Bedraad mesh-netwerk; heeft dat zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 22:45
Mijn ouders zijn onlangs verhuisd naar een groter, nieuwbouwhuis (paar jaar oud). Kortom: nergens draadloos bereik. Inmiddels heb ik twee extra access points neergezet, maar zelfs nu is het bereik niet overal fantastisch. De eetkamer is later aangebouwd en er zit dus een flinke buitenmuur tussen de router(s) deze ruimte.

Gelukkig hebben de vorige eigenaren overal netwerkkabels aangelegd. Elke ruimte heeft een netwerkaansluiting, sommige zelfs twee. (tip: altijd twee kabels aanleggen graag, televisie heeft apart VLAN nodig!).

Nu zie ik diverse mesh-routers verschijnen, waarbij je de access points zowel draadloos als bedraad kunt aansluiten. Nu m'n ouders in de gelukkige omstandigheden verkeren dat er overal kabels hebben liggen, is draadloos aansluiten dus niet nodig. Deze review productreview: Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack review door ceesietopc legt duidelijk uit dat de werking van dat apparaat een black box is.

Mijn aanname dat een bedraad mesh-netwerk geen zin heeft, kan ik daarom niet toetsen. Daarom de simpele vraag biedt een bedraad mesh-netwerk meerwaarde ten opzichte van meerdere access op hetzelfde SSID?

Beste antwoord (via StephanVierkant op 12-01-2018 14:52)

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bedraad mesh bestaat niet. Dan heb je gewoon accesspoints.
Dat heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

De kenmerken van een Mesh-Netwerk is dat ze lerend zijn en draadloos. de mesh-AP's maken van elkaars netwerk gebruik om naar de router te komen. Een beetje zoals een repeater maar dan een stuk slimmer. Mocht het optimale pad niet beschikbaar zijn wordt er een nieuw pad berekend. (Moeten er wel meer dan 1 Mesh-AP's binnen het bereik van het hoofd-AP zijn natuurlijk.

Maar goed, terug naar bedraad. Goed idee.. houd er wel rekening mee dat je ze instelt in niet conflicterende kanalen, anders gaan ze elkaar in de weg zitten.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Alleen vanwege de extra kosten al zou ik gewoon normale accespoints in de kamers plaatsen. Er zit toch al overal een aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 14:47
Kijk eens naar Ubiquiti UniFi. Dan heb je nette roaming. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit dan met een Mesh systeem. Opzetten is niet heel lastig en er is een groot Ubiquiti topic waar je vragen kunt stellen.

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2

[ Voor 15% gewijzigd door m3gA op 12-01-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
Een bedraad meshnetwerk is een netwerk van reguliere APs met een marketingsausje.

Ik zou ver weg blijven van al die cloud-ellende en mesh-marketinghype en doen wat bovenstaande poster zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:32

Umbrah

The Incredible MapMan

m3gA schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:58:
Kijk eens naar Ubiquiti UniFi. Dan heb je nette roaming. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit dan met een Mesh systeem. Opzetten is niet heel lastig en er is een groot Ubiquiti topic waar je vragen kunt stellen.

100% mee eens. Het is vrij begrijpbaar, zeker als je 5GHz wilt gebruiken (en dat wil je!), dat je meer AP's nodig hebt om een groot gebied van dekking te voorzien, en de hoogte in gaat wifi eigenlijk ook niet. Roaming is dan wel zo netjes. Mesh netten hebben als nadeel dat ze de bandbreedte feitelijk verdubbelen door ontvangst/zenden tegelijk uit te voeren, en zijn dus niet heel efficiënt. Zoals je zelf al aangeeft heeft een kabel áltijd meer bandbreedte. In het land waarin je je WiFi roamed, is een bekabeld net dus een mooie backbone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klopt een 5 pack unify lite van Ubiquity eventueel met een compatible POE switch dan heb je echt alleen nog maar een ethernet aansluiting nodig in de kamers. En deze hoeven niet aan plafond.
Kies vooral geen long range in dit geval, want dan gaan ze vooral elkaar verstoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Frogmen op 12-01-2018 10:05 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nu zie ik diverse mesh-routers verschijnen, waarbij je de access points zowel draadloos als bedraad kunt aansluiten.
Voor zowel 'mesh' als een traditioneel LAN netwerk geldt dat er drie belangrijke verbindingen zijn, waarvan de nauwste bottleneck de snelheid van je verbinding bepaald.

