Wellicht ter vergelijking:
Bij ons is eind 2012 FttH opgeleverd. Destijds was het maximale abonnement een 100/100 connectie.
Effectief haalde ik meestal zoiets van:
Op een gegeven moment werd het mogelijk om een 500/500 abonnement af te nemen. M.a.w. men had blijkbaar in de wijkPOP een upgrade uitgevoerd. En als je de gebruikte NTU (Genexis) ook gigabit ondersteunde was dat te herkennen aan een groen LEDje als indicatie.
In die tijd leverde een speedtest dit beeld op:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Meestal zoiets van 95 down en 120 up.
Weer een paar jaar later vond er een 'gratis' upgrade plaats naar het 160/160 pakket.
Effectief leverde dat dit op:

Merkte ik dat? Op zich wel als je allerlei speedtestjes deed of ieder uur enorme ISO's download. Maar realistisch gezien zijn vele diensten waarvan je gebruik maakt toch verspreid over de hele wereld. En daar haal je niet zulke enorme snelheden.
Uiteindelijk het abo teruggezet naar de 80/80 variant en effectief merk ik daar in de dagelijkse praktijk zeer weinig van. Zeer zeker niet dat het welke dienst dan ook beperkt en/of afknijpt.
Wanneer ik
nu een speedtest doe:

imho niks mis mee. En dat dag in, dag uit, altijd zeer stabiel.
Een overzicht van het snelheidsverloop van de afgelopen anderhalf jaar:

je kunt duidelijk zie dat ik eerst op een 100/100 profiel zat, vervolgens een 160/160 profiel kreeg en daarna ik zelf het omgezet heb naar een 80/80 profiel.
M.a.w. wat denk je effectief te bereiken en/of heb je dat echt nodig t.b.v. een specifieke toepassing, die veel hogere up/down snelheden?
Of is het gewoon voor de 'heb'?
[
Voor 3% gewijzigd door
ehtweak op 01-02-2018 12:29
]