Nieuwe tandarts ontdekt opeens van alles

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 28.379 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Wat is de eigenlijk vraag van deze topic? Ik wil gezellig ook eens zeuren over een tandarts?
Er is ook echt niemand die zulke slechte ervaringen blijkbaar heeft om te tandarts bij naam te noemen en eventueel overige tweakers ervan te behoeden? Maak dan een overzicht van beste tandartsen en slechtste tandartsen per regio bv en zet ze in de openingspost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
En hoe ga jij dat als patiënt kunnen beoordelen?

Je kunt enkel afgaan op de omgang en hoe er met klachten wordt omgegaan.
Geen klachten staat niet gelijk aan geen problemen. En een tandarts die altijd zegt dat het goed gaat, wordt over algemeen gezien als een goede tandarts, maar dat zegt helemaal niets als er problemen gewoon niet gezien worden.

Daarnaast zullen nieuwe problemen dankzij een slechte vulling, kroon of kanaalbehandeling, pas jaren later klachten geven. Dan leg jij de link al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik was er gisteren wel beducht voor. Sinds 25 jaar toch de overstap gewaagd van de tandarts waar ik als kind van zeg 5/6 voor het eerst op de stoel terecht kwam en 35km verderop inmiddels naar de tandarts om de hoek nog geen 500m lopen. Mijn oude tandarts was van de oude stempel, deed ook alles zelf verder. Niet bepaald zachtzinnig werd tandsteen halfjaarlijks weggehaald. Maar daar bleef het ook bij naast de röntgenfoto op zijn tijd. Nooit geen gaatjes geconstateerd.

Dus toen ik gisteren bij de tandarts om de hoek binnen wandelde was ik benieuwd. Is het er een van de oude stempel. Of meer zoals zijn dochter die naast de oude tandarts is gaan werken zodat ze de praktijk konden uitbreiden? Want die was ongeveer van mijn leeftijd, gestudeerd in Leuven. Als ik haar trof voor de controle wist ik dat ze wel rustig en zachtjes te werk ging. Niet doorwerken terwijl ze ondertussen haar hoofd afwend om iets te zeggen of een conversatie gaande te houden met assistenten. (Deed haar vader wel)

Ik trof een Spaanse tandarts genaamd Carlos. Dat gaf mij al niet echt vertrouwen, als ik bij een Nederlandse praktijk binnen wandel verwacht ik Nederlands geschoold tandheelkundig personeel. Wel eentje van dezelfde leeftijd als de dochter van mijn oude tandarts. Hij ging mijn gebit controleren en riep 1/2 en een enkele keer -3 naar de assistente. Geen idee waar dat voor was, maar de mondhygiëniste van vanochtend legde uit dat die cijfers de conditie van je tandvlees bleken aan te geven.

Dat is iets wat mijn oude tandarts nooit deed en zelfs zijn dochter heb ik daar nooit over gehoord. Rechtsachter bij de achterste kiezen had ik het meest last van ontstoken tandvlees en ophoping van tandsteen. Idem met tandsteen bij de voortanden. Schijnbaar heb je vooraan en achteraan bij de kiezen speekselklieren zitten. En hoewel die perfect bacteriën en zuur weet af te breken, zorgt een te sterke speekselklier met teveel speeksel ook voor tandsteen. Plus omdat ik rechtshandig ben, elektrisch poets weet ik kruislings linksachter wel perfect schoon te houden. Maar rechtshandig bereik je rechtsachter minder gemakkelijk. Dus ik kreeg als tip mee om dan maar met de Oral B met links rechtsachter te lijf gaan en de Oral B met rechts linksachter. Kruislings poetsen geeft het beste bereik op lastig te bereiken plekken.

Het opsplitsen van controle en onderhoud vind ik wel vervelend. Nu moet ik telkens twee dagen terug komen terwijl ik anders eerst controle en dan onderhoud op dezelfde dag achter elkaar had. Maar goed ik hoef nu slechts een blokje om te lopen ipv drie uur kwijt te zijn met de trein en bus voor 15min max op de stoel. Er zijn verder geen gaatjes geconstateerd of dat mijn verstandskiezen direct getrokken zouden moeten worden. Gewoon het gebruikelijke recept: tandsteen weghalen en meer niet. Zelfs röntgenfoto's opnieuw maken bleef achterwege gezien ik vorig jaar die nog liet maken bij mijn oude tandarts. Dus voor als nog is mijn vrees voor ontdekkingen bij de nieuwe tandarts dus onterecht gebleken. Ben benieuwd of dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
weebeast schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:36:
[...]

