Toon posts:

mac adres nic instellen ??

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

de 3C905TX kan het. €65
SMC 9432TX ook. €85

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
thanx!
Zou je ff kunnen kijken in de pricewatch welke ik moet nemen? ik vraag dit omdat ik geen enkele modelnr. zie die PSIES aan jouw omschrijving voldoet (of is elk model waar 905 in voorkomt goed?)
Sorry en bedankt

laat maar, net bij 3com driver sectie gekeken, en die hebben 1 en dezelfde driver voor hun 905 en 900 nic's. Ik concludeer dat al die kaarten dus deze feature hebben....

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 09:31
Als ik in de pricewatch kijk zie ik zo 3/4 TX modellen, ik zou deze nemen:
http://www.tweakers.net/pricewatch/491

en voor de zogenaamde "netwerkbeheerder" is er maar 1 icoon }:O

Slash Care
Mementô

Verwijderd

wat een gelul, als het al mogelijk is, moet je het niet doen, want de kans is groot dat je met een adres werkt wat al gebruikt wordt, en dat je gegevens ook ergens anders komen. Waarom moeten mensen toch altijd zo knoeien met dat spul. En als er weer wat fout gaat...kunnen wij alles herstellen.

Misschien moeten jullie eens een "CISCO SYSTEMS Networking Technology" Diploma halen.
Nou nee, misschien wel iets te moeilijk voor jullie, en te duur.... Kennen jullie de 7 Layers? bestuur dat allemaal maar 's voordat je weer iets verteld...

En trouwens Faken is alles voor de gek houden, dus je hebt het adres nog steeds niet gewijzigd. Net zoals je een fout adres op geeft als je wordt aangehouden, maar je echte adres blijft nog steeds hetzelfde!

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 22:38 schreef netwerkbeheerder het volgende:

BL@@T
:o

Verwijderd

wat een gelul, .......En trouwens Faken is alles voor de gek houden, dus je hebt het adres nog steeds niet gewijzigd. Net zoals je een fout adres op geeft als je wordt aangehouden, maar je echte adres blijft nog steeds hetzelfde!
je hoeft het niet te geloven maar het werkt echt. en als ik het MAC-adres neem van een kaart die ik zelf heb gaat het altijd. Scheelt mij een kaart ombouwen.
Overigens hoe groot zou de kans zijn dat 2 kaarten, waarvan er 1 gefakete is met een nummer dat mogelijk iemand anders echt gebruikt..... Neeee, en dat gecorrigeerd voor alle kaarten die achter een firewall in bedrijven zitten en nooit direkt verbinding hebben met het internet...
en gecorrigeerd voor providers die MAC-controle hebben (registratie MAc-nr voor acceptatie logon).... en wellicht vergeet ik nog een paar randwoorwaarden.... |:(
Welke vers rekenwonder doet een poging voor een kansberekening..... met een schatting van de foutenmarge.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:28
Misschien moeten jullie eens een "CISCO SYSTEMS Networking Technology" Diploma halen.
Nou nee, misschien wel iets te moeilijk voor jullie, en te duur.... Kennen jullie de 7 Layers? bestuur dat allemaal maar 's voordat je weer iets verteld...
Ten eerste : denk je nu echt dat ALLE nics ter wereld een uniek mac-address hebben ? In theorie ja, praktijk : NEEN !

Ten tweede : mac-adres faken kan in verschillende gevallen voordelen hebben ! Als je der zelf geen kan bedenken ben je niet waard netwerkbeheerder te noemen (en vermeld ik er wel eens eentje). Ik geef toe dat het geen 'nette' oplossing is. En meestal best maar tijdelijk wordt gebruikt (in noodsituaties).

Ten derde : ik studeer voor Ind. Ing. Informatica. Dus ja, ik ken het OSI-model en het daarvan afgeleide DARPA-model (nogal moeilijk ook (NOT), heb ik als één van de eerste dingen over netwerken ooit geleerd).

Doe dus niet flauw door met je 'graad' te gaan lopen stoefen ! Wat levert dat je nu op ? Geef gewoon toe dat je verkeerd was, dat getuigd van veel meer verstand dan koppigheid !

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Jelmer
  • Nu online
wat een gelul, als het al mogelijk is, moet je het niet doen, want de kans is groot dat je met een adres werkt wat al gebruikt wordt, en dat je gegevens ook ergens anders komen. Waarom moeten mensen toch altijd zo knoeien met dat spul. En als er weer wat fout gaat...kunnen wij alles herstellen.

En trouwens Faken is alles voor de gek houden, dus je hebt het adres nog steeds niet gewijzigd. Net zoals je een fout adres op geeft als je wordt aangehouden, maar je echte adres blijft nog steeds hetzelfde!
WOW! Wat kun JIJ een hoop uit je nek lullen zeg!!! Geweldig!!
Ik snap niet hoe je dit alles durft te zeggen... Heb zelf nl al een paar keer de rotzooi die jullie als gecertificeerd netwerk engineer hebben gecreerd heb moeten opruimen.... (ok zal niet iedereen over 1 kam scheren maar er zitten tussen die CNE'ers gewoon een hoop n00bs)... En volgens mij weet je zelf niet eens wat die 7 Layers zijn... Boeit opzich nl geen ene ruk. Als je wil kun je het ook met 1 layer af, 't is moeilijk maar mogelijk.

Enne wat betreft faken, dacht het niet he. Ik heb de proef op de som genomen in w2k met een 3cC905B-TX. Mijn originele MAC adres volgens Ethereal (op mn linux server) is 00:01:02:db:80:89. Daarna heb ik m ingesteld op 00:01:02:db:81:99 en ja hoor, deze staat gewoon als MAC in ethereal.
Dus wat jij blaat over dat het gefaked wordt, klopt niets van. In de eerste instantie zal je nic idd gewoon zn eigen MAC adres hebben, maar nadat de driver wordt geladen zal ie gewoon dat nieuwe MAC adres overnemen en daar mee gaan werken.
En het zou me trouwens niets verbazen als je met de standaard 3com tooltjes die voor iedereen te downloaden zijn dit MAC adres permanent kan wijzigen... Immers, bij 3com hebben ze toch zelf ook dat mac adres ergens moeten instellen...

Dus ga je naam eens eer aan doen en duik de boeken weer eens in, want mensen zoals jij verzieken de markt met al hun onzin geblaat.

Ik ga hier trouwens ook niet verder over in discussie, want dat vind ik het zeker niet waard maar wilde toch even laten weten hoe ik er over denk. En ja ik weet dat dit een regelrechte, maar m.i. terechte flame is naar 'netwerkbeheerder'.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

De 7 layers brrrrr.
Dit leer je al in 5 VWO bij informatica man.
Denk eens na voordat je hier iets roept, als je ziet dat meerdere mensen zeggen dat dit kan, als je ziet dat IBM het in clusters verwerkt, hoe haal je het dan nog in je hoofd om het tegendeel te schreeuwen????
Beetje jammer....

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

Predator

Suffers from split brain

Jij bent toch echt wel een zelfingenomen wijsneus :Z
Ik denk dat jij beter nog eens naar school gaat.
Misschien zou je beter het OSI model zelf nog eens bekijken. Je hebt het waarschijnlijk van buitengeleerd maar kunnen interpreteren kan je dan precies toch wel niet.
Het feit dat je echt het (bijna) noodzakelijk nut van een mac adres klonen niet kan inzien zegt wel erg veel over jouw kwaliteit als netwerkbeheerder.

Ohhh moet ik les bij Cisco gaan volgen ?
Geven ze bij Cisco de diploma's gratis weg nu :?

