Twijfel: eerst zonnepanelen of eerst warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om zonnepanelen te installeren, maar aangezien dat meteen voor 20 of 30 jaar is, zal het niet eenvoudig zijn om over pakweg 10 of 15 jaar mijn gasketel te vervangen door een warmtepomp. Mijn gas-condensatieketel is slechts 5 jaar oud, dus het is nog te vroeg om hem nu al te vervangen door een warmtepomp. Als ik hem over 10-15 jaar zou vervangen heb ik niet genoeg panelen om mijn warmtepomp te voeden en zal ik veel elektriciteit vanop het net moeten bijkopen. Uitbreiden is moeilijk of onmogelijk en als batterij-opslag tegen dan betaalbaar is zal ik ook niet genoeg panelen hebben en waarschijnlijk niet off-grid kunnen gaan.

Over 10-15 jaar zal gasverwarming een verouderde techniek zijn: we moeten af van fossiele brandstoffen en het zal steeds duurder worden, dus ik denk dat ik geen nieuwe zal kopen. Een tussenoplossing is om nu een warmtepomp als bijverwarming te nemen. Lucht/lucht zou denk ik voldoende zijn omdat we slechts 1 ruimte verwarmen (woonkamer + open keuken). Ben ik de enige die hierover twijfelt of denk ik te ver vooruit, of zie ik iets over het hoofd? (bvb. de benodige energie om bij vriestemperaturen met een lucht/lucht-systeem te verwarmen). Momenteel betalen we 40 euro voor elektriciteit en 30 euro voor gas, dus op vlak van verwarming zouden we het meeste kunnen besparen (als de terugverdientijd van die warmtepomp meevalt).

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-09-2017 16:50)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:04:
Ik sta op het punt om zonnepanelen te installeren, maar aangezien dat meteen voor 20 of 30 jaar is, zal het niet eenvoudig zijn om over pakweg 10 of 15 jaar mijn gasketel te vervangen door een warmtepomp. Mijn gas-condensatieketel is slechts 5 jaar oud, dus het is nog te vroeg om hem nu al te vervangen door een warmtepomp. Als ik hem over 10-15 jaar zou vervangen heb ik niet genoeg panelen om mijn warmtepomp te voeden en zal ik veel elektriciteit vanop het net moeten bijkopen. Uitbreiden is moeilijk of onmogelijk en als batterij-opslag tegen dan betaalbaar is zal ik ook niet genoeg panelen hebben en waarschijnlijk niet off-grid kunnen gaan.

Over 10-15 jaar zal gasverwarming een verouderde techniek zijn: we moeten af van fossiele brandstoffen en het zal steeds duurder worden, dus ik denk dat ik geen nieuwe zal kopen. Een tussenoplossing is om nu een warmtepomp als bijverwarming te nemen. Lucht/lucht zou denk ik voldoende zijn omdat we slechts 1 ruimte verwarmen (woonkamer + open keuken). Ben ik de enige die hierover twijfelt of denk ik te ver vooruit, of zie ik iets over het hoofd? (bvb. de benodige energie om bij vriestemperaturen met een lucht/lucht-systeem te verwarmen). Momenteel betalen we 30 euro voor elektriciteit en 40 euro voor gas, dus op vlak van verwarming zouden we het meeste kunnen besparen (als de terugverdientijd van die warmtepomp meevalt).
ik denk dat je er voor je zelf een veel te moeilijk verhaal van maakt. ;)

zie hoeveel je met PV kunt opwekken gewoon los van hoeveel je nodig hebt voor een warmtepomp.
het is ook geen schande om elektra te kopen als je het niet zelf kunt opwekken. (liefst wel groen graag)

een gas ketel van 5 jaar die gaat nog wel een 5 jaar mee.
maar als je er een warmtepomp bij doet (zij het lucht/lucht) dan hoeft hij nog minder te draaien, en dan gaat hij wel 10 jaar nog mee. ;)
hier hoef je totaal geen probleem van te maken.
(het is wel, zodra je helemaal geen gas meer nodig hebt, je een leuk bedrag aan vastrecht per jaar kunt besparen, rond de 235€ per jaar.)

