Verlichting boot 'ombouwen' naar LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:03
Zoals hier en hier al aangegeven hebben wij (naja mn ouders) een boot waar steeds meer verlichting uitvalt. Omdat het TL verlichting is met voorschakel printje (van 20 jaar oud) willen wij dit het liefst vervangen door LED. Waarom? Naja er zijn inmiddels 3 armaturen gesneuveld (iets mis met de print) en iets dimbaars zou ook wel fijn zijn voor 's avonds :)

Dus: eea aan LED strips gekocht + wat DC-DC converters van ebay om eea uit te kunnen proberen maar ik loop een beetje vast bij wat nu handig is.

Situatie:
- 24v boodnet (met dynamo dus zegmaar tussen de 20 en 30v)
- 'beperkte' ruimte in het armatuur (zie foto's verderop)
- Geen centraal punt om 1 grote DC-DC converter te plaatsen voor alle verlichting

Een 24v ledstrip is dus geen optie, 25v zal die nog wel overleven maar ik kan natuurlijk geen garanties geven wat er uit de dynamo komt. Vandaar dus de DC-DC converter. Ik heb dan ook gekozen voor 12v LED strips. Waarom geen 24v? Als het voltage dan onder de 24v zakt heb ik weer een boost-converter nodig en ivm de beperkte ruimte houd ik die liefst zo klein mogelijk.

Eea aan LED strips gekocht en aangezien we toch wel graag goede verlichting hebben op Ebay deze aangeschaft: https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.Nd7wpN

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/48479-2018-02-11_10.26.54.jpg

1 stukje (~15cm) gaf toch echt wat te weinig licht dus gewoon er maar 3 stukjes in geplakt. Werkt prima en past ook nog eens prima. Alleen het probleem:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/1008-flir_20180211t110113.jpg

Lamp stond hier een kwartiertje aan en de temperatuur was al opgelopen tot boven de 60gr. (Het lijkt alleen dat kleine plekje te zijn maar het glimmende aluminium kan niet goed gemeten worden dus je ziet hier een stukje tape).

Dit is los op mijn bureau nog zonder de DC-DC converter er bij. En ik moet toegeven dit valt me toch een soort van tegen. Ik had altijd het idee dat LED amper warm werd. Achteraf zie ik dat er gewoon een ~10w uit mn power supply komt dus ja dat moet toch ergens heen.

Wat is nou wijsheid? Hoe goed kunnen LED's tegen hoge temperaturen? Is het Ebay spul gewoon crap en zijn er alternatieven die minder warm worden? Dit is trouwens wel met de LED's op 100% maar ik wil zekerheid hebben dat dat ook gewoon kan :)

Meer foto's zijn hier te bekijken:
https://www.dropbox.com/s...3vhKeOdYefeGtl1olZSa?dl=0

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Je hebt de "super turbo mega" led strips gebruikt. Veel meer vermogen per strip ga je niet krijgen.

En ja ... die worden warm (supplies) en moeten gekoeld worden, ze kunnen hier de warmte al redelijk kwijt aan de reflector zo te zien.(hoewel ... RVS is niet DE beste warmtegeleider)
Als je er nu 10W in duwt moet het ding in het geheel kouder blijven dan de twee 8W TL's die er voorheen in zaten. TE warm is nadelig voor de levensduur, 60o is nog niet echt schokkend imho.

-edit-
Ik kijk niet goed merk ik, dat is een amatuur voor een enkel buisje. dan nog zou 10W geen schokkend ingangsvermogen moeten zijn, die originele omvormer verstookte ook wel een paar watt.

[ Voor 30% gewijzigd door Sine op 11-02-2018 13:33 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad een strip met veel vermogen per meter, dat geeft warmte. Hoe is de output, veel meer licht dan de 2 TL buisjes vermoed ik? Je kan er natuurlijk nog een PWM dimmertje tussen zetten, voor als je af kunt met wat minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:57
Ik zou e.e.a. nog eens nakijken. De specs die je opgeeft zeggen dat je led strip 4W per meter is, wat helemaal niet zoveel is (op mijn werk is 20W a 24W per meter normaal).

