Glasvezel zonder 2in1 router-modem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-07 16:10
Beste Tweakers/tweakeraars(?),
Binnenkort ga ik verhuizen en ik wil dan ook graag wisselen van provider. De reden hiervoor is dat KPN (mijn huidige) alleen werkt met een Experiabox, waar ik voort een hekel aan heb gekregen. Als redelijk fanatieke gamer, ben ik nogal afhankelijk van een betrouwbare internetverbinding. Met de experiabox had ik altijd een dubbele NAT, omdat ik werk met een eigen Netgear router. De Experiabox hanteerde zelf een 'moderate' NAT, wat bijna niet te verhelpen was met portforwarden etc. Hierdoor werden alle capaciteiten van mijn router te niet gedaan. Liefst stap ik nu over naar een provider die zijn modem apart levert, waardoor ik mijn internet zelf kan regelen, en de router kan vervangen als ik zelf vind dat hij aan vervanging toe is.

Ik heb al gezien dat veel providers (zoals T-Mobile, XS4All en Fiber) langzaamaan aan het overstappen zijn naar deze hybride router/modems. Ziggo is sowieso geen optie omdat ik erg tevreden ben met glasvezel. Liefst stap ik wel over naar een alles-in-één pakket, met televisie en telefonie erbij inbegrepen. Gewoon één rekening enzo, voor het gemak. Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en is er op je nieuwe woonadres wel glasvezel beschikbaar?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
SMSfreakie schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:12:
en is er op je nieuwe woonadres wel glasvezel beschikbaar?
Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 12:35
Caiway levert bij de glasvezelpakketten alleen een modem maar het dekkingsgebied van de Caiway is niet zo groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 14:27
Bij Tmobile Kun je internet en tv gewoon uit elkaar trekken met vlans. Ik doe dit dmv een switch die IPTV direct doorgeeft aan de setop boxen en internet doorgeeft aan een aparte router. De modem/router van tmobile gebruik ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
Helaas leveren zij ook niet waar ik het nodig heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
gastje01 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:18:
Bij Tmobile Kun je internet en tv gewoon uit elkaar trekken met vlans. Ik doe dit dmv een switch die IPTV direct doorgeeft aan de setop boxen en internet doorgeeft aan een aparte router. De modem/router van tmobile gebruik ik niet meer.
Okay, mag ik dan vragen welke artikelen je dan precies nodig hebt? En verder, wat zijn jouw ervaringen met T-Mobile wat betreft snelheid en storingen etc.? Met de setupboxen bedoel je de tv-ontvangers denk ik? Sorry, maar ik ben niet erg ervaren met het splitsen van dit soort dingen, zoals vast al wel te merken was ;)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 29-01-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-08 21:03

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Your potato schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Okay, mag ik dan vragen welke artikelen je dan precies nodig hebt?
Een goede router, het liefst met WRT-ondersteuning. Even flashen, wat configuraties aanpassen, klaar. Hele Experiabox niet meer nodig. Hier wat topics omtrent KPN als voorbeeld.

Er zijn ook alternatieven zoals een EdgeRouter maar die hebben geen eigen WiFi alhoewel ik uit je startpost niet haal of je dat ook wil gebruiken.

Let wel: IP-telefonie is soms nog wel een dingetje als je het zelf wil afsplitsen zonder direct gebruik te maken van modem/router van je ISP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De fritz box routers van xs4all bieden genoeg mogelijkheden voor jouw wensen.

Snelheid is prima en de tv ontvangers zijn ook goed.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De experiabox heb je helemaal niet nodig met KPN. Je kan prima uit de voeten met een ander modem, bv die van ubiqiuiti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:44
Of een Mikrotik.
De keuze is reuze, je moet er alleen wel zelf iets voor doen. Het is niet plug&play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:28:
De experiabox heb je helemaal niet nodig met KPN. Je kan prima uit de voeten met een ander modem, bv die van ubiqiuiti
Inderdaad als je enigszins kennis hebt met het programmeren dan kan je een ubiqiuiti of mikrotik gebruiken.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Je hebt dan los nog wel een accesspoint nodig, maar er zijn legio mogelijkheden