je zegt 30 euro voor elektriciteit en 40 euro voor gas.
ik weet niet hoe je aan die getallen komt, maar hou je daar wel rekening mee dat:
de eerste 1000kWh + X m3 gas belasting vrij zijn? (dit vanwege de rechten van de mens)
dit heet vaak heffings-korting op de rekening, en het bedrag is € 308,54 ex BTW.
omdat niet iedereen een gas aansluiting heeft, hebben ze het maar versimpeld en trekken ze het bedrag van de elektra rekening af.
maar ook als je 0 kWh uit het net trekt krijg je deze korting. ;)
(dit behoord ook inc BTW te zijn, maar word vaak ex BTW van het te betalen ex BTW afgetrokken, daarna word er pas BTW gerekend.)
dus het kan zijn dat je nog iets anders moet rekenen, als je daar geen rekening mee hebt gehouden.
40€ voor gas blijft staan.
maar elektra word dan:
30 + ( ( € 308,54 + 21%BTW) / 12) = 61€ wat je kunt besparen per maand met PV.

ja, je energie rekening kan een bedrag per maand zijn die minder is als 0€. oOo
je moet dan geen gas gebruiken of aansluiting hebben en 0kWh geruiken, dan betaal je alleen vastrecht van +/-235€ + 35€ administratieve kosten, maar je krijgt dan 373€ korting.
dus grof weg krijg je een 10-15€ per maand uitbetaald. ;)
(dit vergeten mensen vaak, of zien dat niet op de rekening omdat die zo ingewikkeld is)

edit:
de vraag: Twijfel: eerst zonnepanelen of eerst warmtepomp?
het hele heffings-korting verhaal doet niks veranderen aan je originele vraag.
maar maakt wel een flink extra bedrag vrij om iets te doen. ;)
na 10 jaar is dat stiekem wel een 3730€ extra ruimte om te investeren. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 12:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben in 3 jaar tijd van 1500 m3 gas en 2500 kWh naar gasloos en 1870 kWh overschot gegaan.
Begin er gewoon aan. Zonnepanelen en WP. Nu is er belastingaftrek voor zonnepanelen en subsidie voor warmtepompen.

Offgrid zal nooit een mogelijkheid zijn. Je wekt met veel panelen nog te weinig op in de winter, om zelfvoorzienend te worden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:11:
Ik ben in 3 jaar tijd van 1500 m3 gas en 2500 kWh naar gasloos en 1870 kWh overschot gegaan.
Begin er gewoon aan. Zonnepanelen en WP. Nu is er belastingaftrek voor zonnepanelen en subsidie voor warmtepompen.
Ok, maar een lucht-luchtsysteem is waarschijnlijk niet rendabel als hoofdverwarming? Ons huis is wel goed geïsoleerd, 19° vinden we voldoende en we moeten enkel de woonkamer en de keuken verwarmen, de bovenverdieping blijft door stijgende warmte vanzelf warm. Voor warm water zouden we dan wel nog die gasketel nodig hebben, of voor als het vriest. Dan hebben we ook nog de vaste kosten van die gasaansluiting. Water-water zou ik wel heel ingrijpend en duur vinden (volgende maand ook een nieuw dak van 12000 euro), want dan zouden we best vloerverwarming en een nieuwe vloer kiezen, we hebben ook geen oversized radiatoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 20:42 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier 3 L/L WP's. Al een jaar of drie, zwaar opgeschaald met de PV tot nu 6,7 kWp
Al een jaar of wat geen gas meer. Zeg een dikke 1000 kWh in de verkoop. Een negatieve rekening van mijn electriciteit leverancier. Mijn buurman betaald ietjes meer, 350 euro per maand. Niets doen is geen optie. Ook de WAF is hier heel blij... :)

Kortom, zet die ketel op MP, en knal het dak maximaal vol met goede panelen, kost wat maar dan heb je ook watt... Begin met de WP's of als dat kan een multi split voor je gehele huis

SWW met drie kleine boilers, op het toilet een kleine E radiator, en een inductie kookplaat natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat je geen L/W WP wil?

