Review niet vindbaar bij "Zoeken in reviews"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:58
Het viel me op dat mijn pas geschreven review niet terug te vinden is via de search van Reviews.

Ik gebruikte onderstaande filter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qzGkReTeqLtFxEepv64uwcgZ/full.png

Als ik echter klik op bladeren tussen alle 22.477 reviews en filter op monitor, komt hij er ook niet tussen te staan.
(https://tweakers.net/revi...0MNBRKkosycxL983MU7IyqAUA)

Review is de volgende: productreview: Samsung S24H850 Zwart review door Lambo LP670 SV
Kan het zijn dat dit komt omdat ik de review eerst te vroeg had gepubliceerd of speelt er nog iets anders? (Heb deze vervolgens even terug naar preview mode gehaald en hij staat sinds 15 april weer op published.

Had verwacht deze er zien te tussen staan op 11 april of 15 april.

Beste antwoord (via Lambo LP670 SV op 16-04-2018 15:00)

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Dat heeft te maken met de sortering, ik zie dat jij op "nieuw - oud" hebt gesorteerd, dan wordt in het overzicht de nieuwste review weergegeven, jouw review kun je vinden via de link eronder "Lees alle 3 reviews van dit product". Wanneer je de sortering op "oud - nieuw" zet zie je jouw review wel staan. Dat je jouw review 4 dagen in preview hebt gezet en vervolgens opnieuw hebt gepubliceerd wordt duidelijk niet in getrapt ;)

De "bladeren tussen alle x reviews" geeft gewoon een overzicht weer van alle uitgebreide en door de redactie geplaatste reviews waarbij meerdere reviews van één product niet zijn samengevoegd onder één kopje.

200 fish found!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Dat heeft te maken met de sortering, ik zie dat jij op "nieuw - oud" hebt gesorteerd, dan wordt in het overzicht de nieuwste review weergegeven, jouw review kun je vinden via de link eronder "Lees alle 3 reviews van dit product". Wanneer je de sortering op "oud - nieuw" zet zie je jouw review wel staan. Dat je jouw review 4 dagen in preview hebt gezet en vervolgens opnieuw hebt gepubliceerd wordt duidelijk niet in getrapt ;)

De "bladeren tussen alle x reviews" geeft gewoon een overzicht weer van alle uitgebreide en door de redactie geplaatste reviews waarbij meerdere reviews van één product niet zijn samengevoegd onder één kopje.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:58
Ah, volledig over gekeken blijkbaar dat ik op het knopje eronder nog moest klikken. Dan mag dit dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Toch is dit niet helemaal wenselijk. De functionaliteit is in ieder geval niet wat het suggereert te zijn. Kijk naar de volgende use case: Twee ons welbekende reviewers hebben beiden in oktober ieder een verdienstelijke review geproduceerd van de pricewatch: Cat S61 Zwart

Van deze reviews wordt nu alleen de laatste zichtbaar gemaakt wanneer een overzicht wordt opgevraagd van alle geproduceerde userreviews van de afgelopen maand, gesorteerd van nieuw naar oud. Zo interpreteer ik tenminste de "sorteer op" functie (en veel bezoekers met mij).

Het mechanisme werkt echter precies zoals @Zeehond beschrijft. Sorteer ik van nieuw naar oud, dan wordt de review van Frozen zichtbaar. Sorteer ik echter van oud naar nieuw, dan wordt de review van Kiswum zichtbaar. De functie is hierin in ieder geval consequent. Zo kan je bij een kapot gereviewd onderwerp als de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo de eerste, de laatste en de populairste review terug vinden. Prima functie, maar zet dit de gebruikers niet op het verkeerde been? De functie is gewoonweg geen zuivere sorteerfunctie, maar een combinatie tussen sorteren en filteren. Een ander nog schrijnender voorbeeld zijn de reviews die in oktober voor de pricewatch: Huawei Mate 20 Pro Zwart zijn geproduceerd. We moeten echt de productpages induiken om ze allemaal te zien.

Op zich begrijp ik de drijfveren vanuit het zoeken naar relevante informatie over producten. Voegt het iets toe dat iemand alle 20 reviews zichtbaar krijgt van product X? Dit is voor mij natuurlijk ook de vraag. Toch kan ik mij voorstellen dat een bezoeker alle binnen een productselectie beschikbare reviews wil kunnen zien, zonder hierbij eerst naar een product X of Y te navigeren. We hebben immers ook nog de reviewkwaliteitsslider om de wassende stroom aan reviews in te dammen.

Met de huidige opzet krijgt een bezoeker maar een +3 review te zien, terwijl het product bijvoorbeeld drie +3 reviews telt die allen aan relevantie niet voor elkaar onderdoen. Eigenlijk is de vraag in de alinea hierboven te beantwoorden door te stellen dat in een reviewportal wordt gezocht, en de bezoeker dus review georiënteerd, en niet product georiënteerd zoekt. De bezoeker moet dus alle reviews binnen een reviewkwaliteit kunnen vinden. Ongewild krijgt een bezoeker die reviews zoekt dus een filtering op basis van producten opgedrongen. En dit is gewoon niet juist.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik met de huidige functionaliteit niet in staat ben om alle reviews van de afgelopen maand in een chronologische lijst te kunnen zien. Al realiseer ik mij wel dat ik hierboven nooit het volledige beeld van het mechanisme kan schetsen, lijkt dit laatste toch niet de bedoeling.

