elkaar die doelstellingen nog eens tegen het licht te houden en te kijken in hoeverre gebruikersreview van de maand aan die doelstellingen beantwoordt. Maar laten we eerst een consensus hebben over die doelstellingen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Bij het bekijken van de reviews deze maand liep ik tegen een issue aan bij het zichtbaar krijgen van alle nieuw gemaakte reviews van deze maand. Gebruik ik hiervoor de portal Reviews dan blijkt de sorteeroptie iets meer te doen dan sorteren alleen. Ze filtert op productniveau alle reviews om alleen de review te laten zien die beantwoordt aan de actuele sortering. Sorteer ik bijvoorbeeld van laatste naar eerste review, en zijn van product X in een maand twee reviews toegevoegd, dan laat de lijst alleen de laatst toegevoegde review van het product zien. Dit is vooral onhandig voor reviewers die het product kort na elkaar reviewen. Ook de reviews die het resultaat zijn van een testfest of een productpresentatie worden hierdoor benadeeld. Het issue is al door een andere tweaker gemeld. Zelf heb ik het topic geactualiseerd. Het is alleen in de mooie features bak terecht gekomen waar het niet uitkomt zonder voldoende stemmen:

Review niet vindbaar bij "Zoeken in reviews"

Ons doel zou eenvoudig bereikt worden door bij de Reviews portal de filtering uit de sorteertool te slopen en die te differentiëren van de (ongetwijfeld) dezelfde code in de Pricewatch portal. Of dit in allee use cases prettig is is een vraag, zonder filtering worden veel meer reviews zichtbaar. Een aparte knop om de filtering te bypassen is mogelijk charmanter.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 16:55

Kiswum

Gadget reviewer

Mee eens, ik plaats het antwoord @ACM even in dat andere topic dat je aanhaalde. Ik denk dat het antwoord dat beter past.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Pagina: 1