@Verwijderd Kijk altijd eerst of er mogelijkheden zijn om radiators bij te plaatsen ipv vervangen zodat je voldoende, 8 of meer hebt om de hogere flow met lagere delta van WP tussen aanvoer en retour, beter te kunnen verdelen, ingeval je een WP direct aangesloten wilt gebruiken.
Meer radiatoren biedt meer mogelijkheden tot naregeling per ruimte dan enkel ruimte temperatuur naregelen met fans in of onder radiatoren.
Een indirect aangesloten WP via en ontkoppelbuffer waar WP vrij over kan circuleren biedt daar gewoon veel meer mogelijkheden.
In NL is het niet altijd eenvoudig bij sommige woningtype om een wat grotere ontkoppelbuffer kwijt te raken vanwege benodigde ruimte en draagvermogen.
@
Yucon Met radiatoren is meer voor een project in eigen beheer dan een standaard "main stream" ontzorg/service vorm.
Met radiatoren is het in bestaande woning gewoon een iets grotere gok en een stuk lastiger om te berekenen dan met enkel vloerverwarming of het past met verwarmings gedrag.
Daarbij is de mix vloerverwarming begane grond en radiatoren op de verdieping vaak nog de meest lastige om dat voldoende in balans te krijgen.
Aanvullend verwarming als IR in vorm van een poster, schilderij of een plafondpaneel biedt dan uitkomst, voor het gemis aan stralingswarmte door (Z)LTV bij radiatoren en verandering in gebruik van vertrekken met bijv studerende kinderen om deze te kunnen opvangen.
Zelf heb ik twee WP's direct aangesloten en delen van de woning waar ik geen verbouw beperking had heb
ik vloer & wandverwarming sinds 1996 en inmiddels een vrij complex systeem (zie sign) ervoor omdat mijn Pana monoblock met R410a niet laag genoeg gaan in verwarmingtemperatuur vanwege voorkeur voor verwarming aanvoertemperaturen >23C, dat is in delen van het jaar te hoog voor ZLTV.
Ik ben net begonnen aan wat ik als een echte een uitdaging zie, met mijn ervaring uit mijn eigen woning en advies & mee knutselen bij anderen, een echt knutselproject in eigen beheer,
Woning uit eind 1880-1890, met ruim 300m2 begane grond, die het laatst in 1965 beetje verbouwt is voor enkel radiatoren, ondiepe convectors in houtenverdiepingsvloer en fancoils mits voldoende weggewerkt etc.
Er is echt een hele hoop meer mogelijk en toch ZLTV, dan vloerverwarming of standaard radiatoren onder een glaspartij
Je rekent je niet alleen suf voor warmte en verdelig, maar ook aan de vochtregulatie, met aanvullende isolatie oplossingen, welke wel of niet kunnen met de oude bouwconstructie van de woning
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant