Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Matched: RVS
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:41:
[...]

Super! Misschien aan de rechterkant nog 2 zwaardere dempers zodat het recht staat? Verder super, nog wel even kijken hoe het gaat met wind.
Waar zijn die pennen op de wp voor? Vogels of katten?
De dempers zijn voor 25-50kg per stuk en de hele unit rond de 100 kilo.
Dus ik schat aan de "zware kant" zo'n 30-35kg belasting per stuk, dus perfect in het werkbereik.
Hoogstens zou ik de andere kant kunnen vervangen door een lichtere veer.
Maar de geluiddemping is nu goed en ik vrees dat die vervanging alleen maar meer beweging van de unit oplevert.
Dus dit laat ik gewoon zo en accepteer dat het ding 1 of 2cm scheef staat.

Die pinnen zijn tegen de duiven. Zitten hier veel en ik heb geen zin in de schoonmaakklus van al die kleine lamellen als ze vol zitten met duivenpoep ;)
kmf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Ik vind het een bijzondere constructie. Heel goed dat het zijn doel heeft gehaald. Kan je echter niet nog een paar poten bij maken? Ik heb me bij elke storm al zorgen gemaakt met gewone airco-voeten. Met zo'n constructie zal ik niet rustig slapen denk ik...
Deze constructie is een stuk groter (langer en breder) dan de originele poten.
Een grotere constructie kan ik alleen plaatsen als ik op het dak ga lassen spuiten of als ik alles met bouten maak. beide niet aantrekkelijk en er is ook niet veel meer ruimte beschikbaar.

Maar als ik vanuit nieuwbouw zou beginnen, werd het frame groter (ca. 120x120cm) uit dikkere buis (40x40x3) en in RVS uitgevoerd door een professionele metaalbewerker.
Dan de hoeken bevestigd aan meer massa (50x50x5 betontegel of vergelijkbaar)
En zou de unit iets uit het midden staan, zodat de druk gelijk is verdeeld over de 4 hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
-Pieter-471 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:14:
Sinds een paar maanden staat er bij ons ook een warmtepomp met buitendeel op ons houten dak, helaas ook met vibratieproblemen. Het gaat om een 11 kW Daikin model. Het gewicht van de buitenunit is 114 kilo.

[Afbeelding: Buitenunit 114 kilo]

Er liggen nu 30x30 tegels onder. Daar bovenop trilmatjes:
[Afbeelding: Trilmatjes]

Dan kunstof balken (2 balken op elkaar aan iedere kant) met direct daar bovenop de buitenunit. Als de buitenunit hard moet werken trilt het dak mee, heel specifiek op een paar frequenties: meestal rond de 50 Hertz, soms rond de 60 Hertz.

In eerste instantie wilde ik gewoon veervoeten onder de buitenunit plaatsen, maar ik ben benauwd voor de stabiliteit. De bevestigings punten onder de buitenunit zitten maar 35 cm uit elkaar dus ik denk dat de veervoeten flink gaan doorveren bij sterke wind.

Nu heb ik een constructie bedacht om dit probleem op te lossen, mede dankzij de inspiratie in dit topic.

Ik heb 2 roestvrij stalen kokers liggen (50x25, 2 mm dik).
[Afbeelding: Roestvrij stalen kokers]
Ik wil de buitenunit met 4 voetrubbers op deze kokers bevestigen:
[Afbeelding: Voetrubber]
Aan de condensor kant worden het 2 rubbers die 45 kg aankunnen, aan de andere kant 2 x 35 kg. varianten.

Onder de kokers komen dan 4 veervoeten:
[Afbeelding: Veervoeten]
Aan de condensor kant worden het voeten die maximaal 50 kg. per stuk aankunnen, aan de andere kant 25 kg per stuk.De veervoeten komen ruim 1 meter uit elkaar te liggen om te ver doorveren te voorkomen.

De veervoeten schroef ik dan in de kunstof balken. Deze balken komen op 6 stuks 60x40 grindtegels te liggen met tussen de balken en tegels trilmatjes.

Wat is jullie mening hierover? 3 lagen demping (voetrubbers, veervoeten, trilmatjes), helpt dat of is het onzin? Kan het een stabiliteitsprobleem opleveren door 3 verschillende vormen van demping toe te passen?
Mijn tip:
1. Langere en dikkere RVS kokers halen (40x40x3mm of groter en 1m lang)
2. RVS kokers aan de buitenunit schroeven, zoals de kunststof balken nu liggen.
3. Veerdempers tussen de RVS kokers en de kunststof balken
4. Veerdempers op de uiteinden en aan de zware kant ook eentje in het midden
5. kunststof balken op de veermatjes op de tegels

Dus eigenlijk de opbouw hetzelfde als ik hier heb, maar dan de balken iets stabieler gelegd.
Jouw voorstel is volgens mij overkill en werd mij tijdens mijn zoektoch door een expert ontraden omdat de "tussenlaag" dan kan gaan trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:16
Tijdens deze storm(en) is mijn unit iets meer gaan bewegen dan normaliter en is een poot uit de AG45 gevallen en ook van de big foot gevallen. Tevens bijna 45 graden gedraait maar door het dikke pak aan leidingwerk niet verder van het dak gevallen... Bij volledige optoeren had ik ook nog steeds last van wat resonantie ondanks de meter bigfoots (in de breedte) en de AG45... Wellicht komt dat ook wel door de mechanische ventilatie die er direct naast zit maar dat weet ik niet. Het is dan natuurlijk een open verbinding.

Het dak loopt 3 graden af en helemaal bij de schoorsteen iets meer. Gezien het PVC is, beweegt het waarschijnlijk iets makkelijker allemaal door de wind. Ik heb nog de betonconstructie van de panelen die ik kan gaan gebruiken voor verankering tegen toekomstige stormen. Nu twijfel ik hoe ik het nu beter storm bestendig kan maken en nog minder resonantie. Ik heb hierboven ook alweer een aantal nieuwe zaken gezien maar geen idee wat voor mijn dak nu de nieuwe oplossing gaat zijn. Ik kan een mal maken en beton gieten bij de schoorsteen om daar een vlakkere ondergrond te krijgen die nog meer waterpas is maar dan. Toch maar betontegels en de bigfoot op verlijmen? De veerdempers gebruiken op de bigfoot op zo'n rvs balk? De bigfoot bevestigen, als stormlijn, aan de PV constructie? Dat voorkomt wegwaaien/verschijven in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://saul.nu/images/dak.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:23:
@Zwartoog de hoogte is één van de specs, dus ik denk dat je gewoon kunt opvullen tot hij weer recht staat :)
Mechanisch is het toch niet zo eenvoudig. De uitdaging is (net als bij de vering van een auto) om op elke veer de juiste belasting te krijgen. Stel je maar voor: Om de WP in zijn geheel omhoog te krijgen, kun je linksvoor en rechtsachter ondervullen. Dan zal de WP wel omhoog gaan, maar zullen rechtsvoor en linksachter een lagere belasting hebben. Dan krijg je over de twee diagonalen verschillende trillingsgedrag.... Kun je lang over filosoferen.

Praktisch gezien zal het wel goed gaan als je alleen links of alleen rechts ondervult. En dan daarna nog iets bijsturen om voor- of achteroverstand te compenseren.

Bij het materiaal heb ik overigens wel mijn vraagtekens. Deze veren lijken elektrolytisch verzinkt. Die behandeling is onvoldoende bij gebruik in de buitenlucht. Ze zullen dus gaan roesten.
Voor buitengebruik neem je normaliter RVS, of thermisch verzinkt staal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:44
Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Mechanisch is het toch niet zo eenvoudig. De uitdaging is (net als bij de vering van een auto) om op elke veer de juiste belasting te krijgen. Stel je maar voor: Om de WP in zijn geheel omhoog te krijgen, kun je linksvoor en rechtsachter ondervullen. Dan zal de WP wel omhoog gaan, maar zullen rechtsvoor en linksachter een lagere belasting hebben. Dan krijg je over de twee diagonalen verschillende trillingsgedrag.... Kun je lang over filosoferen.

Praktisch gezien zal het wel goed gaan als je alleen links of alleen rechts ondervult. En dan daarna nog iets bijsturen om voor- of achteroverstand te compenseren.

Bij het materiaal heb ik overigens wel mijn vraagtekens. Deze veren lijken elektrolytisch verzinkt. Die behandeling is onvoldoende bij gebruik in de buitenlucht. Ze zullen dus gaan roesten.
Oef, ze waren duur genoeg, en lijken op degeen die overal worden aangeboden :'( Maar ik vond dat roest ook al verdacht. Zal het idd even bij de webshop navragen.
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:30:
@Andrehj dat is toch eenvoudig en traploos te stellen met een draadeind/lange bout en twee moeren? Het montagegat van de warmtepomp heeft geen draad, de veer wel.
Ok, eerst neerzetten en dan uitvullen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Heb contact gehad met de winkel. De aanslag is ijzervijlsel van iets (de opslag is wat rommelig begreep ik), is er makkelijk af te poetsen met een borsteltje. Veren zijn geen RVS maar zeker geschikt voor buitengebruik. Als ze na een jaar aanzienlijk aangedaan zijn, mag ik ze nog terugsturen.

Zijn overigens dezelfde die Wasco en hele rits andere shops leveren, dus het is deze of iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
@Fredje01
Vierkante rvs buis van 40x40mm en 4 mm dik.
Is zwaar overbemeten.
Kan veel lichter, maar dit had de locale metaalboer liggen.
Dan veren: 2x50kg en 2x75kg.
Dan een latei
En vervolgens rubberen tegels.
Echt stil. Je mag komen luisteren? (regio Nijmegen)

[ Voor 32% gewijzigd door Motorfret op 10-12-2022 00:16 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:06
Motorfret schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:13:
@Fredje01
Is zwaar overbemeten.
Dan een latei
Hoe zwaar is de unit? Je lijkt namelijk nogal wat zwaardere veren te gebruiken

En kan je ook een linkje delen naar de veren? (Er zijn nogal wat verschillende te koop)

en is het dan gewoon een kwestie van gaten boren in de betonnen bielsen met een plug er in?

Dank je!

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 10-12-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-06 13:49
Motorfret schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:13:
@Fredje01
Is zwaar overbemeten.
Dan een latei
Oke dankjewel voor je duidelijke info ik ga dit ook nog proberen.
Mag ik vragen wat het gewicht is van de warmtepomp.

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-04 06:43
_Ernst_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:34:
Bij mij staat hij in het midden (ten opzichte van de breedte van de dakkapel), maar denk dat dat opzich nog niet heel veel uitmaakt, en anders eventueel lichtere veren gebruiken aan de ene kant. Ik was bang dat hij bij mij achterover zou hellen omdat hij in de lengterichting wel uit het midden staat, maar dit bleek nauwelijks invloed te hebben, je moet er een waterpas opleggen wil je zien dat hij scheef staat.
Duidelijk, onze WP weegt +/- 60 kg, nagenoeg hetzelfde als die van jou. Maar de veerdempers die jij gebruikt zijn 20-50kg per stuk. Zou het totaal dan niet te stug veren, 4 x = 80 - 200 kg, of is dit een verkeerde berekening?
De RVS constructie zal ook niet veel gewicht toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14

_Ernst_

Mark It Zero!

De stalen constructie (geen rvs) weegt een goede 35 kg, dus dat ligt mooi binnen het bereik van de veerdempers. Ze hadden wellicht iets lichter gekund, maar dat wist ik nog niet toen ik ze aanschafte :p

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-04 06:43
_Ernst_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
De stalen constructie (geen rvs) weegt een goede 35 kg, dus dat ligt mooi binnen het bereik van de veerdempers. Ze hadden wellicht iets lichter gekund, maar dat wist ik nog niet toen ik ze aanschafte :p
Ja dan komt er wel mee gewicht bij! Ik ben nog zoekende naar de constructie en hoe dit passend te maken, tussen de zonnepanelen en beperkte ruimte....
Heb je de stalen constructie bevestigd d.m.v. bouten of lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:03
Ik ben ook nog niet van de geluiden af.

De buitenunit staat op een massief betonnen dak van 90 m2, 20 cm dik. Het is dus eigenlijk al gek dat er nog zoveel trillingen door komen, met name bij extreem koud weer. Ik weet niet zo goed of dit nu komt door het vormen van ijs tijdens defrosts, of dat dit toch van de compressor zelf komt.

Ik kan niet zomaar de buitenunit op veren zetten, want de installatiehandleiding geeft duidelijk aan dat de voeten volledig ondersteund moeten worden (zie eerdere post: Blihi in "Trillingen warmtepomp dempen")

Mijn plan is nu om de WP op twee RVS balken te zetten (50x50x3). Die balken worden 120 cm lang en dan zet ik die op trillingsdempers vast op Bigfoot balken van 1 meter. Die bigfoot balken zet ik weer op Regufoam rubber tegels weg. (Regufoam is vrij duur en gezien de ervaringen hier misschien niet de beste oplossing)

Als dat dan nog niet helpt ga ik toch eens nadenken over een verwarmde condensafvoer. Een verwarmde slang die het condenswater netjes afvoert naar de hemelwaterafvoer om zo te vermijden dat er enorme platen ijs onder de WP ontstaan.

