Apple is meestal uitgesloten van de BTW dagen.Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:50:
[...]
Niks mis met de Air, qua typewerk en de werkzaamheden die TS er op wil doen meer dan voldoende.
Bij MediaMarkt zal hij tijdens de BTW-dagen zelfs voor €899 verkocht worden. Dus lijkt me wen goede deal.
De instap MacBook Pro (2017) zal tijdens de BTW-dagen op €1300 zitten o.i.d.
Dit is echter wel, en vooral op langere termijn, een veel betere optie.
Klopt.Goudstalen schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:00:
[...]
Je kunt er prima mee werken, maar ik vind het erg veel geld voor een apparaat dat behoorlijk achterloopt qua hardware (2 jaar qua CPU?). Vooral het scherm; die stamt uit 2010 en is een TN paneel, dat kan imo echt niet voor wat het kost.
Maar puur kijken naar technische specs zegt niks over de werking van het apparaat. Die MacBook Airs gaan nog steeds als een trein, en voelen rapper aan t.o.v. bijvoorbeeld een 2017 HP met de laatste generatie CPU’s.
Waarschijnlijk heeft dat ook voor een groot deel te maken met het lichte en geoptimaliseerde OS van Apple.
Die MacBook Air’s vliegen nog steeds in belachelijke aantallen over de toonbank, dus ik snap wel waarom hij nog in het assortiment zit.
Idd. Ik werk nog steeds met een Macbook Air 2012 model met 1,8Ghz Core i5 en 4gb geheugen en 120GB ssd. Ding is al 5 jaar oud maar werkt nog steeds fantastisch. De accu zit nog op 82% van de oorspronkelijke capaciteit. Ding was wel duur maar gezien deze al 5 jaar als een trein nog steeds loopt, zijn investering echt waard geweest. Enige nadeel is de resolutie die nu wel achterloopt.Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:06:
[...]
Klopt.
Maar puur kijken naar technische specs zegt niks over de werking van het apparaat. Die MacBook Airs gaan nog steeds als een trein, en voelen rapper aan t.o.v. bijvoorbeeld een 2017 HP met de laatste generatie CPU’s.
Waarschijnlijk heeft dat ook voor een groot deel te maken met het lichte en geoptimaliseerde OS van Apple.
Die MacBook Air’s vliegen nog steeds in belachelijke aantallen over de toonbank, dus ik snap wel waarom hij nog in het assortiment zit.
ik had hiervoor ervaring met HP en Dell laptops. Bij de HP laptops had ik altijd gedoe met de accu die veel sneller degradeerde. Bij de Dell dat de fans veel te vaak aan gingen slaan en een herrie maakten.
En nog steeds hebben HP s bovengemiddeld vaak problemen met hun accu's:
2016 - nieuws: HP roept laptopaccu's terug vanwege brandgevaar
2017 - nieuws: HP breidt terughaalactie brandgevaarlijke laptopaccu's uit
2018 - nieuws: HP roept laptops terug vanwege brandgevaar accu's
2012 - nieuws: HP schikt in zaak omtrent gevaarlijke laptopaccu's
2010 - nieuws: HP roept nog eens 54.000 brandgevaarlijke laptopaccu's terug
2009 - nieuws: HP roept 70.000 brandgevaarlijke notebookaccu's terug
Voor mij een reden om nooit meer een HP laptop te kopen. Ze hebben echt structureel een probleem met hun accu's.
[ Voor 42% gewijzigd door CyberMania op 14-01-2018 23:19 ]
Ze doen inderdaad niet mee met de BTW-actie zelf.Verona27 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:06:
[...]
Apple is meestal uitgesloten van de BTW dagen.
Maar hebben net zoals voorgaande jaren aparte acties die gelijk lopen met de BTW-dagen.
Ik durf m’n hand ervoor in het vuur te steken dat die Air op €899,- gaat zitten dit jaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Wootism op 14-01-2018 23:11 ]
Apple kent dan weer wel studentenkorting...Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:09:
[...]
Ze doen inderdaad niet mee met de BTW-actie zelf.
Maar hebben net zoals voorgaande jaren aparte acties die gelijk lopen met de BTW-dagen.
Ik durf m’n hand ervoor in het vuur te steken dat die Air op €899,- gaat zitten dit jaar.
Kun je volgens mij nog beter naar Yourmacstore oid gaan, de prijzen bij Apple zelf zijn hoger dan daar, in ieder geval voor een Airtje.Wildfire schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:13:
[...]
Apple kent dan weer wel studentenkorting...
Bij apple zelf?Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:09:
[...]
Ze doen inderdaad niet mee met de BTW-actie zelf.
[ Voor 38% gewijzigd door Verona27 op 14-01-2018 23:16 ]
Nein, bij MediaMarkt.
Apple zit incl. studentenkorting nog steeds flink boven de MediaMarkt, BCC, CoolBlue prijzen.
En hiervoor wordt door de hier bovenstaande tweakers een laptop van meer dan 1300Euro aangeraden?Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:27:
Dit zijn wat ik wil doen op mijn laptop:
- Film kijken
- Internetten
- Mail lezen en schrijven
- Teksten schrijven
13 inch is goed
Uh nee? OP geeft zelf aan een Apple te willen? Is al een aantal keer opgemerkt dat veel/alle (goedkopere) laptops voldoen.Shaggie_NB schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:24:
[...]
En hiervoor wordt door de hier bovenstaande tweakers een laptop van meer dan 1300Euro aangeraden?
In haar situatie liever een goedkopere Windows-laptop waar je hetzelfde mee kan doen tegen veel lagere prijzen. Dan liever: goedkope Windows laptop + van het geld dat je uitgespaard een iPad 2017 kopen al dan niet met goedkoop bluetooth keyboardje.Shaggie_NB schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:24:
[...]
En hiervoor wordt door de hier bovenstaande tweakers een laptop van meer dan 1300Euro aangeraden?
[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 14-01-2018 23:27 ]
Yup.Shaggie_NB schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:24:
[...]
Een Apple laptop vervang je niet na 4-5 jaar zoals een gemiddelde Windows laptop.
+ nog een heel verhaal over dat de MacBook Pro lekker waardevast is.
Ik zou niet voor een MacBook gaan, zeker niet als je geen idee hebt wat nou eigenlijk het verschil is
.
Toevallig een (imo) leuke aanbieding bij de Aldi, ik weet alleen niet wat het gewicht is.
https://www.aldi.nl/aldi_...55_12114_26547_45684.html
Nog onder je budget ook, en voldoet meer dan genoeg voor jouw doeleinden.
Toevallig een (imo) leuke aanbieding bij de Aldi, ik weet alleen niet wat het gewicht is.
[ Voor 12% gewijzigd door spNk op 14-01-2018 23:29 ]
Onzin verhaal..Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:27:
[...]
Yup.
Een Apple laptop vervang je niet na 4-5 jaar zoals een gemiddelde Windows laptop.
15.6" scherm. Dat is echt een bakbeest! Niet echt handig als je portability hoog in het vaandel hebt staan.spNk schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:28:
Ik zou niet voor een MacBook gaan, zeker niet als je geen idee hebt wat nou eigenlijk het verschil is.
CyberMania schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:30:
[...]
15.6" scherm. Dat is echt een bakbeest! Niet echt handig als je portability hoog in het vaandel hebt staan.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben van plan om elke dag mee te nemen naar school of weekend weg of op vakantie. Hij moet tussen 13 en 15,6 inch zijn.
Ik kan het je voor school echt afraden. Zo'n laptop past met moeite in standaard rugzakken, als het al past.
Wil je echt zoveel geld uitgeven? Puur voor dat appel-logootje? Macbooks zijn prachtige laptops, ik snap de aantrekkingskracht. Maar Macbooks zijn niet bedoeld voor het gebruik wat jij er mee gaat doen. Terwijl ze voor redelijk matige hardware wel de hoofdprijs rekenen. Ik ken ook geen enkel administratief bedrijf wat werkt met Apple.
