Bereken verbruik autoradio speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcov1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-06 10:17
Hallo tweakenaaren mijn vraag is simpel, een vriend en ik zijn bezig met het inbouwen van speakers en een subwoofer in zijn auto.
Nu hebben we het probleem dat we bang zijn dat de accu te snel leeg raakt en dus een 2de accu nodig hebben. maar we weten niet hoe je dit (correct) kan berkenen

Speakers = 6x 200W (40W RMS)
Subwoofer = 1x 3500W (1000 RMS)
Accu = 44Ah

Wat ik dacht dat het was zou zijn 6x200+3500 = 4700/12v = 392 (afgerond) ampere accu zouden moeten hebben maar dat lijkt me sterk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Het gaat om het door de versterkers opgenomen vermogen, niet dat van de luidsprekers.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb je zel zoal gevonden
En welke gear gebruik je verder ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Het lijkt mij daarbij sterk dat je full time volledig volume gaat gebruiken.

Als je toch veel amps gaat trekken, denk dan even aan een buffercondensator, anders sloop je de accu.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 17:53

dijkmane

biertje ?

meten is weten, die getallen zeggen niet zoveel.
de versterker gebruikt/trekt stroom, die moet je meten en is van belang.

welke zekering zit er in de auto op de groep waar de versterker op zit ?

zet t geluid aan op de sterkte die je wilt en meet opgenomen stroom.
geen multimeter, verklein zekering tot ie eruit vliegt dan heb je ongeveer de waarde.
stel dat het 10A is, dan kun je met een volle 44Ah accu dus 4 uur spelen, dan is ie leeg.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-06 10:35
remcov1 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:50:
Hallo tweakenaaren mijn vraag is simpel, een vriend en ik zijn bezig met het inbouwen van speakers en een subwoofer in zijn auto.
Nu hebben we het probleem dat we bang zijn dat de accu te snel leeg raakt en dus een 2de accu nodig hebben. maar we weten niet hoe je dit (correct) kan berkenen

Speakers = 6x 200W (40W RMS)
Subwoofer = 1x 3500W (1000 RMS)
Accu = 44Ah

Wat ik dacht dat het was zou zijn 6x200+3500 = 4700/12v = 392 (afgerond) ampere accu zouden moeten hebben maar dat lijkt me sterk
nee bij vol vermogen (als de versterkers dat zonder verlies opwekken en jouw oren er niet afvallen...):
6x40 + 1000 = 1240W / 12V = ca 100A. Die piekvermogens slaan nergens op, RMS is het effectieve piekvermogen (langer als een nanoseconde), ook iets wat je zonder clippen in de praktijk echt niet haalt, meestal eerder een kwart op max vermogen zonder clippen bij muziek met weinig dynamiek (met meer dynamiek is het gemiddelde vermogen zonder clippen lager).

Dit is opgenomen vermogen, een accu heeft een maximaal vermogen en een capaciteit. Meeste autoaccu's hebben geen probleem met piekvermogens van 100A, een een capaciteit van 56Ah oid: die houden dus 56 Ampere een uur vol, die 100A houden ze een krap half uur vol. echter ga je het in de auto (met open ramen) geen 5 min uithouden met 1000+ W rms zonder oordopjes en misselijk worden, en zowiezo kan je dan makkelijk de motor laten lopen, die hoor je toch niet, de dynamo stroom levert meestal zo'n 60A, kan je toch anderhalf uur knallen ;)
Dus een autoaccu heeft een maximale stroom (CCA cold cranking Amps, worst case koude accu stroom zegmaar) en een capaciteit, die capaciteit is ampere x (1) uur (Ah), het aantal amperes dat deze een uur volhoudt (of het aantal uur dat hij een ampere volhoudt ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
En als je tijdens het rijden het volume echt hoog zet trek je amper 40Watt.
Met een paar Watt uit je speakers haal je meer dan 100dB, en al zeker in een auto.
Sowieso moet je naar RMS kijken, de rest is bullshit.
Een sub trekt wat meer, maar dat zijn korte pieken, of je auto rammelt uit elkaar.
Als je sound wedstrijden gaat doen, dan kan je eens denken aan een tweede accu, maar anders lukt dat probleemloos.
Voor een sub van 1000 W moet je wel dikke kabels gebruiken die kort bij je accu aangesloten worden, anders vliegen je zekeringen er gewoon uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:29
Welke versterkers heb je en hoeveel ohm zijn de speakers en sub?
Er kan idd 1000watt rms op de sub staan maar dan moet de versterker dat wel kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Als je bang bent dat je accu tijdens het rijden leeg raakt, dan moet je eigenlijk weten hoeveel je dynamo opwekt.

Maar om dit te gaan berekenen heb je veel meer informatie nodig, wat eigenlijk niet te doen is. S winters verbruik je sowieso meer door verwarming en verlichting. Makkelijke is om je accu helemaal vol te gooien en dit later weer te herhalen. Iets moeilijker is door te meten hoeveel ampère er gebruikt word en daarna te berekenen.

Ik gooi mijn accu gewoon 2x per jaar aan de oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:22

Daniel36

vernieuwde formule

Met een goede accu en een dynamo die goed werkt gaat dit wel goed komen gok ik zo idd.
Anders een obd bluetooth uitlezer in de obd poort en de accuspanning ff een weekje bijhouden?
Pagina: 1