Aanschaf auto vanwege gezinsuitbreiding, max 20k

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:43
Beste tweakers,

In augustus verwachten mijn vrouw en ik ons eerste kindje en dat is voor ons een reden om een auto aan te schaffen. We hebben momenteel de beschikking over een oude mini (oldtimer) voor kleine en middellange ritjes, maar gebruiken de auto eigenlijk vrij weinig (hij gaat ook weg). Als de kleine er straks is verwachten we meer met de auto te gaan doen en daarom willen we straks een gezinswagen aanschaffen. We hebben geen haast met de koop, maar omdat het onze eerste auto is die we kopen willen we goed oriënteren en daar hebben we ook de tijd voor.

Eisen
  • Stationwagon met redelijke laadruimte, rond de 500 L
  • Benzine, of misschien hybride à la Toyota maar geen Plug-in want daar hebben we geen outlet voor
  • Automaat
  • Isofix voor autostoeltje (volgens mij vanaf 2014 verplicht toch?)
  • Cruise control en parkeersensoren (tegenwoordig meestal wel standaard maar toch..)
  • Uiterlijk is belangrijk
  • Geen wagen die te 'licht' voelt en te veel plastic is
Budget
Maximaal 20k.

Gebruik
Vooral privé en incidenteel naar het werk. We moeten er goed mee op autovakantie kunnen. Ik kan moeilijk inschatten hoeveel km we per jaar zullen rijden, maar dat zal het eerste jaar gok ik max 5000 zijn.

Overwegingen
Mijn vrouw vindt crossovers interessant omdat je dan lekker hoog zit. Kennelijk is dat een veelgehoorde uitspraak maar heeft de crossover ook flinke nadelen. Ik vind het zelf belangrijk dat de auto betrouwbaar is, niet te veel slurpt en we niet te veel kosten kwijt zijn aan onderhoud en onderdelen. Na de verschillende topics die ik hier zoal heb gelezen merk ik dat ik daarom vooral richting Aziatische auto's aan het kijken ben. Anderzijds heb ik het idee dat die auto's juist wat meer de lichte koekblikken zijn.

Interessante modellen en gedachten hierbij
  • Toyota Auris touring: Lijkt goede optie maar ik vind de achterkant erg lelijk. De Avensis touring lijkt me dan veel beter
  • Kia Niro: Mooie crossover die niet te groot is, wel bang voor koekblik verhaal
  • Mazda 6 Sportbreak: Ondergewaardeerde auto met goede reputatie. De modellen van voor 2014 zijn echter stuk minder mooi dan die er na
  • VW Golf of passat variant: Degelijke stations met volgens mij prima eigenschappen. Wel betaal je hier vooral voor het merk, maar daardoor zijn de auto's ook wat waardevaster?
  • Ford Focus Wagon: Nieuwe lijn (2015) spreekt qua stijl wel aan en ik lees goede verhalen over de rijeigenschappen. Misschien wat te klein, de Mondeo Wagon is dan een logische keuze maar te duur als ik een 2015 wil
  • Volvo V70: Klassieke gezinsbak. occasions hebben vaak al veel km gemaakt maar kunnen ze ook hebben. Mijn ouders hebben altijd Volvo gereden en ik ben fan van het comfort. Wel moet ik hier voor een oudere auto kiezen om binnen budget te blijven.
Kunnen jullie mij helpen met nadenken? Welke modellen moet ik nog overwegen?

Alvast bedankt!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik kan een aantal dingen over de Toyota Auris zeggen, omdat ik zelf het 2013 model rij, maar dan handgeschakeld (ja, die bestaan :P ).

1. Koop het facelift model van 2015.

Daar hebben ze veel aan het interieur en comfort verbeterd.

2. Het stuur is beperkt in diepte te verstellen.

Dit kan het lastig maken om een goede zitpositie te vinden als je lang bent. Let hier dus op als je hem gaat proefrijden.

Het stuur had wat mij betreft net wat verder naar mij toe gemoeten (ik ben 1m89).

Overigens zou dit bij de Avensis ook een veelgehoorde klacht zijn. Maar goed, het is maar net hoe je gebouwd bent.

3. De auto is relatief laag en heeft een aflopende daklijn.

Dit maakt het in- en uitladen van een baby en straks peuter toch best lastig. Zeker als je wat langer bent.

Bottom Line: ik wou dat ik een wat hogere auto had gekocht.

Anderzijds heb ik hem nog niet weg gedaan, want het blijft een Toyota. Alles doet het en ik heb er geen gezeik mee.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De Mazda 6 is lichtgewicht en betrouwbaar.
Een Volvo is duurder in wegenbelasting en onderhoud.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou met die kilometers per jaar een goed ingereden Volvo met een wat hogere kmstand overwegen en 10k in je broekzak houden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49
Je kan ook nog overwegen te gaan private leasen, helemaal geen gezeik. Alleen opletten met bkr registratie ivm hypotheek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Voor dat geld heb je een 2017 Ford C-Max met 10k kilometer erop.
Hoge instap, veel ruimte en rijdt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
5k per jaar is echt heel erg weinig. Weet je zeker dat dit klopt?
Als dit klopt dan heb je het voordeel dat je heeeel lang met een auto kan doen. Een kilometer stand van 120-150k is dan geen probleem en zo kom je in al het c of d-segment oudlease spul. Dan kan je denk ik voor 20k heel veel auto krijgen!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:51

Yucon

*broem*

Gewoon uit belangstelling, wat doet je besluiten om met je ogenschijnlijk beperkte interesse in auto's ineens 20k ervoor uit te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:32
Dat vindt ik ook wel een goede vraag. Ik ben ook wel benieuwd waarom je zulke relatief grote auto’s overweegt. Heb je echt een 500 liter kofferbak nodig? Is een b-segment station ( Renault Clio, Skoda fabia) niet groot genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Isofix kun je achterwege laten in principe. De voorbereiding mag dan verplicht zijn, het gebruik ervan niet. Isofix stoeltjes zijn stukken duurder en niet bewezen veiliger. Het is alleen makkelijker met vastmaken in de auto, maar je bent ook zo gewend aan een ‘normale’ maxi-cosi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Je noemt die V70. Nu is de designlijn daarvan lange tijd ongewijzigd gebleven, dus een exemplaar van 10 jaar oud ziet er ongeveer net zo uit als een van 2 jaar oud. Met een kleintje heb je het eerste jaar een periode van hele grote kinderwagens. Zodra ze goed kunnen zitten is een veel kleinere buggy al voldoende.

Het zou dus een optie kunnen zijn voor 5000 euro een 10 jaar oude v70 te kopen. Ziet er netjes uit, geen plastic, heel veel ruimte, vaak met automaat, en nog relatief goedkoop ook. Over 1,5 jaar wissel je die dan voor iets dat voor de langere duur bij je wensen aansluit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Waarom denk je dat een Focus station te klein is en je meteen een Mondeo of V70 nodig hebt om een kleine te vervoeren? Half Nederland hetzelfde trucje doet in een Panda of Polo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

123RR schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:57:
Waarom denk je dat een Focus station te klein is en je meteen een Mondeo of V70 nodig hebt om een kleine te vervoeren? Half Nederland hetzelfde trucje doet in een Panda of Polo.
Half nederland krijgt z'n spullen er dan ook niet fatsoenlijk in. Zeker niet als hij er ook nog mee op vakantie wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-10 21:18
20.000 voor een auto uitgeven.. wat een kapitaalvernietiging. Zeker met die kilometers.
Voor de prijs van de afschrijving alleen al kan je een wat oudere Range Rover rijden als je zo willen.
Ik rij bijvoorbeeld een Range Rover TDV8, een kapitaal in de belasting, een vrij hoog verbruik van tussen de 1 op 8 1 en op 10, maar omdat ik weinig rij, en de auto nagenoeg niet meer afschrijft zijn mijn totale kosten lager dan bij de 1 jaar oude passat van mijn buurman. En bij 10.000 kilometer per jaar gaat er niets stuk. Ding heeft 300PK en ik ben een rustige rijder, auto hoeft nooit hard te werken. Banden slijten nagenoeg niet. Ik heb nog nooit ook maar iets stuk gehad. Maar wel lekker luxe, fluisterstil, veel ruimte enz..
Niet dat je nu meteen een Range moet gaan kopen. Een oudere auto met een dikke motor is ook goed.
Alle ecomotortjes met 1.0 en 1.2 en 1.4 en turbo's er op draaien continu overbelast en alles slijt en gaat stuk.
Beter een iets hoger verbruik en minder reparaties. De oudere grotere motoren, bv Volvo draaien makkelijk een half miljoen kilometers zonder grote reparaties, oude Saabs ook. Zelfs een oudere Jeep Cherokee kan ondanks het hoge verbruik een goede keuze zijn, lekker ruim en cultauto dus geen afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
Lethalis schreef op zondag 18 februari 2018 @ 07:11:
Ik kan een aantal dingen over de Toyota Auris zeggen, omdat ik zelf het 2013 model rij, maar dan handgeschakeld (ja, die bestaan :P ).

1. Koop het facelift model van 2015.

Daar hebben ze veel aan het interieur en comfort verbeterd.

2. Het stuur is beperkt in diepte te verstellen.

Dit kan het lastig maken om een goede zitpositie te vinden als je lang bent. Let hier dus op als je hem gaat proefrijden.

Het stuur had wat mij betreft net wat verder naar mij toe gemoeten (ik ben 1m89).

Overigens zou dit bij de Avensis ook een veelgehoorde klacht zijn. Maar goed, het is maar net hoe je gebouwd bent.

3. De auto is relatief laag en heeft een aflopende daklijn.

Dit maakt het in- en uitladen van een baby en straks peuter toch best lastig. Zeker als je wat langer bent.

Bottom Line: ik wou dat ik een wat hogere auto had gekocht.

Anderzijds heb ik hem nog niet weg gedaan, want het blijft een Toyota. Alles doet het en ik heb er geen gezeik mee.
Ik ben 1,91m en rij een Avensis Touring. Het grappige is dat ik juist in de Avensis met voorsprong de beste zitpositie heb van alle auto's waar ik in gereden heb. Dit is dus voor iedereen persoonlijk. Maar eerlijk is eerlijk: in VAG auto's kan het stuur inderdaad verder naar jou toe komen.

Wat betreft de aflopende daklijn: ja, zowel de Auris als de Avensis hebben een aflopende daklijn, maar dat heeft elke (lifestyle) station van tegenwoordig (minder luchtweerstand en dus zuiniger). Ik kan zowel in de Auris als in de Avensis prima achter mijzelf zitten.

Betrouwbaarheid: de Avensis is zo ongeveer de meest betrouwbare auto in het D-segment (YouTube: Toyota Avensis review -my2008-2014-). En de Auris deelt de aandrijflijn met de Prius wat zo ongeveer de meest betrouwbare aandrijflijn in de wereld is.

Laatste opmerking: de parkeersensoren zijn nooit standaard geweest bij een Avensis, maar altijd een dealer accessoire. De pieper zit dan ook niet op het audiosysteem maar heeft een aparte speaker die ergens is weggewerkt (waardoor deze veel minder luid is). Let wel op dat er een aan/uit knop is. Dit is namelijk weer een extra optie. Ik heb proefgereden in een Avensis met parkeersensoren zonder aan/uit knop. Veel plezier met een fietsendrager of aanhanger...

Mijn ervaring met de Avensis: een heerlijk comfortabele, buitengewoon praktische en betrouwbare cruiser die kilometers verslind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien je buget kijk eens naar ford galaxy of s max 7 zitter uitvoeringen zijn er ook ruimte genoeg en hoge instap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:41
Alsje zo weinig rijdt dan kan je beter een oudere auto kopen van max 8-10k en 10k in je zak houden. Minder afschrijving en voor 10k mag er al eens iets onverhoopt stuk gaan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:07:
Gezien je buget kijk eens naar ford galaxy of s max 7 zitter uitvoeringen zijn er ook ruimte genoeg en hoge instap
Ja of deze.

Ruimte genoeg, hoge instap en gezien het budget blijft er zelfs nog geld over.

Ze krijgen hun eerste(!) kleine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap niet waarom de Octavia combi, de megane estate of de 308SW niet op het lijstje staan? Aanbod van die dingen is groot (veel ex lease, wel veel diesel).

Als vader van een mannetje van twee en de tweede die er ieder moment kan zijn is meer ruimte altijd beter. Geen geklooi met passen meten, gewoon klep open, kinderwagen er in schuiven en gaan :)

Persoonlijk zou ik altijd voor de Octavia gaan, is simpelweg de grootste en heeft de meeste opties voor het geld. Is qua ruimte vergelijkbaar met de Passat. Als je een Golf of Passat variant overweegt zeker naar kijken :)

Hier overigens een redelijk vergelijk tussen divse auto's: hebben een 207 diesel prive, tijdelijk een oude (2003) Passat variant prive en en momenteel een Megane Estate in de lease. Daarvoor een 308sw in de lease, en had in 2015 bijna een Octavia besteld. Schoonouders rijden ook een Passat variant (2010). Ken ze dus redelijk qua foefjes en gebruik :)

Crossovers: mooie auto's maar door de hoogte minder stroomlijn en dus mogelijk wat minder zuinig. Bovendien gaat je kofferbak ook de hoogte in. Kan een voordeel of een nadeel zijn. Hoge zit is wel fijn though :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Laatst online: 14:41
Ik had bij mijn eerste (en enig) kind in het begin een golf 6 icm een grote biggy (chico imove 360 oid) en die koffer was daar meer dan ruim genoeg voor. Een c-klasse auto en zeker in break vorm is altijd groot genozg voor 1 kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 19:06
Ikzelf heb een C4 Grand Picasso, tweedehands veel beschikbaar vanuit de lease. Zeeën van ruimte, goed comfort, hoge zit. Enige minpunt is de automaat, daar moet je mee om kunnen gaan. Voor 20K heel veel keuze, volgens mij kun je voor minder goed terecht

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Engineer Stewie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:12:
Alsje zo weinig rijdt dan kan je beter een oudere auto kopen van max 8-10k en 10k in je zak houden. Minder afschrijving en voor 10k mag er al eens iets onverhoopt stuk gaan...
Zeker als je je bedenkt dat het gaat om 5000km in een eerste jaar, zonde van je geld. Ja, je krijgt wat terug mbt vrijheid... alleen is dat je 20k waard?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:14

Oekol

waka waka hey hey

geldersscheepje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:43:
Ikzelf heb een C4 Grand Picasso, tweedehands veel beschikbaar vanuit de lease. Zeeën van ruimte, goed comfort, hoge zit. Enige minpunt is de automaat, daar moet je mee om kunnen gaan. Voor 20K heel veel keuze, volgens mij kun je voor minder goed terecht
Iedereen kan op de gas en rem trappen afzonderlijk van elkaar toch? :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eerste kind en dan een Mondeo of V70? Daar gaan gezinnen van vijf mee naar het zuiden. :) Mijns inziens is een B-segment waarschijnlijk al groot genoeg, maar zit je met ex-leasemateriaal nog steeds binnen je budget. Veel crossovers ogen groter en ruimer, maar zijn dat vaak niet t.o.v. stationwagons. Een Focus station is (denk ik) ruimer dan bijvoorbeeld een reguliere Qashquai. Crossovers rijden minder zuinig, maar gezien het aantal KM's zal je daar weinig last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Prius wagon? Ruim binnen budget. De reden dat je 20k stuk wil slaan op een grote auto voor 1 kind en zo weinig km's lijkt me niet bepaald slim. B segment station zou ik dan doen, clio estate. En houd 10k in je zak om wat leuks met die kleine te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:40:
Ik snap niet waarom de Octavia combi, de megane estate of de 308SW niet op het lijstje staan? Aanbod van die dingen is groot (veel ex lease, wel veel diesel).

Als vader van een mannetje van twee en de tweede die er ieder moment kan zijn is meer ruimte altijd beter. Geen geklooi met passen meten, gewoon klep open, kinderwagen er in schuiven en gaan :)

Persoonlijk zou ik altijd voor de Octavia gaan, is simpelweg de grootste en heeft de meeste opties voor het geld. Is qua ruimte vergelijkbaar met de Passat. Als je een Golf of Passat variant overweegt zeker naar kijken :)
Zeker de Octavia Combi overwegen. Een Volkswagen voor een stukje minder, en echt een flinke achterbak. Erg makkelijk met kinderen, vooral als je ladingen luiers moet inslaan, of de wekelijkse boodschappen opeens een stukje groter worden met een kind.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mwah, die wekelijkse boodschappen passen bij ons nog altijd makkelijk in twee AH kratten. Daar hoef je het niet voor te doen. Waarvoor dan wel: als je even een dagje of zelfs nachtje naar opa en oma gaat.
- kinderstoel
- campingbedje + matras
- tas met speelgoed / boekjes
- weekendtas voor de kleine met luiers, beddengoed, kleding, babyfoon etc
- weekendtas voor papa en mamma
- shit, kinderwagen vergeten (mental note: buggy aanschaffen)
Halve kofferbak weer leeg, kinderwagen er in, spul weer inladen :+

Zat de koffer van de 308SW toch aardig mee vol. Toen we er mee naar Italie reden had ik ook de achterbank nog half vol met een weekendtas en kussens. En dan moet je de kofferbak echt goed en economisch inladen want moet er ineens ook een koelbox mee enzo.

Trust me: hoe meer ruimte hoe beter :Y)
Als ik een Superb Combi in de lease kon rijden deed ik dat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:05
Ik zou ook eens naar een V60 kijken als je een V70 overweegd, genoeg te krijgen voor ook onder dat budget, met relatief weinig km.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 18-02-2018 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:02
Heb zelf kinderen van 0 en 2 jaar oud. Rij ongeveer 10k per jaar. Bij ons is een Audi A3 al groot genoeg om alles mee te doen. Alleen die ene keer op vakantie is het wel krap, maar nog wel te doen.
Zolang de kinderen nog zo jong zijn, ga je meestal niet vaak en niet lang en niet ver op vakantie. In het ergste geval kun je voor een vakantie tijdelijk een auto lenen of huren. Dan hoef je niet 99% van de ritten in een overkill-bak te rijden. Dat kost naast de hoge aanschaf ook extra belasting en brandstof.
De audi A3 wou ik graag eens rijden, maar op zich kun je makkelijk voor onder de 10k een auto zoeken. Een volvo of een vw/skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, heel veel geld voor een auto welke je 5000km gaat rijden. Ik zat 10 maanden geleden in het zelfde schuitje. Kleine op komst en vrouwlief reed in een Chevrolet Matiz. Paste niets in dus.

Ook 5000km op jaarbasis.

Bij Martin Schilder een Skoda Fabia Station gehaald, 100k op de teller, wel 8 jaar oud maar alle opties zitten er op, totaal geen schade ook geen lak schade en die hebben we voor 4000euro meegenomen (met inruil).

Als het budget ook 20k was hadden we nu voor 16 k op vakantie gekund.

En nu we privé een knappe auto hebben ook maar de auto van de zaak niet meer privé rijden, scheelt toch weer 350 netto in de maand. (komt misschien 2x in de maand voor dat we beide de auto nodig hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
prijsstunt schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:04:
Voor de prijs van de afschrijving alleen al kan je een wat oudere Range Rover rijden als je zo willen.
Ik rij bijvoorbeeld een Range Rover TDV8, een kapitaal in de belasting, een vrij hoog verbruik van tussen de 1 op 8 1 en op 10, maar omdat ik weinig rij, en de auto nagenoeg niet meer afschrijft zijn mijn totale kosten lager dan bij de 1 jaar oude passat van mijn buurman. En bij 10.000 kilometer per jaar gaat er niets stuk. Ding heeft 300PK en ik ben een rustige rijder, auto hoeft nooit hard te werken. Banden slijten nagenoeg niet. Ik heb nog nooit ook maar iets stuk gehad. Maar wel lekker luxe, fluisterstil, veel ruimte enz..
Ik ben zelf Land Rover fan en rijder, maar een TDV8 zou ik niet snel nemen. De motor maakt een geweldig geluid, de eigenaren ook als er iets mis mee gaat. ;) De TDV8 vreet spruitstukken en turbo's.

Indien je een gebruikte Range Rover koopt van het L322 type let ook heel goed op de automaat. Het advies van Land Rover was aanvankelijk dat de olie nooit vervangen hoefde te worden. Daar kwamen ze snel op terug nadat de eerste automaten stuk gingen. Indien je automaat hakerig begint te schakelen kan dat opgelost worden met flushen, maar dat is een dure ingreep.