Haal tijdens de Mediamarkt BTW-dagen gewoon een goede Windows laptop van ~700 euro. Lekker compact met een aluminium behuizig. Dan zit je voor de helft van het geld meer dan goed.
En in het begin is 'ie al genoemd, maar ik denk dat het de herhaling waard is. Een nieuwe accu en een SSD zijn waarschijnlijk meer dan genoeg om je huidige laptop snel en goed te krijgen. Natuurlijk zal een nieuwe nog sneller, lichter en steviger zijn, maar ik denk niet dat dat je €500 (laat staan €1000 voor een macbook) waard is.
Haal tijdens de Mediamarkt BTW-dagen gewoon een goede Windows laptop van ~700 euro. Lekker compact met een aluminium behuizig. Dan zit je voor de helft van het geld meer dan goed.
En in het begin is 'ie al genoemd, maar ik denk dat het de herhaling waard is. Een nieuwe accu en een SSD zijn waarschijnlijk meer dan genoeg om je huidige laptop snel en goed te krijgen. Natuurlijk zal een nieuwe nog sneller, lichter en steviger zijn, maar ik denk niet dat dat je €500 (laat staan €1000 voor een macbook) waard is.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zit hier thuis met 3 laptops:
HP Probook 14" van 2010
Lenovo Thinkpad van 2011
HP Elitebook van 2011
Werken nog allemaal even prima en worden elke dag veel gebruikt.
neem een surface pro. pennetje er bij. Onenote ideaal voor aantekeningen, en je zit niet zo achter je laptop verstopt omdat ie gewoon op je bureau ligt (vlak). Werkt een stuk fijner.
android since G1.
Ik heb het toch ook niet over jouw persoonlijke situatieShaggie_NB schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:39:
[...]
Zit hier thuis met 3 laptops:
HP Probook 14" van 2010
Lenovo Thinkpad van 2011
HP Elitebook van 2011
Werken nog allemaal even prima en worden elke dag veel gebruikt.
Er zijn ook genoeg mensen die hun MacBook binnen 1 jaar om zeep helpen.
Gemiddeld genomen gaat een Windows laptop 4-5 jaar mee. Apple zit daar met 7-8 jaar flink boven.
Ik snap niet hoe je iemand iets kan afraden terwijl je er zelf geen ervaring mee hebt.Richh schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:38:
Wil je echt zoveel geld uitgeven? Puur voor dat appel-logootje? Macbooks zijn prachtige laptops, ik snap de aantrekkingskracht. Maar Macbooks zijn niet bedoeld voor het gebruik wat jij er mee gaat doen. Terwijl ze voor redelijk matige hardware wel de hoofdprijs rekenen. Ik ken ook geen enkel administratief bedrijf wat werkt met Apple.
[ Voor 20% gewijzigd door Wootism op 14-01-2018 23:48 ]
Weet je zeker dat je de juiste hebt geciteerd?Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:45:
[...]
Ik snap niet hoe je iemand iets kan afraden terwijl je er zelf geen ervaring mee hebt.
Als u de auteur was van het verhaal over betalen voor het logo, matige hardware en dat er blijkbaar geen administratief werk op uitgevoerd kan worden wel jaRichh schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:47:
[...]
Weet je zeker dat je de juiste hebt geciteerd?
Daarop baseer je dat ik nooit een macbook heb gebruikt? Dan heb je het fout hoorWootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:51:
[...]
Als u de auteur was van het verhaal over betalen voor het logo, matige hardware en dat er blijkbaar geen administratief werk op uitgevoerd kan worden wel ja
- Ik denk toch dat het overduidelijk is dat Macbooks behoorlijk prijzig zijn. In principe betaal je voor OSX. Ik durf echter te wedden dat TS helemaal geen OSX wil (let op de vragen die ze er over stelt) en juist vooral wil overstappen voor het logo.
- In een Macbook Air zit zeer zeker matige hardware. Een matig scherm en een ouderwetse SoC. De 12" Macbooks hebben helemaal een brakke CPU. Beide laptops zijn performance wise ongeveer 2 tot 3 keer zo duur als een gelijk gespecte Windows-concurrent. Qua bouwkwaliteit hebben ze een streepje voor, maar ook dan, voor 0,75x het geld heb je een zeer competitieve Windows-concurrent. Macbook Pro's zijn niet heel slecht prijs/performance gezien, maar gezien de wensen van TS lijkt het me heel erg sterk dat je een Macbook Pro zou aanbevelen.
- Ik zeg nergens dat het niet kan. Ik zeg alleen dat het weinig voorkomt. Als je een grafische studie doet, dan snap ik juist heel goed dat je een OSX-laptop wil.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 15-01-2018 00:01 ]
Toevallig vandaag bij iBood een MacBook Air in de aanbieding voor €850. (2017 model, 13.3", i5, 128GB SSD, 8GB RAM). 't Is maar dat ter info mocht TS toch echt Apple willen, alleen jammer dat je in dit geval dan wel vandaag zult moeten beslissen...
[ Voor 29% gewijzigd door Wildfire op 15-01-2018 00:08 ]
Je argumenten zijn te uitgekauwd voor iemand die er daadwerkelijk ooit één heeft aangeschaft. Dat geneuzel over grafisch werk is ook verouderd.Richh schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:00:
[...]
Daarop baseer je dat ik nooit een macbook heb gebruikt? Dan heb je het fout hooren zelfs al was dat zo, waarom zou ik het dan niet kunnen afraden? Ik denk dat het een no-brainer is.
- Ik denk toch dat het overduidelijk is dat Macbooks behoorlijk prijzig zijn. In principe betaal je voor OSX. Ik durf echter te wedden dat TS helemaal geen OSX wil (let op de vragen die ze er over stelt) en juist vooral wil overstappen voor het logo.
- In een Macbook Air zit zeer zeker matige hardware. Een matig scherm en een ouderwetse SoC. De 12" Macbooks hebben helemaal een brakke CPU. Beide laptops zijn performance wise ongeveer 2 tot 3 keer zo duur als een gelijk gespecte Windows-concurrent. Qua bouwkwaliteit hebben ze een streepje voor, maar ook dan, voor 0,75x het geld heb je een zeer competitieve Windows-concurrent. Macbook Pro's zijn niet heel slecht prijs/performance gezien, maar gezien de wensen van TS lijkt het me heel erg sterk dat je een Macbook Pro zou aanbevelen.
- Ik zeg nergens dat het niet kan. Ik zeg alleen dat het weinig voorkomt. Als je een grafische studie doet, dan snap ik juist heel goed dat je een OSX-laptop wil.
Het is té makkelijk gedacht om puur wat specs cijfertje tegenover elkaar te zetten en daar de prijs op te baseren.
Als we kijken naar de Mac sales YoY van Q4 2017, dan zie je een enorme groei t.o.v. de PC markt.
Je kan je afvragen waarom er nog steeds zoveel van die belachelijk geprijsde machines verkocht worden met matige specs.
Misschien zijn het allemaal makkelijk te beïnvloede mensen die gevoelig zijn voor bepaalde merken en toevallig een grote portemonnee hebben.
Belangrijk voordeel van de Macs is wel: de batterylife is subliem! Ik heb ook een (oude) Surface Pro. Die lekt in stand-by modus veel meer stroom weg dan mn Macbook Air (ondanks Windows tuning).Richh schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:00:
[...]
Daarop baseer je dat ik nooit een macbook heb gebruikt? Dan heb je het fout hooren zelfs al was dat zo, waarom zou ik het dan niet kunnen afraden? Ik denk dat het een no-brainer is.
Daarnaast vind ik die magnetische connector echt briljant. Basklit-Keyboard etc. Siri die in het Nederlands werkt etc. Echt allemaal praktisch. Ook de standaard meegeleverde software (denk aan "Notes" en "Herinneringen" is allemaal veel meer polished dan bij Windows).
