Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequoiathree
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01-2022
Hallo beste mensen!!

Ik heb een luxe leven dilemma dat ik graag met jullie wil delen. Ik heb een blackmagic URSA mini 4K deze gebruik ik voor mijn werk wat echt de ultieme camera wanneer je opdrachten filmt. MAAR... nu ben ik ook veel onderweg. En reis ook veel, dan is een camera van 5KG niet heel optimaal. Ook als ik onderweg ben bijvoorbeeld in de bergen ben wil ik mooie beelden kunnen schieten. zonder een extra koffer mee te hoeven sleuren O-)

Heeft een van jullie misschien ervaring of een tip voor een kleinere film camera die in 4K filmt? Ik zat zelf te denken aan de Sony RX100V of een Sony A6300?

Ben benieuwd naar jullie suggesties :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je vraag geeft op dit moment te weinig informatie om je te voorzien van advies. Op tweakers verwachten toch net iets meer inzet. Wat heb je zelf gevonden en waarom twijfel je tussen twee genoemde camera's. ;)

* Wat is je beschikbare budget?
* Wat willen je gaan filmen.
* Camera met verwisselbare objectieven of met vast objectief.....
* Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, etc.?
* Gewenst bereik?

Gaarne je vraag aanvullen.

Onderstaande topics is al veel informatie te vinden.
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
[Aankoopadvies] Compactcamera

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequoiathree
Ik ben nieuw op de forums dus het is nog een beetje zoeken voor mij.... maar now were talking!

* Ik heb een budget van 1000-1200,-

* Ik zal veel op reis gaan filmen, dit wil ik gaan doen in een soort docu/vlog stijl. Dus ook veel omgeving shots.

* De camera moet minimaal in 4K kunnen filmen

* Hoge FPS rate vind ik ook belangrijk

*Objectieven wou ik graag jullie mening over horen.. Ik denk dat een systeemcamera wel meer mogelijkheden biedt en uiteindelijk een beter beeld. Ook omdat je objectieven kan wisselen...

Het enige wat mij echt uitmaakt is de best mogelijke beeld kwaliteit in deze prijs klasse.
Aantal instelwieltjes, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip staat voor mij echt op de tweede plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quo

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
De gh5 heeft wel goede stabilisatie maar dit gaat misschien met lenzen over je budget misschien naar de g80 kijken. Hoe belangrijk is geluid voor je wat anders goed opletten of je er externe mic op kan aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequoiathree
ppatrick schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:21:
Hoe belangrijk is geluid voor je wat anders goed opletten of je er externe mic op kan aansluiten
*Ja goeie!! Natuurlijk is geluid ook van belang. Met dit budget is een mic nog wel even buiten de opties. Maar uiteindelijk is een externe mic zeker een waardevolle toevoeging! De G80 ziet er op papier uit als een goeie camera, ik zag dat panasonic ook net een nieuwe GX9 heeft uitgebracht. Enige mening over dat model?

Dit is
Verwijderd1 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:27:
[...]

Als je gaat lopen / bewegen en tegelijkertijd wil filmen ga je last krijgen van schokkende beelden. Met een actiecamera in combinatie met beeldstabilisatie (bijvoorbeeld een gimbal) kun je dat verhelpen.
*Met actiebeelden is een gimball zeker van belang. Ben ik met je eens.

*GoPro's zijn top camera's als je puur activiteiten gaat filmen, ik heb ook een Hero4 tot mijn beschikking, Daar zal ik dat ook mee gaan doen. O-) O-)
Ik dacht meer aan het begin van deze video(vooral de eerste 50 seconden):

[video]YouTube: WE ARE IN HEAVEN! HAKUBA, JAPAN | VLOG² 144]

Dat zijn shots die met een GoPro niet gaan lukken.
[...]
Ik weet niet hoe het zit met systeemcamera's, ik raad in ieder geval aan goed te kijken of het beeld stabiel is (bij de activiteiten die je ermee wil doen), je hebt dan misschien mooiere beelden, maar als ze schokkerig zijn heb je daar niet veel aan.
*Dat is dus zo lekker aan 4K beelden. Natuurlijk ga je altijd voor een zo stabiel mogelijk shot, maar je hebt ook veel ruimte om digitaal te stabiliseren als je het omzet naar 1080p.

