Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ons huis is 35 jaar, maar het is een rijhuis met veel ramen op het zuiden en relatief goed geïsoleerd (20 cm zoldervloerisolatie, 6 cm in spouwmuur en drievoudig glas), verder hebben we alleen verwarming op de benedenverdieping nodig en volstaat een kamertemperatuur van 19,5° en sanitair water van 50°. Vloerverwarming vinden we te duur (10000 euro voor uitbreken, leidingen leggen en nieuwe vloer laten leggen), dus we zouden het bij radiatoren houden (eventueel wel door drievoudige laten vervangen).

Zou het mogelijk zijn om onze verwarming en warm water volledig te voorzien met een lucht-water-warmtepomp? Ook bij vriesweer en zonder exponentieel veel voor elektriciteit te betalen of exponentieel veel zonnepanelen te leggen? We zouden eventueel een energie-audit laten doen, maar als jullie al bij voorbaat weten dat mijn plan niet realiseerbaar of terugverdienbaar is, dan weet ik al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja hoor geen probleem, waarschijnlijk hoef je niet eens je radiators te vervangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:58:
Vloerverwarming vinden we te duur (10000 euro voor uitbreken, leidingen leggen en nieuwe vloer laten leggen), dus we zouden het bij radiatoren houden (eventueel wel door drievoudige laten vervangen).
Hier zal je nog even naar moeten kijken. Kunnen ze niet infrezen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Laatst online: 15-09 21:02
Hmmm. Het water uit een warmtepomp is substantieel minder warm dan dat van de huidige (?) cv. Het oppervlak van radiatoren is dan onvoldoende. Misschien een extra vlak muurverwarming toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Scoutertje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:16:
Hmmm. Het water uit een warmtepomp is substantieel minder warm dan dat van de huidige (?) cv. Het oppervlak van radiatoren is dan onvoldoende. Misschien een extra vlak muurverwarming toevoegen.
Truuk is dan ook vaak om de cv-ketel een seizoen op een laag pitje te laten draaien. En kijken of woning warm blijft.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Ons huis is 35 jaar, maar het is een rijhuis met veel ramen op het zuiden en relatief goed geïsoleerd (20 cm zoldervloerisolatie, 6 cm in spouwmuur en drievoudig glas), verder hebben we alleen verwarming op de benedenverdieping nodig en volstaat een kamertemperatuur van 19,5° en sanitair water van 50°. Vloerverwarming vinden we te duur (10000 euro voor uitbreken, leidingen leggen en nieuwe vloer laten leggen), dus we zouden het bij radiatoren houden (eventueel wel door drievoudige laten vervangen).
Ons huis uit 1968 had een betonvloer van 8-10cm op zand. Deze heb ik er eigenhandig uitgebroken, folie, isolatie, leidingen, wapening, vloerverwarming, en hoppa beton erin. Gevolg: een vloer met een R waarde van 6, (18-20cms XPS) en een heerlijk warme vloer. Super! Scheelt enorm in comfort, gaskosten weten wij nog niet aangezien dit de eerste winter is. Merk wel dat 1 kozijn nu echt het koudste punt is (noord). Hier gaat binnenkort triple glas in.

Punt is, het is zeker een shit klus, en als je het laat doen ben je zeker 10k kwijt, waarschijnlijk eerder 15. Bij ons, heeft het inclusief een keuken, alle leidingen inclusief riool (bleek lek) alle electra, isolatie, beton (laten storten) vloerverwarming, nieuwe vloer (laminaat), verf, gereedschap, puin afvoer containers etc. etc. € 17.000 gekost inclusief een gevel van 3meter en kozijn van 3m met triple glas .Dat eraf en je komt riching de 14k, keuken eraf en je zit op ~8k. Laminaat vloer moest toch al vervangen worden. Electra was een keuze en niet 'nodig' maar wel fijner en beter, water moest want de oude leidingen zaten in de vloer. Riool was toeval maar de vloer was er nu toch uit. Als ik dat eraf haal kom ik rond de 5k uit voor de vloer.

