Aangezien ik slechts sporadisch serieuze dingen post wilde ik mij in eerste instantie niet direct in deze discussie mengen. Mijn input bestaat vooral uit (unieke) memes van eigen creatie: alhoewel deze worden gewaardeerd gaat het toch vooral over hoe de serieuze posts de aandacht kunnen krijgen die ze verdienen.
Aangezien tomtom in de SC nu vraagt om meer meningen / visies deel ik toch maar even mijn 2 cents
Ik kan mij goed vinden in de woorden van jvel92. Het mooie van de SC is voor mij de synergie tussen de verschillende groepen. Ik zal zeker niet ontkennen dat er de laatste maanden wel eens wat frustraties voorbij zijn gekomen, vooral wanneer flauwe opmerkingen niet goed vielen bij mensen die serieuze opmerkingen & analyses plaatsten. Ik begrijp dat sommige daar nu wat actie op verwachten.
Desalniettemin ligt de kracht van de SC mijn inziens in de combinatie tussen de verschillende type posts. Door deze heel strak te gaan scheiden is er geen enkele wisselwerking meer tussen de twee: iets wat naar mijn idee juist positief is. Nogmaals: het gaat
zeker wel eens mis: vooral wanneer iemand de 'mood' niet goed aanvoelt en een harde opmerking of meme plaatst die op dat moment ongewenst is. Maar: elkaar dáárop corrigeren is denk ik waardevoller dan de werelden strikt scheiden.
Want soms ontstaat er ook vanuit een serieuze post een oprecht grappige en leuke subdiscussie. Soms met grapjes, soms met memes. Maar als er alléén maar onzin gepost gaat worden, dan bloedt de SC denk ik dood. In het "echte leven" gaat veel komedie immers ook over serieuze onderwerpen. Het is een manier om je emoties en gevoelens (zeker bij een slecht koersverloop) kwijt te raken. Die humor ontstaat alleen maar als er genoeg input is van alle kanten van het verhaal. Het is belangrijk om elkaar niet belachelijk te maken of voor schut te zetten. Ik ben eerder dit jaar zelf een keer gecorrigeerd door @
Taro i.v.m. een flauwe opmerking die niet gepast was. Zo'n reactie laat je nadenken over de positie van de ander, en is naar mijn idee precies de onderlinge correctie die goed zou kunnen werken.
Tenslotte zou ik willen opmerken dat het creëren van een goede & veilige sfeer natuurlijk de verantwoordelijkheid is van iedereen. Het is makkelijk om de SC het afvoerputje te noemen en de schuld in de schoenen van de 'shitposters' te schuiven, maar dat is denk ik niet het hele verhaal. Ook vanuit de serieuze hoek zie ik de laatste weken wel eens wat verhitte discussies, zeker wanneer er nieuwe mensen in de slowchat verschijnen die hun eigen analyse proberen te delen. Ook in die hoek wordt men vaak hard aangepakt en/of belachelijk gemaakt: ik zie dat dus niet als iets unieks van mensen uit de meme-hoek. Ook hier zou onderlinge correctie of moderatie kunnen helpen als het te ver gaat. Zeer versimpeld, maar:
"dit is niet lief / sense the mood / kun je dit voortaan wat anders verwoorden" zou zeker kunnen helpen om mensen te corrigeren wanneer ze over de streef gaan.