Ahum, het mac adres is de ethernet frames is dus wel degelijk veranderd. Op de hardware blijft gewoon zitten maar het wordt gewoon niet in het ethernet frame gestoken. Dus in alle ethernet frames is het mac adres veranderd.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• JackBol
  • Niet online

JackBol

weet je wat 981 punten wil zeggen?
idd...
je gaat me toch nie vertellen dat ik voor niets 2x400 paginas geleerd heb...

EDIT: BTW, het heet 'Cisco Certified Network Associate' niet om wijsneuzerig te doen of zo...

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-11 13:47

RammY

Dát!

Je kunt NEVER maar dan ook NEVER een MAC adress veranderen... Dat zit ingebakken bij een NIC. Tis net zo onmogelijk om uit een lamp geen licht maar stroom te laten komen... (8>

Deze advertentieplaats is te huur!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 17 februari 2002 17:46 schreef RamShackle het volgende:
Je kunt NEVER maar dan ook NEVER een MAC adress veranderen... Dat zit ingebakken bij een NIC. Tis net zo onmogelijk om uit een lamp geen licht maar stroom te laten komen... (8>
hhmmmzzz....

;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(

ik ga nu echt huilen....

edit: predator? kun je aub deze vent ook even afzeiken? thx! ;)

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij sommige nic's kun je wel het MAC adres veranderen. Iedereen die hier loopt te schreeuwen dat het niet kan heeft niet meer dan 2 lessen netwerken gehad. Dan wordt verteld dat je het inderdaad niet kunt veranderen. In de praktijk is het inderdaad anders, zoals het hierboven dus al een aantal malen ia verteld. Dit wordt gebruikt voor oa servers. Mocht er een uitvallen dan wordt er een indentieke server (alles hetzelfde, ook MAC adres) voor in de plaats gezet.

Het faken wordt (volgens mij) ook wel spoofen genoemd. Hierbij wordt er in de ip-header het nodige veranderd zodat de ontvanger niet het originele MAC adres ziet. Hiervoor heb je niet veel nodig, een programma als CommView kan het al.

Dus mensen voor je gaat schreeuwen dat iets niet kan doedan eerst de nodige research.

(oja, veel oude MAC adressen worden nu al herbruikt. Om een te kort aan MAC adressen te voorkomen.)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 17 februari 2002 18:14 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

hhmmmzzz....

;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(

ik ga nu echt huilen....

edit: predator? kun je aub deze vent ook even afzeiken? thx! ;)
Je wordt soms toch echt gek van sommige mensen...
Afzeiken ? Tuurlijk wel :)
Lees nu *hier staan enorme scheldwoorden* eens de Netwerk FAQ
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\>arp -a

Interface: 192.168.0.1 on Interface 0x2
  Internet Address  Physical Address    Type
  192.168.0.10      00-60-97-69-8e-a0     dynamic

192.168.0.10      00-60-97-69-8e-a1     dynamic

192.168.0.10 is het ip van mijn linux server zijn nic.
Mac zit in mijn arp cache van mijn workstation.
Dan heb ik daarvan het mac adres aangepast (laatste 0 -> 1)
arp cache leeggemaakt en weer geping'd naar 192.168.0.10
Zoals je kan zien is het mac in mijn arp cache nu anders.
en NEEN ik heb het niet gewoon de text aangepast
Als je mij niet gelooft maken we wel een afsprak en demonstreer ik het even voor jouw (wijs)neus.

In linux kan je het altijd. Als ik nog 1 iemand hoor roepen dat het niet kan wordt ik gek. Lees AUB eerst de Netwerk FAQ en test het voor mijn part zelf uit.
Maar kom hier NIET meer blaten dat het niet kan.

PS: ik heb dus al vroeger al de link naar de netwerk FAQ gepost waar het uitgelegd waarom lees je dan die ook niet ?
Lees de draad voor je blaat en lees de FAQ

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zondag 17 februari 2002 18:27 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Bij sommige nic's kun je wel het MAC adres veranderen. Iedereen die hier loopt te schreeuwen dat het niet kan heeft niet meer dan 2 lessen netwerken gehad. Dan wordt verteld dat je het inderdaad niet kunt veranderen. In de praktijk is het inderdaad anders, zoals het hierboven dus al een aantal malen ia verteld. Dit wordt gebruikt voor oa servers. Mocht er een uitvallen dan wordt er een indentieke server (alles hetzelfde, ook MAC adres) voor in de plaats gezet.

Het faken wordt (volgens mij) ook wel spoofen genoemd. Hierbij wordt er in de ip-header het nodige veranderd zodat de ontvanger niet het originele MAC adres ziet. Hiervoor heb je niet veel nodig, een programma als CommView kan het al.

Dus mensen voor je gaat schreeuwen dat iets niet kan doedan eerst de nodige research.

(oja, veel oude MAC adressen worden nu al herbruikt. Om een te kort aan MAC adressen te voorkomen.)
Op zondag 17 februari 2002 18:49 schreef Predator het volgende:

[..]

Je wordt soms toch echt gek van sommige mensen...
Afzeiken ? Tuurlijk wel :)
[..]

Lees nu *hier staan enorme scheldwoorden* eens de Netwerk FAQ
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

192.168.0.10      00-60-97-69-8e-a0     dynamic

192.168.0.10      00-60-97-69-8e-a1     dynamic

192.168.0.10 is het ip van mijn linux server zijn nic.
Mac zit in mijn arp cache van mijn workstation.
Dan heb ik daarvan het mac adres aangepast (laatste 0 -> 1)
arp cache leeggemaakt en weer geping'd naar 192.168.0.10
Zoals je kan zien is het mac in mijn arp cache nu anders.
en NEEN ik heb het niet gewoon de text aangepast
Als je mij niet gelooft maken we wel een afsprak en demonstreer ik het even voor jouw (wijs)neus.

In linux kan je het altijd. Als ik nog 1 iemand hoor roepen dat het niet kan wordt ik gek. Lees AUB eerst de Netwerk FAQ en test het voor mijn part zelf uit.
Maar kom hier NIET meer blaten dat het niet kan.
Wij hebben gesproken!

:P

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:28
[totally offtopic mode]
Predator => KICK ASS :)
[/totally offtopic mode]

Het kan dus wel, zoals Predator, een hoop anderen en ik reeds hebben uitgelegd !

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-11 21:31
Iedereen die nu nog beweert dat een MAC adres veranderen/faken niet kan, die moet maar een ban krijgen wat mij betreft :P

Volgens mij zit die netwerkbeheerder vooral met het hardwarematige MAC adres in z'n hoofd enzo... Dat is lastig te veranderen, maar kan ook.

Verder zie ik het probleem van het veranderen van een mac adres niet. Dubbele mac adressen geven alleen problemen als deze in 1 en hetzelfde ethernet netwerk voorkomen. Zodra er echter een router o.i.d. tussenzit zal het geen problemen meer opleveren, aangezien er dan wordt gekeken naar de ip adressen.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hier in mijn freesco bak chello zitten, en op mijn windows xp pc het mac gekloond voor als ik ff zonder server wil internetten(bijv UT server draait iets beter). Dit gaat nu prima, krijg gewoon meteen hetzelfde ip adres weer, als ik wissel. En freesco doet er niet eens moeilijk over dat er een machine aanlogd met hetzelfde mac als zijn eigen netwerkkaart.

I, for one, like Roman numerals

• Madshark
  • Niet online
Je MAC aanpassen is inderdaad erg nuttig voor Chello gebruikers die met een MAC restrictie zitten.

Overigens kun je bij IEDERE 3Com kaart het MAC adres aanpassen. Hiervoor heb je een tool nodig die niet te krijgen is voor de 'gewone' mens. Het is inderdaad zo dat sommige (3Com) kaarten een aparte IC hebben (dat typische klein vierkant chipje met 16pootjes :) ) met daarin het MAC adres (dat niet te wijzigen is) maar dat wordt dan overruled met een waarde in de network controller chip.