Flossen moet via een speciale methode, patiënten vinden dit vaak lastig waardoor het minder vaak wordt geadviseerd. Het is ook minder effectief tegen tandvleesontstekingen dan bijvoorbeeld tandenstokers of ragers.
Zover mij bekend zijn tandenstokers in principe beter, als je ze kan gebruiken. Als ik ze zou gebruiken gaat het wel bloeden, want alleen met een hamer krijg ik een tandenstoker ertussen. Dus dan is het flossen. Waarbij als ik het goed heb dat alleen iets doet als je goed de hoeken doet met het flosdraad, en het niet alleen tussen je tanden in doet, dan schijnt het niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Flossen is echt een vak apart en naar mijn ervaring doet het vrijwel niets. Vaak passen er wel stokers of ragers. Die laatste beginnen vanaf 2mm ongeveer. Ook tandenstokers heb je in een extra kleine maat.

Het kan goed zijn dat je tandvlees wel ontstoken is. Dan bloedt het en is het wat gezwollen. Vraag het voor de zekerheid even aan de tandarts, wellicht dat het na een week gebruiken ook ineens makkelijker gaat en zonder bloeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvel92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Ben recent zelf ook van tandarts veranderd na een verhuizing. Heb sinds mijn jeugd altijd bij dezelfde tandarts gezeten (ruim 20 jaar) en het dossier was keurig aan mij overgedragen zodat ik het aan mijn nieuwe tandarts kon geven. Heb altijd een jaarlijkse controle gehad in combinatie met een behandeling bij de mondhygiënist. Heb twee keer een gaatje moeten laten vullen en röntgenfoto’s werden elke twee jaar gemaakt. Heb qua dat betreft weinig te klagen over mijn oude tandarts, hij was alleen een beetje onvriendelijk en kon soms ruw te werk gaan.

Zit dus sinds eind vorig jaar bij een nieuwe tandarts en daar is bij mijn eerste controle een uitgebreide vragenlijst doorgenomen en zijn er röntgenfoto’s gemaakt. Ik bleek toch drie gaatjes te hebben (de vorige tandarts had ook al aangegeven dat ik een beginnend gaatje had). Mijn nieuwe tandarts heeft keurig een behandelplan met begroting opgesteld en naar mij gemaild, zodat ik inzicht had in de kosten en de behandelingen en mij ook aan de hand van de foto’s alles laten zien. Ben daarom ook erg tevreden met mijn huidige tandarts, de behandelingen waren ook vrijwel pijnloos.

Ik denk dat het ook met name afhangt hoe modern de apparatuur en werkwijze van de tandarts is. Mijn nieuwe tandarts gebruikt ook van die speciale brillen, waardoor je toch meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 22:58
Joosie200 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:30:
...

Het opsplitsen van controle en onderhoud vind ik wel vervelend. Nu moet ik telkens twee dagen terug komen terwijl ik anders eerst controle en dan onderhoud op dezelfde dag achter elkaar had.

...
Toen mijn tandarts opging in een kliniek met meerdere tandartsen en mondhygiënistes moest ik ook apart naar een mondhygiëniste voor het verwijderen van tandplak ipv dat dat gelijk tijdens de controle gedaan werd. Ik heb toen aangegeven dat ik voortaan alleen beide afspraken direct na elkaar wil omdat ik geen zin heb om ineens twee keer zo vaak daarheen te moeten. Gelukkig kunnen ze dat ook (bijna) altijd zo inplannen, dus dan maakt het eigenlijk niet meer uit dat de tandarts het niet zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Mijn tandarts is er een van de nieuwe stempel, dus met een moderne opleiding en die vindt flossen volledig overbodig maar tanden stoken essentieel. Dat betekent met de vierkante kant aan de tandvlees kant en dan er doorheen drukken. Als je dat een tijdje doet dan krijg je van die mooie driehoekjes tussen je tanden :) Dat is de plek waar plaque zich ophoopt en waar ontstekingen ontstaan. Elk half jaar klaag ik overigens dat er bepaalde tanden/kiezen zijn waar ik niet in kom met de tandenstoker maar dan doet de tandarts het vervolgens zonder problemen :s, vervolgens lukt het me 10 minuten later thuis alsnog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:12
Malt007 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:23:
Mijn tandarts is er een van de nieuwe stempel, dus met een moderne opleiding en die vindt flossen volledig overbodig maar tanden stoken essentieel. Dat betekent met de vierkante kant aan de tandvlees kant en dan er doorheen drukken. Als je dat een tijdje doet dan krijg je van die mooie driehoekjes tussen je tanden :) Dat is de plek waar plaque zich ophoopt en waar ontstekingen ontstaan. Elk half jaar klaag ik overigens dat er bepaalde tanden/kiezen zijn waar ik niet in kom met de tandenstoker maar dan doet de tandarts het vervolgens zonder problemen :s, vervolgens lukt het me 10 minuten later thuis alsnog niet...
Tandenstokers door je tandvlees heen steken zou ik afraden, tussen je tanden langs je tandvlees is hopelijk wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Flamesz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:37:
[...]

Tandenstokers door je tandvlees heen steken zou ik afraden, tussen je tanden langs je tandvlees is hopelijk wat je bedoelt.
Ja maar het gaat erom dat je tandvlees wat naar beneden gaat uiteindelijk, dat opgezwollen ontstoken tandvlees moet weer even tot rust komen zegmaar. Komt er in het begin op neer dat je het zo ongeveer door je tandvlees heen steekt, maar was inderdaad een beetje gechargeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Geen tandartsen op GoT die hier hun licht eens over kunnen laten schijnen?