Nu is het gelukkig beperkt tot die ene week vorst in het jaar, maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 18-01-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SanderGo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:17:
Naar aanleiding van alle info over het stiller krijgen van de unit heb ik het volgende idee. Maar omdat enkele hier aanzienlijk meer verstand hebben van de materie kom vooral met een betere optie!
Mijn doel is de machine zo stil mogelijk laten draaien zodat die het minst getemperd hoeft te worden wat ten koste gaat van de efficiëntie. (verder heb ik de luxe dat het hier nachts helaas erg stil is, dus alles hoor je)

Ik ga de buitenunit op veren zetten. Dit levert wellicht een wankele situatie op bij het platte dak en de dubbele rubber blokken. Dus ben ik van plan de onderste rubberen blokken de vervangen door betonnen blokken. En dit weer op en dun trilling dempende mat te zetten.
Zo is het ook mogelijk de rubberen blokken te verankeren aan de beton blokken om omvallen/verplaatsen tegen te gaan.

Zit ik hiermee op een goed pad of sla ik de plank mis.

[Afbeelding]
Let op dat je moet controleren of de buitenunit wel op veren mag staan. De Toshiba unit die hier staat mag dat dus niet (zie plaatjes hierboven). Daarbij had ik mijn Airco buitenunit op veren staan (zo geinstalleerd door de installateur toentertijd) en dat ding stond te wiebelen als een gek in de wind. Dat zou ik niet nog een keer doen, zeker niet met zo'n hoge unit. Die gaat echt goed wind vangen.

Ik ga de WP nu zo wegzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7zMpspYFJU-cMO9qcBAORSFZ54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhxruMNuV1XfoCYFT72bVMiQ.png?f=fotoalbum_large

Dus, onder de WP komen RVS kokers 50x50x3mm van 120 cm lang. Die komen kruislings op de big-foot's, verbonden met trillingsdempers: https://www.shoponderdeel...-agb-35-draadvoet-35kg-m8, vastgezet met hamerkopbouten https://www.shoponderdeel...kopboutset-m8-lengte-40mm

Zo zou jij het ook kunnen doen, maar dan met veren in plaats van rubbers. Je hebt er immers ruimte genoeg voor! Ik zou niet zomaar veren rechtstreeks onder die unit zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 18-01-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
Dank je, ik ja dit weekend als het goed is even de veren testen (kennis had ze liggen vandaar)
Maar ik hoor graag hoe het bevalt wanneer jij je opstelling af hebt.
Blihi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Let op dat je moet controleren of de buitenunit wel op veren mag staan. De Toshiba unit die hier staat mag dat dus niet (zie plaatjes hierboven). Daarbij had ik mijn Airco buitenunit op veren staan (zo geinstalleerd door de installateur toentertijd) en dat ding stond te wiebelen als een gek in de wind. Dat zou ik niet nog een keer doen, zeker niet met zo'n hoge unit. Die gaat echt goed wind vangen.

Ik ga de WP nu zo wegzetten:
[Afbeelding]

Dus, onder de WP komen RVS kokers 50x50x3mm van 120 cm lang. Die komen kruislings op de big-foot's, verbonden met trillingsdempers: https://www.shoponderdeel...-agb-35-draadvoet-35kg-m8, vastgezet met hamerkopbouten https://www.shoponderdeel...kopboutset-m8-lengte-40mm

Zo zou jij het ook kunnen doen, maar dan met veren in plaats van rubbers. Je hebt er immers ruimte genoeg voor! Ik zou niet zomaar veren rechtstreeks onder die unit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 12:49
ook hier de truc toegepast met RVS kokers 50x50x3 met een lengte van 1mtr.
Daaronder 6 trillngsdempers AM50 (tilgewicht 20-50kg per stuk).
Unit (Daikin EDLA09) weegt 149kg.
Lokatie is een plat dak met een houten constructie eronder.

Eerst stond eea op Bigfoots en trottair bandjes maar dat leverde behoorlijk storende geluiden in huis op waarmee het huis als klankkast fungeerde.

Na de aanpassing tevens de koperen buizen t.b.v. aanvoer en retour vervangen voor flexibele leidingen om elk contactgeluid maar te voorkomen.
Het resultaat is verbluffend, geen geluid meer in de woning als de unit draait.

Oude situatie:

Hoogte van de Unit ca 15 cm vanaf het dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzv7V5Hb8Jzirqjt9yRYz8KtQZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sBEuZyIH76PtiwpxXe0cBon2.jpg?f=user_large

Nieuwe Situatie:

Hoogte ca 22 cm van het dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAOj69V9nC6TiJaZFCFc_CUH-fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large

enige vraag is nog of de kunststof balken nog vastgezet moeten worden op de onderliggende tegels.

[ Voor 7% gewijzigd door benthouse op 24-01-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Balken zijn RVS 50x50x3mm lengte 115 cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 09:18
De kartonnetjes zijn inderdaad tijdelijk tot ik de ringetjes heb gekocht .

Op advies van mijnklimaatshop.nl heb ik deze veren geplaatst met daarbovenop soft rubber trillingsdempers:
Links: 2x AM-50 M veervoet 20-50kg M8
Rechts: 2x AM-75 M veervoet 30-75kg M8

De 120cm RVS balken van 50x50x3 heb ik voor 32,- gekocht bij een maat van mij die bij een bedrijf in de metaalindustrie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-06 19:58
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:28:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik de rubber dempers vervangen door de veren van de 'Vibratiekit Geel" van Soleco (gekocht bij https://www.asvairco.nl/a...eunen/vibratiekit-2-geel/).
Ze voldoen uitstekend! d:)b

De oude rubbers (D=50 mm, H=30 mm) zijn veel te stijf, die kan ik met veel moeite 1 mm indrukken (met 2 handen). De nieuwe veren met gemak >10 mm. Betere trillingsisolatie gegarandeerd.
En dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn, hoorbaar een flinke verbetering.

Het is wel even opletten bij het monteren dat de veren netjes recht komen te staan. Er zit een rubber kapje om de veren heen en als de onderkant en bovenkant niet netjes in één lijn staan, dan maken de rubber kapjes (onder en boven) contact met elkaar. Op zich niet heel erg, maar het net iets beter als dat nominaal (zonder windbelasting) niet zo is. Bij mij was dat helaas niet goed mogelijk omdat de steek op de muurbeugel niet goed matcht :-( met de steek van de wp montagepunten. Evengoed toch een grote winst geboekd.

Verder heb ik onder elke boutkop een extra grote sluitring toe gevoegd. De bijgeleverde ringen zijn standaard ok voor de bouten maar niet zo goed voor de vrij grote gaten in de muurbeugels en de wp. Ook heb ik aan de voorkant een grote sluitring gebruikt om de wp netjes waterpas te zetten (eentje links en eentje rechts).

Zeer aan te bevelen!

Oude rubber:

[Afbeelding]

Nieuwe veren:

[Afbeelding]
@greg-a @HBO88

Super reacties mensen, dank.

@Jaap19
De extra sluitringen, is dat rubber of 'gewoon' metalen RVS?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
RobEppink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:51:
[...]

@greg-a @HBO88

Super reacties mensen, dank.

@Jaap19
De extra sluitringen, is dat rubber of 'gewoon' metalen RVS?
Staal verzinkt. RVS mag natuurlijk ook :)

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 20:25
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:12:
Ik heb sinds een week of 2 een Elga Ace 4kw hybride warmtepomp staan, waarvan de buitenunit op m'n houten dak 2 hoog.
De installateur heeft al behoorlijk wat trillingsdempende maatregelen genomen, maar heb toch nog wel last van een brom(resonantie?)toon.

Ik heb de foto's kunnen bekijken (dak is niet zo makkelijk bereikbaar dat ik er even snel zelf op klim), en ze hebben 6 30x30 betontegels gebruikt, 1m bigfoots en trillingsdempende voeten (ze zouden veren gebruiken, maar ik zie op de fotos van die kunststof bussen). Als het goed is zitten onder de betontegels nog rubber tegelhouders.

Hun advies was om als eerste rubber tegels ondere de huidige betontegels te leggen. Extra beton (opsluitband oid) vonden ze een beetje riskant voor de dakbelasting gezien t extra gewicht wat dat toevoegt.

Wat vinden jullie van de huidige opstelling, en wat zou t eerste zijn om te proberen? Heb ook van die matjes van Wagner gezien, die schijnen heel goed te zijn, maar wel aan de prijs (heb er 24 nodig voor 6 tegels tenslotte). Als dat werkt heb ik t er zeker wel voor over.
Ik zat ook nog te overwegen de losse tegels voor 2x opsluitband te vervangen, scheelt dan weer in t aantal van die matjes die eronder moet, en mijn gevoel zegt dat die losse tegels niet logisch zijn met de gewichtsverdeling, lijkt me dat 80% van t gewicht op de middelste tegels rust.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De foto is niet scherp maar de rubbers kunnen best veren zijn. De kleurtjes lijken op dit soort dingen. https://www.bol.com/nl/nl...m-80-kg/9300000024209015/

Je hebt gelijk wat betreft de middelste tegel. Je zou kunnen overwegen om de unit eerst te verschuiven naar één kant waarbij de druk beter over 2 tegels verdeeld wordt. Probeer beide posities als de leidingen het toelaten.

Heb je uitgesloten dat er trillingen door de leidingen komen? Dit is het onderzoeken waard. Zit er een stukje rvs flex tussen?

Ik zie geen meerwaarde in rubberen tegels. Zijn te massief. Massa veer massa zou beter zijn. Dus nog opsluitband van een meter en tegeldragers er bij tussen. Je wil eigenlijk net zoveel massa aan beton als de pomp zwaar is. Alleen het probleem is inderdaad dat alles bij elkaar wel erg zwaar wordt.

Veren zijn ze hier ook positief over maar dan wel iets verder van de unit af. Dus met een profiel richting de uiteinden van de bigfoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dank @Omebas! Had nog niet goed genoeg daarnaar gekeken, zijn idd veren dus (maar met kunststof hulzen omgeven).

Massieve rubber tegels had ik ook wat bedenkingen bij, maar dat spul van van Wagner ziet er wat dat betreft beter uit: https://www.ventilatiesho...00-x-100-x-20mm/?sqr=Tril . Wat denk jij daarvan?

Leidingen heb ik (binnen) aan gevoeld, zit wel enige trilling in, maar niet continu (gaat een beetje pulserend, terwijl de bron continu is bij bepaalde omstandigheden). Ik
heb de pompsnelheid wel ietsjes verlaagd (van 12 naar 11 L min-1) omdat ik daar ook een (hoger) geluid door kreeg (van binnenunit denk ik), dat geluid is nu weg. Leek me ook dat met het isolatiemateriaal om de koelmiddelleidingen heen dit niet zo heel veel resonantie zou optreden, maar dat is een aanname. Voor zover ik weet geen RVS flex ertussen, maar ben zoals gezegd nog niet op t dak geweest.

Profiel zat ik ook nog aan te denken, dan RVS vierkant profiel lijkt me? Is zoiets kant en klaar te krijgen? Ik kan namelijk best wat, maar niet lassen.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 20:25
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:57:
Dank @Omebas! Had nog niet goed genoeg daarnaar gekeken, zijn idd veren dus (maar met kunststof hulzen omgeven).

Massieve rubber tegels had ik ook wat bedenkingen bij, maar dat spul van van Wagner ziet er wat dat betreft beter uit: https://www.ventilatiesho...00-x-100-x-20mm/?sqr=Tril . Wat denk jij daarvan?

Leidingen heb ik (binnen) aan gevoeld, zit wel enige trilling in, maar niet continu (gaat een beetje pulserend, terwijl de bron continu is bij bepaalde omstandigheden). Ik
heb de pompsnelheid wel ietsjes verlaagd (van 12 naar 11 L min-1) omdat ik daar ook een (hoger) geluid door kreeg (van binnenunit denk ik), dat geluid is nu weg. Leek me ook dat met het isolatiemateriaal om de koelmiddelleidingen heen dit niet zo heel veel resonantie zou optreden, maar dat is een aanname. Voor zover ik weet geen RVS flex ertussen, maar ben zoals gezegd nog niet op t dak geweest.

Profiel zat ik ook nog aan te denken, dan RVS vierkant profiel lijkt me? Is zoiets kant en klaar te krijgen? Ik kan namelijk best wat, maar niet lassen.
Wat weegt de unit? Ik kan voor je kijken wat je minimaal nodig hebt bij een overspanning van een meter.

Omdat je het profiel in lijn met de bigfoot kan plaatsen hoef je niet te lassen. Misschien wat gaatjes boren.

Je zou ook kunnen kijken of er bij de bouwmarkt wat ligt voor een andere toepassing. Aluminium extrusiepofiel is misschien ook een optie of rvs koker. Thermisch verzinkt staal kan ook. Iets van een montagerail. Er bestaat vast vanalles.

