Oerwoud aan beleidsvormen voor topics centraliseren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Er is op dit moment een mentaal afbrekend oerwoud aan beleidsvormen, stickies, wat mag wel, wat mag niet, waar, wanneer, waarom enz. enz.

Men weet niet welk beleidsvorm in strijd is met wat voor regels, waar, wanneer en hoe.
Dit zorgt ervoor dat er geregeld slotjes gegooid worden op topics voor (meestal onduidelijke) redenen, vaak vergezeld met het zoveelste doorverwijslinkje naar één of ander antiek beleid uit het stenen tijdperk waar actueel weinig leven meer in zit.
Een voorstel hierbij is ook dat Tweakers zelf meer actief wordt op het up-to-date houden van beleidsvormen. Het hoeft niet elke week aangepast te worden. Maar ik zie zelf nog wel eens een beleid waar sinds een tijd niet meer naar gekeken is.

Enkele voorbeelden (tip, kijk naar de datum van laatste aanpassing):
CAA beleid
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Howto: prijsbepaling (oude) hardware
Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid

Ik stel voor dat elke NIEUWE Tweaker meteen een hoofdpagina in zijn gezicht gedouwd krijgt met WAAR je WAT kan posten en HOE. Dit hoofdpagina moet daarna ook altijd duidelijk zichtbaar zijn in het tabblad van Tweakers om aan te klikken als men het weer even vergeten is.

NIET meer het passieve gepinde beleid waar toch niemand naar kijkt of kan kijken door het weggemoffelde karakter ervan.

Ook moet IEDEREEN een geautomatiseerd overzicht krijgen van veranderingen in beleidsvormen IN Tweakers als er wijzigingen zijn in wat voor beleid dan ook over wat voor topic dan ook.

Centralisatie is de sleutel!

[ Voor 35% gewijzigd door stargamer112 op 24-02-2018 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dit naar aanleiding van Veel efficiëntie verschil tussen Gold en Platinum??

Je hebt toen je je een maand geleden aanmeldde keurig een welkomstbericht gehad met daarin een link naar Beleid en FAQ doorverwijzing. Als je die zaken netjes doorgelezen had, dan was je ook het stukje tegengekomen waar ik de sluitmessage naar verwezen wordt. We kunnen dat nog wel meer "in your face" presenteren bij je eerste bezoek, maar ik vraag me ten sterkste af of dat veel positieve effecten zal hebben.

Verder is het beleid op hoofdlijnen al tijden hetzelfde en zie ik persoonlijk niet zo heel veel noodzaak om iedereen lastig te vallen met een bericht/mail op het moment dat er wat wordt aangepast. Belangrijke zaken worden bijvoorbeeld hier gemeld: Mededelingenforum

En in het slechtste geval loop je een keer tegen een opmerking van een moderator aan, of een slotje. Daarmee vergaat de wereld nog niet. Neem de feedback ter harte en doe het de volgende keer beter, niks aan de hand :)

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 20-02-2018 18:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geautomatiseerde mail... Ik krijg nou al spamjeuk.

Ik ben het enigzins met je eens, het enige wat me persoonlijk steekt is het sluiten van topics waarin ik zelf aan het helpen bent, maar ik snap de geest van de regels wel, anders wordt het (nog meer?) een zooitje.

Ohnee, laat maar, ik zal hier wel niet mogen reageren volgens een of andere Faq/sticky.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Orion84 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:08:
Is dit naar aanleiding van Veel efficiëntie verschil tussen Gold en Platinum??

Je hebt toen je je een maand geleden aanmeldde keurig een welkomstbericht gehad met daarin een link naar Beleid en FAQ doorverwijzing. Als je die zaken netjes doorgelezen had, dan was je ook het stukje tegengekomen waar ik de sluitmessage naar verwezen wordt. We kunnen dat nog wel meer "in your face" presenteren bij je eerste bezoek, maar ik vraag me ten sterkste af of dat veel positieve effecten zal hebben.

Verder is het beleid op hoofdlijnen al tijden hetzelfde en zie ik persoonlijk niet zo heel veel noodzaak om iedereen lastig te vallen met een bericht/mail op het moment dat er wat wordt aangepast. Belangrijke zaken worden bijvoorbeeld hier gemeld: Mededelingenforum

En in het slechtste geval loop je een keer tegen een opmerking van een moderator aan, of een slotje. Daarmee vergaat de wereld nog niet. Neem de feedback ter hart en doe het de volgende keer beter, niks aan de hand :)
Dit is naar aanleiding van een gesprek met een moderator die het eens was met mij op het beleidsgebied.
Als mijn advies niet gegrond zou zijn op basis van een FAQ, wat dan wel? Hetgeen wat niet in de FAQ staat? Een antwoord van een moderator is niet de wet bij wijze van spreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

stargamer112 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:11:
[...]
Een antwoord van een moderator is niet de wet bij wijze van spreken ;)
Voor zover het de gang van zaken op dit forum aan gaat is het dat in principe wel. Niet dat een moderator er ook niet eens naast kan zitten, het zijn tenslotte ook maar mensen, maar daarvoor hebben we dus ook extra kanalen zoals LA, of contact met de admin van het betreffende forum deel.

