After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Klopt, maar je hoort het heel veel om je heen. Zelf nog nooit gehad, dan alleen bij mijn vrouw en dochternare man schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:08:
[...]
Natuurlijk is dat niet zo. Mensen hebben een hekel aan tandartsen omdat ze een hekel hebben aan naar de tandarts gaan, maar dat betekent natuurlijk niet dat alle tandartsen ook financieel mismanagement bedrijven.
PS5 User ;-) ...
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Ik heb een jonge dame en ze geeft al 4 jaar aan dat ik een plekje heb op een kies, maar zo lang het niet erger wordt en ik er geen last van heb doet ze er niks aan. Hoef bij controle alleen maar wat tandsteen te verwijderen rond mijn spalkje, en dat is ook echt wel nodig. Ik ga wel 1x in de 6 maanden naar de tandarts. Volgens mij gaan veel mensen maar 1x per jaar. Dus misschien verdient ze al genoeg aan mijgekke-gerrit schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:52:
Ik heb het idee, op basis van mijn eigen ervaring, dat hoe ouder de tandarts is, hoe 'minder' gaatjes hij vind.
Jonge tandartsen willen en moeten geld verdienen.
in het begin vond mijn tandarts ook van alles nodig, gaatje hier, kroontje daar... nu hij eenmaal gesetteld is, is dit aanzienlijk minder, dat kan twee dingen betekenen. of hij is niet zo haastig meer op zoek naar geld, of ik poets beter. (Ja, ik weet waar mijn tandarts woont)
Mijn vrouw heeft nog nooit gaatjes gehad, een jonge nieuwe tandarts, vond dat ze een zenuwbehandeling(!!) nodig had. een second en een third opinion (waarvan een in Hong Kong, particuliere tandarts) konden niets vinden.
Daarom heb ik het idee dat jonge tandartsen geld nodig hebben en onnodig aan je mond lopen te sleutelen.
Maarja niks is zo kut dan last van je gebit/mond
De nieuwe tandarts ging bezig en zei direct: "Euh, misschien moet je beginnen met flossen," en hij gaf direct uitgebreid uitleg over ontstekingen en hoe gaatjes ontstaan. Na het maken van foto's liet hij zien waar de zwakke plekken zaten en hoe gaatjes eruit zagen. Hij liet het zelfs via Google zien zodat ik de "worst case" plaatjes kon vergelijken met mijzelf.
Ik dacht altijd wel goed bezig te zijn. Netjes 2 maal daags goed poetsen, handmatig, want mijn vorige tandarts vond elektrisch maar onzin.
Sinds mijn nieuwe tandarts had ik een aantal gaatjes laten vullen en een paar kronen laten zetten. En ik ben bezig gegaan met flossen. Als ze nu bezig gaan met die stalen haakjes en schuurmachines dan bloedt mijn tandvlees niet meer.
Kortom: mijn oude tandarts was een prutser.
Direct bij het 1e contact werden er allerlei behandelingen opgetuigd bij mij en de rest van het gezin. Tegelijkertijd werden de 3 assistentes eruit gezet en vervangen door mevrouw Wonka die zowel de afspraken deed, dhr. Wonka assisteerde en tegelijkertijd de telefoon opnam.
Ook andere patienten van hem in onze kennisenkring overkwam hetzelfde. Hoge kosten, waarbij dan ook werd geadviseerd om zorgverzekering X voortaan te kiezen, vanwege de veel betere vergoedingen.
Na een half jaar geswitched. Nieuwe tandarts valt zijn collega (natuurlijk...) niet af, maar nu kunnen we na een controle weer naar huis, zonder een volgende x-uren durende behandeling in te plannen.
Meneer Wonka is uiteindelijk wel gewoon ondernemer, met een schuld van waarschijnlijk enkele tonnen of meer. Hij heeft 2 praktijken kort na elkaar overgenomen en werkt zich een slag in de rondte (overdag op locatie 1, 's avonds op locatie 2 30 km verderop) om nog wat te verdienen waarschijnlijk. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je het belang van jezelf en de patient dan wat lastiger kan onderscheiden...
Toevallig Tandarts Hoek en nu Mondmedicentrum?kleefei schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:29:
Grappig! ik heb exact hetzelfde verhaal.
In Tiel zat een tandarts aan huis, bij ons in de wijk.
De beste man en ik hadden 20 jaar lang een eentonige relatie; "Keurig Kleefei, beter flossen en tot over 6 maanden"
De tandarts ging met pensioen en verkocht de toko waardoor deze uitgebreid werd.
Bij mijn eerstvolgende bezoek zei de spaande import tandarts;
"U heeft 5 gaatjes, zullen we deze gelijk maar opvullen?"
2 meter onzin, maar wel als de dood voor naalden vroeg ik hem mij de gaatjes te laten zien. Omdat ik het wel heel apart vond.
Spiegel er bij gepakt, en hij liet mij ze zien; "Ja, deze is heel klein, kunnen we laten zitten" "Deze zit tussen de tanden, kun je moeilijk zien maar is ook heel klein dus laten we zitten" Enz enz.
Thuis gekomen heb ik mijn vriendin het verhaal verteld. Ze gaf aan dat ze met haar tandarts ging bellen.
Ik kreeg in de volle praktijk toch de kans om mezelf over te laten zetten en ik heb een second opinion gekregen.
Inderdaad 1 heeeel klein gaatje in 1 voortand waar nog lang niet in geboord hoeft te worden...
Waar ik vroeger met plezier naar een tandarts ging ben ik nu al 3 weken van te voren zenuwachtig...
Lang verhaal kort;
Zeker ergens een second opinion vragen!
De beste man had overal netjes foto's van gemaakt, en inderdaad...ellende.
Nooit last van gehad, maar toch duidelijk achterstallig onderhoud van tandarts nr.2.
Kan dus alle kanten op.
Live from Denmark
Eén is echt old-school en de ander een stuk jonger, wat je vooral merkt in de manier waarop ze te werk gaan. Resultaat is eigenlijk hetzelfde.
Mijn enige probleem met tandartsen is dat ze niet kunnen klokkijken.
Garmin FR245M + HRM-RUN
https://www.nu.nl/gezondh...ar-boren-en-verdoven.html
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
In mei ga ik de eerste keer naar mijn nieuwe tandarts. Ik ben benieuwd wat zij te melden heeft. Als ik dit zo lees heb ik zo mijn zorgen.
Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/
Het was Van Essen, die is met pensioen gegaan (drumpt) en dat is mondmedicentrum geworden.PdeBie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:47:
[...]
Toevallig Tandarts Hoek en nu Mondmedicentrum?
Nu bij Harp & Co
Tevens mn ouders overgeheveld naar Harp. Iedereen is weer blij.
(mn pa had ineens 3 gebarsten kiezen bij mondmedicentrum...

Vervolgens een keer niet kunnen gaan (fiets bleek gejat toen ik naar de afspraak wilde), zeven (!) jaar niet meer geweest omdat ik steeds vergat een nieuwe afspraak te maken (en langzamerhand steeds meer het resultaat ging vrezen).
Uiteindelijk bij uit huis gaan toch maar weer bij een tandarts ingeschreven. Die heeft het eerste bezoek een vrijwel holle verstandskies geconstateerd en getrokken, verder nog nooit iets aan de hand gehad bij deze man.
Hierbij was de eerste tandarts een man op leeftijd en echt zo'n strenge vent, ik verdacht hem er stiekem van dat hij alleen maar boorde uit sadisme oid
Ik zat bij Hoek (bij het centrum) en daarvan zijn alle patienten automatisch overgezet naar MondMediCentrum (Drumpt). Sindsdien heb ik echt alleen maar gezeur. En als ik een gaatje heb laten herstellen heb ik vaak nog dagen last van de aangepakte kies.kleefei schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:13:
[...]