Als je probleemloos Land Rover wil rijden is mijn advies een Freelander 2 (of een Evoque gezien dat ze techniek delen met elkaar).
Smobbo schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:09:
De kilometer aantal zal wel hoger worden denk ik. Als je een prettige auto hebt dan neemt de verleiding ook snel toe om de auto te pakken voor iets.
Maardiweb schreef op zondag 18 februari 2018 @ 06:00:
Kunnen jullie mij helpen met nadenken? Welke modellen moet ik nog overwegen?
Dacia Logan MCV? Met 20K aan budget kan je zelfs een nieuwe kopen. Laat staan als je er eentje neemt met de kop eraf.

Toegegeven het niet de meest sexy wagen op deze planeet, maar als het enkel een manier is om van A naar B te komen met het gezin zonder veel gezeik dan is het de overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46

FreakNL

Well do ya punk?

The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:20:
Mwah, die wekelijkse boodschappen passen bij ons nog altijd makkelijk in twee AH kratten. Daar hoef je het niet voor te doen. Waarvoor dan wel: als je even een dagje of zelfs nachtje naar opa en oma gaat.
- kinderstoel
- campingbedje + matras

- tas met speelgoed / boekjes
- weekendtas voor de kleine met luiers, beddengoed, kleding, babyfoon etc
- weekendtas voor papa en mamma
- shit, kinderwagen vergeten (mental note: buggy aanschaffen)
Halve kofferbak weer leeg, kinderwagen er in, spul weer inladen :+

Zat de koffer van de 308SW toch aardig mee vol. Toen we er mee naar Italie reden had ik ook de achterbank nog half vol met een weekendtas en kussens. En dan moet je de kofferbak echt goed en economisch inladen want moet er ineens ook een koelbox mee enzo.

Trust me: hoe meer ruimte hoe beter :Y)
Als ik een Superb Combi in de lease kon rijden deed ik dat.
Ik wil niets afdoen aan het feit dat een grotere auto inderdaad erg fijn als er een kleine is, maar vroeger ging het bij mijn ouders ook met een Kadett. En om specifiek even op bovenstaande in te gaan; Wij hebben even 200-250 euro stukgeslagen en nu staat er bij beide oma's een campingbedje en kinderstoel. Hoeven we dat ook niet meer mee te zeulen. Want in een C4 Cactus is het ook altijd proppen..

Natuurlijk, als het geld er is voor een duurdere/grotere bak moet je het doen. Ik wil met bovenstaande alleen maar even nuanceren en out-of-the-box denken :)

Wij houden het voorlopig bij de Cactus. Geen superruime wagen, maar de kinderwagen + reiswieg past met gemak in de kofferbak... En dan hebben we nog ruimte over... We zijn zelfs van plan over een paar jaar (als de kleine niet meer gratis vliegt) ermee op vakantie te gaan. Moet er wel een dakdrager op trouwens.. Met 2 kinderen moet je echt lwel naar een station overigens, als je ermee op vakantie wil tenminste.. Maar voor 1 kind zou ik niet direct (zoals de TS wil) zo'n superruime wagen kopen, als je slim pakt kan er zelfs in een hatchback veel mee hoor! Maargoed, misschien zit de 2e allang in de planning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt hoor, een extra ca,ping edje is ook een optie. Maar daar kom je pas later achter. In ons geval slaapt ons zoontje bij de ene opa en oma wel in een bedje dat zij hebben gekocht, en bij de andere vertikt ie het. Dunno why, maar daar gaat dus het campingbedje gewoon mee. En naar ooms en tantes ook indien nodig.
Het simpele voordeel van een station is: ruimte. Beter mee verlegen dan om verlegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 04:18
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Maardiweb schreef op zondag 18 februari 2018 @ 06:00:
[…]

Ik kan moeilijk inschatten hoeveel km we per jaar zullen rijden, maar dat zal het eerste jaar gok ik max 5000 zijn.

Overwegingen
[…] Ik vind het zelf belangrijk dat de auto betrouwbaar is, niet te veel slurpt en we niet te veel kosten kwijt zijn aan onderhoud en onderdelen.
Bij dusdanig weinig kilometers per jaar kan het interessant zijn om een auto te nemen die wél relatief onzuinig is. Waarom? Voor jou maakt het in de kilometerkosten weinig uit - of je nu 1 op 14 of 1 op 17 rijdt maakt op 5000 km maar weinig verschil: welgeteld € 100 aan benzine. Voor veel andere kopers is het verbruik veel belangrijker en dat zie je terug in de tweedehandsprijzen: auto’s die wat onzuiniger zijn, zijn vaak wat aantrekkelijker geprijsd dan vergelijkbare auto’s met een zuinigere motor. En dat is voor jou wél interessant. Ik raad je daarom aan van het verbruik geen (zwaarwegend) selectiecriterium te maken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Yucon schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:56:
Je noemt die V70. Nu is de designlijn daarvan lange tijd ongewijzigd gebleven, dus een exemplaar van 10 jaar oud ziet er ongeveer net zo uit als een van 2 jaar oud. Met een kleintje heb je het eerste jaar een periode van hele grote kinderwagens. Zodra ze goed kunnen zitten is een veel kleinere buggy al voldoende.

Het zou dus een optie kunnen zijn voor 5000 euro een 10 jaar oude v70 te kopen. Ziet er netjes uit, geen plastic, heel veel ruimte, vaak met automaat, en nog relatief goedkoop ook. Over 1,5 jaar wissel je die dan voor iets dat voor de langere duur bij je wensen aansluit.
of eentje voor 7k van 15 jaar oud, mits je een eigen bedrijf hebt; dan is dat nogal hard te moeite qua belasting. Daar rij je vrolijk 5, 6 jaar in rond en zo niet, ben je ook weinig geld kwijt.

Of een mercedes e klasse combi, een e240 of zelfs e320. Rijdt een stuk beter dan een v70, al is het wat ingewikkelder om een goede te vinden (hebben wat de neiging om te roesten). Ik ben om die reden naar een oude v70 overgestapt :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Boefmans op 18-02-2018 15:07 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:50:
Isofix kun je achterwege laten in principe. De voorbereiding mag dan verplicht zijn, het gebruik ervan niet. Isofix stoeltjes zijn stukken duurder en niet bewezen veiliger. Het is alleen makkelijker met vastmaken in de auto, maar je bent ook zo gewend aan een ‘normale’ maxi-cosi.
Isofix is wel bewezen veiliger dan zonder. Stoeltje halen een hoger score in de testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CMD-Snake schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:58:

Dacia Logan MCV? Met 20K aan budget kan je zelfs een nieuwe kopen. Laat staan als je er eentje neemt met de kop eraf.

Toegegeven het niet de meest sexy wagen op deze planeet, maar als het enkel een manier is om van A naar B te komen met het gezin zonder veel gezeik dan is het de overweging waard.
uit de OP blijkt duidelijk dat TS aan uiterlijk en het gevoel van kwaliteit hecht. Het kan best goede prijs/kwaliteit zijn, maar zo'n logan past echt op geen enkele manier in het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik heb in heel veel verschillende auto's gereden (lange tijd alleen indien nodig gehuurd).
Nu sinds anderhalf jaar een 308 station, met klein kind (nu net 3).

Op zich genoeg ruimte ook voor vakantie, maar dat is dan wel passen en meten.

Voor jouw budget kan je overigens ook een Skoda Superb kopen met niet idioot veel kilometers op de teller.
Als je ruimte wil hebben ....
Oude V70 zou ook een aardige optie zijn.

Daarnaast heb je altijd nog de Fransen (C4 grand / Grand Scenic) als je veel ruimte wilt. Zijn erop gebouwd. Hoewel ik persoonlijk eerder richting Volvo/VAG zou neigen qua rijgevoel.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-10 14:17
qadn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:38:
Ik heb in heel veel verschillende auto's gereden (lange tijd alleen indien nodig gehuurd).
Nu sinds anderhalf jaar een 308 station, met klein kind (nu net 3).

Op zich genoeg ruimte ook voor vakantie, maar dat is dan wel passen en meten.

Voor jouw budget kan je overigens ook een Skoda Superb kopen met niet idioot veel kilometers op de teller.
Als je ruimte wil hebben ....
Oude V70 zou ook een aardige optie zijn.

Daarnaast heb je altijd nog de Fransen (C4 grand / Grand Scenic) als je veel ruimte wilt. Zijn erop gebouwd. Hoewel ik persoonlijk eerder richting Volvo/VAG zou neigen qua rijgevoel.
Met een DSG? Lijkt me krap aan met dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Opel zafira?
Alleen je kan geen muziek sturen via Bluetooth(denk ik)...
Trouwens dat is ook iets wat belangrijk kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Untouchablezz20 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:44:
[...]

Met een DSG? Lijkt me krap aan met dat budget.
Zag er anders redenlijk wat staan op autoscout24.

Toegegeven met handbak is het aanbod veel groter.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In de categorie "ik heb 'm zelf ook", kijk ook eens naar de Honda Civic Tourer als je Japanse kwaliteit en veel ruimte wil (vergelijkbaar met de Octavia). Ik kom er één tegen van < 20k met automaat, maar misschien kan een dealer je wel verder helpen?

De Auris Touring vond ik zelf ook prima. Zat alles op en aan, maar geen enkel rijplezier. Het ding brengt je altijd moeiteloos van A naar B en is aardig ruim.

Wat budget en ruimte betreft sluit ik me aan bij de reacties hierboven. Ik zou met die afstanden geen 20k in een auto steken. Alleen aan afschrijving ben je dan al heel duur uit. Ik zou eerder een iets oudere auto zoeken van 8-10k (of minder). Qua formaat kan er inderdaad heel veel in een Clio station (had ik als voorloper), maar de extra ruimte van een C-segment station vind ik persoonlijk erg prettig. Zoals @The Eagle zegt: je hoeft nooit na te denken over wat je meeneemt, maar doet gewoon die klep open en schuift alles naar binnen.
Als optie in deze categorie heb je bijvoorbeeld de Volvo V50. Voor 10k heb je een hele leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:23
Ik zou met een kleine altijd minimaal voor een C klasse station kiezen. Bij een polo / clio -achtige B klasser zit je met een maxicosi achter je met je knieën tegen het stuur / dashboard.

Wij zijn iig heel blij met de ruimte upgrade tussen onze oude Clio en de nieuwe C4.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gwystyl, waarom is de afschrijving hoger bij weinig KMs? Lijkt me juist lager?