Samengevat:
  1. Maak de sorteer functie wat ze pretendeert te zijn, een sorteerfunctie.
  2. Dek met additionele filters het risico af dat de gebruiker teveel krijgt te zien. Een van de filters hebben we al, de reviewkwaliteit. Die zit op een bepaalde manier ook al in de sorteerfunctie (de wollige term relevantie) en hoort daar volgens mij niet thuis.
  3. het bovenstaande impliceert vermoed ik een duidelijker ontkoppeling tussen het reviewportal en de productenportal

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is in ieder geval geen bug, maar blijkbaar een feature request. Dus verplaats ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

ACM schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:46:
Het is in ieder geval geen bug, maar blijkbaar een feature request.
Nee, als een bug zag ik dit ook niet direct. Bij het opzetten van de functionaliteit is denk ik uitgegaan van bezoekers die productgeoriënteerd zoeken. Het lijkt erop dat diezelfde filters in het review portal zijn toegepast, zij het dan op de reviews zelf. Hopelijk is dit eenvoudig te verhelpen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Ik vind het ook jammer dat je bij het bekijken van alle reviews, alle dubbele reviews van die maand helaas niet direct zichtbaar zijn. Dit is vooral erg jammer voor de testpanels, want die reviews zijn natuurlijk belangrijk voor Tweakers, haar partners en voor de schrijvers zelf natuurlijk.

Een van die topics waarbij dit onderwerp naar voren is gekomen, kun je hier terugvinden incl. duidelijk antwoord.
Userreview sortering

Voor alle mensen die stemmen in het topic: review van de maand, is het ook erg prettig als je daadwerkelijk alle reviews ziet die in een bepaalde maand zijn geplaatst. Ik hoop dus op een feature request in de vorm van een extra vinkje waarbij je kunt aangeven dat je de samengevoegde items apart kan zien.

Hier is een voorbeeld van afgelopen maand te zien, hier zie je niet alle Huawei Mate 20 Pro en LG Q Think reviews en veel andere Testpanel reviews.

https://tweakers.net/revi...OYBVRggqygCSualgyWAoga1AA

[ Voor 25% gewijzigd door Kiswum op 04-11-2018 21:48 . Reden: Kromme zinnen recht gezet ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dit topic had ik nu weer even niet gevonden....

Inderdaad een mooie en duidelijke uitleg. De comperator-tree is duidelijk gericht op het aanbieden van zo relevant mogelijke informatie aan bezoekers. De criteria zelf staan wat mij betreft ook niet ter discussie. Die zijn best legitiem.

Onderkennen dat meer dan een bezoekerstype mogelijk is zal helpen deze criteria naar de oppervlakte van de tweakersinterface te brengen. In plaats van ingebedde criteria in een automaat een groep radiobutton schakelaars, die in de door de gebruiker gekozen volgorde kan worden ingezet om te zoeken.

Mijn hoop is dat dit niet heel veel impact hoeft te hebben, omdat aan de bewerkingen/filters an sich niets veranderd, ze worden alleen anders ingezet. Sowieso zoekt in een review portal toch al een andere doelgroep dan in de pricewatch portal. Dit is tenminste mijn verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een zo complexe interface voor een sortering zullen we zeer waarschijnlijk nooit maken. Een interface die technisch gezien alle use-cases afvangt is niet ons (enige) streven, maar ook dat zoveel mogelijk mensen ze begrijpen zonder handleiding en met weinig inspanning een resultaat krijgen :)

Alternatieve basissorteeropties zijn er verder al en filtering op aspecten van de reviews kan ook :)

Volgens mij is het enige dat je echt stoort het feit dat reviews van gebruikers gegroepeerd worden op 1 product en je daar geen invloed op hebt, toch?

Trouwens even wat jargon dat het iig voor mij makkelijker maakt om de wens duidelijker te krijgen:
- Reviewlisting
De pagina met 'alle' reviews onder elkaar, dit is de reviewportal :)
- Filteren
Dat is het aangeven aan welke criteria een review moet voldoen, de interface daarvoor zit links van de listing.
- Sorteren
Dat is de volgorde bepalen van reviews (dat blokje achter 'sorteer op')
- Groeperen
Dat is het achteraf, na sorteren en filteren, samenvoegen van alle reviews op 1 product tot 1 positie in die lijst. De "eerste" review die na sorteren wordt aangetroffen wordt namens de hele groep voor dat product getoond, voor de anderen wordt je doorverwezen naar de review-pagina van dat product.

