NAS voor beginner

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 777577

Topicstarter
Ik zoek een?
NAS voor thuis- en professioneel gebruik..

Wat is je budget?
Geen flauw idee. Ik vermoed dat wat we ermee willen doen, vrij basic is, dus high end hoeft niet. Maar het mag wat kosten indien noodzakelijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur voor populaire merken, zodat we meer informatie vinden in fora indien nodig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS zal in de woonkamer staan, naast de TV. Liefst dus niet te luid. Er is een ethernetaansluiting vlakbij. Bedoeling is alle films, foto's en documenten (Word, Excel etc.) van het hele gezin centraal op te slaan zodat iedereen ze kan bereiken. Ik wil de documenten ook makkelijk vanop afstand kunnen bereiken, zodat ik onderweg of bij een klant een professioneel document naar keuze van de server kan plukken, eraan kan werken en meteen terug op de server plaatsen. De interface moet erg gebruiksvriendelijk zijn zodat iedereen in het gezin ermee kan werken. Liefst rechtstreeks met de tv verbonden zodat we makkelijk films kunnen bekijken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Elke eenvoudige Synology nas (1-bay of beter nog, 2-bay), zal voldoen aan je wensen. Echter rechtstreeks aan je TV kan je vergeten. Een NAS is een netwerk apparaat, geen tv apparaat. Je kan natuurlijk wel video's streamen vanaf je nas, dan zal je wel een afspeelapparaat moeten hebben (bijv. een mediastreamer, dune enz).

Kijk hier eens:
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
[Synology] Nieuws en discussie

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 31-12-2017 15:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De interface moet erg gebruiksvriendelijk zijn zodat iedereen in het gezin ermee kan werken.
Zo werkt dat niet; je werkt niet constant op "de interface". Geen idee dus wat je precies bedoelt maar een NAS stel je 1x goed in en in de loop van de tijd nog een paar kleine aanpassingen. Voor alles wat op de NAS staat, maak je met je PC, tablet, whatever connectie met een share en zo benader je wat je nodig hebt.

Of ik begrijp het verkeerd dus hoor graag wat je bedoelt.
Liefst rechtstreeks met de tv verbonden zodat we makkelijk films kunnen bekijken.
En dat werkt zo ook niet; jouw TV zal een aantal codecs aan kunnen. En dan moet ik er al vanuit gaan dat jouw TV uberhaupt een "file manager for networks" heeft en niet alleen DLNA ondersteunt of alleen local storage.

Aangenomen dat jouw TV "alles" over het netwerk kan, moet je dus weten wat de TV kan afspelen (direct stream) of wat je eventueel moet transcoden (NAS-side); transcoden kost CPU-power op basis van het bronbestand (grootte, codecs) maar veel NAS'en hebben daar eigen software voor of je zou naar PLEX kunnen kijken.

Of, en dat is zeldzamer; je kan een NAS kopen met een HDMI-aansluiting en deze direct op de TV aansluiten. Dan is je NAS ook meteen mediaplayer met, wederom, bijbehorende CPU-belasting.
de documenten ook makkelijk vanop afstand kunnen bereiken
Dan zou ik er bijna voor kiezen om niet direct de NAS op je router te zetten maar een extra package te installeren zoals OwnCloud/NextCloud en alleen die "website" naar buiten te ontsluiten. Hiermee maak je je attack-surface kleiner tegen script-kiddies. Ik zou me wel goed inlezen over de mogelijkheden (voor jezelf) op het moment dat je buiten bent. Je wil namelijk niet bij een klant een goed project willen gaan doen en er dan achter komen dat je NAS uitstaat. Het is slimmer om op je mobiele werkplek beter iets met file-sync / offline-files te doen welke thuis weer worden gesynct met de NAS.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 31-12-2017 15:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Microkid schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:18:
Elke eenvoudige Synology nas (1-bay of beter nog, 2-bay), zal voldoen aan je wensen. Echter rechtstreeks aan je TV kan je vergeten. Een NAS is een netwerk apparaat, geen tv apparaat.
Een duurdere qnap kan je met HDmi op je tv aansluiten :) maar als je tv dlna ondersteunt kan je prima streamen en kan je nas lekker ergens wegstoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mr_gadget schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:22:
[...]

Een duurdere qnap kan je met HDmi op je tv aansluiten :) maar als je tv dlna ondersteunt kan je prima streamen en kan je nas lekker ergens wegstoppen.
Da's moeilijk en duur doen omdat het kan.
NAS sluit je op je netwerk aan, Streametje er bij (Chromecast) of gewoon je smart TV als player, DLNA server aanzetten op de NAS en gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden! En gelukkig nieuwjaar :-)

Ik heb gezocht naar een eenvoudige 2-bay NAS van Sinology zoals Microkid in de eerste reply voorstelde. In een review van de DS218J de stond dit:

Once setup is complete, you’re presented with the Synology DSM interface, which overall is pleasing. I still think it’s remarkable that you can operate your NAS as if it were a desktop computer, right through your web browser.
Read more at http://www.trustedreviews...s218j#DF54cx3tB8kVAKBG.99

This is a superb NAS, offering excellent file transfer speeds and an easy-to-use and powerful operating system. I’m also impressed by how simple Synology makes it to access files outside your home network, without having to fiddle with your router (photos excluded).
Read more at http://www.trustedreviews...s218j#MAJoZpxWXm0voAbP.99

Dus als ik het goed begrijp, heeft deze NAS op het eerste zicht alles wat ik wil:

-eenvoudige interface
- files (geen foto's) bereiken op afstand via Quickconnect
- makkelijk om ieders foto's en video's centraal op te slaan

Wat ik nog niet goed begrijp, is hoe ik met deze NAS video's op tv kan afspelen. Moet ik Plex installeren op de NAS en kan ik het dan makkelijk via Chromecast afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 777577 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:14:

Wat ik nog niet goed begrijp, is hoe ik met deze NAS video's op tv kan afspelen. Moet ik Plex installeren op de NAS en kan ik het dan makkelijk via Chromecast afspelen?
Wat begrijp je niet? We hebben een paar opties genoemd zoals transcoding, DLNA, SMB/NFS-share etc.

Het is dus essentieel (!!) dat jij ons inzichtelijk gaat maken wat voor TV je hebt, welke afspeel-mogelijkheden dat ding heeft, welke codecs de TV ondersteunt (en welke codecs jij voor je films hebt). Pas dan is het makkelijk om een logisch / goedkoop antwoord te geven.

Het alternatief is een HTPC neerzetten en die verbinden met de NAS. Dat kan inderdaad een Chromecase zijn (alhoewel die relatief beperkt is) en anders ga je richting een OSMC-machine of een Nvidia Shield en als laatste een Intel NUC of vergelijkbaar produkt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag Max,

Bedankt voor je reply, maar ik vrees dat ik je niet kan antwoorden. Ik weet absoluut niet wat DNLA/SMB/NFS-share wil zeggen. :-)

Ik heb een ouwerwetse tv, geen smart tv, met HDMI en USB. Transcoden gaat mijn tv dus niet doen. Ik heb daarnaast ook een chromecast aan de tv hangen en een wd tv live mediaplayer die aan het ethernet hangt.

De Sinology DS218play lijkt goed om video'S te coderen.

Kan iemand me vertellen hoe ik die NAS dan op mijn TV video's kan laten afspelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 14:03
Eh, eerste hit bij google als je zoekt op: wd tv live mediaplayer nas
https://www.synology-foru...pelen-wd-tv-live-aan-nas/
en hierna nog een hele berg die over hetzelfde onderwerp gaan.

Ik zou zeggen, ga je eerst eens inlezen in het geheel (ik snap dat dat moelijk is als je geen idee hebt waar het over gaat). Maar al doende leer je dan ook het een en ander en ben je ook in staat om te trouble shooten als het een keer niet werkt of stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Denk niet dat dat gaat werken.
je kunt plex installeren op de NAS. en dan via je telefoon vanuit Plex casten naar de chromecast.
Maar dan moet de NAS gaan transcoderen. En meende dat de 218 daar ook niet echt goed in was.

Via DSvideo iig beter dan via Plex. Maar dan heb je een slimme tv nodig die de DS video als source kan gebruiken.
Ikzelf gebruik xplay op mijn TV icm plex op een 215j. Maar als ik de ChromeCast wil gebruiken lukt dat geen eens.

Ik zou als ik jou was kijken naar een NAS voor storage en iets van een shield. Deze kan je dan via HDMI aansluiten op je TV. En haalt de films e.d op van je NAS.

De shield is krachtig genoeg voor alles wat je wilt kijken. En met Kodi of SMPC heb nog een mooi menu ook.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt! De optie NAS met een shield tussen NAS en tv lijkt me een goede oplossing. Ik ben momenteel de NVIDIA Shield aan het bekijken omdat die blijkbaar goed overeenkomt met Plex. Is de NVIDIA een goede keuze of hebben jullie een andere aanrader?

Waarschijnlijk is dit weer een domme vraag, maar doet de shield dan al het transcoderen, of moet ik toch uitkijken naar een NAS die goed transcodeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik kan bevestigen dat ik via de app DS Video op mijn gsm of tabel, kan streamen van mijn Synology DS 413J naar mijn Chromecast.
De app ziet de Chromecast toch in ieder geval, ik heb nog niet effectief een film zo afgespeeld maar ik kan dat morgen wel testen.
Enige nadeel is dus dat je nog een tablet of gsm nodig hebt om de stream te besturen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou dan b.v. een Raspberry Pi 2/3 halen, Kodi daarop en die gebruiken als media speler bij de NAS.
In Kodi kun je gewoon de share toevoegen en laten indexen, kun je heel makkelijk video/foto's/muziek afspelen. Als je TV toevallig HDMI-CEC zou ondersteunen dan kun je alles met 1 afstandsbediening doen.

Doet je TV geen HDMI-CEC kun je ook met een standaard bluetooth toetsenbordje/remote bedienen. Zit standaard support in Kodi voor dat soort dingen.