1) Lokale verbinding. Client naar het access point waar het mee verbonden is.

2) Backhaul van het access-point naar de router met internetverbinding

3) WAN-snelheid. De topsnelheid van je internetverbinding.

Dit gaat om 2. In principe neem je met kabels de bottlenecks weg voor de onderlinge verbinding.

Het enige verschil tussen traditioneel en mesh, is dat bij mesh de apparaten in theorie hun eigen pad door het netwerk bepalen, terwijl bij "traditioneel", dat non-dynamisch gaat, namelijk op basis van de door jou bepaalde topologie.

In de praktijk zijn veel 'mesh' netwerken overigens niet eens echt 'mesh', maar (Netgear Orbi bvb.) hebben ze simpelweg een voorgeprogrammeerde topologie, maar goed.

In theorie berekent een mesh constant welke route het snelste is. Door het aansluiten met kabels maak je die mogelijke route sneller. Heeft het zin? Ja.

Is het goedkoper om een 'dommer ' netwerk te hebben, waarbij je zelf de topologie bepaalt. Ja.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online

De kenmerken van een Mesh-Netwerk is dat ze lerend zijn en draadloos. de mesh-AP's maken van elkaars netwerk gebruik om naar de router te komen. Een beetje zoals een repeater maar dan een stuk slimmer. Mocht het optimale pad niet beschikbaar zijn wordt er een nieuw pad berekend. (Moeten er wel meer dan 1 Mesh-AP's binnen het bereik van het hoofd-AP zijn natuurlijk.

Maar goed, terug naar bedraad. Goed idee.. houd er wel rekening mee dat je ze instelt in niet conflicterende kanalen, anders gaan ze elkaar in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
m3gA schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:58:

Wat is -behalve de kwaliteit- anders dan mijn huidige setup (simpele router, overal goedkoop access pointje van twee tientjes)? Is het gewoon betere apparatuur (bijv. betere antenne) of werkt het ook echt anders? Wat is er 'mesh' aan de UniFi AP AC Mesh?

Nogmaals m'n vraag: biedt een bedraad mesh-netwerk meerwaarde ten opzichte van meerdere access op hetzelfde SSID? Of bestaat zoiets niet? De oplossing die nu wordt voorgesteld klinkt mij als router -> meerdere access points.
ReVolpe schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:35:

Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik werd een beetje op het verkeerde ben gezet door opmerkingen dat je dat mesh-systeem ook bedraad kunt aansluiten. Dat het daarmee geen mesh meer is, past natuurlijk niet binnen het marketingverhaal van de fabrikant.

Ik kan me namelijk voorstellen dat het dichtstbijzijnde access point (althans sterkste signaal, waarmee clients dus gaan connecten, toch?) uiteindelijk niet per se de snelste route is (congestie, slechtere bekabeling, etc.) en dat bepaalde software in het netwerk (router, of samenwerkende access points) dat kan oplossen. Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 46% gewijzigd door StephanVierkant op 12-01-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 14:47
StephanVierkant schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:35:
[...]

Wat is -behalve de kwaliteit- anders dan mijn huidige setup (simpele router, overal goedkoop access pointje van twee tientjes)?

Nogmaals m'n vraag: biedt een bedraad mesh-netwerk meerwaarde ten opzichte van meerdere access op hetzelfde SSID? Of bestaat zoiets niet? De oplossing die nu wordt voorgesteld klinkt mij als router -> meerdere access points.
Het voordeel van de meeste Mesh oplossingen is dat een leek met minimale moeite een redelijk goed netwerk kan neerzetten.
Als je iets handiger bent en de kabels liggen er dan zou ik voor de UniFi oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Altijd bedraad kiezen als het kan.

Mesh is alleen bedoeld voor als dat niet kan of niet zo handig is. (zoals bij veel huishoudens). Want hoeveel mensen willen nu eigenlijk UTP-kabels gaan (laten) trekken.
Je verliest altijd wel wat snelheid door de lucht.

Er zijn goede filmpjes op youtube over de werking van Mesh.