Het was Van Essen, die is met pensioen gegaan (drumpt) en dat is mondmedicentrum geworden.
Nu bij Harp & Co
Tevens mn ouders overgeheveld naar Harp. Iedereen is weer blij.
(mn pa had ineens 3 gebarsten kiezen bij mondmedicentrum...)
Hoop verschillende mensen ook elke keer en een gebrekkig Nederlands sprekende tandarts (al wordt dat wel steeds beter).
Ik ben al even aan het rondkijken voor een ander, maar ze zitten allemaal vol.....
Ja, Harp loopt helemaal vol nu het mondmedicentrum er zit.PdeBie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:18:
[...]
Ik zat bij Hoek (bij het centrum) en daarvan zijn alle patienten automatisch overgezet naar MondMediCentrum (Drumpt). Sindsdien heb ik echt alleen maar gezeur. En als ik een gaatje heb laten herstellen heb ik vaak nog dagen last van de aangepakte kies.
Hoop verschillende mensen ook elke keer en een gebrekkig Nederlands sprekende tandarts (al wordt dat wel steeds beter).
Ik ben al even aan het rondkijken voor een ander, maar ze zitten allemaal vol.....
Ik kan je toch aanbevelen om je bij Harp op de wachtlijst te zetten.
My favorite programming language is solder.
Ik had zelf ook best eea aan problemen die ineens gefixed moesten worden toen ik bij mijn huidige tandarts kwam. Die maakt echter ook regelmatiger fotos en lijkt meer oog voor beginnende problemen te hebben. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze jaar op jaar blijven boren ;-) Na die initiele inhaalslag heb ik nu alleen nog met onderhoud te maken (vullingen vervangen na x jaar).
Niet alleen jonge tandartsen zijn zo. Mijn hygienist (waar ik vandaag toevallig geweest ben) heeft dat sowieso niet en die is dan weer wel redelijk jong. Maar bij mijn tandarts heb ik soms wel het idee dat die me probeert uit te melken.nare man schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:32:
Het kan geld zijn, maar vooral ook 'eagerness'.
Een jonge professional, of dat nu een tandarts, advocaat of wat dan ook is, wil het boven alles vooral heel goed doen. Dus die zal eerder 'aanslaan' op zaken waarvan een meer ervaren professional misschien zou zeggen: 'ok, dat is niet helemaal zoals het hoort, maar ik weet uit ervaring dat het zo'n vaart niet loopt en dat je het ook best nog even kunt aankijken'.
Het gaat mij eerlijk gezegd vrij ver om meteen weer te denken aan boos opzet, geld willen verdienen en dat soort zaken. Dan ben je wel erg slecht van vertrouwen (maar dat zie je helaas wel vaker op fora).
Nu heeft de tandarts waar ik zit geen contract met een verzekeraar, dus moet ik alles voorschieten en krijg ik later (gedeeltelijk) terug van de verzekering, hoewel mijn tandarts de vaste prijzen hanteert (hier en daar een cent of 2 verschil, hooguit), vinden mensen om mij heen mijn tandarts duur, terwijl die qua kosten net zo duur is als de tandarts van die mensen.
Verwijderd
Eigenlijk is iets dat veel mensen meemaken per definitie niet apartPiet_Piraat7 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:20:
Het is toch best apart dat er blijkbaar aardig wat mensen zijn die hetzelfde meemaken
Vriend van me is tandarts en er zit gewoon wat vrijheid in het beroep. Neem dan erbij dat het eigenlijk een afgrijselijk beroep is en je kunt het nooit goed doen als tandarts. Dat het goed verdient is dan wel terecht. De meeste mensen hebben geen benul van de kosten die een tandarts zelf maakt per handeling en hoeveel je daar daadwerkelijk op verdient. Dat valt vaak vies tegen. Snelheid is dan van belang, maar dat is weer minder klantvriendelijk. Al wil ik zelf binnen 10 minuten buiten staan. Controleren, reinigen en 36 euro verder ongeveer.
Ik denk dat een tandarts die foto beter kan beoordelen dan de 16-jarige puber die in zijn stoel ligt en waarschijnlijk helemaal geen zin heeft om dat gaatje te laten vullen. Waarom denkt tegenwoordig iedereen een expert te zijn in alles?DirtyBird schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:04:
[...]
Mja, bij mij is ooit geboord naar een gaatje dat op een foto (17" scherm, schermvullend) een zwart stipje was dat m.i. net zo goed een vuiltje op de lens kon zijn.
Ik was 16 en niet zo mondig dus ik zei "oke", maar nu zou ik daar niet mee akkoord gaan.

Ik denk dat je frauduleuze tandarts hebt nu het is bekend dat ze onodig declalreren terwijl de klant niets mankeert.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:10:
Beste Tweakers,
Ongeveer een half jaar geleden ben ik gewisseld van tandarts. Mijn vorige, waar ik ruim 20 jaar bij liep, noemde mij één van zijn saaiste patienten. Vrijwel nooit een gaatje, nooit klachten. Ik ben verhuisd en naar een andere tandarts gegaan. Ineens heb ik 5 gaatjes in een half jaar tijd. Even googelen naar 'wisselen van tandarts' en ik zie veel topics voorbij komen waarbij een nieuwe tandarts ineens van alles ontdekt.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Heb ik een overijverige tandarts of probeert die gewoon een extra slaatje te slaan? Terug gaan naar mn oude voor een second opinion? Het is balen dat tandartspraktijken vaak vol zitten en je niet zo eenvoudig bij een ander terecht kan.
https://www.twitch.tv/roffaboys
Toen mn tandartsverzekering gestopt was, werd dat heel spontaan niet meer gedaan,, Meneer kon dus precies zien waar ik verzekerd was en voor welk bedrag en wat er dus vergoed was. Dat'is lekker cashen!
Bij twijfel: gewoon naar een andere tandarts gaan en vragen of ie even je gebit wilt checken. Zal niet elke tandarts doen, maar een paar belletjes eraan wagen en je weet waar je wel terecht kan.
2. Ik ben nog van de generatie die in dienst moest (dienstplicht). Dan was je automatisch verzekerd via Defensie. Mijn (burger) tandarts waarschuwde mij al, dat het een bekende truc was om "opeens" allerlei gaatjes of groeven te ontdekken die hoognodig gevuld moesten worden. Hij zei dat hij dan wel even zou kijken.
En inderdaad, bij de eerste de beste controle was m'n gebit volgens de militaire tandarts hoognodig aan tal van vullingen toe! Ik dus naar m'n burger-tandarts en die vond het onzin. Ook toen hij enige jaren later z'n praktijk overdeed aan mijn huidige tandarts, bleek mijn gebit nog jarenlang in orde. Ondertussen heb ik een paar vullingen, maar nog niet eens het aantal dat de militaire tandarts 25 jaar terug zogenaamd constateerde!
Kortom, als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Desondanks zou een second opinion je meer zekerheid kunnen geven en weet je ook direct of je nieuwe tandarts je oude tandarts wordt
De tandartsen zijn er alleen Not Amused and Officially Pissed Off over: https://www.nu.nl/politie...ienisten-laten-boren.htmlSinergyX schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:58:
Dit nieuws erbij, straks heeft iedereen gaatjes, ze moeten natuurlijk nog flink wat oefenen
https://www.nu.nl/gezondh...ar-boren-en-verdoven.html
Virussen? Scan ze hier!
Of een second opinion kan nooit kwaad.
