Er zijn een aantal reden voor ontslag op staande voet mogelijk:
A. Niet voldoen aan een redelijk bevel of opdracht, door of namens de werkgever verstrekt (3.3.2.3.A.).
B. Door opzet of roekeloosheid buiten staat geraken de bedongen arbeid te verrichten (3.3.2.3.B.).
C. Misleiden van de werkgever tijdens de sollicitatieprocedure (3.3.2.3.C.).
D. Diefstal, verduistering, bedrog en andere misdrijven (3.3.2.3.D.).
E. Dronkenschap (3.3.2.3.E.).
F. Mishandeling, grovelijk beledigen of bedreigen van de werkgever of diens familieleden of andere medewerkers (3.3.2.3.F.).
G. Het opzettelijk of ondanks waarschuwing roekeloos beschadigen van eigendommen van de werkgever of opzettelijk of ondanks een waarschuwing roekeloos zichzelf of anderen in gevaar brengen (3.3.2.3.G.).
H. Het niet verrichten van de werkzaamheden door afwezigheid (3.3.2.3.H.). Heeft de medewerker zich (vermoedelijk) niet terecht ziek gemeld, zie dan hoofdstuk 2.2.6. (2.2.6.).
I. Verrichten van nevenwerkzaamheden (bij een concurrerende onderneming) (1.3.9.).
J. Het bekend maken van bedrijfsgeheimen (1.3.7.).
Eventueel mag, als één punt op zich zelf niet voldoende duidelijk is, er ook gewerkt worden met een combinatie van 2 punten. Als ik het verhaal lees zou het niet op slot doen van de ruimte misschien weg te stoppen zijn onder punt G en dan wel het "roekeloos beschadigen" het is misschien niet daadwerkelijk beschadigen, maar gevolg voor werkgever is gelijk aan. Dat is alleen dus al wel een draai geven aan de tekst dus dat zal wat lastig worden.
Het verzwijgen, anderhalve maand lang, is daarom denk ik een betere reden voor ontslag op staande voet, en dan wel op basis van punt E. Wat mij betreft valt het verzwijgen van deze omstandigheden inderdaad onder bedrog. In art. 3:44 BW wordt een beschrijving van bedrog gegeven, daar valt inderdaad ook het verzwijgen van de waarheid onder.
Dus wat dat betreft is ontslag op staande voet, mijns inziens, gerechtvaardigd. Wat wel blijft staan is dat dit ontslag "onverwijld" medegedeeld dient te worden. Natuurlijk moet een werkgever met een advocaat kunnen overleggen, dus een uurtje tussen het horen van je boodschap en het ontslag zou acceptabel zijn, maar meer dan een week is dat zeker niet. Vraag is alleen wel wat er in die goede week is gebeurd. De werkgever zal stellen dat hij die week nodig heeft gehad voor een gedegen onderzoek naar het verdwijnen van de spullen en in hoeverre dat aan jou te wijten was (alleen vergeten de ruimte op slot te doen, of misschien ook wel betrokken bij het "kwijt raken" van de spullen). De werkgever mag namelijk, na schorsing of non-actiefstelling wel een gedegen onderzoek uit laten voeren voordat hij over gaat op ontslag op staande voet. Had hij die week nodig, dan zou ik wel in kunnen stemmen met werkgever. Had hij geen week nodig dan is het ontslag te laat aangezegd en kan er dus geen sprake zijn van ontslag op staande voet.
Aangezien je het zelf hebt opgebiecht, durf ik wel wat vraagtekens te plaatsen bij het nodig hebben van 1,5 week voor het onderzoek, maar dat zal jij zelf beter in kunnen schatten. In eerste instantie denk ik dat het hier vanaf zal hangen hoeveel kans je maakt bij het voeren van een zaak tegen je werkgever.
Wat overigens ook erg van belang is, is de exacte formulering in de ontslagbrief. Wat is de reden van je ontslag. Als dat het kwijtraken van de spullen is, beroep de werkgever zich niet op het verzwijgen en kan dat dus ook niet de reden zijn.
Al met al: een lastige zaak waarvan ik graag achteraf de uitspraak van een rechter zou willen lezen.... Overleg erg goed met je advocaat voordat je verdere stappen onderneemt en vraag eventueel nog een second opinion bij een andere advocaat die niet de zaak hoeft te gaan voeren en dus ook geen financieel voordeel heeft bij de zaak zelf. Overigens je advocaat een brief laten sturen naar de werkgever en een eigen voorstel doen voor ontslag met een beëindigingsovereenkomst (waarin is opgenomen dat jou geen blaam treft) is ook een goede optie: je krijgt dan wel een uitkering (die je niet krijgt als dit ontslag terecht is!) en kan ook iets meer blanco op zoek naar een volgende baan. Je werkgever heeft dan ook zonder al te veel gezeur toch zijn zin en is van jou af, dus waarschijnlijk win win voor beide partijen.