Heeft er iemand ervaring met Speetherm? Dat is opbouw-vloerverwarming, bestaande uit EPS-platen van 1,5 cm dik waarin verwarmingsbuizen komen en aluminium platen die de warmte verspreiden onder de dekvloer (bvb. laminaat).

Uiteraard is een volledig nieuw aangelegde vloerverwarming met dikke isolatie beter, maar dan beland je al gauw tussen de 5000 en 10000 euro (en dus ook weer een langere terugverdientijd).
Ik overweeg verschillende systemen om mijn huis klaar te maken voor een LW-warmtepomp. Ons huis is 36 jaar oud, maar goed geïsoleerd (meer info hier).
Van gemakkelijk en weinig efficiënt naar moeilijk en efficiënter:
-Radiatorventilatoren (enkel voor de grootste radiator):
283€ - https://www.eco-logisch.b...imate-Booster-180-cm-7616
-Radiators in woonkamer vervangen door nieuwe:
Huidige (type 22) = max 5100W
Nieuwe (type 33) = max 8300W (871 euro voor 3 radiatoren)
Convectors:
1000-1500 euro voor 3 stuks? Ik wacht nog op een offerte.
Door de rare positie van onze leidingen zal ik nieuwe radiators en convectors niet zelf kunnen plaatsen, dus extra kosten om te laten plaatsen.
Wandverwarming (voor 1 muur van 4 meter, als bijverwarming):
1142€ - https://www.eco-logisch.b...arming---moduleplaten-947
Vloerverwarming op bestaande vloer
2616€: 2266 euro voor Speetherm (op basis van offerte) en 350 voor laminaat (35m² aan 10€/m²). Dit zal ik volledig zelf kunnen uitvoeren, behalve de aansluiting op de CV-ketel.
Vloerverwarming frezen
3000 euro? en dan is er geen isolatie onder + laminaat bijtellen
Volledige vloerverwarming
5000 tot 10000 euro (7500 euro in dit voorbeeld)
Een dikkere isolatie onder de Speetherm zou beter zijn, maar warmte stijgt, dus ik denk dat men dat ook niet moet overschatten. Laminaat isoleert, maar we zouden slechts 7mm dikke laminaat kiezen (hier* kan je de isolatiewaarden zien en we er zouden deze folie onder leggen)
*is men in dat document niet overdreven strikt? als je dat leest zou je bang zijn om er aan te beginnen, terwijl men hier zegt dat het perfect geschikt is (zelfde laminaat-fabrikant). Vooral het volgende wordt moeilijk als ik nog met gas verwarm: "Verander de temperatuur ALTIJD STAPSGEWIJS bij het begin en het einde van een verwarmingsperiode."

Uiteraard is een volledig nieuw aangelegde vloerverwarming met dikke isolatie beter, maar dan beland je al gauw tussen de 5000 en 10000 euro (en dus ook weer een langere terugverdientijd).
Ik overweeg verschillende systemen om mijn huis klaar te maken voor een LW-warmtepomp. Ons huis is 36 jaar oud, maar goed geïsoleerd (meer info hier).
Van gemakkelijk en weinig efficiënt naar moeilijk en efficiënter:
-Radiatorventilatoren (enkel voor de grootste radiator):
283€ - https://www.eco-logisch.b...imate-Booster-180-cm-7616
-Radiators in woonkamer vervangen door nieuwe:
Huidige (type 22) = max 5100W
Nieuwe (type 33) = max 8300W (871 euro voor 3 radiatoren)
Convectors:
1000-1500 euro voor 3 stuks? Ik wacht nog op een offerte.
Door de rare positie van onze leidingen zal ik nieuwe radiators en convectors niet zelf kunnen plaatsen, dus extra kosten om te laten plaatsen.
Wandverwarming (voor 1 muur van 4 meter, als bijverwarming):
1142€ - https://www.eco-logisch.b...arming---moduleplaten-947
Vloerverwarming op bestaande vloer
2616€: 2266 euro voor Speetherm (op basis van offerte) en 350 voor laminaat (35m² aan 10€/m²). Dit zal ik volledig zelf kunnen uitvoeren, behalve de aansluiting op de CV-ketel.
Vloerverwarming frezen
3000 euro? en dan is er geen isolatie onder + laminaat bijtellen
Volledige vloerverwarming
5000 tot 10000 euro (7500 euro in dit voorbeeld)
Een dikkere isolatie onder de Speetherm zou beter zijn, maar warmte stijgt, dus ik denk dat men dat ook niet moet overschatten. Laminaat isoleert, maar we zouden slechts 7mm dikke laminaat kiezen (hier* kan je de isolatiewaarden zien en we er zouden deze folie onder leggen)
*is men in dat document niet overdreven strikt? als je dat leest zou je bang zijn om er aan te beginnen, terwijl men hier zegt dat het perfect geschikt is (zelfde laminaat-fabrikant). Vooral het volgende wordt moeilijk als ik nog met gas verwarm: "Verander de temperatuur ALTIJD STAPSGEWIJS bij het begin en het einde van een verwarmingsperiode."