Frozen schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:40:
[...]
Dit is de laatste post die ik hierover ga schrijven, want je stellingen zijn gebaseerd op onzin. Als ik een product wil reviewen, gekocht, geleend, (deels)gesponsord dan komt die op dezelfde pijnbank te liggen. De meetresultaten (bijvoorbeeld van een videokaart) liegen er niet om. Of jij, pietje, klaasje of bijvoorbeeld Olaf het meet, het blijven gewoon gegevens die uit een systeem rollen. Aan de hand van die stellingen worden conclusies getrokken. Als ik bij een videokaart meet dat hij bij rollercoaster tycoon 1 maar 2 fps geeft op een VGA resolutie en ik zou zeggen dat de kaart geweldige prestaties biedt, dan kan je de auteur daarop aanspreken.
Mooi gestrekt been, is het goed als ik je toch even pootje haak?
Want jouw vlieger van "meetbaar" gaat niet op bij alle subjectieve dingen, zoals bij muizen, toetsenborden, behuizingen, geluidssets en wat al niet meer. Heel leuk dat videokaarten en CPU's wel objectief meetbaar zijn,
al kun je nog een hele boom opzetten over of de testmethode wel accuraat is, maar die discussie is net zo relevant bij de redactie-reviews van Tweakers, dus daar ga ik niet flauw over doen. maar de meeste producten die gereviewd worden, krijgen hun pluspunten op allerlei subjectieve dingen.
Ook "vergeet" je het puntje dat iemand die 2 weken ramt op een tobo, daar een review over schrijft en 'm daarna retour afzender doet gewoon geen gebruiker is. Het is een reviewer ja, hij/zij heeft imho zeker wel een plaats op Tweakers, maar imho niet bij de gebruikersreviews

Het is dus niet zo zwart-wit als jij het stelt.
Jij maakt het vooral zwart wit, subtiel verschil

Ik ben vaak genoeg negatief of matig positief. Het verschil is zoals ik net al aangaf dat wij geen instagram"dames" zijn, maar daadwerkelijk objectieve meetresultaten uitpoepen. Als deze gewoon slecht zijn, probeer dan maar als bedrijf te wijzen naar de reviewer. Als een bedrijf een shit-product maakt en dat komt uit verschillende tests, moeten ze niet bij de reviewer klagen maar bij hun eigen baas. Wij kunnen er immers niets aan doen dat een bepaalde meetmethode slechte resultaten oplevert. Youtubereviewers is andere koek, die doen niet alleen vaak geen testen: ze testen vaak kleding en dergelijke. Daarbij hebben ze (ook de techreviewers) toch genoeg "fans", viewers en connecties met bedrijven. Dus denk maar niet dat ze geen slecht oordeel durven te geven omdat ze bang zijn hun relaties te beschadigen.
Ik doelde natuurlijk specifiek op de hardware reviewers, ik ga natuurlijk geen kledingreviewers hiermee vergelijken, dat snap je hopelijk zelf ook wel.
En met alle respect, ik ken echt wel wat reviewers, die vaak ook streamers zijn, die hun sponsor helemaal de hemel inprijzen, terwijl niet-sponsored reviews van hetzelfde product laten zien dat het gewoon matigheid is. Dan doe je gewoon wat fout, en het is echt niet alsof dat maar bij 1 of 2 mensen gebeurt. En ja, ik weet dat het bij Linus en andere grootheden anders is, again, daar praat ik niet over.
Jij schrijft inderdaad wel eens een minder positieve review, zoals die van je Airfryer, echter, dat ding heb je zelf gekocht. Dus dat is nou niet bepaald bewijs dat negatieve reviews geen relaties verstoren, tenzij de Philips-knokploeg aan je deur heeft gestaan om die Airfryer uit je handen te rukken
People as things, that’s where it starts.