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 14-09-2017 20:56 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-01 09:10
Wel eens nagedacht over een bivalente opstelling met een lucht/water warmtepomp? Ook wel hybride genoemd omdat deze samen met de bestaande CV ketel werkt. Bijvoorbeeld een Elga. Inclusief installatie rond de 4750 en nu met 1800 euro subsidie. Zelfs met stroom uit het net levert een dergelijke pomp al een aanzienlijke besparing op. Extra voordeel komt daarboven op voor dat deel dat je middels salderen nog zelf aan stroom opwekt.

Bij ons was de keuze dus beide, omdat ze elkaar versterken in de besparing.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:36:
[...]
Ok, maar een lucht-luchtsysteem is waarschijnlijk niet rendabel als hoofdverwarming? Ons huis is wel goed geïsoleerd, 19° vinden we voldoende en we moeten enkel de woonkamer en de keuken verwarmen, de bovenverdieping blijft door stijgende warmte vanzelf warm. Voor warm water zouden we dan wel nog die gasketel nodig hebben, of voor als het vriest. Dan hebben we ook nog de vaste kosten van die gasaansluiting. Water-water zou ik wel heel ingrijpend en duur vinden (volgende maand ook een nieuw dak van 12000 euro), want dan zouden we best vloerverwarming en een nieuwe vloer kiezen, we hebben ook geen oversized radiatoren.
Het kan maar een l/w warmtepomp is beter in mijn ogen, helemaal als je vloerverwarming hebt. En vaak kunnen ze ook nog eens gelijk je tapwater opwarmen.

En inderdaad, het maakt niet uit of je ketel 1 of 10 jaar oud is, hij blijft duur en onvervangbaar gas stoken. Hup eruit met dat ding.
Laurentk schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:50:
Wel eens nagedacht over een bivalente opstelling met een lucht/water warmtepomp? Ook wel hybride genoemd omdat deze samen met de bestaande CV ketel werkt. Bijvoorbeeld een Elga. Inclusief installatie rond de 4750 en nu met 1800 euro subsidie. Zelfs met stroom uit het net levert een dergelijke pomp al een aanzienlijke besparing op. Extra voordeel komt daarboven op voor dat deel dat je middels salderen nog zelf aan stroom opwekt.

Bij ons was de keuze dus beide, omdat ze elkaar versterken in de besparing.
Voor hetzelfde geld heb je een warmtepomp waarmee de gasketel gewoon weg kan.

[ Voor 71% gewijzigd door Erasmo op 14-09-2017 20:52 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:04:

Over 10-15 jaar zal gasverwarming een verouderde techniek zijn: we moeten af van fossiele brandstoffen en het zal steeds duurder worden, dus ik denk dat ik geen nieuwe zal kopen. Een tussenoplossing is om nu een warmtepomp als bijverwarming te nemen. Lucht/lucht zou denk ik voldoende zijn omdat we slechts 1 ruimte verwarmen (woonkamer + open keuken). Ben ik de enige die hierover twijfelt of denk ik te ver vooruit, of zie ik iets over het hoofd? (bvb. de benodige energie om bij vriestemperaturen met een lucht/lucht-systeem te verwarmen). Momenteel betalen we 30 euro voor elektriciteit en 40 euro voor gas, dus op vlak van verwarming zouden we het meeste kunnen besparen (als de terugverdientijd van die warmtepomp meevalt).
ik denk dat je er voor je zelf een veel te moeilijk verhaal van maakt. ;)

zie hoeveel je met PV kunt opwekken gewoon los van hoeveel je nodig hebt voor een warmtepomp.
het is ook geen schande om elektra te kopen als je het niet zelf kunt opwekken. (liefst wel groen graag)

een gas ketel van 5 jaar die gaat nog wel een 5 jaar mee.
maar als je er een warmtepomp bij doet (zij het lucht/lucht) dan hoeft hij nog minder te draaien, en dan gaat hij wel 10 jaar nog mee. ;)
hier hoef je totaal geen probleem van te maken.
(het is wel, zodra je helemaal geen gas meer nodig hebt, je een leuk bedrag aan vastrecht per jaar kunt besparen, rond de 235€ per jaar.)