Een U-profiel lijkt me ook mooi. Die dan om de veer heen valt. Dan komt alles niet hogerop te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:57:

Ik weet niet hoe het met een split systeem werkt qua leidingen, maar bij mijn monoblok scheelde het toevoegen van een stukje flexibele leiding aanzienlijk in de geluidsproductie binnen.

Ik had met bepaalde frequenties last van een soort brom/bonk binnen. In eerste instantie had ik de "flexibele" meerlagenbuis direct op de WP aangesloten. Later 60cm flexibele leiding tussen de WP en de meerlagenbuis geplaatst en dat scheelt behoorlijk veel. (Vervolgens veren nog onder de WP geplaatst en dat scheelde ook een hoop, maar die heb jij dus al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Omebas schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
Wat weegt de unit? Ik kan voor je kijken wat je minimaal nodig hebt bij een overspanning van een meter.
Heb jij nog gekeken of 25x50x25x3mm aluminium voldoende hiervoor is @Omebas? Ik twijfel een beetje over alu hiervoor, tis best wat zachter dan staal, maar RVS is zo verrekte duur...
En ik neem aan dat je dit gewoon vastzet met M8 bouten/moeren? Heeft een rubber ring ertussen nog zin, of maakt dat t verschil niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Tees op 16-04-2023 09:47 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb 50x50x3 rvs gedaan. De bouten, moeren en ringen zijn gegalvaniseerd. Die moet je dus isoleren, anders roesten ze weg dus even een rubberen ring er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ik vond bij een andere webshop 40x20x2 RVS304 koker voor rond de €20 per meter, dat is wel te doen. En dan RVS304 bouten/moeren/ringen erop, dan is er ook geen risico op corrosie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die zien er interessant uit. Jammer dat ze geen RVS gebruikt hebben, maar dat ze adviseren om ze dempers te tectyleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:28
Blihi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:38:
Die zien er interessant uit. Jammer dat ze geen RVS gebruikt hebben, maar dat ze adviseren om ze dempers te tectyleren.
Ze zijn verzinkt, dus denk dat het wel mee zal vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:42:
Beste mensen, volgende week komt mijn Bosch Compress 7400i AW Warmtepomp. Montage op plat dak (2016). Ik heb al bigfoots van 1m liggen, maar wil ook iets extra trillingsdempend doen. Ik twijfel tussen veervoeten (AM-50 M veervoet 20-50kg), trilingsdemper van rubber (zoals deze) of van die veren met rubbber (vibratiekit).

Ik heb al dit topic doorgespit, maar zie niet direct een van deze opties eruit springen. Iemand tips of ervaringen?
Dwars op de bigfoots twee rvs balken van 50x50x3 mm, lengte 120cm.

Die balken op de am50's vastzetten. Zo heb ik het staan.

Belangrijk is om de basis zo groot mogelijk te maken, dus niet de bigfoots onder de unit, maar die bigfoots ruim uit elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7zMpspYFJU-cMO9qcBAORSFZ54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhxruMNuV1XfoCYFT72bVMiQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 20:07
Mijn plan was om de bigfoots haaks onder de WP te zetten (eigenlijk op de plaats van de RVS kokers in jouw plaatje). De WP is nog geen 60cm diep, en ik heb 1000mm bigfoots. Dus het steekt flink uit.

Iets zoals deze opstelling, maar dan dus met veerdempers tussen de WP en bigfoots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkR3BtZMRCwtfV42dIliHdBFV8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/thdNRl5MT0gZIF3xyI3vYHkp.png?f=user_large

Maar ik leer graag van betere opstellingen, wat is de meerwaarde van jouw setup? De basis is breed, dus trillingen moeten eerst nog door een (licht flexibele) RVS koker heen? Trillingen worden door het moment van de balk anders ingeleid?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
JvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:
Mijn plan was om de bigfoots haaks onder de WP te zetten (eigenlijk op de plaats van de RVS kokers in jouw plaatje). De WP is nog geen 60cm diep, en ik heb 1000mm bigfoots. Dus het steekt flink uit.

Iets zoals deze opstelling, maar dan dus met veerdempers tussen de WP en bigfoots.
[Afbeelding]

Maar ik leer graag van betere opstellingen, wat is de meerwaarde van jouw setup? De basis is breed, dus trillingen moeten eerst nog door een (licht flexibele) RVS koker heen? Trillingen worden door het moment van de balk anders ingeleid?
De brede basis zorgt voor een andere eigenfrequentie van de trillingen. Hierdoor trilt de onderconstructie niet of minder mee.

De overlast komt door het meetrillen van het dak en dat moet je voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
JvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:

[Afbeelding]

Lees de volgende post even goed: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"
Met name de laatste paar regels.
En daarna het verhaal in de post die als "beste antwoord" is aangevinkt.

Samen leggen die goed uit wat het voordeel is van dat systeem en je hebt meteen wat foto's van hoe dit er in de praktijk uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Overigens is die RVS koker niet flexibel hoor. De berekende maximale doorbuiging van mijn opstelling is minder dan 0.5 mm en dat is bij volledige puntbelasting in het midden van de koker. Doordat de WP twee voeten heeft en dus zijn gewicht over een breed middenstuk verspreidt durf ik wel te stellen dat de doorbuiging vrijwel nul is.

De trillingen worden meest opgevangen door de rubberen dempers.

De Bigfoots zelf dempen niet of nauwelijks. Dat zijn behoorlijk massieve dingen. De onderliggende tegels op rubberen voetjes dempen ook niet echt, maar voegen wel massa toe aan de onderconstructie. In het geval van een houten plat dak is dat verstandig. In mijn geval was dit meer nodig om de hoogte gelijk te houden met de oorspronkelijke hoogte, zodat de WP bij zijn defrosts het water goed kwijt kan.

Het nadeel van bigfoots alleen is dat deze, bij strenge vorst, in een plaat ijs komen staan. De WP dumpt namelijk water onder de unit en zo vriezen de bigfoots aan elkaar vast. Je krijgt dan een volledig massieve plaat die met de unit mee trilt en nog meer geluid versterkt.

Door de rubberen dempers hoger te zetten, dus op de bigfoots, onder de RVS kokers, heb je geen last meer van dat effect.

Het zou nog beter zijn om veren te gebruiken in plaats van rubberen dempers, omdat rubber bij lagere buitentemperatuur minder goed dempt. Het wordt stugger als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb ook foto's van de opstelling. Dit was voor de aanpassing (links een oudere foto, rechts al een aanpassing gedaan aan de poten van de airco en de isolatie van de koelleidingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ig2oePXIXJPMbHkRuA0s8gzgx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG9sBHxIvgGRQY3TBSh3MZlN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDyOaWsaETnBpSaZazeGU0N0-BA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK4IuMgyIRyhKfwN9VANjPzZ.jpg?f=fotoalbum_tile

De airco hoor je binnen niet, maar de WP (die hoge) hoorde je binnen dus echt heel goed. Af en toe het geluid alsof er een tractor over het dak reed. Zo enorm hard.

Ik heb de aanpassing toen als volgt gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuNBS5AfOwC-MctOY7Naeay2xhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0tIxGEQ0e05nx8wvNt6Xc1q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0plAC45-5p-_OxL1O8-UPw9GcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7tVWrMQLsgJQu8fCpoanrh8.jpg?f=fotoalbum_tile

De bigfoots van de airco en WP zijn omgewisseld en onder de WP zijn de RVS kokers goed zichtbaar. Nu is het geluid helemaal weg. Ik hoor de buitenunit binnen niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 04-07-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
DAnk @Blihi en @KifArU! Ik ga het ook zo maken! Ik bestel 1200mm RVS kokers met 22.5 graden afgeschuinde kanten en veerdempers van 20-50kg.

Ik snap het idee van extra massa onder de bigfoots (de betontegels) qua massademping. Maar liever leg ik zo weinig mogelijk massa op het dak, 4 tegels aan beide kanten is toch weer 40kg extra. Plus massa van WP en constructie en dan zit je zomaar op 120kg per kant dakbelasting. Gelukkig zit ik aan de rand van het dak.... maar in dit geval is het wellicht toch verstandig?

En hoe maken jullie e.e.a. vast? Ik kreeg het advies om de veerdempers met Rapid Strut Hammerfix vast te maken, is dat slim of overkill? En de WP op de kokerbalk? 9mm gat door en door en lange M8 erdoor met ringen en borgmoer?

Ik zal ook even kijken naar die speciale WP dempers die @De Eik aanraadde.

[ Voor 6% gewijzigd door JvdBosch op 04-07-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De WP op de koker inderdaad met RVS bouten. Het boren door 3mm RVS is overigens geen eenvoudige taak. Zorg voor de juiste boortjes en boor in etappes, dus eerst een klein gaatje en dan steeds groter op lage toeren en met olie.

Voor de aansluiting op de dempers moet je wel iets met isolatie doen, want je wil geen directe verbinding tussen het RVS en de gegalvaniseerde bouten in de dempers. Die gaan dan roesten.

Die rapidstruts kunnen wel handig zijn voor het bevestigen van rubber dempers op de bigfoots, aangenomen dat ze passen. Ik heb gewoon boutjes gebruikt met een kop die vast klemt in de rail.

Als jij zelf op het dak staat, belast je het dak met +/- 80 kg op een stoeptegel. Een belasting van 120 kg, verspreid over een oppervlak van 4 tegels van 40x60 is vele malen lager. Dat moet een dak op zich wel kunnen dragen.

Als het dak zo dun is dat je twijfelt aan de draagkracht, dan zou ik goed nadenken of je daar de buitenunit wel wilt hebben, want dan is het dak wel erg licht van gewicht en is er grote kans dat het gaan meetrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Blihi schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:10:
Voor de aansluiting op de dempers moet je wel iets met isolatie doen, want je wil geen directe verbinding tussen het RVS en de gegalvaniseerde bouten in de dempers. Die gaan dan roesten.

Die rapidstruts kunnen wel handig zijn voor het bevestigen van rubber dempers op de bigfoots, aangenomen dat ze passen. Ik heb gewoon boutjes gebruikt met een kop die vast klemt in de rail.

Als jij zelf op het dak staat, belast je het dak met +/- 80 kg op een stoeptegel. Een belasting van 120 kg, verspreid over een oppervlak van 4 tegels van 40x60 is vele malen lager. Dat moet een dak op zich wel kunnen dragen.

Als het dak zo dun is dat je twijfelt aan de draagkracht, dan zou ik goed nadenken of je daar de buitenunit wel wilt hebben, want dan is het dak wel erg licht van gewicht en is er grote kans dat het gaan meetrillen.
Goede tip qua RVS en galvanische isolatie, ik zal er wat tussen maken. Het dak is pas een paar jaar oud en goed gebouwd hoor, maar ik neig vaak naar optimalisatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Andere optie is om RVS bouten en moeren te gebruiken. Ik ga voor de combinatie: RVS koker - bouten - moeren - ringen EN rubber ringen ertussen voor de isolatie (en een marginale trillingsdemping tussen WP en koker). Dan zit je sowieso goed. En zo extreem duur zijn RVS bouten/moeren ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Klopt, maar in de meeste rubberen dempers zitten gegalvaniseerde draadeinden gegoten.

Voor de bevestiging van de balk aan de WP heb ik inderdaad RVS bouten gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Wellicht mosterd na de maaltijd - en nadat de vaatwasser zijn werk gedaan heeft 🙃 - maar in mijn Carrier tijd heb ik veel koelmachines en luchtbehandelingskasten stil geleverd/gekregen door deze op een betonblok te plaatsen met een massa van minimaal 1,6 maal het gewicht van de machine die op de juiste trillingsdempers stond.

Een betonblok voor een machine van bv 100 kg moet dus minimaal 160 kg zijn.
Samen goed voor 260 kg 🤢.
Veel daken zijn hiervoor niet geschikt.

Het blijft in veel gevallen dus aanmodderen....

trillingsdempers in het leidingwerk (rvs supra's standaard maar beter Kledil types die bestaan uit een rubberen bol/balg met twee pijpjes of flenzen met gaten bij grotere diameters) helpen ook voor trillingen in het leidingwerk.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
bioscrasher schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:54:
Wellicht mosterd na de maaltijd - en nadat de vaatwasser zijn werk gedaan heeft 🙃 - maar in mijn Carrier tijd heb ik veel koelmachines en luchtbehandelingskasten stil geleverd/gekregen door deze op een betonblok te plaatsen met een massa van minimaal 1,6 maal het gewicht van de machine die op de juiste trillingsdempers stond.

Een betonblok voor een machine van bv 100 kg moet dus minimaal 160 kg zijn.
Samen goed voor 260 kg 🤢.
Veel daken zijn hiervoor niet geschikt.