Iets wat ik sinds me vorige tandarts zeker kan aanraden.
De vorige is letterlijk bijna me dood geworden

Loeiende pijn, naar tandarts, 'zenuw pijn'
Echter, niet echt spoedeisend dus tot over 3 weken, recept met pijnstillers mee gekregen.
Week 2, hoge koorts en delirium, onregelmatige hartslag. in en uit bewustzijn.
Spoedopname ziekenhuis. Bleek een abces onder mijn verstandskies te zitten.
Dusdanig dat ik acute bloedvergiftiging had opgelopen
[ Voor 65% gewijzigd door osmosis op 25-01-2018 17:33 ]
Het is waanzin, mijn vriendin hoorde ook de assistent vragen of hij haar geld al over had gemaakt.
Ik ga er morgen heen en ik vraag hem of hij wel goed bij zijn hoofd is, wat kan je doen bij iemand in 20 min wat €428 kost. Om alles dat hij zegt gedaan te hebben moet je een halve dag liggen.

Vijf gaatjes vullen in 20 minuten? Dat lijkt mij sterk.....Nature schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:06:
Mijn vriendin kwam vandaag met een rekening binnen zij zit bij een andere tandarts, €428 ze is 20 min binnen geweest. Een bon met een waslijst behandelingen, ik heb nooit gaatjes vorig jaar has ze ook een rekening van €250 om gaatjes, ze heeft nooit ergens last van, nu moet ze de komende tijd nog 3 behandelingen krijgen in totaal €1600 allemaal om zogenaamde gaatjes.
Het is waanzin, mijn vriendin hoorde ook de assistent vragen of hij haar geld al over had gemaakt.
Ik ga er morgen heen en ik vraag hem of hij wel goed bij zijn hoofd is, wat kan je doen bij iemand in 20 min wat €428 kost. Om alles dat hij zegt gedaan te hebben moet je een halve dag liggen.
[afbeelding]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Mij ook en bij haar vorige tandarts had ze nooit gaatjes en ik heb nooit gaatjes we poetsen en flossen samen, ik kan hier zo kwaad om worden. Hij begon ook over eetmomenten dat een mens maximaal 7 eetmomenten moet hebben ofzo, heel vaag. En dat zijn kind een paar keer sinaasappelsap had gedronken en daardoor 4 gaatjes had.Panzer_V schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:13:
[...]
Vijf gaatjes vullen in 20 minuten? Dat lijkt mij sterk.....
Dat is de verkooptruc min of meer van ''Ik heb hem zelf ook'' zeg maar, het is gewoon een oplichter volgens het boekje, en ook dat de assistent met haar erbij vroeg of hij haar salaris al had betaald dat maakt het hele plaatje compleet.
Een quote uit het artiekel:wildhagen schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:20:
[...]
De tandartsen zijn er alleen Not Amused and Officially Pissed Off over: https://www.nu.nl/politie...ienisten-laten-boren.html
"Zo weet de patiënt helemaal niet meer waar hij aan toe is.''
Als ik dat hier zo lees weten mensen dat nu al totaal niet. Ik moet zeggen dat een tandarts voor mijn gevoel net zo vaag is de communicatie als bennie de auto beunhaas van om de hoek

tijd voor wat klusjes!
Is de hoeveelheid bloed op controle werkelijk een maat voor hoe goed je eigen dagelijkse onderhoud is geweest? Ben benieuwd of meer mensen die ervaring hebben.Blue-eagle schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:02:
Sinds mijn nieuwe tandarts had ik een aantal gaatjes laten vullen en een paar kronen laten zetten. En ik ben bezig gegaan met flossen. Als ze nu bezig gaan met die stalen haakjes en schuurmachines dan bloedt mijn tandvlees niet meer.
Geen idee, maar voorheen bloedde ik als een rund. Tegenwoordig niet meer of nauwelijks. Ik weet nog toen ik begon met flossen: de eerste week was een rode gootsteen in de douche. Tegenwoordig stelt het niets meer voor. Da's heel simpel uit te leggen: vroeger was mijn tandvlees eigenlijk permanent ontstoken, en nu niet meer.Antique schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:24:
[...]
Is de hoeveelheid bloed op controle werkelijk een maat voor hoe goed je eigen dagelijkse onderhoud is geweest? Ben benieuwd of meer mensen die ervaring hebben.
Is een tandarts niet verplicht om je boven 250 euro op de hoogte te stellen van de kosten? Erg apart dat een tandarts denkt een bedrag van >400 euro te kunnen incasseren, zonder dit eerst duidelijk te overleggen met de patiënt.Nature schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:06:
Mijn vriendin kwam vandaag met een rekening binnen zij zit bij een andere tandarts, €428 ze is 20 min binnen geweest. Een bon met een waslijst behandelingen, ik heb nooit gaatjes vorig jaar has ze ook een rekening van €250 om gaatjes, ze heeft nooit ergens last van, nu moet ze de komende tijd nog 3 behandelingen krijgen in totaal €1600 allemaal om zogenaamde gaatjes.
[afbeelding]
Bij onrechtmatig declareren kun je ze aangeven bij de NZa. Die hebben snel genoeg door of een tandarts 2x zoveel declareert als zijn collega in de buurt.
[ Voor 7% gewijzigd door Jeroenneman op 25-01-2018 19:02 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Mijn nieuwe tandarts rekende 50 minuten voor 3 vullingen incl verdovingen. Ik zeg tegen hem dat ik onverdoofd wil, maakt ie er 40 van.Panzer_V schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:13:
[...]
Vijf gaatjes vullen in 20 minuten? Dat lijkt mij sterk.....
Uiteindelijk in 30 minuten 4 vullingen. Was recordtempo, vond ie zelf ook.
5 vullingen met verdoving in 20 minuten bestaat niet.
Dit was nog niet eens de enige rekening, ze heeft er nog 3 mee. In totaal €1600 de anderen zijn toekomstige behandelingen, eentje bij van €560 volgende week. Echt wat denkt hij nou, en mijn vriendin die wist het ook niet, normaal ben je gewend een tandarts te vertrouwen. Allemaal voor gaatjes een totaal van €1600, je zou denken dat je 20 jaar op straat moet hebben geleefd voor zo'n behandeling.Jeroenneman schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:00:
[...]
Is een tandarts niet verplicht om je boven 250 euro op de hoogte te stellen van de kosten? Erg apart dat een tandarts denkt een bedrag van >400 euro te kunnen incasseren, zonder dit eerst duidelijk te overleggen met de patiënt.
Bij onrechtmatig declareren kun je ze aangeven bij de NZa. Die hebben snel genoeg door of een tandarts 2x zoveel declareert als zijn collega in de buurt.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Lijkt er sterk op dat haar tandarts haal probeerd te flessen.
Verwijderd
Uthog schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:26:
Laat jouw vriendin een andere tandarts om een second opinion vragen, of die gaatjes er idd zitten en of ze recentelijk gevuld lijken.
Lijkt er sterk op dat haar tandarts haal probeerd te flessen.
Ik ben zover dat er geen enige andere mogelijkheid is dan dat hij haar probeert te flessen, second opinion of bellen met een instantie doe je als er nog een mogelijkheid is dat het wel klopt. Ik ga daarheen en ik vraag de echte rekening, overtuigend en resoluut zegmaar. Die betaal ik en dat is de laatste keer dat ik met hem te maken heb. Unive ga ik ook inlichten, dan kunnen zij ook hun declaraties nazien die van hem zijn gekomen, bij een review site stond al iemand met een soortgelijke situatie en ook om gaatjes.Jeroenneman schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:25:
Zonder eerst een offerte te overleggen had die man niets mogen doen. Ik zou hem opbellen en zeggen of hij wel weet wat hij mag declareren en dat je het zeer twijfelachtig vindt. Anders even een belletje naar het tandarts informatie punt.