[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 15-01-2018 00:17 ]
Uitgekauwd kan nog steeds best waar zijn.Wootism schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:13:
[...]
Je argumenten zijn te uitgekauwd voor iemand die er daadwerkelijk ooit één heeft aangeschaft.
Dat doe ik niet.Het is té makkelijk gedacht om puur wat specs cijfertje tegenover elkaar te zetten en daar de prijs op te baseren.
Ja, ik denk daadwerkelijk dat dat het geval is (buiten de nieuwe lichting Mac-hardware dit jaar die logischerwijs meer sales meeneemt).Als we kijken naar de Mac sales YoY van Q4 2017, dan zie je een enorme groei t.o.v. de PC markt.
Je kan je afvragen waarom er nog steeds zoveel van die belachelijk geprijsde machines verkocht worden met matige specs.
Misschien zijn het allemaal makkelijk te beïnvloede mensen die gevoelig zijn voor bepaalde merken en toevallig een grote portemonnee hebben.
In mijn directe omgeving ken ik genoeg mensen, zelfs met een kleine portemonnee, die denken dat het echt een goed idee is om 1300 euro uit te geven voor een machine om in bed Netflix op te kijken en op de keukentafel wat tekst te verwerken.
In een tijd waarin een elektronicaproduct ook steeds meer als statussymbool en modeobject wordt gezien is het ook helemaal niet raar dat het premium-segment het goed doet. Mensen moeten het vooral zelf weten als zij extra willen betalen voor een mooi ontworpen machine als een Macbook. Maar we kunnen er verder toch gewoon eerlijk over zijn?
Macbooks liepen jarenlang voorop op gebied van accuduur. Anno 2018 zijn Macbooks nog steeds koploper, maar zoek een willekeurige Ultrabook met ulv-chip op; vrijwel alles trekt minimaal 10 uur op de accu. Heel veel meer lijkt mij niet echt nodig (of een meerprijs waard)CyberMania schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:14:
[...]
Belangrijk voordeel van de Macs is wel: de batterylife is subliem! Ik heb ook een (oude) Surface Pro. Die lekt in stand-by modus veel meer stroom weg dan mn Macbook Air (ondanks Windows tuning).
Daarnaast vind ik die magnetische connector echt briljant. Basklit-Keyboard etc. Siri die in het Nederlands werkt etc. Echt allemaal praktisch. Ook de standaard meegeleverde software (denk aan "Notes" en "Herinneringen" is allemaal veel meer polished dan bij Windows).
De connector is wel heel erg chill, maar volgens mij neigen een aantal adviezen hier juist naar een Macbook Pro zonder magsafe. Backlight zit tegenwoordig overal al op als je meer dan 500 euro uitgeeft.
De software is inderdaad een voordeel als je in het Apple-ecosysteem zit. Zoals ik hierboven al zei: eigenlijk betaal je voor OSX en ik vind dat ook helemaal niet gek ofzo. Maar als je weet dat je een OSX machine wil, dan ga je geen topic openen zoals TS. Haar overweging naar een macbook lijkt niet gebaseerd te zijn op deze softwarevoordelen, laat staan dat ze hier van weet. We weten niet of ze in het Apple ecosyteem zit.
Sidenote: het Google-ecosysteem is ook behoorlijk polished.
[ Voor 35% gewijzigd door Richh op 15-01-2018 00:30 ]
Oké, dus als ik het goed begrijp wordt Apple volgens jou dus voornamelijk gekocht door mensen die modegevoelig zijn en het zien als statussymbool...Richh schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:22:
[...]
Ja, ik denk daadwerkelijk dat dat het geval is
Da’s best naïef
Je skipt de helft van mijn post en kan zelfs op die andere heft geen fatsoenlijk weerwoord geven, tja. Ik denk wel dat dat genoeg zegt.Wootism schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:33:
[...]
Oké, dus als ik het goed begrijp wordt Apple volgens jou dus voornamelijk gekocht door mensen die modegevoelig zijn en het zien als statussymbool...
Da’s best naïef
Inderdaad. Handdoek in de ring, ik verlies.Richh schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:35:
[...]
Je skipt de helft van mijn post en kan zelfs op die andere heft geen fatsoenlijk weerwoord geven, tja. Ik denk wel dat dat genoeg zegt.
Zolang je die arme TS straks maar geen Chromebook gaat aanraden....Sidenote: het Google-ecosysteem is ook behoorlijk polished.
[ Voor 8% gewijzigd door Wootism op 15-01-2018 00:43 ]
Een Windows 10 laptop is een betere keus. Je kan daarmee alles doen wat je moet doen voor je studie.
Een Apple laptop is zonde van het geld. Want de toegevoegde waarde is, tenzij je een grafische ontwerper bent, echt nul, en zelfs dit is volgens mij nu achterhaald. En je zal meer bezig zijn om dingen op te lossen of manieren moeten vinden om hele basale dingen gedaan te krijgen die je op een Windows 10 laptop gewoon makkelijk kan doen.
Een Apple laptop is zonde van het geld. Want de toegevoegde waarde is, tenzij je een grafische ontwerper bent, echt nul, en zelfs dit is volgens mij nu achterhaald. En je zal meer bezig zijn om dingen op te lossen of manieren moeten vinden om hele basale dingen gedaan te krijgen die je op een Windows 10 laptop gewoon makkelijk kan doen.
< dit stukje webruimte is te huur >
Je hebt nog nooit met een Mac gewerkt of wel?aex351 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 01:01:
Wat je nu zegt is meer van toepassing op Linux dan op MacOS, zeker de grotere namen ontwikkelen hun software ook voor Mac. Het zijn veelal de obscuurdere/kleinere zaken die wellicht niet draaien (hoewel vaak wel onder wine, maar laat ik dat even onder "manieren vinden" scharen), maar dat zie je niet al te vaak bij studies. En steeds meer zaken zoals management tools/administratie wordt allemaal online in "de cloud" gepropt dus daar maakt het ook weinig meer uit... Voor een studie IT-beheer en dergelijken is een Mac of een linux-bak zelfs veel en *veel* prettiger en handiger dan een Windows-machine if you ask me... Opdrachtjes voor een Windows-cursus draai je dan toch liever in VM's dus wat dat betreft maakt dat gedeelte ook niets uit en heb je ook alle administrative tools beschikbaar via die weg.
Of je gebruikt bootcamp, whatever. Je kan ook gewoon Windows draaien op een Mac als je wil...
Een Apple laptop kan dan juist lekker gebruiksvriendelijk en snel zijn, en gezien de waardevastheid van die producten zijn ze onder de streep vaak even duur of nog goedkoper dan een tegenhanger die heel rap in waarde keldert. 5 jaar oude macbooks zie je nog voor +/- €600 verkocht worden (afhankelijk van de specs voor nog meer) terwijl er destijds wellicht €1100 voor is neergeteld. Ik kan je wel vertellen dat m'n Samsung ultrabook van €899 destijds nu 5 jaar later misschien €100 oplevert als ik mazzel heb.
Simpele afweging imho, de Mac heeft dan uitgesmeerd minder geld gekost... Al ga je er Windows op draaien, hehe.
Ik kan me zo 1,2,3 niets bedenken dat ik wel op Windows had maar nu niet op MacOS heb; al was het even grote treurnis dat ik MSPaint niet meer had.
Dus wat dat betreft... Ja, van Windows naar MacOS gaan is even een stapje en je zal een leercurve hebben. Maar de meeste software die veel mensen gebruiken is ook prima op Mac te vinden. De prijs is ook dankzij de waardevastheid ook helemaal zo slecht nog niet. Ja het is veel upfront, maar dan heb je wel goede hardware die jarenlang ondersteund blijft en veelal prima blijft werken. Met goede bouwkwaliteit.
