Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mashayungi
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-01 18:53
quote:
Sissors schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:59:
[...]

Voor de duidelijkheid: Dan moet je dus kiezen voor annuitair. Immers als je lineair gaat aflossen krijg je zieke moeder blijkbaar geen verzorging meer.

Kiezen om op wereldreis te gaan als je van plan was een lineair aflospatroon te volgen (met een annuitaire hypotheek) valt denk ik onder zijn noemer van financiële onkunde.

[...]

En nogmaals, dat is dus het punt bij annuitair: Je hoeft helemaal niet hetzelfde schema te volgen, je kan altijd zelf meer aflossen om er lineair van te maken.
Tuurlijk kan het, dat is ook absoluut waar. Het is alleen te kort door de bocht om te roepen dat het financiële onkunde is. Er zijn zo veel meer factoren dan alleen de financiële kanten van het verhaal, niet iedereen heeft de mogelijkheid om extra af te lossen.

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:36
quote:
Mashayungi schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:06:
[...]

Tuurlijk kan het, dat is ook absoluut waar. Het is alleen te kort door de bocht om te roepen dat het financiële onkunde is. Er zijn zo veel meer factoren dan alleen de financiële kanten van het verhaal, niet iedereen heeft de mogelijkheid om extra af te lossen.
Als je de mogelijkheid niet hebt om van je annuitaire een lineaire te maken met extra aflossingen, dan kun je dus je lineaire hypotheek niet betalen...

Ctrl+k

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Mashayungi schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:54:
[...]

Het gros van de mensen zal geen extra aflossingen doen op de hypotheek, omdat ze simpelweg het geld nodig hebben om een huishouden te runnen of willen het geld in andere zaken stoppen. Wat jij zegt kan prima in jouw situatie, maar elke huishouden is anders en kent andere wensen, doelen, bestedingen en risico's. Waar jij je vrije vermogen wellicht zou gebruiken om in een woning te stoppen, heeft iemand anders het nodig om zijn zieke moeder te verzorgen of een wereldreis te maken. Dat heeft niks met financieel wanbeleid te maken, maar puur met de verschillende wensen en doelen die mensen in het leven hebben.

Naast dit heb je ook nog te maken met een aflossingsstand bij annuïteiten om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek. Op het moment dat jij een hypotheek hebt, om mijn vorige voorbeeld aan te halen, zul je bij aankoop van de nieuwe woning het oorspronkelijke aflossingsschema moeten volgen bij nieuwe hypotheken. Als de rente dan van 2% naar 5% is gestegen heb je met annuïteiten een hogere schuldlast ten opzichte van lineair en stijgen je maandlasten aanzienlijk harder, omdat je hetzelfde schema moet blijven volgen. Daarnaast loop je altijd het risico dat woningen minder waard worden. Het is niet zo zwartwit als jij schetst dus, er komt zo veel meer bij kijken dan alleen een financiële benadering.
Jouw tegenargument is dat ze het geld niet aan de hypotheek kunnen/willen besteden. Je weet dat met die redenatie een lineaire hypotheek dan ook niet logisch is? Dan besteed je namelijk juist meer geld aan aflossing, enige verschil is het woordje "extra".

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Er wordt hier ook gezegd dat je met een annuiteithypotheek ook lineair kan aflossen. Maar in veel gevallen teer je dan op je jaarlijkse boetevrije aflossing (10%).

Ik heb juist gekozen om lineair te gaan. Dan kan ik, zolang ik net als nu voldoende middelen heb, maximaal boetevrij kan aflossen waardoor het effect op de maandelijkse lasten nog groter is.

Immers: annuiteit+extra aflossen = effect van lineair.
Lineair+extra aflossen=nog sneller aflossen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Railgunner
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14-01 20:11
quote:
kmf schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:51:
Er wordt hier ook gezegd dat je met een annuiteithypotheek ook lineair kan aflossen. Maar in veel gevallen teer je dan op je jaarlijkse boetevrije aflossing (10%).
Hoezo noem je dit interen? Het is 10% van de oorspronkelijke schuld, ieder jaar weer. Het verschil tussen annuitair en lineair aflossen zit bij mijn hypotheek zo rond de 1% per jaar: na 10 jaar is mijn annuitaire schuld ongeveer 10% hoger dan wanneer ik voor lineair had gekozen. Je komt dus niet in de buurt van de jaarlijkse 10%. Of bedoel je iets anders?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• kmf
  • Niet online
quote:
Railgunner schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:05:
[...]

