Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:39:
[...]

Je hebt wel aangeklikt dat je ook fiscaal partner bent? Dat is immers al snel zo. Zodra je samen met een ander persoon op hetzelfde adres woont, ben je al fiscaal partner.

Anders hoor ik graag hoe je kunt samenwonen zonder fiscaal partner te zijn. Ik zou ook graag zien dat mijn vriendin allerlei toeslagen aan kan vragen, omdat zij momenteel geen werk heeft.
Hebben jullie geen kinderen? En is jullie woning niet deels van haar? En hebben jullie geen notarieel samenlevingscontract of dit gehad? Dan kan zijn gewoon de toeslagen aanvragen :) Hier is de wet namelijk een paar jaar geleden expliciet voor aangepast om dit juist wel te kunnen.
Zie link voor wat alle criteria zijn waaraan zij moet voldoen om zorgtoeslag te kunnen krijgen.
https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:27
Theo schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:30:
[...]
Vriendin en ik hebben een gescheiden financiële boekhouding; haar inkomsten zijn van haar, en die van mij zijn van mij.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Jullie geldstromen zijn wel degelijk verbonden met elkaar. Jij betaalt de woonkosten en jullie hebben een verdeling voor de boodschappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Je hebt wel aangeklikt dat je ook fiscaal partner bent? Dat is immers al snel zo. Zodra je samen met een ander persoon op hetzelfde adres woont, ben je al fiscaal partner.

Anders hoor ik graag hoe je kunt samenwonen zonder fiscaal partner te zijn. Ik zou ook graag zien dat mijn vriendin allerlei toeslagen aan kan vragen, omdat zij momenteel geen werk heeft.
Je zit simpelweg fout:
Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
•U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
•U hebt samen een kind.
•1 van u heeft een kind van de ander erkend.
•U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
•U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
•U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
•U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
•U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Dit zijn de vereisten voor fiscaal partnerschap.

Ze hebben geen notarieel samenlevingscontract afgesloten.
Ze hebben niet samen een kind
Er is geen kind, dus ook geen erkenning.
Ze zijn niet als partner aangemeld bij een pensioenfonds.
Ze hebben niet samen een koopwoning.
Er staat geen kind ingeschreven op het adres waar ze wonen.
Er staat geen kind ingeschreven op het adres waar ze wonen.
Ze waren het voorgaande jaar geen fiscaal partners.

Ergo, ze zijn géén fiscaal partners. En om de boel te onderbouwen: linkje van de belastindienst zelf.
En om het nogmaals te laten zien dat ze zowel geen fiscaalpartner, als toeslagpartner zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NTfQV2mg2VAndxElaNXzbykN/medium.jpg

Dus, tenzij je nu, met een site van de belastingdienst kan aantonen dat TS wél fiscaal partner en/of toeslagpartner is, stel ik voor dat je hier nu verder over op houdt.

Overigens, als hetzelfde geldt voor jouw vriendin, heeft ze dus zelfstandig recht op toeslagen (vanuit de belastingdienst. Voor toeslagen vanuit het UWV gelden andere voorwaarden), mits ze aan de verdere vereisten (oa vermogen en inkomen) voldoet.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 01-01-2018 12:53 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 21:40
[...]

@Ardana heeft al het zware werk al gedaan zodat ik niet ononderbouwd hoef te roepen dat je ongelijkt hebt. Hiet is gewoon simpelweg niet meer waar dat samenwonen leidt tot fiscaal partnerschap. Ik begrijp wel de verwarring, want het was tot voor kort wél zo. Ik weet het toevallig omdat ik zelf rond die tijd bezig was met een samenlevingscontract. Als je het nog steeds niet gelooft pak dan je digitale aangifte van 2016 er maar eens bij. Die is net zo ondubbelzinnig.