Als je het budget ervoor hebt, dan is een MBP zeker wel een fijn apparaat en hoef je niet bang te zijn dat het niet doet wat je wilt of software niet kan draaien; en dan is er altijd nog bootcamp (gewoon Windows op je mac draaien, zit standaard ingebouwd...) of een product als VMWare als je 't liever virtueel hebt.
Dat "MacOS is niet makkelijk te gebruiken" vind ik persoonlijk dan ook een onzin argument. Het is alleen niet makkelijk in het begin omdat je dan nog niet weet hoe het werkt. Maar met die manier van denken kan je ook zeggen dat Windows super moeilijk in gebruik is voor Mac-gebruikers die naar Windows willen overstappen. Onzin, het is gewoon wennen en opnieuw leren waar dingen staan; als je dat eenmaal gedaan hebt (wat meestal best vlug gaat) doet het echt niet onder qua gebruiksgemak. Ik vind persoonlijk MacOS juist een stuk gebruiksvriendelijker dan Windows, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Als een Mac je voorkeur heeft, je hebt het geld en je vindt het niet erg om even te moeten wennen aan het besturingssysteem: dan is er geen directe reden om het niet te doen als student; zeker omdat zelfs als je opleiding iets heeft wat echt onder Windows moet en zal draaien: dan bootcamp je, problem solved.
Natuurlijk is een Windows systeem over het algemeen (uitzonderingen daargelaten, er zijn ook prijzige Windows ultrabooks. (Eg: Dell XPS series bijvoorbeeld)) goedkoper te krijgen, en als je geld wilt besparen dan is het zeker een makkelijke keuze om een midrange laptop met Windows te pakken. Maar als je het budget hebt en je wilt het graag hebben: dan zie ik er, ook voor de studie, weinig tot niets op tegen om dan te kopen wat je wilt hebben: een Macbook Pro.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Eigenlijk is het een een beetje sneu dat jullie hier je mac VS Windows strijd voeren, zeker gezien de TS daar echt helemaal niks aan heeft op die manier. Niemand heeft baat bij een anti VS fanboy discussie..
Dat dus.Joep schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:26:
Waarschijnlijk voldoet je oude laptop nog steeds, maar moet je gewoon een nieuwe accu en SSD kopen.
Bespaar jezelf een hoop geld, stop er een nieuwe batterij in, vervang je hdd door een SSD en doe nog 4-5 jaar met die laptop. (Check wel even hoe veel geheugen er in zit. Upgrade dat eventueel ook.)
Oh, en upgrade naar Windows 10, als je dat niet al had gedaan.
Zonde om nu een nieuwe laptop te kopen, terwijl je voor misschien €100 al helemaal klaar kunt zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 15-01-2018 07:01 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Zo voorspelbaar dat dit topic weer in een Mac vs. PC oorlog verandert... Want daar heeft de TS veel aan.
Wouter Lucassen schreef op maandag 15 januari 2018 @ 06:59:
Eigenlijk is het een een beetje sneu dat jullie hier je mac VS Windows strijd voeren, zeker gezien de TS daar echt helemaal niks aan heeft op die manier. Niemand heeft baat bij een anti VS fanboy discussie..
Ik vind het sneu dat TS vraagt welke MACBOOK het interessantst voor haar is, aangezien ze daar al 2 jaar over aan het piekeren is..... maar dat hier vervolgens mensen zonder verstand van zaken en non-argumenten haar Windows en Lenovo laptops gaan adviseren.duckson schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:43:
Zo voorspelbaar dat dit topic weer in een Mac vs. PC oorlog verandert... Want daar heeft de TS veel aan.
Alternatieven aanbieden is altijd goed, maar niet op die manier.Wootism schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:50:
[...]
[...]
Ik vind het sneu dat TS vraagt welke MACBOOK het interessantst voor haar is, aangezien ze daar al 2 jaar over aan het piekeren is..... maar dat hier vervolgens mensen zonder verstand van zaken en non-argumenten haar Windows en Lenovo laptops gaan adviseren.
Klets.Wootism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:27:
[...]
Yup.
Een beetje Windows laptop kan ook meer dan 10 jaar mee. De reden dat ik mijn oude laptop van 8+ jaar heb vervangen door een nieuwe is domweg omdat ik voor heel weinig geld aan een semi-nieuwe (3 jaar oude) laptop met klein defect kon komen.
Ik verwacht dat ik deze laptop vervang omdat ik iets beters wìl, niet omdat 'ie op is.
Wat wel vaak het geval is, is dat duurdere laptops vaak langer mee gaan dan goedkopere. Van een laptop van €1500 is het redelijker te verwachten dat 'ie 10 jaar kan worden dan van een laptop van €300 en daar zit misschien je beeld over Mac in. MacBooks vallen over het algemeen in een hogere prijscategorie. Koop je voor dat bedrag een goede A-merk Windows laptop, krijg je eenzelfde build-quality en levensduur.
Ofwel, build-quality en levensduur zijn geen reden om voor Mac danwel Windows te kiezen.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten, maar het blijkt nergens uit dat de TS een mac wil omdat de specifieke voordelen van een mac haar nou zo aanspreken, het lijkt er meer op dat het gaat om het uiterlijk, de stijlvolheid. Dan vind ik het niet gek om andere alternatieven aan te dragen die mijns inziens net zo stijlvol zijn.Wootism schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:50:
[...]
[...]
Ik vind het sneu dat TS vraagt welke MACBOOK het interessantst voor haar is, aangezien ze daar al 2 jaar over aan het piekeren is..... maar dat hier vervolgens mensen zonder verstand van zaken en non-argumenten haar Windows en Lenovo laptops gaan adviseren.
Mijn enige punt is, wil je een mac, koop dan gewoon niet de Macbook Air maar een Pro.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Of MacBooks nou overpriced zijn of niet, er lopen in de universiteitsbibliotheek echt enorm veel mensen rond met zo'n ding. Het merendeel van de mensen daar heeft er een en dan is het meestal een Air. Verbazingwekkend.
Je kan het verbazingwekkend vinden, maar zelfs een air heeft allure voor mensen die een volle dag op één accu willen doen. Lang niet iedereen heeft “last” van de lage resolutie en TN eigenschappen van het paneel. Toegegeven, jij en ik zien het, maar het zou je verbazen hoeveel mensen het geen enkele moer kan schelen dat jouw paneel een prachtig High-RES IPS paneel heeft met een full sRGB coverage. Wat overblijft is een solide gebouwde machine met een zeer lange accuduur. Dat jij niet kan begrijpen dat voor sommige mensen de air nog steeds een prima product is geeft eerder een gebrek aan inlevingsvermogen aan. Niet iedereen wil nog eens 500/600 neertellen voor de duurdere pro, en sommige mensen zijn nu eenmaal verknocht aan Os (X). Dit komt trouwens van iemand die gewoon Windows 10 op zijn laptop heeft staanAMD1800 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:31:
Of MacBooks nou overpriced zijn of niet, er lopen in de universiteitsbibliotheek echt enorm veel mensen rond met zo'n ding. Het merendeel van de mensen daar heeft er een en dan is het meestal een Air. Verbazingwekkend.
- Macbook Air wil ik dagelijks gebruiken
- Hij past prima in mijn tas, want mijn tas kan ongeveer 15,5 inch laptop erin
- Ik ben heel nieuwsgierig, want ik vind het leuk om nieuwe besturingssysteem werkt
- En ik wil niet 500/600 euro bijleggen voor Macbook Pro
- Ik ben heel nieuwsgierig, want ik vind het leuk om nieuwe besturingssysteem werkt
Please don't feed the troll - useless ... Jammer dat dit weer in een ja/nee strijd uitmondt. Laat de topicstarter self haar keuze maken (en volgens mij is ze er al lang uit). en als Apple achterhaald is, waarom worden er dan zoveel van verkocht? Maar nu doe ik het weer...aex351 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 01:01:
Een Windows 10 laptop is een betere keus. Je kan daarmee alles doen wat je moet doen voor je studie.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
*knip* doe even normaal en ga ergens anders gefrustreerd lopen doen
[ Voor 103% gewijzigd door br00ky op 16-01-2018 12:12 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Volgens mij heb je je keuze al lang gemaakt. Je zult niet teleurgesteld worden. En je zult er alles mee kunnen wat je nu ook kan.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:20:
- Macbook Air wil ik dagelijks gebruiken
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Als je graag een Macbook wilt, maar je hebt er geen ervaring mee, dan kan je natuurlijk altijd gewoon een Apple Winkel (of reseller) binnenstappen om te kijken of het je dan ook wat lijkt. Bij een MediaMarkt zijn ze ook wel te vinden.
Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan het scherm, maar een scherm van een Macbook of Macbook Pro geeft een beduidend mooier beeld dan dat van een Macbook Air.
Je zou eventueel ook naar een refurbished of tweedehands model kunnen kijken, er zijn ook online winkels die tweedehands modellen met garantie verkopen.
Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan het scherm, maar een scherm van een Macbook of Macbook Pro geeft een beduidend mooier beeld dan dat van een Macbook Air.
Je zou eventueel ook naar een refurbished of tweedehands model kunnen kijken, er zijn ook online winkels die tweedehands modellen met garantie verkopen.
Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF
Plus- en minpunten van Macbook Air 2017
Pluspunt:
Deze MacBook is 1,7 cm dun en 1,35 kg licht, waardoor je hem gemakkelijk mee op pad neemt.
Pluspunt:
Met 8 GB heeft deze MacBook Air voldoende werkgeheugen om verschillende taken snel te laten verlopen.
Pluspunt: Dankzij de PCie SSD start je jouw MacBook binnen 15 seconden op en heb je veel kortere laadtijden dan bij een 'traditionele' SSD.
Minpunt:
Het HD beeldscherm is met 1440 x 900 minder scherp dan dat van vergelijkbare MacBooks.
Minpunt:
Het Multi Touch trackpad is niet drukgevoelig. Snel doorspoelen door harder te drukken is bij deze MacBook dus niet mogelijk.
Pluspunt:
Deze MacBook is 1,7 cm dun en 1,35 kg licht, waardoor je hem gemakkelijk mee op pad neemt.
Pluspunt:
Met 8 GB heeft deze MacBook Air voldoende werkgeheugen om verschillende taken snel te laten verlopen.
Pluspunt: Dankzij de PCie SSD start je jouw MacBook binnen 15 seconden op en heb je veel kortere laadtijden dan bij een 'traditionele' SSD.
Minpunt:
Het HD beeldscherm is met 1440 x 900 minder scherp dan dat van vergelijkbare MacBooks.
Minpunt:
Het Multi Touch trackpad is niet drukgevoelig. Snel doorspoelen door harder te drukken is bij deze MacBook dus niet mogelijk.
Hier ben ik het niet mee eens: Ik ben zelf 3 jaar geleden overgestapt van windows naar mac en het is een prima keuze. Het is inderdaad wel duurder maar je krijgt er een gebruiksgemak en strak design voor terug. Bij windows was ik regelmatig bezig met fouten oplossen e.d en op Mac heb ik hier nooit last van.aex351 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 01:01:
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Ik heb deze laptop 4 jaar voor mijn studie gebruikt, in die tijd had de Macbook Air ook al een 1440 x 900 scherm. Mijn ervaring is dat je hier in de praktijk niets van merkt, pixels tellen lukt echt niet vanaf een normale kijkafstand. Voor jouw gebruik zou ik dus zeker de Macbook Air aanraden. Voor Apple begrippen relatief goedkoop, en de specs zijn wel gewoon goed op het scherm na.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:44:
Pluspunt:
Pluspunt:
Minpunt:
Minpunt:
Force touch is een leuke gimmick, maar in de praktijk gebruik je die toch nooit. Ik heb nu een MBP Retina 15 inch en maak er nooit gebruik van. Om maar over die touch bar te zwijgen, die zit alleen maar in de weg.
[ Voor 8% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 15-01-2018 11:00 ]
Als ik je een tip mag geven: Kijk op marktplaats (of hier bij vraag en aanbod) naar iemand die een macbook pro te koop aanbied. Ga kijken of er geen beschadigingen opzitten, en het liefst pak je er een met nog garantie er op.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:44:
Pluspunt:
Pluspunt:
Minpunt:
Minpunt:
Hier bijvoorbeeld:
Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB
voordelen:
- Voor het ongeveer hetzelfde geld een betere laptop
- Krachtiger (meer toekomstbestendig)
- Beter scherm
- Geen hele nieuwe
[ Voor 7% gewijzigd door Chrosser op 15-01-2018 11:06 ]
Ik heb obv de Macbook Air 2017 wat filters toegepast op de PW en als gewicht en formaat belangrijk zijn, kun je meer voor minder krijgen met een Windows machine: https://tweakers.net/pric...re/815783;1095085;778773/
Beide alternatieven zijn lichter, dunner en kleiner. Batterij van de Mac is wel beter. Echter, met de HP scheelt het niet zo heel veel zie ik in een recensie:
- welke studie en waar (ivm eisen aan programma's bijvoorbeeld),
- volgorde van belangrijkheid van je eisen. Zeker gezien je aangeeft nu nog geen geld te hebben, kan ik me voorstellen dat dit belangrijker is dan bepaalde andere zaken. Je geeft wel aan graag een Mac te willen hebben, maar je betaalt over het algemeen wel meer dan voor een vergelijkbare Windows laptop en dat is moeilijk te rijmen met een huidig tekort aan geld.
Ik verwacht wel dat een Mac langer waarde houdt voor tweedehands verkoop.
Beide alternatieven zijn lichter, dunner en kleiner. Batterij van de Mac is wel beter. Echter, met de HP scheelt het niet zo heel veel zie ik in een recensie:
Maar om een goed advies te geven zou je wat meer informatie moeten geven:If you're heading to work or school, the Envy 13t can tag along while you leave its charger at home. The laptop lasted a strong 9 hours and 46 minutes on the Laptop Battery Test, which involves continuous surfing over Wi-Fi. That time is an hour and 20 minutes longer than the category average, about 45 minutes ahead of the Surface Laptop and 3 hours and 45 minutes longer than the Spectre 13. The MacBook Air lasted about 40 minutes longer than the Envy
- welke studie en waar (ivm eisen aan programma's bijvoorbeeld),
- volgorde van belangrijkheid van je eisen. Zeker gezien je aangeeft nu nog geen geld te hebben, kan ik me voorstellen dat dit belangrijker is dan bepaalde andere zaken. Je geeft wel aan graag een Mac te willen hebben, maar je betaalt over het algemeen wel meer dan voor een vergelijkbare Windows laptop en dat is moeilijk te rijmen met een huidig tekort aan geld.
Ik verwacht wel dat een Mac langer waarde houdt voor tweedehands verkoop.
@Leoon. Van mij mag dat wel een tandje minder. Ik proef de nodige frustratie maar je bent nu flink gal aan het spugen en ik zie niet direct waarom. Enkel omdat jouw topic amper response opleverde en dit topic wel? Kom op...
- Mijn studie is MBO medewerker financiële administratie niveau 2 en ik ga na de zomervakantie niveau 3
- Ik hoef geen Macbook Pro of Macbook, want ik hoef geen foto´s bewerken en video bewerken. Alleen maar internetten, film kijken en school werk doen op office pakket
- Ik hoef geen Macbook Pro of Macbook, want ik hoef geen foto´s bewerken en video bewerken. Alleen maar internetten, film kijken en school werk doen op office pakket
Even terugkomend op de schoolbenodigdheden, let erop dat Mac niet alles kan draaien.
In een wereld waarin Windows toch al jaren de standaard is zijn er toch veel applicaties die niet (goed) werken op een Mac. Zo is er bijvoorbeeld geen MS Access voor OSX. Ik weet niet wat voor vakken je precies hebt, maar vraag anders een keer na bij een contactpersoon wat zij aanraden voor school voordat je een groot bedrag neertelt voor een laptop.