Ik heb heel lang bij een andere tandarts gezeten die jonger was en nooit bedacht zou hij gelijk hebben?bij hem waren ze thuis ook klant en ik dus van jongs af aan ook dus dan werd het door hun betaald de langste periode
Heb meer moeite met het 'bek verbouwen' van zo'n mondhygiëniste preventieassistente.
Nu ik zo'n factuur zie, zie ik meer op tegen naar de tandarts gaan vanwege kosten, dan vanwege pijn ofzo.
(wel mazzel, wilde m'n aanvullende tand verzekering eruit halen, maar laat ik nog maar even zitten
[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 25-01-2018 20:04 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Er is bij mij al flink wat verbouwd in het gebit maar degelijke rekeningen heb ik nog nooit gezien voor het vullen van gaatjes. Mijn kroon was met 600 de duurste maar dit kan echt niet kloppen.Nature schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:08:
[...]
Dit was nog niet eens de enige rekening, ze heeft er nog 3 mee. In totaal €1600 de anderen zijn toekomstige behandelingen, eentje bij van €560 volgende week. Echt wat denkt hij nou, en mijn vriendin die wist het ook niet, normaal ben je gewend een tandarts te vertrouwen. Allemaal voor gaatjes een totaal van €1600, je zou denken dat je 20 jaar op straat moet hebben geleefd voor zo'n behandeling.
Cloud ☁️
Ik zou ook navragen waarom hij bij dezelfdfe elementen/tanden (zowel 25 als 26) twee keer een tweevlaksvulling (v92) declareert in plaats van één meervlaksvulling (v94).Nature schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:06:
[afbeelding]
Mag je alleen in rekening brengen als de restauraties met elkaar verbonden zijn. Anders worden het twee tweevlaksAwoodentree schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:24:
[...]
Ik zou ook navragen waarom hij bij dezelfdfe elementen/tanden (zowel 25 als 26) twee keer een tweevlaksvulling (v92) declareert in plaats van één meervlaksvulling (v94).
En ja er wordt ook gekeken naar hoeveel het tandvlees bloedt. Geeft aan hoe ontstoken het tandvlees is
[ Voor 11% gewijzigd door weebeast op 25-01-2018 20:32 ]

Wel merk ik dat ik ouder wordt, en dus dat de kans groter wordt dat ik af en toe een gaatje krijgt. Want dat is een factor die vaak vergeten wordt: Je tandarts mag dan veranderen, maar je gebit doet dat natuurlijk ook. En dat je de afgelopen X jaar geen gaatjes hebt gehad zegt niets over de komende X jaar. Plus: de verhalen dat het vaker voorkomt is imho prima te verklaren door het moment waarop de meeste mensen hun vleugels uitslaan (en daarmee vaak wisselen van tandarts).
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Mijn vorige tandarts had een eigen praktijk maar ivm 3 kinderen wilde ze zich wat minder met de administraties bezig gaan houden en is ze samen gaan werken met nog 2 andere tandartsen. Vrij snel na de start van die samenwerking is zij er ook al vertrokken (onenigheid over iets) en sinds een half jaar heeft ze weer een eigen praktijk (met nog 1 andere tandarts). Van die 3 tandartsen werkt er geen enkele meer bij de praktijk.

Vorige keer had ik op zich nog wel vertrouwen in mijn nieuwe tandarts maar ik begin nu ook steeds meer te twijfelen om toch maar naar mijn oude tandarts terug te gaan. Nadeel is dat ze nu 15km verderop zit ipv 2km. Andere optie zou zijn om naar de tandarts hier in het dorp te gaan, dan is het maar 700m.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Hij rekende wel verdoving maar voerde die nooit uit. Fraude was zijn pensioenvoorziening.
Voordeel: ik heb nog steeds nooit verdoving nodig. Already been through hell.
Ik keek ook al een wortelkanaalbehandeling is goedkoper en dat soort dingen, het is gewoon rot je probeert het gewoon leuk te houden met zijn allen en dan heb je zoiets. Moet je boos zijn en het regelen en waarvoor, een tandarts verdient toch wel genoeg?HKLM_ schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:02:
[...]
Er is bij mij al flink wat verbouwd in het gebit maar degelijke rekeningen heb ik nog nooit gezien voor het vullen van gaatjes. Mijn kroon was met 600 de duurste maar dit kan echt niet kloppen.
Edit: Ik heb ook in mijn telefoon bewijs, de afspraak was 14:45, ze belde mij om 14:52 toen ze de verdoving hadden gegeven, bij mijn vriendin duurt het wat langer door schildklieraandoening, dus belde ze mij. en om 15:40 belde ze dat ze in de Albert hein was dus was ze zeker voor 15:30 klaar daar waarvan ze ook nog even met de assistente praatte.
[ Voor 23% gewijzigd door Nature op 25-01-2018 22:13 ]
Verwijderd
Daar kwam ik achter bij een bezoek aan een noodtandarts. Jonge knaap, geheel nieuwe praktijk. Pijnloze behandeling met duidelijke communicatie en aandacht voor de patient. Was een genot vergeleken met de oude bruut die ik had.
Die oudjes hebben hun geld er allang uit en investeren nergens meer in. Ik heb veel liever een jongere tandarts. En wat betreft gaatjes: ik heb voldoende zenuwontstekingen gehad om ieder gaatje, hoe klein dan ook, per direct te laten vullen. Een gaatje vult zichzelf niet, dus het moet toch een keer gebeuren.
Wanneer iemand zonder overleg even voor 500 euro in je bakkes sleuteld, dan heb je te maken met een oplichter en zou ik iedere stap overwegen.
"Vroeger": 40/50-er die wel van een potje boren hield. Als kind vaak wat gehad en er werd nooit gevraagd naar een verdoving. De beste man kon zo naar "Eigen bek in puin".
Later naar een tandarts geweest die op een industrieterrein zat. Hij zat daar niets voor niks bleek later. Er werden preventief röntgenfoto's gemaakt, ieder bezoek weer. Waarop ik al zoiets had van "als je het niet kunt zien dan is er toch niks aan de hand?". Bleek dat dit een mooi factuur-item was voor de praktijk.
Later zijn we verhuisd naar Nijkerk en door een spoedgevalletje een tandarts gevonden in Putten. Een geweldige tandarts. Dame, jaar of 50 schat ik zo die samen met haar man de toko runt. Zij is tandarts en hij is de telefonist en receptionist. Er loopt een derde bij als assistente.
Omdat het om een noodgeval ging in een weekend werd er een passende tijdelijke oplossing geboden. Kort daarna is dit netjes opgelost. Door deze ervaring hebben we deze tandartsenpraktijk aangehouden, ook nu we in Zwolle wonen.
Nog steeds gaan we 1 keer per jaar, het voelt bijna als een dagje uit. De telefonist weet na een jaar exact nog wat voor werk we doen, waar we wonen, wat we een jaar daarvoor besproken hebben en dergelijke. Onvoorstelbaar! (volgens mij houdt hij een aparte administratie bij...)
Deze tandarts heeft in 5 jaar tijd 1 keer een fotootje gemaakt, dikke prima. Deze foto stond niet op de factuur, voor mij ook goed. De mevrouw zegt altijd eest even wat ze gaat doen voordat het gereedschap in je mond hangt, dit is ook wel prettig. Vanaf bezoek 1 werd na controle ook altijd even tandsteen verwijderd en de boel eens flink opgepoetst. Allemachtig, nooit geweten dat mijn "schoon" anders is dan dat van de tandarts.
