Anno 2018 nog steeds 100/100 als maximum op glasvezel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36
Een bijzonder kwestie:

Op mijn adres is glasvezel leverbaar en daar ben ik ook heel blij mee, echter maximaal maar 100 mbit.
Ik ben aangesloten op een EoF (Ethernet over Fiber) kaart dus dat verklaart dat wel.
Maar ik ben eens een beetje op onderzoek gegaan.
In 2013 is KPN begonnen met standaard alleen nog maar GoF uit te rollen en vanaf 2014 heeft KPN bestaande POPs omgebouwd naar GOF, deze ombouw duurde blijkbaar tot en met 2016 want ik vond in een publicatie op kpn-wholesale.com namelijk het volgende:

1. GOF Ombouw update
Er komt geen nieuwe GOF ombouw meer bij, volgens de uitrolplanning.
De laatste informatie over de ombouw POP’s staat in de lijst “WBA GOF Ombouw uitrolplanning v20160210.xls”, die u dan ook deze week voor het laatst aantreft bij de publicatie.

En ook nog het volgende:
" De planning is dat u eind 2015 in alle FttH-gebieden uw klanten met WBA een snelheid van 500/500 Mbps kunt bieden."

Een planning kan altijd uitlopen, maar het is inmiddels 2018 :X

In 2015 is 1 POP in mijn wijk omgebouwd, de 2 anderen zijn niet omgebouwd (stonden ook niet in de planning) en gaan, afgaande op bovenstaande tekst, dus ook niet meer omgebouwd worden.

De omgebouwde POP:
Asn-AAK (asn-1a)
De "vergeten" POPs
Asn-AAL (asn-1b)
Asn-AAM (asn-1c)

Ik heb dit uiteraard ook bij KPN en bij Telfort (provider) aangekaard.
Van KPN nog geen inhoudelijke reactie, bij Telfort gaat er een webcare medewerker kijken wat hij kan betekenen.

Wanneer ik meer informatie heb of nog iets heb ontdekt dan zal ik dat hier ook even posten.
Heb je nog tips of ideetjes wat ik zou kunnen proberen of heb je inside info :*) , laat het dan vooral weten.

Inmiddels worden de laatste EoF POP's langzaam voorzien van GoF apparauur
In deze sheet staan de laatste EoF POP's.
De groen gearceerde zijn inmiddels voorzien van GoF apparatuur.
Heb de nu bekende omgebouwde POPs groen gearceerd

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis-L op 07-06-2018 19:14 ]

Beste antwoord (via rens-br op 04-09-2018 15:02)

• Dennis-L
Geheel volgens verwachting heeft KPN alle WBA FttH gebieden voorzien van GoF apparatuur :*)

Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb jarenlang bij KPN Wholesale gewerkt, en het komt eigenlijk neer op iets heel simpel.

Het levert te weinig op om die POPS te gaan upgraden, grote kans dat de POPS te slecht gevuld zijn om het rendabel te maken om te upgraden.
Financieel plaatje dus.

Het helpt wel om het kenbaar te maken bij KPN, met een beetje geluk komt het hogerop de boom dat er besloten word wel te upgraden maar ik acht die kans vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 18:15
Ik zit in hetzelfde schuitje (zit op 1 van de 2 vergeten POPs), heb het ook aanhandig gemaakt bij xs4all, zeker aangezien ik een abonnement heb welke hoger dan 100/100 is, maar niet kan worden geleverd. xs4all zou hier een project voor opzetten, maar nog geen verdere updates gekregen (aantal maanden geleden hierover gebeld). Tevens iemand gesproken die betrokken was bij de infrastructuur in onze wijk en het schijnt niet altijd even netjes opgeleverd te zijn (en misschien zit hier wel een relatie tussen). Het is waanzin dat deze 2 POPs niet zijn ge-upgraded, zeker als je weet wat er allemaal aanhangt en nog gaat aanhangen gezien de uitbreiding van de wijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
ed73 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:22:
Ik zit in hetzelfde schuitje (zit op 1 van de 2 vergeten POPs), heb het ook aanhandig gemaakt bij xs4all, zeker aangezien ik een abonnement heb welke hoger dan 100/100 is, maar niet kan worden geleverd. xs4all zou hier een project voor opzetten, maar nog geen verdere updates gekregen (aantal maanden geleden hierover gebeld). Tevens iemand gesproken die betrokken was bij de infrastructuur in onze wijk en het schijnt niet altijd even netjes opgeleverd te zijn (en misschien zit hier wel een relatie tussen). Het is waanzin dat deze 2 POPs niet zijn ge-upgraded, zeker als je weet wat er allemaal aanhangt en nog gaat aanhangen gezien de uitbreiding van de wijk.....
Welkom in het schuitje dan 8)
Hoe meer zielen hoe meer vreugd en hoe groter de druk die we op KPN kunnen uitoefenen.
Het is inderdaad onbegrijpelijk en ongetwijfeld had het in 2015 wel iets met geld te maken maar inmiddels zijn we 2,5 - 3 jaar verder.

Zit je op 1b of 1c?
Dat kan je hier checken
ExistingSituationFiber NlType="6" FtuType="FTU_TY01" ExistingODFServiceId="REF0011282193" areaPOP="asn-1b" carrierstatus="O" carrierVendorid="REGG"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

ed73 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:22:
heb het ook aanhandig gemaakt bij xs4all, zeker aangezien ik een abonnement heb welke hoger dan 100/100 is, maar niet kan worden geleverd.
Dus je verlaagt je abbo en vraagt het teveel betaalde terug?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Dennis-L schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:54:
[...]

Hoe meer zielen hoe meer vreugd en hoe groter de druk die we op KPN kunnen uitoefenen.
Het is inderdaad onbegrijpelijk en ongetwijfeld had het in 2015 wel iets met geld te maken maar inmiddels zijn we 2,5 - 3 jaar verder.

Zit je op 1b of 1c?
Dat kan je hier checken
ExistingSituationFiber NlType="6" FtuType="FTU_TY01" ExistingODFServiceId="REF0011282193" areaPOP="asn-1b" carrierstatus="O" carrierVendorid="REGG"
Ik zit op 1c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
PcDealer schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:56:
[...]

Dus je verlaagt je abbo en vraagt het teveel betaalde terug?
Abonnement downgraden betekent 80/80 wat ik niet wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 10:05
In 2012 is ook bij ons (Raalte) glasvezel aangelegd. Wat was ik blij, want ruime keuze en concurrentie. Ik moest alleen de agressieve marketing weten te weren. Elke dag stond er een ander aanbieder voor mij deur. Want ja, glasvezel was veeeeeeel sneller dan ziggo. Wat een heerlijke gesprekken heb ik toen gehad. Destijds was ziggo nog max 120mbit en vond ik 100mbit nog een concurrentie.

Echter in 2018 is op ons adres nog steeds 100mbit glasvezel. Terwijl ziggo gewoon keurig omhoog gaat in snelheid.

Ik snap dat de investering laag blijft als er niet veel klanten zijn, maar is dit niet een negatieve spiraal? Nu zijn er maar weinig mensen die glasvezel nemen omdat ziggo sneller en goedkoper is dan een KPN abbo. En dat wordt, wanneer ziggo de snelheid verhoogd, steeds minder interessant om naar KPN te gaan. Ik neem aan dat het apparatuur toch op een gegeven moment vervangen moet worden?

Verder dan een online postcode check zal ik nooit komen. Waarom zou ik bellen naar KPN als ik het antwoord al weet en ze op dit moment totaal geen concurrent worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

grote_oever schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:10:
In 2012 is ook bij ons (Raalte) glasvezel aangelegd. Wat was ik blij, want ruime keuze en concurrentie. Ik moest alleen de agressieve marketing weten te weren. Elke dag stond er een ander aanbieder voor mij deur. Want ja, glasvezel was veeeeeeel sneller dan ziggo. Wat een heerlijke gesprekken heb ik toen gehad. Destijds was ziggo nog max 120mbit en vond ik 100mbit nog een concurrentie.