We hebben het hier over het hardwarematig wijzigen van je MAC adres op je kaart.
Via software is het ofcourz een piece of cake.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
ik wil ff iets zeggen over chello...

ik kan op elke netwerkkaart wie ik heb een ip nr aanvragen.. bij elke kaart een ander ip maar wel bij elk mac nr hetzelfde ip.

gewoon de ipconfig /release doen en dan in de andere netwerkkaart weer ipconfig /renew

mocht dat niet werken dan ff de modem spanningloos maken..

tis telkens nog gelukt!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-11 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je gegevens ergens anders aankomen. Dit kan uiteraard alleen als je twee kaarten op hetzelfde netwerk segment hebt ziiten. Op het moment dat er ergens een laag 3 device of hoger er tussen zit. Maakt dit natuurlijk niet meer uti maar dat wist je natuurlijk al als cisco man.
Verder knoeien is leuk en soms gewoon nodig om hetzelfde mac adres te behouden. Denk bijvoorbeeld aan (cisco) switches die zo zijn ingesteld dat een poort alleen werkt bij een bepaald MAC adres.
Of een dhcp server die adressen uitgeeft aan de hand van een mac adres.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 01:04 schreef Madshark het volgende:
Overigens kun je bij IEDERE 3Com kaart het MAC adres aanpassen. Hiervoor heb je een tool nodig die niet te krijgen is voor de 'gewone' mens.
......ieder mens is bijzonder IMHO, svp geen George Orwell-achtig gedoe hier ;) (some ... are more equal than other....)

Dus post effe een link dan hoef ik niet meer te faken onder linux of freesco en kan de link in de FAQ als dat mag en is deze discussie eindelijk een keer afgelopen. Dat het aanpassen van het MAC-adres kan staat boven elke twijffel verheven. Er zijn alleen meerdere methodes.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:28
Vergeet niet dat het hardwarematige mac-adres wordt gebruikt voor wake on lan (wol), dus tenzij een driver het adres hardwarematig (=flashen?) weet te veranderen, is het mac-adres hiervoor keihard.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:10
Het is inderdaad heel leuk dat je het kan veranderen. Verder zie ik het nut er ook niet echt van in, alleen dat het handig is als je niet getraceert wilt worden op een LAN.
Maar kan het geen problemen opleveren als je je mac adres veranderd en iemand met het zelfde mac adres (STEL!)zit op het zelfde netwerk/subnet ?? :? het lijkt me dat het niet voor niets unieke adressen zijn. Lijkt me vooral lastig op een netwerk met IPX, want die gebruikt het mac adres als identificatie.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op dinsdag 19 februari 2002 10:52 schreef QBiT het volgende:
Het is inderdaad heel leuk dat je het kan veranderen. Verder zie ik het nut er ook niet echt van in, alleen dat het handig is als je niet getraceert wilt worden op een LAN.
Maar kan het geen problemen opleveren als je je mac adres veranderd en iemand met het zelfde mac adres (STEL!)zit op het zelfde netwerk/subnet ?? :? het lijkt me dat het niet voor niets unieke adressen zijn. Lijkt me vooral lastig op een netwerk met IPX, want die gebruikt het mac adres als identificatie.
ook als je je mac adres veranderd, kun je getraced worden.
je hoeft die pc alleen maar opnieuw te pingen, en hij gooit zijn mac adres op de lijn.
als je daarna arp start, kun je zijn nieuwe mac adres gewoon zien.

je moet inderdaad opletten dat je je mac adres net veranderd in het zelfde als een andere pc op het netwerk (tenzij je die persoon wilt afluisteren ;) ). maar die kans is vrij klein.

En als er ergens een router tussen zit, maakt het al helemaal niet meer uit, omdat die dan niet eens het mac adres van de destination krijgt, maar die van de gateway.

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 15:22 schreef Dirk-Jan het volgende:
kneuters...

iedereen heeft gelijk.

als je een bitchasscheap kaartje hebt, kun je het vergeten.
Als je een SMC/3com/whatever kaartje van >€80 hebt, kan het wel.

maar dan vraag ik me af, waarom wil je je mac adres instellen? echt nuttig is het niet.
Daarnaast is het al goed geregeld door de fabrikant van je kaartje.
wat dacht je van niet hoeven te bellen naar provider als je een ander kaartje hebt... (ip mac adres koppeling)
er zijn nog wel een paar redenen...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op dinsdag 19 februari 2002 11:11 schreef betweter het volgende:

[..]

wat dacht je van niet hoeven te bellen naar provider als je een ander kaartje hebt... (ip mac adres koppeling)
er zijn nog wel een paar redenen...
zover was ik al betweter....
maar ik heb een router, dus ik heb nog niet bij dat probleem stil gestaan. :7

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 19 februari 2002 11:34 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

zover was ik al betweter....
maar ik heb een router, dus ik heb nog niet bij dat probleem stil gestaan. :7
Stel je router gaat kapot. Heb je hetzelfde probleem

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:59
kunnen de mensen die nou zo beweren dat het NIET kan (ik noem bijv. Netwerkbeheerder), het eens zelf proberen? En kom nou niet aan met (Cisco) papiertjes, want wat betreft papiertjes steek ik je zo in de zak (en papiertjes stellen blijkbaar dus niet zoveel voor!) :P
En wanneer het lukt, kom je terug en zeg je sorry. Goed?
Ik bedoel: waarom zou je nog beweren dat het niet kan als iedereen het hier voor elkaar krijgt? Dan heb je een behoorlijk keramisch obstakel voor je hoofd hoor }:O
<offtopic>
Predator, ik heb gisteren LOTR:fotr gezien, en de persoon die jij als icon hebt, is toch wel de bink van het verhaal vind ik :P </offtopic>

ach...in een volgend leven lach je er om!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Om maar even sluitend bewijs te leveren,
zodat het gezeik eindelijk over is...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/spott/mac.jpg

• Toink
  • Niet online
Oke, hele thread gelezen geloof ik. Als ik nu het macadres van mijn 3com verander en ik zet deze kaart in een andere pc. Behoudt hij dan z'n macadres of gaat hij dan weer op zijn originele waarde terugstaan. (maw: is die verandering HARD?)

• QBiT
  • Laatst online: 07:10
Op dinsdag 19 februari 2002 12:30 schreef Toink het volgende:
Oke, hele thread gelezen geloof ik. Als ik nu het macadres van mijn 3com verander en ik zet deze kaart in een andere pc. Behoudt hij dan z'n macadres of gaat hij dan weer op zijn originele waarde terugstaan. (maw: is die verandering HARD?)
Je faked het mac adres dus. en dat gebeurd software matig. duzz als je hem in een andere pc zet heeft ie weer zn oude mac adres.

Verwijderd

Als ik in Windows NT een Realtek 8139 kaartje install, vraagt Windows NT zélf om een MAC adres. En aangezien Wake-on-lan met MAC adressen werkt, zal het toch wel hard zijn...
/me gaat het als hij thuis is toch ff testen...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 februari 2002 14:42 schreef Spaceknarf het volgende:
Als ik in Windows NT een Realtek 8139 kaartje install, vraagt Windows NT zélf om een MAC adres. En aangezien Wake-on-lan met MAC adressen werkt, zal het toch wel hard zijn...
Neen dat is gewoon de driver doe het onthoudt en dan softwarig de verandering instelt bij initialiseren van de nic. Vergelijkbaar met in de opstartscripts in linux waar je dan met ifconfig een je mac aanpast en dit bij bootup laat uitvoeren.
Op dinsdag 19 februari 2002 12:12 schreef Dirk-Jan het volgende:

[afbeelding]
Der wordt hier indd wat gezeikt zeg :P
Onder linux kan het gewoon altijd :Y)
Op dinsdag 19 februari 2002 12:00 schreef 0siris het volgende:
kunnen de mensen die nou zo beweren dat het NIET kan (ik noem bijv. Netwerkbeheerder), het eens zelf proberen? En kom nou niet aan met (Cisco) papiertjes, want wat betreft papiertjes steek ik je zo in de zak (en papiertjes stellen blijkbaar dus niet zoveel voor!) :P
En wanneer het lukt, kom je terug en zeg je sorry. Goed?
Ik bedoel: waarom zou je nog beweren dat het niet kan als iedereen het hier voor elkaar krijgt? Dan heb je een behoorlijk keramisch obstakel voor je hoofd hoor }:O
<offtopic>
Predator, ik heb gisteren LOTR:fotr gezien, en de persoon die jij als icon hebt, is toch wel de bink van het verhaal vind ik :P </offtopic>
Ik denkt niet dat de heer netwerkbeheerder keramiek in zijn hoofd heeft, daar zit gewoon niets in :P

Legolas is indd wel de beste :P
Anders zou ik hem toch niet als icon kiezen...
Legolas roels !