[ Voor 40% gewijzigd door ACM op 05-11-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een zo complexe interface voor een sortering zullen we zeer waarschijnlijk nooit maken.
Begrijp ik, maar ik wilde jullie criteria ook niet achteloos opzijvegen. ;)

Puur vanuit de review van de maand behoefte vertrekkend wil ik alle reviews van de afgelopen maand in een lijst zien. In de tweakers IF doe ik dit als volgt:

In de reviewportal klik ik op Blader door uvw reviews in xyz categorieën:
ReviewPortalAccess
Daar aanbeland selecteer ik de gebruikersreviews en geef het datumbereik in:
ReviewtypeSelection
DatumBereikEntry

Dan heb ik (in mijn impressie tot nu toe) een "volledige lijst" van gebruikersreviews:
ReviewList
Wat ik echter nu moet vaststellen is, dat deze lijst nooit volledig kan zijn, omdat per product maar een review wordt gelijst, ongeacht de sortering die wordt gekozen in het Sorteer op scrollmenu:
SortSelection

Zoals ik het interpreteer is achter de Sorteer op functies ook filterfunctionaliteit gehangen. Afgezien van bovengenoemd doe ik verder niets met de filterfunctionaliteit (in het page menu links van de listing). Als ik je goed begrijp benoem jij dat als de "groeperen" functionaliteit. Ik interpreteer die groeperen functionaliteit dus afhankelijk van de selecties in het Sorteer op scrollmenu.

Het meest pragmatische is dat er een bypass komt voor dat groeperen mechanisme, zoals een check box met "toon alle reviews"

Mijn doel is: alle reviews zien die de afgelopen maand zijn aangemaakt, ook als dit betekend dat binnen die gestelde periode meerdere reviews voor hetzelfde product moeten worden getoond, ongeacht of de reviews wel of niet zijn gemodereerd voor hun kwaliteit en het niveau van deze moderatie.

Verduidelijkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Het komt er eigenlijk op neer dat van de pak 'm beet 350 userreviewers, je er slechts 215 direct kunt zien. Je moet dus alle gegroepeerde reviews openen om echte alle userrieviews van de maand oktober te kunnen zien.

Als test heb ik even alle +3 reviews van de maand oktober gepakt.
https://tweakers.net/revi...NFZh5QhQGyiiKgZF46WMK4FgA

Van de 62 +3 reviews, zijn slechts 55 reviews zichtbaar. Als persoon die op de beste review van de maand stemt, vallen eigenlijk al direct 7x +3 reviews buiten de boot. Volgens de score-indeling, zijn dat "must read" reviews (dat 2 reviews van mijzelf niet zichtbaar zijn deze maand, dat is niet de aanleiding van dit bericht ;)).

Bij reviews met een lagere score vallen nog veel meer reviews buiten de scope die je momenteel in 1 oogopslag kunt zien.

Oplossing: 1 vakje aanmaken in de sortering, waarop je kunt aangeven dat alle gegroepeerde reviews zichtbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 05-11-2018 15:49 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja, uiteindelijk beantwoorde je mijn vraag met een hoop tekst met 'ja, de groepering zit mij hier in de weg' :P
Kiswum schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:47:
Oplossing: 1 vakje aanmaken in de sortering, waarop je kunt aangeven dat alle gegroepeerde reviews zichtbaar zijn.
Technisch is dat helemaal niet makkelijk. Die sorteerfunctie is namelijk effectief gewoon een verborgen lijstje links die helemaal geen formulier-elementen bevat. Daar kunnen dus niet twee dingen tegelijk gebeuren en het is al helemaal niet compatibel met de mobiele weergave (waar het een 'native' select wordt).

Het lijkt me handiger om iets als bij de productlisting te pakken, waar je e.e.a. kan bekijken als losse uitvoeringen van producten of per product gegroepeerd. 't Is alleen jammer dat die per-product variant weinig wordt gekozen, dus de kans groot is dat we dat verwijderen zodra die listing een keer op de schop gooien.

Hoedanook, jullie wens is duidelijk, ik zal e.e.a. doorgeven aan degenen die hier verantwoordelijk voor zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dank je ACM voor je inzet tot nu toe, en het ondergaan van mijn lange, breedvoerige, teksten :P. Ik hoop wel dat we volledig zijn geweest. De laatste toevoeging van Kiswum kwantificeerde het verschijnsel mooi en onderstreept het belang van een fix.

Ik realiseer mij trouwens dat we een niche vertegenwoordigen in de tweakers community. Mijn hoop is wel dat tweakers wat kan doen om deze groep produceerders wat verder te supporten in de zichtbaarheid van hun reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We hebben er ooit voor gekozen om in de reviewsearch gebruikersreviews te groeperen onder de redactionele review van een product in de resultaten. Voor de usecase 'recente topreviews vinden' is de groepering inderdaad niet handig.

In usabilitytests zien we dat gebruikers die bezig zijn met aankooporiëntatie soms kiezen voor de route om via de reviewportal te weten te komen welke producten zij het beste in een categorie kunnen kopen. Die mensen verzuipen nu in zoekresultaten waar ze niets aan hebben.

Ik kan niet zeggen of en wanneer we er iets aan gaan doen maar ik onderken het probleem :P .
Pagina: 1