Beste tweakers,
In augustus verwachten mijn vrouw en ik ons eerste kindje en dat is voor ons een reden om een auto aan te schaffen. We hebben momenteel de beschikking over een oude mini (oldtimer) voor kleine en middellange ritjes, maar gebruiken de auto eigenlijk vrij weinig (hij gaat ook weg). Als de kleine er straks is verwachten we meer met de auto te gaan doen en daarom willen we straks een gezinswagen aanschaffen. We hebben geen haast met de koop, maar omdat het onze eerste auto is die we kopen willen we goed oriënteren en daar hebben we ook de tijd voor.
Eisen
Maximaal 20k.
Gebruik
Vooral privé en incidenteel naar het werk. We moeten er goed mee op autovakantie kunnen. Ik kan moeilijk inschatten hoeveel km we per jaar zullen rijden, maar dat zal het eerste jaar gok ik max 5000 zijn.
Overwegingen
Mijn vrouw vindt crossovers interessant omdat je dan lekker hoog zit. Kennelijk is dat een veelgehoorde uitspraak maar heeft de crossover ook flinke nadelen. Ik vind het zelf belangrijk dat de auto betrouwbaar is, niet te veel slurpt en we niet te veel kosten kwijt zijn aan onderhoud en onderdelen. Na de verschillende topics die ik hier zoal heb gelezen merk ik dat ik daarom vooral richting Aziatische auto's aan het kijken ben. Anderzijds heb ik het idee dat die auto's juist wat meer de lichte koekblikken zijn.
Interessante modellen en gedachten hierbij
Alvast bedankt!
In augustus verwachten mijn vrouw en ik ons eerste kindje en dat is voor ons een reden om een auto aan te schaffen. We hebben momenteel de beschikking over een oude mini (oldtimer) voor kleine en middellange ritjes, maar gebruiken de auto eigenlijk vrij weinig (hij gaat ook weg). Als de kleine er straks is verwachten we meer met de auto te gaan doen en daarom willen we straks een gezinswagen aanschaffen. We hebben geen haast met de koop, maar omdat het onze eerste auto is die we kopen willen we goed oriënteren en daar hebben we ook de tijd voor.
Eisen
- Stationwagon met redelijke laadruimte, rond de 500 L
- Benzine, of misschien hybride à la Toyota maar geen Plug-in want daar hebben we geen outlet voor
- Automaat
- Isofix voor autostoeltje (volgens mij vanaf 2014 verplicht toch?)
- Cruise control en parkeersensoren (tegenwoordig meestal wel standaard maar toch..)
- Uiterlijk is belangrijk
- Geen wagen die te 'licht' voelt en te veel plastic is
Maximaal 20k.
Gebruik
Vooral privé en incidenteel naar het werk. We moeten er goed mee op autovakantie kunnen. Ik kan moeilijk inschatten hoeveel km we per jaar zullen rijden, maar dat zal het eerste jaar gok ik max 5000 zijn.
Overwegingen
Mijn vrouw vindt crossovers interessant omdat je dan lekker hoog zit. Kennelijk is dat een veelgehoorde uitspraak maar heeft de crossover ook flinke nadelen. Ik vind het zelf belangrijk dat de auto betrouwbaar is, niet te veel slurpt en we niet te veel kosten kwijt zijn aan onderhoud en onderdelen. Na de verschillende topics die ik hier zoal heb gelezen merk ik dat ik daarom vooral richting Aziatische auto's aan het kijken ben. Anderzijds heb ik het idee dat die auto's juist wat meer de lichte koekblikken zijn.
Interessante modellen en gedachten hierbij
- Toyota Auris touring: Lijkt goede optie maar ik vind de achterkant erg lelijk. De Avensis touring lijkt me dan veel beter
- Kia Niro: Mooie crossover die niet te groot is, wel bang voor koekblik verhaal
- Mazda 6 Sportbreak: Ondergewaardeerde auto met goede reputatie. De modellen van voor 2014 zijn echter stuk minder mooi dan die er na
- VW Golf of passat variant: Degelijke stations met volgens mij prima eigenschappen. Wel betaal je hier vooral voor het merk, maar daardoor zijn de auto's ook wat waardevaster?
- Ford Focus Wagon: Nieuwe lijn (2015) spreekt qua stijl wel aan en ik lees goede verhalen over de rijeigenschappen. Misschien wat te klein, de Mondeo Wagon is dan een logische keuze maar te duur als ik een 2015 wil
- Volvo V70: Klassieke gezinsbak. occasions hebben vaak al veel km gemaakt maar kunnen ze ook hebben. Mijn ouders hebben altijd Volvo gereden en ik ben fan van het comfort. Wel moet ik hier voor een oudere auto kiezen om binnen budget te blijven.
Alvast bedankt!
If you want to be the best, you need to work with the best :)