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

een mac adres word bij de productie in de netwerkkaart ingebakken.
dit is een uniek nummer, dwz er bestaat er maar 1 van.
en bij mijn weten kun je dit niet veranderen

Meneer 1000 has spoken......

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-11 21:20

jotheman

Was like that when I got here!

Op zaterdag 14 juli 2001 12:57 schreef Theuno het volgende:

[..]

Software matig kan je het ZEKER veranderen, dit moet wel, want dat is zo gemaakt om taken van servers over te nemen ivm uitval etc.
Hardware matig kan ook, maar dan moet je die chip gaan flashen. Maar software matig kan het altijd, er zijn tools voor van 3com voor dos/windows, verder ondersteunen sommige windows drivers het al standaard. Anders kan je het in je register doen.
Onder linux kan je het ook doen, met commando's :)

Het kan dus zeker weten, en het moet ook kunnen om servers elkaars taken over te laten nemen.
juistem, klopt helemaal, van 3Com weet ik zeker dat ze netwerkkaartjes en programmaatjes hebben om softwarematig MAC adres te veranderen en/of om ze in de netwerkkaart te zetten. :)

I see dead pixels...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op dinsdag 19 februari 2002 15:45 schreef dude123 het volgende:
Op dinsdag 19 februari 2002 12:12 schreef Dirk-Jan het volgende:

GRRRRRRRRRRRRR wat ben jij een enorme grote domme blinde KOE!

}:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O

EDIT: WEL flame intended GVD! ;)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 februari 2002 15:45 schreef dude123 het volgende:
NOT AGAIN, LEES DE DRAAD VOOR JE BLAAT |:(
Op dinsdag 19 februari 2002 17:48 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

[..]

GRRRRRRRRRRRRR wat ben jij een enorme grote domme blinde KOE!

}:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O

EDIT: WEL flame intended GVD! ;)
Dirk-Jan, Ik word echt gek nu... :'(

De volgende die hier nog post dat je een mac adres niet kan veranderen post ik in Stoute Usertjes wegens:
A) het niet lezen van de draad -> Bewijs hebben Dirk-Jan en ik hier gegeven
B) weigeren van het lezen van de netwerk FAQ -> Staat erin + ik heb de link ernaar 3x gepost.

:(

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op dinsdag 19 februari 2002 18:10 schreef Predator het volgende:

De volgende die hier nog post dat je een mac adres niet kan veranderen post ik in Stoute Usertjes wegens:
A) het niet lezen van de draad -> Bewijs hebben Dirk-Jan en ik hier gegeven
B) weigeren van het lezen van de netwerk FAQ -> Staat erin + ik heb de link ernaar 3x gepost.

:(
netjes maat! laat het er niet bij zitten!

wacht... ik zet het in mijn signature.... hehe! :) ;) :+

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-11 12:19

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

het kan op WinXP gewoon via ipconfig, errug handig als je op een uni zit waar de mac's geregistreerd zijn en je anders niet op 't netwerk komt met je laptop...

Cogito Ergo Credo

• DennisBoom
  • Laatst online: 11:34
Op dinsdag 19 februari 2002 13:01 schreef QBiT het volgende:

[..]

Je faked het mac adres dus. en dat gebeurd software matig. duzz als je hem in een andere pc zet heeft ie weer zn oude mac adres.
Waarom denk iedereen hier toch in Intel/Windows? Op een SUN sparc classic kan je je MAC gewoon instellen in het NVRAM (~BIOS). Niets software.

Geen beurs, geen tempo

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 20 februari 2002 14:45 schreef DennisBoom het volgende:

[..]

Waarom denk iedereen hier toch in Intel/Windows? Op een SUN sparc classic kan je je MAC gewoon instellen in het NVRAM (~BIOS). Niets software.
omdat je het dan over andere hardware hebt.
met een cisco kan het ook met het commando:

interface Ethernet1
mac-address 1234.56AB.CDEF

op heel veel verschillende systemen kan het.

maar we hebben het dus over een PC met een standaard netwerkkaart.

• DennisBoom
  • Laatst online: 11:34
Op woensdag 20 februari 2002 18:51 schreef Dirk-Jan het volgende:

maar we hebben het dus over een PC met een standaard netwerkkaart.
Dan kan het dus van af wat je standaard noemt. Zeker niet alle kaartjes of drivers kunnen het

Maar ik geloof dat deze discussie verder overbodig is.

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 14:42 schreef Spaceknarf het volgende:
Absoluut waar!

En wat betreft netwerkkaartjes met dezelfde MAC op hetzelfde subnet denk ik dat één van de twee pech zal hebben en zichzelf uitschakelt, net als met duplicate IP's...?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 februari 2002 21:23 schreef Liez het volgende:

[..]

Absoluut waar!

En wat betreft netwerkkaartjes met dezelfde MAC op hetzelfde subnet denk ik dat één van de twee pech zal hebben en zichzelf uitschakelt, net als met duplicate IP's...?
Neen, veel clients gebruiken ip conflict detectie maar voor mac adressen is er niet zo iets. Die eerste die reply'd op arp gaat gebruikt worden. Omdat fouten met duplicate mac adres (bijna) nooit voorkomen zo het toch niet handig zijn van daar conflictdetectie voor te gaan gebruiken. Tijdverspilling want het nut is niet denkbeelding.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 20 februari 2002 21:31 schreef Predator het volgende:

[..]

Neen, veel clients gebruiken ip conflict detectie maar voor mac adressen is er niet zo iets. Die eerste die reply'd op arp gaat gebruikt worden. Omdat fouten met duplicate mac adres (bijna) nooit voorkomen zo het toch niet handig zijn van daar conflictdetectie voor te gaan gebruiken. Tijdverspilling want het nut is niet denkbeelding.
hier moet ik je toch even verbeteren...

het maakt niet uit wie het eerste op de ARP zal reageren,

als je 2 pc's met zelfde mac adres hebt, ene met ip adres 192.168.0.1 en de andere met 192.168.0.2 hebt,

en je doet eerst vanaf pc3 met ip adres 192.168.0.100:

ping 192.168.0.1
ping 192.168.0.2
arp -a

zie je dit:
code:
1
2
3
4
5
------------------------------------------------------
Internet-adres    Fysiek adres      Type
192.168.0.1      00-80-ff-b4-cf-ef     dynamisch
192.168.0.2      00-80-ff-b4-cf-ef     dynamisch

gaat er nu een pakketje op de lijn bestemd voor ip adres 192.168.0.1, zullen ze het allebei van de lijn af pakken, omdat het layer 2 adres klopt. Maar bij pc2 zal op Layer 3 het pakketje toch discarded worden, omdat het IP adres niet klopt. en vice versa.

het komt er gewoon op neer dat je pc's gewoon zullen blijven werken, maar dat je netwerkkaart veel meer pakketjes van de lijn af zal halen en bekijken of het voor hem is.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 februari 2002 23:47 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

hier moet ik je toch even verbeteren...