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 28-01-2018 20:34 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Your potato schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Okay, mag ik dan vragen welke artikelen je dan precies nodig hebt? En verder, wat zijn jouw ervaringen met T-Mobile wat betreft snelheid en storingen etc.? Met de setupboxen bedoel je de tv-ontvangers denk ik? Sorry, maar ik ben niet erg ervaren met het splitsen van dit soort dingen, zoals vast al wel te merken was ;)
Natuurlijk. Ik heb alles met ubiquiti spul gedaan (Unifi security Gateway als router, 16 poorts poe switch met sfp-poorten, 2 accespoints voor de WiFi.

Als je al een fatsoenlijke router hebt kun je de USG al weg strepen, als je tevreden bent over je WiFi de accespoints ook. Wat je nodig hebt:
- Een router die aan de wan-kant met vlans om kan gaan
- Een manier om van glas naar utp te gaan. Dit kan met een switch of een mediaconverter van bijvoorbeeld TP-link.
- Een switch die om kan gaan met vlans (hierbij ga ik er van uit dat je ook tv wilt kijken, anders is dit niet eens nodig)

Telefonie is een lastiger geval. Voor zover ik weet geven providers hun SIP gegevens niet af en ben je dus altijd aangewezen op de meegeleverde router of telefonie die je niet van de provider af neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:27
gastje01 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Telefonie is een lastiger geval. Voor zover ik weet geven providers hun SIP gegevens niet af en ben je dus altijd aangewezen op de meegeleverde router of telefonie die je niet van de provider af neemt.
Telefonie zou eventueel indien je deze nodig hebt nog via een Voipbuster kunnen gaan (cheapconnect e.d.)
Je hebt dan alleen een C530 IP of N300 nodig voor je telefonie.

Dan heb je dat eventueel ook weer opgelost ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 28-01-2018 20:50 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
gastje01 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Natuurlijk. Ik heb alles met ubiquiti spul gedaan (Unifi security Gateway als router, 16 poorts poe switch met sfp-poorten, 2 accespoints voor de WiFi.

Als je al een fatsoenlijke router hebt kun je de USG al weg strepen, als je tevreden bent over je WiFi de accespoints ook. Wat je nodig hebt:
- Een router die aan de wan-kant met vlans om kan gaan
- Een manier om van glas naar utp te gaan. Dit kan met een switch of een mediaconverter van bijvoorbeeld TP-link.
- Een switch die om kan gaan met vlans (hierbij ga ik er van uit dat je ook tv wilt kijken, anders is dit niet eens nodig)

Als router heb ik de Netgear Nighthawk AC1900 R7000, heb ik een router die fatsoenlijk genoeg is om USG af te strepen en die 'aan de wan-kant met Vlan's om kan gaan'? Over de wifi ben ik zeker tevreden. Zoals ik het lees heb ik een switch nodig om van glasvezel naar utp te gaan, en telefonie wordt een heel ander probleem? :| Ik had toch gehoopt dat er anno 2018 nog wel een provider was die gewoon alleen een modem levert, althans een apart modem. Oorspronkelijk was ik klant bij OnsBrabantNet, die dit echt precies leverde hoe ik het wilde. Nu moet ik blijkbaar zelf vanalles in elkaar gaan knutselen. Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Your potato schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:51:
[...]
Zoals ik het lees heb ik een switch nodig om van glasvezel naar utp te gaan
Ligt eraan hoe het afgemonteerd is. Ik heb KPN Glas en daar zit een NTU tussen die al glas -> UTP doet. En de UTP prik ik in mijn Asus router.

Mocht je sowieso andere/extra switches in huis willen, dan moeten ze IGMP3 ondersteunen. In tegenstelling tot wat er in de Pricewatch staat, niet alle TP-Links kunnen dat. Het advies is dan, van mij, om NetGears in te zetten zoals pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
en telefonie wordt een heel ander probleem?
Mogelijk wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
MAX3400 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:54:
[...]

Ligt eraan hoe het afgemonteerd is. Ik heb KPN Glas en daar zit een NTU tussen die al glas
En wat is dan precies een NTU als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
http://netwerkje.com/aansluiting

De rest van die site is ook interessant als je naar glasvezel gaat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Your potato schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:00:
[...]