Verder snap ik de relevantie van het "aankoopadvies" beleid niet zo. Een vraag over het verschil tussen bepaalde certificeringsniveau's is, hoe uitgebreid je hem ook stelt, niet wat er bedoeld wordt met aankoopadvies. Aankoopadvies is concreet vragen: welke voeding moet ik kopen, of: ik heb voeding X en Y op het oog, dit zijn mijn eisen, welke past daar het beste bij. Dat is heel wat anders dan een meer theoretische discussie over het verschil tussen Gold en Platinum.

Maar goed, ik trek het nu wellicht wat te concreet op het geval wat aanleiding was voor je feedback en in algemene zin is er wellicht vast wat te verbeteren aan de verschillende verspreidde beleidstopics en dergelijke.

Verder: dat een beleidstekst oud is maakt toch niets uit? Dat lijkt me alleen maar prettig, dat het beleid dus blijkbaar niet aan de lopende band wijzigt.

Wat een probleem zou zijn, is als verschillende beleidsteksten elkaar tegenspreken, of er dusdanig veel teksten zijn dat het lastig is om uit te zoeken welke je moet volgen, maar over het algemeen is er gewoon een centraal beleid met regels die overal op het forum gelden en hebben daarnaast de meeste subfora nog wat specifieke lokale regels.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 20-02-2018 18:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Orion84 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:18:
[...]

Voor zover het de gang van zaken op dit forum aan gaat is het dat in principe wel. Niet dat een moderator er ook niet eens naast kan zitten, het zijn tenslotte ook maar mensen, maar daarvoor hebben we dus ook extra kanalen zoals LA, of contact met de admin van het betreffende forum deel.

Verder snap ik de relevantie van het "aankoopadvies" beleid niet zo. Een vraag over het verschil tussen bepaalde certificeringsniveau's is, hoe uitgebreid je hem ook stelt, niet wat er bedoeld wordt met aankoopadvies. Aankoopadvies is concreet vragen: welke voeding moet ik kopen, of: ik heb voeding X en Y op het oog, dit zijn mijn eisen, welke past daar het beste bij. Dat is heel wat anders dan een meer theoretische discussie over het verschil tussen Gold en Platinum.

Maar goed, ik trek het nu wellicht wat te concreet op het geval wat aanleiding was voor je feedback en in algemene zin is er wellicht vast wat te verbeteren aan de verschillende verspreidde beleidstopics en dergelijke.
Ik begrijp je wel hoor, alleen het probleem met mijn toennet gesloten topic was de grote verwarring over hoe je een, niet beknopt anders wordt het gesloten, maar ook een niet-aankoopadvies topic kan openen volgens dit beleid: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! , zonder dat het OOK weer gesloten wordt.

Hierbij mijn voorstel om dit oerwoud aan beleidsvormen te minimaliseren en te centraliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

stargamer112 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:21:
[...]

Ik begrijp je wel hoor, alleen het probleem met mijn toennet gesloten topic was de grote verwarring over hoe je een, niet beknopt anders wordt het gesloten, maar ook een niet-aankoopadvies topic kan openen volgens dit beleid: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! , zonder dat het OOK weer gesloten wordt.

Hierbij mijn voorstel om dit oerwoud aan beleidsvormen te minimaliseren en te centraliseren
Zoals ik al zeg: ik snap niet zo goed waarom je specifiek dat aankoopadvies beleid er bij haalt, want dat is niet heel relevant voor de vraag die jij wilde stellen. De vraag die jij stelde was prima, behalve dan dat je geen enkele blijk gaf van eigen inzet en zoals je kan lezen in het centrale beleid (waar je gewoon netjes op gewezen bent toen je voor het eerst op het forum kwam) verwachten we dat wel.

En al was je in de veronderstelling dat hetgeen je wilde posten wel een aankoopadvies vraag was, dan had je die dus gewoon volgens dat betreffende beleid kunnen openen in Componenten Aankoopadvies, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 20-02-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Orion84 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:23:
[...]

Zoals ik al zeg: ik snap niet zo goed waarom je specifiek dat aankoopadvies beleid er bij haalt, want dat is niet heel relevant voor de vraag die jij wilde stellen. De vraag die jij stelde was prima, behalve dan dat je geen enkele blijk gaf van eigen inzet en zoals je kan lezen in het centrale beleid (waar je gewoon netjes op gewezen bent toen je voor het eerst op het forum kwam) verwachten we dat wel.
Dat was inderdaad wat kort door de bocht van mij om geen informatie te geven over het door mijn ondernomen onderzoek. Echter is het ook kortaf om een topic bij voorbaat te sluiten met wat vage redenen en doorverwijslinkjes naar een beleid, terwijl TS ook het topic kan aanpassen naar wat bijgevoegde zinnen over bijvoorbeeld onderzoek? Want ja, ik heb onderzoek gedaan, alleen niet benoemd in mijn topic.

