Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:00
Maestro schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:16:
Meh.... ik dacht "Laat ik eens proberen of met de advancedinternet APN ook een firewall actief is"
Nou... die gaf alleen een (publiek) IPv4 adres, dus dat is (nog) niet te testen.

Vervelender is dat na het terugzetten van APN 'internet' er helemaal geen IPv4 verkeer meer mogelijk is.
Ook als ik APN protocol op 'IPv4' zet, krijg ik geen IP adres meer.
Geen idee of het komt door de tijdelijke APN wijziging of iets anders, maar IPv4 is nu even helemaal kapot.
Volgens mij moet je portalmmm.nl kiezen als APN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maestro schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:16:
Meh.... ik dacht "Laat ik eens proberen of met de advancedinternet APN ook een firewall actief is"
Nou... die gaf alleen een (publiek) IPv4 adres, dus dat is (nog) niet te testen.
Is dat publieke IPv4 adres wel te pingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

@Steven.w Hoewel dat eigenlijk niet dé oplossing is (m.b.t. IPv6 verhaal), is het wel een prima werkende workaround voor nu. Dank voor de tip!

@Dreamvoid Zojuist nog even geprobeerd: De adressen die ik kreeg (89.200.*.*, 188.207.*.*) waren te pingen. Zelfs na het uitschakelen van mobiele data :? :P Bij inschakelen vliegtuigmodus viel de ping weg, dus wel gekoppeld aan het toestel.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Dreamvoid schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:37:
[...]

Is dat publieke IPv4 adres wel te pingen?
Ja.

Sterker nog, je kan je toestel rechtstreeks benaderen op IP adres. Installeer je bijvoorbeeld een webserver op je toestel, dan kun je op het IP adres gewoon de websites die op je telefoon staan benaderen. Alle poorten staan gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is zoals het op IPv6 ook hoort te zijn...jammer dat KPN de boel daar firewalled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1507CA https://antennekaart.nl/k...80814263/19?providers=kpn is nu off air.
En er staat een kraan naast. In april net geupgrade deze mast.

Ik ben heel erg benieuwd wat KPN allemaal aan het voorbereiden is.
Als ik morgen weer langs rijd zal ik kijken wat er anders is.

Vraag aan iedereen: Iemand die nog MCS: 8, QAM-256 op KPN sites voorbij ziet komen?
Ik heb er gisteren enkele getest, mijn S10 komt niet verder dan MCS: 6, QAM-64 op alle sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:45:
1507CA https://antennekaart.nl/k...80814263/19?providers=kpn is nu off air.
En er staat een kraan naast. In april net geupgrade deze mast.

Ik ben heel erg benieuwd wat KPN allemaal aan het voorbereiden is.
Als ik morgen weer langs rijd zal ik kijken wat er anders is.

Vraag aan iedereen: Iemand die nog MCS: 8, QAM-256 op KPN sites voorbij ziet komen?
Ik heb er gisteren enkele getest, mijn S10 komt niet verder dan MCS: 6, QAM-64 op alle sites.
In Utrecht op band 3 zie ik het weleens langskomen, op een S9, site is zviw nog niet naar Huawei omgebouwd. Hoop dat ze de paar eenzame locaties die alleen band 20 zijn ook eens aanpakken :)

En ik hoop idd ook op een knallende lancering van 5G wat hopelijk dan ook gelijk voor alle klanten open staat, niet weer die bijbetaal-onzin voor iets dat helemaal niet zo veel beter is dan 4G voor telefooneindgebruikers.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:07
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:35:
[...]

In Utrecht op band 3 zie ik het weleens langskomen, op een S9, site is zviw nog niet naar Huawei omgebouwd. Hoop dat ze de paar eenzame locaties die alleen band 20 zijn ook eens aanpakken :)

En ik hoop idd ook op een knallende lancering van 5G wat hopelijk dan ook gelijk voor alle klanten open staat, niet weer die bijbetaal-onzin voor iets dat helemaal niet zo veel beter is dan 4G voor telefooneindgebruikers.
Nou, ik denk dat je dat wel kan vergeten, las gister nog, dat in andere landen waar al 5g actief is, gemiddeld 20% duurder is dan 4g abbonementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fl2001 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:03:
[...]

Nou, ik denk dat je dat wel kan vergeten, las gister nog, dat in andere landen waar al 5g actief is, gemiddeld 20% duurder is dan 4g abbonementen.
Voor een klein plukje van 10 MHz op de 700 MHz-band gecombineerd met op sommige plekken, als je geluk en line-of-sight hebt, een supersnelle mmWave verbinding. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:21:
[...]

Voor een klein plukje van 10 MHz op de 700 MHz-band gecombineerd met op sommige plekken, als je geluk en line-of-sight hebt, een supersnelle mmWave verbinding. :')
Daar heeft den Hollander graag 20% extra voor over 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:21:
[...]

Dat weten tweakers, de meeste consumenten zien gewoon een 5G icontje op hun telefoon and thats it.

Die hebben geen idee van wat of welk band gebruikt word voor 5g.

providers gaan hier, zeker op het begin echt wel extra geld voor vragen.

Bij ben bv doen ze dat nu nog.

Ik denk dat het wat naief is om te denken dat iedereen, zonder bij betaling toegang gaat krijgen tot het 5G netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe Huawei sites werken wel een stuk beter.
Dat wist T-Mobile ook al een tijdje natuurlijk.

De sites met Huawei connecten direct alle banden die aanwezig zijn of die je telefoon aankan.

Samsung S10 koppelt (CA, Carrier Aggregation) direct Band 3 + 1 + 7 + 20
Samsung A8 koppelt Band 3 + 1 + 7, deze telefoon kan max 3CA. Wat opvalt dat Band 20 alleen gekoppeld wordt bij tekort bereik, anders ontlast.

Alleen blijft het raar dat QAM-256 uit staat bij KPN, ik denk dat dat voorlopig een bewuste keuze is.
Zowel T-Mobile als Vodafone doen MCS: 8 op de (nieuwe) sites ook gewoon binnen in huis.

MCS: 6 = QAM-64
MCS: 8 = QAM-256

Ook het bereik van de Huawei antenne in het algemeen is een stuk beter.

KPN is nog al wat van plan, eerst in begin 2019 overal upgrades doen, vele honderden sites.
En nu net een half jaar later alles weer vervangen, ter voorbereiding van 5G, mogen we hopen.
Eén ding weet ik zeker, de prijzen zullen de komende maanden/jaren niet omlaag gaan, dit heeft duizenden en duizenden euros (extra) gekost en de veiling moet er nog aankomen.

Dus @Sorcerer8472 ik hoop met je mee, maar ik vrees dat @fl2001 gelijk gaat krijgen.

We kunnen nog bidden dat de concurrentie van T-Mobile iets gaat doen met de prijs, maar de (prijs)afspraken voor de veiling zijn ook al gemaakt.
Mazzel hebben we wel met 4G, 90-95% van de mensen gaat 5G inderdaad in het begin echt niet nodig hebben, echter zullen met de telefoon upgrades de volgende jaren mensen vanzelf 5G vaker gaan zien.

En dan denk ik wel dat het gewoon standaard wordt net als nu.
Sommige tweakers zoals ik zullen voor de fun gewoon een 5G telefoon aanschaffen, maar nodig hebben wordt het zeker niet de eerste x jaren.

Dan zijn we alleen nog benieuwd wat er gaande is met Band 38.
Nergens meer te zien op de telefoons. Effectief zijn de verbindingen wel beter/stabieler geworden, maar mijn speedtesten zijn een heel stuk minder snel geworden.

Op de oude sites deed de S10 altijd:
Band 3 + 1 + 7 + 20
of
Band 3 + 1 + 38, deze werd het vaakst gekozen en was ook een stuk sneller.

Nu had ik stiekum gehoopt dat we nu Band 3 + 1 + 7 + 20 + 38 zouden gaan zien in de telefoon.
Of de Samsung S10 kan dit gewoon niet, of net als in het begin toen de S10 uitkwam en maar 3CA kon doen bij KPN, is het wederom een fout in de config en is voorlopig alles 'voor niets'.

Helaas zijn nergens de CA combinaties terug te vinden voor de S10.
https://www.speedtest.net/insights/blog/samsung-galaxy-s10/

We gaan het meemaken en wachten met smart af op de nieuwe update in het register! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Band 38 zal dan wel een combinatie 4+5G worden dan gok ik?