Het blijft in veel gevallen dus aanmodderen....

trillingsdempers in het leidingwerk (rvs supra's standaard maar beter Kledil types die bestaan uit een rubberen bol/balg met twee pijpjes of flenzen met gaten bij grotere diameters) helpen ook voor trillingen in het leidingwerk.
Zeker geen mosterd na de maaltijd. Ik heb net mijn 14kW l/w warmtepomp gekregen. Het is een nieuw model en volgens de installateur al erg stil. Maar ik heb de mogelijkheid zo'n blok beton toe te voegen als er toch veel trillingsgeluid blijkt te zijn. Bedankt voor de tip dus!

Heeft de factor 1.6 een reden? En werkt het blok tegen alle frequenties of is het vooral bedoeld tegen lage frequenties?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Blihi schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:55:
Overigens is die RVS koker niet flexibel hoor. De berekende maximale doorbuiging van mijn opstelling is minder dan 0.5 mm en dat is bij volledige puntbelasting in het midden van de koker.
Ik ben er bijna uit. Onder welke hoek zijn jouw profielen afgezaagd? Ik ga waarschijnlijk voor een zeer brede basis (2200mm), dan komen de bigfoots precies uit boven de buiten en binnenmuur. En dan veerdempers tussen de bigfoot en de koker. wat tegels en 10mm rubber matjes onder de bigfoots.

Hoe heb jij de gaten geboord voor de WP? WP op profiel, aftekenen, WP eraf, boren? Of heel goed meten en dan direct gaten boren? Er is natuurlijk weinig ruimte voor fouten, de gaten moeten wel goed uitlijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JvdBosch schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:53:
[...]

Ik ben er bijna uit. Onder welke hoek zijn jouw profielen afgezaagd? Ik ga waarschijnlijk voor een zeer brede basis (2200mm), dan komen de bigfoots precies uit boven de buiten en binnenmuur. En dan veerdempers tussen de bigfoot en de koker. wat tegels en 10mm rubber matjes onder de bigfoots.
22,5 graden, maar 45 zou ook kunnen. Je moet er met je gereedschap bij kunnen en 22,5 was een standaard optie.
Hoe heb jij de gaten geboord voor de WP? WP op profiel, aftekenen, WP eraf, boren? Of heel goed meten en dan direct gaten boren? Er is natuurlijk weinig ruimte voor fouten, de gaten moeten wel goed uitlijnen...
De maten heb ik uit de technische tekeningen van de Toshiba WP gehaald. En dan inderdaad aftekenen en heel rustig boren (RVS is keihard, dus boren met een geschikt boortje, eerst klein, dan groter, met laag toerental en boor-olie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:14
Blihi schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:33:
Als die leidingen boven het dak zweven, worden ze dus omhoog gehouden door de WP zelf. Dat is de beste manier om trillingen door de leidingen door te geven.

Die leidingen moeten echt netjes gebeugeld worden (elke 70 cm ofzo) en akoestisch ontkoppeld worden van de buitenunit (met flexibele slangen).
Als het goed is moeten die flexibele slangen er aan zitten omdat NEFIT die standaard leverd. Maar kan best zijn dat er toch contact gemaakt wordt met de kast. Zal ik in het weekend even checken. In eerste instantie ga ik er toch vanuit dat trillingen van de WP grotendeels aan het dak worden doorgegeven. Het dak van de garage is ook in 1 stuk gestort met de woning, de betonplaat loopt gewoon door zonder een spouw. Als de trillingen in de muur het probleem waren had ik de problemen voornamelijk in de ruimte naast de WP verwacht maar je hoort het over de hele begane grond en 1e verdieping met nog binnenmuren er tussen. Dat maakt de vloer verdacht omdat die in 1 stuk doorloopt.

Na wat google werk vond ik In Barendrecht is een mooi metaalbedrijf waar je vierkante buizen (RVS/Staal/Aluminimum) kan kopen en dan meteen een bewerking kan laten doen. Dat is nou eens een mooi concept! Een paar boutjes aandraaien gaat mij met mijn 2 aangeboren linker handen zelf denk ik nog wel lukken.

Vraagstuk 1: welk plan?

Plan 1: = patroon
In eerste instantie overweeg ik 2x 1m 50 vierkante buis onder de WP te plaatsen en aan de uiteinden een AM25 veer op een bigfoot van 1 meter. Echter met die oplossing heb ik wat twijfels over de stabiliteit. De veren aan voor en achterkant komen dan maar 70 cm uit elkaar. Er is dan wel een lange basis van 1,50m, maar slechts een brede basis van 0,70m.

Plan 2: |=| patroon
Om de brede basis te verbeteren is het misschien beter om de uiteinden nog een vierkante buis van 1,5 meter te plaatsen in de breedte. Zo krijg je op 4 punten rondom de WP op 106cm (pythagoras) vanuit het hart een veer in een |=|-patroon. In eerste instantie wil ik dan deze bevestigen een tegel, en daaronder een rubberen tegel (ook voor bescherming dak). Dus de bigfoots (waar je nu 4 van nodig zou hebben) achterwege laten. Dan is lange basis 1,50m en brede basis ook 1,50m.

Ben benieuwd naar jullie mening. Is plan 1 goed genoeg, of plan 2 een must?

Vraagstuk 2: Welk materiaal:
Die buizen zijn niet goedkoop.
Totaal 6 meter 40x40 mm is voor
- 3mm RVS 345 euro.
- 2mm RVS 270 euro
- 3mm staal 301 euro
- 2mm staal 161 euro
- 4mm aluminium 184 euro

Staal kan een probleem zijn voor corrosie lijkt mij dus die valt wel af en de 3mm is niet significant goedkoper (gek genoeg 3mm scheelt wel veel). De 4mm aluminium is aantrekkelijk daar neig ik een beetje naar. Hopende dat de 4mm compenseert voor het zwakkere materiaal Maar is dat sterk genoeg om een unit van 75kilo in het midden met 2 profielen van 1.50m te dragen zonder significant buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RVS is veel steviger dan aluminium.

Op deze site kun je de doorbuiging berekenen: https://skyciv.com/nl/free-moment-of-inertia-calculator/

Ga daarbij uit van een puntbelasting in het midden. Je moet de site in incognito modus gebruiken, ander kun je maar 1 of 2 berekeningen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 09:53

HaTe

haat niet

JP1980 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Als het goed is moeten die flexibele slangen er aan zitten omdat NEFIT die standaard leverd. Maar kan best zijn dat er toch contact gemaakt wordt met de kast. Zal ik in het weekend even checken. In eerste instantie ga ik er toch vanuit dat trillingen van de WP grotendeels aan het dak worden doorgegeven. Het dak van de garage is ook in 1 stuk gestort met de woning, de betonplaat loopt gewoon door zonder een spouw. Als de trillingen in de muur het probleem waren had ik de problemen voornamelijk in de ruimte naast de WP verwacht maar je hoort het over de hele begane grond en 1e verdieping met nog binnenmuren er tussen. Dat maakt de vloer verdacht omdat die in 1 stuk doorloopt.

Na wat google werk vond ik In Barendrecht is een mooi metaalbedrijf waar je vierkante buizen (RVS/Staal/Aluminimum) kan kopen en dan meteen een bewerking kan laten doen. Dat is nou eens een mooi concept! Een paar boutjes aandraaien gaat mij met mijn 2 aangeboren linker handen zelf denk ik nog wel lukken.

Vraagstuk 1: welk plan?

Plan 1: = patroon
In eerste instantie overweeg ik 2x 1m 50 vierkante buis onder de WP te plaatsen en aan de uiteinden een AM25 veer op een bigfoot van 1 meter. Echter met die oplossing heb ik wat twijfels over de stabiliteit. De veren aan voor en achterkant komen dan maar 70 cm uit elkaar. Er is dan wel een lange basis van 1,50m, maar slechts een brede basis van 0,70m.

Plan 2: |=| patroon
Om de brede basis te verbeteren is het misschien beter om de uiteinden nog een vierkante buis van 1,5 meter te plaatsen in de breedte. Zo krijg je op 4 punten rondom de WP op 106cm (pythagoras) vanuit het hart een veer in een |=|-patroon. In eerste instantie wil ik dan deze bevestigen een tegel, en daaronder een rubberen tegel (ook voor bescherming dak). Dus de bigfoots (waar je nu 4 van nodig zou hebben) achterwege laten. Dan is lange basis 1,50m en brede basis ook 1,50m.

Ben benieuwd naar jullie mening. Is plan 1 goed genoeg, of plan 2 een must?

Vraagstuk 2: Welk materiaal:
Die buizen zijn niet goedkoop.
Totaal 6 meter 40x40 mm is voor
- 3mm RVS 345 euro.
- 2mm RVS 270 euro
- 3mm staal 301 euro
- 2mm staal 161 euro
- 4mm aluminium 184 euro

Staal kan een probleem zijn voor corrosie lijkt mij dus die valt wel af en de 3mm is niet significant goedkoper (gek genoeg 3mm scheelt wel veel). De 4mm aluminium is aantrekkelijk daar neig ik een beetje naar. Hopende dat de 4mm compenseert voor het zwakkere materiaal Maar is dat sterk genoeg om een unit van 75kilo in het midden met 2 profielen van 1.50m te dragen zonder significant buigen?
Aluminium kan eventueel wel, maar dan moet je waarschijnlijk wel een extra veer direct onder de warmtepomp plaatsen. Dan is de overspanning nog maar de helft en wordt het gewicht over 6 ipv 4 veren verdeelt. Denk eraan dat je dan ook mogelijk lichtere veren moet kiezen.

Ik heb hier laatst 2 RVS L profielen gekocht van 1200x75x40 mm van 4 mm dik bij Rietcon (op maat), kosten €117,56 incl verzending.. Als je echt kosten wilt besparen kan je eventueel ook Cortenstaal kiezen. Dat zou maar iets van 40 euro zijn. Als je RVS gaat bestellen, zorg dan ook dat ze er gelijk gaten in boren en eventueel schroefdraad in tappen. Ik heb daarvoor speciaal een boortje van 10 euro speciaal voor RVS (met cobalt) gekocht en alsnog heeft het heel wat zweet gekost.

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 29-10-2023 11:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RVS boren kan wel, maar moet echt op laag toerental en met olie. Eerst een kleine diameter, dan groter.

En koop boren die voor RVS geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Bedankt allemaal, heb gisteren aluminium gekocht 50x50x5 van 1500 lengte. Verkoper zei dat het supersterk was. Verdeling per balk is 37,5 kilo. Veel meer waarschijnlijk bij harde wind. Was nog steeds wel prijzig maar stukken minder als RVS. Misschien is er ook wel kwaliteitsverschil tussen verschillende soorten. De bouten komen op de mm precies dus dan is alu ook wel prettig dan kan je een gat nog een beetje groter veilen oid mocht er toch een kleine afwijking inzitten.

Van de week ga ik proberen deze te monteren. Veren moeten nog komen. Het al 4x25kg besteld, 6e veer was op zich een idee maar dan had ik de 15 moeten nemen denk ik. Maar den lijkt mij de gewichtsverdeling ook wat moeilijker te voorspellen.

Heb er wel vertrouwen in eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 09:53

HaTe

haat niet

Blihi schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:31:
RVS boren kan wel, maar moet echt op laag toerental en met olie. Eerst een kleine diameter, dan groter.

En koop boren die voor RVS geschikt zijn.
Inderdaad speciaal boortje met cobalt gebruiken! Maar zoals ik zei, die zijn best prijzig. Als je het voor je kan laten doen voor een paar euro zou ik dat doen in het vervolg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
arjenvdknijff schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:56:
@JvdBosch : Nice, dat ziet er solide uit!

Zelf sinds een paar weken eigenaar van een Nefit Enviline Hybride opstelling met een Monoblock buitenunit. Onze woning bestaat uit twee woonlagen met een plat dak (bj 1905). Het plaatsen van de buitenunit in de tuin was niet echt een optie. Daarom staat de pomp boven op het houten dak. Hoewel de installateur ons gewaarschuwd had dacht ik dat het wel mee zou vallen. Het blazen van de pomp is ook geen enkel probleem dit hoor je bijna niet, maar de resonantie in huis is een ander verhaal.
Hier komt morgen ook een Nefit Monoblock. Waarschijnlijk is het iets overkill wat ik gemaakt heb, maar nu ben ik meteen klaar denk ik. Kosten vielen ook wel mee. 200 voor het rvs frame, op maat gemaakt door een lokale ijzer boer. Ik heb wel wat dure dempers, 40/st. Dat zou jij ook kunnen overwegen. De veren die je nu hebt kunnen niet overweg met negatieve belasting. Dus worst-case, bij harde wind, zou hij in theorie kunnen omwaaien…

Ik zie net de reactie boven mij. 😃 dus ja, denk er even over na.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdBosch op 13-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:
[...]

Hier komt morgen ook een Nefit Monoblock. Waarschijnlijk is het iets overkill wat ik gemaakt heb, maar nu ben ik meteen klaar denk ik. Kosten vielen ook wel mee. 200 voor het rvs frame, op maat gemaakt door een lokale ijzer boer. Ik heb wel wat dure dempers, 40/st. Dat zou jij ook kunnen overwegen. De veren die je nu hebt kunnen niet overweg met negatieve belasting. Dus worst-case, bij harde wind, zou hij in theorie kunnen omwaaien…

Vind ik wel interessant jouw dempers. Mijn constructie heeft nog geen dempers dat vond ik te instabiel. Ondanks dat de constructie redelijk goed is nu overweeg ik toch nog een verbetering. Heb je een link of meer info over de gebruikte dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 15:18
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:
[...]