het maakt niet uit wie het eerste op de ARP zal reageren,

als je 2 pc's met zelfde mac adres hebt, ene met ip adres 192.168.0.1 en de andere met 192.168.0.2 hebt,

en je doet eerst vanaf pc3 met ip adres 192.168.0.100:

ping 192.168.0.1
ping 192.168.0.2
arp -a

zie je dit:
code:
1
2
3
4
5
Internet-adres    Fysiek adres      Type
192.168.0.1      00-80-ff-b4-cf-ef     dynamisch
192.168.0.2      00-80-ff-b4-cf-ef     dynamisch

gaat er nu een pakketje op de lijn bestemd voor ip adres 192.168.0.1, zullen ze het allebei van de lijn af pakken, omdat het layer 2 adres klopt. Maar bij pc2 zal op Layer 3 het pakketje toch discarded worden, omdat het IP adres niet klopt. en vice versa.

het komt er gewoon op neer dat je pc's gewoon zullen blijven werken, maar dat je netwerkkaart veel meer pakketjes van de lijn af zal halen en bekijken of het voor hem is.
Je hebt natuurlijk gelijk :Y)
Je gaat trouwens zoiezo maar 1 reply krijgen want je resolved ip -> mac en dat ip is dan wel uniek. Dus ga je maar 1 reply krijgen (als het ip uniek is). Dan ga je wel krijgen wat jij gepost hebt. 2 ip's met zelfde mac. Maar dat is zoals jij zei niet zo een groot probleem.

Ik was verward, geen idee waar ik op dat moment mee in mijn kop zat :?
Ik denk dat ik mac->ip aan het resolven was :D
Ik roep vermoeidheid op als verdediging ! :P

edit:

typo gezien

• Sjah
  • Nu online
De afbeelding in de post v Dirk-Jan van dinsdag 19 februari 2002 12:12 klopt idd. Op jullie advies hebbik de 3Com900b-tpo gehaald .
En idd krijgje die drivers automatisch installed in XP, dus ik ouwe netwerk-MAC invoeren, enja hoor gaan metdie banaan! Dus iedereen die zegt dat 't niet kan.....heeft in zoverre gelijk dat 't met niet-3Com meestal niet kan, maar met 3Com's lekker wel.

ps. heb ook nog ff 3Com's drivers geprobeerd, maar die had minder mogelijkheden in de Tab geavanceerd, dit hebbik nog nooit meegemaakt: Windows drivers geavanceerder |:(

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-10 21:48
Op zaterdag 14 juli 2001 12:48 schreef Asathor het volgende:
Je kan bij een NIC geen mac adres veranderen, en zeker niet 'via windows'. MAC adressen zitten vast op de NIC, deze bevatten onder andere de fabrikant gegevens etc. en zijn niet te veranderen. Dus, helaas..
Kan wel punt uit !

Verwijderd

Je kan bij alle netwerkkaarten het Mac-adres aanpassen, ook bij goedkope kaartjes.

Alleen zitten bij de duurdere kaarten deze optie in de driver zelf, waardoor het makkelijker is om het te veranderen.

• Shaidar
  • Laatst online: 11-10 17:27

Shaidar

Ik heb een 3com en een D-Link netwerkkaart.
Ik wil het MAC adres van m'n 3com veranderen en daar de Chello modem op hangen, zodat ik die domme D-Link eruit kan gooien ..

Dit heb ik geprobeerd,

You may also assign a logical MAC address to your NIC. Open the registry, drill down to: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\<NIC card>\Parameters Add or edit a REG_SZ named Network Address and set the value to the new 12 digit hex MAC address.

ik heb een string value aangemaakt met de naam "Network Address" met als waarde "00-50-BA-33-3D-F8".
Ik ehb het ook al eens geprobeerd met "0050BA333DF8" .. maar daarmee wilt ie het ook niet doen.

Iemand een idee wat ik fou doe ?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• docftp
  • Niet online
eh aangezien hier toch allemaal intelligente types zijn (ahum)
Ik heb hier een cisco 1605 routertje en die wil ik het macadres geven van mijn chello kaartje, ken dat??
en zo ja hoe voer ik dat in op mijn router.
Nee, ik heb geen kaas gegeten van router , ben het ook aan het proberen.

Zou het een probleem zijn als ik een IQ zou hebben van een glas water?

• docftp
  • Niet online
sorry foutje

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op vrijdag 01 maart 2002 20:18 schreef docftp het volgende:
eh aangezien hier toch allemaal intelligente types zijn (ahum)
dank je voor het compliment... ;(
code:
1
2
3
4
5
conf t
interface Ethernet1
 mac-address ####.####.####
exit
wr

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op vrijdag 01 maart 2002 20:06 schreef shaidar het volgende:
Ik heb een 3com en een D-Link netwerkkaart.
Ik wil het MAC adres van m'n 3com veranderen en daar de Chello modem op hangen, zodat ik die domme D-Link eruit kan gooien ..

Dit heb ik geprobeerd,

You may also assign a logical MAC address to your NIC. Open the registry, drill down to: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\<NIC card>\Parameters Add or edit a REG_SZ named Network Address and set the value to the new 12 digit hex MAC address.

ik heb een string value aangemaakt met de naam "Network Address" met als waarde "00-50-BA-33-3D-F8".
Ik ehb het ook al eens geprobeerd met "0050BA333DF8" .. maar daarmee wilt ie het ook niet doen.

Iemand een idee wat ik fou doe ?
Welke windows? welke 3com kaart?

Windows 2000/XP:
probeer eens:
- rechtermuisknop op netwerkomgeving
- eigenschappen
- rechtermuisknop op de juiste netwerk adapter
- eigenschappen
- knopje 'configureren'
- Tabblad 'Geavanceerd'
- Netwerkadres
- invullen: het gewenste adres

klik een paar keer op OK

klaar!

• docftp
  • Niet online
HAHAAAA
eindelijk een held op GoT.
Bedankt speren met dat ding

• Shaidar

Shaidar

Op vrijdag 01 maart 2002 20:35 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

Welke windows? welke 3com kaart?
Dzju, juist als ik m'n sig aangepast heb .. 't is een "3Com EtherLink 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX)" .. alle drivers al geprobeerd. Het os vind je in m'n sig..

En bij de eigenschappen van die 3com staat niets wat ook nog maar lijkt op Mac-adres.

ik dacht juist als je zo geen optie had in de eigenschappen van je netwerkkaart, dat je dat alsnog kon oplossen door die dingen in de registry aan te passen. Blijkbaar ben ik fout.

• Shaidar

Shaidar

euh...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zaterdag 02 maart 2002 12:41 schreef shaidar het volgende:
euh...
antwoord vind je oin mijn sig.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 02 maart 2002 14:06 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

:D
Het was een goed idee van het in je sig te zetten.
Het komt nu zelf al van pas ;)
Op dinsdag 19 februari 2002 18:56 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

netjes maat! laat het er niet bij zitten!

wacht... ik zet het in mijn signature.... hehe! :) ;) :+

• Shaidar

Shaidar

[..]

Juist. Maar daar gaat het niet over. Ik weet dat 't mogelijk is, alleen wilt het niet werken op m'n machine.

Iemand nog enig idee?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zaterdag 02 maart 2002 14:51 schreef shaidar het volgende:

[..]

Juist. Maar daar gaat het niet over. Ik weet dat 't mogelijk is, alleen wilt het niet werken op m'n machine.

Iemand nog enig idee?
nie zeuren.
klik op het f*cking plaatje in mijn sig.

als je het dan nog niet snapt, kun je beter je pc uit het raam flikkeren.

EDIT:

wacht, ik zal het duidelijker maken...

dit is de zelfde netwerkkaart als jij ...de 3c905TX. ook op win2k net als jij hebt.

doe de volgende simpele stapjes om bij dit scherm te komen...