Het antwoord op jouw vraag lijkt dus te zijn: door geen enkele ‘officiele band’ met je vriendin te hebben: geen samenlevingscontract, geen geregistreerd partnerschap, geen huwelijk, geen kinderen, geen recht op elkaars pensioen, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Allereerst vind ik het frappant dat je vriendin aan de ene kant roept dat ze per se niet haar handje wil ophouden bij je als jullie uit elkaar gaan, maar er nu geen enkel probleem mee heeft haar handje bij de gemeenschap op te houden door zorgtoeslag te ontvangen terwijl haar vriend een dijk van een inkomen heeft.

Dat je daar volgens de wet recht op hebt geloof ik wel, maar toch voelt het voor mij alsof er sprake is van een dubbele moraal.

Verder zit ik hier in een enigszins vergelijkbare situatie. Ik heb een koophuis en betaal daarvoor de hypotheek. Mijn vriendin woont ook in dit huis, maar inkomsten en uitgaven van ons beide zijn gescheiden. Mijn inkomen is fors hoger dan het hare, we zijn beiden in het bezit van een auto waarvan de waarde van mijn auto een factor 20 verschilt en ik heb een motor.

Wij hebben ervoor gekozen om naar rato van inkomen en uitgaven bij te dragen aan een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven zoals boodschappen, energie en internet. Bij een verandering van inkomen of uitgaven pakken we onze Excel erbij en wijzigen we de gezamenlijke bijdragen. Daar komen we altijd wel uit.

Een samenlevingscontract hebben we nu dan ook helemaal niet nodig en kost mijn vriendin ook haar zorgtoeslag. Zaken met betrekking tot erven zijn afgedekt met een testament.

En toch hebben we een samenlevingscontract. Natuurlijk hebben wij ook de intentie de rest van ons leven bij elkaar te zijn, maar het kan nou eenmaal stuk lopen. Ik vind dat ik verplicht ben ook dan goed voor haar te zorgen en zij wil ook graag dat zaken als (in)boedelscheiding gewoon goed geregeld zijn.

Ja, dat kost haar nu haar zorgtoeslag, maar gezien ons gezamenlijke inkomen kunnen we prima zonder. Mocht er nu wat gebeuren, dan weten we in elk geval waar we aan toe zijn en hebben we daar samen zonder emotie goede afspraken over kunnen maken.

Vergeet niet dat er ook wat met jou kan gebeuren waardoor goed overleg niet meer mogelijk is. Denk aan een situatie waardoor jij blijvend in een verpleegtehuis zal moeten verblijven en je vriendin er uiteindelijk toch voor gaat kiezen haar leven voort te zetten zonder je. Ook dan is het fijn dat de afspraken al gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Theo schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:30:
Als je het op die manier bekijkt dan moet er ook worden meegerekend dat ik altijd voor haar heb gezorgd; het complete huishouden heb gedaan. Zij is chronisch ziek en is hulpbehoevend. Ga je het puur zakelijk en arbitrair bekijken dan zal ze die alimentatie compleet kwijt zijn om hulp te betalen; hulp die ze nu gratis van mij krijgt...
De zorg, huishouden en hulp die je verleend zijn de nieuwe normaal geworden. Als je partners bent en vervolgens uit elkaar zouden gaan, vervalt deze plicht niet. Daarvoor is partner alimentatie zodat je partner niet terugvalt in levensstandaard.

Een eenvoudige vraag voor je, wat gebeurt er met de levensstandaard van partner, mochten jullie uit elkaar gaan. En kan je je daarin vinden?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:32

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lolhozer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:17:
Via pensioen van mijn werkgever is er ook een verzekering afgesloten voor het geval ik overlijd voordat ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik. Op dat moment krijgt mijn vriendin een bedrag per maand uitgekeerd tot dat de officiële einddatum wordt bereikt.

En dat is een serieus bedrag wat het wegvallen van mijn inkomen grotendeels compenseert. Ook wanneer het morgen gebeurt zonder dat er reeds noemenswaardige opbouw is gerealiseerd.

