Jeroenneman schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:39:
[...]
Je hebt wel aangeklikt dat je ook fiscaal partner bent? Dat is immers al snel zo. Zodra je samen met een ander persoon op hetzelfde adres woont, ben je al fiscaal partner.
Anders hoor ik graag hoe je kunt samenwonen zonder fiscaal partner te zijn. Ik zou ook graag zien dat mijn vriendin allerlei toeslagen aan kan vragen, omdat zij momenteel geen werk heeft.
Je zit simpelweg fout:
Voorwaarden fiscaal partnerschap
U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
•U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
•U hebt samen een kind.
•1 van u heeft een kind van de ander erkend.
•U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
•U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
•U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
•U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
•U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Dit zijn de vereisten voor fiscaal partnerschap.
Ze hebben geen notarieel samenlevingscontract afgesloten.
Ze hebben niet samen een kind
Er is geen kind, dus ook geen erkenning.
Ze zijn niet als partner aangemeld bij een pensioenfonds.
Ze hebben niet samen een koopwoning.
Er staat geen kind ingeschreven op het adres waar ze wonen.
Er staat geen kind ingeschreven op het adres waar ze wonen.
Ze waren het voorgaande jaar geen fiscaal partners.
Ergo, ze zijn géén fiscaal partners. En om de boel te onderbouwen:
linkje van de belastindienst zelf.
En om het nogmaals te laten zien dat ze zowel geen fiscaalpartner, als toeslagpartner zijn:
Dus, tenzij je nu, met een site van de belastingdienst kan aantonen dat TS wél fiscaal partner en/of toeslagpartner is, stel ik voor dat je hier nu verder over op houdt.
Overigens, als hetzelfde geldt voor jouw vriendin, heeft ze dus zelfstandig recht op toeslagen (vanuit de belastingdienst. Voor toeslagen vanuit het UWV gelden andere voorwaarden), mits ze aan de verdere vereisten (oa vermogen en inkomen) voldoet.
[
Voor 13% gewijzigd door
Ardana op 01-01-2018 12:53
]