Maar om die 10W te bereiken zou je dus 2,5m aan ledstrip moeten hebben en jij hebt maar 0,5m. Je LED strip verstookt dus 5x zoveel als zou moeten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Leds kunnen prima tegen hoge temperaturen. Als referentie een vergelijkbare goede led, de Cree CLA2, heeft een operational temperature tot 100 graden. De meeste elektronicacomponenten (voeding) hebben een temperatuurbereik tot 85 graden, dus in principe is hier geen sprake van een kritieke temperatuur. Met 20 graden speling zou ik dit ook geen 'probleem' noemen.

Heb je koelpasta of thermische tape aangebracht onder de ledstrip? Aangezien je een aluminium frame hebt kan dat wat schelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Flake op 11-02-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Flake schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:20:
Leds kunnen prima tegen hoge temperaturen. Als referentie een vergelijkbare goede led, de Cree CLA2, heeft een operational temperature tot 100 graden. De meeste elektronicacomponenten (voeding) hebben een temperatuurbereik tot 85 graden, dus in principe is hier geen sprake van een kritieke temperatuur. Met 20 graden speling zou ik dit ook geen 'probleem' noemen.
ik zou hier toch een kleine voetnoot willen plaatsen.
de 100 graden Celsius staat bij de absolute maximum ratings. dat betekent dat 100 graden nog net geen kritieke temperatuur is maar 100,1 wel.

verder in de datasheet staat dat de LED tot 70 graden de maximale stroom kan hebben daarna moet je gaan deraten.http://www.cree.com/led-c...cuments/CLA2AWKW(931).pdf ( pagina 7 fig 5)

de 63 graden van de TS vind ik dus al aardig aan de hoge kant en gaat in een gesloten armatuur toch wel richting een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Sine schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:23:
Je hebt de "super turbo mega" led strips gebruikt. Veel meer vermogen per strip ga je niet krijgen.

En ja ... die worden warm (supplies) en moeten gekoeld worden, ze kunnen hier de warmte al redelijk kwijt aan de reflector zo te zien.(hoewel ... RVS is niet DE beste warmtegeleider)
Als je er nu 10W in duwt moet het ding in het geheel kouder blijven dan de twee 8W TL's die er voorheen in zaten. TE warm is nadelig voor de levensduur, 60o is nog niet echt schokkend imho.

-edit-
Ik kijk niet goed merk ik, dat is een amatuur voor een enkel buisje. dan nog zou 10W geen schokkend ingangsvermogen moeten zijn, die originele omvormer verstookte ook wel een paar watt.
Ja ik snap dat ze warm worden alleen ik had niet verwacht dat ze zo warm zouden worden :) En in ben me er zeker van bewust dat het flinke led strips zijn maar of ik nou 6 stukjes "mindere" strip er in plak of 3 stukjes "super turbo mega" zou (in principe) niet veel uit moeten maken qua warmte. Die ~60gr is dus al gemeten op de reflector, de LED's zelf tja die zijn vast wel wat warmer.

En je hebt gelijk: dit is inderdaad het armatuur voor 1 TL buis, ik zou best eens daadwerkelijk in de boot kunnen kijken hoeveel licht ik op de plek van dit armatuur nodig heb (we hebben ook armaturen voor 2 TL's). Allicht is de helft ook wel OK op die plek(ken).
_ferry_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:29:
Inderdaad een strip met veel vermogen per meter, dat geeft warmte. Hoe is de output, veel meer licht dan de 2 TL buisjes vermoed ik? Je kan er natuurlijk nog een PWM dimmertje tussen zetten, voor als je af kunt met wat minder licht.
Dimmertje heb ik (hij staat op 1 van die foto's) alleen ik zou me er niet prettig bij voelen als ik moet gaan werken met "jah max 5 minuten op 100% anders smelt de boel". Better safe than sorry :)
(maar en zie ook de reactie hierboven het is helemaal geen gek idee om daadwerkelijk in de boot te gaan kijken bij hoeveel % ik voldoende licht had, natuurlijk wel thuis gekeken in een donkere kamer en daar vond ik standaard strips toch echt niet voldoende maar dat is natuurlijk wel een andere situatie) Sowieso plaats ik dan bij elk armatuur ook zo'n dimmertje deze onthoud ook de laatste stand dus dat is helemaal makkelijk.

