Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk aansluiten - welk van deze 3 scenarios?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste mede tweakers,

ik ben momenteel in mijn huis aan het werken en ga binnenkort aan mijn netwerk beginnen en ik heb hieronder 3 scenarios hoe ik de aansluitingen kan doen, maar weet niet welk van de 3 de betere oplossing is en of jullie nog andere voorstellen hebben om dit allemaal aan te sluiten.

ik weet niet goed wat de verschillen in snelheid zijn tussen deze 3 scenarios.... ( of alles via 1 grote switch via 1 kabel naar mijn router een performantie verschil geeft tegenover alles via kleine switchen op de 4 poorten van mijn router en weet ook niet of er een performantie verschil is tussen de kleine routers (netgear) en een grote iets professionelere managed switch van netgear/hp ... )

meer info:
ISP = Telenet
raspberry pi 1 = dhcp server, dns filter (pi-hole) en vpn server
raspberry pi 2 = security camera software
tv decoder 1 en 2 = deze staan nu ook voor mijn router, maar ik kan eventueel wel kijken om deze in mijn eigen netwerk te steken.

Afbeeldingslocatie: http://burmstuer.com/netwerkscenarios.png

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:15

masauri

aka qwybyte

Even een paar bijkomende vragen:
- Wat voor router hebt ge? hgw (wit model) of ne EMTA (zwarte modem only)? (ik vermoed de emta omdat ge daar niet u digicoders op hebt insteken.
- Is deze opstelling al gelijkaardig in gebruik? (rekening houdend dat de digicoders enkel rechtstreeks van de modem een geldig ip krijgen tenzij ge al met vlans begint te werken. dus wat is u ervaring niveau hier in?)
- Welk doel heeft de 4 port router?

Ik ben er voorstander van om zo veel mogelijk in 1 ruimte samen te brengen en van daaruit te werken.
Ik zou dus persoonlijk voor een aanpassing van optie 3 gaan.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• WingGraph
masauri schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:03:
Even een paar bijkomende vragen:
- Wat voor router hebt ge? hgw (wit model) of ne EMTA (zwarte modem only)? (ik vermoed de emta omdat ge daar niet u digicoders op hebt insteken.

Netgear N600 ( WNDR3700) - Maar ik ben van plan om deze eens te vervangen, (eventueel een zonder ingebouwde wifi, aangezien ik nu wireless APs ga hangen in mijn huis)

- Is deze opstelling al gelijkaardig in gebruik? (rekening houdend dat de digicoders enkel rechtstreeks van de modem een geldig ip krijgen tenzij ge al met vlans begint te werken. dus wat is u ervaring niveau hier in?)

momenteel is er maar 1 pc met kabel en 2 streamers en 1 pi aangekoppeld rechtreeks op de router, maar wegens enorme uitbreiding moet ik een andere opstelling van aansluiting voorzien.

- Welk doel heeft de 4 port router?

De modem van de ISP is enkel een modem dus niets router/wifi functie in (wat ik ook gevraagd heb, aangezien ik mijn eigen gerief wou en makkelijker te beheren(port-worfwarding enzo...)), en die kan maar max ergens tussen 3 en 5 ip adressen uitdelen

Ik ben er voorstander van om zo veel mogelijk in 1 ruimte samen te brengen en van daaruit te werken.
Ik zou dus persoonlijk voor een aanpassing van optie 3 gaan.

@masauri Welke aanpassing zou jij dan voorstellen?

Al mijn netwerk kabels komen allemaal samen in 1 ruimte, waar ik dan kan werken met een van deze 3 scenarios, dus ik kan perfect alles in 1 grote switch steken en die dan met mijn router verbinden, maar ik vroeg mij af of er een performantie verschil is tussen alles op 1 poort van de router steken of alle verbinden doormiddel van verschillende kleinere switchen te verdelen over de 4 poorten van mijn router

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:15

masauri

aka qwybyte

Als ik het goed kan opmaken uit u antwoord hebt ge een zwarte emta modem en daarachter dus een 4port switch met een andere modem die er voor zorgt dat ge u vpn enz. kunt gebruiken.

De minder verbindingen naar meerdere switches toe zoals in vb 1 is niet alleen omdat ge bij een troubleshooting makkelijker u probleem gevonden hebt, maar elke tussenstap kan iets in vertraging (en dus performance)schelen.

Afhankelijk van u softwarematige kennis maakt het dan niet zo uit waar ge voor kiest, kosten/baten afweging maken zou ik dan als doorgevend argument nemen.

