Ervaringen/meningen over opbouw-vloerverwarming (Speetherm)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met Speetherm? Dat is opbouw-vloerverwarming, bestaande uit EPS-platen van 1,5 cm dik waarin verwarmingsbuizen komen en aluminium platen die de warmte verspreiden onder de dekvloer (bvb. laminaat).

Afbeeldingslocatie: https://architectenweb.nl/media/illustrations/2014/06/62471dc5-3263-4778-833c-ac06588712b7_400.png

Uiteraard is een volledig nieuw aangelegde vloerverwarming met dikke isolatie beter, maar dan beland je al gauw tussen de 5000 en 10000 euro (en dus ook weer een langere terugverdientijd).

Ik overweeg verschillende systemen om mijn huis klaar te maken voor een LW-warmtepomp. Ons huis is 36 jaar oud, maar goed geïsoleerd (meer info hier).

Van gemakkelijk en weinig efficiënt naar moeilijk en efficiënter:

-Radiatorventilatoren (enkel voor de grootste radiator):
283€ - https://www.eco-logisch.b...imate-Booster-180-cm-7616

-Radiators in woonkamer vervangen door nieuwe:
Huidige (type 22) = ​max 5100W
​Nieuwe (type 33) = max 8300W (871 euro voor 3 radiatoren)

Convectors:
1000-1500 euro voor 3 stuks? Ik wacht nog op een offerte.

Door de rare positie van onze leidingen zal ik nieuwe radiators en convectors niet zelf kunnen plaatsen, dus extra kosten om te laten plaatsen.

Wandverwarming (voor 1 muur van 4 meter, als bijverwarming):
1142€ - https://www.eco-logisch.b...arming---moduleplaten-947

Vloerverwarming op bestaande vloer
2616€: 2266 euro voor Speetherm (op basis van offerte) en 350 voor laminaat (35m² aan 10€/m²). Dit zal ik volledig zelf kunnen uitvoeren, behalve de aansluiting op de CV-ketel.

Vloerverwarming frezen
3000 euro? en dan is er geen isolatie onder + laminaat bijtellen

Volledige vloerverwarming
5000 tot 10000 euro (7500 euro in dit voorbeeld)

Een dikkere isolatie onder de Speetherm zou beter zijn, maar warmte stijgt, dus ik denk dat men dat ook niet moet overschatten. Laminaat isoleert, maar we zouden slechts 7mm dikke laminaat kiezen (hier* kan je de isolatiewaarden zien en we er zouden deze folie onder leggen)

*is men in dat document niet overdreven strikt? als je dat leest zou je bang zijn om er aan te beginnen, terwijl men hier zegt dat het perfect geschikt is (zelfde laminaat-fabrikant). Vooral het volgende wordt moeilijk als ik nog met gas verwarm: "Verander de temperatuur ALTIJD STAPSGEWIJS bij het begin en het einde van een verwarmingsperiode."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
De isolatie van speetherm is inderdaad minimaal. Dat warmte stijgt is bij warme lucht relevant. Hier speelt dat niet. Je hebt onder de verwarmingsbuizen ca. 2mm eps zitten. Daarom ga je gewoon heel veel warmte de kruipruimte insturen. Als je je vloer niet van onderen isoleert kost dat heel veel energie.

De “striktheid” van het document van unilin kunnen wij niet beoordelen. Uiteraard dekt een leverancier zich in, maar de vraag is ook hoeveel risico jij bereid bent om te nemen. Bij “0” gewenst risico moet je je gewoon houden aan de opgave van Unilin.

Het stapsgewijs verhogen van temperatuur zal in de praktijk inhouden dat je geen of nauwelijks nachtverlaging gaat toepassen. Lekker comfortabel en goed voor je vloer.

[ Voor 59% gewijzigd door blissard op 27-01-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartdijs
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-11-2022
Je noemt hier allerlei prijzen, maar het belangrijkste is: wat zijn de oppervlakten waarvoor je vloerverwarming wenst? (hoeveel verschillende ruimten, verdeeld voer hoeveel etages?)
Ik zou een systeem met deze diameter buis niet aanraden. zeker niet wanneer je overweegt om een warmtepomp aan te schaffen.
Kijk eens voor meer informatie over droogbouwsystemen: www.droogbouw-vloerverwarming.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 08:29:
Heeft er iemand ervaring met Speetherm? Dat is opbouw-vloerverwarming, bestaande uit EPS-platen van 1,5 cm dik waarin verwarmingsbuizen komen en aluminium platen die de warmte verspreiden onder de dekvloer (bvb. laminaat).

[afbeelding]

[video]

Uiteraard is een volledig nieuw aangelegde vloerverwarming met dikke isolatie beter, maar dan beland je al gauw tussen de 5000 en 10000 euro (en dus ook weer een langere terugverdientijd).

Ik overweeg verschillende systemen om mijn huis klaar te maken voor een LW-warmtepomp. Ons huis is 36 jaar oud, maar goed geïsoleerd (meer info hier).

