SomerenV schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:30:
[...]
En dan kun je denken, wat voor egoïstische lul ben jij wel niet? En mijn reden waarom ik er niks om geef is heel simpel. Als ik, of wie dan ook, bij alles wat we zeggen, ons af moeten vragen of iets wel of niet beledigend of kwetsend kan zijn, dan kunnen we net zo goed niks meer zeggen.
Volgens mij ben je dan een egoïstische lul die niet helemaal goed logisch kan redeneren. Je gebruikt namelijk een prachtige hellend vlak redenering: als je een beetje rekening moet gaan houden met of je iemand beledigt, dan kun je net zo goed niets meer zeggen. Als je dat echt gelooft, en echt niet wil nadenken over de gevolgen van je uitspraken, dan is het misschien inderdaad beter dat je helemaal niets meer zegt
Scherp aangezet, maar ik bedoel ermee dat je daden en uitspraken wel degelijk gevolgen hebben, die jij niet altijd direct hoeft te zien. Daarom moet je goed nadenken voordat je dingen zegt. Niet alleen omdat je mogelijk een ander kunt kwetsen, maar ook omdat het bijvoorbeeld stereotypen kan bevestigen, of inderdaad gewoon onsmakelijk of ongepast is. Leuk dat iets in jouw hoofd grappig is, maar probeer je even te beseffen of het voor iedere toehoorder ook grappig is, en maak dán pas het grapje, als je tot de conclusie bent gekomen dat het inderdaad leuk is. Vergt iets meer moeite, maar ik garandeer je dat er op lange termijn minder onzin uit je mond komt.
Mensen moeten wat minder snel roepen dat ze beledigd of gekwetst zijn. Haal gewoon je schouders op en loop door als je een grap niks vindt. Niet alles moet in jouw wereldbeeld te passen en niet iedereen moet naar jouw pijpen dansen.
En dat bepaal jij wel even? In de ene zin zeg je 'niet iedereen moet naar jouw pijpen dansen', maar in de andere zin geef je zelf wel even aan dat jij mag bepalen wanneer iemand gekwetst is, namelijk in ieder geval niet als je een grap niet leuk vindt.
En als mijn kind gepest zou worden (niet dat ik een kind heb) dan is dat ook weer heel anders dan niet tegen een grapje kunnen.
Ah, dus hier mag je wel gekwetst zijn door een grap. Want de pester ziet het altijd maar 'als een grapje'. Is toch humor? Lekker dikke kinderen belachelijk maken, ze weten dat we het als humor bedoelen en moeten zich niet zo gekwetst voelen, en anders moeten ze maar een dikker schild kweken (har-har).
Stel ik ben in een gezelschap en daarbij zit een persoon met overgewicht (heb het zelf ook overigens) en we bestellen eten en ik maak een grap die overgewicht + eten combineert. Iedereen lachen, lekker gezellig.
Iedereen lachen? Ook die persoon die al een vijfde afvalpoging heeft gedaan en het toch niet lukt? Ja, het is sociaal wenselijk gedrag dat die persoon meelacht en die doet dat dan dus ook, maar misschien voelt hij of zij zich van binnen wel gewoon diep ongelukkig over zijn gewicht en heb jij dat nog even doodleuk bevestigd. Kortom, je weet het niet en je kunt niet in het hoofd van die persoon kijken. Daarom moet je dat soort grapjes dus niet maken. En als jij dan denkt dat je daardoor niets meer mag zeggen, dan sla je de plank mis. Je moet gewoon nadenken voordat je iets zegt. Hoewel je in je eerste post wel aangaf dat te doen, blijkt dat dus niet zo te zijn..
Moet ik mij dan schamen voor de opmerking die ik die avond heb gemaakt? Of had ik er niks aan kunnen doen?
Los van of die persoon zichzelf nu iets aandoet, ja, je moet je schamen voor die opmerking. En ja, je had er dus iets aan kunnen doen. Tenzij je een stoornis hebt waarbij je compulsief alles zegt wat er in je opkomt, maar dan moet je misschien hulp gaan zoeken buiten dit forum

En mocht er bijvoorbeeld een homo tussen zitten dan ga ik niet de hele avond homo-gerelateerde grappen maken.
Met die zin zijn al zo veel dingen mis... Je weet ten eerste heus niet altijd zeker of er iemand met homoseksuele gevoelens in jouw gezelschap zit ook al denk je dat wel te weten, en ten tweede geef je aan dat je dit dus niet de hele avond zult doen. Bedoel je daarmee dat je er dus wel enkele zult maken? Of eentje? Want dat is er namelijk ook al een teveel en het getuigt er volgens mij gewoon van dat je geen mensen kent die zelf met de problemen te maken hebben gehad van de onzekerheid over je seksualiteit, het uit de kast komen, en dat als bijzonder vervelend hebben moeten ervaren. Maar maak jij maar lekker je grapje over, want het is humor en er mag niemand gekwetst zijn, en als men dat toch is, dan is dat hun eigen probleem.
Als ik merk dat opmerkingen van mij niet in goede aarde vallen dan hou ik er snel genoeg mee op. Maar ik ga nooit uit van 'mogelijk kan dit kwetsend zijn voor iemand hier'.
Het zou je sieren om dat vooraf te bedenken, en niet achteraf als je het merkt aan iemand. Want dat betekent dat je die grens dus al ruimschoots over bent gegaan.
Motto: denk dus wél na voordat je dingen zegt omdat je uitspraken gevolgen kunnen hebben die jij niet altijd zult zien of kennen.