Dutchredgaming schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:01:
Hoi allemaal,
Ik kreeg een actieaanbod van KPN op de mat met korting op de nieuwe Unlimited abonnementen (2-jarig contract i.c.m. vast internet thuis). Ik twijfel nu over welke smaak ik moet kiezen:
- Unlimited400 (max 400 Mbps): € 17,50 / mnd
- SuperUnlimited (max 700 Mbps): € 18,50 / mnd
- SuperUnlimited+ (max 1000 Mbps / 1 Gbps): € 20,00 / mnd
Ik heb een Samsung Galaxy S24 Ultra, dus qua modem en hardware zit er geen rem op als het goedis.
Mijn dilemma: de stapjes in prijs zijn maar € 1,- tot € 2,50 per maand, dus het is verleidelijk om voor de € 20,- 'overkill' te gaan. In de praktijk en op de dekkingskaart zie ik echter dat KPN 5G meestal tussen de 200 en 600 Mbps schommelt.
Mijn vraag aan jullie:
- Is die 1 Gbps in de praktijk überhaupt ergens realistisch te halen op het KPN netwerk, of zijn de zendmasten en actuele netwerkbelasting de echte bottleneck waardoor je vrijwel altijd onder die 400–600 Mbps blijft steken?
- Heeft SuperUnlimited(+) in het dagelijks gebruik daadwerkelijk meerwaarde boven Unlimited400, of is het puur marketing voor pieken die je zelden aantikt?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en speedtests!
Heb je vakantieplannen de komende 2 jaar buiten de EU, dan is de + te overwegen omdat die roaming er voor een aantal landen in zit wat je niet hebt in de andere varianten:
Buitenland buiten de EU: *Je kan 25 GB per maand gebruiken buiten de EU; Albanië, Aruba, Bonaire, Brazilië, Canada, Curacao, India, Marokko, Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten, Suriname, Thailand, Turkije, de Verenigde Staten (inclusief Alaska en Hawaï) en Zuid-Afrika.
Ook heb je meer MB's te delen e.d. om te overwegen, hier staan ze naast elkaar:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/unlimited-data
Ga je dat niet doen (vakantie buitenland/data delen), kijk naar je eigen gedrag, download je daadwerkelijk zaken die een hogere snelheid vereisen? Zo niet, lekker de goedkoopste nemen. Scheelt toch 60 Euro over 2 jaar.