Als je er een appartement bij wilt kopen voor de verhuur zit je aan een vastgoedhypotheek vast met nadelige voorwaarden. Ik zou dan eerder stoppen met het aflossen van je huidige hypotheek, het geld opzij zetten (of investeren) en daarna in één keer het appartement kopen.OverSoft schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:21:
[...]
Doen we ook niet, we zijn bezig om een appartement te kopen om te verhuren. Het is slimmer om hier geen / een lagere hypotheek op te hebben omdat de rente niet aftrekbaar is.
Overigens kan het slim zijn om juist een hypotheek op verhuurbare vastgoed te hebben om zo een hefboom te creëren. Wat overigens niet zonder risico is.
Er is niks mis met een schuld met een laag percentage en voldoende onderpand (LTV < 80%).De optie om het te doen is er. Dat is voor ons het belangrijkste. Het is niet zo dat onze hypotheek mega veel duurder is omdat deze optie er is. (Sterker nog, het kost ons geen cent extra, maar de onderliggende constructie van onze hypotheek was bij Florius het voordeligst)
Ik heb een vrij brede portfolio aan investeringen (crypto, vastgoed, grond, bepaalde goederen, beurs niet meer), maar heb van thuis uit een hekel aan schulden, vandaar dat ik de hypotheek sneller wil KUNNEN aflossen.