Laten doen is vrij duur, maar wel veel fijner. Het comfort verschil is echt enorm. Volgens de berekening zou dit ons zeker 400 euro per jaar aan gas moeten besparen waardoor de t.v.t. zeker hoog uit komt. Richting de 12,5 jaar. Dus gaat het om snel besparen, pak dat een lucht-water wp of panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Verwijderd

Kan je niet kijken naar een opbouw vloerverwarmingssyteem? Reageert lekker snel en je hoeft geen vloer eruit te breken. Er zijn systemen te koop waarbij het maar 15 mm hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rhaelak schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:37:
@Verwijderd

Kan je niet kijken naar een opbouw vloerverwarmingssyteem? Reageert lekker snel en je hoeft geen vloer eruit te breken. Er zijn systemen te koop waarbij het maar 15 mm hoog is.
Is dat even goed als het 'infrezen' waar kmf het over had?
kmf schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:19:
[...]

Truuk is dan ook vaak om de cv-ketel een seizoen op een laag pitje te laten draaien. En kijken of woning warm blijft.
Bij Daikin en Viessmann lees ik dat er temperaturen tot 60 of 80 graden mogelijk zijn, maar wat is de optimale of gemiddelde watertemperatuur waarmee ik eens zou kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:49:
[...]
Is dat even goed als het 'infrezen' waar kmf het over had?
15mm opbouw vloerverwarming ken ik niet, maar er zijn wel meer mogelijkheden om vloerverwarmingen aan te leggen. Opbouw is zeker mogelijk, maar dan heb je vaak 5-7cm kwijt.
Infrezen is goedkoop.
Bij allen moet je natuurlijk wel een nieuwe (tegel)vloer leggen.

Het compleet openbreken, vloerverwarming aanleggen en weer een nieuwe vloer storten heb ik helaas noodgedwongen moeten doen. Dekvloer was niet goed meer. 1000 euro voor uitbreken, 3500 vloerverwarming,3000 euro nieuwe dekvloer. 95m2 oppervlak.

Als ik enkel had ingefreesd (als de dekvloer goed was) was het 700 weghalen tegels, 2500 vloerverwarming.
[...]
Bij Daikin en Viessmann lees ik dat er temperaturen tot 60 of 80 graden mogelijk zijn, maar wat is de optimale of gemiddelde watertemperatuur waarmee ik eens zou kunnen testen?
als je het onder de 45 kan krijgen dan zal een lage temperatuur warmtepomp geschikt zijn en heb je veel beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kmf schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:58:
[...]

als je het onder de 45 kan krijgen dan zal een lage temperatuur warmtepomp geschikt zijn en heb je veel beter rendement.
Zoiets? Het wordt zelden kouder dan -10:

Afbeeldingslocatie: http://fs1.directupload.net/images/171101/gtwrwu7u.jpg

Nu staat het op 1,4:

Afbeeldingslocatie: http://fs1.directupload.net/images/171101/sf9k5cw2.jpg

Ik kan eventueel nog een dubbele radiator van 1,5m vervangen door een drievoudige van 1,8m. Zal eenvoudiger en goedkoper zijn dan eender welk type vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd Als je je radiatoren kan vervangen door een drievoudige en je voorziet ze nog eens van ventilatoren (vergroot extra je warmteafgifte) dan ben je het goedkoopst uit.

Waar het met name omgaat is dat je afgiftesysteem toereikend is om op een lage temperatuur (bijv. 40°C bij -10) je woning op temperatuur te houden. Dan heb je nog een fatsoenlijk rendement met een WP over het stookseizoen gezien.

Puur prijstechnisch qua verbruik gezien is een WP al in het voordeel bij een COP van 3,0 t.o.v. gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rhaelak schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:54:
@Verwijderd Als je je radiatoren kan vervangen door een drievoudige en je voorziet ze nog eens van ventilatoren (vergroot extra je warmteafgifte) dan ben je het goedkoopst uit.

Waar het met name omgaat is dat je afgiftesysteem toereikend is om op een lage temperatuur (bijv. 40°C bij -10) je woning op temperatuur te houden. Dan heb je nog een fatsoenlijk rendement met een WP over het stookseizoen gezien.

Puur prijstechnisch qua verbruik gezien is een WP al in het voordeel bij een COP van 3,0 t.o.v. gas.
Zo'n ventilator is inderdaad interessant! https://www.zelfenergiepr...et-de-radiatorventilator/

Ik zou mijn capaciteit met 60% kunnen verhogen (voor 870 euro):

Huidig:
​175 x 50​ type 22 = 2800W​
110 x 50​ type 22 = ​1600W
47 x 90​ type 21 = 700W

Nieuw:
180 x 70 type 33 = 4800W
110 x 50 type 33 = 2200W
40 x 90 type 33 = 1300W

Ik twijfel aan (gefreesde) vloerverwarming omdat ik eronder geen isolatie heb.