En of de output meer is dan een TL? Tja ik heb alleen de 3 defecte armaturen meegenomen maar ik ben er 99,99% zeker van dat er hier meer licht uit komt :)
MewBie schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:08:
Ik zou e.e.a. nog eens nakijken. De specs die je opgeeft zeggen dat je led strip 4W per meter is, wat helemaal niet zoveel is (op mijn werk is 20W a 24W per meter normaal).

Maar om die 10W te bereiken zou je dus 2,5m aan ledstrip moeten hebben en jij hebt maar 0,5m. Je LED strip verstookt dus 5x zoveel als zou moeten.
Tja chinezen en hun specs die listing is voor 600LED en 1200LED dus het kan best zijn dat dat het vermogen is van 600LED. Op mijn foto is in elk geval het opgenomen vermogen (incl 24->12v converter) te zien:
100% - 10w
50% - 4w
25% - 2w

Ik kan ook nog wel even daadwerkelijk het voltage/amps meten wat er door het LED strip stukje gaat maar dat moet ik dan vanavond even doen.
Flake schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:20:

Heb je koelpasta of thermische tape aangebracht onder de ledstrip? Aangezien je een aluminium frame hebt kan dat wat schelen.
Ik heb geen koelpasta/tape aangebracht. Maar de ~60gr die ik meet is dus al op de reflector dus de LED's zullen zeker niet veel koeler zijn. Ik kan wel nog de lamp even in een doos oid stoppen om te simuleren dat hij in het plafond zit opzich wel leuk om te weten ook. En anders maar een paar heatpipes naar het dak is een stalen motorboot dus dan kan hij zn warmte wel kwijt :+
EHelmond schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:15:
[...]

ik zou hier toch een kleine voetnoot willen plaatsen.
de 100 graden Celsius staat bij de absolute maximum ratings. dat betekent dat 100 graden nog net geen kritieke temperatuur is maar 100,1 wel.

verder in de datasheet staat dat de LED tot 70 graden de maximale stroom kan hebben daarna moet je gaan deraten.http://www.cree.com/led-c...cuments/CLA2AWKW(931).pdf ( pagina 7 fig 5)

de 63 graden van de TS vind ik dus al aardig aan de hoge kant en gaat in een gesloten armatuur toch wel richting een probleem
Duidelijk, ik ga voor de lol eens kijken wat hij doet in een afgesloten doos, als deze LED's stuk gaan naja was toch als test en dan kom ik daar liever nu achter dan als alles gemonteerd zit.

---------------------------

Vervolg stappen:
- temperatuur meten van armatuur in doos
- daadwerkelijk in de boot kijken hoeveel % (of hoeveel stukjes strip) ik nodig heb voor "genoeg" licht (meer is altijd beter natuurlijk)
- werkend armatuur loshalen en kijken hoe warm die TL wordt (puur uit interesse
- armatuur voor 1 TL's loshalen en kijken of dat nog wat uitmaakt qua temps

Ik hou jullie op de hoogte en als er nog meer tips zijn dan hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mattie112 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:02:
...
Tja chinezen en hun specs die listing is voor 600LED en 1200LED dus het kan best zijn dat dat het vermogen is van 600LED. Op mijn foto is in elk geval het opgenomen vermogen (incl 24->12v converter) te zien:
100% - 10w
50% - 4w
25% - 2w...
Kwenie: Chinese specs kunnen afwijken, maar in dit geval heb je het over een afwijking van 250%
Dat moet je verder onderzoeken; vooral omdat er in je ir-foto een vierkantje is te zien dat 62,9 graden is terwijl de rest (veel) minder warm is.

Overigens wel weer leuk is dat je ledstrips earthquake resistant zijn 8)7

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Laatst online: 09-09 18:57
Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:52:
[...]

Kwenie: Chinese specs kunnen afwijken, maar in dit geval heb je het over een afwijking van 250%
Dat moet je verder onderzoeken; vooral omdat er in je ir-foto een vierkantje is te zien dat 62,9 graden is terwijl de rest (veel) minder warm is.
het meten van glimmende/ licht weerkaatsende oppervlakten is erg lastig met infrarood. door de weerkaatsing wordt vaak een hoop IR alle kanten opgestraald.

het kan helpen om +- 1 minuut voor de temperatuur meting wat zwarte elektra tape op een deel van het te meten oppervlak te plakken. Op dit stukje kan dan een betere meting van de temperatuur worden gedaan.

laat deze tape niet zitten want het zorgt er ook voor dat er veel minder hitte en licht weerkaatst wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Mattie112 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:02:
[...]