De NAS zelf maakt in dit geval niet uit, meest simpele uitvoering kan dan al voldoen, of als je zin/tijd hebt zelf een simpel pc'tje maken met paar schijfjes er in, FreeNas/ Nas4Free/ OMV/ Openfiler/ Rockstor/ Amahi/ Crytonas etc. erop en gaan.

Er zijn heel veel opties, het is maar net wat je budget/kennis is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Persoonlijk ben ik een groot fan van FreeNAS:
http://www.freenas.org/

Het is wel handig zelf een beetje kennis van zaken te hebben voordat je het installeert, maar dat is met iedere NAS het geval. Als je niet weet waar je mee bezig bent (je een beetje ingelezen hebt in de materie) is het een accident waiting to happen.

FreeNAS installeer je op commodity hardware, maar let wel even op:
  • Bij voorkeur ECC geheugen (FreeNAS maakt gebruik van ZFS - https://nl.wikipedia.org/wiki/ZFS)
  • FreeNAS heeft een eigen disk nodig voor het OS, je datadisks kun je hier niet voor gebruiken
Een van de prettigste machines om FreeNAS op te installeren vind ik een HP Microserver.
Het grote HP Proliant Microserver topic

Dat is een relatief compacte, goedkope machine met 4 drivebays. FreeNAS kun je dan op een losse USB stick of beter nog, een HDD of SSD in een 2,5" USB doosje installeren. (HDD of SSD gaan wat minder snel kapot dan een USB stick en er is ruimte in de machine om zo'n 2,5" disk vast te maken. Moet je wel met klitteband of ty-raps doen.)

Lees je ook hier even goed in. FreeNAS heeft wat quirks zoals bijvoorbeeld dat je later geen disks aan je bestaande "volume (vdev in ZFS termen)" kunt toevoegen. Wil je een aaneengesloten volume (vdev) later vergroten, kan dat alleen door de disks te vervangen door grotere exemplaren. Maak je gebruik van een HP Microserver, kun je daarom het best meteen 4 harddisks plaatsen.

Verder is het meeste wel gezegd over dat je NAS en je mediaspeler het beste 2 aparte apparaten kunnen zijn. Qua mediaspeler kun je ook naar zoiets kijken:

pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Dat apparaat kan volgens specs 4K afspelen. Het is een heel klein doosje en het voelt wat plastic aan, maar in de praktijk werkt het meer dan prima en bied het veel waar voor zijn geld. Kan zowel op WiFi als bedraad. Het is zó klein, dat je 'm makkelijk ergens in de buurt van je TV wegmoffelt.

Nog een toetsenbord je d'r bij en je bent helemaal klaar:
pricewatch: Rii Mini Wireless Keyboard i8+ (RF USB 2.0)

Het leuke van een centrale NAS en losse mediaspelers is dat je daarmee meteen klaar bent voor de toekomst. Wil je later in huis mediabestanden afspelen op welke manier dan ook, staan ze op je NAS en kies je op de plek waar je zit de mediaspeler die je daar het handigste vind.

Je NAS kun je dan centraal in huis plaatsen op een plek waar de herrie niet zo veel uit maakt. (Meest ideale is wel de boel bedraad aansluiten als je de mogelijkheid hebt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47
@unezra Ik denk dat dat echt ene brug te ver is aangezien dit vele malen ingewikkelder en duurder wordt voor @Anoniem: 777577 dan een Synology NAS.

Ik zou stapje voor stapje doen. Koop eerst je (Synology) NAS en een Hardschijf(of schijven). Dan kun je kijken of je met je huidige mediaspeler van WD uit de voeten kunt. Mocht dat niet zo zijn kun je altijd nog uitwijken naar een andere mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

jongetje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:39:
@unezra Ik denk dat dat echt ene brug te ver is aangezien dit vele malen ingewikkelder en duurder wordt voor @Anoniem: 777577 dan een Synology NAS.
Ingewikkelder misschien wel, duurder niet.

In fact, met zo'n Microserver heb je een van de goedkoopste oplossingen op dit gebied. De grote kosten zitten vooral in de disks en eventueel zou TS daar tóch voor 2 disks kunnen gaan. (Want 2 losse volumes/vdevs kan dan wel weer. Je mist alleen de voordelen van 1 aaneengesloten volume op gebied van snelheid. Yet, 2 gemirrorde disks in plaats van 4 in een striped mirror kan prima en is ook al behoorlijk snel.)

Het is íets meer werk om op te zetten en wellicht wat langer inlezen dan een Synology of QNAP maar hey, dit is Tweakers, niet het Computer Idee forum. :)
Ik zou stapje voor stapje doen. Koop eerst je (Synology) NAS en een Hardschijf(of schijven). Dan kun je kijken of je met je huidige mediaspeler van WD uit de voeten kunt. Mocht dat niet zo zijn kun je altijd nog uitwijken naar een andere mediaspeler.
Das analoog aan mijn voorstel maar dan op basis van Synology.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik het inderdaad beter stapje voor stapje probeer. Zoals gezegd, ik ben eerder van het ComputerIdee- dan het Tweakers-niveau. :-) Heel erg bedankt voor jullie bijzonder waardevolle bijdragen!
Pagina: 1