Windows 2000:

- rechtermuisknop op 'mijn netwerklocaties'
- klik op 'eigenschappen'
- rechtermuisknop op de juiste netwerk adapter
- klik weer op 'eigenschappen'
- klik op het knopje 'configureren'
- ga naar het tabblad 'Geavanceerd'
- klik in het linkse venter op de optie 'netwerkadres' (dat is nederlands voor MAC-adres, echt waar!)
- vul nu in het rechtse vakje het gewenste netwerkadres in. zonder '-'jes of spaties.

klik op OK

klaar.

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Maar waarom zou je dat doen. Ik neem aan dat je thuis zit. Dan heeft het toch totaal geen zin. Ja kan mischien kijk wat voor sites je buurman bekijkt. Maar dan toch.

"Is your mother proud of you ?"

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[..]

A-hah dus daar is dat netwerkadres optie-tje voor :) Dat heb ik me al tijden afgevraagd, en toch nooit geweten |:(
G8Keeper zei:
Predator => We rule ;)
Volgens mij kan je Dirk-Jan daar wel bij zetten :Y)

En *uch* netwerkbeheerder *uch* op de un-rulende lijst. |:( Ik had inderdaad gezien dat Predator dat al eens uitgelegd had, en als je dan wéér met dezelfde opmerking komt... tsja
Maar waarom zou je dat doen. Ik neem aan dat je thuis zit. Dan heeft het toch totaal geen zin. Ja kan mischien kijk wat voor sites je buurman bekijkt. Maar dan toch.
Dat was al uitgelegd in de 3 andere pagina's ? :Z

edit:

Ik ga trouwens ook maar weer eens mn netwerk boek erbij pakken, wat ik voor school nodig had, maar nooit helemaal heb hoeven lezen :9

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

faken met chello gaat helaas niet meer werken. Ze hebben laatst alles omgegooid en nu moet je echt met dezelfde netwerkkaart i-netten.

Ik kon eerst met iedere pc in huis chello-en maar nu sinds 1,5week kan het dus niet meer. Ik moet echt met de pc waar de 3com kaart zit het i-net op. Khad eerst een routertje staan, maar die krijg ik dus nu met geen mogelijkheid meer op het i-net dmv het faken van je hw-address.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op zaterdag 02 maart 2002 21:04 schreef freebie het volgende:
faken met chello gaat helaas niet meer werken. Ze hebben laatst alles omgegooid en nu moet je echt met dezelfde netwerkkaart i-netten.

Ik kon eerst met iedere pc in huis chello-en maar nu sinds 1,5week kan het dus niet meer. Ik moet echt met de pc waar de 3com kaart zit het i-net op. Khad eerst een routertje staan, maar die krijg ik dus nu met geen mogelijkheid meer op het i-net dmv het faken van je hw-address.
Hmm moet ik maar eens proberen dan. Wat ik wel weet is dat de nieuwe modems je MAC adres vasthouden. Hij leert eenmaal je MAC adres en dus wil je modem niets meer doorgeven. Maar ik kan me vergissen. Want in mn surfboard modem zit ook een ingebouwde DHCP server :)
Misschien dat de lui van chello alleen aan het eerst 'geleerde' MAC adres (door de modem dus) internet wil verstrekken ofzo.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 02 maart 2002 21:04 schreef freebie het volgende:

Een nic kan je alleen herkennen aan het mac adres.
Als je een andere nic dit mac adres laat gebruiken is het onderscheid niet te zien.
Dat het niet werkt ligt daar niet aan.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:07 schreef Wolkjeh het volgende:

[..]

Hmm moet ik maar eens proberen dan. Wat ik wel weet is dat de nieuwe modems je MAC adres vasthouden. Hij leert eenmaal je MAC adres en dus wil je modem niets meer doorgeven. Maar ik kan me vergissen. Want in mn surfboard modem zit ook een ingebouwde DHCP server :)
Misschien dat de lui van chello alleen aan het eerst 'geleerde' MAC adres (door de modem dus) internet wil verstrekken ofzo.
het heeft gewoon van het begin dat ik chello heb goed gewerkt, dus het is vreemd dat het nu ineens niet meer kan. Want DHCP kijkt naar je HW-ADDRESS dus als je die faked zou het moeten werken, zo werkte het een paar maanden. Ik heb een Motorola modem en die geeft geen IP's. Mn IP komt meteen van chello. Dus het is toch een beetje vreemd. Niemand ideeen/tips?

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:14 schreef Predator het volgende:

[..]

Een nic kan je alleen herkennen aan het mac adres. Als je een andere nic dit mac adres laat gebruiken is het onderscheid niet te zien.
Dat het niet werkt ligt daar niet aan.
dat leek mij ook, maar het wil echt niet werken. Met de 3com kaart van chello werkt het gewoon zonder problemen. Misschien dat de kabelmodem iets vasthoud van je ethernetkaart, maar dat lijkt me ook zo raar.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 02 maart 2002 21:15 schreef freebie het volgende:

[..]

dat leek mij ook, maar het wil echt niet werken. Met de 3com kaart van chello werkt het gewoon zonder problemen. Misschien dat de kabelmodem iets vasthoud van je ethernetkaart, maar dat lijkt me ook zo raar.
Nee je kan ze niet uit elkaar houden.

Heb je die andere nic niet op 10mbit half duplex geforced ?
Die kabelmodems zijn bijna altijd 10mbit half.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:18 schreef Predator het volgende:

[..]

Nee je kan ze niet uit elkaar houden.

Heb je die andere nic niet op 10mbit half duplex geforced ?
Die kabelmodems zijn bijna altijd 10mbit half.
Mijn laptop is 100mbit en daarmee kon ik gewoon altijd i-netten. Maar een andere pc hier heeft ook een 10mbit half kaartje erin zitten, maar die doet het dus ook niet.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op zaterdag 02 maart 2002 21:15 schreef freebie het volgende:

[..]

Mja dit is wel zo. Lees dit maar eens Dit werkte bij mij ook. Ik kan in mn kabelmodem komen en dan mn MAC adres bekijken. Zelfs opties als kabelfrequenties veranderen. Dat laatste heb ik nog niet geprobeert, want dan ben ik bang dat ik mn modem verknoei :)
Maar mijn moterola modem houdt dus wel dingen vast van mn pc/ethernetkaart.

Maar voor de rest, als die modem dit niet zou doen, zou ik Predator gelijk geven, dan kan chello de verandering niet opmerken lijkt mij. De mac waarde is dan hetzelfde en ze zouden dan gewoon internet moeten geven. Maar ook dat kan aan mij liggen :z

offtopic:
BTW: Greets to Predator >:) l33te [NT] skills heb jij :9

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:24 schreef Wolkjeh het volgende:

[..]

Mja dit is wel zo. Lees dit maar eens Dit werkte bij mij ook. Ik kan in mn kabelmodem komen en dan mn MAC adres bekijken. Zelfs opties als kabelfrequenties veranderen. Dat laatste heb ik nog niet geprobeert, want dan ben ik bang dat ik mn modem verknoei :)
Maar mijn moterola modem houdt dus wel dingen vast van mn pc/ethernetkaart.

Maar voor de rest, als die modem dit niet zou doen, zou ik Predator gelijk geven, dan kan chello de verandering niet opmerken lijkt mij. De mac waarde is dan hetzelfde en ze zouden dan gewoon internet moeten geven. Maar ook dat kan aan mij liggen :z

offtopic:
BTW: Greets to Predator >:) l33te [NT] skills heb jij :9
Ik kan dus niet in mijn kabelmodem komen, 192.168.100.1 wordt niet op het netwerk herkend. Het is een vrij nieuw moterola modem.

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Wat een gelul allemaal zeg....