Echter in 2018 is op ons adres nog steeds 100mbit glasvezel. Terwijl ziggo gewoon keurig omhoog gaat in snelheid.

Ik snap dat de investering laag blijft als er niet veel klanten zijn, maar is dit niet een negatieve spiraal? Nu zijn er maar weinig mensen die glasvezel nemen omdat ziggo sneller en goedkoper is dan een KPN abbo. En dat wordt, wanneer ziggo de snelheid verhoogd, steeds minder interessant om naar KPN te gaan. Ik neem aan dat het apparatuur toch op een gegeven moment vervangen moet worden?

Verder dan een online postcode check zal ik nooit komen. Waarom zou ik bellen naar KPN als ik het antwoord al weet en ze op dit moment totaal geen concurrent worden.
Waag er eens een belletje naar de klantenservice aan met de opmerking dat je erover denkt om op te zeggen en over te stappen naar de snellere concurrent. Niet bang zijn om daarna ook de daad bij het woord te voegen, het enige dat zo'n moloch ooit interesseert is verlies van klanten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L

Ik heb een aantal postcodes in Raalte gecheckt en allemaal 500 mbit, of geen glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Voor KPN is het veel goedkoper om het kopernetwerk te upgraden, waar je tegenaanloopt met de oudere pops is dat in de meeste gevallen de uplinks niet meer aankunnen.

Die moeten dan geupgrade worden en tegelijkertijd nieuwe DSLAM kaarten plaatsen met alles wat daarbij hoort.

De uplink voor de koper DSLAMS is meestal al hoger want dat ligt er al wat langer. Verder is het goedkoper om kleine straatkasten te plaatsen als alles te verglazen.

Het heeft allemaal met geld te maken, en laten we eerlijk wezen. Niemand wil honderden euro's betalen voor snelle verbindingen want we blijven wel Nederlands het moet zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis-L schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:18:
[...]

Ik heb een aantal postcodes in Raalte gecheckt en allemaal 500 mbit, of geen glasvezel.
Omg, wat erg. Je hebt helemaal gelijk. Een paar maand terug was dit nog 100mbit. Kennelijk upgraden ze wel zonder extra bericht.

Bedankt voor je bericht. Ging er echt vanuit dat we nog steeds 100mbit max hebben.

[edit]

Mijn pop area is rat-1b

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 19-01-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
grote_oever schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:47:
[...]

Omg, wat erg. Je hebt helemaal gelijk. Een paar maand terug was dit nog 100mbit. Kennelijk upgraden ze wel zonder extra bericht.

Bedankt voor je bericht. Ging er echt vanuit dat we nog steeds 100mbit max hebben.
Dat geeft de burger moed!
In Raalte staan in ieder geval 4 POPs
Raalte - Raalte & Heino rat-1a Rat-AAB 26-jun-12
Raalte - Raalte & Heino rat-1b Rat-AAC 2-jul-12
Raalte - Raalte & Heino rat-1c Rat-AAD 17-aug-12
Raalte - Raalte & Heino rat-1d Rat-AAE 6-aug-12

Waarbij in 2015 rat-1a is omgebouwd naar GoF.
De overige POPs kwam ik niet tegen, maar jij zit dus op rat-1b welke inmiddels ook omgebouwd is naar GoF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis-L schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:07:
[...]

Dat geeft de burger moed!
In Raalte staan in ieder geval 4 POPs
Raalte - Raalte & Heino rat-1a Rat-AAB 26-jun-12
Raalte - Raalte & Heino rat-1b Rat-AAC 2-jul-12
Raalte - Raalte & Heino rat-1c Rat-AAD 17-aug-12
Raalte - Raalte & Heino rat-1d Rat-AAE 6-aug-12

Waarbij in 2015 rat-1a is omgebouwd naar GoF.
De overige POPs kwam ik niet tegen, maar jij zit dus op rat-1b welke ook omgebouwd is naar GoF.
Ja, ik ben er echt een half jaar geleden mee bezig geweest (net voor overgang ziggo mobiel naar Vodafone). Ik heb ook geen bericht gekregen van KPN dat ze over waren naar 500mbit.

Toen destijds gebluft naar ziggo en kreeg toen korting op aantal maanden internet abbo.

Ik verbaas me dus ook flink dat ze ge-update hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Inmiddels heb ik via het KPN forum ook een medewerker gevonden die daar intern eens wat gaat navragen bij de afdeling die over de pops gaat.

Wat betreft de pops waar het hier specifiek over gaat, die zijn alle 3 uit 2012 (zijn tegelijk geplaatst)
Dat de pops te oud zouden zijn lijkt mij niet waarschijnlijk daar er 1 wel gewoon voorzien is van GoF en ik in de uitrolplanning pops tegenkom die uit 2011 of zelf nog eerder komen.

Een financiele kwestie kan ik me nog voorstellen, als het 2012 zou zijn.
Het is inmiddels 2018 en als je naar Tweak kijkt, die plaatsen als kleine provider gewoon GoF apparatuur in pops.
Kunnen zelfs gewoon 1 gbps abonnementen aanbieden en sinds kort ook 10 gbps abonnementen.
Als dit voor Tweak te doen is dan zou je denken dat het voor KPN toch ook wel te doen moet zijn om in ieder geval alle pops te voorzien van GoF apparatuur.

Morgen hoor ik meer van de KPN medewerker, eind komende week ook meer van Telfort en @ed73 gaat er nog eens bij XS4All achteraan.

To be vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:51
Dennis-L schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:54:
[...]

Zit je op 1b of 1c?
Dat kan je hier checken
Hmm zo te zien zit ik ook op asn-1b. Hopelijk komt er wat uit jouw vraag aan KPN anders zal ik ook eens een verzoekje in gaan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 19:17
Kwa geld zal het ook geen probleem zijn om het omtebouwen, als ze al hele pop kunnen neerzetten voor 64 nieuwbouw woningen(hier in de wijk) moet dat in raalte waar denk ik al meer dan 64 woningen aangesloten zijn op glas geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 19:06
Ik heb het zelfde probleem. Maar ik hou vol. Als ik gewoon door blijf bellen is het op een gegeven moment duurder voor XS4ALL om mij te woord te staan dan om alleen dat kaartje te upgraden :+

In alle serieusheid though, Bij mij is het probleem dat de wijkcentrale netjes gbit kan leveren maar dat mijn buren en ik er niet op zijn aangesloten. Een paar straten verderop zijn ze dat wel...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
peize9 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:43:
Ik heb het zelfde probleem. Maar ik hou vol. Als ik gewoon door blijf bellen is het op een gegeven moment duurder voor XS4ALL om mij te woord te staan dan om alleen dat kaartje te upgraden :+

In alle serieusheid though, Bij mij is het probleem dat de wijkcentrale netjes gbit kan leveren maar dat mijn buren en ik er niet op zijn aangesloten. Een paar straten verderop zijn ze dat wel...
Ik ga ook zeker niet opgeven :P

Als je pop GoF ondersteunt dan word je daar niet automatisch op aangesloten, tenzij ze alle EoF apparatuur hebben weggehaald of het een pop is van na 2013 of zo.
Wil je op een gigabit aansluiting worden overgezet dan zal je eerst een abonnement > 100 mbit moeten afsluiten.

Ik heb even in Peize rondgeneust, want neem aan dat je daar woont en daar is wat ik zo kan zien allemaal 500 Mbit te leveren (op postcodes waar ook daadwerkelijk glas aanwezig is), dus wanneer je een abonnement boven de 100 Mbit afsluit word je op GoF gepatcht.

