aex351 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 01:01:
Een Apple laptop is zonde van het geld. Want de toegevoegde waarde is, tenzij je een grafische ontwerper bent, echt nul, en zelfs dit is volgens mij nu achterhaald. En je zal meer bezig zijn om dingen op te lossen of manieren moeten vinden om hele basale dingen gedaan te krijgen die je op een Windows 10 laptop gewoon makkelijk kan doen.
Je hebt nog nooit met een Mac gewerkt of wel?

Of lang geleden voor het laatst.
Wat je nu zegt is meer van toepassing op Linux dan op MacOS, zeker de grotere namen ontwikkelen hun software ook voor Mac. Het zijn veelal de obscuurdere/kleinere zaken die wellicht niet draaien (hoewel vaak wel onder wine, maar laat ik dat even onder "manieren vinden" scharen), maar dat zie je niet al te vaak bij studies. En steeds meer zaken zoals management tools/administratie wordt allemaal online in "de cloud" gepropt dus daar maakt het ook weinig meer uit... Voor een studie IT-beheer en dergelijken is een Mac of een linux-bak zelfs veel en *veel* prettiger en handiger dan een Windows-machine if you ask me... Opdrachtjes voor een Windows-cursus draai je dan toch liever in VM's dus wat dat betreft maakt dat gedeelte ook niets uit en heb je ook alle administrative tools beschikbaar via die weg.
Of je gebruikt bootcamp, whatever. Je kan ook gewoon Windows draaien op een Mac als je wil...
Een Apple laptop kan dan juist lekker gebruiksvriendelijk en snel zijn, en gezien de waardevastheid van die producten zijn ze onder de streep vaak even duur of nog goedkoper dan een tegenhanger die heel rap in waarde keldert. 5 jaar oude macbooks zie je nog voor +/- €600 verkocht worden (afhankelijk van de specs voor nog meer) terwijl er destijds wellicht €1100 voor is neergeteld. Ik kan je wel vertellen dat m'n Samsung ultrabook van €899 destijds nu 5 jaar later misschien €100 oplevert als ik mazzel heb.

In onderdelen verkopen levert waarschijnlijk nog meer op... Kosten: €899 - €100 = €799. Die macbook? €1100 - €600 = €500; en dat met vergelijkbare/betere specs en zeer superieure bouwkwaliteit. (Blok aluminium vs stuk plastic)
Simpele afweging imho, de Mac heeft dan uitgesmeerd minder geld gekost... Al ga je er Windows op draaien, hehe.
Ik kan me zo 1,2,3 niets bedenken dat ik wel op Windows had maar nu niet op MacOS heb; al was het even grote treurnis dat ik MSPaint niet meer had.

Om maar wat dingen te noemen: Office, Spotify, Firefox/Chrome, VLC Player, VNC Viewer, WireShark, Skype, WhatsApp, VMWare, IRC Client, TomTom MyDrive, Photoshop, FileZilla, DropBox, AutoCAD... etc. etc. (Kan nog wel ff doorgaan, you get the idea.

) Allemaal beschikbaar. Nu ik eraan denk schiet me wel iets te binnen: Notepad++. Maar Sublime is een waardige vervanger.

Maar als voordeel werkt server/netwerk beheer en dergelijken voor mij juist fijner via MacOS dan op Windows.
Dus wat dat betreft... Ja, van Windows naar MacOS gaan is even een stapje en je zal een leercurve hebben. Maar de meeste software die veel mensen gebruiken is ook prima op Mac te vinden. De prijs is ook dankzij de waardevastheid ook helemaal zo slecht nog niet. Ja het is veel upfront, maar dan heb je wel goede hardware die jarenlang ondersteund blijft en veelal prima blijft werken. Met goede bouwkwaliteit.
Als je het budget ervoor hebt, dan is een MBP zeker wel een fijn apparaat en hoef je niet bang te zijn dat het niet doet wat je wilt of software niet kan draaien; en dan is er altijd nog bootcamp (gewoon Windows op je mac draaien, zit standaard ingebouwd...) of een product als VMWare als je 't liever virtueel hebt.
Dat "MacOS is niet makkelijk te gebruiken" vind ik persoonlijk dan ook een onzin argument. Het is alleen niet makkelijk in het begin omdat je dan nog niet weet hoe het werkt. Maar met die manier van denken kan je ook zeggen dat Windows super moeilijk in gebruik is voor Mac-gebruikers die naar Windows willen overstappen. Onzin, het is gewoon wennen en opnieuw leren waar dingen staan; als je dat eenmaal gedaan hebt (wat meestal best vlug gaat) doet het echt niet onder qua gebruiksgemak. Ik vind persoonlijk MacOS juist een stuk gebruiksvriendelijker dan Windows, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Als een Mac je voorkeur heeft, je hebt het geld en je vindt het niet erg om even te moeten wennen aan het besturingssysteem: dan is er geen directe reden om het niet te doen als student; zeker omdat zelfs als je opleiding iets heeft wat echt onder Windows moet en zal draaien: dan bootcamp je, problem solved.
Natuurlijk is een Windows systeem over het algemeen (uitzonderingen daargelaten, er zijn ook prijzige Windows ultrabooks. (Eg: Dell XPS series bijvoorbeeld)) goedkoper te krijgen, en als je geld wilt besparen dan is het zeker een makkelijke keuze om een midrange laptop met Windows te pakken. Maar als je het budget hebt en je wilt het graag hebben: dan zie ik er, ook voor de studie, weinig tot niets op tegen om dan te kopen wat je wilt hebben: een Macbook Pro.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)