Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bedraad mesh-netwerk; heeft dat zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StephanVierkant
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 30-05 22:39
Mijn ouders zijn onlangs verhuisd naar een groter, nieuwbouwhuis (paar jaar oud). Kortom: nergens draadloos bereik. Inmiddels heb ik twee extra access points neergezet, maar zelfs nu is het bereik niet overal fantastisch. De eetkamer is later aangebouwd en er zit dus een flinke buitenmuur tussen de router(s) deze ruimte.

Gelukkig hebben de vorige eigenaren overal netwerkkabels aangelegd. Elke ruimte heeft een netwerkaansluiting, sommige zelfs twee. (tip: altijd twee kabels aanleggen graag, televisie heeft apart VLAN nodig!).

Nu zie ik diverse mesh-routers verschijnen, waarbij je de access points zowel draadloos als bedraad kunt aansluiten. Nu m'n ouders in de gelukkige omstandigheden verkeren dat er overal kabels hebben liggen, is draadloos aansluiten dus niet nodig. Deze review productreview: Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack review door ceesi... legt duidelijk uit dat de werking van dat apparaat een black box is.

Mijn aanname dat een bedraad mesh-netwerk geen zin heeft, kan ik daarom niet toetsen. Daarom de simpele vraag biedt een bedraad mesh-netwerk meerwaarde ten opzichte van meerdere access op hetzelfde SSID?

Beste antwoord (via StephanVierkant op 12-01-2018 14:52)

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Bedraad mesh bestaat niet. Dan heb je gewoon accesspoints.
Dat heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

De kenmerken van een Mesh-Netwerk is dat ze lerend zijn en draadloos. de mesh-AP's maken van elkaars netwerk gebruik om naar de router te komen. Een beetje zoals een repeater maar dan een stuk slimmer. Mocht het optimale pad niet beschikbaar zijn wordt er een nieuw pad berekend. (Moeten er wel meer dan 1 Mesh-AP's binnen het bereik van het hoofd-AP zijn natuurlijk.

Maar goed, terug naar bedraad. Goed idee.. houd er wel rekening mee dat je ze instelt in niet conflicterende kanalen, anders gaan ze elkaar in de weg zitten.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Alle reacties

• StephanVierkant
quote:
m3gA schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:58:
Kijk eens naar Ubiquiti UniFi. Dan heb je nette roaming. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit dan met een Mesh systeem. Opzetten is niet heel lastig en er is een groot Ubiquiti topic waar je vragen kunt stellen.

[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2
Wat is -behalve de kwaliteit- anders dan mijn huidige setup (simpele router, overal goedkoop access pointje van twee tientjes)? Is het gewoon betere apparatuur (bijv. betere antenne) of werkt het ook echt anders? Wat is er 'mesh' aan de UniFi AP AC Mesh?

Nogmaals m'n vraag: biedt een bedraad mesh-netwerk meerwaarde ten opzichte van meerdere access op hetzelfde SSID? Of bestaat zoiets niet? De oplossing die nu wordt voorgesteld klinkt mij als router -> meerdere access points.
quote:
ReVolpe schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:35:
Bedraad mesh bestaat niet. Dan heb je gewoon accesspoints.
Dat heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

De kenmerken van een Mesh-Netwerk is dat ze lerend zijn en draadloos. de mesh-AP's maken van elkaars netwerk gebruik om naar de router te komen. Een beetje zoals een repeater maar dan een stuk slimmer. Mocht het optimale pad niet beschikbaar zijn wordt er een nieuw pad berekend. (Moeten er wel meer dan 1 Mesh-AP's binnen het bereik van het hoofd-AP zijn natuurlijk.
Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik werd een beetje op het verkeerde ben gezet door opmerkingen dat je dat mesh-systeem ook bedraad kunt aansluiten. Dat het daarmee geen mesh meer is, past natuurlijk niet binnen het marketingverhaal van de fabrikant.

Ik kan me namelijk voorstellen dat het dichtstbijzijnde access point (althans sterkste signaal, waarmee clients dus gaan connecten, toch?) uiteindelijk niet per se de snelste route is (congestie, slechtere bekabeling, etc.) en dat bepaalde software in het netwerk (router, of samenwerkende access points) dat kan oplossen. Iemand daar ervaring mee?