Er staan 2 pops in Peize, pe-1a en pe-1b.
pe-1a biedt GoF en EoF
pe-1b biedt enkel EoF

Het zou dus kunnen zijn dat jij en je buren op 1b zitten en een paar straten verderop op 1a.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennis-L op 23-01-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Dennis-L schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Ik ga ook zeker niet opgeven :P

Als je pop GoF ondersteunt dan word je daar niet automatisch op aangesloten, tenzij ze alle EoF apparatuur hebben weggehaald of het een pop is van na 2013 of zo.
Wil je op een gigabit aansluiting worden overgezet dan zal je eerst een abonnement > 100 mbit moeten afsluiten.

Ik heb even in Peize rondgeneust, want neem aan dat je daar woont en daar is wat ik zo kan zien allemaal 500 Mbit te leveren (op postcodes waar ook daadwerkelijk glas aanwezig is), dus wanneer je een abonnement boven de 100 Mbit afsluit word je op GoF gepatcht.

Er staan 2 pops in Peize, pe-1a en pe-1b.
pe-1a biedt GoF en EoF
pe-1b biedt enkel EoF

Het zou dus kunnen zijn dat jij en je buren op 1b zitten en een paar straten verderop op 1a.
Helaas woon ik niet meer in peize, maar in Roden... XS4ALL heeft een of ander onderzoek uit gezet waarom het niet geleverd kan worden :)F niet over enthausiast want daar komt toch niets uit waarschijnlijk, but it's something...

[ Voor 8% gewijzigd door peize9 op 24-01-2018 00:01 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 17:22

Bekend verhaal, ik heb hier ook al jaren 100/100 glasvezel. De snelheid haal ik overigens nooit (zie speedtest). Upload valt beduidend hoger uit dan de download snelheid terwijl voorheen bij kabel/Ziggo wel altijd netjes de snelheid werd behaald. Overigens vind ik 100/100 anno 2018 matig. De abonnementen mogen ze best eens verhogen anders wordt het misschien weer interessant om terug te gaan naar de kabel/Ziggo.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6993872116.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
peize9 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:00:
[...]

Helaas woon ik niet meer in peize, maar in Roden... XS4ALL heeft een of ander onderzoek uit gezet waarom het niet geleverd kan worden :)F niet over enthausiast want daar komt toch niets uit waarschijnlijk, but it's something...
In Roden staan 2 pops en deze leveren beide enkel EoF. (rod-1a en rod-1b)
Nieuw-Roden daarentegen heeft 2 pops die beide GoF leveren (nr-1c en nr-1d)

Gewoon met XS4All in contact blijven.
Ik denk dat de providers de meeste druk bij KPN kunnen leggen, KPN onthoudt namelijk bepaalde klanten van die providers snellere abonnementen en dat zouden providers niet zo moeten accepteren ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis-L op 24-01-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
glnk schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:21:
[...]

Bekend verhaal, ik heb hier ook al jaren 100/100 glasvezel. De snelheid haal ik overigens nooit (zie speedtest). Upload valt beduidend hoger uit dan de download snelheid terwijl voorheen bij kabel/Ziggo wel altijd netjes de snelheid werd behaald. Overigens vind ik 100/100 anno 2018 matig. De abonnementen mogen ze best eens verhogen anders wordt het misschien weer interessant om terug te gaan naar de kabel/Ziggo.

[afbeelding]
Stond er een TV aan, op een HD zender, tijdens die speedtest?
Als je op EoF bent aangesloten en je hebt een 100 mbit abonnement dan gaat de snelheid met zo'n 12-14 mbit naar beneden vanwege de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
peize9 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:00:
[...]

Nog reactie van XS4All gehad? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Dennis-L schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:20:
[...]

Nog reactie van XS4All gehad? :)
Nope. maandag maar ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@peize9 maarre, je kunt Xs4all toch 7 dagen/week bellen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Heb net van reggefiber gehoord:
Geachte heer de Wind, 

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Ik zou u graag hierbij verder willen helpen, maar de provider bepaalt welke snelheid via de glasvezel mogelijk is. Wij, van Reggefiber, kunnen dat helaas niet bepalen. De provider dient hun apparatuur daarvoor in te stellen. Volgens de gegevens die wij van XS4ALL krijgen, zou 500/500 mogelijk moeten zijn.
Ik verwijs u helaas toch naar uw provider om duidelijkheid te krijgen voor meer snelheid.
Heeft u nog aanvullende vragen, dan hoor ik dit graag van u.

Met vriendelijke groet,
Naam (voor privacy even weg gelaten)

Reggesingel 12
Rijssen
Postbus 135
7460 AC Rijssen
T 088 006 37 10
www.eindelijkglasvezel.nl
Helpt niet echt... Heb ook nog maar weer even XS4ALL gebeld, die hebben nogsteeds alleen een verzoek in WBA staan verder niets. Misschien toch tijd om het ietsje minder aardig te gaan vragen...

[ Voor 10% gewijzigd door peize9 op 27-01-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
peize9 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:15:
Heb net van reggefiber gehoord:

[...]

Helpt niet echt... Heb ook nog maar weer even XS4ALL gebeld, die hebben nogsteeds alleen een verzoek in WBA staan verder niets. Misschien toch tijd om het ietsje minder aardig te gaan vragen...
Hmm ik vraag me af hoe Reggefiber aan die informatie komt dat er op jouw adres 500/500 beschikbaar is :F
Ik heb verschillende huisnummers uit jouw straat geprobeerd en ze zitten toch echt allemaal op rod-1a en die levert alleen EoF.
Grappig detail, huisnummer 1 is de enige uit de straat die op rod-1b is aangesloten 8) maar ook in dat geval EoF.
zoals ik al eerder schreef staan er 2 pops in Roden, beide EoF.
Jullie buurdorp Nieuw-Roden daarentegen heeft 2 pops die beide GoF leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Ik heb nog wel een reactie gekregen vann de KPN medewerker overigens

Allen,

KPN heeft zeker de bedoeling om voor alle FttH klanten 500 Mbit mogelijk te maken. En dat gebeurt ook nog steeds maar niet op een vastgestelde planning. Wel als de EoF poorten op zijn. Dan worden er meteen GoF kaarten geplaatst.

Maar ja, dat zegt niet zoveel en in 2015 hadden ze in alle FttH gebieden al GoF beloofd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Heb inmiddels ook van XS4All begrepen dat er alleen bij uitbreiding GoF techniek wordt uitgerold.

Bedankt voor uw bericht.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u ons erop wijst dat er nog glasvezelaansluitingen zijn die geen 500 Mbit/s aankunnen. Rekeninghoudend met het artikel van KPN zou dit niet het geval meer moeten zijn. Ik help u graag verder.

Ik moet u informeren dat de volgende zin uit het betreffende artikel daarin ook bepalend is: "KPN heeft nu besloten om bij capaciteitsuitbreidingen in FttH-gebieden alleen nog maar de GoF-techniek uit te rollen."

Dit geeft aan dat de techniek enkel bij capaciteitsuitbreidingen wordt uitgerold. Capaciteitsuitbreiding is van toepassing wanneer er in de omgeving meer glasvezel gebruikers zijn dan de centrale aankan. Hierdoor zal capaciteitsuitbreiding nog niet bij alle centrales nodig zijn geweest.

Ik wens u verder een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice

XS4ALL Internet bv

Dat zou voor bepaalde mensen, uit bijvoorbeeld de wat kleine dorpen, dus kunnen betekeken dat ze nog heel lang kunnen gaan wachten tot ze kunnen beschikken over snelheden > 100 mbit.

Ik denk dat het tijd voor KPN om gewoon op alle adressen snelheden > 100 mbit beschikbaar te stellen.
Als een klant dan een abonnement > 100 mbit aanvraagt en de pop beschikt nog niet over GoF, dan zou KPN een monteur naar de pop kunnen sturen met 1 of 2 GoF kaarten en deze laten plaatsen.
Tenzij de DSLAM helemaal vol zit met EoF kaarten en alle aansluitingen actief zijn, maar die kans lijkt mij niet zo heel erg groot.