Van gemakkelijk en weinig efficiënt naar moeilijk en efficiënter:

-Radiatorventilatoren (enkel voor de grootste radiator):
283€ - https://www.eco-logisch.b...imate-Booster-180-cm-7616

-Radiators in woonkamer vervangen door nieuwe:
Huidige (type 22) = ​max 5100W
​Nieuwe (type 33) = max 8300W (871 euro voor 3 radiatoren)

Convectors:
1000-1500 euro voor 3 stuks? Ik wacht nog op een offerte.

Door de rare positie van onze leidingen zal ik nieuwe radiators en convectors niet zelf kunnen plaatsen, dus extra kosten om te laten plaatsen.

Wandverwarming (voor 1 muur van 4 meter, als bijverwarming):
1142€ - https://www.eco-logisch.b...arming---moduleplaten-947

Vloerverwarming op bestaande vloer
2616€: 2266 euro voor Speetherm (op basis van offerte) en 350 voor laminaat (35m² aan 10€/m²). Dit zal ik volledig zelf kunnen uitvoeren, behalve de aansluiting op de CV-ketel.

Vloerverwarming frezen
3000 euro? en dan is er geen isolatie onder + laminaat bijtellen

Volledige vloerverwarming
5000 tot 10000 euro (7500 euro in dit voorbeeld)

Een dikkere isolatie onder de Speetherm zou beter zijn, maar warmte stijgt, dus ik denk dat men dat ook niet moet overschatten. Laminaat isoleert, maar we zouden slechts 7mm dikke laminaat kiezen (hier* kan je de isolatiewaarden zien en we er zouden deze folie onder leggen)

*is men in dat document niet overdreven strikt? als je dat leest zou je bang zijn om er aan te beginnen, terwijl men hier zegt dat het perfect geschikt is (zelfde laminaat-fabrikant). Vooral het volgende wordt moeilijk als ik nog met gas verwarm: "Verander de temperatuur ALTIJD STAPSGEWIJS bij het begin en het einde van een verwarmingsperiode."
Ik heb het toegepast. Zie: http://geen-energierekeni...toch-vloerverwarming.html
Als je het op een begane grond vloer toepast, moet je wel terdege de vloer extra isoleren. Of onder de vloer, of op de vloer maar dan onder de speetherm. Dat laatste kost natuurlijk opbouwhoogte.
Waarom denk je, dat anders in het bouwbesluit tegenwoordig Rc=3,5 m2K/W wordt geëist voor vloeren (zelfs al zonder vloerverwarming).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
blissard schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:50:
De isolatie van speetherm is inderdaad minimaal. Dat warmte stijgt is bij warme lucht relevant. Hier speelt dat niet. Je hebt onder de verwarmingsbuizen ca. 2mm eps zitten. Daarom ga je gewoon heel veel warmte de kruipruimte insturen. Als je je vloer niet van onderen isoleert kost dat heel veel energie.
We hebben geen kruipruimte. Het is ook zo dat de aluminium platen de warmte van de buizen geleidt en dat die grotendeels boven de 1,5 cm isolatie liggen.
aartdijs schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:19:
Je noemt hier allerlei prijzen, maar het belangrijkste is: wat zijn de oppervlakten waarvoor je vloerverwarming wenst? (hoeveel verschillende ruimten, verdeeld voer hoeveel etages?)
Ik zou een systeem met deze diameter buis niet aanraden. zeker niet wanneer je overweegt om een warmtepomp aan te schaffen.
Kijk eens voor meer informatie over droogbouwsystemen: www.droogbouw-vloerverwarming.nl
Bedankt voor de link, het systeem van 30mm ziet er interessanter uit.

Het gaat over 35 m² en enkel de benedenverdieping. Zithoek + living:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nofSJb/Plan_1.jpg
Zwerius schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Ik heb het toegepast. Zie: http://geen-energierekeni...toch-vloerverwarming.html
Als je het op een begane grond vloer toepast, moet je wel terdege de vloer extra isoleren. Of onder de vloer, of op de vloer maar dan onder de speetherm. Dat laatste kost natuurlijk opbouwhoogte.
Waarom denk je, dat anders in het bouwbesluit tegenwoordig Rc=3,5 m2K/W wordt geëist voor vloeren (zelfs al zonder vloerverwarming).
Een te hoge vloer zou een probleem zijn ter hoogte van de inkomhal, maar misschien went het wel. De maximale verhoging is 6 cm, daar begint het schuifraam. Nog een alternatief is plafondverwarming, zou dit even rendabel kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aartdijs schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:19:
Ik heb een offerte gevraagd voor het EPS30-systeem, de buizen zijn 16mm met een tussenafstand van 12,5 cm en de prijs is 4200 euro (5000 incl. plaatsing). Het Speetherm-systeem heeft buizen van 12mm met een tussenafstand van 10 cm en kost slechts 2300 euro. Misschien compenseert de kleinere afstand gedeeltelijk de kleinere diameter? Het EPS30-systeem heeft een betere isolatie, maar door het dunnere Speetherm-systeem kan ik eronder nog extra platen leggen, voor 560 euro kan ik er 3 cm onder leggen: https://www.gamma.be/nl/a...id%3Db_product_b021531056

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 31-01-2018 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ennas7
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03 03:41
Ik ben zelf aan het kijken naar opbouwsystemen voor een slaapkamer (25m2) en twee ateliers (12m2 en 20m2) op de 1ste verdieping omdat fresen mij te riskant lijkt. Eén kamer ligt boven een onverwarmde inpandige garage dus ik vermoed dat ik daar extra moet gaan isoleren.

