LED-Maniak schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:07:
Dat mensen private lease hier gaan aanprijzen waar de TS niet op zit te wachten snap ik ook niet echt. Ja het neemt zorgen weg, maar het is echt veel duurder(vergeet de restwaarde van een goed onderhouden auto niet..). Laatst nog een berekening gemaakt voor iemand met een Corsa D met alle te verwachten reparaties en kosten. Hij kwam een stuk goedkoper uit door de auto aan te houden en de auto was een stuk luxer dan een basic private lease.
Omgekeerd is er ook onbegrip.
Jij stelt voor om een auto van 1350 euro te repareren voor meer dan 1350 euro? Als je meer in een auto moet stoppen dan hij waard is, is het vrijwel altijd een slecht plan.
Sterker nog, ongeacht wat de koper er voor betaald heeft (die 1350 eu), zal de auto nu een reeele waarde hebben van 500 euro o.i.d.
Je moet namelijk helemaal niet kijken waar je vandaan komt, je moet kijken waar je nu staat.
En dat is een auto van 500 euro voor 1000 tot 1500 euro laten repareren.
En ik gok zo dat er weer 500 eu bij mag wat een distributie riem vervangen zal wel in het verschiet liggen.
Wat heb je dan? Een auto die werkt zoals hij hoort te werken. En dat hoop je dan maar, want bij de volgende APK kan het weer raak zijn, als er niet al eerder iets kapot gaat. Zo betrouwbaar zijn ze nou ook weer niet. Je kunt een goede VW hebben, maar ik hoor er genoeg die iedere APK veel kwijt zijn of hem maar weg doen. Dan heb ik het over dit segment, laat dat duidelijk zijn.
Ik snap dan ook niet dat mensen adviseren hier nog geld in te stoppen.
Dan heb je nog de private lease discussie, die is niet eens zo gek. Een dame die ik ken, na 3 occasions van vergelijkbare leeftijd of zelfs nog iets nieuwer/meer waard (wat altijd een beetje hit en mis was), heeft ze nu een Aygo voor 170 a 180 euro per maand. Geen verrassingen meer, geen onverwachte rekeningen van honderden euro's. Ook niet meer stilvallen midden op een druk kruispunt
Zelf heb ik ook zo'n oud klein autootje, en ik rij wel goedkoper dan die 170 euro per maand. Maar veel scheelt het allemaal niet, en dan rij ik in een oude auto ipv een nieuwe auto. Soms vraag ik me dan ook af waaorm ik het doe, want voor zo'n klein prijsverschil een nieuwere auto rijden is niet verkeerd. Vooral omdat het comfort ook hoger ligt. (en laten we de veiligheid niet vergeten, sprong van 15 jaar in techniek)
Ik zie graag de berekening tegemoet hoe je een 15 jaar oude VW goedkoper kunt rijden dan 170 euro per maand. Als jong iemand zit je met vaste lasten al op 60 euro in de maand (mrb+verzekering Lupo). Dan heb je dus nog 110 euro in de maand om je afschrijving en onderhoud / reparaties van te doen.
Dit zou goedkoper uit kunnen vallen. Maar er kan best veel kapot aan die dingen.
Daarbij komt nog eens dat, als vriendin van TS even een foutje maakt en de auto ergens tegen aan zet, ze de hele boel kan afschrijven (want alleen WA verzekering).
Waar het dan allemaal op neer komt is dat je misschien enkele tientjes goedkoper in de maand kan uitkomen, met alle risico's van dien. En een van de risico's is de reden dat dit topic bestaat.
[
Voor 4% gewijzigd door
!null op 03-01-2018 17:33
]