Was er niet een provider (T-Mobile dacht ik) die beloofde niet extra te gaan rekenen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:02
KPN heeft vanmorgen weer een update geplaatst in het antenneregister. Nog een kleine aanvulling op wat @neeecht hierboven noemt. Niet alleen vervangt KPN locaties die nog geen half jaar oud zijn, ze maken zelfs nog op andere plekken van deze nieuwe Ericsson locaties in elke vorm. Hele aparte strategie. Afgelopen 2 weken heeft een groot deel van rotterdam, tot in de maasvlakte Huawei gekregen, en een stuk in de regio amsterdam/zaandam.

https://antennekaart.nl/k...fb-4e2c-91ac-e79dae6661c2

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:22
jk-5 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:45:
KPN heeft vanmorgen weer een update geplaatst in het antenneregister. Nog een kleine aanvulling op wat @neeecht hierboven noemt. Niet alleen vervangt KPN locaties die nog geen half jaar oud zijn, ze maken zelfs nog op andere plekken van deze nieuwe Ericsson locaties in elke vorm. Hele aparte strategie. Afgelopen 2 weken heeft een groot deel van rotterdam, tot in de maasvlakte Huawei gekregen, en een stuk in de regio amsterdam/zaandam.

https://antennekaart.nl/k...fb-4e2c-91ac-e79dae6661c2
Dat zullen dan wellicht locaties zijn die al waren besteld en in de planning stonden..

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 wow zo veel Band 38 lokaties.
Sowieso nog 2 erbij in Zaanstad.

In het spectrum zichtbaar, maar nooit in de telefoon. Heel nieuwsgierig wat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update met KPN vanuit de trein tussen Utrecht en Amsterdam: in een dubbeldekker op het bovendek de helft van de tijd gewoon geen verbinding. Heb hem nu niet op 4G geforceerd gehad, valt continu terug naar 3G en dan gebeurt er heel lang gewoon niks.

Zijn er ook mensen die andere ervaringen hebben op dit traject? Ligt het aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:01:
@jk-5 wow zo veel Band 38 lokaties.
Sowieso nog 2 erbij in Zaanstad.

In het spectrum zichtbaar, maar nooit in de telefoon. Heel nieuwsgierig wat de bedoeling is.
Er is maar 1 manier om erachter te komen: Vragen. https://twitter.com/antennekaart/status/1199749344729194497.

Nou lijkt het mij sterk dat eerstelijns klantenservice hier een zinnig antwoord op kan geven, of uberhaupt kennis heeft van de verschillende LTE banden, maar je weet maar nooit.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 helaas, misschien moet Tweakers.net eens een contactje wagen. :)

Wat trouwens ook opvalt, buiten dat nu bijna overal Band 38 in het register staat, de vermogens zijn enorm hoger geworden!

En dat is te zien ook in het spectrum.

T-Mobile en KPN Band 38 zijn nu zo goed als even hard, gericht op een mast waar ze beide inzitten.
T-Mobile ietsje harder, wat precies klopt, net iets meer vermogen.

Maar Band 7 van KPN en ook Band 3 en 1 zijn nu een stuk harder in het spectrum.
Kijken we bijvoorbeeld naar 1506RD;
July 23, 2019: 2660.000 MHz 29.600 dBW = 912 watt
Nov. 21, 2019: 2660.000 MHz 32.900 dBW = 1950 watt

Dat is een enorm verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben mensen hier ook weleens in het buitenland dat het netwerk waar je op zit wegvalt en je telefoon minutenlang gaat zoeken naar netwerken, vervolgens geen verbinding kan maken, en dan weer bij het eerste netwerk terugkomt, bij automatisch zoeken? Had ik last van in Duitsland namelijk. Meerdere keren.

Daarnaast: zojuist viel mijn verbinding hier weg. 4G-netwerk weg met terugval naar 3G. Daarna kwam 4G terug en nu heeft band 1 dan eindelijk 15 MHz! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:03:
Hebben mensen hier ook weleens in het buitenland dat het netwerk waar je op zit wegvalt en je telefoon minutenlang gaat zoeken naar netwerken, vervolgens geen verbinding kan maken, en dan weer bij het eerste netwerk terugkomt, bij automatisch zoeken? Had ik last van in Duitsland namelijk. Meerdere keren.

Daarnaast: zojuist viel mijn verbinding hier weg. 4G-netwerk weg met terugval naar 3G. Daarna kwam 4G terug en nu heeft band 1 dan eindelijk 15 MHz! :)
Cool !
Hier nu ook zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/band1.jpg
Let op: Verschil van voor en na 2150 (2145) MHz heeft met de HackRF te maken, niet de signalen van de providers.

KPN en Vodafone hadden dit eerst niet gedaan, KPN nu wel. Dit heeft altijd gekund, want zoals je ziet heeft KPN de oude 3G carrier van UARFCN 10761, 2152.2 MHz weer ingebruik genomen.

Zouden ze gewacht hebben totdat er echt voldoende bandbreedte over was voor 3G?
KPN heeft ook maanden 4G en 3G door elkaar gehad op de toen 10 MHz Band 1 4G frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een aantal plekken gebruikten ze niet zo heel lang geleden nog alle 3G-carriers inclusief 2152.2 MHz, maar alleen op de allerdrukste plekken werd deze gebruikt. Geen idee waarom men daarna nog eerst naar een andere carrier terugging.

Trouwens, zie je al ergens gebruik van het tweede deel van band 38 van KPN?

[ Voor 14% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-12-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:30:
Op een aantal plekken gebruikten ze niet zo heel lang geleden nog alle 3G-carriers inclusief 2152.2 MHz, maar alleen op de allerdrukste plekken werd deze gebruikt. Geen idee waarom men daarna nog eerst naar een andere carrier terugging.

Trouwens, zie je al ergens gebruik van het tweede deel van band 38 van KPN?
Nop, uiteraard net alle banden bekeken. 8)
Band 38 staat aan, maar ik kan niemand vinden die hier ook daadwerkelijk mee kan connecten.
Ook QAM-256 nog steeds nergens te zien op de nieuwe Huawei sites.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
Ik heb even een kaartje in elkaar geknutseld waar alle Huawei locaties op te zien zijn. Het zijn er inmiddels ongeveer 260.

https://antennekaart.nl/k...?providers=kpn&kpn-huawei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13
jk-5 schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:33:
Ik heb even een kaartje in elkaar geknutseld waar alle Huawei locaties op te zien zijn. Het zijn er inmiddels ongeveer 260.

nieuws: 'Kabinet stelt eisen voor weren Huawei bij aanleg kritieke delen van ... spannend speelveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:33:

Hoe weet je in het Antenneregister welke Huawei en welke Ericsson zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:51:
[...]

Hoe weet je in het Antenneregister welke Huawei en welke Ericsson zijn dan?
Je kunt het vooral aan de zendvermogens duidelijk zien. Bij de ericsson locaties zit band 20 rond de 30dBw, en band 3 rond de 33dBW (dubbele bandbreedte, dus dubbel vermogen).
Bij de huawei locaties zitten alle vermogens rond de 33dBW, net als bij T-Mobile. Ook heeft KPN de eerste batch met huawei locaties geupload met een negatief zendvermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 vanmiddag stond er 'niets' in het register, nu is alles weer zichtbaar.
Echter is er volgens mij weer een KPN update geweest:

1507EA zijn de vermogens aangepast, met meest opvallende: 2605 MHz Vermogen -3.9 dBW
1507CA staat nog niet in het register (rond de 26e) en uiteraard de Band 1 updates nog niet.
1505HX heeft wel normaal Band 38 vermogen.

Zouden de negatieve dBW (lees lage) vermogens de Massive MIMO panelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:48:

1507EA zijn de vermogens aangepast, met meest opvallende: 2605 MHz Vermogen -3.9 dBW
1507CA staat nog niet in het register (rond de 26e) en uiteraard de Band 1 updates nog niet.

Het script ziet geen aanpassingen in het antenneregister. Ik heb inderdaad al wat locaties gezien waar alleen b38 een negatief vermogen heeft. Dat is iets te toevallig. Dit weekend wil ik weer een dag in de randstad rond gaan kijken. Ik zal dan ook een locatie bezoeken met een negatief vermogen voor b38, eens kijken of het klopt dat dat dan de massive mimo panelen zijn.