[ Voor 38% gewijzigd door Dennis-L op 31-01-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
nieuws: KPN gaat 400Mbit/s-dsl vanaf tweede kwartaal breed beschikbaar maken

4x sneller internet dan ik via "supersnel internet" glasvezel kan krijgen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis-L da's wel iets (te) simpel voorgesteld. >:)
Via DSL is er nog steeds geen symmetrische verbinding leverbaar. M.a.w. de upload, via de 'langzame' glasverbinding, is altijd nog beter. Nog afgezien van andere factoren zoals ping- en latencytijden...

En, woon je wel dicht genoeg bij het DSL distributiepunt om te kunnen profiteren van die hogere snelheden?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Dennis-L schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:51:
Heb inmiddels ook van XS4All begrepen dat er alleen bij uitbreiding GoF techniek wordt uitgerold.

Bedankt voor uw bericht.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u ons erop wijst dat er nog glasvezelaansluitingen zijn die geen 500 Mbit/s aankunnen. Rekeninghoudend met het artikel van KPN zou dit niet het geval meer moeten zijn. Ik help u graag verder.

Ik moet u informeren dat de volgende zin uit het betreffende artikel daarin ook bepalend is: "KPN heeft nu besloten om bij capaciteitsuitbreidingen in FttH-gebieden alleen nog maar de GoF-techniek uit te rollen."

Dit geeft aan dat de techniek enkel bij capaciteitsuitbreidingen wordt uitgerold. Capaciteitsuitbreiding is van toepassing wanneer er in de omgeving meer glasvezel gebruikers zijn dan de centrale aankan. Hierdoor zal capaciteitsuitbreiding nog niet bij alle centrales nodig zijn geweest.

Ik wens u verder een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice

XS4ALL Internet bv

Dat zou voor bepaalde mensen, uit bijvoorbeeld de wat kleine dorpen, dus kunnen betekeken dat ze nog heel lang kunnen gaan wachten tot ze kunnen beschikken over snelheden > 100 mbit.

Ik denk dat het tijd voor KPN om gewoon op alle adressen snelheden > 100 mbit beschikbaar te stellen.
Als een klant dan een abonnement > 100 mbit aanvraagt en de pop beschikt nog niet over GoF, dan zou KPN een monteur naar de pop kunnen sturen met 1 of 2 GoF kaarten en deze laten plaatsen.
Tenzij de DSLAM helemaal vol zit met EoF kaarten en alle aansluitingen actief zijn, maar die kans lijkt mij niet zo heel erg groot.
Dit is in tegenspraak met wat men eerder heeft gezegd/beloofd, namelijk ervoor zorgen dat de POPs worden geupgraded voor de klanten welke inmiddels een abonnement hebben groter dan 100/100. In onze specifieke geval zou het pas worden aangepast als de wijk verder wordt uitgebreid. Ik ben sowieso benieuwd hoeveel EoF PoPs er in Nederland nog zijn, als dit er namelijk niet zoveel zijn -> aanpassen, kan er namelijk een strikje omheen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
ehtweak schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:31:
@Dennis-L da's wel iets (te) simpel voorgesteld. >:)
Via DSL is er nog steeds geen symmetrische verbinding leverbaar. M.a.w. de upload, via de 'langzame' glasverbinding, is altijd nog beter. Nog afgezien van andere factoren zoals ping- en latencytijden...

En, woon je wel dicht genoeg bij het DSL distributiepunt om te kunnen profiteren van die hogere snelheden?
Gaat mij ook om de downstream.
En ja, bonded zou ik 196 mbit kunnen halen halen via VDSL maar dat is verder irrelevant want dat kan ik niet aanvragen want er ligt "supersnel internet" glasvezel :*)

<technologyavailability>
<technology-type>BVVDSL2_POTS</technology-type>
<bandwidth-up>49500</bandwidth-up>
<bandwidth-down>196000</bandwidth-down>
<reliability>90</reliability>
<carrier-vendor-id>SDF</carrier-vendor-id>

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis-L op 01-02-2018 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht ter vergelijking:

Bij ons is eind 2012 FttH opgeleverd. Destijds was het maximale abonnement een 100/100 connectie.
Effectief haalde ik meestal zoiets van:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/2377445776.png

Op een gegeven moment werd het mogelijk om een 500/500 abonnement af te nemen. M.a.w. men had blijkbaar in de wijkPOP een upgrade uitgevoerd. En als je de gebruikte NTU (Genexis) ook gigabit ondersteunde was dat te herkennen aan een groen LEDje als indicatie.
In die tijd leverde een speedtest dit beeld op:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Meestal zoiets van 95 down en 120 up.

Weer een paar jaar later vond er een 'gratis' upgrade plaats naar het 160/160 pakket.
Effectief leverde dat dit op:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6282700075.png
Merkte ik dat? Op zich wel als je allerlei speedtestjes deed of ieder uur enorme ISO's download. Maar realistisch gezien zijn vele diensten waarvan je gebruik maakt toch verspreid over de hele wereld. En daar haal je niet zulke enorme snelheden.

Uiteindelijk het abo teruggezet naar de 80/80 variant en effectief merk ik daar in de dagelijkse praktijk zeer weinig van. Zeer zeker niet dat het welke dienst dan ook beperkt en/of afknijpt.
Wanneer ik nu een speedtest doe:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7019579793.png
imho niks mis mee. En dat dag in, dag uit, altijd zeer stabiel.
Een overzicht van het snelheidsverloop van de afgelopen anderhalf jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UF4QxhtQhnUIwIqLJrxPYmEC/full.jpg
je kunt duidelijk zie dat ik eerst op een 100/100 profiel zat, vervolgens een 160/160 profiel kreeg en daarna ik zelf het omgezet heb naar een 80/80 profiel.

M.a.w. wat denk je effectief te bereiken en/of heb je dat echt nodig t.b.v. een specifieke toepassing, die veel hogere up/down snelheden?
Of is het gewoon voor de 'heb'? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 01-02-2018 12:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
Pachtig allemaal jouw screenshots maar ik geloof niet dat ik aan jou hoef te verantwoorden waarom ik wel of niet een hogere downloadsnelheid wil. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis-L Wow! :?
Ik ben flabbergasted. :X
Waarom zou ik niet mogen vragen waar je hoge snelheden voor denkt nodig te hebben c.q. te gaan gebruiken? Da's toch geen impertinente vraag? Gewoon belangstelling, technische nieuwsgierigheid?

Ik wist niet dat dat verboden was hier op tweakers? :/

Heb zelf jarenlang gelobbyd voor FttH aanleg in mijn stad. Juist omdat er geen mogelijkheden waren voor fatsoenlijke upload EN downloadsnelheden. En ja, daar had ik behoefte aan vanwege het opkomende cloud gebeuren en de vele uploads die ik deed en doe van grote(re) grafische bestanden.
Kortom, niks mis mee om je vraagstelling te onderbouwen. Toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
ed73 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:39:
[...]

Dit is in tegenspraak met wat men eerder heeft gezegd/beloofd, namelijk ervoor zorgen dat de POPs worden geupgraded voor de klanten welke inmiddels een abonnement hebben groter dan 100/100. In onze specifieke geval zou het pas worden aangepast als de wijk verder wordt uitgebreid. Ik ben sowieso benieuwd hoeveel EoF PoPs er in Nederland nog zijn, als dit er namelijk niet zoveel zijn -> aanpassen, kan er namelijk een strikje omheen....
In ieder geval 115 zijn nog EoF (uitgaande van de laatste vindbare, gedateerde lijsten van KPN Wholesale.)
737 zijn destijds wel geüpgraded.
Ik weet echter dat een aantal van die 115 later toch zijn voorzien van GoF (mogelijk dus vanwege uitbreiding omdat vol)

Maar ja, waar zeuren wij ook om 80/80 is méér dan genoeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P!m
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 16:40

P!m

Zat zelf ook op zo'n verouderde EoF POP. Deze is echter afgelopen week plotseling geupgrade. Kan nu tot 524Mbits krijgen volgens fourstack. Dit terwijl KPN in oktober nog aangaf dat er geen upgrade plannen waren. Benieuwd wat de reden was voor de upgrade. Ze waren hier afgelopen maanden ook overal bezig met het upgraden/plaatsen van die DSL straatkasten.

POP is ut-ccm in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Kan zijn dat in jouw pop de EoF aansluitingen "op" waren en dus is uitgebreid met GoF.
Dat is geloof ik ongeveer de enige manier waarop KPN bestaande EOF gebieden upgradet, ik hoop alleen dat dat niet echt zo is want dat zou voor bepaalde dorpen betekenen dat ze nog heel lang op EoF blijven zitten terwijl kabel straks naar 1gbps (down) gaat en VDSL naar 400 mbps (down)

Ik ben nog steeds van mening dat providers in 2018 niet meer moeten accepteren hoe KPN omgaat met het glasvezelnetwerk maar providers halen gewoon hun schoudertjes op.
EoF gebieden moeten dus maar hopen dat er of snel uitbreiding komt qua huizen, de EoF poorten op dreigen te raken of dat KPN uit zichzelf besluit om eens een beetje met de markt mee te gaan om zo niet nog verder achterop te lopen.

• peize9
Ik heb contact gehad met mijn gemeente en weer met XS4ALL, ,eindelijk een iets wat meer capabele medewerker gehad. Heb alles uitgelegd, Hij zou toen alles gaan uitzoeken. Een uur later ben ik terug gebeld door deze medewerker en deze vertelde mij dat hij een aantal dingen uitgezet heeft bij WBA en bij Reggefiber. Ik moet er volgende week meer over gaan horen.

• Dennis-L
peize9 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:32:
Ik heb contact gehad met mijn gemeente en weer met XS4ALL, ,eindelijk een iets wat meer capabele medewerker gehad. Heb alles uitgelegd, Hij zou toen alles gaan uitzoeken. Een uur later ben ik terug gebeld door deze medewerker en deze vertelde mij dat hij een aantal dingen uitgezet heeft bij WBA en bij Reggefiber. Ik moet er volgende week meer over gaan horen.
Ben beniewd.
In jouw geval blijft het bijzonder, volgens de postcodechecker van Reggefiber kan jij al 500/500 op jouw adres krijgen.
Alleen rechtstreeks bij KPN geeft maximaal 100/100.
Ook de WBA tool om te kijken wat er leverbaar is, geeft alleen EoF aan.
Dus of er zijn GoF kaarten geplaatst en KPN heeft de administratie nog niet op orde of de postcodecheck van Reggefiber jokt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
Dennis-L schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:30:
[...]

Ben beniewd.
In jouw geval blijft het bijzonder, volgens de postcodechecker van Reggefiber kan jij al 500/500 op jouw adres krijgen.
Alleen rechtstreeks bij KPN geeft maximaal 100/100.
Ook de WBA tool om te kijken wat er leverbaar is, geeft alleen EoF aan.
Dus of er zijn GoF kaarten geplaatst en KPN heeft de administratie nog niet op orde of de postcodecheck van Reggefiber jokt :-(
Even een nuance: Reggefiber krijgt haar info voor die postcodechecker direct van de providers. Dus dan is het XS4all die jokt.

En zelfs dat denk ik niet. Als ik beredeneerd mag gokken zou het zo kunnen zitten:
Een PoP is verdeeld in blokken. Meestal drie. De woningen die zijn aangesloten worden verdeeld over die blokken. Eerst wordt het eerste blok volgebouwd met aansluitingen, dan het tweede, etc.. Dat is dus allemaal tijdens de aanleg door Reggefiber al gebeurd.

KPN WBA plaatst ook per blok een Dslam met kaarten. Het kan soms gebeuren dat alleen de Dslam voor blok 1 wordt opgewaardeerd met GoF kaarten en de andere één of twee niet.
Als jouw aansluiting uitkomt in blok 2 en alleen blok 1 is GoF gemaakt,dan krijg je dus dit soort dingen.
Je kan niet omgezet worden naar een ander blok. Jouw glasvezels komen daar uit en dat blijft zo. Het is natuurlijk wel zo dat KPN kan zorgen dat ook de Dslam voor dat tweede blok wordt voorzien van GoF poorten. En eerlijk gezegd: meestal gebeurt dat ook zo, maar soms slipt er wel eens wat doorheen....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
De postcodecheck voor zijn postcode geeft bij Reggefiber max 500/500 aan.
De postcodecheck van KPN geeft maximaal 100/100 aan.
https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v8.0/pqcc.aspx geeft ook enkel EoF aan, voor alle woningen in die postcode.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl geeft ook enkel 100 als max voor alle woningen in die postcode.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis-L op 23-02-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPrange.net
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:12
Ik heb ook nog een voorbeeld:

Heino (8141)
hno-1a EOF
hno-1b GOF

Olst (8121)
ost-1a EOF
ost-1b GOF

Wijhe (8131)
we-1a GOF
we-1b EOF

Volgens de aannemer die destijds de aansluitingen heeft opgeleverd is de hardware in alle boven genoemde POP's identiek. Maar niemand (KPN, XS4ALL, Reggefiber) wil uitspraak doen waarom deze EOF POP's nog niet geupgrade zijn. Alle partijen wijzen naar elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door IPrange.net op 26-02-2018 11:26 . Reden: Wijhe toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Misschien te simpel gedacht, maar KPN gaat hier toch nooit veel tijd (en dus geld) in steken in de komende jaren? Er is meer geld te halen bij het 'upgraden' van niet-glasvezel verbindingen.

En ja ik zit ook 'vast' op 100/100 glas en zou bij 500/500 ook de upgrade doen, maar ik zie het de komende jaren niet gebeuren ivm ontbreken business case KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
IPrange.net schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:18:
Ik heb ook nog een voorbeeld:

Heino (8141)
hno-1a EOF
hno-1b GOF

Olst (8121)
ost-1a EOF
ost-1b GOF

Wijhe (8131)
we-1a GOF
we-1b EOF

Volgens de aannemer die destijds de aansluitingen heeft opgeleverd is de hardware in alle boven genoemde POP's identiek. Maar niemand (KPN, XS4ALL, Reggefiber) wil uitspraak doen waarom deze EOF POP's nog niet geupgrade zijn. Alle partijen wijzen naar elkaar.
De aannemer die destijds heeft aangelegd was niet dezelfde voor genoemde plaatsen. Heino (project Raalte) was BAM Oost en project Olst-Wijhe was Hak Telecom. Die laatste is inmiddels niet meer bestaand dus waar die informatie vandaan komt weet ik niet. Daarnaast kennen die aannemers alleen de passieve hardware in de PoP en niet de actieve componenten van KPN WBA en of die gelijk was in alle PoP's.

Ik ga het ook eens navragen bij mijn contacten maar ik zie wel iets opvallends. In alle drie de genoemde plaatsen is alleen de grootste van de twee PoP's opgewaardeerd naar GoF. De 1A is primair de CityPoP en kan daarnaast ook nog maximaal 924 of 1848 aansluitingen bevatten.
De 1B in alle drie de plaatsen is een 2772 model dus meer huisaansluitingen. Wellicht dat daar de overweging vandaan kwam. Is nog steeds vreemd natuurlijk... je doet een hele plaats tegelijk, of helemaal niet lijkt me.

Tenzij ze alle drie vol raakten qua actieve EoF poorten en moesten worden aangevuld. In dat geval wordt er ook direct GoF van gemaakt (sinds een paar jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:58:
[...]