Waar het op neerkomt is dat je het in de eprom geramde MAC adres nooit ever van z'n lang zal ze leven niet kan wijzigen. MAC adressen bestaan uit een code voor fabrikant en nog wat code. Ze zijn uniek. Dat moet wel anders komen er meerdere netwerkkaarten met hetzelfde MAC adres is een netwerk en als jullie een beetje bekend zijn met het OSI model dan weet je dat in het laatste physical laagje (okee...pin me daar ff niet op vast :-)) op MAC-adres nivo geluld wordt. Dus 2 dezelfde MAC adressen is onmogelijk.

En dat je het in kan stellen..jeez...I don't know hoe dat precies zit. Bedoelen jullie niet het LANA-nummer ofzo?

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:29 schreef TheRitz het volgende:
En dat je het in kan stellen..jeez...I don't know hoe dat precies zit. Bedoelen jullie niet het LANA-nummer ofzo?
Nee we bedoelen niet LANA-nummer.
Echt HW-address

Zie je:
code:
1
2
3
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 hw ether 00:01:02:03:04:05:06
dhcpcd eth0

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Waar het op neerkomt is dat je het in de eprom geramde MAC adres nooit ever van z'n lang zal ze leven niet kan wijzigen. MAC adressen bestaan uit een code voor fabrikant en nog wat code. Ze zijn uniek. Dat moet wel anders komen er meerdere netwerkkaarten met hetzelfde MAC adres is een netwerk en als jullie een beetje bekend zijn met het OSI model dan weet je dat in het laatste physical laagje (okee...pin me daar ff niet op vast :-)) op MAC-adres nivo geluld wordt. Dus 2 dezelfde MAC adressen is onmogelijk.

Hmm je had t ook vriendelijker kunnen zeggen, maargoed in het geval dat jij gelijk zou hebben: Hoe verklaar je die voorbeelden daarboven dan? :? En de beschreven manieren om het aan te passen? :?
Ik zie daar alles behalve LANA-staan...

Verwijderd

mijn kabelmodem is trouwens een: Motorola SB4100E en die kan ik niet met 192.168.100.1 pingen/connecten

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10 10:30
Sorry hoor dat ik dit nu ga vragen:

Kan je nu hardwarematig het MAC adres veranderen?? Dus je trekt de kaart uit je pc (welke je net "veranderd" hebt) en zet die in een andere. Heeft die dan nog steeds dat nieuwe adres?? (dat zou grandioos zijn)

"Elke kaart heeft z'n unieke adres" Geldt dit dan ook voor token-ring kaarten btw??

Ik heb het echt helemaal doorgelezen, maar deze vragen zijn nog niet echt beantwoord (nou ja, is mij niet duidelijk eigenlijk)......

Hmmmm en het OSI-model ken ik ja :-(

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:43 schreef Rendier2710 het volgende:

Kan je nu hardwarematig het MAC adres veranderen?? Dus je trekt de kaart uit je pc (welke je net "veranderd" hebt) en zet die in een andere. Heeft die dan nog steeds dat nieuwe adres?? (dat zou grandioos zijn)
Ja hoor dat werkte perfect, sinds 1,5week bij mij dus niet meer. Naja het adres blijft hetzelfde alleen een ip-ontvangen niet.
"Elke kaart heeft z'n unieke adres" Geldt dit dan ook voor token-ring kaarten btw??
Ja hoor, dat kun je in je OS zo op iedere kaart instekllen.
Ik heb het echt helemaal doorgelezen, maar deze vragen zijn nog niet echt beantwoord (nou ja, is mij niet duidelijk eigenlijk)......

Ok

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op zaterdag 02 maart 2002 21:40 schreef freebie het volgende:
mijn kabelmodem is trouwens een: Motorola SB4100E en die kan ik niet met 192.168.100.1 pingen/connecten
Das wel erg vreemd. Misschien is zou jouw ISP zo slim geweest om het uit te zetten. |:( Anders zou ik het ook niet weten, want het werkt bij iedereen die ik ken met dat type modem ...

Ik denk dat dat niet gaat werken helaas. Je faked je MAC adres en dus zorg je ervoor dat windows denkt op het nieuwe MAC adres te moeten luisteren/verzenden (wat ie ook trouw doet). Maar als je je kaart eruit haalt, werkt dat dus niet meer. Of er moeten kaarten zijn met een soort MAC-flash >:) Maar die ken ik niet :)

edit:

typo

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:46 schreef Wolkjeh het volgende:

[..]

Das wel erg vreemd. Misschien is zou jouw ISP zo slim geweest om het uit te zetten. |:( Anders zou ik het ook niet weten, want het werkt bij iedereen die ik ken met dat type modem ...
[..]
Misschien dat motorola inmiddels een nieuw ip hiervoor bed8 heeft ofzo, omdat teveel mensen ermee gingen rommelen ofzo.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zoiets zal dan wel ja.. Maar nu maar weer ontopic ;)

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39
ik wissel ook wel eens ff snel
als ik b.v. gebanned ben op een forum ofzo >:)

best handig, heb je in 2 sec. een nieuw IP met b.v. chello
(die normaal max. 1x per 24 uur kan wisselen) :)

//

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:17
Je kan het gewoon op elke kaart instellen, op de realtekjes die ik heb in ieder geval ook.

Verwijderd

Uhmmmzz die zijn wel te wijzigen hoor..
Dat is nu net het mooie van een EEPROM..

Kijk maar eens op http://www.scyld.com/diag/
Wil alleen niet met elke kaart.

Bij oude (10Mbit Combo) Realtek kaartjes kreeg je er zelfs een config util bij waar je oa het MAC address in kon wijzigen welke dat geupdate werd naar je EEPROM.
(Let wel dit was onder het DOS tijdperk, dit vereiste geen aparte regels in bv je NET.CFG(Netware 3.X met NETX) waar je softwarematig je MAC adres meekon wijzigen)

De code waar jij het over hebt.
MAC adres bestaat uit 12 HEX digits. 6 voor fabrikant code en 6 voor serienummer.

En twee dezelfde MAC adressen op een lan kan zeer zeker wel.
Ooit van bundeling gehoord? Moet je switch waar je op zit ook wel ondersteunen maargoed. Meestal moet je een server-trunk hiervoor aanmaken. (Men koppelt dus 2 nic's als 1 nic. Deze feature zit bij de meeste servers nics.)

(First post dont kill me.. ;-))

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Weer al iemand die niet heeft leren lezen :Z
Jij bent gewoon |:(
Niet dom omdat je het niet weet maar dom omdat je niet kan/wil lezen.
LEES TOCH VERDORIE EENS ALLES VOOR JE GAAT BLATEN.
Ik heb al het bewijs geleverd hier, Dirk-Jan heeft al een screenshot van de instelling van z'n 3c905 gepost en het staat in de FAQ.

Een mac adres kan je altijd software matig instellen. Dan hangt het af van de driver & instellingen. Op een linux als je het instelt met ifconfig en je reboot dan is je mac adres weer het oude. Op sommige nic's kan je hetzelf hardware matig zoals hier AL ZOVEEL MALEN GEZEGD ook aanpassen via een tool. Dat is indd met eeprom.
OSI model dan weet je dat in het laatste physical laagje (okee...pin me daar ff niet op vast :-)) op MAC-adres nivo geluld wordt
Hmz raar OSI model zeg. Je heb het zeker zelf uitgevonden ?
Het ethernet niveau (en dus mac adres) is NIET de onderste laag maar wel de laag erboven. Namelijk de datalink laag.
Misschien eens begrijpend leren ipv van buiten te blokken.