En wat is dan precies een NTU als ik vragen mag?
Zou dit niet een issue/vraag/onderzoek zijn als je weet wat er precies op je nieuwe adres geleverd kan worden? Je maakt je nu zorgen in dit topic over wat / hoe / waar moet worden aangesloten en mogelijk omgeleid maar je geeft ons geen info (denk ik) over wat er nu daadwerkelijk op het nieuwe adres aan hardware hangt / binnenkomt en welke opties de mogelijke ISP's jou al hebben gegeven om zaken aan te sluiten of af te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
MAX3400 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:05:
[...]

Zou dit niet een issue/vraag/onderzoek zijn als je weet wat er precies op je nieuwe adres geleverd kan worden? Je maakt je nu zorgen in dit topic over wat / hoe / waar moet worden aangesloten en mogelijk omgeleid maar je geeft ons geen info (denk ik) over wat er nu daadwerkelijk op het nieuwe adres aan hardware hangt / binnenkomt en welke opties de mogelijke ISP's jou al hebben gegeven om zaken aan te sluiten of af te splitsen.
Ik snap je zorgen zeker, ik had er niet bij stilgestaan dat men mij de richting in stuurde van zelf je netwerk regelen, waar ik dan op in ging. Dat was inderdaad niet de reden dat ik deze topic opende, ik hoopte namelijk dat er een provider zou zijn die zijn modem en router als aparte apparaten leverde, zodat ik makkelijk mijn eigen router kon installeren. Die optie blijkt er niet te zijn, waardoor ik nu aan het oriënteren ben om het zelf op te splitsen. Je hebt volledig gelijk dat dat niet in deze topic hoort. Het enige wat ik weet, is dat er aan hardware op mijn nieuwe adres niets is aan NTU's etc. Ik zou alleen hetgeen hebben dat meegeleverd wordt met de provider en mijn eigen NetGear die ik nu heb. Aan providers zouden KPN, T-Mobile, XS4All en Fiber als opties openstaan, maar suggesties voor providers zijn altijd welkom (gemeente Gemert-Bakel, Noord-Brabant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:44
Het enige wat ik weet, is dat er aan hardware op mijn nieuwe adres niets is aan NTU's etc.
Dan is de glasvezel nog niet afgemonteerd en ligt hij buiten tegen de gevel aan.
Er zullen dus nog monteurs nodig zijn om dit af te maken, kennelijk had de vorige bewoner daar geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom glas?

Ziggo levert in mijn beleving een prima dienst, veel waar voor je geld én het modem kan gewoon in bridge mode. Als je de keuze hebt tussen Ziggo koper met een modem in bridge of glas zonder bridge mogelijkheden lijkt het me een no-brainer.

Glas is niet zaligmakend. Glas is gaaf, maar tenzij je écht de symetrische verbinding of hoge snelheden nodig hebt, voor thuis redelijk nutteloos. (Leuk om te hebben, goed voor je e-penis maar met beperkt praktisch nut.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

unezra schreef op maandag 29 januari 2018 @ 07:50:
Waarom glas?

Ziggo levert in mijn beleving een prima dienst, veel waar voor je geld én het modem kan gewoon in bridge mode. Als je de keuze hebt tussen Ziggo koper met een modem in bridge of glas zonder bridge mogelijkheden lijkt het me een no-brainer.
Dus glas... Tenminste, als ik als voorbeeld mijn KPN neem, neem ik 200Mbit hogere downstream af en dik 450Mbit hogere upstream t.o.v. Ziggo. Daarbij in totaal 40 Euro aan kortingen (3x GSM, extra TV-pakket en korting op snelheid) en hiermee betaal ik netto maandelijks 22 Euro minder dan bij Ziggo.

En daarnaast, maar dat is mijn mening; de apparatuur van KPN (zelfs als je niet kan bridgen of wil vervangen in de meterkast), vind ik gebruiksvriendelijker dan het dichtgebouwde modem van Ziggo en de "relatief brakke" Connectbox.