Ja ik snap dat ze warm worden alleen ik had niet verwacht dat ze zo warm zouden worden :) En in ben me er zeker van bewust dat het flinke led strips zijn maar of ik nou 6 stukjes "mindere" strip er in plak of 3 stukjes "super turbo mega" zou (in principe) niet veel uit moeten maken qua warmte.
Natuurlijk maakt wel degelijk uit, hoe meer vermogen de ledstrips en hoe hoger de led dichtheid hoe meer warmte (en licht) de strip produceert.

Repareren doe je zo.

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Ik zal inderdaad even kijken wat voor lichtsterkte je nodig hebt.
Hoe warm wordt het aluminium aan de onderkant ( om te kijken hoe goed de warmte overdracht is)
Anders een ventilator erbij :P

btw wat voor DC-DC convertor gebruik je? linkje misschien?

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Vervolg stappen:
- temperatuur meten van armatuur in doos
- daadwerkelijk in de boot kijken hoeveel % (of hoeveel stukjes strip) ik nodig heb voor "genoeg" licht (meer is altijd beter natuurlijk)
- werkend armatuur loshalen en kijken hoe warm die TL wordt (puur uit interesse
- armatuur voor 1 TL's loshalen en kijken of dat nog wat uitmaakt qua temps
Goed, even naar de boot geweest :) Hoewel 3 stukjes LED strip wel lekker zijn (niet dat je het vaak op 100% gebruikt dan) is 2 stuks ook goed qua lichtopbrengst in elk geval dus daar ga ik in elk geval even vanuit. Er is kans dat ik nog een ander soort strip haal (met dus wat minder opbrengst) zodat er wel egaal licht is nu kwam het wel wat veel van 1 kant :)

O heb ook een werkend armatuur (met 2 tl's) er even uit gehaald: pak 'm beet 50gr en op neemt ongeveer 12w aan vermogen op. Voor een helemaal eerlijke vergelijking moet ik dus even die 3 LED strips (ook ~12w) in dat grote armatuur plakken en kijken hoe mijn temps dan zijn :)
Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:52:
[...]

Overigens wel weer leuk is dat je ledstrips earthquake resistant zijn 8)7
Ik bedoel er mee dat de seller 600leds en 1200leds variant aanbied dus dat er grote kans is dat de specs van de 600leds versie is (en ik heb dus de 1200leds versie).

Oe 'earthquake resistant' top! Dat wordt naar Groningen in de zomer!

Het vierkantje is (zwarte) tape omdat een IR camera moeite heeft met spiegelende oppervlakte. Als ik over de gehele plaat tape plak zal hij overal even warm zijn :)
EHelmond schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:30:
[...]

het meten van glimmende/ licht weerkaatsende oppervlakten is erg lastig met infrarood. door de weerkaatsing wordt vaak een hoop IR alle kanten opgestraald.

het kan helpen om +- 1 minuut voor de temperatuur meting wat zwarte elektra tape op een deel van het te meten oppervlak te plakken. Op dit stukje kan dan een betere meting van de temperatuur worden gedaan.

laat deze tape niet zitten want het zorgt er ook voor dat er veel minder hitte en licht weerkaatst wordt
Correct, vandaar de tape! Klein vierkantje in het midden gemaakt puur voor de foto's/metingen.
Sine schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:13:
[...]

Natuurlijk maakt wel degelijk uit, hoe meer vermogen de ledstrips en hoe hoger de led dichtheid hoe meer warmte (en licht) de strip produceert.
Ik dit geval bedoel ik:
3 stuks 30cm met 100 leds per stuk (300 leds)
of
6 stuks 30cm met 50 leds per stuk (300 leds)

Even aangenomen dat het dezelfde leds zijn zal dit niet (veel) uit moeten maken qua warmte.
RobinKuijp schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:48:
Ik zal inderdaad even kijken wat voor lichtsterkte je nodig hebt.
Hoe warm wordt het aluminium aan de onderkant ( om te kijken hoe goed de warmte overdracht is)
Anders een ventilator erbij :P

btw wat voor DC-DC convertor gebruik je? linkje misschien?
Haha een fan er op tja vrees dat er in het plafond niet heel veel plek daar voor is :p Kan hem idd ook wel ff opmeten aan de onderkant maar aan de temp te zien is die overdracht prima :)

