IJzerlijm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:22:
Hoe goed ik deze serie ook vind, ik zou 'm niet zomaar aanraden aan iedereen. Gezien de kwaliteit van de eerste twee seizoenen heeft het einde naar mijn idee niet geleverd wat nodig was.
spoiler:Om twee afleveringen voor het einde te onthullen dat alles wat er 2,5 seizoen ervoor gebeurd is niet ertoe doet en het tot dan toe nauwelijks relevante personage Tannhaus de sleutel is voelt aan als een plotseling einde door een onverwachte cancellation van de serie. De makers hebben altijd duidelijk genmaakt dat de drie seizoenen is wat ze wilden dus dat was het niet, het was een bewuste keuze. Ze hebben ook gezegd dat ze zaken open laten om de serie in de verbeelding van de kijker te laten doorleven die zich afvraagt wat er met X gebeurd is.
Dat neemt niet weg dat de serie voor mij Duitsland als een serieuze bron van kwaliteits TV neerzet nadat je met Derrick en Der Alte bent opgegroeid.
100% eens hiermee. En voor @
Exirion:
spoiler:Tannhaus speelde idd een sleutelrol, en dat zag je ergens ook wel aankomen. Maar deels is dat ook wat alles zo onwaarschijnlijk maakt. Iedereen zit maar als een gek heen en weer te tijdreizen, iedereen weet ook exact hoe en wat... In het begin zat er nog structuur in, seizoen 1 en 2 waren echt heel goed, maar daarna zijn er allerlei ideeën/verhaallijnen niet meer fatsoenlijk opgepakt. Heb het idee dat het de makers gewoon boven de kop gegroeid is. Kan me voorstellen hoe moeilijk het is om zo'n complex verhaal op een gebalanceerde manier te vertellen...
Desondanks heeft seizoen 3 op Rotten Tomatoes een hogere score dan seizoen 1. Terwijl 1 misschien wel het beste was.
Zelf had ik na een tijdje in seizoen 3 ook zoiets van "meh, het hoeft niet meer zo, laat nou maar gewoon het einde zien"... maar moet wel zeggen dat het ook echt een mooi einde is, ondanks een verder rommelig seizoen.
spoiler:Het zou een stuk beter zijn geweest als ze de dubbele realiteit en de apocalyptische toekomst achterwege hadden gelaten, en ipv via tig omwegen direct naar het einde toe hadden gewerkt. Dat was cleaner geweest, logischer én het was begrijpelijker geweest.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.