Nou daar ben ik eerlijk gezegd niet heel bang voor. Hij heeft al een zomer storm overleeft. De unit heeft al sinds begin augustus op het dak gestaan op de houten wegwerp palet waar die mee afgeleverd werd. Deze palet was ook maar een meter breed. Zonder poten zou ik dat overigens zeker niet aandurven. 😉.

Ik vraag me trouwens ook af of de pomp op veren niet juist veiliger staat in de harde wind. Immers hoge gebouwen worden zelfs ontworpen om mee te bewegen met de wind. Iemand daar nog een beetje theorie bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb zelf de gele versie onder de buitenunit en nog rubber dempers tussen het rvs en de bigfoots. Daaronder stoeptegel, paar lagen anti trilmat en dan nog rubber tegels. Dit rust dan weer op het houten garagedak.

Ik hoor werkelijk helemaal niks, ook niet in de garage, maar het heeft sindsdien ook niet meer gevroren. Maar met de unit aan de muur boven het garagedak hoorde ik het ding wel binnen, dus heb er wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Notehoutelade schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:24:
Heb zelf de gele versie onder de buitenunit en nog rubber dempers tussen het rvs en de bigfoots. Daaronder stoeptegel, paar lagen anti trilmat en dan nog rubber tegels. Dit rust dan weer op het houten garagedak.

Ik hoor werkelijk helemaal niks, ook niet in de garage, maar het heeft sindsdien ook niet meer gevroren. Maar met de unit aan de muur boven het garagedak hoorde ik het ding wel binnen, dus heb er wel vertrouwen in.
Welk gewicht heeft je totale constructie? Heb zelf dezelfde constructie in de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Totaal? Geen idee :P

Wp is ong 75kg, 2 rvs kokers 50x50x3 150cm lang, 2 bigfoots, 4 stoeptegels, 4 rubber tegels en wat trilligsmat. 100kg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notehoutelade schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:28:
Totaal? Geen idee :P

Wp is ong 75kg, 2 rvs kokers 50x50x3 150cm lang, 2 bigfoots, 4 stoeptegels, 4 rubber tegels en wat trilligsmat. 100kg?
Met 3m kokers zit je dan op +-90kg wat op de veren rust. Wordt die dan niet volledig platgedrukt? Wat dat betreft zouden de gelen dan wel goed moeten zijn bij 75kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Hm. Als ik de veren zou omwisselen met de rubbers, qua positie in de constructie, verandert er eigenlijk helemaal niks voor wat betreft omval risico. De unit staat op de garage tussen de woningen, met de achterkant dus naar de zijgevel. De rvs stukken staan in lijn met de zijgevel en de bigfoots haaks natuurlijk. Ik maak me iig geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:00
Notehoutelade schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:21:
Hm. Als ik de veren zou omwisselen met de rubbers, qua positie in de constructie, verandert er eigenlijk helemaal niks voor wat betreft omval risico. De unit staat op de garage tussen de woningen, met de achterkant dus naar de zijgevel. De rvs stukken staan in lijn met de zijgevel en de bigfoots haaks natuurlijk. Ik maak me iig geen zorgen.
Om het ongeveer te testen: met dubbelzijdige tape een weegschaal op de WP monteren (verticale langszijde zo hoog mogelijk) en dan met 50kg er tegenaan duwen.
Dat is een flinke windkracht, maar nog geen rukwinden.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
A-J schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:59:
Ik heb een Zubadan 11,2kW setup die aardig wat trillingen veroorzaakt, zie de huidige situatie op footset balken:

[Afbeelding]

Die trillingen werken erg minimaal door tot in de woning, maar bij een heftige SWW/verwarmingsrun wel op te merken!

Om dit iets te verbeteren, heeft de installateur geopperd om deze footset te vervangen voor trillingsdempende veren.
Gaat dit helpen of beter niet doen? En indien dit wel beter is, welke raden jullie aan?

(Daarna wil ik ook nog een Reducd suskast eromheen laten maken om de 'overlast' nog meer te beperken)
Veren gaan zeker helpen, wel goed afstemmen op het gewicht van de pomp links/rechts. Qua gewicht verwacht ik dat je op de RVS AM veren uit gaat komen.

Hoe zit de waterzijdige aansluiting? Trillingen kunnen ook door de leidingen doorgegeven worden. Heb je daar een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55

A-J

Zwartoog schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Veren gaan zeker helpen, wel goed afstemmen op het gewicht van de pomp links/rechts. Qua gewicht verwacht ik dat je op de RVS AM veren uit gaat komen.

Hoe zit de waterzijdige aansluiting? Trillingen kunnen ook door de leidingen doorgegeven worden. Heb je daar een foto van?
Je bedoelt dat er sterkere veren onder het zwaarste gedeelte van de buitenunit? Dit is toch bij elke unit hetzelfde aan de compressorzijde?

Waterzijdige aansluiting zit op zolder en beneden op de BG naast de muren van de buitenunit wordt de ‘overlast’ ervaren. Dus lijkt mij sterk dat het daar vandaan komt?
Het zijn ook niet zozeer de trillingen alleen, ik bedoel meer trillingen+lage tonen+aantal decibel dat de buitenunit maakt is op de BG een probleempje en moeten worden teruggedrongen.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
@JvdBosch Ik kan niet goed zien wat voor leidingen er exact gemonteerd zijn. Hier had ik echter de Uponor "flexibele" meerlagenbuis direct aan de WP geknoopt en dit bleef ook trillingen geven (ook met veringen onder de WP). Ik heb er nu een stuk flexibele RVS slang tussen en dit heeft de laatste trillingen weg genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
ericplan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:15:
@JvdBosch Vreemd zoals het frame is opgebouwd. Normaal liggen de staalprofielen andersom op elkaar en dient de boutverbinding alleen om de zaak op z'n plaats te houden. Bij jouw constructie hangt alles aan de boutverbinding. Misschien staat het zo in de handleiding, maar ik vind het een rare constructie.
Dat is met opzet, zo staat de WP 10cm lager en stabieler. Zo'n RVS M10 bout is sterk zat om 50kg te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Evanrvb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:41:
@JvdBosch Ik kan niet goed zien wat voor leidingen er exact gemonteerd zijn. Hier had ik echter de Uponor "flexibele" meerlagenbuis direct aan de WP geknoopt en dit bleef ook trillingen geven (ook met veringen onder de WP). Ik heb er nu een stuk flexibele RVS slang tussen en dit heeft de laatste trillingen weg genomen.
Ik heb zo'n zelfde meerlagenbuis, flexibel is een flexibel begrip zullen we maar zeggen... ;)

Er zit een originele Bosch aansluitset aan (die twee zwarte flexibele slangen uit de WP). Maar die staat ook strak, dus zullen niet veel dempen. Ik laat e.e.a. wat vrijer leggen en los van het frame. Hopelijk helpt dat. Anders is zo'n RVS flexleiding misschien een uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giljohn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-02-2024
Hartje Rotterdam hier, zelfde constructie gemaakt. Aluminium buis 50mmx50mmx4mm want dat werkt en schroeft toch wel wat makkelijker als staal of RVS. Uitstekend gelukt, behalve op de overloop, waar mijn dakkapel staat trillingen en gebrom nagenoeg volledig verdwenen.

Mijn huis is gemaakt voor stilte en muziek met de juiste akoestiek-maatregelen. Dit alles voor zover dat dan kan, in een grote stad. Ik leef en woon een etage lager en had daar (een aantal jaar eerder) wekelijk alle trucs uitgehaal die ik kon verzinnen. Je kan het zo gek niet verzinnen of ik heb het toegepast. Heel wat energie en moeite gekost, maar het contactgeluid/gebrom bij bepaalde snelheid/frequentie was er toch of en toe en meer naarmate het kouder werd. Vooral als het erg koud werd toch nog soms irritant aanwezig, ondanks alles. Was wel minder als in het begin maar nooit volledig weg.
Mijn warmtepomp koelt ook id zomer (daarvoor heb ik mijn laag-temperatuur radiatoren gemod maar dat terzijde) en dan had ik weinig tot geen last.
Dit is wat ik hiervoor had gedaan.
1. Rubber vierkanten op de dakkapel met daarop 4 grote garagestoep tegels. Daarop vast met rvs bouten een kunststof plaat waarop de rest vd constructie was/is verankerd/kon worden vastgeschroefd. (Dit is nu nog de basis, zoals je kunt zien op de foto's).
2. Een kast gemaakt waarop de unit stond met een 15cm matras erin waarbij de onder en bovenliggende delen (zwevend) los op elkaar lagen (die heb ik nu weggehaald).
3. Een commercieel verkrijgbare omkasting (voor demping van geluid door de lucht) op een omliggend frame van kunststof (die beide heb ik nu ook weggehaald).
4. Metalen veerpootjes (die heb ik opnieuw gebruikt)
5. Rubber voetjes onder de unit zelf (die heb ik opnieuw gebruikt)
6. Bitumen platen "all over" de in en buiten de vlakke kastdelen. Loodflap stukken om de achterdeel vd motor van de ventilator zodat die meer massa heeft (vastgezet met 2 grote roestvrijstalen buisklemmen).
7. De palen (die verankerd/geschroefd waren op de vloer vd bovenetage) van mijn dakkapel los gelegd/gezaagd ( en zwevend gemaakt op de vloer vd bovenetage (zie de binnen fotos)

De nieuwe constructie van dit forum lijkt me uniek en werkzaam wgs 4-5 redenen.
1 Het zwaarte punt wordt beter verdeeld over de 4 metalen veerpootjes
2 Het zwaarte punt wordt beter verdeeld id breedte. Zodat de constructie minder zal bewegen in zware wind of ooit eventueel kan omvallen in extreme wind. (Dit in vergelijking met alleen veerpootjes gemonteerd direct onder de poten vd unit)
3 Lijkt me ook beter voor de connecties vd koelvloeistof slangen die minder bewegen/evt loskomen.
4 Bij tempraturen net boven en onder 0, kan door ijsvorming (in en onder de kast) zich nagenoeg niet opnieuw verbinden met de onderliggende constructie en zo weer contact geluid veroorzaken. Vanwege het hoogte verschil van zo'n 20cm.
5 Blijkbaar heeft contact geluid moeite om zich door deze H-constructie (met metalen veer-voetjes) door te zetten naar het houten frame van het huis.

Ik weet niet wie dit verzonnen heeft maar het is redelijk briljant of misschien al eerder toegepast? Of was het puur geluk, zoals met veel ontdekkingen/constructies.
Doe dit nooit zo snel, maar hierbij mijn verslag van één vd projecten van mijn huis ten voordele van wie het eventueel ook overweegt te doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuNCNjLTw4wdQloUKH0WHnuhQSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOtjkoH9IFMwnvcFjX5AxGDg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbltVqlIaP7RUwJQpNV5CU5wr60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRQB8KQZymDFpxHkruxpqddW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3BC4Zfspqfq6O_dDuJd1YDJEik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShzcItoWORL5TPN8vWAav8Gm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaUvGZCahCu43Ne1Y0ryHpfEPOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snLiooFB19FwixEi7N3RbH1o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUScX0WBMv9rhVKE-iHDwv_kANQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuELwEZutsrMZOZrdR1jMpN5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0md0cA24XkfRMLlPJv1NagfHug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3VpnfSaCQkySmI7Dvjvudq4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NevhWV1mQ9ZivAaYiXfWtjy1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2kT363cmJn1sPcYETrOALEx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Giljohn op 09-01-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Giljohn

Houd je bij het gebruik van aluminium balken en galvanisch verzinkte bouten en moeren wel rekening met de galvanische corrosie. De bouten gaan snel roesten en het aluminium zal over tijd putcorrosie krijgen en dan zakt de hele constructie in elkaar.

Eigenlijk moet je altijd RVS A4 gebruiken in combinatie met Aluminium. Of oplossingen in de vorm van speciaal gecoate bouten en moeren (https://www.shapesbyhydro...e-corrosie-van-aluminium/)

Verder is dat grijze isolatie-spul niet geschikt voor buitengebruik (het zuigt water op en werkt dan juist als een warmtegeleider) en moet je de isolatie volledig intapen met PVC (2 lagen) om vogels te weren die daar nestjes van maken.

Als je dit zo laat, ben je in het voorjaar je isolatie kwijt en hebben de vogels warme nesten.

