Tweakers heeft een gigantisch grote hoeveelheid fantastische reviews, maar de waarde hiervan m.i. soms wordt tekort gedaan door alles plat te slaat tot één gemiddelde voor een product. Ik mis nog steeds een optie om de ouderdom, kwantiteit én kwaliteit van reviews te laten meewegen in het oordeel van een product.
Neem als voorbeeld pricewatch: AVM FRITZ!Box 7581. Het product krijgt momenteel een 2.5. Niet echt een product dat je zou willen hebben dus.
Maar als je verder kijkt blijkt dat:
[PW] suggestie voor betrouwbaarheid reviews in de Pricewatch
Pricewatch filteren op aantal beoordelingen
Sorteren op aantal beoordelingen
Ik heb verder nog wel concrete ideeën om gebruikers in staat te stellen ouderdom, kwaliteit en kwantiteit zwaarder te laten wegen in hun zoektocht in de pricewatch. Is het een idee om daar aparte topics voor te maken en dit als verzameltopic te gebruiken?
1 Kwam laatst een review tegen waarbij stond dat een monitor dode pixels had, dat de HDMI-aansluiting niet werkte en dat DisplayPort de beloofde resolutie niet aan kon. Wel was hij mooi wit. Oordeel: 5 sterren.
Neem als voorbeeld pricewatch: AVM FRITZ!Box 7581. Het product krijgt momenteel een 2.5. Niet echt een product dat je zou willen hebben dus.
Maar als je verder kijkt blijkt dat:
- Het gemiddelde oordeel van reviews met een kwaliteit van +2 een 3,8 is. (4 keer 4 sterren, 1 keer 3 sterren). Bij reacties op nieuwsartikelen kun je wel op kwaliteit filteren, maar bij reviews niet. Dat vind ik wel gek. Ik wil de keuze hebben om alle korte of 0-reviews compleet te negeren als er voldoende +1 of +2 reviews zijn.
- Er lijkt een verband tussen de ouderdom van een review en de beoordeling. De meeste 1-sterren worden uitgedeeld in januari/februari 2017. Die reviews zijn mogelijk geheel irrelevant geworden door een software-update. Niet iets dat alleen bij routers voorkomt overigens; veel producten krijgen upgrades die een product beter (of soms slechter) maken. In de Pricewatch kun je wel een grafiek zien van de prijshistorie, maar een vergelijkbare grafiek is niet beschikbaar voor reviews. Er is niet altijd de luxe van genoeg reviews om daar iets zinnigs mee te doen, maar nu wordt de mogelijkheid helemaal niet benut.
- Waar je bij reacties een -1 uit kunt delen voor kansloze reacties, is dat bij reviews niet het geval. Een gemiste kans, want sommige reviews slaan nergens op1. Waarom heeft de community geen zelfreinigend vermogen om niet-hele-goede-maar-toch-interessante reviews te scheiden van flamebait-reviews die het beeld vertroebelen? Zie daarvoor [Reviews] Mogelijkheid om -1 uit te delen
[PW] suggestie voor betrouwbaarheid reviews in de Pricewatch
Pricewatch filteren op aantal beoordelingen
Sorteren op aantal beoordelingen
Ik heb verder nog wel concrete ideeën om gebruikers in staat te stellen ouderdom, kwaliteit en kwantiteit zwaarder te laten wegen in hun zoektocht in de pricewatch. Is het een idee om daar aparte topics voor te maken en dit als verzameltopic te gebruiken?
1 Kwam laatst een review tegen waarbij stond dat een monitor dode pixels had, dat de HDMI-aansluiting niet werkte en dat DisplayPort de beloofde resolutie niet aan kon. Wel was hij mooi wit. Oordeel: 5 sterren.