Ik zoek echt een camera die een goed 4K beeld geeft. Dit is alleen een lastige prijsklasse na mijn idee, want je komt snel uit in de GH5/sony A7.. Toch? :P

Ik denk dat dit goeie voorbeelden zijn van wat ik in een camera zoek(vooral de intro's):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Goede voorbeelden Sequoiathree,
Jon Olsson maakt altijd toffe beelden en ik raakte hier zelf ook door geinspireerd om te gaan filmen.

Nou kocht ik vol enthousiasme de Panasonic G80 en het eerste wat ik ging missen was dat ik slowmotion beelden wilde maken. Met 60 FPS is dit niet echt denderend en miste ik al gelijk dat effect. Dat resulteerde al vrij snel dat ik nu de Sony A7 III heb besteld. Kijk daar goed naar, ik wilde ook met een budget van rond de 1000-1200 klaar zijn maar merkte al heel snel dat dit niet genoeg was en ik verder moest kijken.

Mocht je zeggen, ach die super slowmotion kan me een zorg zijn en dat heb ik niet nodig dan is de G80 echt een top camera.

Een Sony A6300 is een mooi alternatief alleen heb je dan geen beeldstabilisatie wat je wellicht wilt hebben. Maar mijn advies is, denk hier echt over na. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en heb naar mijn mening eigenlijk de verkeerde camera gekozen en dat resulteert nu in het kopen van een nieuwe body :-)

[ Voor 7% gewijzigd door cunodb op 07-03-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Jon maakt in mijn ogen de mooiste en beste vlogs die ik ken en volg ze dus kan redelijk aangeven wat hij heeft gebruikt en waarom. De G80 heeft hij getest en vond hem wel goed maar hij gaf zelf ook aan dat het samenwerking was YouTube: EXPLORING CALIFORNIA WITH THE LUMIX G80! | VLOG² 110.
Hij is van de Sony overgegaan naar de gh5 om de stabilisatie maar de Sony is wel beter met weinig licht.

Heb je geen budget in jou ogen voor mic of was je budget gewoon zonder mic enz.

Misschien moet je niet na gh5 kijken dit is toch camera met een lens dat je op dubbel van je budget zit.

[ Voor 9% gewijzigd door ppatrick op 07-03-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequoiathree
cunodb schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:03:
Goede voorbeelden Sequoiathree,
Jon Olsson maakt altijd toffe beelden en ik raakte hier zelf ook door geinspireerd om te gaan filmen.
Jon zijn vlogs zijn vlogs zijn inderdaad een inspiratie, leuk om te horen dat je de FPS mist. (jammer dat je daar op de harde manier moest achter komen) Ik film zelf met een Blackmagic URSA mini. Die heeft wel 120 FPS en het voegt echt veel toe! Dat is een camera in die prijsklasse maar een heel ander type en een beetje zwaar haha.

Het is wel fijn om de mogelijkheid te hebben om in 120fps te filmen. De Sony a6300 lijkt inderdaad een mooi alternatief in deze prijsklasse.

Ben benieuwd naar je beelden met de A7 III !
ppatrick schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:29:
Jon maakt in mijn ogen de mooiste en beste vlogs die ik ken en volg ze dus kan redelijk aangeven wat hij heeft gebruikt en waarom. De G80 heeft hij getest en vond hem wel goed maar hij gaf zelf ook aan dat het samenwerking was YouTube: EXPLORING CALIFORNIA WITH THE LUMIX G80! | VLOG² 110.
Hij is van de Sony overgegaan naar de gh5 om de stabilisatie maar de Sony is wel beter met weinig licht.

Heb je geen budget in jou ogen voor mic of was je budget gewoon zonder mic enz.

Misschien moet je niet na gh5 kijken dit is toch camera met een lens dat je op dubbel van je budget zit.
Die vlog heb ik ook gekeken! O-) Color grading is magie he _/-\o_
Had ik zijn budget maar!
De GH5 en Sony a7 serie zijn gewoon super camera's.. met beide hun kwaliteiten.
De GH5 of A7 kan ik niet naar kijken.. dat is inderdaad het dubbele van mijn budget. Tenzij ik m'n blackmagic verkoop :P ?