[Voor 46% gewijzigd door StephanVierkant op 12-01-2018 14:41]

• StephanVierkant
quote:
Keypunchie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Beetje off-topic, maar hoezo niet. Mesh komt als woord juist van "maas", als in "fijnmazig".
Klopt, maar in deze context heeft het echt wel een andere betekenis gekregen. Het is niet alleen fijnmazig, maar de onderlinge delen staan met elkaar in verbinding. Dat maakt een maas juist zo sterk.

Zo'n mesh netwerk impliceert dat het 'slimmer' is dan Just A Bunch of AP's (vrij naar JBOD). Je kunt je huis vol access points hangen, maar da's geen mesh netwerk.

• StephanVierkant
quote:
unezra schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Voor een apart vlan heb je geen 2 kabels nodig. :)
Dat is het idee van een vlan. Je kunt zonder pardon meerdere vlans over 1 kabel jagen.
Dat kan inderdaad wel, maar de prijs van wat extra draadjes is een stuk lager dan de extra kosten voor apparatuur waarmee je dat kunt. M'n ouders hebben de standaard KPN-router (V9 geloof ik) en twee access points van €29,-. Daarmee is meerdere VLAN's over een kabel niet mogelijk.

• StephanVierkant
quote:
haik01 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:25:
Klopt. Je kan ook op Marktplaatst goedkoop HP Procurve switches kopen. Deze hebben levenslange garantie (zonder bon!).

Sorry. maar ik kan m'n moeder niet uitleggen dat ze dit in haar woonkamer gaat krijgen omdat ik graag iets sneller wifi tijdens het ontbijt wil. Leuk dat je meedenkt, maar denk ook even na over deze specifieke (maar niet bijzondere) situatie.

Behalve dat we een beetje afdwalen, blijft m'n punt staan dat 15 meter extra kabel een stuk minder kost dan de genoemde oplossingen, vooral als je de 200+ meter al bij de bouw aanlegt, zoals in dit geval. Bovendien vereist het technische kennis én heb je weer een extra apparaatje en extra kabeltjes in de woonkamer liggen.

[Voor 46% gewijzigd door StephanVierkant op 13-01-2018 21:58]

• StephanVierkant
Hoewel in de inleiding van m'n vraag anders doet vermoeden, is mijn echte vraag behoorlijk meta. Dus niet zozeer aankoopadvies, maar meer een algemene vraag.

Wat in dit specifieke geval het beste is weet ik inmiddels:

Een simpele extra access point t.w.v. €29,- per stuk voldoet voor ruimtes waar matig/onvoldoende bereik is maar toch een netwerkkabel ligt. En die ligt praktisch overal, behalve in de badkamer. Bandbreedte is niet erg belangrijk (internetverbinding is 40 Mbit/s, grootverbruiker is m'n vaders pc die toch al bedraad is aangesloten). Eventuele problemen bij overgang van ene naar andere access point zijn te overzien: het komt in de praktijk niet voor. De enige mogelijkheid is dat iemand streamt (skypen, filmpje kijken, online radio) en door het huis loopt. En in 9 van de 10 gevallen is de buffer genoeg om die korte onderbreking te overbruggen. M'n ouders ervaren bovendien zelfs niet eens problemen; die hadden niet eens door dat telefoons in de eetkamer maar 2 Mbit/s halen en de laptop überhaupt geen bereik heeft. Kortom: deze oplossing is goedkoop, eenvoudig te installeren en ruim voldoende in dit geval. Als ik zelf weer eens geld wil stukslaan voor een (nog) betere oplossing op m'n 70 m2, dan meld ik me wel weer :).

Mijn vraag was meer welke meerwaarde een mesh netwerk heeft als je alles bedraad aansluit. @ReVolpe kwam met de heldere uitleg dat een bedraad mesh netwerk (in de context van consumentenapparatuur, bijv. de Linksys Velop) een contradictio in terminis is en @sven5010 onderbouwde dat ook nog eens met eigen ervaring met diezelfde Linksys Velop. Helder antwoord!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True