Ach, ieder zijn heug en meug
Glas is niet zaligmakend. Glas is gaaf, maar tenzij je écht de symetrische verbinding of hoge snelheden nodig hebt, voor thuis redelijk nutteloos. (Leuk om te hebben, goed voor je e-penis maar met beperkt praktisch nut.)
Je doet nu een beetje alsof glas alleen voor pro-sumers is. Terwijl je bij KPN kan instappen op 40Mbit en dit kan uitbouwen tot 500Mbit. Het argument e-peen geldt dus ook andersom als ik 40Mbit glas zou hebben en jij hebt 300Mbit kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-08 18:16
Waarom glas?

Ziggo is ook niet zaligmakend. Daarbij is het ook fijn wanneer er wat concurrentie is en daarbij is een glasverbinding een prima alternatief.

Verder: glas an sich is zeker niet zaligmakend, maar het is ook pretty useless om nu bijvoorbeeld nieuwbouwhuizen te voorzien van een ouderwets koperlijntje. Ook denk ik dat het beter is op tijd te investeren in glas dan elke keer korte stukjes te blijven upgraden. Onder de streep is dat laatste een stuk prijziger.

Gelukkig staan er nu meer partijen op dan alleen de KPN die glas aan willen leggen en leveren, dus dat is een mooie ontwikkeling wat dat betreft. Bijvoorbeeld in het buitengebied van brabant (http://mabib.nl). Daar leveren partijen als Ziggo vaak niet eens (want: te duur en niet interessant). ADSL is op veel plekken gigantisch traag.

Natuurlijk, wanneer je al een "retesnelle" ziggo verbinding hebt in stedelijk/dorps gebied dan kan ik me voorstellen dat je hier weinig heil in ziet, maar ik zou verder kijken dan alleen je eigen woonsituatie. :)

Overigens is een symmetrische verbinding zeker wel interessant (ook voor de thuisgebruiker), zeker in een wereld waarin we steeds meer naar clouddiensten toe bewegen.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Waarom glas?

Waarbij je bij een glas-verbinding helemaal zonder de apparatuur van je provider zou kunnen als je dat zou willen.
Ik heb thuis bijvoorbeeld geen keuze. Ik woon in nieuwbouw (1,5 jaar oud) en er is enkel glas aangelegd, koper en coax zijn er überhaupt niet meer.

Verder ben ik het beperkt eens met je e-penis verhaal. Hoge snelheden voor thuis zijn leuk, maar lang niet altijd nodig. Daarbij is symmetrie wel prettig. 50/50 Mbit vind ik voor een beetje huishouden zonder speciale wensen vaak meer dan voldoende. Wanneer Ziggo een dergelijke verbinding aan zou bieden, in plaats van de 40/4 die ze nu hebben, konden er een hoop 200/20 abonnementjes naar beneden bijgesteld worden, waarschijnlijk exact de reden dat ze dit niet doen. De gebruikte techniek is hier bij niet relevant voor de eindgebruiker, de gemiddelde Tweaker hier heeft toch andere wensen dan de gemiddelde Nederlander denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Your potato schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:08:
Hierdoor werden alle capaciteiten van mijn router te niet gedaan. Liefst stap ik nu over naar een provider die zijn modem apart levert, waardoor ik mijn internet zelf kan regelen, en de router kan vervangen als ik zelf vind dat hij aan vervanging toe is.
Er zijn nog maar heel weinig providers die alleen een modem leveren. De reden hiervan is dat de meeste gebruikers helemaal geen eigen router willen aansluiten naar gewoon 'Wifi' willen hebben.

Wat echter bij de meeste, zo niet alle, Glasvezel providers mogelijk is is simpelweg een eigen router gebruiken. Meestal hebben die alleen ondersteuning nodig voor VLANS en dan ben je klaar. Twee providers als voorbeeld genomen:
- KPN / XS4all: http://netwerkje.com/eigen-router
- T-Mobile: \[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Het nadeel van het vervangen van de router van de providers is dat over het algemeen je telefonie niet meer kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

gastje01 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:44:
[...]