Maar met andere woorden... De bedrade oplossing van je Mesh-Netwerk is wel beter dan de draadloze oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 12-01-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]

Wat is -behalve de kwaliteit- anders dan mijn huidige setup (simpele router, overal goedkoop access pointje van twee tientjes)? Is het gewoon betere apparatuur (bijv. betere antenne) of werkt het ook echt anders? Wat is er 'mesh' aan de UniFi AP AC Mesh?
Een groot voordeel van UniFi is dat zij producten hebben die seamless roaming ondersteunen. Dat is een groot voordeel t.o.v. "goedkope accesspoints van twee tientjes". Daarmee is het namelijk zo dat je client zo lang mogelijk verbonden probeert te blijven met het zelfde AP, ook als je inmiddels verplaatst bent naar een plaats waar een ander AP betere verbinding geeft.
[...]

Ik kan me namelijk voorstellen dat het dichtstbijzijnde access point (althans sterkste signaal, waarmee clients dus gaan connecten, toch?) uiteindelijk niet per se de snelste route is (congestie, slechtere bekabeling, etc.) en dat bepaalde software in het netwerk (router, of samenwerkende access points) dat kan oplossen. Iemand daar ervaring mee?
Bekabeld zal dat wel meevallen, dan zal het dichtstbijzijnde AP altijd de beste zijn (tenzij daar misschien héél veel clients op zitten, maar daar heb je thuis niet zo gauw last van).
Als ze echter draadloos met elkaar zouden verbinden dan zal dit zeker gelden. Een wireless repeater zorgt altijd voor extra latency en (afhankelijk of hij 1 of meerdere radio's heeft) wordt je snelheid gehalveerd of de ether extra vervuild. Draadloze repeaters moet je dus sowieso nooit aan beginnen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bedraad mesh bestaat niet.
Beetje off-topic, maar hoezo niet. Mesh komt als woord juist van "maas", als in "fijnmazig".

Wikipedia: Mesh

Het kenmerk van "mesh"-networking is dat het ad-hoc / non-hierarchisch is. Het gebruikte medium maakt niet zoveel uit. Een voorbeeld is eero. Je kunt eero's onbedraad koppelen en je kunt ook bedrade koppeling aanleggen, het netwerk berekent zelf het optimale pad over de nodes.

Het is wel het meest logische om een draadloos mesh te hebben, omdat daar het ad hoc karakter het beste tot zijn recht komt (met draden zit je al snel aan fixed lokaties vast, dus dan heb je minder voordeel van de ad hoc/non hierachische opties, maar wel alle nadelen).

[ Voor 27% gewijzigd door Keypunchie op 12-01-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Keypunchie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Beetje off-topic, maar hoezo niet. Mesh komt als woord juist van "maas", als in "fijnmazig".
Klopt, maar in deze context heeft het echt wel een andere betekenis gekregen. Het is niet alleen fijnmazig, maar de onderlinge delen staan met elkaar in verbinding. Dat maakt een maas juist zo sterk.

Zo'n mesh netwerk impliceert dat het 'slimmer' is dan Just A Bunch of AP's (vrij naar JBOD). Je kunt je huis vol access points hangen, maar da's geen mesh netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Keypunchie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Je hebt gelijk.
Als je ze echter in deze context bedraad heb je weer een traditionele ster-topologie en geen mesh.
Het medium doet er inderdaad niet toe. Het gaat om de alternatieve paden, een van de kenmerken van zo'n mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
StephanVierkant schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Klopt, maar in deze context heeft het echt wel een andere betekenis gekregen. Het is niet alleen fijnmazig, maar de onderlinge delen staan met elkaar in verbinding. Dat maakt een maas juist zo sterk.

Zo'n mesh netwerk impliceert dat het 'slimmer' is dan Just A Bunch of AP's (vrij naar JBOD). Je kunt je huis vol access points hangen, maar da's geen mesh netwerk.
"Mesh" gaat inderdaad om de onderliggende verbinding (Wireless uplink) dat vervalt inderdaad.
Wat is het verschil met een regulier AP of een "mesh AP" verbonden met een UTP link? Roaming

Een losse AP is ontworpen om zoveel mogelijk bereik te realiseren met 1 apparaat. Een mesh AP gaat er vanuit dat er meerdere apparaten zijn. Daarom heeft een mesh AP een stuk minder bereik en schakelt je client dus eerder over.

Hoe doen ze dat?
* Belangrijkste is dat bij "Mesh AP's" de lagere link rates uitgeschakeld worden. Hierdoor disconnect een client eerder. Een unifi AP heeft standaard ook de lagere linkrates uitstaan, hierdoor gaat roaming ook lekkerder bij meerdere unifi AP's. Dit heeft niets met fast roaming te maken (dat maakt het daadwerkelijke roamen alleen sneller, niet OF die moet roamen)
* Verder ondersteunen "Mesh" ap's vaak 802.11krv die ondersteuning bieden bij het roamen.

In jouw geval zou ik gewoon voor meerdere unifi AP's gaan. Deze zullen qua roaming het een stuk beter doen dan bv een aantal Asus accesspoints.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17
Toevoegend op wat @mcDavid aangeeft, De Ubiquiti spullen als je te ver weg bent van dat punt, dan schopt dat systeem de client eraf zodat die wel verbinding moet maken met de snellere die in de buurt zit.

Heb dit zelf thuis met nog voorlopig de oude oplossing van 2 wifi routers bedraad waarvan 1 als AP dat op zolder mijn telefoon nog verbinding houdt met die van beneden en andersom omdat je dan toch net genoeg verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Arunia schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:49:
Toevoegend op wat @mcDavid aangeeft, De Ubiquiti spullen als je te ver weg bent van dat punt, dan schopt dat systeem de client eraf zodat die wel verbinding moet maken met de snellere die in de buurt zit.

Heb dit zelf thuis met nog voorlopig de oude oplossing van 2 wifi routers bedraad waarvan 1 als AP dat op zolder mijn telefoon nog verbinding houdt met die van beneden en andersom omdat je dan toch net genoeg verbinding hebt.
Om precies te zijn, de client wordt er niet afgeschopt (tenzij je minrssi aan hebt staan wat sterk af te raden is) maar de client zelf kan simpelweg geen verbinding maken omdat voor de minimale aangeboden linkrate het bereik van te lage kwaliteit is. Daarom wisselt die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik heb hier een Mikrotik, Ubiquiti en een Cisco 1142N hangen. En zonder controller natuurlijk. En geen problemen met de clients.

Je moet gewoon met de vermogens spelen, en juist instellen. Je zorgt er dus voor dat de vermogens juist LAAG zijn, en dat de AP van de eerste verdieping zó sterkt is, dat hij net zo sterk op de begane grond terecht komt. Dan gaat dat niet goed werken. Dan wordt jouw telefoon / laptop ook kierewiet van waar hij nou een verbinding mee moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:37:
Ik heb hier een Mikrotik, Ubiquiti en een Cisco 1142N hangen. En zonder controller natuurlijk. En geen problemen met de clients.

Je moet gewoon met de vermogens spelen, en juist instellen. Je zorgt er dus voor dat de vermogens juist LAAG zijn, en dat de AP van de eerste verdieping zó sterkt is, dat hij net zo sterk op de begane grond terecht komt. Dan gaat dat niet goed werken. Dan wordt jouw telefoon / laptop ook kierewiet van waar hij nou een verbinding mee moet maken.
Positionering is key maar ipv puur vermogen (signal) moet je met link rates spelen (signal&noise)

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-AiznFjcwdOM/VPQp332IjgI/AAAAAAAAAVc/26oVecjBbkk/s1600/Min%2BBasic%2BRate%2B6mbps.png
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-r_QL4QNpBX8/VPQp9yEw5pI/AAAAAAAAAVk/kSHnCliMP5g/s1600/Min%2BBasic%2BRate%2B24mbps.png

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laurens0619 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:40:
[...]

Positionering is key maar ipv puur vermogen (signal) moet je met link rates spelen (signal&noise)
Link rates hebben niets te maken met signal en noise. Noise (ruis) komt van overal (lees: buren, magnetron, video camera etc....).

Dáárom een goede site survey doen (met de juiste apparatuur!), en dan zie je hoe het spectrum is ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:42:
[...]

Link rates hebben niets te maken met signal en noise. Noise (ruis) komt van overal (lees: buren, magnetron, video camera etc....).

Dáárom een goede site survey doen (met de juiste apparatuur!), en dan zie je hoe het spectrum is ingedeeld.
Het heeft er alles mee te maken:) http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html

Verder helemaal eens mbt je sitesurvey

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2018 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:42:
[...]