Beter wikkel je je leidingen in 15 of 30mm Armaflex, met daarover dus twee lagen PVC tape.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEP974wju8RjetO0H0TSkOxVdvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ULnIj5uSYzLKHAlsW8L16X4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Hy1-WEAILDHhw0eNT2Bt3nzwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvmWWfpH4GKN4bePo6CjUNbj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN6AsyW-koTdaj6LZjv5KDHWQV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbPXZdbvV6H3P9Z0ndoGlmmS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT8jF3K0HkxggmDScyjI-BDGin4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tA4WNIHzb0cvXIaQTYU4locp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 74% gewijzigd door Blihi op 10-01-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giljohn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-02-2024
Blihi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:39:
@Giljohn

Houd je bij het gebruik van aluminium balken en galvanisch verzinkte bouten en moeren wel rekening met de galvanische corrosie. De bouten gaan snel roesten en het aluminium zal over tijd putcorrosie krijgen en dan zakt de hele constructie in elkaar.

Eigenlijk moet je altijd RVS A4 gebruiken in combinatie met Aluminium. Of oplossingen in de vorm van speciaal gecoate bouten en moeren (https://www.shapesbyhydro...e-corrosie-van-aluminium/)

Verder is dat grijze isolatie-spul niet geschikt voor buitengebruik (het zuigt water op en werkt dan juist als een warmtegeleider) en moet je de isolatie volledig intapen met PVC (2 lagen) om vogels te weren die daar nestjes van maken.

Als je dit zo laat, ben je in het voorjaar je isolatie kwijt en hebben de vogels warme nesten.

Beter wikkel je je leidingen in 15 of 30mm Armaflex, met daarover dus twee lagen PVC tape.

Zoiets dus:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste Blihi,

Bedankt voor je reaktie. Al het bouten/moeren/ringen materiaal is RVS op een paar ringetjes na hier en daar. De koperen buizen zitten in het witte materiaal wat door de installateur is geïnstalleerd. De rest heb ik idd zelf bijgevuld om UV schade ad electrische leidingen zoveel mogelijk te voorkomen. Het is CV spul en glanzend buiten en vlgs mij impermeabel voor vocht waarbij ik de sleuf zoveel mogelijk ad onderkant heb gedaan zodat evt vocht er niet inkomt of uitloopt. Bij regelmatige bv halfjaarlijkse inspecties hou ik dit sowieso wel id gaten en is alles makkelijk te vervangen of met iets nieuws of zo. Heb die dakkapel laten installeren om makkelijk op het dak te kunnen voor mijn zonnepanelen en om de buitenunit op te zetten en te onderhouden. Vogeltjes nestelen, nou "that would be a first", het is daar koud/winderig/tochtig. Maar als er een wil, dan lijkt mij dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Giljohn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Beste Blihi,

Bedankt voor je reaktie. Al het bouten/moeren/ringen materiaal is RVS op een paar ringetjes na hier en daar.
Er is RVS A2 en RVS A4. Als je ook nog stalen ringetjes toepast zullen die als eerste wegrotten (en dat gaat vrij snel). Galvanische corrosie is echt iets om rekening mee te houden in de buitenlucht.
De koperen buizen zitten in het witte materiaal wat door de installateur is geïnstalleerd.
Dat witte spul hoort buiten ook afgetapet te worden. Geen idee of dat gedaan is, dat kan ik niet goed zien op de foto's, maar het zou wel moeten. Liefst met twee lagen. Vogels pikken hier anders gewoon stukjes uit en zodra er ergens een beschadiging in komt, komt er vocht in met alle gevolgen van dien (roest op het koper, verlies van isolatievermogen).

Die standaard-isolatie is minimaal. Er treed dus relatief veel verlies op in het stukje leiding tussen WP en binnen. Dat extra isoleren met Armaflex is zeker geen slecht idee.
De rest heb ik idd zelf bijgevuld om UV schade ad electrische leidingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Als het goed is, is er gebruik gemaakt van elektraspullen die tegen UV licht kunnen. Dus slagvaste buis etc. Zo niet, dan is daar al iets mis gegaan.
Het is CV spul en glanzend buiten en vlgs mij impermeabel voor vocht waarbij ik de sleuf zoveel mogelijk ad onderkant heb gedaan zodat evt vocht er niet inkomt of uitloopt.
Dit is zeker niet impermeabel voor vocht en is geschikt voor gebruik binnen. Ook dit wordt door vogels gebruikt als materiaal voor nesten. Maar goed, als je het verder niet als warmteisolatie gebruikt, maar puur voor het afdekken kan dat verder weinig kwaad.
Bij regelmatige bv halfjaarlijkse inspecties hou ik dit sowieso wel id gaten en is alles makkelijk te vervangen of met iets nieuws of zo. Heb die dakkapel laten installeren om makkelijk op het dak te kunnen voor mijn zonnepanelen en om de buitenunit op te zetten en te onderhouden. Vogeltjes nestelen, nou "that would be a first", het is daar koud/winderig/tochtig. Maar als er een wil, dan lijkt mij dat prima.
Het gaat er niet om dat vogeltjes daar gaan wonen, ze breken jouw isolatie af om nestjes te maken in bomen en struiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bij een monoblock zou je een stuk flexibel RVS buis toe kunnen passen, zoiets bijvoorbeeld: https://www.stoveparts.nl...t-2-x-wartel/#description

Het punt is dat de trillingen van de WP opgevangen worden. Met die stugge meerlagenbuis zou ik de WP ook niet op veren zetten. Dan gaat de leiding uiteindelijk stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Blihi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:11:
Bij een monoblock zou je een stuk flexibel RVS buis toe kunnen passen, zoiets bijvoorbeeld: https://www.stoveparts.nl...t-2-x-wartel/#description

Het punt is dat de trillingen van de WP opgevangen worden. Met die stugge meerlagenbuis zou ik de WP ook niet op veren zetten. Dan gaat de leiding uiteindelijk stuk.
Ok dank je dat is iets wat je er tussen zet? Misschien zit dat er bij mij wel tussen maar dat is lastig om te zien gezien er tape omheen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxeqbSdMvLu0nsfc9gxNbhWuBgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAfIEG4bnVYDZRFzYaCtzpj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3APkq-AamSVm0xw7OZZvea1bG4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eonhvWxIlsrv5QunIfDvlkMs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door JP1980 op 11-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik heb zo'n combi. Veren tussen de unit en het rvs, en rubber tussen bigfoots en de rvs kokers. Ik hoor niks meer. Unit staat op garagedak, dat wel. Alle contactgeluid is in principe weg, enige geluid is de unit zelf, wat je met de ergste kou nog wel kunt horen maar daar is verder ook weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net de soleco veerdempers binnen en wilde zaterdag de constructie maken. De constructie van de veerdempers zijn van gegalvaniseerd staal, terwijl de kokers en al mijn bouten, moeren en ringen RVS A2 zijn.

Voor zover ik weet gaat gegalvaniseerd staal niet goed samen met RVS. Ik kan de meegeleverde bouten en ringen van de veerdempers vervangen voor RVS, maar dan zit ik nog steeds met het staal in de demper zelf. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:08:
Ik heb net de soleco veerdempers binnen en wilde zaterdag de constructie maken. De constructie van de veerdempers zijn van gegalvaniseerd staal, terwijl de kokers en al mijn bouten, moeren en ringen RVS A2 zijn.

Voor zover ik weet gaat gegalvaniseerd staal niet goed samen met RVS. Ik kan de meegeleverde bouten en ringen van de veerdempers vervangen voor RVS, maar dan zit ik nog steeds met het staal in de demper zelf. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik zou gegalvaniseerde bouten gebruiken. Omdat er relatief weinig oppervlak is, zal de corrosie wel meevallen. De bouten zouden kunnen corroderen (niet je RVS kokers), en als het te erg wordt dan kun je ze vernieuwen (duurt wel een tijdje).
Je zou ook dunne kunststof ringen kunnen gebruiken. Niet te dik want kunststof kruipt en dan wordt de verbinding langzaam losser.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb een lap rubber tussen boutkop en rvs gedaan om contact maximaal te beperken. Zie over een paar jaar wel of vervangen nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaap19 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Ik zou gegalvaniseerde bouten gebruiken. Omdat er relatief weinig oppervlak is, zal de corrosie wel meevallen. De bouten zouden kunnen corroderen (niet je RVS kokers), en als het te erg wordt dan kun je ze vernieuwen (duurt wel een tijdje).
Je zou ook dunne kunststof ringen kunnen gebruiken. Niet te dik want kunststof kruipt en dan wordt de verbinding langzaam losser.
Helder, bedankt! Dan gebruik ik voor de kokers op kokers/de WP de rvs bouten en voor de kokers op bigfoots met veerdemper de meegeleverde gegalvaniseerde bouten met een kunststof sluitring op het rvs.

Ik zag dat de bigfoots met aluminium is, dus gegalvaniseerd staal met aluminium zou daar weer beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Anoniem: 1221402 Gegalvaniseerde bouten (8.8 of 10.8, dus niet Gamma 4.8 gebruiken) met kunststof ringen. Eventueel het gat in het RVS iets grote maken en daar nog een randje tape tussen doen.

Galvanische corrosie kan echt heel hard gaan als je niet uitkijkt. De buitenunit staat buiten, in regen en juist het (vuile) regenwater geleidt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Notehoutelade schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:22:
Heb een lap rubber tussen boutkop en rvs gedaan om contact maximaal te beperken. Zie over een paar jaar wel of vervangen nodig is.
Lap rubber of een kunsstof ring inderdaad. Rubber heeft als nadeel dat het vergaat en dat het indrukbaar is, waardoor je bouten niet goed vast kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blihi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:29:
@Anoniem: 1221402 Gegalvaniseerde bouten (8.8 of 10.8, dus niet Gamma 4.8 gebruiken) met kunststof ringen. Eventueel het gat in het RVS iets grote maken en daar nog een randje tape tussen doen.

Galvanische corrosie kan echt heel hard gaan als je niet uitkijkt. De buitenunit staat buiten, in regen en juist het (vuile) regenwater geleidt heel goed.
Hmm, de meegeleverde bouten van de veerdempers waren 4.8. Misschien dan ook maar een ander setje kopen. Een halve tot hele cm draad wilde ik met pvc tape intapen, zodat die paar mm contact met het draad ook voorkomen wordt.

Nu ik alles bij elkaar geraapt heb en alles af ging meten voor het boren morgen, vroeg ik mij af of het slim is om de wp op bigfoots te houden.

De geplande opstelling nu is:
WP - frame - veerdemper - bigfoot - betontegels - 3cm rubber tegels

Het eerste probleem is misschien een dubbele laag rubber icm de veren. Maar de frame en dempers is ook een verhoging van +-10-11cm, te veel voor de leidingen vermoed ik. Als ik de veerdempers in de betontegels vastmaak, scheelt het een hoop hoogte.

Zouden deze grondplaten geschikt zijn om een 75kg constructie in wind te houden? Ik vind zo'n moertje er best fragiel uit zien. Ik kan niet echt iets vinden met een vaste draadeind er in.
https://www.ventilatiesho...RhImRiAIhwP4aAtR3EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Thiazzz 60kg unit. Frame zelf gemaakt met RVS kokers van 40x40x3. 12 gaten boren was een leuk klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:02:
@Thiazzz 60kg unit. Frame zelf gemaakt met RVS kokers van 40x40x3. 12 gaten boren was een leuk klusje.
Het juiste boortje, laag toerental en veel boorolie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Tjee wat klinkt dat lastig. Hier gewoon direct naar 10mm geboord met boortje van de bouwmarkt in een eenvoudig kolomboormachine. Beetje olie om te koelen en wel zorgen dat ie scherp is, en anders eerst even slijpen. Zo spannend is rvs nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 08:20
ASW1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:59:
Mijn indruk is dat veren helpen, maar vooral ook een breder frame met veren.
De trillingen die een WP dan overdraagt zijn geen puntbelasting op 1 plek, maar meerdere belastingen verder uit elkaar. Daardoor ontstaan meerdere sinussen op verschillende plekken die elkaar gedeeltelijk weer opheffen, ipv 1 grote sinus die bouwdelen aan het resoneren krijgt op bepaalde eigenfrequenties.
Ik heb ook de indruk dat een frame met een beetje lengte slecht trillingen kan doorgeven. Ook verwacht ik dat kunststof opstelbalken de trillingen veel beter dempen dan staal/rvs. Geef met een hamer een klap op een stalen of kunststof balk en die stalen balk zal veel meer trillingen doorgeven. De dempingsfactor van kunststof is veel hoger.

Kunststof balkje is ook nog eens goedkoper en geen corrosie. Toch zie ik vooral staal/rvs hier voorbij komen. Dus als ik het mis heb lees ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
gebruiker001 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook de indruk dat een frame met een beetje lengte slecht trillingen kan doorgeven. Ook verwacht ik dat kunststof opstelbalken de trillingen veel beter dempen dan staal/rvs. Geef met een hamer een klap op een stalen of kunststof balk en die stalen balk zal veel meer trillingen doorgeven. De dempingsfactor van kunststof is veel hoger.
Kunststof balkje is ook nog eens goedkoper en geen corrosie. Toch zie ik vooral staal/rvs hier voorbij komen. Dus als ik het mis heb lees ik het graag.
Kunststof balkjes dempen helemaal niets. Staal ook niet. Dat doen de veren of rubbers. De voorkeur gaat naar veren omdat rubbers in de kou verstijven en dus niet meer dempen, terwijl juist als het koud is de WP harder moet werken.