Stel ik koop een nieuwe auto van 25k en zet daar in 4 jaar 80k op. Heb ik een restwaarde van (duimzuig) 12k. Zet ik er in 4 jaar echter 160k op heb ik een restwaarde van (duimzuig) 8k.

Zie dus niet in waarom je bij weinig KMs hoger afschrijft. Wel zijn je vaste kosten per km hoger als je deze kosten meerekent zoals WB, verzekering. Je variabele kosten “kunnen” echter lager zijn want je hoeft minder snel nieuwe banden en ook minder voor een beurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:40
FreakNL schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:40:
Gwystyl, waarom is de afschrijving hoger bij weinig KMs? Lijkt me juist lager?
Per km zijn de kosten van afschrijving hoger bij weinig km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ok :)

Maar in absolute getallen (en dat is wat je in de portemonnee merkt) toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tomatoman schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Bij dusdanig weinig kilometers per jaar kan het interessant zijn om een auto te nemen die wél relatief onzuinig is. Waarom? Voor jou maakt het in de kilometerkosten weinig uit - of je nu 1 op 14 of 1 op 17 rijdt maakt op 5000 km maar weinig verschil: welgeteld € 100 aan benzine. Voor veel andere kopers is het verbruik veel belangrijker en dat zie je terug in de tweedehandsprijzen: auto’s die wat onzuiniger zijn, zijn vaak wat aantrekkelijker geprijsd dan vergelijkbare auto’s met een zuinigere motor. En dat is voor jou wél interessant. Ik raad je daarom aan van het verbruik geen (zwaarwegend) selectiecriterium te maken.
Goed punt. Buurman hier rijdt ook weinig prive, heeft een Q7 met 4,2 V8 voor de deur staan. Brute bak. Qua km's maakt het hem niks uit, hij voelt het alleen in de MRB (ding weegt iets van 2,5 ton :X )

Maar een Audi a4 Avant met een leuke motor: niks mis mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met zon budget kun je ook gewoon echt comfortabel rijden in een BMW 5 Touring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 22:20
123RR schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:57:
Dat gaat niet om noodzaak, maar om gemak. Toen onze nummer 2 op komst was, heb ik uit pure weerspannigheid een 5-serie touring gekocht. Het blijft leuk om een kinderwagen niet in te klappen maar alleen het handvat om te klappen en daarna de hele mik achterin te gooien. Als ze een touring van de 7 hadden gebouwd, had ik nog een handelihg minder hoeven doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 22:20
The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:15:
[...]

Goed punt. Buurman hier rijdt ook weinig prive, heeft een Q7 met 4,2 V8 voor de deur staan. Brute bak. Qua km's maakt het hem niks uit, hij voelt het alleen in de MRB (ding weegt iets van 2,5 ton :X )

Maar een Audi a4 Avant met een leuke motor: niks mis mee :)
http://www.autotrader.nl/...-op-bouwjaar-aflopend%7C2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Malfunctions schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:34:
Ik zou met een kleine altijd minimaal voor een C klasse station kiezen. Bij een polo / clio -achtige B klasser zit je met een maxicosi achter je met je knieën tegen het stuur / dashboard.

Wij zijn iig heel blij met de ruimte upgrade tussen onze oude Clio en de nieuwe C4.
Dat hangt van je lengte af. Ik vond met 1.80 een ibiza st werkelijk perfect. Relatief grote kofferbak, maar niet de breedte van een c segmenter. Hij was ongeveer 15cm smaller dan z'n opvolger.. en dat is precies de 15 cm waardoor je de deuren in smalle vakken makkelijker open kan doen als je zo'n maxicosi vastzet.

Maargoed, als je 1,95 bent ligt het logischerwijs anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

prijsstunt schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:04:
20.000 voor een auto uitgeven.. wat een kapitaalvernietiging. Zeker met die kilometers.
Niet dat je nu meteen een Range moet gaan kopen. Een oudere auto met een dikke motor is ook goed.
Alle ecomotortjes met 1.0 en 1.2 en 1.4 en turbo's er op draaien continu overbelast en alles slijt en gaat stuk.
Beter een iets hoger verbruik en minder reparaties. De oudere grotere motoren, bv Volvo draaien makkelijk een half miljoen kilometers zonder grote reparaties, oude Saabs ook. Zelfs een oudere Jeep Cherokee kan ondanks het hoge verbruik een goede keuze zijn, lekker ruim en cultauto dus geen afschrijving.
Wat boeit het? Sorry maar je hele post raakt kant noch wal. Ik wil niet weten wat je betaald aan wegenbelasting met zo'n ding, laat staan verzekering, en áls wat kapot gaat aan zo'n auto die 70K nieuw kost, ben je ook meteen flink de sjaak.

Dat kleinere motoren minder lang meegaan is overigens ook niet "bewezen", en zeker niet iedere Volvo loopt 5 ton zonder problemen.

Genoeg ecobakjes na een paar jaar met ruim 150.000 km op de teller, en dan heb je het over motortjes die inderdaad onder een hogere belasting zullen lopen als jou auto.

Er zijn altijd uitzonderingen, zo zou ik persoonlijk geen 2.0 TFSI Gen 1 blok willen vanwege olieverbruik, de 1.4 TSI tot en met de Golf 6 ook niet.

Mijn advies: koop een tweedehands auto waar de kop vanaf is (3 jaar oud). Koop die bij een merkdealer! Met garantie! Ik denk overigens dat je aan een Golf 7 al meer dan genoeg auto hebt. Wij zijn met een 5 deurs Golf 7 GTI afgelopen week op wintersport gegaan. Met 4 volwassenen, alle bagage, 3 paar ski's en 3 paar schoenen zónder dakkoffer en niet tot de plafond gestapeld met meer dan genoeg beenruimte (ook voor mij, 1.92).

Kia's zijn betrouwbaar, maar pak geen tweedehands Niro. De koppen op die blokken hebben wel eens problemen en de automaat kan oververhitten naast wat elektrische problemen. Een C'eed is perfect, zijn we zelf ook een paar keer mee op vakantie gegaan. Heb zelf een Picanto uit 2012 die op 1 jaar en 25.000km alleen een oliebeutje nodig heeft gehad. Zit nog garantie op ook.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@FreakNL Ik bedoel dat een auto van 20k absoluut normaalgesproken meer afschrijft dan één van 10k. Als beide na 1 jaar 25% van hun waarde verliezen, is dat bij die van 20k al 5000, bij die van 10k "maar" 2500. Dat merk je inderdaad niet aan je maandlasten, maar als je alles doorrekent is het wel gewoon geld dat je nergens anders aan uit kan geven en zoals @TheBrut3 zegt heb je dan uiteindelijk hogere kosten per km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

gwystyl schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:21:
@FreakNL Ik bedoel dat een auto van 20k absoluut normaalgesproken meer afschrijft dan één van 10k. Als beide na 1 jaar 25% van hun waarde verliezen, is dat bij die van 20k al 5000, bij die van 10k "maar" 2500. Dat merk je inderdaad niet aan je maandlasten, maar als je alles doorrekent is het wel gewoon geld dat je nergens anders aan uit kan geven en zoals @TheBrut3 zegt heb je dan uiteindelijk hogere kosten per km.
Van de andere kant krijg je voor het dubbele geld meestal wel wat meer auto... Dus verloren is het geld imho ook niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ja dat klopt, het ligt er aan waar je prioriteit ligt. Voor 20k kan je een nieuwere, grotere, luxere auto met minder km's rijden dan voor 10k. Maar voor 5000 km per jaar lijkt het me gewoon een grote investering, terwijl je ook al genoeg kosten hebt aan die kleine als hij er is. Als je het geld er voor (over) hebt prima, maar als je er iets anders voor moet laten of minder mooi/goed kan doen, is het wel goed om te kijken wat er te krijgen is voor welk geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gezin met 1 kind, 5k km per jaar, geen bijzondere interesse in auto's. Overweeg ook zeker wat goedkopere opties.

Ik zou voor een kleinere auto gaan, b klasse. Dan bespaar je op afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof. Ik zou gaan voor een beetje jonge 2e hands. Dan heb je de hoogste afschrijving gehad, en qua onderhoud valt het dan ook nog wel mee.

Bezit is balast, dus overweeg bij 5k km ook iets als www.greenwheels.com

Voor op vakantie kan je misschien iets huren via https://www.snappcar.nl oid.

Onder aan de streep ben je dan mogelijk behoorlijk voordeliger uit, en mis je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Een wat oudere Volvo is prima mits je wel zelf iets kunt. Niet dat ze slecht zijn, maar meer door de hogere km standen. Zo heeft die van ons afgelopen jaar bij 500k nieuwe aircopomp (vastgelopen), distruriem en draagarmen voor nodig. Maarja geen probleem doe alles zelf.

Anders zou ik echt verder kijken, zeker ook je 5k per jaar en maar 1 kind. Overweeg iets Japans, mag best paar jaar oud zijn. Zo rijdt mn broer al 10 jaar probleemloos een Avensis uit 1998 en mn moeder een Starlet uit 1997.

Nieuwer lijkt me ook prima, maar geen ervaring mee. Verder is een Dacia Logan wel oke. Een collega van me heeft er eentje, laatst meegereden. Oke het is niet mijn ding, ben totaal andere auto gewend. Maar hij is er tevreden mee. Niet al te zwaar en weinig onderhoud had die. En kan toch best wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KopjeThee schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:10:
Gezin met 1 kind, 5k km per jaar, geen bijzondere interesse in auto's. Overweeg ook zeker wat goedkopere opties.

Ik zou voor een kleinere auto gaan, b klasse. Dan bespaar je op afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof. Ik zou gaan voor een beetje jonge 2e hands. Dan heb je de hoogste afschrijving gehad, en qua onderhoud valt het dan ook nog wel mee.

Bezit is balast, dus overweeg bij 5k km ook iets als www.greenwheels.com

Voor op vakantie kan je misschien iets huren via https://www.snappcar.nl oid.

Onder aan de streep ben je dan mogelijk behoorlijk voordeliger uit, en mis je niets.
Da's echt geen optie lijkt me.een gezin.met.kids is bijna niet te plannen en in geval van nood heb je geen auto .ik zou er niet aan moeten denken..