Mijn vrouw heeft in de afgelopen jaren een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan bij deze mevrouw. Als je op internet rond leest kom je allerlei horrorverhalen tegen, ze was op het ergste voorbereid. Achteraf bleek er helemaal niets herkenbaars in te zitten. Het deed geen centje pijn, niks aan de hand anders dan dat het wat meer tijd kostte dan een normale controle.
Deze tandarts zijn wij zo tevreden mee dat we met plezier een half dagje werken overslaan om er heen te gaan. Stukje rijden maar wel een bijzonder fijne tandartsenpraktijk.
Uiteindelijk andere tandarts gezocht, zit nu bij een praktijk met 2 vaste tandartsen, een mondhygiënist en een preventie assistent. Eerste afspraak een stel foto's, duidelijke uitleg erover, daarna 3 gaatjes vullen, tijdens het vullen vond ie nog een twijfelachtige, die ook maar doen? En die 90 euro reiniging elke keer? Die pakt ie zelf bij de controle, paar euro gebitsreiniging voor een beetje tandsteen, net zoals mijn eerste dorpstandarts. Maar dan geen 90 euro maar een tientje.
Naar nu weer een andere, en heb ik opeens een kroon en staat er nog 1 op de planning.
Ach ja, het zal er alleen maar beter op worden denk ik maar zo.
Ook al boren ze voor niks, ze moeten het toch weer opvullen
Gelijk heb je. Bij zowel je Tandarts als je Huisarts is vertrouwen enorm belangrijk. Ik heb in mijn hele leven slechts twee tandartsen gehad en ben over allebei uiterst tevreden. De eerste ging met pensioen dus toen via hem tip gekregen voor de nieuwe was toen eind 30, nu midden 40 schat ik en is gewoon een hele fijne man, die goed communiceert en waarvan je weet wat je kunt verwachten.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:42:
Zojuist mijn oude tandarts gebeld of ik weer bij hem terug mag. Rij liever een stukje naar een andere stad dan dat ik nog op de fiets spring naar deze.
Ben vorig jaar verhuist en moet nu 30km rijden naar mijn tandarts. Mijn vriend zij dan kom je toch gewoon bij dezelfde als ik, echt no way. Een goede tandarts/huisarts moet je echt koesteren vind ik. Daarbij komt dat je door allemaal opgelicht wordt
HD4Life @ Full-HD
Hij werd op een gegeven moment ernstig ziek en werd vervangen door een jonge tandarts die totaal anders was. Nooit meer wachten, hij stond meestal leunend tegen de vensterbank op mij te wachten, en hij maakte eerst even een praatje voordat ie aan de slag ging. Boren gebeurde opeens een stuk minder vaak en klussen die problematisch konden zijn, zoals mijn verstandskiezen, werden aan een chirurg overgelaten.
Na een jaar of 5 verhuisde ik en heb daarna een lange periode (ik schat 8-10 jaar) helemaal geen tandarts gehad. Ik hoorde van vrienden dat hun nieuwe tandarts opeens allerlei problemen vond die de vorige tandarts zogenaamd gemist had en dat schrok me af om ook weer een tandarts te zoeken.
Pas toen een vriend van mij overstapte naar een nieuwe tandarts, en vertelde dat ie daar heel tevreden over was, heb ik daar ook maar een afspraak gemaakt. De eerste keer was spannend, als je jaren niet bij een tandarts bent geweest verwacht je wel wat lijken in de kast, en die tandarts reageerde toen ik dat vertelde ook op een manier van "dat zal een flinke klus worden".
Maar het was een meevaller. Alleen de mondhygiëniste had een flinke klus aan het opgebouwde tandsteen. En ik ga nu al een jaar of 15 naar die tandarts en in al die tijd welgeteld 1 vulling gehad. Ik ben inmiddels gewaarschuwd dat de oude vullingen uit mijn jeugd langzamerhand vervangen moeten worden maar ook die soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten. Na die mededeling is ook alweer een jaar verstreken.
Maar de tandarts compenseert de gemiste inkomsten wel door mij halfjaarlijks naar de mondhygiëniste (in dezelfde praktijk) te sturen. Geen idee of dat echt elk halfjaar nodig is of gewoon inkomen genereert. Maar aangezien ik liever naar de mondhygiëniste ga dan onnodig in m'n gebit laat boren, neem ik het wel voor lief.
toen had ik ook wel eens een "keer" een gaatje. maar hek die kerel was goed! die deed dat zonder verdovingen.. want dat vond die overbodig.. en daar had die ook gelijk in! daar nooit pijn gehad..
bij de "nieuwe" tandarts vonden ze ook van alles dat beter moest, je kent t wel..
heb ze de wind van voren gegeven.. dat het mijn gebit is, en ik dus nog altijd de baas ben.
nou heb ik geen geweldig gebit, en ben ik misschien ook wel wat laks.. (poets sowieso wel elke avond voor het slapen aan.. maar de overige keren schieten er vaak bij in..)
maar om dan nog elke 6 maanden weer nieuwe foto's willen maken, etc etc, ja daag!
want waarom zou je dan nog zelf kijken.. het excuus voor foto's is immers altijd voor als ik iets NIET goed kan zien...
..
afijn toen ik zij anders trek je de hele troep er maar uit, waren ze snel ingedimt.
nu zit er mooi 3 jaar tussen een set foto's, en als ze gaan lopen "porren" bij een controle omdat er een gaatje zit waar ik van te voren dus nooit last van heb dat ze ook binnen 10 werkdagen kunnen zorgen voor een afspraak anders zit er zo 4 tot 6 maanden tussen voor je aan de beurt bent..
404 Signature not found
Een paar dagen maar? Als ik een kies laat boren en vullen heb ik daar meestal de komende maanden nog last van (vooral bij temperatuurswisselingen).PdeBie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:18:
[...]
En als ik een gaatje heb laten herstellen heb ik vaak nog dagen last van de aangepakte kies.
Ik wil niemand ergens van beschuldigen, maar ik deel het wantrouwen in tandartsen wel een beetje. Ik heb totaal nergens last van, totdat de tandarts een gaatje ontdekt en die gaat boren en vullen. En vanaf dat moment begint het...
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Maar je hebt echt flinke verschillen in tandartsen. Ken er zelf een hoop, sommigen top maar anderen zou ik nooit aan m'n gebit laten zitten al zijn het prima lui. Scheelt ook veel of een tandarts in de maatschap zit of in dienst is bij een maatschap. De eerste mag een hele flinke lening terugverdienen om zich in te kopen maar zit er wel voor de langere termijn en de klantrelatie. De tweede moet zoveel mogelijk geld verdienen voor de praktijk en word daar ook op afgerekend. Dat is vaak een flinke wisseling van de wacht. Preventieassistentes gaan meestal via de laatste manier, vaak ZZP constructie met betalen om gebruik te maken van de praktijk en hun klanten. Dat inkopen in de maatschap gaat om echt flinke bedragen, vaak pensioenvoorziening oude tandartsen. schrok me rot toen ik hoorde wat een kaakchirurg daaraan kwijt was, maar dat zijn ook de allerduursten.
Mijn vorige tandarts deed alles gewoon met dezelfde frees, vol gas, vullen, klaar. Vaak nog tijdens de jaarlijkse controle en met 10 minuten stond je weer buiten. Tegenwoordig mag je een of zelfs twee keer terugkomen
Sowieso kom je met elke vulling een stukje dichter bij de zenuw. Verder wil een kies ook wel eens te dik gelaten worden bij een vulling. Sluit het wel redelijk aan, maar bij kauwen komt er teveel druk op te staan en raakt de zenuw geïrriteerd. Heb dat zelf ook gehad, bij volgende controle aangegeven en stukje eraf, daarna binnen een paar dagen geen klachten meer.Compizfox schreef op zondag 28 januari 2018 @ 00:36:
[...]