Ik heb bij dit budget gerekend zonder mic. Die komt er wel bij uiteindelijk:)

Mijn opties lijken toch richting de Sony a6300 en de Panasonic G80 te gaan..
Ik heb wel het idee dat de a6300 iets meer in huis heeft als de G80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik zal zeker wat posten als hij binnen is :-)

De G80 is de baas met stabilisatie, de a6300 geeft je meer mogelijkheid met slowmo's maar zal je achteraf wel wat mee moeten doen qua stabilisatie. Ik gebruik nu deze Mic: https://www.kamera-expres...2.MTIyMDU3NTc3&zoek=rode&

Fijne aan deze is, je hebt geen batterij nodig en doet voor het meeste geluid prima z'n werk.

Ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Wat voor objectieven gebruik je bij je blackmagic? is er geen systeem camera waar je die op kan gebruiken scheelt wat kosten anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequoiathree
ppatrick schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:03:
Wat voor objectieven gebruik je bij je blackmagic?
De Blackmagic is EF mount, misschien adapters?

Heb een 85mm, 50mm en 35mm f1.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 12:08

JK

Tsja, hoe groot mag het zijn? Ik heb voor mijn komende vakantie een Panasonic LX15 gekocht. Is een beetje vergelijkbaar met de Sony RX100IV, denk ik. Niet helemaal, maar komt dicht in de buurt. Ook een 1" sensor, f/1.4 lens (Sony f/1.8 meen ik), 3x optische zoom, 4K (wel max 30 fps), 1080P kan op 120fps.
De RX100 schijnt nogal heet te worden met 4K en na een paar minuten af te sluiten. Omdat ik ook nog wel wat wil zoomen omdat je niet altijd overal dichtbij kan komen, denk ik dat ik er nog een travelzoom bij te kopen.. Sony HX90 of een Nikon A900. Maar van die travelzooms hoef je niet veel spectaculairs te verwachten, maar ook die zijn mooi compact. Ik wil dus niet met een DSLR of systeemcamera met extra lenzen rondlopen, aangezien er ook nog een kleine drone mee moet en ik altijd zo licht mogelijk wil reizen. De LX15 kan daarnaast verder gewoon mee op motorritjes om zo af en toe wat eens te fotograferen of filmen, dan hoeft mijn systeemcamera niet mee waar ik niet betere plaatjes nodig heb. ;)

Maar goed, de LX15 kost niet zoveel en je hebt meer budget, dus je kan vast wel wat beters vinden. :)

edit; ik heb ze dus gekocht om ze ook in mijn broekzak te doen. Met een A6300 gaat dat al wat lastiger.

[ Voor 4% gewijzigd door JK op 09-03-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Mooie objectieven die je hebt voor je Blackmagic maar misschien wil je toch liever niet alleen met primes werken als je reis camera

Denk je er ook aan dat als je eenmaal voor bepaald merk kiest dat je hier ook aan vast blijft zitten mocht in in de toekomst wel meer budget hebben voor bij GH5 of tegen die tijd misschien de 6 dat je dan ook niets meer hebt aan de lenzen als je met Sony bent begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequoiathree
ppatrick schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:22:
Denk je er ook aan dat als je eenmaal voor bepaald merk kiest dat je hier ook aan vast blijft zitten mocht in in de toekomst wel meer budget hebben voor bij GH5 of tegen die tijd misschien de 6 dat je dan ook niets meer hebt aan de lenzen als je met Sony bent begonnen.
Ja deze objectieven kan ik altijd mee uit de voeten voor m'n Blackmagic :)

Maar goed punt.. Als je een maal voor E mount of Micro Four thirds kiest ga je niet meer switchen.
Twijfel nog wel heel erg tussen Sony en Panasonic.. A6300 ziet er mooi uit op papier. 120fps is gaaf. Het lens aanbod is wel minder. En ik had gelezen dat Sony lenzen een stuk zwaarder zijn. Weet niet of dit echt veel uitmaakt in de praktijk.. Bij Panasonic neig ik meer naar de GX9 als naar de G80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ribe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 22:25
De Sony a6300 kan met 4k30 en 1080p120 zeker voldoen aan de video kwaliteiten. Door deze te combineren met de Sony 18-105G lens met powerzoom (smooth zoomen, ideaal voor video, leuke range) en stabilisatie in lens kom je een heel eind. Zal net je budget overschrijden, dat wel.
Mocht je perse in body stabilisatie willen zien en je kan je budget rekken, kijk dan ook naar de a6500!

Deze bodies hebben in sommige gevallen wel last van overheating, al kan je dat zeker voorkomen door je in te lezen (veel over geschreven).
Pagina: 1