ik weet niet hoe je aan die getallen komt, maar hou je daar wel rekening mee dat:
de eerste 1000kWh + X m3 gas belasting vrij zijn? (dit vanwege de rechten van de mens)
dit heet vaak heffings-korting op de rekening, en het bedrag is € 308,54 ex BTW.
omdat niet iedereen een gas aansluiting heeft, hebben ze het maar versimpeld en trekken ze het bedrag van de elektra rekening af.
maar ook als je 0 kWh uit het net trekt krijg je deze korting. ;)
(dit behoord ook inc BTW te zijn, maar word vaak ex BTW van het te betalen ex BTW afgetrokken, daarna word er pas BTW gerekend.)
dus het kan zijn dat je nog iets anders moet rekenen, als je daar geen rekening mee hebt gehouden.
40€ voor gas blijft staan.
maar elektra word dan:
30 + ( ( € 308,54 + 21%BTW) / 12) = 61€ wat je kunt besparen per maand met PV.

ja, je energie rekening kan een bedrag per maand zijn die minder is als 0€. oOo
je moet dan geen gas gebruiken of aansluiting hebben en 0kWh geruiken, dan betaal je alleen vastrecht van +/-235€ + 35€ administratieve kosten, maar je krijgt dan 373€ korting.
dus grof weg krijg je een 10-15€ per maand uitbetaald. ;)
(dit vergeten mensen vaak, of zien dat niet op de rekening omdat die zo ingewikkeld is)

edit:
de vraag: Twijfel: eerst zonnepanelen of eerst warmtepomp?
het hele heffings-korting verhaal doet niks veranderen aan je originele vraag.
maar maakt wel een flink extra bedrag vrij om iets te doen. ;)
na 10 jaar is dat stiekem wel een 3730€ extra ruimte om te investeren. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 12:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:04

Yucon

*broem*

Er is nog een andere reden waarom je het je te moeilijk maakt. De terugverdientijd van die panelen is ca de helft van de 15 jaar die je noemt, mits je het een beetje handig uitkiest. Tegen de tijd dat je ketel vervangen moet worden zijn je panelen sowieso al ruim terugverdiend. Desnoods haal je ze van het dak, verkoop je ze en koop je nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:51:
[...]

Voor hetzelfde geld heb je een warmtepomp waarmee de gasketel gewoon weg kan.
Incl. SWW en montage ? welke ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik ga de zonnepanelen uitstellen en mijn gasketel nog enkele jaren laten werken. Hij kostte 5000 euro en is waarschijnlijk al terugverdiend, zeker door de 1000 euro subsidies en mijn ouders die 2000 euro bijgelegd hebben (hij heeft me dus 2000 euro gekost), maar tegenover hen zou ik het niet fair vinden om hem nu al weg te doen. Dan ga ik een lucht/water warmtepomp installeren, dat is minder ingrijpend en minder duur dan water/water en grond/water, maar toch beter dan lucht/lucht waar je zelfs geen sanitair warm water mee hebt. Als ik dat combineer met oversized radiatoren (nu zijn het zulke van 36 jaar oud) dan moet dat wel lukken. Dan ga ik zien hoeveel ik verbruik (+ inductieplaat om te koken) en daarop mijn PV-installatie afstemmen. Uiteindelijk kost gas ons slechts 30 euro per maand en is onze aangekochte elektriciteit groen. Het enige nadeel is misschien dat de PV-prijzen terug stijgen door een te grote vraag?
migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:14:
[...]
Ik had me vergist, het is ongeveer 30 gas en 40 elektriciteit, dus op gas valt er niet zo veel te besparen. Hier zie je de eindafrekening van vorig jaar met het bedrag dat ik door de stijgende energieprijzen moest bijbetalen. Let wel: Het gaat over België, dus er zullen veel verschillen zijn.
Yucon schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:42:
Er is nog een andere reden waarom je het je te moeilijk maakt. De terugverdientijd van die panelen is ca de helft van de 15 jaar die je noemt, mits je het een beetje handig uitkiest. Tegen de tijd dat je ketel vervangen moet worden zijn je panelen sowieso al ruim terugverdiend. Desnoods haal je ze van het dak, verkoop je ze en koop je nieuwe.
In België is het ongeveer 8-9 jaar en bij mij komt er nog 500 euro extra kost bij voor mijn leien dak, meer dan 500 euro voor het vervangen van mijn verdeelbord en 200 euro voor de switch van dubbele naar enkele meter.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
zoals @Yucon ook zegt d:)b