Ik zou maar eens kijken of dat ook bij jouw werkgever van toepassing is.
@TS: Al naar bovenstaande gekeken? Lijkt mij toch serieus interessant voor jouw vriendin dat wanneer jij overlijdt voordat je met pensioen gaat zij een maandelijkse uitkering krijgt waarmee zij waarschijnlijk jaar leven kan voortzetten als dat zij nu lijdt wat betreft inkomsten.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05

Grvy

Bot

Ben ik de enigste die het krom vind dat men samen kan wonen maar dan nog kan spreken van 'gescheiden' geldstroom? Ik snap dat de belastingdienst het blijkbaar als apart/los ziet. Maar dit zou betekenen dat iemand in een villa kan leven op kosten van man en alsnog haar handje ophoudt bij de toeslagen? want de geldstromen zijn gescheiden? Ondanks het zwembad, de auto etc.. waar beide gebruik van maken..

Of lees ik het compleet verkeerd?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Lolhozer schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:53:
[...]

@TS: Al naar bovenstaande gekeken? Lijkt mij toch serieus interessant voor jouw vriendin dat wanneer jij overlijdt voordat je met pensioen gaat zij een maandelijkse uitkering krijgt waarmee zij waarschijnlijk jaar leven kan voortzetten als dat zij nu lijdt wat betreft inkomsten.
Als ik het goed begrijp heeft TS niks voor het pensioen geregeld (ze zijn geen pensioenpartners) dus dan moet hij nog wel wat meer regelen dan bovenstaand voorbeeld.
Grvy schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:59:
Ben ik de enigste die het krom vind dat men samen kan wonen maar dan nog kan spreken van 'gescheiden' geldstroom? Ik snap dat de belastingdienst het blijkbaar als apart/los ziet. Maar dit zou betekenen dat iemand in een villa kan leven op kosten van man en alsnog haar handje ophoudt bij de toeslagen? want de geldstromen zijn gescheiden? Ondanks het zwembad, de auto etc.. waar beide gebruik van maken..

Het is gewoon een belastingtechnisch trucje natuurlijk. Ze doen niks anders dan ieder ander koppel dat samenwoont maar ze leggen het niet vast.

[ Voor 38% gewijzigd door D-e-n op 01-01-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Grvy schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:59:

Nee dat lees je goed, en sinds een paar jaar is dit weer expliciet toegestaan door de wetgever dus we hoeven daar in dit topic niet druk over te maken. Als je het er niet mee eens bent kan je beter er een nieuw topic over beginnen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
JackBol schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:12:
[...]

Nee dat lees je goed, en sinds een paar jaar is dit weer expliciet toegestaan door de wetgever dus we hoeven daar in dit topic niet druk over te maken.
"Expliciet" lijkt me wat overdreven. Het is niet dat de wetgever mensen als TS nu specifiek dit voordeel wilde geven. Ik denk dat het een kwestie van controle en duidelijkheid is. Het is natuurlijk moeilijk te controleren of je samenwoont als vrienden of echt een relatie hebt met gedeelde verantwoordelijkheden. Een samenlevingscontract, het zijn van pensioenpartners, het samen hebben van een huis of het hebben van kinderen is wel duidelijk. Voor de meeste mensen geldt één van die voorwaarden ook dus dan is die discussie er helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

franssie

Save the albatross

@Theo Ik zit in een vergelijkbare situatie (groot inkomens en vermogensverschil) en wij hebben ook een samenlevingscontract (wat voor 99% regelt hoe je uit elkaar gaat - de naamgeving klopt niet haha). En een vergelijkbaar testament. Als je het testament al hebt, ga dan ook voor het samenscheidingscontract nu het allemaal goed gaat.

Als je heel specifieke vragen hebt stuur maar een DM - ik ben er toen met een financieel planner vrij diep ingedoken maar het resultaat is niet zo schokkend.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 01-01-2018 17:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 2 Laatste