De aannemer die destijds heeft aangelegd was niet dezelfde voor genoemde plaatsen. Heino (project Raalte) was BAM Oost en project Olst-Wijhe was Hak Telecom. Die laatste is inmiddels niet meer bestaand dus waar die informatie vandaan komt weet ik niet. Daarnaast kennen die aannemers alleen de passieve hardware in de PoP en niet de actieve componenten van KPN WBA en of die gelijk was in alle PoP's.

Ik ga het ook eens navragen bij mijn contacten maar ik zie wel iets opvallends. In alle drie de genoemde plaatsen is alleen de grootste van de twee PoP's opgewaardeerd naar GoF. De 1A is primair de CityPoP en kan daarnaast ook nog maximaal 924 of 1848 aansluitingen bevatten.
De 1B in alle drie de plaatsen is een 2772 model dus meer huisaansluitingen. Wellicht dat daar de overweging vandaan kwam. Is nog steeds vreemd natuurlijk... je doet een hele plaats tegelijk, of helemaal niet lijkt me.

Tenzij ze alle drie vol raakten qua actieve EoF poorten en moesten worden aangevuld. In dat geval wordt er ook direct GoF van gemaakt (sinds een paar jaar).
In Assen Kloosterveen is dat precies andersom.
Daar is de city pop (asn-1a) wel voorzien van GOF, wat nog enige logica bevat.
Ook omdat alle nieuwbouw in de bestaande wijk allemaal op asn-1a wordt aangesloten.
asn-1b en asn-1c zijn nog steeds niet voorzien van GOF.
De stille hoop is dat of in asn-1b en asn-1c de EoF poorten eens op gaan raken of wanneer Kloosterveen III werkelijkheid wordt deze worden aangesloten op asn-1b/1c zodatt deze uitbreid moeten worden.

je doet een hele plaats tegelijk, of helemaal niet lijkt me. <- mijn idee, alleen niet helemaal dat van KPN blijkbaar :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:49
Barre73 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:52:
[...]

KPN WBA plaatst ook per blok een Dslam met kaarten. Het kan soms gebeuren dat alleen de Dslam voor blok 1 wordt opgewaardeerd met GoF kaarten en de andere één of twee niet.
Als jouw aansluiting uitkomt in blok 2 en alleen blok 1 is GoF gemaakt,dan krijg je dus dit soort dingen.
Je kan niet omgezet worden naar een ander blok. Jouw glasvezels komen daar uit en dat blijft zo. Het is natuurlijk wel zo dat KPN kan zorgen dat ook de Dslam voor dat tweede blok wordt voorzien van GoF poorten. En eerlijk gezegd: meestal gebeurt dat ook zo, maar soms slipt er wel eens wat doorheen....
Afaik plaatst KPN meestal een Alcatel chassis, en pas een 2e chassis als de eerste vol zit.

Distributiekabels worden wel naar hetzelfde EQF gelegd, maar kunnen prima vanuit verschillende PPF lades komen.
Gok eerder dat er nog 'oude' lijnkaarten in het chassis zitten, en als daar een complete PPL lade op zit, die nog niet vol is, KPN gewoon geen reden ziet om die om te patchen naar een gigabit blade.

Maar goed, dat zijn de ondoorgrondelijke keuzes van KPN. Kan RF weer niets aan doen :)
We Are Borg schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:32:

En ja ik zit ook 'vast' op 100/100 glas en zou bij 500/500 ook de upgrade doen, maar ik zie het de komende jaren niet gebeuren ivm ontbreken business case KPN
Je hoeft niet perse bij KPN te zijn. Ik zie dat ik op mijn postcode ook 750Mbit van T-Mobile thuis kan krijgen. Dat leveren ze alleen vanuit hun eigen portfolio. Dat zou dus betekenen dat ze inmiddels hier ook actieve apparatuur hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
DJSmiley schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:36:
[...]

Afaik plaatst KPN meestal een Alcatel chassis, en pas een 2e chassis als de eerste vol zit.

Distributiekabels worden wel naar hetzelfde EQF gelegd, maar kunnen prima vanuit verschillende PPF lades komen.
Gok eerder dat er nog 'oude' lijnkaarten in het chassis zitten, en als daar een complete PPL lade op zit, die nog niet vol is, KPN gewoon geen reden ziet om die om te patchen naar een gigabit blade.

Maar goed, dat zijn de ondoorgrondelijke keuzes van KPN. Kan RF weer niets aan doen :)
Jij hebt het over een PoP model 2 en 3 met PPL lades. Dan klopt jouw verhaal.
Ik had het over de model 1 PoPs waar elk bouwblok een eigen Dslam heeft en vanuit de ODF lade direct op de Dslam wordt gepatcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

DJSmiley schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:36:
Je hoeft niet perse bij KPN te zijn. Ik zie dat ik op mijn postcode ook 750Mbit van T-Mobile thuis kan krijgen. Dat leveren ze alleen vanuit hun eigen portfolio. Dat zou dus betekenen dat ze inmiddels hier ook actieve apparatuur hebben hangen.
Dat is een goede tip. Ik dacht dat als je het hier checkt dat je altijd weet wat je max is, maar met mijn postcode check bij t-mobile zou ik inderdaad 750Mbit kunnen krijgen bij t-mobile. Is dat echt betrouwbaar :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:49
We Are Borg schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:53:
[...]
Dat is een goede tip. Ik dacht dat als je het hier checkt dat je altijd weet wat je max is, maar met mijn postcode check bij t-mobile zou ik inderdaad 750Mbit kunnen krijgen bij t-mobile. Is dat echt betrouwbaar :) ?
Fourstack is de KPN check. Die geld dus voor KPN en andere operators die via KPN wholesale werken.

Andere operators staan niet in de KPN database (logischerwijs). Dus ook al levert KPN maar 100Mbit, een andere operator kan dan prima 1Gbit leveren. Ervanuitgaand dat de T-Mobile database natuurlijk correct is, maar dat kan KPN en Reggefiber niet zien. RF ziet alleen of er daadwerkelijk een andere operator in de pop zit, niet wat voor apparatuur hun hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
Feit blijft dat KPN in een publicatie van 25 juli 2014 schrijft:

De planning is dat u eind 2015 in alle FttH-gebieden uw klanten met WBA een snelheid van 500/500 Mbps kunt bieden.

Oké het is een planning en misschien dat het in 2015 financieel niet zo goed liep of zo, maar inmiddels is het 2018, ruim 2,5 jaar later en is deze planning nog steeds niet gehaald.
Capaciteit kan ook haast geen issue zijn aangezien uitbreiding en nieuwbouw altijd worden voorzien van GoF technologie.

Glasvezel, de toekomst, maar wordt inmiddels voor een hoop klanten links en rechts ingehaald.
Coax gaat straks naar 1gbps down en zelfs via VDSL is nu op veel plaatsen hogere downstream te krijgen.
Ik begrijp dat KPN heel erg hecht aan hun ouderwetse heilige koperdraadjes maar bestaande glasvezelklanten willen ook wel eens een beetje aandacht :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@Dennis-L : KPN roept wel vaker wat :) Ze hadden ook toegezegd uiterlijk eind 2017 Voice over WIFI uit te rollen. Het is bijna maart 2018 en er is nog niks uitgerold.

Ik ga einde contract eens kijken bij t-mobile met dank aan de tip van @DJSmiley :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
We Are Borg schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:35:
@Dennis-L : KPN roept wel vaker wat :) Ze hadden ook toegezegd uiterlijk eind 2017 Voice over WIFI uit te rollen. Het is bijna maart 2018 en er is nog niks uitgerold.