De DC-DC convertor is nog niet besloten, hangt er vanaf hoeveel vermogen in nou uiteindelijk nodig heb. Op de foto is het in elk geval deze:

https://www.aliexpress.co...4-38V-96/32293079229.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27
Ben wel benieuwd hoeveel lumen 1 zo een TL buisje was, en hoeveel opbrengst je creëert met leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Leds zijn echt niet veel zuiniger (als ze dat uberhaubt al zijn) dan TL verlichting.
Ik zou zelf lekker voor TL gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Ah Okay ik zal dan in ieder geval kijken naar een constant current dc-dc convertor/led driver.
De weerstand van leds zijn afhankelijk van de temperatuur, en er kan dus meer dan de maximale stroom gaan lopen als je ze gewoon met 12V spanning aanstuurt :)

En even testen of je die bordjes niet te warm worden. Heb ik ook wel is gehad met de chinezen 5A haha
beetje lullig als hij ineens stopt omdat die doorbrand

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
IplugNplay schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:53:
Ben wel benieuwd hoeveel lumen 1 zo een TL buisje was, en hoeveel opbrengst je creëert met leds.
Helaas heb ik daar geen apparatuur voor, maar op het oog lijkt 3 van die stukjes led strip meer licht te geven dan 2 TL buisjes.
jbhc schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:43:
Leds zijn echt niet veel zuiniger (als ze dat uberhaubt al zijn) dan TL verlichting.
Ik zou zelf lekker voor TL gaan.
De reden om voor LED te gaan is niet persee stroom besparen maar het feit dat er al meerdere armaturen defect zijn gegaan (de TL driver / hv converter) en daar is vaak ook "brandvlekken" te zien (of in elk geval flinke verkleuring zie fotos uit het andere topic). Dus of ik moet aan de gang om die PCB's van 20 jaar oud te fixen of ik mik er LED's in :)
RobinKuijp schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:44:
Ah Okay ik zal dan in ieder geval kijken naar een constant current dc-dc convertor/led driver.
De weerstand van leds zijn afhankelijk van de temperatuur, en er kan dus meer dan de maximale stroom gaan lopen als je ze gewoon met 12V spanning aanstuurt :)

En even testen of je die bordjes niet te warm worden. Heb ik ook wel is gehad met de chinezen 5A haha
beetje lullig als hij ineens stopt omdat die doorbrand
Die LED strips hebben (altijd?) ingebouwde weerstandjes dus daar hoef je geen constant current op te zetten. En inderdaad DC-DC koop ik liever een "5 amp rated" versie dan een halve amp :) (niet dat het alles zegt natuurlijk met chinese specs maarja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het niet mogelijk om het hele stroomtoevoer te stabiliseren op 24 volt? Zulke grote fluctuaties lijkt me überhaupt niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
Mattie112 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:57:
Ik had altijd het idee dat LED amper warm werd. Achteraf zie ik dat er gewoon een ~10w uit mn power supply komt dus ja dat moet toch ergens heen.
Dat klopt. Je hebt meer licht voor minder vermogen. Er is alleen één nadeel.

LED geven relatief minder extra licht per eenheid meer nominale stroom.
Meer vermogen betekent dus maar een minimale zichtbare hoeveelheid extra licht ten koste van extra hitte.

Daarom is het belangrijk om je LED's netjes met een constante stroom te regelen, en niet op de weerstanden te vertrouwen als je ze aan het fluctuerende boordnet knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Mattie112 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:42:
[...]