Dit systeem is weer een stuk duurder en 1,5 cm hoger: https://www.warp-systems.nl/speetherm-systeem/

Of wordt vloerisolatie overschat omdat de warmte toch stijgt?

Ik heb de stooklijn nu op 1 gezet (48° bij -10°), dan zal ik bij koude dagen ondervinden of ik 1 of meerdere radiatoren moet laten vervangen of erna nog ventilators toevoeg, stap voor stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Radiators vervangen is een klein klusje, vergeet niet dat nu de woning beter geïsoleerd is dan vroeger je warmtevraag ook kleiner is geworden. Ik zou het gewoon eerst proberen met de huidige radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 07:41
Ik zou maar eens beginnen met een excelsheet met gegevens hoeveel gas je nu verbruikt en omrekenen hoeveel kWh dat is. Probleem met die lucht warmtepompen is dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor radiatoren omdat de COP dan te veel daalt. Voor sanitair warm water (SWW) denk ik zelfs dat je zuiniger af bent met een gewone doorstromer zowel financieel als wat CO2 uitstoot betreft.

De COP zal bij 40-45 graden niet om over naar huis te schrijven zijn en daar zal je in de berekeningen rekening mee moeten houden. Als je dan kijkt dat je andere radiatoren moet gaan halen om überhaupt met 40-45 graden te kunnen verwarmen, een boilervat voor SWW moet aanschaffen, de warmtepomp moet aanschaffen en saldering verdwijnt, lijkt het mij zeer sterk dat je hier een positieve businesscase van kan maken met een terugverdientijd minder dan 20 jaar.

Ik zou het geld op de bank laten staan tot het moment dat je wel fatsoenlijk vloerverwarming kan aanleggen en dan de berekening opnieuw doen. Met het huidige idee denk ik zelfs dat bij een gemiddelde uitstoot van 600 gram CO2 per kWh uiteindelijk meer CO2 zal gaan uitstoten tegen hogere kosten.

Maar om daar zelf achter te komen zal je dus eerst zelf moeten gaan rekenen met realistische COP waarden behorende bij de relatief hoge aanvoertemperaturen van radiatoren, al dan niet met DBE.

Aanvullend:
Heb je geen kruipkelder waarbij je de vloer via de onderkant kan isoleren?
Zo nee, dan blijft het warmteverlies relatief hoog bij vloerverwarming omdat het warmteverlies gedreven wordt door het temperatuurverschil tussen de bodem (of kruipkelder) en de vloer en de bijbehorende u-waarde. Bij vloerverwarming gaat dat temperatuurverschil omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door stekkel op 02-11-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:13:
[...]

Ik twijfel aan (gefreesde) vloerverwarming omdat ik eronder geen isolatie heb.

Dit systeem is weer een stuk duurder en 1,5 cm hoger: https://www.warp-systems.nl/speetherm-systeem/

Of wordt vloerisolatie overschat omdat de warmte toch stijgt?

/quote]

Als je vloer niet geïsoleerd is moet je geen vloerverwarming nemen. Anders verwarm je ook je kruipruimte.

[quote]
Ik heb de stooklijn nu op 1 gezet (48° bij -10°), dan zal ik bij koude dagen ondervinden of ik 1 of meerdere radiatoren moet laten vervangen of erna nog ventilators toevoeg, stap voor stap.
/quote]

Verstandig. Ik zou nu inderdaad kijken hoe het gaat komende winter. Met een WP stookt men veelal continue of met een lichte nachtverlaging. Mochten je radiatoren het niet lekker trekken kan je ook alvast een aantal ventilatoren plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zou het mogelijk zijn om onze verwarming en warm water volledig te voorzien met een lucht-water-warmtepomp? Ook bij vriesweer en zonder exponentieel veel voor elektriciteit te betalen of exponentieel veel zonnepanelen te leggen? We zouden eventueel een energie-audit laten doen, maar als jullie al bij voorbaat weten dat mijn plan niet realiseerbaar of terugverdienbaar is, dan weet ik al voldoende.
Probeer eerst je aanvoertemperatuur te verlagen van je CV ketel. Deze staat meestal op 75 graden of hoger ingesteld. Stel deze eens in op 45 graden en kijk dan of je je huis nog warm kan krijgen deze winter.

Je hebt dan een goede indicatie of je radiatoren moet gaan vervangen of niet.

Je kan ook gaan kijken naar volledige LW oplossen zoals de Techneco Loria. Die heb je in 4,6,8 en 10kW uitvoeringen plus dat je meteen daarbij ook warm water hebt.

Voor wat betreft de vloerverwarming. Wij konden niet infrezen omdat wij geen dekvloer hebben en wij het niet aandurfden om in het beton zelf te frezen. Wij hebben nu een opbouw vloerverwarming met een hoogte van 25mm.

Er zijn speciale gipsplaten op de vloer gelegd met daaronder een dunne laag isolatie. Daarna is in dat gips het patroon gefreesd. Het patroon is dichtgesmeerd met speciale flexibele lijm en daar bovenop ligt meteen PVC.

Dit heeft totaal uit mijn hoofd zo rond de 7500 euro gekost.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stekkel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:07:
Ik zou maar eens beginnen met een excelsheet met gegevens hoeveel gas je nu verbruikt en omrekenen hoeveel kWh dat is.
Vorig jaar verbruikten we 5000 kWh gas (verwarming, warm water en koken). In België krijgen we voor een LW-pomp 1500 euro subsidie en misschien kan ik de huidige gasketel nog voor 1000 euro verkopen? Het is een Viessmann HR-ketel met opslagvat (5 jaar oud, kostte 5000 euro).
Aanvullend:
Heb je geen kruipkelder waarbij je de vloer via de onderkant kan isoleren?
Zo nee, dan blijft het warmteverlies relatief hoog bij vloerverwarming omdat het warmteverlies gedreven wordt door het temperatuurverschil tussen de bodem (of kruipkelder) en de vloer en de bijbehorende u-waarde. Bij vloerverwarming gaat dat temperatuurverschil omhoog.
We hebben geen kruipkelder. Het geld op de bank laten staan om later fatsoenlijke vloerverwarming aan te leggen zal denk ik weinig veranderen aan de terugverdientijd? Over 10 of 20 jaar zal het door de stijgende arbeids- en materiaalkost nog meer kosten dan vandaag en dan ben ik ook weer een stuk ouder (en dus minder tijd om het terug te verdienen). Het 'voordeel' is wel dat gas dan duurder zal zijn.
mkleinman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:42:
[...]

Probeer eerst je aanvoertemperatuur te verlagen van je CV ketel. Deze staat meestal op 75 graden of hoger ingesteld. Stel deze eens in op 45 graden en kijk dan of je je huis nog warm kan krijgen deze winter.

Je hebt dan een goede indicatie of je radiatoren moet gaan vervangen of niet.
Ok, dat ben ik nu van plan (van 1,4 naar 1), maar stekkel zegt dat 40-45° niet voldoende is om een goede COP te halen (bij pakweg -10° buiten of zo). Momenteel lukt het wel met deze setting, dus 48° bij 0° en 34° bij 10°. Deze herfst hebben we nog maar 1 avond + enkele uren verwarming nodig gehad.
Voor wat betreft de vloerverwarming. Wij konden niet infrezen omdat wij geen dekvloer hebben en wij het niet aandurfden om in het beton zelf te frezen. Wij hebben nu een opbouw vloerverwarming met een hoogte van 25mm.

Er zijn speciale gipsplaten op de vloer gelegd met daaronder een dunne laag isolatie. Daarna is in dat gips het patroon gefreesd. Het patroon is dichtgesmeerd met speciale flexibele lijm en daar bovenop ligt meteen PVC.

Ik vraag me af of zoiets terug te verdienen is tov grote radiatoren? (500 euro voor de grootste radiator, nog eens 370 voor de twee kleinere). Nu betalen we voor gas slechts 30 euro per maand. Zo'n uitgebreide vloerverwarming + LW-warmtepomp kost dan ongeveer 12500 euro, gedeeld door 30 is 416 maand = 35 jaar. Dan ben ik 72 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 07:41
Locatie België verandert wel het een en ander. Maar gezien de 30 euro per maand voor gas en jouw eigen berekening denk ik niet dat je wat je ook doet gaat terugverdienen. Beter verder gaan met experimenteren aangaande verlaging toevoertemperatuur en eventueel andere energiebesparingen realiseren.

Wat betreft de vloerverwarming, als het grondwater diep genoeg zit kan je ook nog proberen om langs de buitengevel onder de grond te gaan isoleren zodat de warmte van de grond onder jouw vloer niet naar de zijkanten kan weglekken en de grond daarmee een gemiddeld hogere temperatuur krijgt en dus minder warmteverlies. Droge zandgrond isoleert namelijk best goed en vertegenwoordigt ook een isolatiewaarde. Helemaal ideaal zal het niet zijn want de buitengevel blijft een koudebrug maar ondanks dat zal de gemiddelde vloertemperatuur ook zonder vloerverwarming omhoog gaan en iets meer comfort geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stekkel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:59:
Locatie België verandert wel het een en ander. Maar gezien de 30 euro per maand voor gas en jouw eigen berekening denk ik niet dat je wat je ook doet gaat terugverdienen. Beter verder gaan met experimenteren aangaande verlaging toevoertemperatuur en eventueel andere energiebesparingen realiseren.

Wat betreft de vloerverwarming, als het grondwater diep genoeg zit kan je ook nog proberen om langs de buitengevel onder de grond te gaan isoleren zodat de warmte van de grond onder jouw vloer niet naar de zijkanten kan weglekken en de grond daarmee een gemiddeld hogere temperatuur krijgt en dus minder warmteverlies. Droge zandgrond isoleert namelijk best goed en vertegenwoordigt ook een isolatiewaarde. Helemaal ideaal zal het niet zijn want de buitengevel blijft een koudebrug maar ondanks dat zal de gemiddelde vloertemperatuur ook zonder vloerverwarming omhoog gaan en iets meer comfort geven.
Ik stond op het punt om PV-panelen te kopen, maar ben na dit topic van gedacht veranderd en nu begin ik ook aan een warmtepomp te twijfelen :) Die zonnepanelen zijn ook niet zo rendabel in België omdat we geen overschot kunnen verkopen, door een omvormer-belasting, door 500 euro extra voor mijn leien dak, 500 euro extra voor een nieuwe verdeelkast en 200 euro voor een enkelvoudige/digitale meter (gratis bij jullie). Dat zijn wel veel extra's bovenop de installatie die ik nodig heb (2500 euro voor panelen, omvormer, bevestigingmateriaal, alle werk en keuringen). Ik denk dat ik in mijn situatie geen quick-wins heb...

En dan is men verbaasd dat België de klimaatdoelstellingen niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd

Tijd voor een ZB dan! Ben je van een heleboel bijkomende kosten af t.o.v. PV.

WP zou ik toch nog wel serieus overwegen. Zeker als je niet hoeft te investeren in een compleet nieuw afgiftesysteem.

En wat maakt die COP nou uit als het -10 is? In Nederland komt dat al weinig voor en in België weet ik het zo niet precies, maar daar zal het ook niet 3 maanden lang hard vriezen dat het kraakt (dan wel weer vaak een heldere hemel = zoninstraling dus de ZB draait en als je wat glas op zuid hebt een warmere woonkamer door zoninstraling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rhaelak schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:54:
@Verwijderd

Tijd voor een ZB dan! Ben je van een heleboel bijkomende kosten af t.o.v. PV.

WP zou ik toch nog wel serieus overwegen. Zeker als je niet hoeft te investeren in een compleet nieuw afgiftesysteem.

En wat maakt die COP nou uit als het -10 is? In Nederland komt dat al weinig voor en in België weet ik het zo niet precies, maar daar zal het ook niet 3 maanden lang hard vriezen dat het kraakt (dan wel weer vaak een heldere hemel = zoninstraling dus de ZB draait en als je wat glas op zuid hebt een warmere woonkamer door zoninstraling).
Volgens deze site is de TVT voor een ZB in ons geval 20 jaar: https://apps.energiesparen.be/zonnekaart

Voor zonnepanelen is het zonder de extra kosten 9 jaar (wel incl. omvormer na 12 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom moeilijk doen als je heel goed met een L/L warmtepomp uit de voeten kan met ook nog eens veel betere COP waardes.

Tapwater kan dan evt. met L/W

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
@Verwijderd Probeer eerst het advies uit van @mkleinman, zet je huidige CV terug naar max 45C aanvoer. (deze met inclinatie 1.0) en of dat heerlijk comfortabel blijft.

Ik heb een woning uit 1935 die in 1975 gas heeft gekregen en de originele radiatoren uit die tijd, hangen er nog gewoon ondanks ik enkel twee 6kW WP's heb voor in totaal ~270m2 en 906m3 woning inhoud
Door naisolatie zijn de oude T22 radiatoren ruim voldoende in mijn geval om met een WP te verwarmen.
Ik kom zelf bij -10C nog met een 38C water temperatuur uit.
Ik heb wat fans er onder geklikt indien het nodig is, maar met een verschil van 10C tussen watertemperatuur en ruimtetemperatuur kan ik ruim de 6kW van mijn warmtepomp al kwijt voor 130m2 op 20-22C en 40m2 enkel vorstvrij (garage hobbyruimte). De ander WP is voor 98m2 vloerverwarming in latere aanbouwen aan de woning die dateren van 1935-1970.

COP is moment opname, een dag-COP of wel DCOP zegt al wat meer met een WP,
Komende dagen komt er een update van maand gegevens met weer meer deelnemers voor komend stookseizoen,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:42:
[...]

Dit is goedkoper, maar ws. niet zo goed? https://www.warp-systems.nl/speetherm/
Domba schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:18:
@Verwijderd Probeer eerst het advies uit van @mkleinman, zet je huidige CV terug naar max 45C aanvoer. (deze met inclinatie 1.0) en of dat heerlijk comfortabel blijft.

Ik heb een woning uit 1935 die in 1975 gas heeft gekregen en de originele radiatoren uit die tijd, hangen er nog gewoon ondanks ik enkel twee 6kW WP's heb voor in totaal ~270m2 en 906m3 woning inhoud
Door naisolatie zijn de oude T22 radiatoren ruim voldoende in mijn geval om met een WP te verwarmen.
Ik kom zelf bij -10C nog met een 38C water temperatuur uit.
Ik heb wat fans er onder geklikt indien het nodig is, maar met een verschil van 10C tussen watertemperatuur en ruimtetemperatuur kan ik ruim de 6kW van mijn warmtepomp al kwijt voor 130m2 op 20-22C en 40m2 enkel vorstvrij (garage hobbyruimte). De ander WP is voor 98m2 vloerverwarming in latere aanbouwen aan de woning die dateren van 1935-1970.

COP is moment opname, een dag-COP of wel DCOP zegt al wat meer met een WP,
Komende dagen komt er een update van maand gegevens met weer meer deelnemers voor komend stookseizoen,
Momenteel gaat het perfect op stand 1.0, mijn streefdoel is 0.8 (29 bij 10, 37 bij 0 en 44 bij -10°), maar de echte test moet uiteraard nog komen als het vriest :) Maar zelfs als het lukt overweeg ik nog om grotere radiatoren te kopen, omdat die toch rendabeler zullen zijn. Ik zou de grootste vervangen door een hogere drievoudige en die dubbele dan plaatsen waar er een kleinere stond. Een oude dubbele is toch even goed als een kleinere drievoudige veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49

Yucon

*broem*

Ik zie het idee om een l/w warmtepomp aan gewone radiatoren te koppelen de laatste tijd steeds vaker langskomen. Volgens mij was dat nog niet zo heel lang geleden juist niet mogelijk en had je perse vloerverwarming nodig ivm lage temperatuur van het water.

Is er de afgelopen tijd ineens iets veranderd? Of heb ik het in het verleden gewoon verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Yucon schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:28:
Ik zie het idee om een l/w warmtepomp aan gewone radiatoren te koppelen de laatste tijd steeds vaker langskomen. Volgens mij was dat nog niet zo heel lang geleden juist niet mogelijk en had je perse vloerverwarming nodig ivm lage temperatuur van het water.

Is er de afgelopen tijd ineens iets veranderd? Of heb ik het in het verleden gewoon verkeerd begrepen?
Het is altijd mogelijk geweest. Alleen wel met een grote dikke maar.
Het is minder efficiënt, minder comfortabel, alleen mogelijk bij goede isolatie en dus een grote gok of alles werkt.

Als je ook nog eens een combo van vloerverwarming beneden en radiatoren boven hebt, dan is het helemaal de vraag of je het boven warm krijgt.

Laten we stellen dat niemand zal het aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Yucon

Onlangs nog een test gelezen waarbij bleek dat JAGA convectoren zelfs nog zuiniger waren dan vloerverwarming (een magere 5%, maar toch). Persoonlijk vind ik vloerverwarming geen must have voor een WP, het maakt het wel veel gemakkelijker. Je gehele vloer is immers een afgiftesysteem, lekker veel oppervlakte dus stoken met lage temperaturen.

Als je radiatoren hebt hangen en je huis is nageisoleerd en je voorziet de radiatoren nog ook eens van ventilatoren dan kan je prima op lage temperaturen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vaak zelfs zonder ventilatoren, radiators zijn vaak behoorlijk overbemeten om de boel lekker snel warm te krijgen.
Vloerverwarming is wel gewoon lekkerder en het is mooi dat je dan geen radiators meer hebt maar het is meer iets wat je mee pakt in een grote verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49

Yucon

*broem*

Erasmo schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:28:
Vaak zelfs zonder ventilatoren, radiators zijn vaak behoorlijk overbemeten om de boel lekker snel warm te krijgen.
Vloerverwarming is wel gewoon lekkerder en het is mooi dat je dan geen radiators meer hebt maar het is meer iets wat je mee pakt in een grote verbouwing.
Dat laatste is inderdaad het punt. Ik vind het wel een uitkomst, Vooral omdat m'n cv ketel moeite heeft met de bovenverdieping een klein beetje bij te stoken zonder te gaan pendelen. Dat zou waarschijnlijk met zo'n systeem prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
@Verwijderd Kijk altijd eerst of er mogelijkheden zijn om radiators bij te plaatsen ipv vervangen zodat je voldoende, 8 of meer hebt om de hogere flow met lagere delta van WP tussen aanvoer en retour, beter te kunnen verdelen, ingeval je een WP direct aangesloten wilt gebruiken.
Meer radiatoren biedt meer mogelijkheden tot naregeling per ruimte dan enkel ruimte temperatuur naregelen met fans in of onder radiatoren.
Een indirect aangesloten WP via en ontkoppelbuffer waar WP vrij over kan circuleren biedt daar gewoon veel meer mogelijkheden.
In NL is het niet altijd eenvoudig bij sommige woningtype om een wat grotere ontkoppelbuffer kwijt te raken vanwege benodigde ruimte en draagvermogen.

@Yucon Met radiatoren is meer voor een project in eigen beheer dan een standaard "main stream" ontzorg/service vorm.
Met radiatoren is het in bestaande woning gewoon een iets grotere gok en een stuk lastiger om te berekenen dan met enkel vloerverwarming of het past met verwarmings gedrag.
Daarbij is de mix vloerverwarming begane grond en radiatoren op de verdieping vaak nog de meest lastige om dat voldoende in balans te krijgen.
Aanvullend verwarming als IR in vorm van een poster, schilderij of een plafondpaneel biedt dan uitkomst, voor het gemis aan stralingswarmte door (Z)LTV bij radiatoren en verandering in gebruik van vertrekken met bijv studerende kinderen om deze te kunnen opvangen.
Zelf heb ik twee WP's direct aangesloten en delen van de woning waar ik geen verbouw beperking had heb
ik vloer & wandverwarming sinds 1996 en inmiddels een vrij complex systeem (zie sign) ervoor omdat mijn Pana monoblock met R410a niet laag genoeg gaan in verwarmingtemperatuur vanwege voorkeur voor verwarming aanvoertemperaturen >23C, dat is in delen van het jaar te hoog voor ZLTV.

Ik ben net begonnen aan wat ik als een echte een uitdaging zie, met mijn ervaring uit mijn eigen woning en advies & mee knutselen bij anderen, een echt knutselproject in eigen beheer,
Woning uit eind 1880-1890, met ruim 300m2 begane grond, die het laatst in 1965 beetje verbouwt is voor enkel radiatoren, ondiepe convectors in houtenverdiepingsvloer en fancoils mits voldoende weggewerkt etc.
Er is echt een hele hoop meer mogelijk en toch ZLTV, dan vloerverwarming of standaard radiatoren onder een glaspartij
Je rekent je niet alleen suf voor warmte en verdelig, maar ook aan de vochtregulatie, met aanvullende isolatie oplossingen, welke wel of niet kunnen met de oude bouwconstructie van de woning

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:28:

Veel beter geïsoleerde huizen? Misschien ook door steeds meer positieve ervaringen zoals van Domba in dit topic. Stijgende gasprijzen kan het ook voordeliger maken, al valt de gasprijs momenteel nog mee.
Pagina: 1