En ja ik ga hier iedereen afzeiken die beweert dat het niet kan omdat ze allemaal eerst maar de draad moeten lezen ipv van direct hun geblaat te posten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Go predator!!! 8-)

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Zelfs cheapassbitch (zie een van de eerste posts) kunnen hun mac via ui van windows, de driver biedt deze optie aan, aangepast worden.
Alleen heb ik het laatst onder redhat 7.2 geprobeerd via de ui en daarna wilde linux niet meer langs de netwerkaart komen bij het booten en afsluiten. dit was met een national semiconductor dp83815, die ik 10 minuten ervoor met win2ksp2 zonder problemen kon omgooien.
voor de rest boeit het niet zo, was alleen maar even om het uit te proberen en met de tips uit dit forum moet het nu ook wel onder redhat lukken.
coole link naar het flashen van je mac trouwens.
Ik vind het jammer dat iemand hier via dit topic een duur kaartje heeft gekocht terwijl dat niet nodig was (ach ja heeft die hopelijk wat minder cpu belasting als ie zijn netwerkaart volop gebruikt)
100% cpubelasting :'( bij het neerhalen van een ftp bestandje met 8mb/s :P is niet prettig
Oftewel om mijn verhaal af te sluiten.....

|:( Het is niet mogelijk om je mac adres te veranderen. |:(

• bramfm
  • Laatst online: 19-04 18:22
Op vrijdag 15 februari 2002 15:22 schreef Dirk-Jan het volgende:
maar dan vraag ik me af, waarom wil je je mac adres instellen? echt nuttig is het niet.
Daarnaast is het al goed geregeld door de fabrikant van je kaartje.
Wel als ISPs zoals Chello het Mac address direct koppelen aan het verkrijgen van een IP address. Dat betekent dat mensen die bijvoorbeeld hun Notebook aan het Chello netwerk willen hangen dat gewoon kunnen vergeten omdat het mac address niet bekend is.
offtopic:
Ik heb vernomen dat bij een aantal chello gebieden het uitzetten van de modem van een kwartier de koppeling tussen mac en ip wordt verbroken. Dat heeft bij mij nog nooit gewerkt (ook het beroemde "aps" is nog nooit opgekomen. :?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 03 maart 2002 14:54 schreef bramfm het volgende:

[..]

Wel als ISPs zoals Chello het Mac address direct koppelen aan het verkrijgen van een IP address. Dat betekent dat mensen die bijvoorbeeld hun Notebook aan het Chello netwerk willen hangen dat gewoon kunnen vergeten omdat het mac address niet bekend is.
offtopic:
Ik heb vernomen dat bij een aantal chello gebieden het uitzetten van de modem van een kwartier de koppeling tussen mac en ip wordt verbroken. Dat heeft bij mij nog nooit gewerkt (ook het beroemde "aps" is nog nooit opgekomen. :?
dat antwoord is pas 34 keer langs gekomen, maar toch bedankt :7

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Uhm Houston i got a problem

wij zaten laatst bij datacommunicatie he, mijn leraar ff het osimodel doornemen en kwam het begrip mac-adres langs vliegen. Hij ook zeggen is in de chip gebakken van je nic.. hele klas geloven je weet wel.. ik aan het einde van de les: Meneer, ff over dat mac-adres. Dat kun je wel degelijk veranderen, software matig en hardwarematig.. en ja hij niet geloven en de hele klas lachtte me uit :'(
Nou daar kon ik meelven. Hij zeggen, laat maar eens zien dan... ben ik nu ff een website in elkaar aan het flatsen...

Nu heb ik ff wat vragen..

Noem eens wat dingen op waarvoor je een mac adres zou willen veranderen..

Met welke kaarten kan je je mac-adres zeker veranderen?

Hij wou dat ik het demonstreerde hardwarematig..

ik heb wel een 3com isa III 509B... die kan het wel volgens mij maar kan geen util vinden.. Als iemand die toevallig heeft, zou ie hem dan kunnen mailen/icqen naar mij?

dat was het..

ik wacht jullie reacties af

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 14 maart 2002 18:54 schreef DarkRider het volgende:
Uhm Houston i got a problem

wij zaten laatst bij datacommunicatie he, mijn leraar ff het osimodel doornemen en kwam het begrip mac-adres langs vliegen. Hij ook zeggen is in de chip gebakken van je nic.. hele klas geloven je weet wel.. ik aan het einde van de les: Meneer, ff over dat mac-adres. Dat kun je wel degelijk veranderen, software matig en hardwarematig.. en ja hij niet geloven en de hele klas lachtte me uit :'(
Nou daar kon ik meelven. Hij zeggen, laat maar eens zien dan... ben ik nu ff een website in elkaar aan het flatsen...

Nu heb ik ff wat vragen..

Noem eens wat dingen op waarvoor je een mac adres zou willen veranderen..
A) Vaste entries in een DHCP server (bv chello klanten).
Als je de nic van een computer zou vervangen dan moet je ook het mac adres van de fixed entry in de dhcp server aanpassen.
Soms kan je niet aan die DHCP server en is het aanpassen van een mac handig.
B) Fail-over. Een mac adres wordt gecached in de arp cache. Als een server zijn nic zijn uitvallen en je brengt een backup nic online dan moet je een bepaalde time-out wachten voor overal zijn oud mac adres & ip overal uit de arp cache is verdwenen.
C) en zo zijn er nog redenen ....
Met welke kaarten kan je je mac-adres zeker veranderen?
Software matig altijd in linux.
Hij wou dat ik het demonstreerde hardwarematig..
Moet je wel een kaartje hebben die je kan flashen.
Maar wat maakt het uit ? Als je kan aantonen dat andere computers packetten van een pc met een andere mac adres zien heb je het al bewezen.

Dat kan je doen zoals ik gepost heb horen.
2pc's waarvan 1 linux (gaat snel).
Ping over en weer.
Arp cache op andere pc tonen met arp -a
Op andere pc arp cache leegmaken.
Op linux pc:
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 hw ether xx:xx:xx:xx:xx:xx
ifconfig eth0 up
Ping over en weer.
Arp cache op andere pc tonen met arp -a

Oops ander mac adres in de arp cache ?
Jouw leraar schart op zijn kop. ;)
ik heb wel een 3com isa III 509B... die kan het wel volgens mij maar kan geen util vinden.. Als iemand die toevallig heeft, zou ie hem dan kunnen mailen/icqen naar mij?

dat was het..

ik wacht jullie reacties af
Jouw leraar kan niet alles weten, gelukkig zit ie niet op GOT anders hadden we hier nog iemand die kwam zagen dat je at niet kan veranderen.

Ik vind het wel erg dat jouw leraar niet kan inzien waarom het veranderen soms noodzakelijk is en ook niet wil inzien dat het mogelijk is.

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Okee okee....

a) het was wat lomp --> zware dag gehad --> louzy excuse I know
b) ik heb NIET goed gelezen
c) ook ik leer dagelijks bij zoals gebeurd is met deze topic.

Zijn we nou weer vriendjes?

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

niet goed gelezen.

zorro

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03 23:25
Op zaterdag 16 februari 2002 01:41 schreef Paitor het volgende:

[..]

De 7 layers brrrrr.
Dit leer je al in 5 VWO bij informatica man.
Denk eens na voordat je hier iets roept, als je ziet dat meerdere mensen zeggen dat dit kan, als je ziet dat IBM het in clusters verwerkt, hoe haal je het dan nog in je hoofd om het tegendeel te schreeuwen????
Beetje jammer....
PDNTSPA

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 22:01 schreef Proxy het volgende:

[..]

PDNTSPA
Please Do Not Throw Sausage Pizza Away
:+

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 20 maart 2002 22:45 schreef Predator het volgende:

[..]

Please Do Not Throw Sausage Pizza Away
:+
amsterdam
provides
stupid
tourists
narcotics
drugs
pot

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Paul
Dirks
Needs
To
Suck
Pamela
Anderson! :)

Pail Dirks was een klasgenoot op de MTS :)

Pagina: 1 2 Laatste