Daarnaast als je fervent Netflixer bent, kijk toch echt even naar een laptop met een IPS paneel scherm. Vaak kijk je lekker vanuit bed oid, en dan zit je er niet recht voor en kan het beeld wazig worden wanneer je vanuit een andere hoek kijkt. Zelfde geld wanneer je met meerdere mensen naar dezelfde laptop kijkt.
Tip van flip: vraag het even na bij school en doe zelf nog wat meer onderzoek voor een laptop voordat je uitgaat van het advies van onze Tweakers hier
In een wereld waarin Windows toch al jaren de standaard is zijn er toch veel applicaties die niet (goed) werken op een Mac. Zo is er bijvoorbeeld geen MS Access voor OSX. Ik weet niet wat voor vakken je precies hebt, maar vraag anders een keer na bij een contactpersoon wat zij aanraden voor school voordat je een groot bedrag neertelt voor een laptop.
Daarnaast als je fervent Netflixer bent, kijk toch echt even naar een laptop met een IPS paneel scherm. Vaak kijk je lekker vanuit bed oid, en dan zit je er niet recht voor en kan het beeld wazig worden wanneer je vanuit een andere hoek kijkt. Zelfde geld wanneer je met meerdere mensen naar dezelfde laptop kijkt.
Tip van flip: vraag het even na bij school en doe zelf nog wat meer onderzoek voor een laptop voordat je uitgaat van het advies van onze Tweakers hier
Ik zou lekker een MacBook (Air) kopen als jij dat wil! Volg zelf een Bedrijfskunde studie, een Chromebook van € 300,- zou zelfs nog genoeg zijn maar ik ben ook sinds een week overgestapt op MacBook (Pro), heb mijn 2 jaar oude HP laptop - die nog prima functioneerde - verkocht omdat ik MacOS gewoon fijn vind werken!Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:23:
- Mijn studie is MBO medewerker financiële administratie niveau 2 en ik ga na de zomervakantie niveau 3
Jij wil ook graag overstappen naar Apple, ik zeg; lekker doen als je het geld (er voor over) hebt!
Die discussies hier tussen Apple-haters en Apple-fans is totaal irrelevant voor jouw keuze.
Veel plezier met je MacBook (Air)!
Volgens mij leest iedereen hier overheen, behalve deze tweaker dan. Het is ook waar ik op blijf hangen. Je geeft aan een budget tot € 1500,- te hebben, maar je geeft vervolgens aan dat je niet voldoende geld hebt voor een nieuwe laptop (Win of Mac). Dan heb je toch gewoon het budget niet? Dus dan lijkt het mij dat je iets anders moet verzinnen. Iets goedkoper of wel het budget aanboren door werk. Op zijn minst weten wanneer je het geld dan wel hebt.Leoon. schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:36:
Heel verhaal hier
[...]
Je budget is 500-1500 euro maar eigenlijk heb je nog geen cent gespaard van dat geld, want je kan de goedkoopste apple / windows die je ergens hierboven is aangeboden nog niet betalen?? Waarom koop je niet lekker een nieuwe accu en laat een SSD in je huidige laptop stoppen, ben je gegarandeerd goedkoop uit. Zit je niet direct tot over je oren in de schulden en/of ben je niet alleen aan het werken voor zo'n klote laptop.
Succes met de zoektocht, ik hoop dat de Mac je gaat bevallen. Want het lijkt toch sterk die kant op te gaan. Kwam je hier alleen voor bevestiging van je keuze?
Si vis pacem, para bellum
Nee, ik wou ook om te horen welke ervaringen hebben jullie met macbook air, pro of gewoon windows laptop
Geen respons, zoals je kon lezen. Maar nee, dat is deels mijn punt. Vind het overigens wel frappant hoor. Punt is dat ze niet eens een Apple of Windows laptop betalen kan op dit moment. En toch het wil, dus ik leg de link met het conspicuous consumption gedeelte. Als ze straks het geld heeft gaat een groot gedeelte van haar inkomsten daar naar toe. Is geen verstandige uitgave. Daarna geef ik aan dat ze beter een nieuwe accu en ssd er in kan zetten wat veel goedkoper is.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:11:
@Leoon. Van mij mag dat wel een tandje minder. Ik proef de nodige frustratie maar je bent nu flink gal aan het spugen en ik zie niet direct waarom. Enkel omdat jouw topic amper response opleverde en dit topic wel? Kom op...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik stop ook in dit topic in ieder geval.
De TS reageert helemaal niet op vragen die tweakers stellen om zodoende een beter advies te geven. Met de reacties die de TS geeft kun je helemaal niks. Het enige vage dat je er uit kan halen is dat ze richting een macbook air denkt, maar waarom weet niemand.
Succes verder
De TS reageert helemaal niet op vragen die tweakers stellen om zodoende een beter advies te geven. Met de reacties die de TS geeft kun je helemaal niks. Het enige vage dat je er uit kan halen is dat ze richting een macbook air denkt, maar waarom weet niemand.
Succes verder
@Leoon. Ik ben het met je eens dat ze d'r beter aan doet een SSD d'r in te prikken (plus mogelijk te kijken naar het geheugen en te upgraden naar Windows 10). Ik vind je reactie alleen nogal heftig.
In te TS geef je al aan richting Mac te willen, maar waarom is onduidelijk. Gezien je budget nogal twijfelachtig is, lijkt mij dat je beter een goedkoop alternatief kan zoeken. Dat proberen meer mensen hier aan te geven en ook waarom. Zo kunnen die gewoon alles wat jij ervan verwacht en is het veiliger in een studieomgeving, gezien software. Tenzij de opleiding natuurlijk zelf een Mac adviseert. Dat lijkt echter niet het geval.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:33:
Nee, ik wou ook om te horen welke ervaringen hebben jullie met macbook air, pro of gewoon windows laptop
Al met al stuur jij de keuze in jouw richting (Mac Book Air) en alle andere adviezen reageer je niet of nauwelijks op. Vandaar mijn reactie. Wat je kiest moet je verder helemaal zelf weten en vooral doen waar jij gelukkig mee bent. Maar probeer dan niet voorbij te lopen aan goede adviezen en alleen maar eruit te pakken wat jij graag wil lezen.
En, wat mij betreft, bedenk nog eens of een Mac wel in je budget past en of dit alle dingen die je er voor opzij moet zetten waard is.
Wat is er heftig aan? dat ontgaat mij even. Weet je zeker dat jij niet overgevoelig bent? Ik lees alleen dat iemand die er moeite voor doet om een TS te bouwen geen advies krijgt en iemand die maar wat de ruimte in slingert wel. Dus ik zou mij ook afvragen wat Tweakers nu wil en eigenlijk nog inhoud. Misschien hier niet de plaats voor, maar dat is wat anders dan heftig.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:53:
@Leoon. Ik ben het met je eens dat ze d'r beter aan doet een SSD d'r in te prikken (plus mogelijk te kijken naar het geheugen en te upgraden naar Windows 10). Ik vind je reactie alleen nogal heftig.
Si vis pacem, para bellum
Verwijderd
Mijn Surface Pro 4 werkt prima!Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:33:
Dit:Ex Nunc schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:59:
[...]
Wat is er heftig aan? dat ontgaat mij even. Weet je zeker dat jij niet overgevoelig bent? Ik lees alleen dat iemand die er moeite voor doet om een TS te bouwen geen advies krijgt en iemand die maar wat de ruimte in slingert wel. Dus ik zou mij ook afvragen wat Tweakers nu wil en eigenlijk nog inhoud. Misschien hier niet de plaats voor, maar dat is wat anders dan heftig.
Dat vind ik persoonlijk niet echt netjes. Maar goed, we dwalen af.Leoon. schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:36:
Oh nee toch niet, maar wel zeker weer die verdomde conspicious consumption. Zo blijkt maar weer dat de lagere inkomens het meeste % van hun inkomen uitgeven aan producten om 'status'. Laptop zonder appeltje voldoet niet?