Link rates hebben niets te maken met signal en noise.
8)7

Waarom kiest een WiFi station de ene keer een hoge link rate en de andere keer een lage? Omdat het een algoritme heeft om te bepalen wat de maximaal haalbare link rate is (met acceptabele error levels) onder verschillende omstandigheden. Wat is de input daarvoor? Welgeteld één meetwaarde, namelijk de SNR van de verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://d2cpnw0u24fjm4.cloudfront.net/wp-content/uploads/MCSValuesforVariousSNR.png

MCS=Modulation Coding Scheme. Icm het aantal streams (bij ac, bij n zit dat al in de MCS), de kanaalbreedte en de guard interval setting bepaalt dat de snelheid. En MCS is dus simpelweg op SNR gemapped.
Noise (ruis) komt van overal (lees: buren, magnetron, video camera etc....).
Belangrijkste bron van ruis in een drukke omgeving is daarnaast WiFi-stations zelf. Alles wat niet herkenbaar is als co-channel interference geldt als noise.
Een site survey is een momentopname en ruis is nooit constant. Je kunt best-case vaste verstoorders zien met een spectrum analyzer, maar er is geen enkele garantie dat het kanaal wat tijdens je survey het beste lijkt te zijn op een locatie niet 5 minuten later volkomen verstoord wordt.

Neemt niet weg dat je inderdaad altijd een grondige site survey wilt doen, maar dat doe je vooral om een beeld te krijgen van de fysieke eigenschappen van het gebouw, waarmee je je design kunt dimensioneren. Diezelfde eigenschappen bepalen ook de kwetsbaarheid voor ruis. Als je constateert dat je veel signalen van buiten het pand ontvangt, ben je gevoelig voor alles wat daarbuiten gebeurt. Constateer je dat muren en ramen de boel volledig afsluiten (folie-isolatie, HR++ glas etc), dan hoef je alvast geen rekening te houden met externe storingbronnen. Als blijkt dat er echt ellendig veel zooi van buiten komt kan een oplossing daarvoor (afscherming) een onderdeel zijn van je advies.

* dion_b heeft in een meeting gisterochtend inderdaad exact dat advies gegeven ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Wat is -behalve de kwaliteit- anders dan mijn huidige setup (simpele router, overal goedkoop access pointje van twee tientjes)? Is het gewoon betere apparatuur (bijv. betere antenne) of werkt het ook echt anders?
Wat ik nog mis als reactie hierop is dat je de UniFi apparatuur via centrale software doet beheren, de UniFi Controller. De APs melden zich eenmalig hierbij aan en vervolgens heb je een punt van waaruit je je netwerk beheert. Dus bv een scherm waar je je WiFi netwerk aanmaakt (naam, wachtwoord, ...) en wordt het automatisch toegepast op alle APs. Waar je nu dus een voor een je APs moet instellen. In je huidige situatie een AP toevoegen betekend dat je het helemaal moet instellen. Bij UniFi sluit je het aan, je logt in op de controller, klikt op Adopt, wacht even en bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobertMe schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:04:
[...]

Wat ik nog mis als reactie hierop is dat je de UniFi apparatuur via centrale software doet beheren, de UniFi Controller. De APs melden zich eenmalig hierbij aan en vervolgens heb je een punt van waaruit je je netwerk beheert. Dus bv een scherm waar je je WiFi netwerk aanmaakt (naam, wachtwoord, ...) en wordt het automatisch toegepast op alle APs. Waar je nu dus een voor een je APs moet instellen. In je huidige situatie een AP toevoegen betekend dat je het helemaal moet instellen. Bij UniFi sluit je het aan, je logt in op de controller, klikt op Adopt, wacht even en bent klaar.
...ervan uitgaande dat je geen wat geavanceerdere dingen wilt (aparte SSID's per WiFi band moet je alsnog handmatig in iedere AP instellen :/ ).