Ik ga einde contract eens kijken bij t-mobile met dank aan de tip van @DJSmiley :)
Helaas geen actieve T-Mobile of Tweak apparatuur in mijn pop :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Leuk, een heel erg recent lijstje van KPN met de pops levert mij een precies aantal van 160 EoF only pops.
Op een aantal van ruim 4200 is dat natuurlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Dennis-L schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:54:
Leuk, een heel erg recent lijstje van KPN met de pops levert mij een precies aantal van 160 EoF only pops.
Op een aantal van ruim 4200 is dat natuurlijk niets.
Des te meer een reden om de laatste 160 aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
https://docs.google.com/s...teKiLSq0/edit?usp=sharing

Overzicht van alle EoF pops tot 06-03-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Als deze lijst klopt is het nog minder. Dit zijn geen aparte pops maar bouwblokken. In de tweede kolom staat de PoP zelf. Dus je ziet veel PoPs dubbel staan omdat twee of drie bouwblokken nog EoF zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:57:
[...]

Als deze lijst klopt is het nog minder. Dit zijn geen aparte pops maar bouwblokken. In de tweede kolom staat de PoP zelf. Dus je ziet veel PoPs dubbel staan omdat twee of drie bouwblokken nog EoF zijn.
De lijst is hier te vinden, ik twijfel er niet echt aan of dat wel of niet klopt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis-L op 09-03-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dennis-L schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:04:
[...]

De lijst is hier te vinden, ik twijfel er niet echt aan of dat wel of niet klopt.

Inderdaad, ik zal de dubbelen er even uithalen
Ik weet heel goed waar deze lijst staat maar die zit daar toch achter een inlogslotje? En is dus niet openbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:13:
[...]

Ik weet heel goed waar deze lijst staat maar die zit daar toch achter een inlogslotje? En is dus niet openbaar?
Deze lijst zit niet achter een inlogslotje en is dus openbaar.
Misschien eerst zelf even kijken voor je met een vingertje gaat wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dennis-L schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:15:
[...]

Deze lijst zit niet achter een inlogslotje en is dus openbaar.
Misschien eerst zelf even kijken voor je met een vingertje gaat wijzen.
Je hebt gelijk....alle documenten onder dat kopje "overig" zitten achter een slot behalve die. Dat moet een fout zijn :-)
Maar goed, mooi dat het kan. Nu is de vraag wat wij met die info kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:19:
[...]

Je hebt gelijk....alle documenten onder dat kopje "overig" zitten achter een slot behalve die. Dat moet een fout zijn :-)
Maar goed, mooi dat het kan. Nu is de vraag wat wij met die info kunnen.
Mogelijk is het een foutje, misschien in ons voordeel.
Ontdubbeld blijven er 104 over, van de 1786.

ik vind overigens in het overzicht geen pops terug waarbij 1 rij of 1 blok wel GoF heeft terwijl een andere rij of blok dat niet heeft.

Of we iets met de info kunnen? Geen idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis-L op 09-03-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPrange.net
En weer is een POP geupgrade:

Heino (8141)
hno-1a was EOF en sinds deze week GOF.

Er wordt dus nog wel hier en daar omgezet naar GOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Dat zijn altijd goede berichten, zal het KPN dan zowaar dit jaar nog gaan lukken? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
En er lijkt daadwerkelijk wat te gebeuren... Asn-1c (ASN-AAM) lijkt nu ook GOF te zijn (ik ga dus controleren wanneer mijn eigen lijn wordt aangepakt) en er is zelfs een geplande koperupgrade in mijn geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
ed73 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:46:
En er lijkt daadwerkelijk wat te gebeuren... Asn-1c (ASN-AAM) lijkt nu ook GOF te zijn (ik ga dus controleren wanneer mijn eigen lijn wordt aangepakt) en er is zelfs een geplande koperupgrade in mijn geval....
asn-1b ook!

<DeliverableProduct Network="Sni-F" NlType="6" Technology="GoF" ExpectedUpKbps="524000" OrderableDownKbps="1000000" ExpectedDownKbps="524000" AccessArea="AA/35" OrderableUpKbps="1000000" Tv="true" />

<ExistingSituationFiber NlType="6" FtuType="FTU_TY01" ExistingODFServiceId="REF001128xxxx" areaPOP="asn-1b" carrierstatus="O" carrierVendorid="REGG">

200Mbit bestellen doet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 16:29
Zal wel moeten. Als DSL straks richting de 200 gaat blijft het glasvezel wel erg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:59:
Zal wel moeten. Als DSL straks richting de 200 gaat blijft het glasvezel wel erg achter.
En dat niet alleen. KPN heeft (in navolging van Telfort) nu ook een 200/200 abonnement geïntroduceerd. Vooralsnog alleen op glasvezel en niet op DSL, alhoewel dat ook vast wel snel komt (zie het grote xDSL-topic over upgrades naar VPlus).
Maar wel heel lullig als je dan nog glasvezelgebieden hebt waar je dat niet kan leveren als grootste niet-kabel provider van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik zit met hetzelfde, ik woon sinds eind 2016 in een nieuwbouwwijk waar maximaal 100/100 mogelijk is via KPN. Wij willen graag 500/500 maar dat kunnen/willen ze niet leveren.

Ik heb meerdere malen contact gehad met de klantenservice van KPN maar die kunnen/willen mij niet helpen. Poeieren mij af met de melding dat dit het maximum is voor deze wijk en dat het niet bekend is of dat in de toekomst gaat veranderen.
Mijn boodschap/verzoek komt dus niet eens verder dan de klantenservice medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
bones schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:04:
Ik zit met hetzelfde, ik woon sinds eind 2016 in een nieuwbouwwijk waar maximaal 100/100 mogelijk is via KPN. Wij willen graag 500/500 maar dat kunnen/willen ze niet leveren.

Ik heb meerdere malen contact gehad met de klantenservice van KPN maar die kunnen/willen mij niet helpen. Poeieren mij af met de melding dat dit het maximum is voor deze wijk en dat het niet bekend is of dat in de toekomst gaat veranderen.
Mijn boodschap/verzoek komt dus niet eens verder dan de klantenservice medewerker.
In die situatie zat ik ook tot vandaag maar KPN is flink bezig om de laaste, inmiddels waarschijnlijk minder dan 100, pops ook te voorzien van GoF.
Geduld zal dus ook voor jou het sleutelwoord zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Dennis-L schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:16:
[...]

In die situatie zat ik ook tot vandaag maar KPN is flink bezig om de laaste, inmiddels waarschijnlijk minder dan 100, pops ook te voorzien van GoF.
Geduld zal dus ook voor jou het sleutelwoord zijn :)
Ok ik heb te snel gereageerd. Echt vorige maand was het nog niet mogelijk en wisten ze nog van niks, en zie nu in mijn kpn app dat ik kan upgraden naar 200/200 of 500/500 !! :D
Ga ik gelijk maar doen, hopelijk kan mijn experia V8 wel de 500/500 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
bones schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:19:
[...]

Ok ik heb te snel gereageerd. Echt vorige maand was het nog niet mogelijk en wisten ze nog van niks, en zie nu in mijn kpn app dat ik kan upgraden naar 200/200 of 500/500 !! :D
Ga ik gelijk maar doen, hopelijk kan mijn experia V8 wel de 500/500 aan.
De V8 en V9 kunnen die snelheid bekabeld wel aan. Via Wifi zeker niet. Daarvoor heb je een V10 nodig of een eigen "accespoint" dat je aansluit op je V8 om betere wifi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Barre73 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:21:
[...]

De V8 en V9 kunnen die snelheid bekabeld wel aan. Via Wifi zeker niet. Daarvoor heb je een V10 nodig of een eigen "accespoint" dat je aansluit op je V8 om betere wifi te krijgen.
Ik heb op mijn V8 2x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aangesloten, dus dan zou het moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 16:29
bones schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:28:
[...]

Ik heb op mijn V8 2x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aangesloten, dus dan zou het moeten kunnen?
Die zal het zeker beter doen.