Ik heb namelijk dezelfde ervaring en hoor dit in mijn omgeving wel vaker. Ik vind het bovendien moeilijk te staven wat de werkelijkheid is. Zo vind ik bijvoorbeeld periodieke röntgen foto's van mijn gebied enorm quatsch. De afgelopen 20 jaar nooit een foto gemaakt en nooit een gaatje danwel klachten. Mijn ervaring is misschien N=1 maar als ik dit topic zo doorlees zou dat zo maar eens meer kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Noxa er zijn bepaalde richtlijnen / protocollen. Röntgenfoto's zijn een belangrijk hulpmiddel in het vinden en controleren van gaatjes, aangezien een tandarts het contactpunt tussen de tanden niet goed kan beoordelen.

Protocol zegt volgens mij elke 2 a 3 jaar, maar als het risico erg laag is, mag hier natuurlijk van afgeweken worden.

10 jaar geen röntgenfoto's met als uitleg "ik heb geen last" is niet de juiste insteek iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
@Noxa Geen klachten en op het oog geen gaatjes wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik heb kiezen weggevreten zien worden door een onbehandeld gaatje waarbij ik helemaal geen klachten had. Ja, de enige klacht was een scherpe rand aan een kies waar een stuk afgebroken was. Kon er nog gewoon ijs mee eten zonder klachten.

Huidige tandarts heeft bij eerste controle gewoon een stel foto's gemaakt, die met me besproken en 4 kiezen gevuld omdat er zwarte vlekken op de foto te zien waren. Volgende keer zijn er 2 kiezen aan de andere kant aan de beurt, de vullingen daarvan zijn versleten en die voel ik zo nu en dan wel behoorlijk.

Met een foto kan je gewoon zoveel meer zien dan op het oog, vooral als de gaatjes tussen de kiezen in zitten. Die foto maak je dan elke 2 jaar. Er zijn tandartsen die elk halfjaar een foto willen maken bij een controle terwijl je verder geen klachten hebt, bij die tandartsen moet je gewoon de foto weigeren, aangezien dat dikke onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 21:11
Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:38:
[...]

Zover mij bekend zijn tandenstokers in principe beter, als je ze kan gebruiken. Als ik ze zou gebruiken gaat het wel bloeden, want alleen met een hamer krijg ik een tandenstoker ertussen. Dus dan is het flossen. Waarbij als ik het goed heb dat alleen iets doet als je goed de hoeken doet met het flosdraad, en het niet alleen tussen je tanden in doet, dan schijnt het niks te doen.
Inderdaad als het niet past dan kan je natuurlijk overgaan op floss. Floss gaat ook door het contactpunten wat de kans op gaatjes zou moeten verkleinen. Je moet het inderdaad via een bepaalde hoek doen om goed de zijkanten van de tanden schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:44

Lulukai

God's gift to women

Kost een jaarlijkse controle en gebitsreiniging evenveel bij een mondhygiënist als bij een tandarts, of rekent die laatste meer aan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Lulukai schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:15:
Kost een jaarlijkse controle en gebitsreiniging evenveel bij een mondhygiënist als bij een tandarts, of rekent die laatste meer aan?
Bij de meeste is het zo dat de tandarts sowieso niet de gebitsreiniging doet. Dat doet eigenlijk altijd een mond hygienst. (wat we vroeger tandarts assistente plus wat extra opleiding noemden :9 ).

De meeste tandartsen hebben ook 1 of meerdere mondhygiënisten in hun praktijk. Ik heb er ook nog niet van gehoord dat een mondhygienst een eigen praktijk had, dan is het volgens mij weer een tandarts

edit: nu dus wel! :9

[ Voor 11% gewijzigd door Postius op 02-09-2020 16:59 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 09:00
Postius schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:38:
[...]

Bij de meeste is het zo dat de tandarts sowieso niet de gebitsreiniging doet. Dat doet eigenlijk altijd een mond hygienst. (wat we vroeger tandarts assistente plus wat extra opleiding noemden :9 ).

De meeste tandartsen hebben ook 1 of meerdere mondhygiënisten in hun praktijk. Ik heb er ook nog niet van gehoord dat een mondhygienst een eigen praktijk had, dan is het volgens mij weer een tandarts
Ken toevallig wel een mondhygienst die 3 praktijken heeft, dus dat komt zeker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
markisoke schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:42:
[...]

Ken toevallig wel een mondhygienst die 3 praktijken heeft, dus dat komt zeker voor.
Randstad?

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na ruim 2,5 jaar kicken met een ongerelateerde tandartsvraag is niet de bedoeling. Deze vraag kan je tandarts en/of mondhygienist ook het beste beantwoorden.

Gezien het bovenstaande, gaat hier een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.