Een paar dagen maar? Als ik een kies laten boren en vullen heb ik daar meestal de komende maanden nog last van (vooral bij temperatuurswisselingen).
Ik wil niemand ergens van beschuldigen, maar ik deel het wantrouwen in tandartsen wel een beetje. Ik heb totaal nergens last van, totdat de tandarts een gaatje ontdekt en die gaat boren en vullen. En vanaf dat moment begint het...
Ik kon ook duidelijk zien dat er gaatjes zaten op de x-rays en ook het advies mbt witten van een stukje dat ooit afgebroken is was veel anders.
Altijd gewoon vertrouwd op de auroriteit van de andere tandarts en nu ineens een second opinion voor het eerst. Was ook even verbaasd.
Hoe 'leuk' je opmerking oom bedoeld is, dit geeft onbedoeld een verkeerd beeld aan mensen.toxict schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:22:
Tandsteen? Tandplak verwijder je met het tandenpoetsen toch?
;-)
Er is een veelheid aan redenen waarom tandsteen ontstaat, suggereren dat het door verkeerd poetsen komt kan mensen die juist hun best doen en toch tandsteen krijgen onnodig een negatief gevoel geven.
Ik heb zelf ook één specifieke plek (achterste kies links) in mijn mond waar al-tijd binnen een paar maanden tandsteen zit. Hoe goed of slecht ik er ook poets. Waarschijnlijk doordat de speekselklier daar wat actiever is en misschien een net iets andere samenstelling van speeksel maakt. Of doordat ik vaker op de ene zijde slaap dan de andere, waardoor deze kant of droger of natter blijft.
PH waarde van je speeksel heeft invloed op het ontstaan van tandsteen (en gaatjes), ik zag op wiki dat zelfs de hardheid van het kraanwater een beetje van invloed kan zijn.
Moraal van het verhaal, ontstaan van tandsteen kun je verminderen met goed de tandplaque verwijderen, maar echt voorkomen hangt ook zeer af van hoe 'sterk' je gebit is (zie bovenstaande oorzaken en wellicht vergeet ik er nog een paar).
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Het verschil met mijn laatste tandarts t.o. mijn eerdere tandartsen is dat er nu twee mensen naar mijn gebit kijken i.p.v. 1 persoon. Nu ik op de tandartsen terugkijk zie ik ook de goede punten en slechte punten van de tandartsen naar voren komen. De ene tandarts zegt een prima gebit, en een jaar later bij een andere tandarts waren op de röntgenfoto duidelijk gaatjes te zien die er al wat langer zaten.
Als klant weet je nooit of een tandarts jouw gebit correct of incorrect beoordeelt, en het is zeer lastig vergelijken tussen de kwaliteit van tandartsen. Elke tandarts werkt weer op hun eigen manier, en een jonge tandarts heeft weer een andere methode geleerd dan een oudere tandarts.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Komt door krimpspanning van het vullingsmateriaal. Hierdoor kan het wat gevoeliger zijn na het vullen.Compizfox schreef op zondag 28 januari 2018 @ 00:36:
[...]
Een paar dagen maar? Als ik een kies laten boren en vullen heb ik daar meestal de komende maanden nog last van (vooral bij temperatuurswisselingen).
King for a day,... fool for a lifetime.
Antique schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:24:
[...]
Is de hoeveelheid bloed op controle werkelijk een maat voor hoe goed je eigen dagelijkse onderhoud is geweest? Ben benieuwd of meer mensen die ervaring hebben.
Ik zie deze posts nu pas. Uit eigen ervaring: Mijn gebit is gewoon goed. Eén vulling sinds m’n twintigste. Maar het tandvlees was wel een issue. Een paar jaar geleden begon de tandarts metingen te doen omdat het tandvlees zich terugtrok en ik kreeg te horen dat we daarvoor “na de volgende controle” een behandeling moesten inplannen.Blue-eagle schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:53:
[...]
Geen idee, maar voorheen bloedde ik als een rund. Tegenwoordig niet meer of nauwelijks. Ik weet nog toen ik begon met flossen: de eerste week was een rode gootsteen in de douche. Tegenwoordig stelt het niets meer voor. Da's heel simpel uit te leggen: vroeger was mijn tandvlees eigenlijk permanent ontstoken, en nu niet meer.
Van een collega, die volgens mij hetzelfde heeft gehad, had ik jaren eerder al gehoord dat dat pijnlijk en duur is en ik had er echt geen zin in. Dus ik ben na gaan denken of ik zelf nog iets kon doen.
Ik was al vaker gaan poetsen, 2 keer per dag, en nog vaker leek me niet veel toevoegen. Dus ben ik bij gebrek aan betere ideeën (houten) tandenstokers gaan gebruiken om ‘s avonds na het poetsen de ruimte tussen de tanden beter te reinigen. De eerste dagen kwam daar best wat bloed bij vrij, en was het ook wat gevoelig, maar na een week of wat werd dat een stuk beter. Resultaat: Die behandeling is nooit meer ter sprake gekomen want 6 maanden later was het tandvlees er zichtbaar beter aan toe.
Maanden? Alle kiezen die bij mij (meer dan 7 jaar geleden!) geboord en gevuld zijn, zijn nog steeds erg gevoelig. Mijn verstandskiezen zijn allemaal getrokken en de plek waar die linksboven zat doet ook nog regelmatig pijn. Bij hoofdpijn/verkoudheid/oorklachten zit de pijn sindsdien altijd daar (het was wel een aardige hak/breekklus met hechtingen). Ik zal wel een extreem gevoelig gebit hebben.Compizfox schreef op zondag 28 januari 2018 @ 00:36:
[...]
Verder net zo'n verhaal meegemaakt als hier al vaker is gepost:
Tandarts 1: "Niks aan de hand", in al die jaren 1 gaatje gehad.
Tandarts 2: "Dit ziet er slecht uit". Je hebt 7 gaatjes, en die zijn zo erg dat er kronen nodig zijn (dat dus maar even niet gedaan).
Tandarts 3: "Het valt allemaal erg mee", Je hebt 5 gaatjes, waarvan er 3 gevuld zouden moeten worden. De andere twee kijken we nog even aan (nog steeds niks aan gedaan, wel het gaatje van tandarts 1 opnieuw gevuld ondertussen).
Nr. 3 is een goed aangeschreven tandarts die niet alleen vanwege het geld bezig is met zijn vak. Dat was bij nr. 1 en 2 wel heel duidelijk te zien, die hadden echt het beroep gekozen om goed te kunnen verdienen.
Niets...
Ik weet het, maar het maakt wel dat mijn ervaring is dat ik steeds zonder klachten naar de tandarts ga en met klachten er weer van terugkom, wat mijn beeld van de tandarts niet echt ten goede komt.weebeast schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:40:
[...]
Komt door krimpspanning van het vullingsmateriaal. Hierdoor kan het wat gevoeliger zijn na het vullen.
[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 28-01-2018 18:38 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Bedankt voor het delen van je ervaring. Waarom tandenstokers en geen flosdraad?downtime schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:21:
[...]
[...]
Ik zie deze posts nu pas. Uit eigen ervaring: Mijn gebit is gewoon goed. Eén vulling sinds m’n twintigste. Maar het tandvlees was wel een issue. Een paar jaar geleden begon de tandarts metingen te doen omdat het tandvlees zich terugtrok en ik kreeg te horen dat we daarvoor “na de volgende controle” een behandeling moesten inplannen.