[ Voor 4% gewijzigd door stargamer112 op 20-02-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is een valide punt en iets dat ook wel eens gedaan wordt (zeker bij wat nieuwere gebruikers). Waarom dat in dit geval niet gedaan is durf ik niet te zeggen, dat kan alleen de moderator in kwestie aangeven (en staat verder een beetje los van de discussie over het oerwoud aan beleidstopics).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Nog even terugkoment dan op:
Orion84 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:08:
Belangrijke zaken worden bijvoorbeeld hier gemeld: Mededelingenforum
Ik heb het even door zitten spitten, tot meer dan 2 jaar geleden wordt er niks gemeld over wijzigingen in wat voor beleid dan ook, alleen wat samenvoegingen.

Of ik heb iets over het hoofd gezien, of er is daadwerkelijk geen moeite genomen om beleidsvormen aan te passen en/of op te schrijven in het mededelingenforum ;)

Dus vooralsnog blijft mijn voorstel om het te centraliseren in een makkelijk vindbaar lijstje bovenin het Tweakers tabblad, waar ook wijzigingen worden gemeld als zijnde bijvoorbeeld een patch-log

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is centraal overal geldend beleid en er is beleid dat per hoofdgroep / subforum kan verschillen. Ik denk dat niemand zit te wachten op het moeten lezen van allerhande details over aankoop, over hoe welke progammacode te plaatsen, over niet posten van malwarelinks, etc. als die persoon een vraag heeft over een bougie van z’n auto. Lokale details moeten juist lokaal, IMHO. Anders wordt het al helemaal niet gelezen.

Dat e.e.a. nog relevant moet zijn en moet kloppen: helemaal eens. Als je onzin ziet dan doe je ons een plezier als je de betreffende mod of admin er op wijst. Maar de leeftijd op zich zegt IMHO niets.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een "eerste hulp bij GoT'en" zie ik wel wat in. Voor een nieuwe gebruiker kan het best een warboel van fora zijn, en alle forumspecifieke beleidstopics worden, eerlijk is eerlijk, toch nauwelijks gelezen. Ik denk dat je in één overzicht al een boel kan vatten op het gebied van "wat hoort waar" en zaken waar je aan moet/kan denken als je nieuw bent.

Dat zou mogelijk ook een hoop forumspecifieke beleidstopics kunnen vervangen. Ik kan alleen voor mijn eigen hoekje spreken, maar wat betreft Mobile zou dat best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 21:03

PromoX

Flying solo

RoD schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:36:
Een "eerste hulp bij GoT'en" zie ik wel wat in. Voor een nieuwe gebruiker kan het best een warboel van fora zijn, en alle forumspecifieke beleidstopics worden, eerlijk is eerlijk, toch nauwelijks gelezen. Ik denk dat je in één overzicht al een boel kan vatten op het gebied van "wat hoort waar" en zaken waar je aan moet/kan denken als je nieuw bent.

Dat zou mogelijk ook een hoop forumspecifieke beleidstopics kunnen vervangen. Ik kan alleen voor mijn eigen hoekje spreken, maar wat betreft Mobile zou dat best kunnen.
Het beleid kan zeker beter, maar ik heb m'n twijfels of dat de kans echt veel kleiner maakt dat iemand een slecht topic opent.
Wat het geval van TS betreft, bij het openen van een topic in OH het volgende te zien:
oh let op
Dat geeft toch al het idee dat er eea verwacht wordt van een topicstart, maar ondanks dat dit zo aangereikt wordt, wordt het kennelijk toch niet gelezen. Anders had iemand als TS vast wel gemeld dat de link naar de algemene FAQ een error oplevert en de OH FAQ linkt naar een oude versie.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
PromoX schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:24:
[...]

Het beleid kan zeker beter, maar ik heb m'n twijfels of dat de kans echt veel kleiner maakt dat iemand een slecht topic opent.
Wat het geval van TS betreft, bij het openen van een topic in OH het volgende te zien:
[afbeelding]
Dat geeft toch al het idee dat er eea verwacht wordt van een topicstart, maar ondanks dat dit zo aangereikt wordt, wordt het kennelijk toch niet gelezen. Anders had iemand als TS vast wel gemeld dat de link naar de algemene FAQ een error oplevert en de OH FAQ linkt naar een oude versie.
Tsja, als ik als nieuwe gebruiker me eerst langs vier bullet points moet worstelen, waarvan er drie bestaan uit linkjes naar andere documenten, dan snap ik wel dat het wat te veel is. Dat moet allemaal een stuk efficiënter kunnen.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat we daarna geen slechte topics meer krijgen. Maar je kan het allemaal wel wat bondiger maken, zorgen dat de essentie van het beleid gemakkelijk inzichtelijk wordt, met daarbij nog een verwijzing naar een uitgebreidere FAQ die toelichting, voorbeelden en (forumspecifieke) verduidelijking geeft waar nodig.
Pagina: 1