Ik heb liever.te veel ruimte. Ik zou dan ook gaan voor en fullsize mpv zo als een s max.of galaxy of.een touran. Ook ik rij veel.minder dan 10.000 per jaar maar er komt volgende week.wel weer een.fullsize mpv. Kids in de leeftijd 0 ,2, en 4 jaar en kijk ook naar isofix .
Ik zou niet anders meer willen in de.auto.
Handig maar ook zeker extra veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:12

aap

Je hebt niet gelijk een Volvo V70 nodig voor een kind, hoor. Wij hebben gewoon doorgereden in onze 3-deurs Megane met volwaardig reservewiel in de achterbak (want LPG tank) en al dat spul paste gewoon prima. Toen we later switchten naar een stationwagon (Ford Focus) kwamen we erachter dat de maxi-cosi installeren in de 3-deurs eigenlijk makkelijker was.

Prima als je 20000 euro kunt en wilt besteden aan een auto waarin je maar 5000 km/j maakt, maar doe dat alsjeblieft niet omdat je denkt dat het niet anders kan. Een Volvo V70 is handig voor als je met drie kinderen en een hond op vakantie wilt. Voor één baby volstaat iedere auto waar een opgevouwen kinderwagen achterin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V70's zijn wel super auto's, is mijn ervaring. Kosten van gebruik liggen wel vrij hoog, maar je krijgt er ook wat voor terug. Plus natuurlijk dat veiligheid met een kind een overweging wordt, en daarmee zit je goed bij Volvo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ik zat 17 maanden geleden in dezelfde situatie. Mijn ervaring?
Kijk ook naar de ruimte op de achterbank. Je denkt: bah de eerste 5 jaar is dat nog niet van belang. Tot je ziet hoe ver de passagierszetel naar voren moet om de maxi cosi erin te krijgen. Ik heb zelf een BMW 3 touring (van het werk en geen keuze) en die heeft achterbankruimte opgeofferd aan de koffer. Gevolg: als dochterlief mee moet (bijna altijd dus) is het een heel gedoe om van bestuurder te wisselen. Zeker als je het advies wil opvolgen om dochterlief zo lang mogelijk achteruit te laten rijden.

Overigens is onze strategie om een deel van de volksverhuizing die een baby met zich meebrengt bij de veel voorkomende bestemmingen (lees ouders en schoonouders) te laten staan. Een stash luiers, kinderstoeltje van 15 euro van ikea, ...

Mocht ik zelf mogen kiezen ipv de BMW zou ikzelf voor de Mazda 6 gaan. Deze zijn een plezier om mee te rijden, hebben voldoende ruimte en kosten geen arm en een been. (Ervaring door op vakantie te gaan met die van mijn vader toen ik mijn grote auto nog niet had).

[ Voor 17% gewijzigd door redfox314 op 18-02-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:25:
[...]

Da's echt geen optie lijkt me.een gezin.met.kids is bijna niet te plannen en in geval van nood heb je geen auto .ik zou er niet aan moeten denken..

Ik heb liever.te veel ruimte. Ik zou dan ook gaan voor en fullsize mpv zo als een s max.of galaxy of.een touran. Ook ik rij veel.minder dan 10.000 per jaar maar er komt volgende week.wel weer een.fullsize mpv. Kids in de leeftijd 0 ,2, en 4 jaar en kijk ook naar isofix .
Ik zou niet anders meer willen in de.auto.
Handig maar ook zeker extra veilig.
Bedenk wel dat jij 3 kinderen hebt, niet 1. Ik wil alleen de mogelijkheden aangeven.

Als ts zich ook onveilig voelt zonder auto, dan zou ik alsnog voor de koop optie gaan die ik suggereer.

Als ts ook graag te veel ruimte heeft, dan wordt het misschien tijd om de portemonnee flink te trekken.

Erg rationeel is het dan allemaal niet meer, maar dat hoeft ook niet. Je moet jezelf er ook goed bij voelen.

[ Voor 3% gewijzigd door KopjeThee op 19-02-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Fijne reacties van iedereen, bedankt! :)
Smobbo schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:09:
Als dit klopt dan heb je het voordeel dat je heeeel lang met een auto kan doen. Een kilometer stand van 120-150k is dan geen probleem en zo kom je in al het c of d-segment oudlease spul. Dan kan je denk ik voor 20k heel veel auto krijgen!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het slecht in kan schatten. Als 13k gemiddeld is voor een auto in NL blijven we daar zeker onder. 5k is dan misschien onderschat inderdaad.
datadevil schreef op zondag 18 februari 2018 @ 07:44:
Je kan ook nog overwegen te gaan private leasen, helemaal geen gezeik. Alleen opletten met bkr registratie ivm hypotheek.
Ik lees dat inderdaad meer terug in andere topics. Ik zal me eens gaan verdiepen in rekenvoorbeelden en wat ik per maand kwijt zou zijn aan een auto.
Yucon schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:29:
Gewoon uit belangstelling, wat doet je besluiten om met je ogenschijnlijk beperkte interesse in auto's ineens 20k ervoor uit te geven?
Een vrouw die graag een mooie en goede auto wil rijden en er ook geld voor over heeft. Ik heb zelf te weinig goede argumenten noch alternatieven om haar op andere ideeën te brengen. Zeker als ik naar occasions zoek op internet merk ik dat ik met een minder budget op auto's uitkom die me totaal niet aanspreken (C4 cactus, clio). Ik merk in de reacties dat 20k erg veel geld is voor wat wij willen, dus fijn dat mijn eigen gevoel daarbij klopt :)
Yucon schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:56:

Zou mijn keuze ook zijn denk ik. Denk dat mijn vrouw en ik nog wat uit te vechten hebben op dat gebied, want zij vindt de meest recente look van de V70 al niets, laat staan een 10 jaar oude :P
The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:40:
Stukje smaak en wat ik gelezen heb. Ik vind de nieuwe megane erg mooi, maar lees vooral dat Franse auto's het qua betrouwbaarheid niet heel goed doen. De Octavia vind ik een prima optie maar vrouwlief niet ;)
renegrunn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:43:
Ik zou ook eens naar een V60 kijken als je een V70 overweegd, genoeg te krijgen voor ook onder dat budget, met relatief weinig km.
Mooie wagen, mijn ouders rijden een V60. We zijn met hun auto op wintersport geweest afgelopen januari en dat was heerlijk. Echter: met 4 volwassenen in de auto was het wel enorm proppen met de bagage. Ik denk dat dat onze eisen ook beïnvloed heeft. Mijn vrouw wil graag een auto waarmee je met 4 volwassenen goed op vakantie kan, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen wanneer we dat gaan doen als de kleine er straks is.
CMD-Snake schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:58:

Daar is uw antwoord :9
FreakNL schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:09:
Met 2 kinderen moet je echt lwel naar een station overigens, als je ermee op vakantie wil tenminste.. Maar voor 1 kind zou ik niet direct (zoals de TS wil) zo'n superruime wagen kopen, als je slim pakt kan er zelfs in een hatchback veel mee hoor! Maargoed, misschien zit de 2e allang in de planning ;)
Dat is wel meegenomen in de overweging, maar als ik de reacties hier zo hoor is het verstandiger om klein te starten en bij een 2e op komst (lees: op zn vroegst begin 2020) een grotere wagen te nemen.
Tomatoman schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Uitstekend argument, waarvan akte :)

Samenvattend lees ik dat 20k wel heel veel geld is voor wat we nodig lijken te hebben. Fijn om daar nu ook wat argumenten bij te hebben want zo veel over auto's, afschrijving etc weet wist ik dus nog niet. Ik vind geld weggooien echt zonde, maar we willen wel gemak. Ik zou nooit mijn kleine in een 3-deurs willen verplaatsen en ik zit inderdaad liever met iets te veel ruimte dan verlegen om ruimte.

Ik ga eens aan de slag met jullie tips, mochten er nog meer reacties zijn dan zijn die uiteraard welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 00:48
Uiterlijk is belangrijk
Suggesties van wat Tweakers:

Toyota Auris

Afbeeldingslocatie: https://images.toyota-europe.com/nl/vehicle/auris/9fd81982-96c5-49c1-a202-ab84cbca744b/width/555/height/277/padding/0/background-colour/fff/image-quality/70/day-exterior-27_8q4.jpg

Ford C-Max

Afbeeldingslocatie: https://www.fordeumedia-d.ford.com/nas/gforcenaslive/nld/00p/yyf/images/nld00pyyfhtvipk(a)(a)m8r_21_0.png

Toyota Avensis Touring

Afbeeldingslocatie: https://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/fit/730x700/media/9848321/Toyota~Avensis~Touring~Sports~(11).jpg

Citroen C4 Grand Picasso

Afbeeldingslocatie: http://media.citroen.nl/image/26/8/.227268.72.jpg

_/-\o_

Tip, koop een auto van een echt merk. Wil je een keer wat anders, dan zie je ook nog een deel van je geld terug.

[ Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 19-02-2018 02:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als Skoda rijder sluit ik me aan bij mijn voorgangers hier, kijk daar ook eens naar. Met een beetje uitkijken, moet je voor minder dan de helft van het genoemde bedrag een goede ex-lease Skoda Octavia kunnen krijgen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Mijn vrouw had tot een jaar geleden een Ford Focus 1.6 diesel, reed toen nog 15000 km per jaar. Gekocht op een veiling voor 3800 euro, vier jaar later verkocht voor 4500. Was theoretisch een prima auto, gekocht met 90K op de teller en nooit iets mee gehad. Maar wat een deprimerende auto was het zeg. Alles plastic, motorlawaai, piepklein. En dat alles om wat minder te hoeven tanken. Toen ze minder ging rijden hebben we een Jaguar XJ gekocht met een 4.2 V8. 8000 euro betaald aan het grootste stuk tuig van marktplaats waarbij niemand een Jaquar durfde te kopen en hij dus heel goedkoop was. Voor een grote auto relatief licht en ondanks de hele snelle motor gemiddeld op 10 mee te rijden. Voor onze tweeling was de kofferbakruimte beperkt omdat we een dubbel grote kinderwagen hebben. Toch na anderhalf jaar nog kunnen verkopen voor 11500 euro en nooit iets mee gehad. Nu rijdt ze in een Defender 130 uit 2010. Als ondernemer maar 4 tientjes wegenbelasting, er kunnen zonder inklappen drie kinderwagens en twee fietsen achterin. Verbruik is wel hoog, 1 op 8 op diesel. Maar omdat ik hem zeer gunstig heb gekocht heb ik hem nu te koop staan voor 15000 euro meer dan dat ik hem gekocht heb want de prijzen van Defenders zijn enorm gestegen de laatste jaren. Eigenlijk zou ik hem niet moeten weg doen, maar ik vind het een te dure auto qua waarde voor de minder dan 10K kilometers die hij per jaar rijdt, en nu kan er een flinke winst op gemaakt worden. Als je een beetje durft hoeft autorijden niets te kosten, ik heb zelden een auto voor minder verkocht dan dat ik hem zelf heb gekocht. Alleen mijn Range Rover zou ik niet langer dan een paar jaar moeten rijden om nog quitte te kunnen spelen denk ik, daarna zakt hij wel onder mijn aankoopprijs. En ik zie er nog wel tegenop om hem weg te doen, want het is zo'n fijne auto.. Voordat ik kinderen kreeg reed ik Porsche 911. Technisch goede auto, op een waterpomp na nooit iets stuk gehad. En bij normaal rijden alsof het een gewone auto is liep hij 1 op 9,5. Niet veel mensen verwachten het, maar het was een prima betaalbare dagelijkse auto als je niet te veel rijdt. Met de kindjes niet te gebruiken, na vijf jaar weggedaan met flinke winst. Maar allemaal tips waar de TS niets aan heeft, alleen om aan te geven dat je leuke auto's kunt rijden voor minder geld dan één of ander stuk plastic met een brommermotortje die je niet terugvindt op de parkeerplaats tussen 600 dezelfde autootjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
Een Prius 3 of een Prius Wagon voldoen aan je eisen en dan hoef je niet je hele budget te besteden.
We hebben hier net 100.000 km gereden in 9 jaar in een Prius 2 en in die tijd zijn onze beide kinderen geboren en opgegroeid. Past allemaal prima en onderhoud alleen de kosten voor de reguliere beurten kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Leader98 op 19-02-2018 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:41
Leader98 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:07:
Een Prius 3 of een Prius Wagon voldoen aan je eisen en dan hoef je niet je hele budget te besteden.
We hebben hier net 100.000 km gereden in 9 jaar in een Prius 2 en in die tijd zijn onze beide kinderen geboren en opgegroeid. Past allemaal prima en onderhoud alleen de kosten voor de reguliere beurten kwijt.
Wat me tegenviel aan de Prius 2 is de ruimte achterin als je ook een kinderwagen meeneemt. Een buggy past prima, maar een flinke kinderwagen slurpt ruimte. Het is altijd wel gelukt, maar met de kennis van nu zou ik liever een echte station rijden.

Met een kind van 3 en 6 zijn we recent overgestapt. Bij mij kwam de Octavia er ook het beste uit, maar die zijn moeilijk te vinden met een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

celshof schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:38:
[...]
Bij mij kwam de Octavia er ook het beste uit, maar die zijn moeilijk te vinden met een automaat.
O :? Ik heb moeite moeten doen om een handgeschakelde te vinden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:41
Freee!! schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:58:
[...]

O :? Ik heb moeite moeten doen om een handgeschakelde te vinden.
Wellicht is het dan een budget kwestie geweest. Of zijn de automaten bij mij in de buurt gewoon niet zo populair. Of had ik beter moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:50
[...]
Wat me tegenviel aan de Prius 2 is de ruimte achterin als je ook een kinderwagen meeneemt. Een buggy past prima, maar een flinke kinderwagen slurpt ruimte. Het is altijd wel gelukt, maar met de kennis van nu zou ik liever een echte station rijden.

Met een kind van 3 en 6 zijn we recent overgestapt. Bij mij kwam de Octavia er ook het beste uit, maar die zijn moeilijk te vinden met een automaat.
Maar zoals de topicstarter al aangeeft; zijn vrouw der ogen willen ook wat. Dat zal dus bij voorbaat (de indruk die ik heb) al geen Prius zijn, en op Skoda heeft ze het ook niet bepaald (goeie smaak moet ik eerlijk zeggen haha).

Ik zou zeggen:
Stationwagens minimaal 1.8 met een turbo/injectie achtig systeem en uiteraard 2e hands:
- Audi A4 (misschien, mocht het lukken de 6)
- BMW 3 serie (eventueel de 5 serie)
- Renault Megane (maar zoals de TS al terecht opmerkt: qua betrouwbaarheid moamoa, ik kom eigenlijk dagelijks wel Renaults (nieuw en oud, zeg maar gerust: alles wat uit Frankrijk komt) waarvan maar 1 rem lamp of koplamp brand. Elektronica zou aan de oosterburen tegen zeer, zeer lage tarieven uitbesteed worden). Radio die netjes ingebouwd zit en ermee stopt zijn altijd van die vervelende en toch dure dingen). Renault is al niet al te betrouwbaar dus (vooral op elektronica gebied), Dacia is het budget van het budget, valt ook onder de Renault groep. Een keer kwam een collega van mij met zijn nobody bites the dust auto aankakken, zonder zijspiegel want verloren op de snelweg, na een grappig babbeltje was dit schijnbaar niet de eerste keer.
- Mercedes .... ook degelijke bakken met een (in mijn ogen) mooie uitstraling.

Eventueel een oosterse auto, maar let op; ze staan erom bekend slecht tegen wissel vallend weer te kunnen. Zo zijn veel auto's uit het oosten zeer betrouwbaar (Mazda en Toyota bijvoorbeeld) totdat de roest optreed. Zeer leuke auto's voor Afrika waar een relatief droog en warm klimaat heerst, hier in Europa is het toch wel een ander verhaal. Kan jij je auto droog (lees: in je eigen garage) parkeren, dan zijn het absoluut goede auto's. Zo zat ik laatst nog in een Mazda topic te neuzen uit interesses, maar ook daar de nieuwste Mazda's met nu al opkomende roest.

Andere tip:
Mocht je een auto gezien hebben, google altijd op bekende klachten van de desbetreffende auto, kijk wanneer bepaalde klachten kunnen optreden en controleer of de auto waar jij interesses in hebt die desbetreffende reparaties al achter de rug heeft.

Ook een andere tweaker merkt (in mijn ogen) terecht op:
Ben niet bang om naar een auto te kijken waar een krachtige motor in zit. Deze zijn vaker juist interessant omdat ze moeilijk verkocht worden, dit om reden dat ze minder leuk zijn qua wegenbelasting en verbruik. Echter zorgt dit ervoor dat je zeer sterke en degelijke auto's kan kopen voor een relatief laag bedrag. De ''grote'' afschrijving is geweest en jij kan de auto later weer verkopen voor een soortgelijk bedrag.
Neem bijv een BMW 7 serie uit 2003, zeer veel luxe (waar menig merken anno 2017-2018 nog niet aan kunnen tippen), stoelmassage, stoelverwarming, elektrische zonweringen, parkeer censoren, kwaliteit lederen bekleding, automaat en ga zo maar door? Allemaal geen uitzondering. Toch koop je zo'n auto voor 3k-6k.. Laat preventief (goed en veel) onderhoud doen en je hebt voor 7k-10k een zeer luxe en sterke auto waar je zelf zga geen afschrijving meer op zult hebben.

Van de andere kant, jullie zijn van plan bijna niet te gaan rijden.. Of de maandelijkse lasten dan prettig zullen zijn? Ik ben bang van niet. Bij een degelijke en luxe auto komen vaker ook de hogere maandlasten om de hoek kijken (verzekering + belasting). Maar ook dit heeft dus weer een andere kant: je koopt een sterke en degelijke auto en je houd zo'n 10k over aan je budget, dat verspreid je weer over de jaren aan de wegenbelasting, zo kom je misschien over een periode van 4-5 jaar aan dezelfde totaalkosten (dit moet je dus zelf uitrekenen :D). Maar dan rij je wel een leuke Audi, Mercedes of BMW en niet een Kia waarvan de kwaliteit (in de zin van) afwerking 0 is..

Het is echt persoonlijk wat voor jou het leukst en meest interessant is.

[ Voor 4% gewijzigd door LopendeVogel op 19-02-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:04

-tom-562

Oliesjeik

Met 5k per jaar boeit het verbruik toch nauwelijks? En als je 20k aan budget hebt, zou ik daarvan 15k besteden een dikke grote middenklasser. B.v. een Volvo V70/S80/Lexus GS. En van die andere 5k ga je op vakantie :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:33
Ik wil toch ook even wat gewicht geven aan de vaste kosten van een duurdere auto. Met weinig kilometers betaal je dan grof geld om hem voor de deur te hebben staan. Ik hou van auto's en het rijden erin, maar toen ik weinig kilometers maakte heb ik toch gekozen voor wat goedkopers, puur omdat het me niet waard is voor 15 minuten per dag ~€300 per maand te betalen aan afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:35
Voor minder dan 20k heb je een Opel Astra 1.4T uit 2016/2017 met weinig op de teller, 150pk en relatief zuinig (voor als je toch wat meer blijkt te rijden). Vergeleken met de middenklassers van 3-10 jaar oud ben je minder kwijt aan vaste lasten, minder kwijt aan onderhoud en je hebt in sommige gevallen nog meer bagageruimte ook (Audi A4 Avance 1.8 2014 490L, Opel Astra Sports Tourer 1.4 2016 540L). De Audi zal waarschijnlijk wel iets lekkerder rijden, maar de Astra is zeker niet vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

NotSoSteady schreef op maandag 19 februari 2018 @ 02:27:
[...]

Suggesties van wat Tweakers:

Toyota Auris

[afbeelding]

Ford C-Max

[afbeelding]

Toyota Avensis Touring

[afbeelding]

Citroen C4 Grand Picasso

[afbeelding]

_/-\o_

Tip, koop een auto van een echt merk. Wil je een keer wat anders, dan zie je ook nog een deel van je geld terug.
Tsjah, smaken verschillen. Wat is een écht merk trouwens? Maakt de rest dan loopauto's?

(Imho zijn Volkswagens en Audi's enorm saaie bakken. Dan moet je al flink investeren in die dure LED lichtunits om ze nog aantrekkelijk te maken).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
[...]

Onze Bugaboo en de buggy pasten altijd prima (wel zonder rolhoes erboven).
Bij grotere kinderwagens zou de Prius Wagon een uitkomst zijn (maar die was er in 2009 nog niet).