Hoe groter te overspanning, hoe beter de demping.
gebruiker001 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:56:
[...]

De overspanning is ca. 2 m. Ik kan er zelf prima over lopen (puntlast 85 kg). Dus denk dat Monoblock verdeeld over 4 punten met 25 kg per punt op een stoeptegel ook wel zal gaan. Onder de stoeptegel wil ik wel wat rubber tegels toepassen om beschadiging dakbekleding te voorkomen.
Ik zou zeggen lees het topic eens terug. Je moet echt nadenken over massa. vier stoeptegeltjes gaan het verschil niet maken. Het probleem van puntmassa's op 1 punt van de balk is dat de trillingen naar die ene balk gaan en dus niet verdeeld worden over meerdere dakbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik heb het grind weggeschoven, en dan van onder naar boven: rubber tegels. stoeptegels, daarop de bigfoots. Zodanig uitgemeten dat dit gewicht ter hoogte van de dakbalken uitkomt. tussen de bigfoots rvs kokers en daarop de buitenunit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 11:19
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:39:
@Jaap19 lastig.. In hoeverre zouden zulke leidingen het ook begeven? En is het voor de ventilator ook geen probleem als die draait en het danst continu? Voor het geluid zal het vast goed helpen, maar als we met een jaar of 2 al een kapotte koelleiding hebben is dat het ook weer niet waard.

Wat ik wel zou kunnen doen is de ligging van xd kokers aanpassen. Nu rusten de horzontale kokers (1) op de verticale (2). Ik kan die omdraaien, maar dan wordt de WP door bouten vastgehouden. Lijkt me wat fragiel, maar zo kan ik de wp wel 4cm laten zakken. Dan hebben de koelleidingen een klein beetje speling en drukt het niet één veer flink omlaag. Maar dan zit ik verder nog steeds met een dansende WP.

Nog een laatste optie is de WP nog meer naar het midden van het dak. Maar dat durf ik dan weer niet, gezien er al 180kg op een platte houten dak ligt.
[Afbeelding]
Waar bevinden zich de veren nu?
Mij lijkt de ideale plek voor de veren tussen de betontegel en het metalen frame.
Als ik het goed begrijp kan een RVS M8 bout in klasse 70 1,6ton trekkracht hebben. Mij lijkt deze grens veel verder weg te liggen van de belasting die er nu op komt.

Eventueel kunnen er nog rubbermatten onder de tegels. Dat voorkomt ook beschadiging van het bitumen. Dit rubber zorgt ook weer voor extra demping van trillingen, maar kan ook de frequentie van trillingen die doorkomen veranderen die weer een resonantie tot gevolg kunnen hebben. Helaas is geen enkel dak hetzelfde en kan ook bij een bepaald vermogen wél een brom te horen zijn en bij een ander vermogen niet.
Mijn Elga Ace maakt in de stille stand meer lawaai dan in de normale stand. Lager vermogen in de stille stand geeft blijkbaar trillingen met een frequentie die beter naar binnen doordringen dan wanneer de pomp in hoog vermogen draait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-06 10:33
Geïnspireerd door dit topic heb ik zelf wat geknutseld om de trillingen van mijn warmtepomp te dempen. Zes bestellingen bij evenzoveel adresjes later is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/063VgFU_3urGmHMjez1JGN91Nv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MWs3ZdxLtQ4Ii0E3cJpLexb.jpg?f=fotoalbum_large

Van laag naar hoog:
  • 4x 62x 62x 6 mm wasmachine dempingsmatten. Goedkoop rubber.
  • 60 x 60 x 5 cm betontegels. Via Marktplaats gratis gescharreld. Excuus voor iedereen die in de polonaise achter mij aan reed terwijl ik iedere drempel nam met 15 km/u. }:O
  • 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 30-75 kg + 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 45-110 kg. Volgens mij over gedimensionaliseerd maar ik volg eens trouw het advies van de webshop.
  • Rvs zeskantbouten, borgmoeren en veerringen. Ik vond een webshop waar ik het grut per stuk kon bestellen!
  • 4x 150 cm lange rvs vierkante buizen 40 x 40 x 2 mm. Op maat laten maken. Gaatjes heb ik geboord met 10 en 12 mm cobalt metaalboor om het boren een beetje leuk te houden.
  • 8 kunststof eindkapjes 40 x 40 mm. Ik wil geen viezigheid in mijn mooie buizen.
Het geheel is met een ladderlift omhoog gebracht en daar vakkundig in elkaar geknutseld door de installateurs.

Het resultaat is verbluffend goed. Ik hoor compleet niks in de kamer onder de warmtepomp. Zelfs niet als ik 's nachts het raam open heb staan en aandachtig probeer te luisteren... Ik heb er verder vertrouwen in dat het frame de tand des tijds zal doorstaan en de warmtepomp stabiel staat. Een minpuntje is dat de veervoeten niet zijn gemonteerd in de betontegels. Dat was volgens de installateurs niet nodig (en ik vermoed dat ze er geen zin in hadden). Dat moet ik misschien zelf maar een keer doen...

Oja, nu nog iets verzinnen op het geluid van de circulatiepomp. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Jeroenvanb schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:31:
Geïnspireerd door dit topic heb ik zelf wat geknutseld om de trillingen van mijn warmtepomp te dempen. Zes bestellingen bij evenzoveel adresjes later is het resultaat:

[Afbeelding]

Van laag naar hoog:
  • 4x 62x 62x 6 mm wasmachine dempingsmatten. Goedkoop rubber.
  • 60 x 60 x 5 cm betontegels. Via Marktplaats gratis gescharreld. Excuus voor iedereen die in de polonaise achter mij aan reed terwijl ik iedere drempel nam met 15 km/u. }:O
  • 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 30-75 kg + 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 45-110 kg. Volgens mij over gedimensionaliseerd maar ik volg eens trouw het advies van de webshop.
  • Rvs zeskantbouten, borgmoeren en veerringen. Ik vond een webshop waar ik het grut per stuk kon bestellen!
  • 4x 150 cm lange rvs vierkante buizen 40 x 40 x 2 mm. Op maat laten maken. Gaatjes heb ik geboord met 10 en 12 mm cobalt metaalboor om het boren een beetje leuk te houden.
  • 8 kunststof eindkapjes 40 x 40 mm. Ik wil geen viezigheid in mijn mooie buizen.
Het geheel is met een ladderlift omhoog gebracht en daar vakkundig in elkaar geknutseld door de installateurs.

Het resultaat is verbluffend goed. Ik hoor compleet niks in de kamer onder de warmtepomp. Zelfs niet als ik 's nachts het raam open heb staan en aandachtig probeer te luisteren... Ik heb er verder vertrouwen in dat het frame de tand des tijds zal doorstaan en de warmtepomp stabiel staat. Een minpuntje is dat de veervoeten niet zijn gemonteerd in de betontegels. Dat was volgens de installateurs niet nodig (en ik vermoed dat ze er geen zin in hadden). Dat moet ik misschien zelf maar een keer doen...

Oja, nu nog iets verzinnen op het geluid van de circulatiepomp. 8)7
Goed bezig! Altijd mooi om te zien hoe mensen zelf een oplossing ontwerpen en bouwen. Eén vraagje, je betontegels liggen onder de veerconstructie. Heb je overwogen om gewicht op je frame te leggen om de trillingen te manipuleren?

En ik ben erg benieuwd of je je circulatiepomp ook stiller krijgt. Ik erger me daar ook mateloos aan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Al eens eerder gepost hier (dacht ik tenminste...)., van onder naar boven: rubber tegel, wasmachine trilmat, stoeptegel, bigfoot, rubber demper, rvs kokers, veren, buitenunit. Vanwege verval op het dak richting afvoer ligt op de lage delen 2 of 3 lagen trilmat, en het is zo gepositioneerd dat het gewicht ter hoogte van de dakbalken staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 22:17
greg-a schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:52:
[...]

hoe zie je dit voor je? waar zou je deze bevestigen, lijkt mij niet al te steving om de WP op te laten rusten
Op dezelfde plek als waar veren geplaatst zouden worden, dus onder het grote rvs frame.
Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:43:
[...]

Die hebben hetzelfde probleem als alle rubberen trillingsdempers: Ze worden harder naarmate het buiten kouder wordt.
En hoe hou je de WP hiermee op zijn plek? Er zit geen draadeind aan de onderkant, dus je WP staat los.
Het ene rubber is het andere niet. Dit is natuurrubber, wat tot -50 ofzo zijn elasticiteit en flexibiliteit behoudt. Ze (6 stuks) komen te staan op een plaat met een uitsparing erin waardoor het niet aan de wandel gaat. Als het geheel klaar is zal ik een foto plaatsen.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Hierbij de tekening van de trillingsdempend constructie met de parabolische dempers, want op foto zal niet alles meer te zien zijn. Bij de hoogte moet je de hoogte van de rvs kokers nog optellen, want dat is natuurlijk afhankelijk van welke grootte iemand voor kiest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJriezsU7wBA8xD-Djlgxv-LXy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/986NvLA6kBOxyES8zXYD2uAH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb net ook een eigen topic aangemaakt over de installatie van de wp, maar denk dat de info over deze constructie hier beter op zijn plek is. Als ik het toch daar i.p.v. hier moet plaatsen, dan hoor ik het wel.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:24
Ecowoman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:05:
Hierbij de tekening van de trillingsdempend constructie met de parabolische dempers, want op foto zal niet alles meer te zien zijn. Bij de hoogte moet je de hoogte van de rvs kokers nog optellen, want dat is natuurlijk afhankelijk van welke grootte iemand voor kiest.
[Afbeelding]
Ik heb net ook een eigen topic aangemaakt over de installatie van de wp, maar denk dat de info over deze constructie hier beter op zijn plek is. Als ik het toch daar i.p.v. hier moet plaatsen, dan hoor ik het wel.
1) om te beginnen een dikke +1 voor het maken van de tekening :)
2) in uw eigen topic wilt u denk ik verwijzen naar deze tekening/post - op dit moment verwijst u alleen naar deze pagina van het topic en niet direct naar uw post.
3) Ik ben niet heel bekend met EPDM - maar wellicht dat een stuk gewoon rubber beter werkt en goedkoper is.

ben evengoed benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
[Afbeelding]
Mooie constructie. Ik zou wel bang zijn dat de condensafvoer bevriest. Zo groot is het gaatje niet. En dan vult je kom zich met bevroren condens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
[Afbeelding]
Ik zou geen rubbers gebruiken en zeker geen parabolische i.v.m. de nadelen:
- Temperatuursafhankelijke stijfheid. Ze worden naarmate het kouder is, stijver. Dat wil je niet als juist dan de trillingen toenemen.
- Veroudering. Dat puntje waar 'ie op staat zal na jaren langzaam gaan verkruimelen. En microslip in het contact zal ook slijtage geven.

Ik neem aan dat het kuiltje bedoeld is om 'wandelen' tegen te gaan. Weet je zeker dat de unit niet al 'wandelend' het afvoergaatje gaat afdekken?

Het is een mooie tekening, maar er zitten allerlei details in om mogelijke problemen op te lossen. Ik zou kiezen voor simpele stalen veren, dan heb je al deze zorgen niet (KISS). Er staan hiervan prachtige voorbeelden in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
greg-a schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:42:
[...]

1) om te beginnen een dikke +1 voor het maken van de tekening :)
2) in uw eigen topic wilt u denk ik verwijzen naar deze tekening/post - op dit moment verwijst u alleen naar deze pagina van het topic en niet direct naar uw post.
3) Ik ben niet heel bekend met EPDM - maar wellicht dat een stuk gewoon rubber beter werkt en goedkoper is.

ben evengoed benieuwd naar het eindresultaat.
1) Thanks! 2) Thanks, inmiddels gewijzigd. 3) Zo'n trillingsdempende rubbermat voor wasmachines die de meesten hier onder de stoeptegel(s) gebruiken kan op die plek ook uiteraard als goedkope optie, beter of slechter zal het qua werking op die plek niet zijn, maar EPDM is wel goed qua weersbestendigheid. Voor de flap die de demper afschermt is EPDM wel handig en dat hadden we ook nog liggen.
Jaap19 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:26:
[...]

Ik zou geen rubbers gebruiken en zeker geen parabolische i.v.m. de nadelen:
- Temperatuursafhankelijke stijfheid. Ze worden naarmate het kouder is, stijver. Dat wil je niet als juist dan de trillingen toenemen.
- Veroudering. Dat puntje waar 'ie op staat zal na jaren langzaam gaan verkruimelen. En microslip in het contact zal ook slijtage geven.

Ik neem aan dat het kuiltje bedoeld is om 'wandelen' tegen te gaan. Weet je zeker dat de unit niet al 'wandelend' het afvoergaatje gaat afdekken?