De reden om voor LED te gaan is niet persee stroom besparen maar het feit dat er al meerdere armaturen defect zijn gegaan (de TL driver / hv converter) en daar is vaak ook "brandvlekken" te zien (of in elk geval flinke verkleuring zie fotos uit het andere topic). Dus of ik moet aan de gang om die PCB's van 20 jaar oud te fixen of ik mik er LED's in :)

[...]
Led gaat daar echt geen verbetering in brengen en is nogal gevoelig voor slechte voedingen. Ik zou persoonlijk een paar andere vsa's voor de tl's zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
MikeyMan schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:49:
Is het niet mogelijk om het hele stroomtoevoer te stabiliseren op 24 volt? Zulke grote fluctuaties lijkt me überhaupt niet prettig.
Nou, alle apparatuur in de boot is (afaik) 20-30v (of allicht nog meer zelfs) veel zal gewoon zelf een regulator hebben. Het is niet mogelijk/makkelijk om het complete net te stabiliseren dan zou echt een hele hoop bedrading opnieuw getrokken moeten worden (helaas). Nagenoeg alles draait namelijk op deze 24v, incl de accu lader, 220v omvormer en div aan apparatuur.
jeroen3 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Dat klopt. Je hebt meer licht voor minder vermogen. Er is alleen één nadeel.

LED geven relatief minder extra licht per eenheid meer nominale stroom.
Meer vermogen betekent dus maar een minimale zichtbare hoeveelheid extra licht ten koste van extra hitte.

Daarom is het belangrijk om je LED's netjes met een constante stroom te regelen, en niet op de weerstanden te vertrouwen als je ze aan het fluctuerende boordnet knoopt.
Vandaar dat ik ook een DC-DC converter wil gaan gebruiken (per armatuur) zodat er altijd netjes 12v uit komt onafhankelijk of de spanning nou 20v of 30v is op dat moment. Ik zou best wel voor de grap eens kunnen testen als ik mijn bench PSU op constant current zet maar ik vraag me af hoe goed dat gaat werken met die PWM dimmer. En waarom zitten er anders weerstandjes in? Met een fluctuerend boordnet is het een ander verhaal ja.
jbhc schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:29:
[...]

Led gaat daar echt geen verbetering in brengen en is nogal gevoelig voor slechte voedingen. Ik zou persoonlijk een paar andere vsa's zoeken.
Good luck bij verlichting van meer dan 20 jaar oud, kan zelf wel aan gaan kloten maar waarom zou ik nog tijd/moeite investeren in niet-dimbare TL verlichting (in een maat die je minder en minder ziet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zorg wel voor kwaliteitsspul wat ook vocht en kou bestendig is. Ik vind zelf de verlichting van LED (strips) helemaal niks. Ik zou dit ook overleggen met andere gebruikers van de boot. Het eindresultaat moet wel bevredigend zijn voor iedere gebruiker natuurlijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Hackus schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:48:
Zorg wel voor kwaliteitsspul wat ook vocht en kou bestendig is. Ik vind zelf de verlichting van LED (strips) helemaal niks. Ik zou dit ook overleggen met andere gebruikers van de boot. Het eindresultaat moet wel bevredigend zijn voor iedere gebruiker natuurlijk.
De LED strips komen in het bestaande armatuur (waar al een diffuser in zit) dus het geeft niet veel anders licht dan de TL's. (Behalve dat dit warm witte strips zijn de de TL meer koud wit). Sowieso ga ik ieder armatuur los afzekeren met (afh van welke strips en welk vermogen) 1amp zekeringen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mattie112 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Nou, alle apparatuur in de boot is (afaik) 20-30v (of allicht nog meer zelfs) veel zal gewoon zelf een regulator hebben. Het is niet mogelijk/makkelijk om het complete net te stabiliseren dan zou echt een hele hoop bedrading opnieuw getrokken moeten worden (helaas). Nagenoeg alles draait namelijk op deze 24v, incl de accu lader, 220v omvormer en div aan apparatuur.
Als je bij de bron een stabiele 24v weet te creëren is dat voor de andere apparaten geen issue toch? Desnoods dynamo vervangen door alternator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
Mattie112 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:41:
Vandaar dat ik ook een DC-DC converter wil gaan gebruiken (per armatuur) zodat er altijd netjes 12v uit komt onafhankelijk of de spanning nou 20v of 30v is op dat moment. Ik zou best wel voor de grap eens kunnen testen als ik mijn bench PSU op constant current zet maar ik vraag me af hoe goed dat gaat werken met die PWM dimmer. En waarom zitten er anders weerstandjes in? Met een fluctuerend boordnet is het een ander verhaal ja.
Je kunt een PWM dimmer natuurlijk niet gebruiken met een constant current voeding. De PWM dimmer is nu de stroombegrenzer.
De weerstandjes zitten er omdat de LEDs in groepjes parallel staan (naast elkaar). En niet in serie (achter elkaar). De weerstand zorgt ervoor dat elk groepje ongeveer gelijke stroom krijgt. De totaalstroom zul je nog steeds moeten begrenzen. Een manier om dat te doen is inderdaad met een 12V DC-DC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
MikeyMan schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Als je bij de bron een stabiele 24v weet te creëren is dat voor de andere apparaten geen issue toch? Desnoods dynamo vervangen door alternator.
Haha ja dat zou kunnen maar dan hebben we het wel over iets meer werk en ook iets meer kosten :) Staat nog wel op de todo hoor, het complete electra systeem op de schop gooien. Maarja boot van 20,30 jaar oud ooit als bouwpakket door de vorige eigenaar zelf in elkaar gezet. Had opzich wel overal verstand van zo te zien maar écht klusvriendelijk is het niet. Om nog maar te zwijgen over de verschillende kleuren kabel die gebruikt zijn brrrr (standaard blauw/bruin/groengeel gewoon gebruikt omdat het toevallig uitkwam, kan ook prima zijn dat op groen/geel gewoon +24v staat...)