Edit: Mocht iemand toevallig weten van een locatie met massive mimo panneel/panelen of een locatie redelijk dicht bij de grond, dan zou ik dat heel graag willen weten, zodat ik hem van dichtbij kan gaan bekijken

[ Voor 10% gewijzigd door jk-5 op 03-12-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5
Het verschil in vermogen moet je toch zien met je script?
1507EA in het register is wel degelijk anders dan jouw data.
Andere vermogens zijn ook anders. Zal toch niet toevallig alleen deze zijn? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Ach ik zie het. De goede waardes staan wel goed in de bronbestanden, en dat is waar ik de conclusie uit trok dat er vandaag niks veranderd was in het antenneregister. Het lijkt erop dat een import niet goed is binnengekomen in de kaartserver. Ik zal even uitzoeken hoe dat kan. De aangepaste vermogens op die locatie (1507EA) zijn in de laatste import van 27 november al meegekomen, maar dus blijkbaar niet goed verwerkt

Edit: Ik heb het probleem al gevonden. Ik heb de importer zo gebouwd dat hij een locatie niet als aangepast ziet als alleen het zendvermogen is aangepast. Bij deze locatie is dat toevallig zo, maar er zijn vast meer die hierdoor waarschijnlijk zijn weggevallen. Ik ga komende nacht de hele geschiedenis opnieuw verwerken, dan hoop ik dat morgen tegen de ochtend de data er goed uit moet zien

[ Voor 31% gewijzigd door jk-5 op 03-12-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
Vanaf vandaag is het unlimited abbo ook beschikbaar voor klanten zonder vast internet.

37,50 per maand voor een 2jarig contract.

Stuk duurder dan bij de concurrent, maar toch een goede stap dat het nu voor iedereen beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een negatief getal daar betekent trouwens technisch gezien niet een negatief vermogen, maar een vermogen dat lager is dan 1 Watt. 1 dBW = 1 Watt. Dus -3 dBW is ongeveer 0.5 Watt.

Maar zou bij KPN gewoon kunnen betekenen dat het gewoon uit staat. Heb het idee dat er sowieso veel handmatig wordt geëdit in het Antenneregister. Op 3511AL wordt al maandenlang onterecht alleen band 7+38 aangegeven terwijl gewoon alle banden daar actief zijn, al maandenlang, om maar wat te noemen.

Bij Vodafone spelen soortgelijke problemen ook trouwens, op bijv. 3584BA (tenzij die echt is weggehaald, maar geloof ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben vooral benieuwd wat de impact van KPN onbeperkt 4g simonly gaat doen op de capaciteit en de snelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
fl2001 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:08:
Vanaf vandaag is het unlimited abbo ook beschikbaar voor klanten zonder vast internet.

37,50 per maand voor een 2jarig contract.
Nu nog op een eSim en dan zijn ze bij KPN weer bij de tijd. Man man, wat duurt dat lang zeg!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:48:

Hmm, wat als KPN nu al 5G wil aanbieden en daarmee T-Mobile de loef af wil steken? Zou een logische zet zijn, want alleen de 700 MHz-band gebruiken voor 5G gaat geen echt inspirerende data-snelheden opleveren, maar voeg je er andere technieken aan toe, dan kan dat wel erg interessant zijn...

Wellicht zijn ze nu wel live, maar met 5G-techniek? Zou het? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 @jk-5 en anderen.

Vanmorgen na een lange tijd naar de LTE info te staren is het blijkbaar toch mogelijk: MCS: 8 op een Huawei site. Telefoon niet bewegen, goede SNR en goede waardes zijn blijkbaar nodig. Vooral dat de telefoon niet beweegt. Ik heb namelijk al veel betere signalen gehad maar toch geen QAM-256.

Vandaag ook Android 10 op de S10.
LTE info heeft nu nog iets meer ServicingCELLiD info en LTE TP ALL (LTE Troughput? ALL), maar die lijkt niets te doen.

Ook de optie ULCA:NONE, UL_SC_NUM:0 zie ik nu staan.
Mogelijk bij Vodafone worden er twee upload carriers gekoppeld, zal ik later eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht gaan ze dit nog finetunen zodat je sneller op een geavanceerd codingschema terechtkomt. Kan allerlei redenen hebben waarom het nu niet zo snel gebeurt.

Wat betreft Vodafone en uploads: volgens mij hebben ze ooit aangegeven dat dit aan staat. Dus ben benieuwd (bijv. band 7+3 = 40 MHz).

Ben verder benieuwd of je nog achter dingen over band 38 kunt komen. Wie weet komt KPN ineens als ze klaar zijn met Amsterdam met een persbericht dat 5G live is, dit jaar nog. Is dan wel niet landelijk (zoals in de T-Mobile belofte staat), maar ook landelijke dekking zouden ze misschien kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472
nieuws: Vodafone verhoogt downloadsnelheid van 4g-netwerk naar 350Mbit/s

Moet wel CA, anders kun je never nooit 100mbit uploaden.
Volgens mij QAM-64 met 20 MHz bandbreedte is max 75mbit? (Wat de andere providers hebben.)
Toen Vodafone een unlimited data weekend had, kon in 90mbit halen in de praktijk.
Nu helaas geen data op mijn test simmetje :)

En Band 38 gaan we vanzelf wel meemaken.
KPN is in ieder geval heel wat van plan. Nog nooit een provider zo snel zien ombouwen.
Zeker niet masten die al 5 banden waren binnen een half jaar/jaar alweer een site.

Lees net hoe laat de 5G veiling pas is nieuws: Providers betalen minimaal 900 miljoen euro bij eerste Nederlandse 5g...
Dat betekend dat de providers nog zat tijd hebben om (landelijk) alles om te bouwen.

En waar mensen steeds mee in de war lijken: 4G en 5G kunnen naast en 'door' elkaar bestaan.
Een provider kan kiezen bepaalde banden 4G en/of 5G only te maken/houden.
Maar je kan ook dynamisch per site laten kiezen hoeveel bandbreedte LTE of NR wordt aangeboden.
Dit laatste kan denk ik met de Huawei sites die nu gebouwd worden.

Je kan dit per Band doen, zeg Band 3 voor 5G en Band 1 voor 4G.
Maar je kan zelfs een band opsplitsen (Band 3 4G + Band 3 5G, beide 10 MHz)
En je kan zelfs realtime 4G en 5G door elkaar heen aanbieden, echter wordt dit uiteraard niet aangeraden.
Wat dat is echt meer een 4G++. Maar realtime resources opdelen kan wel.
20 MHz bandbreedte, in secties van 15/30/60/120 kHz bijvoorbeeld 4G of 5G aanbieden kan wel.
In de praktijk zul je gewoon aparte banden krijgen.

Je zou dus op de bestaande frequenties NU al 5G kunnen aanbieden.

T-Mobile zou dit helemaal kunnen doen;
Band 20 + Band 7 voor 5G. Echter is het achteraf precies de goede tijd om dit nog niet te doen.
Vanaf volgend jaar gaan we pas de eerste echt 5G telefoons krijgen voor de massa.

Een Samsung S11 zal net buiten de boot vallen kwa marketing voor 5G, maar dit kan uiteraard ook een paar maandjes later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo veel mogelijk lage banden gebruiken voor 5G is niet superlogisch. Bijvoorbeeld 5G700 mixen met 5G2100 of 5G2600 is logischer, omdat downlinks verder reiken dan uplinks. Ik weet niet precies hoe 5GNR mixen met andere tech werkt, maar kan me voorstellen dat je sowieso een carrier waar je mee kunt communiceren (DL+UL) op een lage frequentie wil hebben ivm dat dat nodig is om überhaupt 5G ipv 4G te gebruiken, en dat je daarna mixt met hoge frequenties die een mix van 4G+5G zijn. Dus het is sowieso logisch dat het op 700 of 800 MHz beschikbaar is.

700 MHz + 2600 MHz (mixed 4G/5G) zou voor KPN heel logisch zijn volgens mij. Andere frequenties kunnen geaggregeerde 4G zijn, allemaal afhankelijk van welke delen van de apparatuur wel 5G aankunnen. Misschien kan zelfs band 28 (700 MHz) een mix zijn, maar ik weet niet wat er wel en niet kan met mixen. Dus megaspeculatief.

Als ik kijk naar telefoonspecs van Samsung dan zie ik dat er meerdere apparaten zijn die alleen band 78 hebben opgegeven (3500 MHz, veiling NL 2022), en daarnaast Non-StandAlone Sub6. Ik neem voor het gemak aan dat alle LTE-banden daaronder vallen. Dat zou kunnen betekenen dat providers ook 4G op band 28 moeten gaan uitrollen, of iig 5G moeten aansturen vanuit 4G (min of meer). Kan iemand hier licht op schijnen?

Met het huidige tempo is de S11 releasedatum haalbaar voor 5G in de Randstad bij KPN, denk ik. Benieuwd of het bijbetalen gaat worden. Bij T-Mobile USA zit het gewoon in je abonnement namelijk. In Nederland zou dat ook niet verkeerd zijn gezien de netwerken steeds drukker worden en de hoeveelheid nieuw spectrum beperkt is de komende jaren.

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-12-2019 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
neeecht schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:40:
@Sorcerer8472
En waar mensen steeds mee in de war lijken: 4G en 5G kunnen naast en 'door' elkaar bestaan.
Een provider kan kiezen bepaalde banden 4G en/of 5G only te maken/houden.
Maar je kan ook dynamisch per site laten kiezen hoeveel bandbreedte LTE of NR wordt aangeboden.
Dit laatste kan denk ik met de Huawei sites die nu gebouwd worden.
Dat is ook exact wat er gaat gebeuren...

https://nl.letsgodigital....-dynamic-spectrum-sharing (voorbeeldje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 de veiling komt juist na de release date van de S11, moet uiterlijk 30 juni 2020 afgerond zijn.
Maar niets houdt een provider tegen nu al 5G uit te rollen volgens mij. We gaan het zien.

@Raider095 thanks, we zijn benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het inschakelen ervan zou echter evt al met de release van de S11 kunnen, bedoelde ik.

Maar heeft Oppo nou de enige telefoon die het kan? Ik dacht dat NSA hetzelfde was als DSS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Kan iemand met een S10 bevestigen of dat probleem of het aanspreken met meer dan 3 banden is opgelost? Ik las op het KPN forum dat dit wel het geval is en ben zelf aan het overwegen een S10 (of Note 10) te halen.

Kreeg het idee dat het bericht op dat KPN forum van een Tweaker was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geregeld 20+3+1+7 of een subset daarvan. Nooit meer dan dat gezien (ook niet bij Vodafone trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@krakendmodem
Bij T-Mobile en KPN nu 4CA. Dit lag aan KPN.
Bij Vodafone heeft 5CA altijd al gewerkt.

T-Mobile: Band 3 + 1 + 8 + 38
KPN: Band 3 + 1 + 7 + 20 (en bij oude sites ook: Band 3 + 1 + 38), 4CA of 5CA met Band 38 nog niet gezien.
Vodafone: Band 3 + 1 + 20 + 7 + 7

Groetjes de tweeling broer van... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:31:
Ik heb geregeld 20+3+1+7 of een subset daarvan. Nooit meer dan dat gezien (ook niet bij Vodafone trouwens).
Die zie ik regelmatig ook wel eens op mijn S8 verschijnen.

Mocht ik de S10 of Note 10 halen, dan wil ik er namelijk niet op achteruit gaan. ;). Voor 99% van NL geen probleem, maar voor mij wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:33:
Ik weet niet precies hoe 5GNR mixen met andere tech werkt...
Je hebt het misschien vast al gezien, maar LTE werkt binnen de totale bandbreedte (bijv een carrier van 20MHz) met een resource grid. Binnen dit grid wordt de frequentieruimte opgedeeld in resource blocks en resource elements. Een resource element is 15kHz breed en bevat 1 OFDMA symbool. 12 van deze REs naast elkaar vormen een Resource Block van 180kHz. In een LTE carrier van 20MHz heb je met 10% guard band 18MHz beschikbaar, dit komt neer op 18000kHz / 180kHz = 100 resource blocks naast elkaar. Deze RBs worden in de tijd verdeeld over bepaalde apparaten (uit mijn hoofd duurt een symbool in een RB 66.67us en worden ze om de 1ms opnieuw gescheduled). Het netwerk kan 1 of meerdere RBs toekennen aan een apparaat. 1RB is dus 160kHz gedurende 1ms.

Wat ze doen met DSS is dat ze op resource block niveau kunnen bepalen of deze wordt ingezet voor 4G of voor 5G, omdat de air interface gelijk is. Je hebt hiervoor in de PDCCH frame (primary downlink control channel) een aantal configuratieopties staan zodat de telefoons weten hoe het werkt. Het is dus niet zo zwart of wit van 10MHz b3 naar 4G en 10MHz b3 naar 5G, maar echt een harde verdeling op basis van frequentie.

Of alle providers dit op alle frequenties gaan doen? Geen idee. Misschien wel, misschien niet.

Mocht je het interessant vinden. Op http://niviuk.free.fr/lte_resource_grid.html is een geweldige tool om bepaalde configuraties te visualiseren. Je kunt aan de kleur zien wat voor soort data er verstuurd wordt. De witte blokken (PDSCH) is wat user traffic bevat.

Ik sta trouwens op het punt te vertrekken richting rotterdam/den haag om daar een aantal nieuwe KPN huawei locaties te gaan bekijken, en ook meteen te kijken hoe de T-mobile 5G dingen in den haag eruit zien (700MHz + 26GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is dus niet zo zwart of wit van 10MHz b3 naar 4G en 10MHz b3 naar 5G, maar echt een harde verdeling op basis van frequentie.
Juist niet heel hard toch? Tenminste, het is vrij snel allemaal aan te passen, maar het is dan idd per blok van 180 kHz.

Door dit op het hele spectrum toe te passen of iig het hele hoge spectrum, kun je nu al vrij veel snelheid en capaciteit er bij krijgen.

Wat ik me dan afvraag: is het in gebruik nemen van band 28 / 700 MHz op 4G hiervoor ook nodig? Dus komt er ook een stukje laag 4G-spectrum bij? Tenminste, voor zover de providers het hiervoor configureren.

En thanks voor die URL! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 theoretisch kunnen ze die band ook voor LTE (4G) inzetten.
Zolang de telefoon software dit ook kan gebruiken heb je er gewoon een 4G band bij.

Alleen denk ik niet dat providers dit gaan doen en ik denk zelfs het tegenover gestelde.

B28 + B32 + B38(kpn?) + B-3500 MHz + B-26GHz zal in het begin inzet worden.
En statisch zullen banden worden omgezet denk ik. Net als 3G naar 4G nu.
Alleen wordt het straks een stuk makkelijker. Letterlijk 4G uitvinken en 5G aanvinken.

De banden zijn technologie-vrij, maar ik denk dat de providers toch moeten aangeven 5G te gaan willen gebruiken. Sowieso willen de providers dit natuurlijk ook. Al is het om 5 euro meer per maand te kunnen vangen, als ze dat zouden willen.

Ik denk dat B28 + B32 + B1(meteen of iets later) na de veiling ingezet worden voor 5G (+ Mogelijk dus een extra LTE band als een provider dat wil)
B20 + B3 blijft het core 4G netwerk (T-Mobile later mogelijk 10 MHz LTE en 20 MHz NR)

B7 en B38 zullen als eerste omgezet worden naar 5G indien dat nodig is en zolang 3500 MHz nog niet kan worden ingezet.
Maar dat wordt afhankelijk van de 5G telefoon verkopen en hoe hard het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:27:
Wat ik me dan afvraag: is het in gebruik nemen van band 28 / 700 MHz op 4G hiervoor ook nodig? Dus komt er ook een stukje laag 4G-spectrum bij? Tenminste, voor zover de providers het hiervoor configureren.
Wat is "nodig" ? Met de lage frequenties kan men heel snel landelijke 5G dekking realiseren. NR is per definitie al sneller dan LTE. Voor de echte topsnelheden zal in de toekomst mmWave ingezet worden, met eerder genoemde multibeam antennes. Tot die tijd zullen de netwerken op de huidige beschikbare frequentie zelf 'schalen' tussen LTE en NR. Door er nog even 700 MHz aan toe te voegen geeft dat toch een extra boost aan 4G, of in elk geval meer capaciteit voor beide technologieën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Gisteren ben ik in het huawei gebied geweest om weer wat informatie te verzamelen. Zelfs op zaterdag werken ze hard door om zendmasten om te bouwen, ik heb namelijk 2 plekken gespot waar ze bezig waren. Zie https://antennekaart.nl/b...ei-ombouw-een-maand-later

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jk-5 cool!
Dat is echt bizar, zelfs op zaterdag, KPN wil blijkbaar niet weer de boot missen.

Of ze hebben de manager ontslagen die zei: Hoe minder klanten, hoe minder onderhoud!
Het is een geintje, maar omdat er nu zoveel gebeurt lijkt het toch waar te zijn in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:59:
@jk-5 cool!
Dat is echt bizar, zelfs op zaterdag, KPN wil blijkbaar niet weer de boot missen.

Of ze hebben de manager ontslagen die zei: Hoe minder klanten, hoe minder onderhoud!
Het is een geintje, maar omdat er nu zoveel gebeurt lijkt het toch waar te zijn in die richting.
Was best grappig, we stonden bij de eerste zendmast te praten met de verkeersregelaar toen er van de naastgelegen parkeerplaats een japans of chinees uitziende man aan kwam lopen, met een rode helm op. Die heeft 2 minuten staan praten met iemand bij de mast en is weer weggelopen. Waarschijnlijk iemand van Huawei die geinteresseerd was hoe het ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
jk-5 schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:45:
Gisteren ben ik in het huawei gebied geweest om weer wat informatie te verzamelen. Zelfs op zaterdag werken ze hard door om zendmasten om te bouwen, ik heb namelijk 2 plekken gespot waar ze bezig waren.
Je hebt bezig zijn en bezig zijn. Dit zijn vaak buitenlandse aannemers die het werk aannemen voor een x-bedrag. Krijgen ze het op vrijdag niet af (maar is alles wel aangesloten en on-air) dan gaan ze vaak op zaterdag verder met bijvoorbeeld het wegslopen van oude coax uit de mast, opruimen, etc. Allemaal "non-service affecting" werkzaamheden. Soms gaan ze op vrijdagavond door, maar na een lange week is het soms ook fijn om op tijd thuis te zijn en dan op zaterdag maar een paar uur te werken, ook afhankelijk van de weersomstandigheden dus. Zolang zij het meest kritieke werk binnen het afgesproken service-window afronden kunnen ze het overige werk op een ander moment doen. Zo kom ik vaak sites tegen waar nog oude rommel ligt maar men had blijkbaar geen tijd om het direct op te ruimen. Ligt er soms weken later nog. Zijn gebouweigenaren vaak niet altijd even gelukkig mee, maar ach...

Als jij bijvoorbeeld werkzaamheden aan antennes of RRU's hebt gezien dan is het interessant, dan hebben ze de klus blijkbaar niet binnen het initiële window kunnen voltooien, moet er een extra kraan opgetrommeld worden, etc, maar het kan soms ook overmacht zijn zoals het volgens wetgeving niet mogen werken op hoogte boven windkracht 6 of als het hoost dat het giet kan het ook even stilliggen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Raider095 schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:43:
[...]

Als jij bijvoorbeeld werkzaamheden aan antennes of RRU's hebt gezien dan is het interessant, dan hebben ze de klus blijkbaar niet binnen het initiële window kunnen voltooien, moet er een extra kraan opgetrommeld worden, etc, maar het kan soms ook overmacht zijn zoals het volgens wetgeving niet mogen werken op hoogte boven windkracht 6 of als het hoost dat het giet kan het ook even stilliggen, etc.
Ja precies, de eerste mast waren ze aan het hijsen, ik vroeg nog waarom dit op zaterdag gebeurt en het antwoord van de verkeersregelaar was dat ivm de wegafsluiting het beter op zaterdag kon. Dat is dus wel logisch. Bij de tweede waren ze inderdaad bezig met het aansluiten van kabels in de mast en in de kasten.

Ik heb ook niet echt iets bekends gezien qua bedrijf bij de locaties. Normaal worden die werkzaamheden gedaan door bedrijven als TripleA networks, Dael, Konig & hartman, etc. Maar nu alleen witte busjes met poolse kentekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 @Raider095 bij de mast hier in de buurt stond een kraan met Duits kenteken.
De hele setup was op de grond al in elkaar gezet. Alleen nog hijsen en vastzetten.

Hopelijk komt hier nog wel een controleur naar kijken enkele weken later.
Zowel KPN als de mensen die er onder wonen/door rijden hebben denk ik geen zin om een paneel van 3 meter in de nek te krijgen. :o

Edit:
En toch blijft het raar dat KPN overal 700 MHz en vooral 1400 MHz RRUs ophangt.
De veiling moet nog komen. Zouden er toch (prijs)afspraken gemaakt zijn tussen de providers en/of overheid onderling? O-)

[ Voor 22% gewijzigd door neeecht op 08-12-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
neeecht schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:12:
Edit:
En toch blijft het raar dat KPN overal 700 MHz en vooral 1400 MHz RRUs ophangt.
De veiling moet nog komen. Zouden er toch (prijs)afspraken gemaakt zijn tussen de providers en/of overheid onderling? O-)
Waarom? Er zou voldoende ruimte moeten zijn om iedere provider een stukje van die blokken te geven, dus die banden gaan ze sowieso gebruiken. Hoeveel bandbreedte, dat zal de veiling uitmaken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:48:
[...]

Waarom? Er zou voldoende ruimte moeten zijn om iedere provider een stukje van die blokken te geven, dus die banden gaan ze sowieso gebruiken. Hoeveel bandbreedte, dat zal de veiling uitmaken.
Er is 40 MHz beschikbaar in Band 32, 1400 MHz.
Er is geen 1 provider die het boeit om minder dan 20 MHz te hebben daar.

T-Mobile boeit het nu al niet dat ze 5 MHz hebben in Band 7, hebben ze nooit ingezet.
Uiteraard kan je gelijk hebben, maar 20+10+10 MHz is wel erg karig als SDL (extra band voor 700 MHz)
Maar we gaan het zien.

En dan nog, met deze wetenschap kunnen ze er dus 10 euro voor bieden (boven de 900 miljoen die toch al moet)

KPN: 900000020 euro
T-Mobile: 900000010 euro
Vodafone: 900000010 euro

En dan kunnen ze 10 euro per band doen waar ze de meeste bandbreedte willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het veilen gaat iets anders dan dat gok ik zo :p
En ik denk dat zowel Vodafone als T-Mobile wel graag die 1400 MHz SDL erbij willen hebben, hoewel wellicht uplink een stuk waardevoller is omdat signaling storms veroorzaakt worden door te weinig uplink en niet te weinig downlink.

En btw, wat een kabels bij KPN joh, echt bizar hoeveel er die antennes in gaat. En MIMO op die schaal is ook wel indrukwekkend. Benieuwd wat de resultaten en veranderingen in de praktijk zullen zijn!

Btw ook benieuwd hoe Vodafone dit gaat doen. Als enige hebben die geen Huawei. En als je in die KPN-kasten kijkt dan zie je toch wel dat eigenlijk alles Huawei is, alleen de core van het netwerk niet. Dus wat de overheid daar van gaat vinden...?

[ Voor 44% gewijzigd door Sorcerer8472 op 08-12-2019 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Hmmbob schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:48:
Exact, de ACM heeft vastgelegd dat elke provider maximaal 40% van de bandbreedte mag krijgen. Dus als er 3 providers zijn en er zijn er 2 die 40% krijgen, dan blijft er 20% over. Alleen op basis daarvan kun je er al vanuit gaan dat iedereen een deel van de te veilen ruimte gaat krijgen. Hoeveel exact en tegen welke prijs, daar is de veiling voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Ook mooi dat de 2100MHz band nu mooi wordt verdeeld en niet meer in blokjes zoals het nu is. 60MHz totaal beschikbaar, dus in theorie krijgt iedereen een mooi aaneengesloten blok van 20MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom duurt het bij KPN eigenlijk zo lang voordat je LTE-verbinding wordt opgestart als je deze wil openen? bij mij zorgt dat voor verbroken VOIP-gesprekken als ik van wifi naar LTE overschakel of als wifi wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 telefoon type? lokatie?
Dit is meestal meer een telefoon dingetje dan een provider issue.
Ik test dit altijd met mijn dual sim door eén sim uit en aan te schakelen.

Soms begin je eerst met 3G, geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galaxy S9, overal. Als je uit vliegtuigmodus komt gaat het razendsnel, maar heb je al eerder een verbinding gehad dan lijkt er een harde timeout van 4 a 5 seconden in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou zomaar kunnen, S10 doet dat ook denk ik.
Er moet eerst geen verbinding zijn, totdat je weer over kunt naar 4G.

Met 5G zal dat ook wel weer beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 22:00
Ik heb zelf ook soms nog het gevoel dat bij KPN hun 3G netwerk het belangrijkste netwerk lijkt te zijn, want ook ik ervaar hetzelfde gevoel alsof het KPN netwerk een beetje stropig aanvoelt qua schakelen en netwerk zoeken. Niet zozeer (piek)snelheden, die zijn wel hoog.

Alsof 3G bij KPN nog steeds de basis is waarop alles valt of staat en 4G (nog) niet zonder mee kan. Misschien dat dit ook zorgt voor het trage schakelen van 3G naar 4G. Ik vermoed dat dit dan in de signalering zou moeten zitten?

Ik ervaar het namelijk zelf met mijn iPhone (11 Pro) met dual-sim (esim van buitenlandse provider en fysieke sim van KPN). De buitenlandse provider schakelt, zowel in zijn thuisland als ook in Nederland, razendsnel tussen 3G en 4G (2G ben ik al in geen tijden meer tegengekomen). In Nederland roam ik hier automatisch voornamelijk op T-Mobile overigens.

Is dit 3G verhaal is misschien ook de reden dat ik letterlijk nog nooit een KPN site ben tegengekomen waarop 4G draaide zonder 3G erbij. Serieus zit er altijd 3G bij, zelfs bij indoor sites (die zelfs nú soms nog nieuw worden opgeleverd zonder 4G hardware, hoe dan in 2019...).

Dit in combinatie met de vrij lage drempelwaarde waarop je bij KPN al naar 3G wordt gegooid, bijvoorbeeld bij slecht (inpandig) 4G dekking, zoals @Sorcerer8472 al wel eens aankaartte hier.

Het lijkt erop dat KPN nog veel moet bewerkstelligen om van hun 3G netwerk af te komen, in ongeveer 2 jaar tijd vanaf nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@AlesT daarom is KPN nu massaal aan het ombouwen naar Huawei.

Waar de oude setup ook 4G banden heel langzaam koppelde, is het met Huawei echt 10x beter.

Ericsson + Kathrein 4G ging hier zo:
Geen data: Band 3
Wel data: Band 3 + 1 soms Band 3 + 1 + 7, dan wachtte je enkele seconden en dan werd het Band 3 + 1 + 7 + 20.
Maar als je dan van site wisselde, begon je weer met Band 3 + 1 (+7) en dan weer wachten tot Band 20 erbij kwam, dit alles tijdens een data sessie.

Nu met Huawei is het simpel en snel:
Geen data: Band 3
Wel data: Band 3 + 1 + 7 + 20, altijd en direct. Als ik van muur 1 naar muur 2 loopt, boem een andere site en Band 3 + 1 + 7 + 20 blijft perfect verbonden.

Zo had het 4G(+) netwerk altijd moeten zijn, gelukkig staat de techniek niet stil.
Deze nieuwe 4G Huawei sites zijn dus eigelijk al de nieuwe 5G- sites.

Het probleem is nu om overal Hauwei te updaten is heel duur.
Daarom probeert KPN nu de grote data knooppunten om te bouwen.

Twee sites hier in de buurt die de afgelopen maanden/jaren waren omgebouwd zijn nu weer omgebouwd naar Huawei.
En de oude sites die alleen nog B3+B20 hadden zijn nu ook omgebouwd en dus meteen 5G ready.
Maar bijvoorbeeld de sites in stroommasten zijn volgens mij nog oude setups, maar ook maar B3+B20 ivm dat de grote antennes te groot zijn. Mogelijk komen er nog Huawie sites die alleen 1 kabel naar de antenne sturen.

Bij de volgende KPN antenne register update kan ik een mooie visuele weergave maken van hoe Zaanstad 5G/Huawei ready is.
Uiteraard met de hulp van:
https://antennekaart.nl/k...&providers=kpn&kpn-huawei

In de trein tunnel zie je ook wat leuks: Alle banden de tunnel in:
https://antennekaart.nl/k...523&zoom=14&providers=kpn

Daarom even afwachten tot de volgende update, mij benieuwen of de noord kant dan ook is geupdate.

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/kpn_zaanstad_antenne_setup.jpg

Bij de ombouw slaan ze steeds 1 site over (logisch dan blijft er bereik)
De mast lokatie in Zaandam naast de tunnel is ook al omgebouwd.

Mij benieuwen of de twee masten noordelijker ook omgebouwd zijn, misschien even langs toeren dit weekend. De netwerken worden dus steeds beter, kwa dekking, banden en hard/software. :)

Edit:
https://webkaart.hoogspanningsnet.com/ gave site trouwens, nooit geweten.

https://antennekaart.nl/k...n,t-mobile,tele2,vodafone

https://webkaart.hoogspan...ex2.php#16/52.6704/4.8575
Opmerkingen
Onttakelde positie na verkabeling. Dient nu als antenne-opstelpunt. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door neeecht op 14-12-2019 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:11:
Galaxy S9, overal. Als je uit vliegtuigmodus komt gaat het razendsnel, maar heb je al eerder een verbinding gehad dan lijkt er een harde timeout van 4 a 5 seconden in te zitten.
Daar is een knopje voor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JAO82BF_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Te vinden onder de instellingen > ontwikkelaarsopties.

Ontwikkelaarsopties is aan te zetten onder Info Telefoon, en dan 7 keer op de Buildnummer te tikken.

https://nl.androidhow.eu/...-galaxy-s10-te-activeren/

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 14-12-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou niet nodig moeten hoeven zijn. Enige reden die ik kan verzinnen om dit te doen is kleine sessies die meteen worden afgekapt voorkomen. Want het lijkt echt een harde timeout.

@neeecht , het koppelen van banden heeft volgens mij ook te maken met data-throughput. Doe je bijna geen data dan krijg je minder banden, ga je een speedtest doen dan komt direct alles erbij. Ik zie het niet per se als een slecht iets.

Maar dan nu de hamvraag: ga je bij de Huawei-sites sneller terug van 3G naar 4G? Hoewel ik moet zeggen dat ik het idee heb dat er al iets is veranderd en dat het iets beter is nu, maar om dat zeker te zeggen moet ik nog eens een treinreis maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:13:
Zou niet nodig moeten hoeven zijn. Enige reden die ik kan verzinnen om dit te doen is kleine sessies die meteen worden afgekapt voorkomen. Want het lijkt echt een harde timeout.

@neeecht , het koppelen van banden heeft volgens mij ook te maken met data-throughput. Doe je bijna geen data dan krijg je minder banden, ga je een speedtest doen dan komt direct alles erbij. Ik zie het niet per se als een slecht iets.

Maar dan nu de hamvraag: ga je bij de Huawei-sites sneller terug van 3G naar 4G? Hoewel ik moet zeggen dat ik het idee heb dat er al iets is veranderd en dat het iets beter is nu, maar om dat zeker te zeggen moet ik nog eens een treinreis maken.
Als ik in de stad Groningen loop, dan heb ik overal wel 4 banden continue gekoppeld staan. Soms ook wel eens drie, maar meestal 4. En dan voer ik echt weinig uit, misschien dat er eens een appje binnenkomt. In minder drukke gebieden blijf ik altijd wel twee banden houden. (Hier 3+20).

Jammer dat er niet een engineer van KPN hier reageert, ben wel benieuwd naar die drempels :P

Galaxy S8 hier trouwens.

Soms blijf ik ook alleen op 4G "hangen", meestal na een telefoongesprek via LTE. Dan duurt het soms iets langer voordat ik weer 4G+ te zien krijg. Is wel geinig met een speedtest, je blijft eerst hangen en je ziet vervolgens de snelheid ineens stijgen als de extra banden bij schakelen.

Reis weinig met de trein dus kan daar niet over oordelen. Ik rij voornamelijk snelweg en dan blijf ik (op een bekende blackspot na) vrijwel altijd 4G houden. In de dorpen wil het nog wel eens gebeuren dat ik terug ga naar 3G, omdat er een 3G2100 mast op 1000 meter is en de 4G mast 4km verderop staat. Meestal zit de telefoon dan in een tas/broekzak als dat gebeurd. Ik zie op het scherm in de auto van 4G naar H gaan, en na een paar seconden weer 4G. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KPN Webcare

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/kpn_mast_kabeltje.jpg

Postcode 1505HK: https://antennekaart.nl/k...543&zoom=19&providers=kpn
A: Een beetje erg: de kabels van de antenne zitten niet vast getaped.
B: Veel erger: er zitten geen sector strepen op. :)
De tape was blijkbaar op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
neeecht schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:12:
@KPN Webcare

[Afbeelding]

Postcode 1505HK: https://antennekaart.nl/k...543&zoom=19&providers=kpn
A: Een beetje erg: de kabels van de antenne zitten niet vast getaped.
B: Veel erger: er zitten geen sector strepen op. :)
De tape was blijkbaar op!
Mag je melden hier, maar is niet nodig. Elke (om)gebouwde site wordt van top tot teen gecontroleerd. Die controles zijn zo intensief dat er ALTIJD restpunten uit komen, zo strak zijn de richtlijnen van KPN. Van een vergeten tiewrap tot een sectorstreep, tot een niet goed aangedraaid moertje, je kunt het zo gek niet bedenken. Dus dit gaat echt niet aan de aandacht ontsnappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Raider095 schreef op zondag 15 december 2019 @ 00:16:
[...]

Mag je melden hier, maar is niet nodig. Elke (om)gebouwde site wordt van top tot teen gecontroleerd. Die controles zijn zo intensief dat er ALTIJD restpunten uit komen, zo strak zijn de richtlijnen van KPN. Van een vergeten tiewrap tot een sectorstreep, tot een niet goed aangedraaid moertje, je kunt het zo gek niet bedenken. Dus dit gaat echt niet aan de aandacht ontsnappen ;)
Dus KPN stuurt iemand zo de mast in om een kabeltje iets beter vast te zetten?

Ik lees van sommige monteurs dat de oude wijkcentrales voor ADSL een dikke bende zijn op dit moment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
krakendmodem schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:58:
[...]
Dus KPN stuurt iemand zo de mast in om een kabeltje iets beter vast te zetten?
Ik snap de vraag niet helemaal... Iets is niet goed aangesloten of bevestigd, lees; het voldoet niet aan de specificaties en kan dus niet goedgekeurd worden. Ja dan moet men terug om 1 kabel vast te zetten, al is het om 1 extra tie-wrap te plaatsen...
krakendmodem schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:58:
[...]
Ik lees van sommige monteurs dat de oude wijkcentrales voor ADSL een dikke bende zijn op dit moment :P
Zeker en vast... Daarom heb je ook Mobiel en Vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Raider095 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:59:
[...]

Ik snap de vraag niet helemaal... Iets is niet goed aangesloten of bevestigd, lees; het voldoet niet aan de specificaties en kan dus niet goedgekeurd worden. Ja dan moet men terug om 1 kabel vast te zetten, al is het om 1 extra tie-wrap te plaatsen...

[...]

Zeker en vast... Daarom heb je ook Mobiel en Vast.
Ik bedoelde inderdaad een kabeltje vastzetten dmv een tie-wrap of een ander manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel leuk trouwens, als je op het spectrum kijkt http://x264.nl/dump/band38.jpg
Dan zie je af en toe een band harder worden. Volgens mij zijn de sites dynamisch wanneer er om download bandbreedte wordt gevraagd. Dit was me al een tijd opgevallen.

Ik heb nu een tijdje Band 38 van KPN in de gaten gehouden en wat opvalt; Deze band wordt echt niet meer gebruikt. Bevestigd met meerdere telefoons en simkaarten, maar de beste manier om dit te zien is blijkbaar naar het spectrum kijken.

Echt heel heel apart dat een provider overal een band on air heeft, maar deze (nog?) niet gebruikt.

Extra info: In de TDD banden zie je natuurlijk helemaal duidelijk wanneer deze gebruikt wordt, omdat hier dezelfde frequentie is voor upload en download.

http://x264.nl/dump/kpn-band-38-unused-2019-12-16.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door neeecht op 16-12-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je ziet vooral data vs geen data volgens mij? Hoe meer data, hoe meer er wordt uitgezonden los van de standaard pilotsignalen. Daarom zie je nu ook op band 38 een strepenpatroon.

Overigens wordt band 38 in Utrecht wel gewoon nog gebruikt op dezelfde manieren als vroeger (38+3 bijvoorbeeld), vanaf het oude postkantoor o.a. Zaterdagmiddag was het ongeveer 20 down 25 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 nee dat zijn geen piloot signalen maar gewoon de 24/7 signalen die je altijd ziet.
De downstream FDD en TDD banden staan altijd aan wanneer ze gebruikt worden.

En ja Utrecht is nog Ericsson dan.
Op Amsterdam Sloterdijk een paar weken terug ook nog B3+1+38 (S10 wel drie banden met band 38).
Het is dus een provider of telefoon limitatie. Maar goed, als een S10 het niet kan, dan staat dit netwerk on air tot minimaal de S11 uitkomt. Ook de S10 note connect niet met B38. Echt heel bizar.

Ik verwacht nu echt B3+1+7+20+38 met 5CA.
Zo niet, dan wordt het vrees ik pas met 5G en dat is dan heel apart.

Vroeger kon je op een Samsung een band forceren en als enige gebruiken.
Maar nadat ik dat 1x gedaan had, werd dat meteen een maand later uitgeschakeld.
Helaas afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien staat 5G al live op band 38? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:34:
Misschien staat 5G al live op band 38? ;)
Je zou het haast denken!

Op https://antennekaart.nl/kaart/ weer een mega vette filter functie (nog work in progress)
Ik heb nu even Band 38 geselecteerd van KPN en dan kun je zien waar dit allemaal actief is.

Band 38 van KPN is nu compleet data loos bij verschillende Huawei masten wel on air.

Nu zie ik ook Band 38 + 7 + 20: https://antennekaart.nl/k...064&zoom=11&providers=kpn

Iemand met een Samsung S8/S9/S10 (of note variant) die deze 3 banden tegelijkertijd gekoppeld (3CA) ziet worden? Daar wel heel benieuwd naar nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:44

SebasFM

BOFH

KPN was gisteren en is vandaag op de TU Delft campus bezig om de antennes te vervangen. In plaats van op het dak te vervangen wordt hier de hele mast verwijderd en waarschijnlijk straks met de nieuwe setup weer teruggeplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/sTyCEQL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Utrecht op het oude/verbouwde postkantoor direct naast de Neude waren ze ook bezig. Zag er iemand staan en een paar minuten later was de locatie ook gewoon online, met ook band 38. Ik zag geen MIMO-panelen maar aangezien dit een erg drukke locatie is kunnen ze die wel gebruiken denk ik. Geen idee of dit ook een Huawei-verbouwing is of dat het te maken heeft met de verbouwing van het gebouw, het oude postkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:09:
In Utrecht op het oude/verbouwde postkantoor direct naast de Neude waren ze ook bezig. Zag er iemand staan en een paar minuten later was de locatie ook gewoon online, met ook band 38. Ik zag geen MIMO-panelen maar aangezien dit een erg drukke locatie is kunnen ze die wel gebruiken denk ik. Geen idee of dit ook een Huawei-verbouwing is of dat het te maken heeft met de verbouwing van het gebouw, het oude postkantoor.
Volgens Antennekaart staat daar een 7/38 site.. dat is wel heel bijzonder. Vrijdag eens proberen of ik daar op kan komen met mij S10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:19:
[...]

Volgens Antennekaart staat daar een 7/38 site.. dat is wel heel bijzonder. Vrijdag eens proberen of ik daar op kan komen met mij S10!
Dat staat er al maanden en het klopt niet, het is gewoon een site met alle banden + 2G + 3G. Eén van de meerdere fouten in het AR. Er staan ook allerlei Vodafone-masten niet in bijvoorbeeld. Zonder deze KPN-site heeft het gebied rondom de Oudegracht maar matige dekking en kun je in de werfkelders al helemaal niets meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-12-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 kun je wat foto's en *#0011# screenshots maken van sites die fout of niet in het register staan?
En uiteraard een postcode. Wel nieuwsgierig waarom ze er niet in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:10
Ik heb even vergelijking gemaakt tussen de frequenties tussen tmobile en kpn.
Jammer dat KPN niet zoveel heeft ingezet op 4G+

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMBuOgLWsAAGh4L?format=png&name=medium

Tweet: https://twitter.com/ikbenjoeri/status/1207085899965747201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
ikbenjoeri schreef op woensdag 18 december 2019 @ 00:57:

[Afbeelding]

Ik snap je bericht niet helemaal. Wat is je definitie van 4G+?

Vrijwel de meeste KPN locaties hebben minimaal 2 banden en dat laat een android toestel als 4G+ zien. Tuurlijk, het zijn "maar" twee banden, maar dat is bij Tele2 en Vodafone niet veel anders. Op 4gmasten (misschien verouderd, dat weet ik niet) kon je heel mooi zien welke banden er uitgezonden worden.

T-Mobile kon met een druk op de knop zo een extra frequentie aanzetten, KPN moet de locaties fysiek ombouwen.

Vergeet niet dat KPN als eerste provider ook een landelijk dekkend 4G netwerk had. Weliswaar op 800Mhz, maar binnen een jaar had KPN vrijwel overal 4G. T-Mobile heeft er drie keer zo lang over gedaan over de aanleg; wij hadden pas in 2015/2016 4G van T-Mobile als ik het mij goed kan herinneren. Die aanpak van T-Mobile destijds werpt nu zijn vruchten af.

Oh, en in een halfjaartje kan er veel gebeuren ;). We zijn nu 7 maanden verder, en KPN is in het westen al heel veel aan het ombouwen

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 18-12-2019 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op woensdag 18 december 2019 @ 00:57:

[Afbeelding]

Al vaker besproken; T-Mobile heeft waarschijnlijk een veel groter datavolume per klant doordat ze al langer Onbeperkt aanbieden. Zij hebben dus ook meer frequentieruimte per mast nodig. De ruimte per gebruiker is echter niet per se groter daardoor.

Daarnaast heeft T-Mobile wel vaak minder gunstige antennelocaties. Het is dus ook niet zo dat dekking van T-Mobile beter is. Buiten de stad zal die vaak wat minder zijn maar zeker in grote steden juist wat beter. De heren van Antennekaart kunnen wellicht eens een keer de gemiddelde hoogte per provider uitdraaien? (micro uitsluiten)

Dus conclusie: aan deze getallen heb je niet per se heel veel.