Zou toch proberen een v10 bij KPN los te peuteren. Die V8 is nou niet bepaald het allerfijnste modem helaas. Een v10 is een wereld van verschil in vergelijking met een v8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
De providers wijzigen de overeenkomst eenzijdig !! XS4ALL beloofde met de prijsverhoging in juli 2017 een snelheidsverhoging. Echter de mensen op een POP die nog EOF is hebben pech maar betalen wel de volle mep van 55 euro. Oplossing volgens XS4ALL,...terug naar 45 euro,...maar ook terug naar 80Mb.
Leveringsvoorwaarden kan je toch niet zomaar eenzijdig wijzigen ? In het begin kon je kiezen tussen 50 of 100Mb. Tegenwoordig is dat 40, 80, 160. Mooie verdubbeling van je snelheid...halvering van je downloadtijd. Maar ik heb dus al jaren 100Mb,...maar omdat dit niet meer leverbaar willen ze mij terugzetten ! Betaal al maandelijks 75 euro aan XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
Er is weer een aangepaste versie 3 april 2018,...echter alleen achter een slotje 8)7

https://www.kpn-wholesale.com/zoekresultaten.htm?q=POP+EOF

https://mijn.kpn-wholesal...15337%26contentid%3d18167

[ Voor 5% gewijzigd door Satfreak op 07-04-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Ja helaas, die ene keer was waarschijnlijk een foutje van KPN Wholesale ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satfreak
Misschien iemand met toegang tot het bestandje ;-) discretie geboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-09 11:41
Deed voor de grao eens een postcodecheck op de KPN website, en warempel die gaf aan dat er 500mbit beschikbaar was op mijn adres! (Utrecht, Oudenoord)
Maar Fourstack geeft nog steeds 102mbit aan als max...

Ik ben net overgestapt naar T-Mobile Thuis, en die kan ook niet hoger dan 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
itsmemax schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:05:
Deed voor de grao eens een postcodecheck op de KPN website, en warempel die gaf aan dat er 500mbit beschikbaar was op mijn adres! (Utrecht, Oudenoord)

Ik ben net overgestapt naar T-Mobile Thuis, en die kan ook niet hoger dan 100mbit.
Fourstack geeft ook geen upgrade datum of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-09 11:41
Nope, niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
itsmemax schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:05:

Helaas bij KPN

Op jouw adres is via glasvezel 100 Mbit/s download- en 100 Mbit/s uploadsnelheid maximaal haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:33:
[...]

Fourstack geeft ook geen upgrade datum of zoiets?
Glasvezel upgrades staan daar volgens mij nooit tussen.
Ik deed vrijdag een check 100 Mbit, ik deed maandag een check 500 Mbit.
En vrijdag stond er niets gemeld over een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dennis-L schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:11:
[...]

Glasvezel upgrades staan daar volgens mij nooit tussen.
Ik deed vrijdag een check 100 Mbit, ik deed maandag een check 500 Mbit.
En vrijdag stond er niets gemeld over een upgrade.
Die upgrades stonden daar altijd wel in. Maar dat kan natuurlijk gewijzigd zijn de laatste tijd.
Nieuwe FttH aansluitingen staan er ook in. Die kan je er ook in terug vinden (datum upgrade is de geplande aansluitdatum in het Reggefiber systeem). En ook de Vplus upgrades staan er nu massaal in. Zowel Vplus upgrades als EoF->GoF worden door dezelfde afdeling uitgevoerd.

Dus naar het lijkt niet heel consequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
Het lijkt er toch op dat KPN de EOF centrales aan het upgraden is.
Het bestand van de POP locaties is deze week al 2 x gewijzigd.
Helaas zit hij achter een slotje

https://www.kpn-wholesale.com/zoekresultaten.htm?q=POP+GOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
Yessss,...vandaag te horen gekregen dat onze POP in week 20 wordt geüpgraded naar 500/500
KPN is toch nog steeds bezig met de laatste 100 centrales. Goed nieuws voor iedereen dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L
Satfreak schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:42:
Yessss,...vandaag te horen gekregen dat onze POP in week 20 wordt geüpgraded naar 500/500
KPN is toch nog steeds bezig met de laatste 100 centrales. Goed nieuws voor iedereen dus
Goed nieuws!

Inmiddels flink minder dan 100 nog :*)
Toen de lijst per ongeluk openbaar was, waren het er "maar" 104.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Nou tot nu toe gaat de upgrade bij mij alles behalve vlekkeloos.
  • Vorige week woensdag werd ik omgepatcht.
  • Aan het eind van de middag was volgens Telfort de lijn opgeleverd maar ik had nog steeds geen signaal.
  • Donderdag een Allinq monteur, kwam de POP niet in vanwege een landelijke storing in het systeem dat toegang regelt tot de POP's
  • Vrijdag dezelfde monteur, kwam de POP niet in (de deur wilde niet van het slot, ook niet op afstand)
  • Telfort stuurt een noodpakket op, deze zou vandaag binnenkomen maar je raadt het al er is vertraging bij PostNL dus het pakket komt maandag
Ben benieuwd wat er volgende week allemaal nog meer verkeerd kan gaan

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Ik ben nog steeds in afwachting van weer een werkende verbinding.
Alles wat mis kon gaan, is ook misgegaan.
  • Landelijke storing POP toegang
  • Storing aan de deur van de POP
  • Storing apparatuur in de POP
Het is nu dus ook aan KPN/Reggefiber om die apparatuur te fixen en ze verwachten dat dat misschien deze week klaar is.

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPrange.net
Dennis-L schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:52:
[...]

Goed nieuws!

Inmiddels flink minder dan 100 nog :*)
Toen de lijst per ongeluk openbaar was, waren het er "maar" 104.
Per ongeluk openbaar? Heeft iemand dat bestand nog ergens staan? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
IPrange.net schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Per ongeluk openbaar? Heeft iemand dat bestand nog ergens staan? O-)
Geen nieuw bestand, die staat weer veilig achter een slotje

Het oude bestand dat, per ongeluk, openbaar was staat hier
Of nou ja, dat zijn alleen de EoF POPs maar is dus niet meer actueel

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis-L op 01-05-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPrange.net
Dennis-L schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Geen nieuw bestand, die staat weer veilig achter een slotje

Het oude bestand dat, per ongeluk, openbaar was staat hier
Of nou ja, dat zijn alleen de EoF POPs maar is dus niet meer actueel
Thanks

[ Voor 4% gewijzigd door IPrange.net op 01-05-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Dennis-L schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:05:
Ik ben nog steeds in afwachting van weer een werkende verbinding.
Alles wat mis kon gaan, is ook misgegaan.
  • Landelijke storing POP toegang
  • Storing aan de deur van de POP
  • Storing apparatuur in de POP
Het is nu dus ook aan KPN/Reggefiber om die apparatuur te fixen en ze verwachten dat dat misschien deze week klaar is.

:|
Altijd fijn die storingen, ben ik blij dat ik er altijd in kan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
xtravital schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:16:
[...]

Altijd fijn die storingen, ben ik blij dat ik er altijd in kan 8)
De toegang is inmiddels gefixt, nu is er alleen nog iets met de lijnkaart waarop ik ben aangesloten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Dennis-L schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:57:
[...]

De toegang is inmiddels gefixt, nu is er alleen nog iets met de lijnkaart waarop ik ben aangesloten :/
Dat heb ik ook gehad, tot 3 keer toe een week geen verbinding...... omdat de aansluiting op lijnkaart niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
In mijn geval werkt de hele lijnkaart niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Dennis-L schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:12:
In mijn geval werkt de hele lijnkaart niet :-(
Bij mij was de nummering in de PoP niet goed....Gisteren overgezet en geen verbinding. In eerste instantie weer teruggezet, alleen TV deed het weer, vanmiddag gecorrigeerd en nu full speed ahead ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
En er is weer signaal!
De monteur die bij mij was vertel exact hetzelfde als wat @ed73 hierboven al zei, de nummering in de POP was niet correct.
Pagina: 1 2 Laatste