Voordeel van de Prius is de enorme beenruimte achterin waardoor de kids niet gauw tegen je rugleuning aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:32
LopendeVogel schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:59:
[...]
Eventueel een oosterse auto, maar let op; ze staan erom bekend slecht tegen wissel vallend weer te kunnen. Zo zijn veel auto's uit het oosten zeer betrouwbaar (Mazda en Toyota bijvoorbeeld) totdat de roest optreed. Zeer leuke auto's voor Afrika waar een relatief droog en warm klimaat heerst, hier in Europa is het toch wel een ander verhaal. Kan jij je auto droog (lees: in je eigen garage) parkeren, dan zijn het absoluut goede auto's. Zo zat ik laatst nog in een Mazda topic te neuzen uit interesses, maar ook daar de nieuwste Mazda's met nu al opkomende roest.
Wat een kul. Roest komt bij geen enkele moderne auto voor, dus niet bij Oosterse auto's en zelfs niet bij Franse auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:03
Maardiweb schreef op zondag 18 februari 2018 @ 06:00:[..]
Eisen
  • Uiterlijk is belangrijk
[..]
Dan zijn we snel klaar toch?
Smaak is voor iedereen verschillend dus hoe weten we nu wat jij mooi vindt?

Als je echt een station wenst: Ik ben zelf van van deze: Alfa Romeo 159 Sportwagon (in TI trim) _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Alfa_Romeo_159_ti_Sportwagon_front_20100814.jpg

Maar ik rij zelf een Giulietta dus Alfa is een beetje mijn 'ding'.
Overigens is een Giulietta prima te doen met 1 koter (mijne is nu 1,5) .
Denk dat dat sowieso wel geldt voor hatchbacks. In het eerste jaar neem je veel de kinderwagen mee en dan lijkt een station handig. Maar wij gebruiken nu zeker een jaar al een buggy... en die past overal prima in. en dan heb je zo'n grote auto voor.. eigenlijk niets. Ik rij in de lease een Golf 7Variant (station) en achteraf had ik dat niet gedaan. Toen ook met de gedachte gekozen van "oh er komt een kindje dus we moeten een station en veel ruimte. Maar dat blijkt achteraf echt totaal niet nodig.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:21
Familie van de al paar keer genoemde Octavia, maar imo stuk knapper en lijkt iets betaalbaarste: Seat Leon ST

https://www.autoscout24.n...be-4c0e-a74a-94474cd5dd3b

[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 19-02-2018 12:51 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

upje schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:23:
[...]

Wat een kul. Roest komt bij geen enkele moderne auto voor, dus niet bij Oosterse auto's en zelfs niet bij Franse auto's.
Heb je wel eens op mazda 6 gegoogled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Maardiweb schreef op maandag 19 februari 2018 @ 02:14:
Stukje smaak en wat ik gelezen heb. Ik vind de nieuwe megane erg mooi, maar lees vooral dat Franse auto's het qua betrouwbaarheid niet heel goed doen. De Octavia vind ik een prima optie maar vrouwlief niet ;)
Let op dat vooral VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) ook niet heel best bekend staan.

Toevallig waren mijn Seat Leon en Skoda Fabia echt dramatisch...

Mijn Focus had een klein probleemtje met de koppeling wat onder garantie vervangen is. Mijn Volvo C30 was geweldig! En geheel tegen verwachting in rijdt mijn 308SW alweer een jaar probleemloos.

Allemaal leaseauto's dus maximaal 4 jaar in gereden, maar de meeste korter.

De Fabia ben ik echt blij dat het lease was, omdat de dealer gewoon niet verder meer wilde helpen met een kapotte airco. Hij had al 4 keer ernaar gekeken en wist het ook niet meer, dus het had geen zin meer om een afspraak te maken. Voor een auto van 7 maanden oud... Privé was het wat lastiger geweest, maar omdat het lease was heb ik de auto op zijn terrein gezet en de sleutel op zijn bureau achter gelaten en op kosten van de leasemij een huurauto opgehaald. Hij vroeg nog wat ik nou van hem verwachtte... "Al bestel je een nieuwe, ik ga straks naar Zuid Frankrijk en wil een werkende airco" was mijn antwoord en ik ben weggelopen. Privé doe je dat niet zo snel. Ik heb toen wel de leasemij ingelicht over de problemen en dat ik een oplossing verwacht en hem eerder niet terug hoef. Zij zijn daarna verder gegaan met de dealer. Die kunnen toch wat meer druk zetten dan ik. Ze gaven mij volledig gelijk en mocht de dealer het niet oplossen, gingen zij naar specialistische bedrijven op zoek.

Maar goed na 5 dagen was het probleem in een simpel onderdeel als de aircopomp gevonden... Maar toen kregen ze de auto niet meer gestart... Nog twee dagen later kon ik hem ophalen. Wat blijkt, zij mogen geen onderdelen vervangen als het geen foutcode geeft. En de pomp gaf geen foutcode...

Later die vakantie had ik een werkende airco en viel de auto wederom volledig stil... Heel de vakantie met vervangend vervoer gereden en na een jaar mocht hij eruit bij de lease. Ik heb in dat jaar echt heel vaak bij de dealer gestaan.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt winst gemaakt op bijna al je auto’s.. Goed verhaal en lucky you maar voor bijna niemand toepasbaar en zeker niet voor de TS..

Sowieso, winst maken op auto’s is voor bijna geen enkele particulier weggelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
jawel hoor.., maar alleen kopen bij particulieren. Nooit bij een garage. Die moeten toch winst maken op een auto, en ze laten hem echt niet staan, je bent daardoor vrijwel altijd te duur uit.
Bij een particulier op MP kopen, liefst een auto die een flink bedrag in de belasting kost. Als mensen al een andere auto hebben gekocht en de oude nog niet verkocht hebben of een leaseautootje van de baas mogen rijden willen ze vaak een veel te laag bod accepteren om van de mrb af te zijn en jij met een pak cash voor hun neus wappert.
Als je een cult-auto koopt, of toekomstige cultauto maak je een goede kans op winst.
Het is ook een goed idee om een 12 of 13 jaar oude auto te kopen. Liefst een wat duurder model, met grote motor en luxe. Nu gewoon een oude bak en veel mensen denken dat hij te duur is. Als hij echter 15 jaar oud is is hij opeens heel gewild voor ondernemers, want bijtelling over de lage dagwaarde. De prijs van een 15 jaar oude auto is daarom vaak enkele duizenden euro's duurder dan een 13 of 14 jarige auto.
Koop een V70, S6, A8, E-serie, Jaguar XJ, Range Rover, Discovery, BMW 5 of 7 serie en er is wel een ondernemer die hem voor een goede prijs wil kopen als hij 15 jaar oud is. Hij moet wel heel netjes zijn natuurlijk. Als je dit slim aanpakt kan je zelf gratis of bijna gratis rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
De auto kan wel droog staan want we hebben een garage :)

Wat moeilijk is, is dat mijn vrouw erg gevoelig is voor looks en dus graag een vrij nieuwe auto met een modern uiterlijk wil. Die auto's hebben over het algemeen nog weinig gereden dus zijn duur, vandaar de bereidheid om er wel wat voor uit te geven. Daarnaast het liefst een beetje hoog zodat je de kleine er makkelijk in en uit kan halen, en genoeg ruimte om mee op vakantie te gaan.
Als ik op de diverse websites rondkijk dat veel wat in de smaak valt alsnog te duur is, waardoor je dan uitkomt op auto's die qua afwerking en comfort weer matig zijn. Een Nissan Qashqai bijvoorbeeld: Vindt mijn vrouw een mooie wagen, maar dan wel de meest recente uitvoering. Die is dus (nog) niet vindbaar..

Geldt overigens voor meer auto's. Mazda 6 lijkt me een topper, maar de modellen van vóór 2013 zijn qua looks echt zoveel minder. Hier zijn gelukkig wel opties van binnen ons budget.

Zijn er nog meer merken en typen die ik moet overwegen? Ik ben gewoon een lijstje aan het maken met opties die ik dan kan voorleggen. Ik neig er naar om Franse auto's per definitie al uit te sluiten vanwege de verhalen die ik lees over betrouwbaarheid met elektra enzo. Is dat terecht en moet ik wel zo denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Als je meer uit kan geven is een mini clubman misschien nog iets. Duurder, maar die kon wel eens erg langzaam afschrijven. Omdat er veel vrouwen zoals je vrouw zijn >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De onbetrouwbaarheid van Franse auto's is inmiddels bijna folklore. Dat stamt uit de tijd dat Renault nog zelf auto's ontwikkelde. Ik heb een Laguna gehad van 2005 (dus na facelift), en daarbij waren eigenlijk alle elektronicaproblemen opgelost omdat Nissan inmiddels wat invloed had en Renault liet investeren in wat dikkere kabels, betere verbindingen en betere kwaliteitscontrole. Het elektronische dashboard in de eerste Mégane Scenic heeft ook de nodige kuren, maar het huidige en vorige model (waar je op uitkomt met je budget) hebben die problemen nauwelijks meer. De Laguna 3 (2008-2015?) is volgens mij één van de betrouwbaarste auto's die je kan kopen. Is ook een leuke optie, vooral de GT met vierwielsturing in felblauw:
Afbeeldingslocatie: http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/576/big/renault_laguna_estate_09.jpg

Ieder merk heeft wel een model en periode die kwalitatief minder was. Neem de hierboven geroemde VAG modellen: die hebben een hele slechte periode gehad met olieverbruik (m.n. Audi), distributiekettingen (m.n. VW, maar ook Skoda en Seat). Toch zijn die problemen al een tijdje voorbij, en kan je prima een recente VAG wagen kopen als je dat wil. De Audi A4 heeft een kleinere kofferbak dan de Golf of Octavia, maar is verder meestal wel luxer aangekleed en beter geïsoleerd.

Moraal van het verhaal: schrijf geen heel merk of zelfs land af op basis van borrelpraatjes (ook al zijn die niet voor niks ontstaan), maar kijk per auto die je interessant lijkt of dat specifieke model in een bepaalde periode (soms zelfs met een bepaalde uitvoering/motor) problemen heeft en bekijk of dat voor jullie een probleem gaat zijn of dat het zo weinig voorkomt dat je er waarschijnlijk geen last van gaat krijgen (vooral omdat je zo weinig rijdt)

De smaak van de vrouw is wel een punt waar echt geen peil op te trekken is. We kunnen hier van alles voorstellen, maar als er een "ik vind de kleur niet mooi", of "die lampen staan raar" overheen komt gaan alle rationele adviezen zo de prullenbak in.