Waarbij je bij een glas-verbinding helemaal zonder de apparatuur van je provider zou kunnen als je dat zou willen.
Dat hangt 100% van je ISP af.
Zelfde geld voor xDSL, ook daar ontkom je niet altijd aan de modem van je ISP en de mogelijkheden die dat bied.

Alleen kabel zit je vast aan hun apparatuur, maar bij kabel (in ieder geval Ziggo) kun je dat ding dan weer in bridge mode laten zetten waardoor je de nadelen redelijk kunt ondervangen.
[...]
Ik heb thuis bijvoorbeeld geen keuze. Ik woon in nieuwbouw (1,5 jaar oud) en er is enkel glas aangelegd, koper en coax zijn er überhaupt niet meer.
Da's wel irritant. Ik snap de keuze, maar je zit dan vrijwel 100% vast aan 1 leverancier.
(Tenzij je zelf gaat laten graven. Nadeel: Da's duur.)
Verder ben ik het beperkt eens met je e-penis verhaal. Hoge snelheden voor thuis zijn leuk, maar lang niet altijd nodig. Daarbij is symmetrie wel prettig. 50/50 Mbit vind ik voor een beetje huishouden zonder speciale wensen vaak meer dan voldoende. Wanneer Ziggo een dergelijke verbinding aan zou bieden, in plaats van de 40/4 die ze nu hebben, konden er een hoop 200/20 abonnementjes naar beneden bijgesteld worden, waarschijnlijk exact de reden dat ze dit niet doen. De gebruikte techniek is hier bij niet relevant voor de eindgebruiker, de gemiddelde Tweaker hier heeft toch andere wensen dan de gemiddelde Nederlander denk ik.
Ik heb 500/50 thuis van Ziggo, symmetrie heb ik eigenlijk niet nodig en 50MBit up is meer dan prima. 50/50 of 500/50 maakt voor mij in de praktijk relatief weinig uit, al is 500/50 wel prettiger. 500/500 is natuurlijk helemaal fijn, maar voor mij zou dat vooral zijn "omdat het kan" want echt nut heb ik er niet voor. (Zeker niet met de veel strengere wetgeving op gebied van filesharing verdwijnt het nut van extreem hoge bandbreedtes voor thuis een beetje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
Het e-penis verhaal over glasvezel vind ik een beetje kortzichtig. Bij een verhuizing en wisseling van provider lijkt het mij juist slim om een beetje in de toekomst te kijken, zodat ik voorkom dat ik over drie jaar wéér alles moet ombouwen, omdat de oude kabels wel voort overbodig zijn. Nu zal het inderdaad voor een gemiddelde consument weinig verschil maken. Gelukkig heb ik wel voort redelijk ruime keuze in providers, het glasnet ligt nu een jaar of vijf bij mijn nieuwe adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Your potato schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:42:
Het e-penis verhaal over glasvezel vind ik een beetje kortzichtig. Bij een verhuizing en wisseling van provider lijkt het mij juist slim om een beetje in de toekomst te kijken, zodat ik voorkom dat ik over drie jaar wéér alles moet ombouwen, omdat de oude kabels wel voort overbodig zijn. Nu zal het inderdaad voor een gemiddelde consument weinig verschil maken. Gelukkig heb ik wel voort redelijk ruime keuze in providers, het glasnet ligt nu een jaar of vijf bij mijn nieuwe adres.
Ombouwen van kabels?

Je modem staat over het algemeen op het overdrachtspunt en dat is volgens mij voor glas, coax en dsl niet anders. Sowieso is het maar 1 kabel als je je modem / router op een centraal punt hebt staan.

Helaas heb ik de keuze niet. Ik kan kiezen tussen xDSL of kabel.
xDSL is traag en duur, kabel voor mij dus het enig serieuze alternatief.

Glas zou ik graag willen maar het zal nog wel ff duren voordat dat ook bij ons leverbaar is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
unezra schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Ombouwen van kabels?

Je modem staat over het algemeen op het overdrachtspunt en dat is volgens mij voor glas, coax en dsl niet anders. Sowieso is het maar 1 kabel als je je modem / router op een centraal punt hebt staan.