Dus nee: ik houd het bij dit project even bij de verlichting in elk geval om de defecte armaturen te vervangen en allicht alles als ik toch bezig ben.
jeroen3 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:45:
[...]

Je kunt een PWM dimmer natuurlijk niet gebruiken met een constant current voeding. De PWM dimmer is nu de stroombegrenzer.
De weerstandjes zitten er omdat de LEDs in groepjes parallel staan (naast elkaar). En niet in serie (achter elkaar). De weerstand zorgt ervoor dat elk groepje ongeveer gelijke stroom krijgt. De totaalstroom zul je nog steeds moeten begrenzen. Een manier om dat te doen is inderdaad met een 12V DC-DC voeding.
Nee inderdaad dan had ik het toch goed bedacht zo ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zoiets niet wat voor je. Geeft voldoende licht en gelijk beschermd tegen overspanning als de motor aangezet wordt.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1iqnQSpXXXXXUXXXXq6xXFXXXn/EGOBOO-30cm-long-9-5-30v-3w-led-linear-cabinet-strip-lights-touch-on-off-sensor.jpg_640x640.jpg

• Mattie112
Bedankt voor de suggestie maar het idee was juist om de bestaande armaturen te gebruiken. Natuurlijk kunnen we deze er "naast" schroeven en de armaturen zelf niet gebruiken maar dan kan ik bij wijze van de led strip zelf los op het plafond plakken.

Ik heb inmiddels een ander soort LED strip mee met "meer dan standaard maar niet belachelijk veel" led's om te kijken of ik daar genoeg licht mee kan krijgen zonder die hitte :)

Project zal ivm vakantie wel even een weekje of wat stil liggen maar als er een update is post ik het hier wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:29
@Mattie112 Heb je nog een update over het eindresultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Jazeker @ThinkPad 2 weekjes geleden (of is het alweer 3 de tijd gaat snel) de boel omgebouwd. Heb uiteindelijk diverse strips besteld en een exemplaar gekozen wat zowel qua licht als qua warmte een acceptabel resultaat gaf.

Elk armatuur bevat nu:
- zekeringhouder met 1 of 2 amp zekering (weet even niet uit mn hoofd)
- DC-DC converter die 12v output geeft, kan evt lager gezet worden mocht het 'te fel' zijn
- brok ledstrip (3 stukjes van een cm of 10 per armatuur)
- stuk kapton tape om de DC-DC converter te isoleren
- LED dimmer van ebay (de goedkoopste met RF remote)

So far zijn we erg tevreden, de felste stand wordt bijvoorbeeld tijdens het koken gebruikt en in de avond/nacht de 25% of laatste stand. Echt top dat het gedimd kan worden! 's nachts is de remote ook erg prettig maar bij het verlaten van de boot zetten we toch wel de boel echt even 'hard' uit :)

Ik moet toegeven dat ik er geen foto van heb gemaakt (helaas) maar desgewenst kan ik wel de exacte onderdelen even linken.

Pagina: 1