Voor welk systeem ben je uiteindelijk gegaan? Bevalt het? En, wat had je anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
Zwerius schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Mooi, welk systeem van Warp vondt je het prettigst om te leggen en welk is het prettigst in gebruik?
Ik heb een WP met LTV radiatoren, maar aangezien de parketvloer aan vervanging toe is, en ik deze eigenlijk niet wil verwijderen omdat hij, incl onderliggende spaanplaat, aan de betonvloer verlijmd zit, zoek ik een betaalbaar opbouw vvw systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:06
amarkest schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Mooi, welk systeem van Warp vondt je het prettigst om te leggen en welk is het prettigst in gebruik?
Ik heb een WP met LTV radiatoren, maar aangezien de parketvloer aan vervanging toe is, en ik deze eigenlijk niet wil verwijderen omdat hij, incl onderliggende spaanplaat, aan de betonvloer verlijmd zit, zoek ik een betaalbaar opbouw vvw systeem.
@amarkest ik heb warp achter een panasonic monoblock hangen, werkt super.
Nadeel is korte groepen, bij 10 mm slang kan je 40 merer per groep aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 14:42
Wij hebben onlangs een jaren 30 woning gekocht. Deze zal volledig gerenoveerd en geïsoleerd worden. Ook de CV-installatie zal volledig vernieuwd moeten worden. De begane grondvloer is deels van hout en deels van beton. De volledige vloer zullen we gaan verwijderen en laten isoleren. Daarna komt er overal een betonnen vloer te liggen. De volledige beganegrondvloer zal voorzien worden van "normale" vloerverwarming. Echter willen wij ook graag vloerverwarming op de eerste verdieping. Deze verdiepingsvloer is volledig hout. Nu gaf de aannemer aan dat het verstandig is om deze vloer volledig van Fermacell (EPS) te voorzien. Hierdoor wordt het iets geïsoleerd en krijg je minder doorgeefgeluid naar de benedenverdieping toe. Het leggen van deze vloer zal circa 3750 euro gaan kosten (inclusief materiaal). Daarbij komt dan nog het aanleggen van de leidingen en radiatoren op elke slaapkamer. Nu viel ons oog op dit systeem van Warp-systems. Dit lijkt ons namelijk ideaal. De EPS platen die volgens de aannemer gelegd moeten zitten hier al bij in en het scheelt ons het aanleggen van radiatoren op de verdieping. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met dit systeem en of het jullie logisch klinkt om dit in ons nieuwe huis aan te leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik zie trouwens ook dat er mogelijkheden zijn om fermacell platen te leggen en deze in te frezen om er vervolgens vloerverwarming in te leggen. Wat zou het ten opzichte van dat Warp-systems systeem verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58

blitzkrieg

Whoop Whoop!

@Sunri5e ik heb begin van het jaar droogbouw gelegd met daarover fermacell, zie: Droogbouw vloerverwarming.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:51
Ik heb zelf speetherm aangelegd op de begane grond van mijn huis en dat bevalt goed.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
ron321 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:29:
Ik heb zelf speetherm aangelegd op de begane grond van mijn huis en dat bevalt goed.
Was het makkelijk zelf aan te leggen? En hoeveel m2 is het en wat heeft het jou gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
@Sunri5e Goed te doen met wat technisch inzicht.
100 euro/m2 met jumpax laag om pvc vloer op te lijmen.
Bij mij 32m2.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
ron321 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:26:
@Sunri5e Goed te doen met wat technisch inzicht.
100 euro/m2 met jumpax laag om pvc vloer op te lijmen.
Bij mij 32m2.
En wat zou de m2 prijs zijn zonder die jumpax laag? Het is voor ons voor de eerste verdieping. Daar gaan we laminaat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@Sunri5e Geen idee. Vraag een offerte bij hun. Ze zijn zeer behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:40
Ik heb een vraag over het droog bouwsysteem i.c.m. met een laminaat vloer.
Hoe gaat men bij dit systeem om met de nachtverlaging?
Is dat net zoals bij de radiators naar 16 of 15 graden? Of laat men deze een beetje op temperatuur gedurende de nacht?
Kan hier eigenlijk niks over terug vinden bij de droogbouw leveranciers.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Pagina: 1