Helaas heb ik de keuze niet. Ik kan kiezen tussen xDSL of kabel.
xDSL is traag en duur, kabel voor mij dus het enig serieuze alternatief.

Glas zou ik graag willen maar het zal nog wel ff duren voordat dat ook bij ons leverbaar is. :(
Met oude kabels bedoel ik vooral aansluitingen naar mijn huis toe, ik snap dat er binnenshuis weinig verandert verder. Mij leek het alleen makkelijk om alles zo veel mogelijk toekomstbestendig te maken en laten we toegeven, glasvezel is de toekomst boven coax/dsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Your potato schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Met oude kabels bedoel ik vooral aansluitingen naar mijn huis toe, ik snap dat er binnenshuis weinig verandert verder. Mij leek het alleen makkelijk om alles zo veel mogelijk toekomstbestendig te maken en laten we toegeven, glasvezel is de toekomst boven coax/dsl.
Ik weet het niet. Aan de ene kant denk ik "ja, glas heeft de toekomst want volstrekt universeel", aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het ook nadelen heeft. (Al kan ik me zo, los van de kostprijs, even niet snel bedenken wat precies.)

Wellicht dat een glas expert daar wat meer over kan zeggen. :)

Op dat gebied heb je iig wel gelijk. Glas is as-such een betere optie in de toekomst maar als je nu glas, dsl en coax al binnen hebt, is glas niet per-se de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn n=klein aantal ervaring met een aantal jaren (sinds december 2012) FttH:

-Zeer constante kwaliteit van de verbinding.
-Uitgezonderd een incidentele (landelijke) storing bij de ISP, nooit onderbrekingen.
-Ongevoelig voor zaken als blikseminslag. Uiteraard kan een graafmachine elke kabel door midden hakken, maar elektromagnetische storingen hebben geen invloed op in de grond aanwezige fibers...
In de jaren daarvoor (en ook nu nog steeds op andere locaties zonder FttH), regelmatig 'vage' storingen die vrijwel altijd te maken hebben met koper (dus ook coax!) geneuzel en alles wat daar aan geknoopt is. :-(
-Sinds enige tijd gebruik ik een rechtstreekse feed van het fiber signaal naar de FRITZ!Box (5490). M.a.w. dat scheelt ook weer een glas/UTP conversieslag. Weer een actief (energie verbruikend) component minder.
-Glasvezelkabels overbruggen veel grotere afstanden, zonder dat additionele elektrische versterking van het signaal nodig is, zoals bij (getwiste) koperkabels en/of hoogfrequent coaxkabels wel nodig is.

Uiteraard gaat het niet alleen om de fysieke infrastructuur, maar ook om de diensten/apparatuur die de ISP inzet om het signaal/dienst bij jou thuis te leveren.

Nu ben ik tevreden met de door de ISP (Xs4all) geleverde FRITZ!Box (5490), maar er zijn ook mensen die het fiber patchkabeltje rechtstreeks in hun eigen lokale netwerk apparatuur steken en dat verder in huis afhandelen. Dan heb je dus helemaal geen router/modem van de ISP nodig.

Ik zie geen enkele reden om, zeker bij nieuwbouw, geen glasvezel toe te passen...
De aanlegkosten zitten 'm voornamelijk in het arbeidsloon. Of je nou een gat moet graven voor een coax, een getwiste koperbundel of een glasvezelstreng, gaten graven is altijd duur. ;)
Bovendien gebruikt vrijwel iedereen (ja, ook de kabelaar!) glasvezel in z'n toevoer infrastructuur. Slechts de laatste kilometer richting je huis, is helaas nog een kostbaar metaal bevattende kabel. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:59
ehtweak schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:40:
Mijn n=klein aantal ervaring met een aantal jaren (sinds december 2012) FttH:

Ik zie geen enkele reden om, zeker bij nieuwbouw, geen glasvezel toe te passen...
De aanlegkosten zitten 'm voornamelijk in het arbeidsloon. Of je nou een gat moet graven voor een coax, een getwiste koperbundel of een glasvezelstreng, gaten graven is altijd duur. ;)
Bovendien gebruikt vrijwel iedereen (ja, ook de kabelaar!) glasvezel in z'n toevoer infrastructuur. Slechts de laatste kilometer richting je huis, is helaas nog een kostbaar metaal bevattende kabel. :Y
Als ik je mag verbeteren: qua kosten zitten er grote verschillen. Het FttH netwerk is landelijk gezien nou eenmaal lang zo verspreid niet als het kopernetwerk. Als er een nieuwbouwproject wordt gepland in een stad of gebied waar geen glasvezel ligt moet alles nog aangelegd worden. Inderdaad zijn de graafkosten op het project zelf wel vergelijkbaar, maar voor glas is ook een nieuwe Pop nodig (duur), nieuwe apparatuur in die PoP en een backhaul/backbone aanleg) naar die PoP toe. Al die kosten worden omgeslagen op het aantal huizen en dan is koper toch vaak veel goedkoper omdat men daarbij vanaf het nieuwbouwproject alleen naar de dichtstbijzijnde hoofdkabel met voldoende aders hoeft aan te graven. En door het fijnmazige kopernetwerk is dat vaak een stuk dichterbij en dus goedkoper.

Gelukkig zie je nu wel dat door diverse zaken de keuze toch steeds meer op FttH valt. Een veel kleine en dus goedkopere PoP (model straatkast) en een steeds fijnmaziger netwerk van glas zorgt er voor dat de kosten per woning lager worden en de keuze dus makkelijker wordt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dank voor de aanvullig @Barre73 d:)b
Barre73 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Gelukkig zie je nu wel dat door diverse zaken de keuze toch steeds meer op FttH valt. Een veel kleine en dus goedkopere PoP (model straatkast) en een steeds fijnmaziger netwerk van glas zorgt er voor dat de kosten per woning lager worden en de keuze dus makkelijker wordt.
Juist! Gelukkig maar. :)

Bij nieuwbouw doelde ik op b.v. een compleet nieuwe wijk. Glasvezel backbone ligt er toch wel, tussen al die centrales in iedere stad/dorp.
Als er dan ergens een stuk grond bestemd is voor een nieuwe wijk, moet er riool, water, wegen en data infrastructuur aangelegd worden. Of die nieuwe wijkPOP dan met Cu DSLAMs gevuld moet worden of met FttH (desnoods GPON) apparatuur, maakt ook weinig meer uit.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-08 18:37
Wat betreft telefoon: XS4ALL geeft gewoon de gegevens vrij. Je kan evt hun Fritzbox als DECT centrale opzetten door deze in een andere router te prikken en als client te verbinden. Je hebt dan het modem/router ding van je provider als volledige DECT centrale en die is in de Fritzboxen vrij uitgebreid. Dat kan gewoon via een Asus/Netgear of wat voor een router dan ook voorzover ik weet. De login gegevens geeft xs4all gewoon vrij.

Die R7000 is een broadcom router. Die kan geflasht worden met Wikipedia: Tomato (firmware) dan creeer je een VLAN aware router en heb je dus geen nieuwe hardware nodig wat betreft de router.

Dit draadje: [XS4All] Wel IPTV, geen internet - Tomato Firmware heb ik gebruikt om de VLANs in te stellen.

Xs4all is redelijk prijzig maar biedt wel veel extra's (vind ik) zoals een shell om op in te loggen. De support is niet meer wat het nooit geweest is het is niet zoals vroeger dat er IT'ers op de helpdesk zitten maar in vergelijking met KPN/Ziggo/Telfort kan je echt hogere kwaliteit verwachten (nee ik heb geen aandelen in xs4all BV).

Ik heb zelf xDSL enige andere optie is Ziggo. Ik zou God op m'n blote knieen danken als er glasvezel beschikbaar zou zijn. Glasvezel is gewoon een directe verbinding. Bij xDSL is er een modem nodig om de dsl sync op te zetten. Bij Ziggo heb je ook een modem nodig om de verbinding tot stand te brengen.

Bij glasvezel heb je in feite alleen een router nodig die PPPoE kan, een echt modem heb je totaal niet nodig. Je bent daardoor dus volledig vrij in het kiezen van je apparatuur. Alleen de meeste providers geven de VOIP gegevens niet vrij.
Pagina: 1