Edit: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Hier kunt ge ook veel voorbeelden van afwerking in vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door masauri op 12-02-2018 11:36 . Reden: Lan afwerking topic link ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Wat noem je performance verschil? In alle drie de situaties kunt u internetten en streamen en van wireless gebruik maken.

Een Raspberry Pi is geen snelheidsmonster dus waar u die plaatst maakt niet uit dus het verschil tussen 2 en 3 is niet-bestaand. Blijft over de keuze tussen een grote switch of een aantal kleine, en bij dit gebruik zou ik dat vooral af laten hangen van het gemak waarmee kabels te trekken zijn. Als het simpel (en mooi) is alle kabels op één plek uit te laten komen dan zou ik een grotere switch nemen, als dat niet zo is dan een aantal kleine.

Let wel dat u in scenario 1 niet vier maal een 4 poort switch nodig heeft maar twee stuks 4 met (minimaal) 4 poorten) en twee stuks met (minimaal) 5 poorten. De uplink naar de router heeft ook een poort nodig.

Een managed switch is pas nuttig als u daar ook iets mee gaat doen, en thuis (en zonder digitale TV over die switch) houdt dat vooral VLAN's in. Met stock firmware kan de Netgear daar echter niet mee overweg, en ik lees er ook niks over in de plannen. Ik zou het dus niet doen; tenzij het maar een beperkte meerkost is.

Wel zou ik in dat geval geen 16p maar een 24p switch kopen, voor eventuele uitbreiding.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Zoals Paul hierboven ook al aangeeft, maken al deze opstellingen in performance niet veel uit. Extra latency door een extra switch is te verwaarlozen voor alle normale toepassingen (inclusief gaming). Het is dus vooral een keuze wat je zelf praktisch vind qua:
  • logistiek (waar moeten alle kabels naar toe, en hoe netjes moet/mag het worden)
  • onderhoud (als je idd een managed switch wilt, dan is 1 natuurlijk wel een stuk makkelijker)
  • kans op uitval (bij veel losse switches is de kans groter dat er 1 kapot gaat, maar als een grote switch kapot gaat ligt natuurlijk wel weer alles er uit)
  • kosten

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-02-2018 14:51 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alle switches, zelfs de meest goedkope switches, kunnen enkele gigabit aan qua verkeer. Tenzij je een situatie verwacht waarbij meer dan een paar gigabit aan verkeer over een enkele switch dient te lopen maakt het niet uit of alles via een enkele grote switch verloopt of via een aantal kleinere switches. Ga in dat geval voor de optie die het meest eenvoudig te installeren en beheren is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ik ga voor opstelling 3...
reden zijnde minste point-of-failures
minpunt is meer bekabeling nu aanleggen maar das slechts 1 malig...

• WingGraph
Ok, allemaal super bedankt voor de uitleg, ik denk inderdaad voor optie 3 te gaan en de switch tussen mijn modem en router van tussen te halen en de tv decoders rechtstreeks op een 34-port switch te hangen.

Nu rest mij alleen nog een switch te kiezen. Keuze stress kan beginnen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ijske schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:21:
ik ga voor opstelling 3...
reden zijnde minste point-of-failures
minpunt is meer bekabeling nu aanleggen maar das slechts 1 malig...
Je hebt nu wel een single point of failure voor je gehele netwerk. Als die switch het loodje legt heeft geen enkele device nog netwerktoegang. Op zich geen probleem, kans is klein, maar het is zeker niet de meest robuuste oplossing.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• WingGraph
Ik denk voor volgende hardware te gaan als ik scenario 3 ga aasnluiten:

Router : Ubiquiti ( maar dewelke ben ik nog niet uit) enig advies?
Switch : Ubiquiti UniFi US-24-500W (of de 250W variant)
AP : Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je echt een 24 poort PoE switch van een paar honderd euro nodig? Met een pricewatch: TP-Link TL-SG1024D-24-Port Gigabit Desktop Switch ben je net zo goed klaar en scheelt 400 euro.

Verwijderd

Als je maar één of twee AP's hebt, is een PoE switch overkil. Gebruik de meegeleverde PoE adapters. Ja, het "staat niet mooi" in de meterkast, met als die draden.... Maar is DAT echt een probleem? Zodra het aangesloten is, doe je de deur dicht, en de rest komt vanuit de PC. Als het goed is, hoef je de eerst volgende paar jaar niet in de meterkast te zijn.

Je moest eens weten, hoe een MER eruit ziet, na xxx jaren. Meestal één grote spaghetti kast. En wat denk je? Alles werkt gewoon....
Pagina: 1