Toch is dit niet helemaal wenselijk. De functionaliteit is in ieder geval niet wat het suggereert te zijn. Kijk naar de volgende use case: Twee ons welbekende reviewers hebben beiden in oktober ieder een verdienstelijke review geproduceerd van de
pricewatch: Cat S61 Zwart
Van deze reviews wordt nu alleen de laatste zichtbaar gemaakt wanneer een overzicht wordt opgevraagd van alle geproduceerde userreviews van de afgelopen maand,
gesorteerd van nieuw naar oud. Zo interpreteer ik tenminste de "sorteer op" functie (en veel bezoekers met mij).
Het mechanisme werkt echter precies zoals @
Zeehond beschrijft. Sorteer ik van nieuw naar oud, dan wordt de review van Frozen zichtbaar. Sorteer ik echter van oud naar nieuw, dan wordt de review van Kiswum zichtbaar. De functie is hierin in ieder geval consequent. Zo kan je bij een kapot gereviewd onderwerp als de
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo de eerste, de laatste en de populairste review terug vinden. Prima functie, maar zet dit de gebruikers niet op het verkeerde been? De functie is gewoonweg geen zuivere sorteerfunctie, maar een combinatie tussen sorteren en filteren. Een ander nog schrijnender voorbeeld zijn de reviews die in oktober voor de
pricewatch: Huawei Mate 20 Pro Zwart zijn geproduceerd. We moeten echt de productpages induiken om ze allemaal te zien.
Op zich begrijp ik de drijfveren vanuit het zoeken naar relevante informatie over
producten. Voegt het iets toe dat iemand alle 20 reviews zichtbaar krijgt van product X? Dit is voor mij natuurlijk ook de vraag. Toch kan ik mij voorstellen dat een bezoeker
alle binnen een productselectie beschikbare reviews wil kunnen zien, zonder hierbij eerst naar een product X of Y te navigeren. We hebben immers ook nog de reviewkwaliteitsslider om de wassende stroom aan reviews in te dammen.
Met de huidige opzet krijgt een bezoeker maar
een +3 review te zien, terwijl het product bijvoorbeeld
drie +3 reviews telt die allen aan relevantie niet voor elkaar onderdoen. Eigenlijk is de vraag in de alinea hierboven te beantwoorden door te stellen dat in een reviewportal wordt gezocht, en de bezoeker dus review georiënteerd, en niet product georiënteerd zoekt. De bezoeker moet dus alle reviews binnen een reviewkwaliteit kunnen vinden. Ongewild krijgt een bezoeker die reviews zoekt dus een filtering op basis van producten opgedrongen. En dit is gewoon niet juist.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik met de huidige functionaliteit niet in staat ben om
alle reviews van de afgelopen maand in een chronologische lijst te kunnen zien. Al realiseer ik mij wel dat ik hierboven nooit het volledige beeld van het mechanisme kan schetsen, lijkt dit laatste toch niet de bedoeling.
Samengevat:
- Maak de sorteer functie wat ze pretendeert te zijn, een sorteerfunctie.
- Dek met additionele filters het risico af dat de gebruiker teveel krijgt te zien. Een van de filters hebben we al, de reviewkwaliteit. Die zit op een bepaalde manier ook al in de sorteerfunctie (de wollige term relevantie) en hoort daar volgens mij niet thuis.
- het bovenstaande impliceert vermoed ik een duidelijker ontkoppeling tussen het reviewportal en de productenportal