Maar inderdaad, dit is een van de grotere voordelen van zo'n systeem. Dat is niet alleen kwestie van gemak: SSID, PSK, security en encryption moeten identiek zijn tussen AP's om apparaten te laten roamen. Zit er ook maar één verschil tussen (zelfs WPA2 vs WPA/WPA2), dan wordt een AP als totaal ander netwerk gezien en blijven clients plakken tot ze verbinding helemaal kwijt zijn. Natuurlijk kun je er met losse AP's voor zorgen dat het allemaal klopt, maar een foutje is zo gemaakt. Komt bij dat verschillende vendors soms opties verschillend implementeren waardoor het lijkt alsof de settings gelijk zijn maar onder de motorkap verschillen ze alsnog. Dat kun je voorkomen door te zorgen dat alle losse AP's van zelfde merk en type zijn, maar als je dat al doet kun je net zo goed gaan voor centraal management.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

StephanVierkant schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:51:
Gelukkig hebben de vorige eigenaren overal netwerkkabels aangelegd. Elke ruimte heeft een netwerkaansluiting, sommige zelfs twee. (tip: altijd twee kabels aanleggen graag, televisie heeft apart VLAN nodig!).
Voor een apart vlan heb je geen 2 kabels nodig. :)
Dat is het idee van een vlan. Je kunt zonder pardon meerdere vlans over 1 kabel jagen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
unezra schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Voor een apart vlan heb je geen 2 kabels nodig. :)
Dat is het idee van een vlan. Je kunt zonder pardon meerdere vlans over 1 kabel jagen.
Dat kan inderdaad wel, maar de prijs van wat extra draadjes is een stuk lager dan de extra kosten voor apparatuur waarmee je dat kunt. M'n ouders hebben de standaard KPN-router (V9 geloof ik) en twee access points van €29,-. Daarmee is meerdere VLAN's over een kabel niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

StephanVierkant schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Dat kan inderdaad wel, maar de prijs van wat extra draadjes is een stuk lager dan de extra kosten voor apparatuur waarmee je dat kunt. M'n ouders hebben de standaard KPN-router (V9 geloof ik) en twee access points van €29,-. Daarmee is meerdere VLAN's over een kabel niet mogelijk.
Mwah. Een vlan capable managed switch koop je al voor een paar tientjes. (€20 - €30)
pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
pricewatch: D-Link DGS-1100-08

En wil je iets met iptv doen over eigen apparatuur, moet je je toch al verdiepen in vlans en andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt. Je kan ook op Marktplaatst goedkoop HP Procurve switches kopen. Deze hebben levenslange garantie (zonder bon!).

Er zijn 100 Mbps modellen, maar ook 1 Gbit varianten.

bv:

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

OK, het kost wel 59 euro, maar is Gigabit, én 24 poorts. Dus alles in één. uiteraard VLAN's instellen tot 4000 stuks.

Ik heb deze ook draaien. Als een zonnetje. En hij heeft óók nog twee SFP poorten (voor toekomstig glasvezel). En je kan alle soorten (merken) SFP's erin doen, doet HP niet moeilijk over. Mikrotik, Ericsson, Finistar, Cisco, hij slikt ze allemaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 13-01-2018 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:25:
Klopt. Je kan ook op Marktplaatst goedkoop HP Procurve switches kopen. Deze hebben levenslange garantie (zonder bon!).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xUT3NkjJ7FrN_DhmdL-mPae5xk=/i/1226740702.jpg
Sorry. maar ik kan m'n moeder niet uitleggen dat ze dit in haar woonkamer gaat krijgen omdat ik graag iets sneller wifi tijdens het ontbijt wil. Leuk dat je meedenkt, maar denk ook even na over deze specifieke (maar niet bijzondere) situatie.

Behalve dat we een beetje afdwalen, blijft m'n punt staan dat 15 meter extra kabel een stuk minder kost dan de genoemde oplossingen, vooral als je de 200+ meter al bij de bouw aanlegt, zoals in dit geval. Bovendien vereist het technische kennis én heb je weer een extra apparaatje en extra kabeltjes in de woonkamer liggen.

[ Voor 46% gewijzigd door StephanVierkant op 13-01-2018 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je hebt gelijk. Je zei in je openings- post, dat de vorige bewoners overal UTP hadden aangelegd. Dat is mooi!

Sluit dean AP's daar op aan, en balanceer de vermogens, en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 21:09
Ik heb zelf het Linksys Velop staan met een bedrade backhaul, maar kan het niet aanraden. Voor dat het zo'n duur systeem is vind ik het matig werken. Het grootste nadeel is nog wel dat je zelf erg weinig kan instellen.

Voor de wired backhaul heb je twee opties, de brugmodus en de automatische modus. In de brugmodus wordt het eigenlijk gewoon een AP, je kunt via de app niks meer managen en dhcp e.d. worden afgehandeld door de achterliggende router waarop de Velops zijn aangesloten. Het probleem met de brugmodus is het uitgeven van IP-adressen. Er lijkt een bug in te zitten op het moment dat je verbindt of wijzigt van Velop, hij soms geen IP-configuratie kan vrijgeven. Je telefoon blijft bijvoorbeeld op 'IP-configuratie ophalen' staan en dit kan wel 5 minuten duren, voor je een IP-configuratie hebt ontvangen. Er zijn veel mensen op internet te vinden die hetzelfde probleem ervaren en hiervoor is helaas nog geen oplossing.

De andere mogelijkheid is de automatische modus, hierin regelt het Velop systeem alles zelf (uitgeven van dhcp-adressen e.d.). Bij de automatische modus moet er wel een netwerkkabel liggen tussen de hoofd-node en de child-node op de andere verdieping. Als je hier geen kabels hebt liggen kan dat dus ook lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
@StephanVierkant

Waarom schaf je niet een paar Ubiquit aan en hang je ze op een paar locaties in het huis op en maak je 1 groot wifi netwerk ermee.

Voordeel van dit merk is dat ac technologie word ondersteund en je automatisch 2.4 en 5 GHz netwerken uitzend ongeacht je apparaat. Tevens kan je een meerdere VLAN's mee ondersteunen en meedere wifi netwerken mee maken.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Hoewel in de inleiding van m'n vraag anders doet vermoeden, is mijn echte vraag behoorlijk meta. Dus niet zozeer aankoopadvies, maar meer een algemene vraag.

Wat in dit specifieke geval het beste is weet ik inmiddels:

Een simpele extra access point t.w.v. €29,- per stuk voldoet voor ruimtes waar matig/onvoldoende bereik is maar toch een netwerkkabel ligt. En die ligt praktisch overal, behalve in de badkamer. Bandbreedte is niet erg belangrijk (internetverbinding is 40 Mbit/s, grootverbruiker is m'n vaders pc die toch al bedraad is aangesloten). Eventuele problemen bij overgang van ene naar andere access point zijn te overzien: het komt in de praktijk niet voor. De enige mogelijkheid is dat iemand streamt (skypen, filmpje kijken, online radio) en door het huis loopt. En in 9 van de 10 gevallen is de buffer genoeg om die korte onderbreking te overbruggen. M'n ouders ervaren bovendien zelfs niet eens problemen; die hadden niet eens door dat telefoons in de eetkamer maar 2 Mbit/s halen en de laptop überhaupt geen bereik heeft. Kortom: deze oplossing is goedkoop, eenvoudig te installeren en ruim voldoende in dit geval. Als ik zelf weer eens geld wil stukslaan voor een (nog) betere oplossing op m'n 70 m2, dan meld ik me wel weer :).

Mijn vraag was meer welke meerwaarde een mesh netwerk heeft als je alles bedraad aansluit. @ReVolpe kwam met de heldere uitleg dat een bedraad mesh netwerk (in de context van consumentenapparatuur, bijv. de Linksys Velop) een contradictio in terminis is en @sven5010 onderbouwde dat ook nog eens met eigen ervaring met diezelfde Linksys Velop. Helder antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

StephanVierkant schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:29:
Behalve dat we een beetje afdwalen, blijft m'n punt staan dat 15 meter extra kabel een stuk minder kost dan de genoemde oplossingen, vooral als je de 200+ meter al bij de bouw aanlegt, zoals in dit geval. Bovendien vereist het technische kennis én heb je weer een extra apparaatje en extra kabeltjes in de woonkamer liggen.
Scheelt niet eens veel.
Een nieuwe L2 managed switch kost 2 tientjes, 15 meter CAT7 kost iets van €15 :)
Technische kennis van de materie heb je toch nodig als je spullen over eigen apparatuur wil jagen.

Een 2e kabel is alleen eenvoudiger als je het fysiek volledig scheid van de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauri25
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-02 16:05
(Ik weet dat deze discussie meer dan 2 weken oud is)

De Netgear mesh-routers kunnen wel met elkaar verbinden via internet kabels.
Netgear zelf noemt het Ethernet Backhaul.

https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System
Pagina: 1