Draai je software specifiek voor je studie? Anyhow, een opleiding waar 99% van de overige studenten/docenten een Windows machine gebruikt. Jij wellicht een hulp nodig hebt van een van die mede studenten of docenten.. Is het verstandig om af te wijken van wat de overige studenten / docenten gebruiken?
Daarom zou ik een Windows apparaat kiezen. Het blijft jouw keuze, heb jij er vertrouwen in dat je zelf uit kan vogelen hoe alles met een MAC werkt. Kies een MAC.
Daarom zou ik een Windows apparaat kiezen. Het blijft jouw keuze, heb jij er vertrouwen in dat je zelf uit kan vogelen hoe alles met een MAC werkt. Kies een MAC.
Tja, ik zou persoonlijk voor Coolblue gaan. Daar heb je echt fantastische service!Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:31:
TweakTweet Ik ga het gewoon doen, maar ik weet nog niet wanneer en welke winkel
Ik kan het me wel voorstellen hoor, maar gezien het feit dat Apple laptops best duur zijn vind ik het toch opmerkelijk. Mijn eigen laptop is inmiddels al 5 jaar oud. De enige redenen die ik heb om hem te vervangen is het formaat, het gewicht, de accuduur, de kwaliteit van het scherm en het feit dat het een straaljager is in vergelijking tot al die andere laptops. Dat klinkt als best veel, maar hij doet het nog en tot die tijd hoef ik m niet te vervangen.Wouter Lucassen schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:58:
[...]
Je kan het verbazingwekkend vinden, maar zelfs een air heeft allure voor mensen die een volle dag op één accu willen doen. Lang niet iedereen heeft “last” van de lage resolutie en TN eigenschappen van het paneel. Toegegeven, jij en ik zien het, maar het zou je verbazen hoeveel mensen het geen enkele moer kan schelen dat jouw paneel een prachtig High-RES IPS paneel heeft met een full sRGB coverage. Wat overblijft is een solide gebouwde machine met een zeer lange accuduur. Dat jij niet kan begrijpen dat voor sommige mensen de air nog steeds een prima product is geeft eerder een gebrek aan inlevingsvermogen aan. Niet iedereen wil nog eens 500/600 neertellen voor de duurdere pro, en sommige mensen zijn nu eenmaal verknocht aan Os (X). Dit komt trouwens van iemand die gewoon Windows 10 op zijn laptop heeft staan
Wat is handiger I5 of I7? Is het handiger om Office 365 Personal - Jaarabonnement of Office 2016 Mac voor Thuisgebruik en Studenten?
Je moet er ook aan denken: als ik mijn laptop laat vallen, heb ik dan geld om hem te vervangen? Een Apple is zeker mooi - maar ook zonde als die na een maand of wat uit je handen valt en stuk raakt.
We helpen je graag maar je mag echt wel zelf wat meer moeite doen bij bepaalde vragen. Google 'MacBook Air verzekering' en je krijgt echt honderden resultaten.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Je kan gewoon office krijgen voor studenten. Daar zijn websites voor, zowel MBO als HBO wordt er geleverd.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:00:
Wat is handiger I5 of I7? Is het handiger om Office 365 Personal - Jaarabonnement of Office 2016 Mac voor Thuisgebruik en Studenten?
@dewil1990 nee voor een financiële opleiding hoef je geen Macbook te hebben, volgens mij gebruik je daar amper laptops voor.
Verder, mensen dit is een meisje die gewoon graag een Apple wilt. Je hoort het wel vaker als je een Windows aanraad dat ze dan toch een Apple willen, waarom? Apple. Als je dan aangeeft dat een SSD in hun oude laptop wonderen doet, dan is het toch ja maar Apple is wel heel mooi en werkt zo goed. Dat praat je bijna niet meer uit iemand zijn hoofd. Hoeft natuurlijk ook niet, iemand zijn goed recht om een Apple te kopen.
Zoals eerder al is aangegeven een SSD en een nieuwe accu is voldoende voor je eisen, als je echt een Apple wilt dan moet je hem kopen.
i5 is voor wat je wil waarschijnlijk ruim voldoende maar waarom wil je een nieuwe laptop?Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:00:
Upgrade gewoon je huidige (SSD, nieuwe accu, misschien extra geheugen) en heb er nog 3+ jaar plezier van.
Veel goedkoper.
Ik vind mijn huidige laptop onhandig om mee te nemen, want het is te zwaar en te groot om in mijn tas te stoppen.
I5 is voor jouw gebruik ruim voldoende! Office 365 Personal - Jaarabonnement is een abonnement. Je moet dus elk jaar weer betalen. Office 2016 Mac voor Thuisgebruik en Studenten is een licentie, Dit schaf je aan en dan hoef je maar 1 keer te betalen.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:00:
Ik ga dan Office 2016 Mac voor Thuisgebruik en Studenten aan te schaffen, want ik wil niet elke jaar opnieuw betalenluckremers schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:44:
[...]
I5 is voor jouw gebruik ruim voldoende! Office 365 Personal - Jaarabonnement is een abonnement. Je moet dus elk jaar weer betalen. Office 2016 Mac voor Thuisgebruik en Studenten is een licentie, Dit schaf je aan en dan hoef je maar 1 keer te betalen.
Klopt, maar het is deels ook iets wat ze niet kopen kan (sinds twee jaar en op dit moment nog steeds niet). Die aankoop is niet slim, tenzij er verwacht wordt dat wanneer er een rekening komt (ziektekosten, iets rondom het huis, kostgeld of welke andere reden dan ook), dat de maatschappij daar voor opdraait?0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Verder, mensen dit is een meisje die gewoon graag een Apple wilt. Je hoort het wel vaker als je een Windows aanraad dat ze dan toch een Apple willen, waarom? Apple. Als je dan aangeeft dat een SSD in hun oude laptop wonderen doet, dan is het toch ja maar Apple is wel heel mooi en werkt zo goed. Dat praat je bijna niet meer uit iemand zijn hoofd. Hoeft natuurlijk ook niet, iemand zijn goed recht om een Apple te kopen.
Zoals eerder al is aangegeven een SSD en een nieuwe accu is voldoende voor je eisen, als je echt een Apple wilt dan moet je hem kopen.
Waarom zou TS het niet kunnen kopen! ze geeft zelf aan een budget te hebben van maximaal €1500.Leoon. schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:13:
[...]
Klopt, maar het is deels ook iets wat ze niet kopen kan (sinds twee jaar en op dit moment nog steeds niet).
Echt waar ja?luckremers schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:19:
[...]
Waarom zou TS het niet kunnen kopen! ze geeft zelf aan een budget te hebben van maximaal €1500.
Om trouwens nog maar te zwijgen over prijsdiscriminatie dat het uit maakt met wat voor besturingssysteem je bepaalde websites benaderd wat voor prijs je te zien krijgt.Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:18:
Ik hoop dat mijn huidige laptop niet stuk gaat voor de voorjaarsvakantie, want ik heb nog niet genoeg geld voor een macbook of een windows laptop
Waar haal je dat vandaan?Leoon. schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:13:
[...]
Klopt, maar het is deels ook iets wat ze niet kopen kan (sinds twee jaar en op dit moment nog steeds niet). Die aankoop is niet slim, tenzij er verwacht wordt dat wanneer er een rekening komt (ziektekosten, iets rondom het huis, kostgeld of welke andere reden dan ook), dat de maatschappij daar voor opdraait?
Er staat dat ze van haar ouders 2 jaar geleden geen Mac mocht kopen, maar ook dat er nú een budget is van €500 - €1500
Ik vraag me werkelijk af waar je de wijsheid vandaan haalt dat de maatschappij op draait voor de kosten van haar notebook.
