remcov1 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:50:
Hallo tweakenaaren mijn vraag is simpel, een vriend en ik zijn bezig met het inbouwen van speakers en een subwoofer in zijn auto.
Nu hebben we het probleem dat we bang zijn dat de accu te snel leeg raakt en dus een 2de accu nodig hebben. maar we weten niet hoe je dit (correct) kan berkenen
Speakers = 6x 200W (40W RMS)
Subwoofer = 1x 3500W (1000 RMS)
Accu = 44Ah
Wat ik dacht dat het was zou zijn 6x200+3500 = 4700/12v = 392 (afgerond) ampere accu zouden moeten hebben maar dat lijkt me sterk
nee bij vol vermogen (als de versterkers dat zonder verlies opwekken en jouw oren er niet afvallen...):
6x40 + 1000 = 1240W / 12V = ca 100A. Die piekvermogens slaan nergens op, RMS is het effectieve piekvermogen (langer als een nanoseconde), ook iets wat je zonder clippen in de praktijk echt niet haalt, meestal eerder een kwart op max vermogen zonder clippen bij muziek met weinig dynamiek (met meer dynamiek is het gemiddelde vermogen zonder clippen lager).
Dit is opgenomen vermogen, een accu heeft een maximaal vermogen en een capaciteit. Meeste autoaccu's hebben geen probleem met piekvermogens van 100A, een een capaciteit van 56Ah oid: die houden dus 56 Ampere een uur vol, die 100A houden ze een krap half uur vol. echter ga je het in de auto (met open ramen) geen 5 min uithouden met 1000+ W rms zonder oordopjes en misselijk worden, en zowiezo kan je dan makkelijk de motor laten lopen, die hoor je toch niet, de dynamo stroom levert meestal zo'n 60A, kan je toch anderhalf uur knallen

Dus een autoaccu heeft een maximale stroom (CCA cold cranking Amps, worst case koude accu stroom zegmaar) en een capaciteit, die capaciteit is ampere x (1) uur (Ah), het aantal amperes dat deze een uur volhoudt (of het aantal uur dat hij een ampere volhoudt

).