Het is een mooie tekening, maar er zitten allerlei details in om mogelijke problemen op te lossen. Ik zou kiezen voor simpele stalen veren, dan heb je al deze zorgen niet (KISS). Er staan hiervan prachtige voorbeelden in dit forum.
Eerder noemde ik dat natuurrubber zijn flexibiliteit en elasticiteit tot -50 behoudt, dus lijkt me genoeg ;) Veroudering zal inderdaad plaatsvinden, maar stalen veren gaan er natuurlijk uiteindelijk ook aan.
De demper dekt het gaatje af en zal door het wandelen ervoor zorgen dat het gaatje opent.
KabouterSuper schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:46:
[...]

Mooie constructie. Ik zou wel bang zijn dat de condensafvoer bevriest. Zo groot is het gaatje niet. En dan vult je kom zich met bevroren condens.
We verwachten sowieso weinig condens. Er zit een EPDM-flap tussen het rvs-frame en de parabolische demper. Door het wandelen zal een evt. laagje ijs losbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 12:49
MoonSteen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:25:
Wij hebben een warmtepomp op onze aanbouw (houten dak) van ons huis staan. Nu horen we als de warmtepomp aangaat een brom in de hoeken van ons huis. Het gaat in ons geval duidelijk om de resonantie van het houten dak die ontstaat door de warmtepomp. Zoals te zien op onderstaande foto staat de warmtepomp alleen op BigFoots
[Afbeelding]
Nu zie ik in dit forum allemaal mooie constructies om de resonantie bij houten daken tegen te gaan, helaas heeft de warmtepomp geen flexibele leidingen dus we kunnen niet gemakkelijk experimenteren met opstellingen.

Daarom dachten we eraan om op het houten dak wat rubber matten met stoeptegels neer te leggen om het dak wat stijver te maken. Echter we hebben er geen verstand van en ik zie het niet terugkomen op dit forum dus vandaar mijn vraag of dat enige kans van slagen heeft.
Op veercinstructie zetten werkte bij mij goed op een houten dak. Al 2 jaar plezier van. Hoogte van big foots is hoogte van de constructie. Heb er ook flexibele leidingen (30cm) op laten zetten zodat er niet via die kant ook resonantie doorgegeven kan worden.

Balkje waar de veren op afsteunen aan de onderzijde is een kunststof balk. De kokers direct onder de WP zijn 50x50x2 RVS kokers.
TBV massa heb ik extra tegels aangebracht van 50x50cm waar de kunststof balk op rust. Kunststof balk zelf is haaks op de balkconstructie van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4ZGiKIsU_RESSBtyPCdTY6Ry3o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sBEuZyIH76PtiwpxXe0cBon2.jpg?f=user_large

Oude opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNSWQXc7dZ4UNpJOF5bhtWLrtNc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large

Nieuwe opstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door benthouse op 22-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Even terug naar de basis: De veren (en eventuele schuimblokjes) dempen de trillingen.

De H-opstelling is ALLEEN om de bewegingen van de buitenunit te verkleinen.
Stel dat de veer aan de linker kant 1cm inveert en aan de rechterkant 1cm uitveert.
Leg je daar een latje van 30cm op, dan zal deze behoorlijk schuin liggen.
Maar leg je er een lat van 150 cm op, dan zal deze vrijwel vlak blijven liggen.
Dat betekent dat met in- en uitveren van de veren in de wind, je buitenunit veel minder heen en weer zal slingeren op een lange lat/balk/koker.

Het feit dat de kokers zelf ook iets doorbuigen en daarmee dempen, is een kleine bonus. Maar dit is niet de essentie van zo'n opstelling.

Voor de opstelling op de H kun je 2 dingen doen:
1. Buitenunit in het midden plaatsen en de veren aanpassen (aan de zware kant ongeveer 2x zo zware veren als aan de lichte kant)
2. De buitenunit uit het midden plaatsen, zodat de belasting per veer gelijk is.

Mocht je voor optie 2 kiezen en de plaats willen bepalen:
- Zoek de gegevens van je kokers op, bv. berekenen met https://www.constructiononline.eu/nl/koker.php
- Zoek de E-modulus van het materiaal op (staal meestal 210.000 N/mm2, RVS meestal 195.000 N/mm2)
- Vul de gegevens in je berekening in, bv. op https://www.constructiebe...nica/liggers/ligger_2.php

In dit voorbeeld de volgende waarden aangenomen:
- Een buitenunit van ca 120 kg (1,2 kN) met een 1/3 - 2/3 gewichtsverdeling: 0,4kN en 0,8kN per kant en dus 2 x 0,2kN en 2 x 0,4kN per pootje.
- Pootjes aan de lange zijde 60cm = 600mm uit elkaar
- Koker van RVS 40x40x2mm en 1500mm lang
- Linker pootje op 350mm vanaf de zijkant, rechter pootje op 950mm (afstanden met trial&error bepaald)

Dit geeft als uitkomt een belasting op de 2 uiteinden van ieder 0,3kN. Daarmee kun je dus gelijke veren gebruiken.
Maar de buitenunit staat op 2 van deze kokers, dus controle: 4 x 30kg = 120kg en dat was het aangenomen gewicht van de buitenunit.
De doorzakking van deze koker is maximaal 2,5mm. Dat zal niemand slapeloze nachten geven.

In de andere richting (smalle kant van de warmtepomp) houd ik rekening met gelijke gewichtsverdeling over de pootjes, die 500mm uit elkaar staan.
En door de horizontale verschuiving, is de last aan de uiteinden overal gelijk (0.3kN)
Dus vul ik in: 2 punt lasten van 0,3kN op 500 en 1000mm van het uiteinde.
Dit levert vrijwel gelijke waarden op: 0,3kN op ieder steunpunt en een max doorbuiging van 2,5mm.

In dit voorbeeld zou een WP van 120kg dus prima staan op 4 RVS-kokers van 1500x40x40x2mm met een kleine verplaatsing (300mm) uit het midden.
Voor andere buitenunits of andere kokers is deze berekening natuurlijk makkelijk aan te passen.

En als de fabrikant van de WP het zwaartepunt in 2 richtingen netjes aangeeft, kun je dat natuurlijk direct in de berekening invullen. Nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
KifArU schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:24:
Even terug naar de basis: De veren (en eventuele schuimblokjes) dempen de trillingen.

De H-opstelling is ALLEEN om de bewegingen van de buitenunit te verkleinen.
Stel dat de veer aan de linker kant 1cm inveert en aan de rechterkant 1cm uitveert.
Leg je daar een latje van 30cm op, dan zal deze behoorlijk schuin liggen.
Maar leg je er een lat van 150 cm op, dan zal deze vrijwel vlak blijven liggen.
Dat betekent dat met in- en uitveren van de veren in de wind, je buitenunit veel minder heen en weer zal slingeren op een lange lat/balk/koker.

Het feit dat de kokers zelf ook iets doorbuigen en daarmee dempen, is een kleine bonus. Maar dit is niet de essentie van zo'n opstelling.

Voor de opstelling op de H kun je 2 dingen doen:
1. Buitenunit in het midden plaatsen en de veren aanpassen (aan de zware kant ongeveer 2x zo zware veren als aan de lichte kant)
2. De buitenunit uit het midden plaatsen, zodat de belasting per veer gelijk is.

Mocht je voor optie 2 kiezen en de plaats willen bepalen:
- Zoek de gegevens van je kokers op, bv. berekenen met https://www.constructiononline.eu/nl/koker.php
- Zoek de E-modulus van het materiaal op (staal meestal 210.000 N/mm2, RVS meestal 195.000 N/mm2)
- Vul de gegevens in je berekening in, bv. op https://www.constructiebe...nica/liggers/ligger_2.php

In dit voorbeeld de volgende waarden aangenomen:
- Een buitenunit van ca 120 kg (1,2 kN) met een 1/3 - 2/3 gewichtsverdeling: 0,4kN en 0,8kN per kant en dus 2 x 0,2kN en 2 x 0,4kN per pootje.
- Pootjes aan de lange zijde 60cm = 600mm uit elkaar
- Koker van RVS 40x40x2mm en 1500mm lang
- Linker pootje op 350mm vanaf de zijkant, rechter pootje op 950mm (afstanden met trial&error bepaald)

Dit geeft als uitkomt een belasting op de 2 uiteinden van ieder 0,3kN. Daarmee kun je dus gelijke veren gebruiken.
Maar de buitenunit staat op 2 van deze kokers, dus controle: 4 x 30kg = 120kg en dat was het aangenomen gewicht van de buitenunit.
De doorzakking van deze koker is maximaal 2,5mm. Dat zal niemand slapeloze nachten geven.

In de andere richting (smalle kant van de warmtepomp) houd ik rekening met gelijke gewichtsverdeling over de pootjes, die 500mm uit elkaar staan.
En door de horizontale verschuiving, is de last aan de uiteinden overal gelijk (0.3kN)
Dus vul ik in: 2 punt lasten van 0,3kN op 500 en 1000mm van het uiteinde.
Dit levert vrijwel gelijke waarden op: 0,3kN op ieder steunpunt en een max doorbuiging van 2,5mm.

In dit voorbeeld zou een WP van 120kg dus prima staan op 4 RVS-kokers van 1500x40x40x2mm met een kleine verplaatsing (300mm) uit het midden.
Voor andere buitenunits of andere kokers is deze berekening natuurlijk makkelijk aan te passen.

En als de fabrikant van de WP het zwaartepunt in 2 richtingen netjes aangeeft, kun je dat natuurlijk direct in de berekening invullen. Nog sneller.
Datt is inderdaad ook een goed optie. Heb inderdaad wel een beetje ruimte om de WP net wat uit het midden op de dwarsbalken te zetten zodat het zwaarte punt wat beter verdeeld is.

Dan is er alleen nog een verschil tussen voor-achter door de lengte van de koudemiddel leidingen. Maar dan zijn die links-rechts ook in evenwicht.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

• KifArU
  • Niet online
En voor de mensen die twijfelen om dit te doen: Morgen (black friday) 15% korting bij rvs-products.nl die een goedkope aanbieder lijken van deze kokers: https://www.rvs-products....-0-mm-rvs-316l-onbewerkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:24
SuperKris schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:37:
[...]

Vreemd. Ik heb ze weer toegevoegd :)
ik heb de amber even opgezocht en deze weegt 126kg (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00764). de veren die je noemt zijn geschikt tot 120KG - dat gewicht geldt voor het totaalgewicht van de wp. De amber is dus zwaarder dan de veren aankunnen, ze zullen dus niet helpen.

Overigens heb ik voor mijn hybride wp vibratiekit 1 30-55kg. Mijn WP weegt maar 35kg en de veren gaan toch een behoorlijk eind al naar beneden.

"normale " veren als deze (https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html) juiste gewicht voor jouw unit weet ik niet) zou ik niet zo snel direct onder de wp plaatsen, zeker als deze aan de muur hangt ivm omval gevaar.

Ik weet niet dit uberhaupt mogelijk is, maar zou je het omval gevaar met de "normale" veren kunnen beperken door de wp op rvs beugels te hangen en de rvs beugels dmv veren te verbinden met de muurbeugels die een stuk breder dan de wp worden geplaatst? Zie schetsje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm8-vpC38bnygujDFYUo2GSwx4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcUoFs1ZgyR3nhd1MyEdKOgZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door greg-a op 03-12-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:11
greg-a schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:03:
[...]

ik heb de amber even opgezocht en deze weegt 126kg (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00764). de veren die je noemt zijn geschikt tot 120KG - dat gewicht geldt voor het totaalgewicht van de wp. De amber is dus zwaarder dan de veren aankunnen, ze zullen dus niet helpen.

Overigens heb ik voor mijn hybride wp vibratiekit 1 30-55kg. Mijn WP weegt maar 35kg en de veren gaan toch een behoorlijk eind al naar beneden.

"normale " veren als deze (https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html) juiste gewicht voor jouw unit weet ik niet) zou ik niet zo snel direct onder de wp plaatsen, zeker als deze aan de muur hangt ivm omval gevaar.

Ik weet niet dit uberhaupt mogelijk is, maar zou je het omval gevaar met de "normale" veren kunnen beperken door de wp op rvs beugels te hangen en de rvs beugels dmv veren te verbinden met de muurbeugels die een stuk breder dan de wp worden geplaatst? Zie schetsje hieronder.

[Afbeelding]
Klopt, ik denk inderdaaf dat die veren mogelijk te zwak zijn. Wellicht is die "kale veer" inderdaad een beter alternatief. https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html

En dan in de combinatie van 2x 20-50kg en 2x 30-75kg.

Hoewel deze veren dus wat meer gewicht kunnen dragen, lijken deze ook wat hoger en kan ik mij voorstellen dat ze wat gevoeliger zijn voor inzakken. Ik denk niet dat ik echt ruimte heb voor een speciale beugel ofzo.

Ook kwam ik deze nog tegen: https://senor.es/en/indus...t-domestic-machines/tbmf/

Zijn voor rond de 50,- te koop, dus 200,- voor een hele unit. Erg veel geld maar als geluid is denk ik de grootste uitdaging en risico, dus misschien wel degelijk de moeite waard.
Pagina: 1 2