Trouwens voor de Antennekaart-mensen: kan rechts bij de geselecteerde antenne wellicht de nieuwste versie bovenaan staan ipv de oudste? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
krakendmodem schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:07:
T-Mobile kon met een druk op de knop zo een extra frequentie aanzetten, KPN moet de locaties fysiek ombouwen.
Ik blijf het bijzonder vinden waar dit gerucht steeds vandaan komt. Ook T-Mobile heeft gewoon per band aparte RRH's waarop netjes B1, B8, B20 etc staat. Zonder een RRH voor B20 kunnen ze never nooit met een druk op de knop B20 maken. Softwarematig is veel mogelijk anno 20bijna20 maar RF laat zich niet zo eenvoudig 'maken' met het oog op alle bandspecifieke filtering die daar bij komt kijken. Daar heb je echt een fysiek stuk, geschikte hardware voor nodig. Met antennes is dat iets anders, los van het feit dat er wel een kabel moet lopen van RRH naar antenne kan een antenne erg breedbandig zijn en wel frequenties 'doorlaten' zonder verdere aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Raider095 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:50:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden waar dit gerucht steeds vandaan komt. Ook T-Mobile heeft gewoon per band aparte RRH's waarop netjes B1, B8, B20 etc staat. Zonder een RRH voor B20 kunnen ze never nooit met een druk op de knop B20 maken. Softwarematig is veel mogelijk anno 20bijna20 maar RF laat zich niet zo eenvoudig 'maken' met het oog op alle bandspecifieke filtering die daar bij komt kijken. Daar heb je echt een fysiek stuk, geschikte hardware voor nodig. Met antennes is dat iets anders, los van het feit dat er wel een kabel moet lopen van RRH naar antenne kan een antenne erg breedbandig zijn en wel frequenties 'doorlaten' zonder verdere aanpassingen.
O.a. hier:

nieuws: T-Mobile claimt landelijke dekking voor 4g+

En hier.

nieuws: Netwerk T-Mobile krijgt meer bandbreedte door gebruik 4g via td-lte

Nu weet ik niet of die eerste reactie volledig juist is, waarschijnlijk niet. Maar zo vatten we (en niet alleen ik) het op den duur verkeerd op. Ik vatte het in ieder geval zo op dat men op afstand een knop indrukt om iets te activeren. De reactie eronder dat een nog een extra ding bij moet lees je dan niet, omdat die er destijds bij het lezen van dat bericht er nog niet was.

In ieder geval weer iets geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:10:
[...]

Trouwens voor de Antennekaart-mensen: kan rechts bij de geselecteerde antenne wellicht de nieuwste versie bovenaan staan ipv de oudste? :)
Ja, dat kan. Nu er heel veel revisies in staan wordt dat inderdaad irritant. Ik zal het vanavond nog aanpassen.

Ik lees trouwens niet alle forumposts hier, dus als je (of iemand anders) in de toekomst een feature request hebt, stuur me gerust een PM, of een bericht op twitter (@antennekaart), of email (info@antennekaart.nl), dan weet je zeker dat het aankomt ;)

[ Voor 54% gewijzigd door jk-5 op 18-12-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Gelezen en inderdaad; het is nogal verwarrend zoals het er staat. In elk geval moet een operator in de basis radiounits (RRU of RRH) hebben die de betreffende frequentiebanden aan kunnen. Wat er vervolgens voor signalen op die banden gezet worden, kan "de software" inderdaad bepalen. Het is in elk geval niet zo dat als vandaag of morgen de 700 en 1400 beschikbaar komen, dit softwarematig "bijgeschakeld" kan worden. Zo zie je in de diverse berichten (oa in dit topic) dat KPN alvast 700 en 1400 RRH's aan het bouwen is bij de ombouw naar Huawei.

Dus; het RF deel wordt bepaald door de beschikbare RRH's, wat er vervolgens op zo'n frequentie wordt uitgezonden zou men op afstand kunnen bepalen. Het uit te zenden signaal is dus redelijk dynamisch, het radiospectrum niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Raider095 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:58:
[...]

Gelezen en inderdaad; het is nogal verwarrend zoals het er staat. In elk geval moet een operator in de basis radiounits (RRU of RRH) hebben die de betreffende frequentiebanden aan kunnen. Wat er vervolgens voor signalen op die banden gezet worden, kan "de software" inderdaad bepalen. Het is in elk geval niet zo dat als vandaag of morgen de 700 en 1400 beschikbaar komen, dit softwarematig "bijgeschakeld" kan worden. Zo zie je in de diverse berichten (oa in dit topic) dat KPN alvast 700 en 1400 RRH's aan het bouwen is bij de ombouw naar Huawei.

Dus; het RF deel wordt bepaald door de beschikbare RRH's, wat er vervolgens op zo'n frequentie wordt uitgezonden zou men op afstand kunnen bepalen. Het uit te zenden signaal is dus redelijk dynamisch, het radiospectrum niet :)
En dat bedoelde ik dan weer met "een knopje op afstand indrukken om de boel te activeren", ervan uitgaande dat de hardware op locatie er al geschikt voor is/was. Alleen zonder de diepgang van de techniek erachter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://antennekaart.nl/k...042&zoom=16&providers=kpn

Deze band 20 only site is nu ook Band 3 + 1 + 7 + 20. Er is een extra paneel bovenin de lantaarnpaal gehangen.
Dezelfde TM modes en connectie snelheid als andere nieuwe sites, we gaan er vanuit dat dit ook Huawei is.
Een keer met mooi weer en een goede camera langs gaan, volgens mij kun je de informatie op de achterkant dan lezen. :)

Ja, die nieuwe KPN manager is goed bezig, geen half werk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:33:
https://antennekaart.nl/k...042&zoom=16&providers=kpn

Deze band 20 only site is nu ook Band 3 + 1 + 7 + 20. Er is een extra paneel bovenin de lantaarnpaal gehangen.
Dezelfde TM modes en connectie snelheid als andere nieuwe sites, we gaan er vanuit dat dit ook Huawei is.
Een keer met mooi weer en een goede camera langs gaan, volgens mij kun je de informatie op de achterkant dan lezen. :)

Ja, die nieuwe KPN manager is goed bezig, geen half werk meer.
Oh dat is een mooie. Gezien het formaat van de oude antenne waarschijnlijk een 30graden sector ipv 120gr. Mooi van een afstandje de tunnel inschieten om het overschakelen van de indoor naar outdoordekking soepeler te laten lopen.

Aan de andere kant van de tunnel hebben ze er ook al 1+3+7+20+38 van gemaakt. Dat is enorm veel capaciteit voor een tunnel.

Update: Is er uberhaupt wel indoordekking in die spoortunnel? Aan de andere kant van de tunnel precies net zo'n setup:
https://www.google.com/ma...waAKCQ!2e0!7i16384!8i8192

Ik ben afgelopen zomer nog door die tunnel gekomen en kan me vaag ergens herinneren dat mijn ontvangt niet heel goed was.

[ Voor 23% gewijzigd door jk-5 op 18-12-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb data gedeeld op 1 december, maar die was 17 december verlopen.
Normaal gesproken is gedeelde data toch 30 dagen geldig?
Wie heeft er ook last van dit probleem?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Nope. Misschien een van de 2 abo's gewijzigd ofzo?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
neeecht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:21:
[...]

Je zou het haast denken!

Op https://antennekaart.nl/kaart/ weer een mega vette filter functie (nog work in progress)
Ik heb nu even Band 38 geselecteerd van KPN en dan kun je zien waar dit allemaal actief is.

Band 38 van KPN is nu compleet data loos bij verschillende Huawei masten wel on air.

Nu zie ik ook Band 38 + 7 + 20: https://antennekaart.nl/k...064&zoom=11&providers=kpn

Iemand met een Samsung S8/S9/S10 (of note variant) die deze 3 banden tegelijkertijd gekoppeld (3CA) ziet worden? Daar wel heel benieuwd naar nu.
In Utrecht bij hoog Catharijne zit ik nu op B20+B38 met CA.. bijzondere combi, geen B3 of B1.

B38 is dan op de niet Huawei sites nog wel actief.

[ Voor 3% gewijzigd door Jassy op 20-12-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:09:
[...]

In Utrecht bij hoog Catharijne zit ik nu op B20+B38 met CA.. bijzondere combi, geen B3 of B1.

Intussen kun je binnen in Hoog Catharijne geen gesprek opzetten, eerste verdieping noordzijde. Nul streepjes 4G, tijdens opbouw valt hij naar 3G en dan alsnog geen gesprek. :{
Jassy schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:09:
[...]

Aan de rand van HC ontvang je de microcel op het centraal station die B1+B3+B7 is. Als die signalen te sterk zijn dan verlagen ze de drempelwaarden van die op de macrocel waardoor je idd alleen banden krijgt die niet door de microcel worden verzorgd. Dus dit is ook wel soort-van het gedrag dat ik zou verwachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-12-2019 14:59 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie