Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Even bellen/mailen met de servicedesk? Ik ben al blij met Eweka en zoek niks anders maar het aanbod lijkt best wel gunstig.RobbyTown schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:15:
[...]
Werkt ook voor niet KPN klant.
Die pagina lijkt snel inelkaar te zijn gezet.
Stap 2
[...]
Zitten 3 linkjes in. Niet een die werkt.
https://www.reddit.com/r/usenet/wiki/providerdealsbackbone/
scherper heb ik ze nog niet kunnen vinden
Dit aanbod van XSnews is beter dan het aanbod dat op Reddit bovenaan staat. Dus.....alexfop schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:31:
Ik haal altijd mijn deals hier vandaan :
https://www.reddit.com/r/usenet/wiki/providerdealsbackbone/
scherper heb ik ze nog niet kunnen vinden
Hier ook tevreden met Eweka 36 euro pj (kingsday deal van jaren terug). XSnews nog blok account mocht niet lukken bij Eweka 👍.DjoeC schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Even bellen/mailen met de servicedesk? Ik ben al blij met Eweka en zoek niks anders maar het aanbod lijkt best wel gunstig.
Klopt helemaal alleen de retentie is hoger van bijvoorbeeld newshosting, mocht je hele oude distro's zoeken is dat de betere keuze, maar iedereen staat vrij om die keuze te makenDjoeC schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Dit aanbod van XSnews is beter dan het aanbod dat op Reddit bovenaan staat. Dus.....
Usenet / nieuwsgroepen zijn wereldwijd. Nu heb ik even naar Spotnet gekeken, en het valt mij op dat daar alleen Nederlandse posts / reacties worden gedaan. Hoe werkt/zit dit nu precies?
Zijn er ook andere "spotnets' die internationaal kijken?
@jongetje ok, duidelijk. een soort Nederlands forum dus. Zijn er dan ook 'spotnets'/fora die breder / wereldweid zijn?jongetje schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:43:
@kuwerti Spotnet is een soort forum. Daar zie je alleen wat mensen er zelf posten. Dat "kijkt" nergens naar.
Ze zijn niet allemaal gratis en soms heb je een "invite" nodig.
ok, ik heb een tweaknews account. welke kan ik dan het beste gebruiken als indexer?Kroonkurk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:51:
Zoek in Google maar naar "usenet indexers".
Ze zijn niet allemaal gratis en soms heb je een "invite" nodig.
Spotnet/spotweb zijn ook wereldwijd. De inhoud daarvan komt ook van Usenet af, het een "forum" noemen is dus wat beperkt. Iedereen kan er aan bijdragen maar de meeste bijdragen lijken inderdaad uit Nederland te komen.kuwerti schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:39:
een domme vraag misschien.
Usenet / nieuwsgroepen zijn wereldwijd. Nu heb ik even naar Spotnet gekeken, en het valt mij op dat daar alleen Nederlandse posts / reacties worden gedaan. Hoe werkt/zit dit nu precies?
Zijn er ook andere "spotnets' die internationaal kijken?
Usenet indexers kunnen ook door Usenet gevoed worden, zo zijn er spotnet/spotweb regels die ook in indexers staan, maar dat hoeft niet.
Spotweb is het handigst want dat draai je gewoon lekker op je eigen servertje (bij mij een Raspberry) samen met sabnzbd of nzbget. Spotweb kun je dan koppelen met de downloader waarbij je geselecteerde regels ook meteen gaat downloaden. Externe indexers kun je vaak via API's hetzelfde laten doen maar ik gebruik dat niet. Er zijn maar zoveel distributies die ik per avond kan testen.....
Maakt niet uit welke je pakt het is onafhankelijk van je news server(s). Ik heb ook meerdere indexers.kuwerti schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:21:
[...]
ok, ik heb een tweaknews account. welke kan ik dan het beste gebruiken als indexer?
Nu hebben zij op hun site een aanbod van € 6,99 (ipv € 14,49) voor 15 maanden. Dat klinkt verleidelijk maar wat na die 15 maanden? Ga ik dan naar € 14,49? Dat kan ik namelijk nergens vinden op hun site. Ik ben dus benieuwd of iemand weet hoe het zit. Als ik na die tijd meer dan het dubbele moet gaan betalen dan kies ik toch liever voor Cheapnews.
Als je op reddit usenet deals zoekt kun je vaak betere deals vinden. Vooral tijdens black friday, maar ook vaak daarbuiten. Ik denk dat Eweka daar momenteel ook voor 2,5€ per maand staat.
Het handige is dat het stapelbaar is, maw als je de deal nogmaals aanschaft komen er weer zoveel maanden aan dat tarief bij. Zorg wel dat je op je account ingelogd bent.
Ik doe gewoon elk jaar een black friday aanbieding erbij en zit nu ergens tot 2028 goed.
[ Voor 4% gewijzigd door minimensje op 07-03-2026 12:53 ]
Ik vind die 7 euro per maand veel. Laat staan die 14 euro. Ik heb zelf sunnyusenet. En daarnaast een block account genomen bij bulknews.eu. Block account gebruik ik alleen als sunny het niet heeft. Nog niet nodig gehad.Ferret schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:43:
Vraagje; omdat KPN per 1 mei stopt met het aanbieden van hun nieuwsserver ben ik op naar naar een andere aanbieder. Ik twijfel tussen Cheapnews en Eweka. Cheapnews heb ik in het verleden al eerder gebruikt om toch iets te kunnen binnenhalen wat niet meer in de retentie van KPN viel maar ik lees/hoor toch wel dat Eweka de beste is.
Nu hebben zij op hun site een aanbod van € 6,99 (ipv € 14,49) voor 15 maanden. Dat klinkt verleidelijk maar wat na die 15 maanden? Ga ik dan naar € 14,49? Dat kan ik namelijk nergens vinden op hun site. Ik ben dus benieuwd of iemand weet hoe het zit. Als ik na die tijd meer dan het dubbele moet gaan betalen dan kies ik toch liever voor Cheapnews.
Ik zie dat bulknews op dit moment geen aanbieding heeft. Dus nu zou ik dat niet doen.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 07-03-2026 13:20 ]
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met Suny gaat tegenwoordig. Dus ik moet je hierop het antwoord schuldig blijjven.W1ck1e schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:20:
@CreativeS Oops, ik had niet doorgeklikt. Is het ook overkill icm sunnyusenet ?
Wat ik nog vergeten was... voor de volledigheid de links naar de deals (al blijven die op dit moment ook continu in beeld op de homepage):
6TB Block: https://www.bulknews.eu/c...t_variation=43&locale=nl/
Kortingscode: bf251
12TB Block: https://www.bulknews.eu/c...t_variation=44&locale=nl/
Kortingscode: bf252
https://www.eweka.nl/en/landing/promo-deal-evm-e
En deze aanbieding bij Tweaknews: https://www.tweaknews.eu/nl/landing/deal? Is dit zoals het er staat? €1,99 per maand en geen addertjes die ergens onder vandaan kruipen?
[ Voor 30% gewijzigd door Ferret op 07-03-2026 13:55 ]
1: Tot heden heb je gebruik gemaakt van KPN ofwel: de 30 dagen retentie is voldoende voor jou. 2: Hoeveel data denk je op jaarbasis te downloaden?Ferret schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:51:
Maar ook bij die aanbieding van Eweka op Reddit zie ik dat € 14,49 staan. Nu dan wel voor € 2,50 maar wat is het nou? Ik snap er niks van...
https://www.eweka.nl/en/landing/promo-deal-evm-e
Ik vermoed dat je helemaal geen doorlopend abbo nodig hebt en dat een Bulknieuws aanbieding (blok van 6-12TB) voor de komende jaren voldoende voor je zal zijn.
En Eweka is volgens de aanbieding 2,50/maand (30 euro/jaar) maar daar heb je dus volgens @W1ck1e ook 12TB Bulknieuws voor waarmee je meerdere jaren vooruit kunt.
Ok, ik ga voor deze aanbieding, thanx!!!minimensje schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:51:
Heb zelf eweka en werkt heel erg goed.
Als je op reddit usenet deals zoekt kun je vaak betere deals vinden. Vooral tijdens black friday, maar ook vaak daarbuiten. Ik denk dat Eweka daar momenteel ook voor 2,5€ per maand staat.
Het handige is dat het stapelbaar is, maw als je de deal nogmaals aanschaft komen er weer zoveel maanden aan dat tarief bij. Zorg wel dat je op je account ingelogd bent.
Ik doe gewoon elk jaar een black friday aanbieding erbij en zit nu ergens tot 2028 goed.
Ik vind het voor mijzelf totaal onbelangrijk.Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:25:
Hoe belangrijk vindt "men" hier het aanvinken van SSL-verbinding bij je nieuwsserver? Heeft het voor/nadelen?
FTFYDjoeC schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:56:
...maar daar heb je dus volgens @CreativeS ook 12TB Bulknieuws voor waarmee je meerdere jaren vooruit kunt.
Is wat zwaarder voor de cpu. Een lichte pc is wellicht dan een vertragende factor. Ik gebruik het wel.Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:25:
Hoe belangrijk vindt "men" hier het aanvinken van SSL-verbinding bij je nieuwsserver? Heeft het voor/nadelen?
Voordeel is dat iemand die op de verbinding mee kan kijken niet aan kan tonen dat je illegale Linux ISO's aan het downloaden bent. Ik heb het altijd aanstaan, het heeft vrijwel geen nadelen als je het niet op een hele trage CPU (Raspberry Pi ofzo) draait.Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:25:
Jij weet dat XS News een speciale deal heeft voor KPN klanten?Ferret schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:43:
Vraagje; omdat KPN per 1 mei stopt met het aanbieden van hun nieuwsserver ben ik op naar naar een andere aanbieder. Ik twijfel tussen Cheapnews en Eweka. Cheapnews heb ik in het verleden al eerder gebruikt om toch iets te kunnen binnenhalen wat niet meer in de retentie van KPN viel maar ik lees/hoor toch wel dat Eweka de beste is.
https://www.kpn.com/usenetstopt het staat vermeld onder 'Gebruik je Usenet wel?'.
Daar staat een url die verwijst naar https://www.xsnews.nl/aanbod
5400WP (ZW)
Vind het prima. Zolang ik tevreden ben jaarlijks verlengen. Ontevreden dan zag ik wel tijdig op.Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:36:
XSnews... met auto-renewal jaarlijks. Dat die bedrijven zelf ervan houden snap ik, maar verder iemand er gek op..betwijfel het.
NLziet had in begin rare constructie. Na jaarbetaling werd het weer maandbetaling moet ik weer actie ondernemen om het om te zetten na jaar... Ik kies niet voor niets voor jaar...
De bangmakerij werkt in ieder geval...Overspark schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:04:
Voordeel is dat iemand die op de verbinding mee kan kijken niet aan kan tonen dat je illegale Linux ISO's aan het downloaden bent. Ik heb het altijd aanstaan, het heeft vrijwel geen nadelen als je het niet op een hele trage CPU (Raspberry Pi ofzo) draait.
Maar kan door iedereen afgesloten worden natuurlijk...Vizox schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Jij weet dat XS News een speciale deal heeft voor KPN klanten?
:strip_exif()/f/image/rFQjvJPVJRm9fB6dT54KbMQP.png?f=user_large)
Dat het bedoeld is voor KPN/XS4All-klanten betekent niet expliciet dat je bij KPN/XS4All moet zitten
Kijk, jij gebruikt je hersens, had erzelf achter gezocht dat je ergens je kpn nr moest opgeven, maar nu denk ik ook dat dat helemaal niet hoeft.CreativeS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:06:
[...]
Maar kan door iedereen afgesloten worden natuurlijk...
[...]
Dat het bedoeld is voor KPN-klanten betekent niet expliciet dat je bij KPN moet zitten
Soms gebruik ik ze nog... te vaak niet, maar anyway... ik heb een proefbestelling gedaan en tot aan het punt dat je betaalgegevens moet invoeren wordt nergens naar KPN-credentials gevraagd.Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:42:
Kijk, jij gebruikt je hersens, had erzelf achter gezocht dat je ergens je kpn nr moest opgeven, maar nu denk ik ook dat dat helemaal niet hoeft.
Ja dat is mij bekend. Het was meer dat er een deal is voor deze klanten of ze het willen of niet dat is een eigen keuze. Maar dan snap ik niet dat je bij een Cheapnews gaat kijken die op dezelfde backbone zit waar je dan veel meer voor kwijt bent.CreativeS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:06:
[...]
Maar kan door iedereen afgesloten worden natuurlijk...
[Afbeelding]
Dat het bedoeld is voor KPN/XS4All-klanten betekent niet expliciet dat je bij KPN/XS4All moet zitten
5400WP (ZW)
Ik reageer enkel op het puntje "speciaal voor KPN-klanten..."Vizox schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:24:
Ja dat is mij bekend. Het was meer dat er een deal is voor deze klanten of ze het willen of niet dat is een eigen keuze. Maar dan snap ik niet dat je bij een Cheapnews gaat kijken die op dezelfde backbone zit waar je dan veel meer voor kwijt bent.
Maar wat ik dan weer niet snap... het is allemaal al veel goedkoper dan de abonnementen van de streamers (je kunt zelf de kwaliteit kiezen van wat je wilt kijken) en dan gaan we hier nitpicken over een paar eurootjes. Maar goed, ieder het zijne
Autorenewal is dan wel tegen de hogere prijs (3x aanbiedingswaarde...).Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:36:
XSnews... met auto-renewal jaarlijks. Dat die bedrijven zelf ervan houden snap ik, maar verder iemand er gek op..betwijfel het.
Maar wel verlengen voor hetzelfde bedrag waar je het nu voor afsluit...Sjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:36:
tJa, en waarom ik er niet van hou zal ik je vertellen.CreativeS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:33:
[...]
Maar wel verlengen voor hetzelfde bedrag waar je het nu voor afsluit...
[Afbeelding]
1 Omdat ik ieder jaar opnieuw wil afwegen, en vooral niet moet denken van "oja het verloopt over 3 weken..ik moet handelen".
2 Omdat er altijd kans is dat ik niet kanker krijg en 7 maanden heb om alles af te handelen, maar dood onderuit ga in de douche en anderen niet alleen mijn gas moeten opzeggen (wat normaal is), maar dan ook nog dit abo (nee dank je wel!)
Ja, dan verkoop ik ook maar mijn huis, want het zou best eens kunnen dat ik de hypotheek nog moet betalen terwijl ik al door de schoorsteen ga en hopelijk zou ik dan de wegenbelasting maandelijks of zelfs per week kunnen betalen, want de kans bestaat dat ik mezelf komende week kapot rij en dan heb ik teveel betaald? Hmja, kan. Er zijn extremen in de wereld... ik was het even vergetenSjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:19:
[...]
tJa, en waarom ik er niet van hou zal ik je vertellen.
1 Omdat ik ieder jaar opnieuw wil afwegen, en vooral niet moet denken van oja het verloopt over 3 weken..ik moet handelen
2 Omdat er altijd kans is dat ik niet kanker krijg en 7 maanden heb om alles af te handelen, maar dood onderuit ga in de douche en anderen niet alleen mijn gas moeten opzeggen (wat normaal is), maar dan ook nog dit abo (nee dank jewel!).
😁Ferret schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:43:
https://www.eweka.nl/nl/landing/promo-deal-evm-e