Van een collega, die volgens mij hetzelfde heeft gehad, had ik jaren eerder al gehoord dat dat pijnlijk en duur is en ik had er echt geen zin in. Dus ik ben na gaan denken of ik zelf nog iets kon doen.
Ik was al vaker gaan poetsen, 2 keer per dag, en nog vaker leek me niet veel toevoegen. Dus ben ik bij gebrek aan betere ideeën (houten) tandenstokers gaan gebruiken om ‘s avonds na het poetsen de ruimte tussen de tanden beter te reinigen. De eerste dagen kwam daar best wat bloed bij vrij, en was het ook wat gevoelig, maar na een week of wat werd dat een stuk beter. Resultaat: Die behandeling is nooit meer ter sprake gekomen want 6 maanden later was het tandvlees er zichtbaar beter aan toe.
Geen speciale reden. Ik heb flosdraad in het verleden wel eens geprobeerd en het voelde gewoon niet goed. Wel gebruik ik soms van die plastic hengeltjes met flosdraad ertussen (deze) om tussen de voortanden schoon te maken. Daar is gewoon zo weinig speling tussen de tanden dat ik er geen tandenstokers tussen krijg.Antique schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:32:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Waarom tandenstokers en geen flosdraad?
Flossen moet via een speciale methode, patiënten vinden dit vaak lastig waardoor het minder vaak wordt geadviseerd. Het is ook minder effectief tegen tandvleesontstekingen dan bijvoorbeeld tandenstokers of ragers.Antique schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:32:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Waarom tandenstokers en geen flosdraad?
Ik ben zelf werkzaam in eenzelfde werkveld (mondhygienist) en het is een vrij normale gang van zaken. Als ik iemand voor het eerst zie, kijk ik er met verse ogen naar. Alle puntjes van aandacht worden aangepakt. Naarmate ik een patiënt langer onder behandeling heb, leer ik de patiënt steeds beter te kennen en leer ik beter in te schatten wat echte problemen zijn/worden. Dat is namelijk voor iedereen anders. Waar de een slecht poetst en nooit problemen heeft, poetst de ander zich een ongeluk en volgen de gaatjes en tandvleesproblemen elkaar aan de lopende band op. Beetje overdreven, maar er is een duidelijk verschil. Het heeft oa te maken met speekselsamenstelling, eetmomenten en erfelijkheid.
Als mondhygienist ben ik werkzaam in een verwijspraktijk, ik zie patiënten van vele tandartsen en ik kan je zeggen dat de kwaliteit en oplettendheid enorm verschilt en vaak ondermaats is. Het komt vele malen vaker voor dat gaatjes en andere problemen niet door de tandarts worden gezien, dan dat de tandarts handelingen verricht die moeilijk te rechtvaardigen zijn en waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Het kan zeer goed zijn dat er veel verdachte plekjes bij je zijn. Vaak zijn dat plekjes bij bestaande vullingen. Waar de oude tandarts deze mogelijk niet gezien heeft (zeker als je binnen 5 minuten weer buiten staat is die kans groot) of deze plekjes "in de gaten houdt" zal de nieuwe tandarts mogelijk sneller willen ingrijpen, omdat deze de historie niet kent. Hij zal liever een gaatje willen repareren nu het klein is, dan over 6 maanden wellicht moeten concluderen dat het te diep zit en er ook een wortelkanaalbehandeling nodig is. Weet dat een gaatje een variërend proces is, in uitzonderlijke gevallen kan het lichaam het herstellen, in veel gevallen schrijdt het langzaam en soms snel voort en kan het in 6 maanden te laat zijn.
Als de nieuwe tandarts röntgenfoto's heeft gemaakt, dan reken maar dat de kans groot is dat er gewoon gaatjes zijn.
Er is ook echt niemand die zulke slechte ervaringen blijkbaar heeft om te tandarts bij naam te noemen en eventueel overige tweakers ervan te behoeden? Maak dan een overzicht van beste tandartsen en slechtste tandartsen per regio bv en zet ze in de openingspost
Je kunt enkel afgaan op de omgang en hoe er met klachten wordt omgegaan.
Geen klachten staat niet gelijk aan geen problemen. En een tandarts die altijd zegt dat het goed gaat, wordt over algemeen gezien als een goede tandarts, maar dat zegt helemaal niets als er problemen gewoon niet gezien worden.
Daarnaast zullen nieuwe problemen dankzij een slechte vulling, kroon of kanaalbehandeling, pas jaren later klachten geven. Dan leg jij de link al niet meer.
Dus toen ik gisteren bij de tandarts om de hoek binnen wandelde was ik benieuwd. Is het er een van de oude stempel. Of meer zoals zijn dochter die naast de oude tandarts is gaan werken zodat ze de praktijk konden uitbreiden? Want die was ongeveer van mijn leeftijd, gestudeerd in Leuven. Als ik haar trof voor de controle wist ik dat ze wel rustig en zachtjes te werk ging. Niet doorwerken terwijl ze ondertussen haar hoofd afwend om iets te zeggen of een conversatie gaande te houden met assistenten. (Deed haar vader wel)
Ik trof een Spaanse tandarts genaamd Carlos. Dat gaf mij al niet echt vertrouwen, als ik bij een Nederlandse praktijk binnen wandel verwacht ik Nederlands geschoold tandheelkundig personeel. Wel eentje van dezelfde leeftijd als de dochter van mijn oude tandarts. Hij ging mijn gebit controleren en riep 1/2 en een enkele keer -3 naar de assistente. Geen idee waar dat voor was, maar de mondhygiëniste van vanochtend legde uit dat die cijfers de conditie van je tandvlees bleken aan te geven.
Dat is iets wat mijn oude tandarts nooit deed en zelfs zijn dochter heb ik daar nooit over gehoord. Rechtsachter bij de achterste kiezen had ik het meest last van ontstoken tandvlees en ophoping van tandsteen. Idem met tandsteen bij de voortanden. Schijnbaar heb je vooraan en achteraan bij de kiezen speekselklieren zitten. En hoewel die perfect bacteriën en zuur weet af te breken, zorgt een te sterke speekselklier met teveel speeksel ook voor tandsteen. Plus omdat ik rechtshandig ben, elektrisch poets weet ik kruislings linksachter wel perfect schoon te houden. Maar rechtshandig bereik je rechtsachter minder gemakkelijk. Dus ik kreeg als tip mee om dan maar met de Oral B met links rechtsachter te lijf gaan en de Oral B met rechts linksachter. Kruislings poetsen geeft het beste bereik op lastig te bereiken plekken.
Het opsplitsen van controle en onderhoud vind ik wel vervelend. Nu moet ik telkens twee dagen terug komen terwijl ik anders eerst controle en dan onderhoud op dezelfde dag achter elkaar had. Maar goed ik hoef nu slechts een blokje om te lopen ipv drie uur kwijt te zijn met de trein en bus voor 15min max op de stoel. Er zijn verder geen gaatjes geconstateerd of dat mijn verstandskiezen direct getrokken zouden moeten worden. Gewoon het gebruikelijke recept: tandsteen weghalen en meer niet. Zelfs röntgenfoto's opnieuw maken bleef achterwege gezien ik vorig jaar die nog liet maken bij mijn oude tandarts. Dus voor als nog is mijn vrees voor ontdekkingen bij de nieuwe tandarts dus onterecht gebleken. Ben benieuwd of dat zo blijft.
Zover mij bekend zijn tandenstokers in principe beter, als je ze kan gebruiken. Als ik ze zou gebruiken gaat het wel bloeden, want alleen met een hamer krijg ik een tandenstoker ertussen. Dus dan is het flossen. Waarbij als ik het goed heb dat alleen iets doet als je goed de hoeken doet met het flosdraad, en het niet alleen tussen je tanden in doet, dan schijnt het niks te doen.weebeast schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:36:
[...]
Flossen moet via een speciale methode, patiënten vinden dit vaak lastig waardoor het minder vaak wordt geadviseerd. Het is ook minder effectief tegen tandvleesontstekingen dan bijvoorbeeld tandenstokers of ragers.
Het kan goed zijn dat je tandvlees wel ontstoken is. Dan bloedt het en is het wat gezwollen. Vraag het voor de zekerheid even aan de tandarts, wellicht dat het na een week gebruiken ook ineens makkelijker gaat en zonder bloeding.
Zit dus sinds eind vorig jaar bij een nieuwe tandarts en daar is bij mijn eerste controle een uitgebreide vragenlijst doorgenomen en zijn er röntgenfoto’s gemaakt. Ik bleek toch drie gaatjes te hebben (de vorige tandarts had ook al aangegeven dat ik een beginnend gaatje had). Mijn nieuwe tandarts heeft keurig een behandelplan met begroting opgesteld en naar mij gemaild, zodat ik inzicht had in de kosten en de behandelingen en mij ook aan de hand van de foto’s alles laten zien. Ben daarom ook erg tevreden met mijn huidige tandarts, de behandelingen waren ook vrijwel pijnloos.
Ik denk dat het ook met name afhangt hoe modern de apparatuur en werkwijze van de tandarts is. Mijn nieuwe tandarts gebruikt ook van die speciale brillen, waardoor je toch meer ziet.
Toen mijn tandarts opging in een kliniek met meerdere tandartsen en mondhygiënistes moest ik ook apart naar een mondhygiëniste voor het verwijderen van tandplak ipv dat dat gelijk tijdens de controle gedaan werd. Ik heb toen aangegeven dat ik voortaan alleen beide afspraken direct na elkaar wil omdat ik geen zin heb om ineens twee keer zo vaak daarheen te moeten. Gelukkig kunnen ze dat ook (bijna) altijd zo inplannen, dus dan maakt het eigenlijk niet meer uit dat de tandarts het niet zelf doet.Joosie200 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:30:
...
Het opsplitsen van controle en onderhoud vind ik wel vervelend. Nu moet ik telkens twee dagen terug komen terwijl ik anders eerst controle en dan onderhoud op dezelfde dag achter elkaar had.
...
Tandenstokers door je tandvlees heen steken zou ik afraden, tussen je tanden langs je tandvlees is hopelijk wat je bedoelt.Malt007 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:23:
Mijn tandarts is er een van de nieuwe stempel, dus met een moderne opleiding en die vindt flossen volledig overbodig maar tanden stoken essentieel. Dat betekent met de vierkante kant aan de tandvlees kant en dan er doorheen drukken. Als je dat een tijdje doet dan krijg je van die mooie driehoekjes tussen je tandenDat is de plek waar plaque zich ophoopt en waar ontstekingen ontstaan. Elk half jaar klaag ik overigens dat er bepaalde tanden/kiezen zijn waar ik niet in kom met de tandenstoker maar dan doet de tandarts het vervolgens zonder problemen
, vervolgens lukt het me 10 minuten later thuis alsnog niet...
Ja maar het gaat erom dat je tandvlees wat naar beneden gaat uiteindelijk, dat opgezwollen ontstoken tandvlees moet weer even tot rust komen zegmaar. Komt er in het begin op neer dat je het zo ongeveer door je tandvlees heen steekt, maar was inderdaad een beetje gechargeerd.Flamesz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:37:
[...]
Tandenstokers door je tandvlees heen steken zou ik afraden, tussen je tanden langs je tandvlees is hopelijk wat je bedoelt.
Ik heb namelijk dezelfde ervaring en hoor dit in mijn omgeving wel vaker. Ik vind het bovendien moeilijk te staven wat de werkelijkheid is. Zo vind ik bijvoorbeeld periodieke röntgen foto's van mijn gebied enorm quatsch. De afgelopen 20 jaar nooit een foto gemaakt en nooit een gaatje danwel klachten. Mijn ervaring is misschien N=1 maar als ik dit topic zo doorlees zou dat zo maar eens meer kunnen zijn.
Protocol zegt volgens mij elke 2 a 3 jaar, maar als het risico erg laag is, mag hier natuurlijk van afgeweken worden.
10 jaar geen röntgenfoto's met als uitleg "ik heb geen last" is niet de juiste insteek iig.
Huidige tandarts heeft bij eerste controle gewoon een stel foto's gemaakt, die met me besproken en 4 kiezen gevuld omdat er zwarte vlekken op de foto te zien waren. Volgende keer zijn er 2 kiezen aan de andere kant aan de beurt, de vullingen daarvan zijn versleten en die voel ik zo nu en dan wel behoorlijk.
Met een foto kan je gewoon zoveel meer zien dan op het oog, vooral als de gaatjes tussen de kiezen in zitten. Die foto maak je dan elke 2 jaar. Er zijn tandartsen die elk halfjaar een foto willen maken bij een controle terwijl je verder geen klachten hebt, bij die tandartsen moet je gewoon de foto weigeren, aangezien dat dikke onzin is.
Inderdaad als het niet past dan kan je natuurlijk overgaan op floss. Floss gaat ook door het contactpunten wat de kans op gaatjes zou moeten verkleinen. Je moet het inderdaad via een bepaalde hoek doen om goed de zijkanten van de tanden schoon te krijgen.Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:38:
[...]
Zover mij bekend zijn tandenstokers in principe beter, als je ze kan gebruiken. Als ik ze zou gebruiken gaat het wel bloeden, want alleen met een hamer krijg ik een tandenstoker ertussen. Dus dan is het flossen. Waarbij als ik het goed heb dat alleen iets doet als je goed de hoeken doet met het flosdraad, en het niet alleen tussen je tanden in doet, dan schijnt het niks te doen.
.
Bij de meeste is het zo dat de tandarts sowieso niet de gebitsreiniging doet. Dat doet eigenlijk altijd een mond hygienst. (wat we vroeger tandarts assistente plus wat extra opleiding noemdenLulukai schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:15:
Kost een jaarlijkse controle en gebitsreiniging evenveel bij een mondhygiënist als bij een tandarts, of rekent die laatste meer aan?
De meeste tandartsen hebben ook 1 of meerdere mondhygiënisten in hun praktijk. Ik heb er ook nog niet van gehoord dat een mondhygienst een eigen praktijk had, dan is het volgens mij weer een tandarts
edit: nu dus wel!
[ Voor 11% gewijzigd door Postius op 02-09-2020 16:59 ]
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Ken toevallig wel een mondhygienst die 3 praktijken heeft, dus dat komt zeker voor.Postius schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:38:
[...]
Bij de meeste is het zo dat de tandarts sowieso niet de gebitsreiniging doet. Dat doet eigenlijk altijd een mond hygienst. (wat we vroeger tandarts assistente plus wat extra opleiding noemden).
De meeste tandartsen hebben ook 1 of meerdere mondhygiënisten in hun praktijk. Ik heb er ook nog niet van gehoord dat een mondhygienst een eigen praktijk had, dan is het volgens mij weer een tandarts
Randstad?markisoke schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:42:
[...]
Ken toevallig wel een mondhygienst die 3 praktijken heeft, dus dat komt zeker voor.
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Gezien het bovenstaande, gaat hier een slotje op.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Dit topic is gesloten.