Waarom lees je zo slecht? Zoals in onderstaande quote geeft ze duidelijk aan dat ze het geld niet heeft.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:25:
[...]
Waar haal je dat vandaan?
Er staat dat ze van haar ouders 2 jaar geleden geen Mac mocht kopen, maar ook dat er nú een budget is van €500 - €1500
Ik vraag me werkelijk af waar je de wijsheid vandaan haalt dat de maatschappij op draait voor de kosten van haar notebook.
Als ze het geld uiteindelijk heeft en ze geeft het allemaal uit aan die 'notebook'. Dan is er niks meer over toch? Kijk en dan, als er dan een rekening komt. Wat dan? Precies.Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:18:
Ik hoop dat mijn huidige laptop niet stuk gaat voor de voorjaarsvakantie, want ik heb nog niet genoeg geld voor een macbook of een windows laptop
Hmm. Dat heb ik inderdaad niet gelezen. My badd.Leoon. schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:28:
[...]
Waarom lees je zo slecht? Zoals in onderstaande quote geeft ze duidelijk aan dat ze het geld niet heeft.
Nee, dan is het inderdaad absoluut niet handig om nu een MacBook te kopen. Is de investering in een nieuwe batterij van een paar tientjes en een SSD van hetzelfde bedrag by far het beste.
Ik vrees dat d'r ouders dan kunnen bijspringen.[...]
Als ze het geld uiteindelijk heeft en ze geeft het allemaal uit aan die 'notebook'. Dan is er niks meer over toch? Kijk en dan, als er dan een rekening komt. Wat dan? Precies.
Als ik het alle geld bij elkaar heb dan koop ik de Macbook Air
Mijn ouders gaan ook deel betalen
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2018 15:49 ]
Het kind is een MBO student. Waarschijnlijk gaan papa en mama in dat geval van een ziekte betalen papa en mama denk ik wel voor haar. Het gaat hier over een laptopadvies, geen levensadvies. Ook al is het hier 100x aangehaald dat het niet nodig is om zo'n duur ding te kopen als je daarna geen budget meer overhoud.Leoon. schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:28:
[...]
Waarom lees je zo slecht? Zoals in onderstaande quote geeft ze duidelijk aan dat ze het geld niet heeft.
[...]
Als ze het geld uiteindelijk heeft en ze geeft het allemaal uit aan die 'notebook'. Dan is er niks meer over toch? Kijk en dan, als er dan een rekening komt. Wat dan? Precies.
Een HP Stream 14 lijkt me prima voor jouw doel, is superlicht, gaat 10 uur mee op één acculading en kost minder dan € 300,-. Gebruik hem al een paar jaar om in de trein te werken. Zou hem zo weer kopen.
Ok.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:48:
Als ik het alle geld bij elkaar heb dan koop ik de Macbook Air
Je ouders weten ook dat zo'n MacBook heftig overkill is voor hetgeen jij er mee doet en dat je huidige laptop prima te fixen is met misschien €100 aan investering?
Het is jouw geld, jouw investering, jouw ouders. Dus doe vooral je ding. Maar ik snap niet heel goed waarom je hier vraagt naar onze input, terwijl je allang je keuze gemaakt lijkt te hebben dat je die MacBook wil.
Met zo'n MacBook zou ik overigens nog voor iets anders bang zijn: Jatten.
Een oude klunky laptop is niet zo jatgevoelig en áls 'ie al gejat word, heb je voor weinig geld een nieuwe 2e hands via Marktplaats of V&A. Een MacBook is extreem gewild. Even los van de verzekering, hoe blij word je er van als iemand doodleuk die MacBook uit je handen grist en d'r mee vandoor gaat? Weg €1500. (En als je niet hebt gezorgd voor backups, wat je hoe dan ook moet doen, weg schoolwerk.)
@ topicstarter
Is de software die je gebruikt op school allemaal beschikbaar voor de Mac? Zijn er medestudenten die ook een macbook hebben? Zo ja, misschien even vragen hoe hen dat bevalt.
Ik vraag dit want je bent aan t studeren voor medewerker financiële administratie en alle mensen in de fin admin die ik ken gebruiken allemaal specifieke software die alleen geschikt is voor windows.
Is de software die je gebruikt op school allemaal beschikbaar voor de Mac? Zijn er medestudenten die ook een macbook hebben? Zo ja, misschien even vragen hoe hen dat bevalt.
Ik vraag dit want je bent aan t studeren voor medewerker financiële administratie en alle mensen in de fin admin die ik ken gebruiken allemaal specifieke software die alleen geschikt is voor windows.
Something something
@SeenD Hmm. Goeie.
Ik denk dat TS daar helemaal niet aan heeft gedacht...
@Verwijderd Je zou misschien ook eens tweedehands kunnen kijken. Voor minder dan de nieuwprijs van een MBA heb je een iets oudere Macbook Pro die gewoon veel meer biedt dan de MBA.
Voorbeeldje V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB
De Macbook Air is natuurlijk ook tweedehands te krijgen (al raadt ik hem nog steeds af
), bijvoorbeeld: V&A aangeboden: Apple MacBook Air 2014 13,3" 4GB, 256GB
Voorbeeldje V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB
De Macbook Air is natuurlijk ook tweedehands te krijgen (al raadt ik hem nog steeds af
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Verwijderd
Het ziet er naar uit dat je persé een Macbook wilt. Koop die dan. En laat het ons weten of deze bevalt. Je vraagd niet om goede raad maar om een bevestiging van wat jij wilt. Nou, ga je gang!
Wat ik van iedereen mis, is het(numeriek) toetsenbord!!!
Als je een financiële opleiding doet ben je hoogstwaarschijnlijk veel met getallen bezig?
Zou het dan niet handig zijn om in ieder geval een laptop te nemen met een numeriek gedeelte in het toetsenbord? Niets is zo vervelend/traag als bovenin naar de cijfertjes moet zoeken.
Als je een financiële opleiding doet ben je hoogstwaarschijnlijk veel met getallen bezig?
Zou het dan niet handig zijn om in ieder geval een laptop te nemen met een numeriek gedeelte in het toetsenbord? Niets is zo vervelend/traag als bovenin naar de cijfertjes moet zoeken.
USB nummeriek toetsenbordje d'r aan hangen. Zit het meteen op de juiste plek.nl0jdb schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:14:
Wat ik van iedereen mis, is het(numeriek) toetsenbord!!!
Ik heb wel eens op een laptop gewerkt met nummeriek deel maar persoonlijk vind ik dat extreem vervelend werken. Je vingers staan precies het nummeriek gedeelte te ver naar links als je normaal typt.
Maar goed, nummeriek block is inderdaad wel een goede tip daar iig voor te zorgen.
Misschien even een hele gekke gedachten tussendoor, maar waarom geen Chromebook? Voldoet aan al haar eisen, is een fractie van de prijs en geen gedoe met verzekering (gaat ie stuk, koop je een nieuwe ben je nog steeds goedkoper uit dan een Macbook
). Zoals vermeld wordt alles online gedaan, dus ik neem aan dat een browser voldoende is.
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Staat niet meer in de TS maar als ik het me goed herinner wilde OP er ook films mee kijken. Als het Netflix/streaming is kan dat prima via een Chromebook, maar anders zal er wat opslag nodig zijn, wat vaak weinig aanwezig is in een Chromebook.amas schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:45:
Misschien even een hele gekke gedachten tussendoor, maar waarom geen Chromebook? Voldoet aan al haar eisen, is een fractie van de prijs en geen gedoe met verzekering (gaat ie stuk, koop je een nieuwe ben je nog steeds goedkoper uit dan een Macbook). Zoals vermeld wordt alles online gedaan, dus ik neem aan dat een browser voldoende is.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er een financiële opleiding bestaat waar je alleen met de browser op een computer moet werken. Je gaat volgens mij toch op zen minst ook excel moeten gebruiken...
Ik zou toch nog maar eens informeren 😉
Ik zou toch nog maar eens informeren 😉