maar de vraag: Twijfel: eerst zonnepanelen of eerst warmtepomp?

is eigenlijk simpel, zonnepanelen zijn beter als een warmtepomp om terug te verdienen.

warmtepomp VS gas, het is maar een krappe, waar gas goedkoop is in aanleg en duur in gebruik.
is een warmtepomp duur in aanleg en goedkoper in gebruik.
(lucht/lucht warmtepomp(airco) is een vreemde eend in dit verhaal, dat kan soms zo goedkoop zijn. :? )
maar voed je de warmtepomp met eigen gesaldeerde energie, dan word je snel spekkoper. >:)

beste is om dus zonnepanelen eerst te doen, maar probeer dan wel een flinke overproductie voor elkaar te krijgen.
hoe groter je set die je legt, de prijs per Wp word dan minder.
(2x zo grote omvormer is niet 2x zo duur, en voorrijkosten is ook maar 1x betallen etc etc
in totaal kan het veel schelen.)
ondanks dat je voor je over productie maar 50% van de normale prijs krijgt, doet dit aan je TVT nauwelijks iets. (een TVT van 5-7 jaar is normaal, met over productie word dat maar 6-8 jaar, boeit niet zo veel.)

dit overschot, kun je gewoon verkopen, om even weer te sparen voor een warmtepomp.
kun je weer even op financiële krachten komen.
(mag het ook affakkelen, hell het is jouw energie, dus mag er mee doen wat jij wil.
met een goedkoper elektra kachel(+/-30€) als tussen situatie, zo een grote ramp is dat nu ook weer niet.
zolang het maar een tussen situatie is. ;) )

maar ho, nu zeg je Belgie :)B
dit veranderd het verhaal flink. :?
nu moet ik ook gaan rekenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:58:

dit overschot, kun je gewoon verkopen, om even weer te sparen voor een warmtepomp.
maar ho, nu zeg je Belgie :)B
dit veranderd het verhaal flink. :?
nu moet ik ook gaan rekenen. ;)
Inderdaad ;)
-Is over de periode van het jaar je verbruik gelijk aan de productie, dan hoef je je energieleverancier niets te betalen voor je verbruik.
-Is over de periode van het jaar je verbruik kleiner dan de productie, dan geef je elektriciteit terug aan het net. Voor die productie van 'overbodige' energie, die je aan het net geeft, ontvang je echter geen vergoeding.
-Is over de periode van het jaar je verbruik hoger dan de productie, betaal je het verschil aan je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
en dat niet alleen, er is ook nog een omvormer belasting. ;)
ongeveer 100€ per kW omvormer vermogen.
(en zoizo ik weet dan net niet hoe het zit met de kleine lettertjes.
lastig om info over te krijgen, sommig voorstanders van PV zijn dan meer aan het vloeken op de regels.
dat het voor mij lastig te begrijpen is wat de regels nu echt zijn bij mijn zuiderburen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TvanW schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:52:
[...]

Incl. SWW en montage ? welke ? :?
Panasonic's zijn geliefd bij Tweakers, zie ook Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4. Installatie stelt vrij weinig voor bij een monoblock.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:08:
[...]

en dat niet alleen, er is ook nog een omvormer belasting. ;)
ongeveer 100€ per kW omvormer vermogen.
(en zoizo ik weet dan net niet hoe het zit met de kleine lettertjes.
lastig om info over te krijgen, sommig voorstanders van PV zijn dan meer aan het vloeken op de regels.
dat het voor mij lastig te begrijpen is wat de regels nu echt zijn bij mijn zuiderburen. ;) )
Snap je nu mijn uitstelgedrag? :) Hier in België kiezen we dus best een PV-installatie die afgestemd is op het huidige verbruik, dus als ik nu panelen zou installeren wordt het moeilijk om er later een WP bij te nemen, omdat de PV-installatie er best minimum 20 jaar staat, vooral door de lange terugverdientijd: dus geen energie kunnen verkopen, belasting op omvormer én geen gratis digitale meter zoals bij jullie (ik heb nu nog een dubbele meter). We hebben hier ook een enorme financiële put die opgevuld moet worden, door jarenlange oversubsidiëring van zonnepanelen. Die put wordt nu gevuld met vaste kosten op de elektriciteitsfactuur, waar je dus ook als nieuwe eigenaar van panelen niet aan ontsnapt.

[YouTube: https://youtu.be/t1_kIWkBV0c]

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:08:
[...]
Snap je nu mijn uitstelgedrag? :) Hier in België kiezen we dus best een PV-installatie die afgestemd is op het huidige verbruik, dus als ik nu panelen zou installeren wordt het moeilijk om er later een WP bij te nemen, omdat de PV-installatie er best minimum 20 jaar staat, vooral door de lange terugverdientijd: dus geen energie kunnen verkopen, belasting op omvormer én geen gratis digitale meter zoals bij jullie (ik heb nu nog een dubbele meter). We hebben hier ook een enorme financiële put die opgevuld moet worden, door jarenlange oversubsidiëring van zonnepanelen. Die put wordt nu gevuld met vaste kosten op de elektriciteitsfactuur, waar je dus ook als nieuwe eigenaar van panelen niet aan ontsnapt.

[video]
je had eigenlijk meteen moeten zeggen dat het België was.
mijn antwoorden zouden een flink stuk anders zijn. ;)

soms lijkt het wel dat Nederland en België veel verschillen, maar eigenlijk is dat ook weer niet zo.
verschillen en overeenkomsten zijn alleen lastig uit te leggen. ;)

nu moet je ook niet denken dat het dak groener is in nederland. ;)
dat valt ook aardig tegen, zo is de stroom prijs hier gedaald van 22ct/kWh naar 18ct/kWh.
aangezien je in nederland alleen maar je eigen stroom kunt op wekken om die 18ct/kWh te krijgen.
salderen genaamd.
(dit moest de regering wel in voeren, omdat iedereen gelijk behandeld moet worden.
met een ouderwetse feraris meter kan het niet anders. ;) )

doe je meer dan krijg je maar minimaal 70% van de kale stroom prijs (+/- 5ct/kWh ex BTW) maar dan wel weer de BTW bij.
dit word ook wel gekscherend kolenfooi genoemd. ;)
(gelukkig doen veel leveranciers aardig met elkaar concurreren.
bij de meeste krijg je dan ook 100% van de kale stroom prijs met 21% BTW er bij is het dan wel te doen.
zit je rond de 7ct/kWh)

dan zijn er ook nog in naam groene energie leveranciers, die vragen een iets hoger vastrecht (zeg maar aansluitkosten) maar betalen dan wel een hoger bedrag uit aan de kWh's die je per jaar te veel produceert.
dat komt rond de 10 tot 11 ct/kWh inc BTW uit.

door dit alles, proberen mensen in Nederland ook zo veel mogenlijk allen hun eigen gebruik te dekken en niet te veel over te produceren. :-(

Pagina: 1