Hoezo noem je dit interen? Het is 10% van de oorspronkelijke schuld, ieder jaar weer. Het verschil tussen annuitair en lineair aflossen zit bij mijn hypotheek zo rond de 1% per jaar: na 10 jaar is mijn annuitaire schuld ongeveer 10% hoger dan wanneer ik voor lineair had gekozen. Je komt dus niet in de buurt van de jaarlijkse 10%. Of bedoel je iets anders?
Even met de percentages die jij opgeeft.:

Verschil tussen annuitair/linair is ongeveer 1% aflossing per jaar.

In 1 jaar kan je met lineair 10% (boetevrij)+1%= 11% afgelost hebben.

Omgekeerd kan je stellen dat annuitair je dus stellen dat je 1% inteert op je boetevrije aflossing om het effect van lineair te krijgen. Je hebt dan minder afgelost, maar je mag ook niet meer aflossen.

• Railgunner
Volgens mij is dit alleen relevant als je van plan bent om je hypotheek in 9 of 10 jaar af te lossen en dus elk jaar de maximale 10% extra wilt aflossen. Als dit niet je doel is, biedt de 10% per jaar voldoende ruimte om gelijk te lopen met een lineair schema. Maar het klopt dat je met een lineaire hypotheek in absolute euro's altijd meer kunt/zult aflossen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• kmf
  • Niet online
quote:
Railgunner schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:17:
Volgens mij is dit alleen relevant als je van plan bent om je hypotheek in 9 of 10 jaar af te lossen en dus elk jaar de maximale 10% extra wilt aflossen. Als dit niet je doel is, biedt de 10% per jaar voldoende ruimte om gelijk te lopen met een lineair schema. Maar het klopt dat je met een lineaire hypotheek in absolute euro's altijd meer kunt/zult aflossen.
Dat klopt. Mijn streven is dan ook om binnen 10 jaar hypotheekvrij te zijn. Toevallig ook de einde renteperiode.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-01 21:50
De eigenlijke vraag is toch niet annuitair/lineair, maar doodsimpel snel-aflossen/langzaam-aflossen, om het even welke hyp.constructie je daarvoor gebruikt.
Of je hogere schulden de toekomst in wilt schuiven, danwel snel wilt aflossen, hangt af van de inflatie. Stijgt deze bijv. boven je rentepercentage, zal je gek zijn om veel af te lossen. Komt er daarentegen deflatie, is het handiger je schuld snel te verkleinen.
Bij annuitair kun je de aflosrem iets verder aantrekken, en contractueel vastleggen om zoveel af te lossen als in jouw individueel geval rederlijkerwijs maximaal mogelijk is, is niet moeilijk.
In de meeste gevallen is annuitair dus de handigste hyp.vorm.
Grappig in dit verband vind ik, dat in Dld. de liniaire hyp. een nauwelijks aangeboden produkt is. Veel duitsers weten niet eens van het bestaan af...

gezocht: Panasonic GM5

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:19
Het lijkt me dat de TS na 5 pagina's aan advies toch wel zijn keuze uit twee hypotheekvormen moet kunnen maken. Anders is er altijd nog de hypotheker (grapje, die zijn veel te duur).

2430Wp ZW

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:21
Ik heb inderdaad veel informatie hieruit gekregen, dankjulliewel :)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch vind ik het apart dat er zo weinig voor een combinatie wordt gegaan. 50/50 lineair / annuïtair lijkt mij best of both worlds.

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
quote:
kmf schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:22:
[...]

Dat klopt. Mijn streven is dan ook om binnen 10 jaar hypotheekvrij te zijn. Toevallig ook de einde renteperiode.
Ook dan is het verhaal dat je eerder schreef nog niet relevant hé, dat kan ook prima binnen 10 jaar met een annuïteiten hypotheek en max. 10% extra aflossen. :Y)

Maar als (heel) snel aflossen de prioriteit is, kun je beter kijken naar een hypotheek waarbij je meer kunt aflossen (20% is niet uitzonderlijk) in plaats van het verschil lineair / annuïteit. Dat zet meer zoden aan de dijk.

Edit: Toevoeging, aan het eind van een rentevaste periode kun je trouwens ook zoveel aflossen als je wil. Ook iets om in gedachten te houden als dit je overwegingen zijn. :)

Arrne wijzigde deze reactie 20-12-2017 11:25 (12%)

• Purehz
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-01 20:23
quote:
Arrne schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:52:
[...]

Ook dan is het verhaal dat je eerder schreef nog niet relevant hé, dat kan ook prima binnen 10 jaar met een annuïteiten hypotheek en max. 10% extra aflossen. :Y)

Maar als (heel) snel aflossen de prioriteit is, kun je beter kijken naar een hypotheek waarbij je meer kunt aflossen (20% is niet uitzonderlijk) in plaats van het verschil lineair / annuïteit. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Inderdaad, de keuze tussen lineair / annuïteit is een eerste stap. Daarna zijn alle voorwaarden van belang. Heb hier ook 20% aflossing mogelijkheid, totale hypotheek is ~50% van de woningwaarde. Zo ben je flexibel als je geld over hebt. Momenteel kies ik voor beleggen; maar die 20% extra aflossing per jaar zorgt er voor dat ik sneller hypotheekvrij kan zijn.