Ik zou bijna naar een grote handelaar gaan in ex-lease auto's, en daar gewoon over het terrein gaan lopen. Dan zal je al merken dat een bepaalde kleur, andere wielen of een spoilerpakketje een wereld van verschil kan maken over hoe de auto overkomt.

Ik vind de hierboven genoemde Alfa 159 bijvoorbeeld een supermooie wagen, maar zou hem zelf nooit kopen omdat hij vrij zwaar en onzuinig is. Omdat ik 45k per jaar rijd, vind ik dat vrij belangrijk omdat wegenbelasting en diesel flink aantellen bij dat soort afstanden.
Aan de andere kant heb ik wel een paar impopulaire auto's gehad zoals de Citroën Xantia, Fiat Stilo station en Renault Laguna. Juist omdat ze niet goed bekend stonden (vooral de Stilo en Laguna) waren ze erg gunstig geprijsd en ik heb geluk gehad met mijn exemplaren. Een vriend van me is meer op het uiterlijk afgegaan bij zijn auto's (o.a. Alfa 145, Citroën Xsara), maar die heeft pech gehad en stond regelmatig langs de kant.

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 20-02-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
gwystyl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:21:
De onbetrouwbaarheid van Franse auto's is inmiddels bijna folklore. Dat stamt uit de tijd dat Renault nog zelf auto's ontwikkelde. [..]
Ik zou je graag het telefoonnummer van mijn manager geven... of eigenlijk iedereen bij ons op kantoor die in de lease een Renault heeft.
Werkelijk allemaal gedonder met het ding van electronica tot turbo's. En dat hebben we het over nieuwe leaseauto's vanaf 2016.
Sterker nog, collega van me heeft een nieuwe Renault Megane (2017) en het kreng kon na TWEE weken naar de garage voor een nieuwe turbo!
Ik heb zelf de Megane uit 2013 geleased (wel een mooie bruine kleur, Bose editie trouwens) maar ook daar veel gedonder mee gehad. Voornamelijk turbo issues of electronica... om nog maar niet te spreken over rammeltjes in het interieur.

Nee sorry ben het niet helemaal eens met je argumenten omdat jij toevallig een goede Renault hebt gehad (Lucky you,,, echt waar! _/-\o_ ) .
In de lease zou ik het nog overwegen want issues worden dan kosteloos gerepareerd en je krijgt vaak netjes vervangend vervoer maar privé.. nooit!!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@DonJunior Ik zeg ook niet dat alle Renaults goed zijn op basis van mijn positieve ervaring, maar ik probeer e.e.a. wat te relativeren omdat ik het zonde vind als een compleet land of merk afgeserveerd wordt door ervaringen uit het verleden die zo vaak herkauwd zijn dat iedereen elkaar op een gegeven moment maar napraat in plaats van onderzoek doet naar een bepaald model dat de interesse heeft.
Ook in de lease is een auto die het vaak niet doet irritant, ook al krijg je vervangend vervoer. Privé heeft het zoals je al zegt nog meer impact omdat je dan eerder zelf voor de kosten van reparatie en vervangend vervoer opdraait.

Ik heb nu zelf een Honda Civic Tourer in de lease. Mensen kijken me dan verbaasd aan, want het is geen Leon, 308SW of V40 (alle toen nog 14%). Ik wilde alleen liever een auto waar ik elke dag met plezier instap dan een bijtellingsknaller. Ik snap dus ergens wel dat uiterlijk meespeelt, maar ik zou toch ook ervaringen en statistieken opzoeken (voor zover bekend) en bij mij gaat een betrouwbare auto die binnen mijn eisen valt dan boven eentje die mijn vrouw toevallig mooi vindt. Ze mag meedenken en ik zal zeker rekening houden met haar voorkeur, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij mij omdat ik er het meest in rijd en wat andere dingen belangrijk vind dan zij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
gwystyl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:04:
@DonJunior [..] Ik wilde alleen liever een auto waar ik elke dag met plezier instap dan een bijtellingsknaller. [..]
Van mensen zoals jij word ik blij. Ik heb precies datzelfde. Ver boven mijn budget om maar leuk te kunnen rijden. Boeiend dat het me wat meer kost per maand.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
de buitenkant zie je toch niks van als je er in zit.. Mijn vrouw maakt het gelukkig niets uit waar ik haar in zet (al vond ze de defender in het begin niet super). Als er maar een radio in zit en hij het doet. En als het enigszins kan onopvallend is, wat dus zelden het geval is bij mijn verzameling.. :)

[ Voor 70% gewijzigd door prijsstunt op 21-02-2018 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Hehe dus zo'n Laguna of Megane is niet direct een optie. Ff googlen op de gebreken en of die inmiddels verholpen zijn. En peugeot? Een 308SW? Heb zelf niet zoveel feeling met peugeot, maar je voelt je er wel lekkerder in toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
Nice, wel jammer dat ze allemaal handgeschakeld zijn want het zijn zeker opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:40
Maardiweb schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:49:
Nice, wel jammer dat ze allemaal handgeschakeld zijn want het zijn zeker opties.
Ja dat is waar. En die Outlander is PHEV, dus dat kan ook niet.
Jammer dat het een station/SUV moet zijn. Een Lexus IS300h is ook serieus mooi (en automaat), ik heb alleen geen idee hoe ruim die is.
https://www.leaseplan.com.../Lexus/IS/75TF-CJV2-DNB1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
DonJunior schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:06:
[...]

Van mensen zoals jij word ik blij. Ik heb precies datzelfde. Ver boven mijn budget om maar leuk te kunnen rijden. Boeiend dat het me wat meer kost per maand.
Met deze heren, als je het financieel kunt missen waarom niet? Het is misschien degelijker en verstandiger om een skoda fabia te gaan rijden (en voor veel mensen staat dit ook op 1) maar als jullie samen auto x vet vinden en het busget is beschikbaar: doen! Mijn advies: ga niet voor een compromis want dan stap je iedere keer met een meh/net niet gevoel in de auto.

En geloof me, nadat je vrouw je kind heeft gebaard gun je haar iedere euro die je in die auto stopt :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 21-02-2018 20:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 20:28
Maardiweb schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:49:
[...]

Alleen de Auris niet, de Hybride is standaard automaat ;)

• prijsstunt
laurens0619 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:54:
[...]

Met deze heren, als je het financieel kunt missen waarom niet?
Dat is inderdaad iets dat iedereen zelf moet weten, maar het blijft zonde van het geld. Ik ben 45, maar heb echt geen zin om te MOETEN werken tot mijn 68 of weet ik hoe lang. Mogelijk dat ik dat wel blijf doen omdat ik het leuk vind, maar niet omdat het moet. Daarom ben ik mijn hele leven bewust met geld bezig en probeer uitgaven zo verstandig mogelijk te doen. Toch rij ik prima leuke auto's en heb een leuke boot, maar wel zo dat het weinig geld kost. Kleding geven we bijvoorbeeld weinig aan uit, dat geld is weg, je hebt er maar even iets aan. Een mooie reis levert blijvende ervaringen op. Aanschaf van het juiste huis of beleggingspand zorgt ook voor vermogensaangroei.
Ik zie diverse mensen om me heen die leningen hebben voor een auto of caravan of iets anders, of die een half jaar moeten sparen om op vakantie te gaan. Allemaal mensen die een prima inkomen hebben. Maar alles verbrassen.
Als je een beetje bewust leeft en er een beetje aanleg voor hebt kan je flink sparen. Ik wil bijvoorbeeld dat mijn kinderen kunnen studeren zonder dat wij of zij daar financieel krom voor kunnen liggen. Als je met spaargeld tegen die tijd voor allebei een huisje kunt kopen is dat later een leuke aanvulling op je pensioen.

Met alleen het niet kopen van een mooie auto kom je al een heel eind. vanaf begin 20 tot eind 60 500 euro per maand op de juiste manier sparen levert een mooi bedrag op. En 1000 of 1500 per maand sparen is voor veel mensen ook mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
Dat is een hele andere discussie ;) Mijn vrouw en ik maken heel bewust keuzes in waar we wel en geen geld aan uitgeven. We zijn allebei 30+ en hebben nog nooit een eigen auto gehad, terwijl het gros van de mensen toch ergens begin 20 wel een auto(tje) aanschaft. Dat geld heb ik er al uit :) Ieder zo zijn/haar eigen keuzes.
laurens0619 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:54:
[...]
En geloof me, nadat je vrouw je kind heeft gebaard gun je haar iedere euro die je in die auto stopt :)
Mooie visie, kan ik me goed in vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Ik zou naar een station kijken TS. Ik heb zelf ook naar een crossover gekeken destijds. Van buiten lijken ze groot, maar van binnen vind ik het toch tegenvallen.

Ik rijd ook maar weinig km's per jaar. Veelal vakantie en uitstapjes, maar met een wintersport en een zomervakantie zit ik toch al snel aan de 5000km. Dus ik rijd gemiddeld 7500km per jaar. Een Ibiza ST / Fabia Combi / Clio ST vind ik toch echt te klein om lekker mee op vakantie te gaan. Hiervoor had ik een Fabia combi en nog geen kind dus ik kan uit ervaring spreken.

Als ik 1000km moet rijden, wil ik gewoon lekker kunnen zitten en moet iedereen voldoende ruimte hebben.

Ik heb nu een Octavia Combi en ben daar zeer over te spreken. Heb 'm als 4 jarige ex-lease gekocht en rijd er nu 4 jaar mee rond. Omdat ik weinig km's maak heb ik ook weinig onkosten. Ik rijd zelfs nog met dezelfde zomer- en winterbanden die ik er bij in onderhandeld heb. Ik heb 1x een kapotte zekering gehad en een kapotte xenon lamp. Verder alleen maar onderhoudsbeurtjes.

Het enige maar wel grote nadeel vind ik het 1.2 stofzuigermotortje met 103pk. Ik heb vorig jaar een vouwwagen aangeschaft en merk dat ik dan toch dat ik wel iets meer vermogen zou willen.

Na de zomer gaat ie er uit. Wil wel weer eens wat anders.

Mijn vader zit overigens momenteel ook te kijken voor max 17,5k en komt met 4 jaar oude mercedessen. Ook interessant! ;)
Pagina: 1 2 Laatste