Verder zoals al eerder gezegd hier; een hypotheek is persoonlijk. Er is geen 1 vorm het beste voor alle mensen, iedereen heeft andere eisen en wensen.

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
quote:
MikeyMan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:48:
Toch vind ik het apart dat er zo weinig voor een combinatie wordt gegaan. 50/50 lineair / annuïtair lijkt mij best of both worlds.
Ik zou werkelijk geen enkel goed argument kunnen bedenken waarom dat het 'best of both worlds' zou zijn. Als je 2 verschillende opties neemt en je combineert die, wil dat niet meteen zeggen dat je dan automatisch de beste optie hebt.

• Tsurany
  • Niet online
quote:

Ik heb juist gekozen om lineair te gaan. Dan kan ik, zolang ik net als nu voldoende middelen heb, maximaal boetevrij kan aflossen waardoor het effect op de maandelijkse lasten nog groter is.

Klopt helemaal, dit is ook echt de enige goede reden om lineair te kiezen :)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
Tsurany schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:16:
[...]

Klopt helemaal, dit is ook echt de enige goede reden om lineair te kiezen :)
Óf als je weet dat je (en/of je partner) geen discipline hebt om te sparen voor extra aflossing ;)

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:48:
Mij lijkt juist annuïtair + extra aflossen de best of both worlds.
- Sneller aflossen dan annuïtair,
- de flexibiliteit van annuïtair
- uiteindelijk nagenoeg dezelfde lage kosten als lineair (als je de flexibiliteit niet benut).

50/50 is een compromis zonder duidelijke voordelen.

Wuursj wijzigde deze reactie 20-12-2017 11:20 (5%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Tsurany
  • Niet online
quote:
kpg schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:18:
[...]

Óf als je weet dat je (en/of je partner) geen discipline hebt om te sparen voor extra aflossing ;)
Dat vind ik geen goede reden. Als je nog niet volwassen bent moet je geen huis kopen maar lekker gaan huren.

• Piet_Piraat7
quote:
[...]

Stop aub met het zo omlaag praten van een keuze die niet de jouwe is. "Als je geen discipline hebt om te sparen" "Financieel onkunde" "Alleen voor mensen waarbij alles wat er in gaat er ook weer uit gaat".

Ik waardeer alle input en feedback, maar dit soort opmerkingen zijn toch van een niveau wat je niet op Tweakers hoeft te verwachten.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@Piet_Piraat7 Waarom voel je je zo aangevallen :? Dat kan toch gewoon een overweging zijn? En wat praat ik precies omlaag?
Er zijn genoeg mensen die hun inkomen grotendeels opmaken elke maand. Als je dat van jezelf weet, kan je jezelf dwingen om meer af te lossen door lineair te nemen. Dat getuigt juist van een stukje financiële bewustwording wat ik alleen maar kan toejuichen :)

kpg wijzigde deze reactie 20-12-2017 11:33 (66%)

• kmf
  • Niet online
quote:
Wuursj schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:19:
[...]

Mij lijkt juist annuïtair + extra aflossen de best of both worlds.
- Sneller aflossen dan annuïtair,
- de flexibiliteit van annuïtair
- uiteindelijk nagenoeg dezelfde lage kosten als lineair (als je de flexibiliteit niet benut).

50/50 is een compromis zonder duidelijke voordelen.
Je moet ook niet streven naar "best of both worlds", maar een situatie kiezen die bij jou past.

Mijn hypotheek is 80% lineair. De rest annuitair, maar dan met hele korte rentevaste periode.
1 deel met een looptijd van 1 jaar kan afgelost worden zodra oude huis verkocht+spaarpolis van spaarhypotheek is vrijgekomen.
1 deel heeft een looptijd van 3 jaar. Dit omdat ik verwacht in de 3e jaar genoeg bij elkaar gespaard (overwaarde oude woning) te hebben om een flink bedrag (welke meer is dan de 10% boetevrije aflossing) kan aflossen.

Het lineaire deel heeft de hogere rente, dus daar los ik wel de 10% boetevrij op af. Na 3 jaar zullen mijn vaste hypotheeklasten veel lager (20%+3x10% afgelost+laagste risico-opslag) worden waardoor ik met die besparing jaarlijks die10% kan aflossen zonder pijn in de portemonnee.

In mijn situatie heb ik dus 3 shortcuts genomen om sneller hypotheekvrij te hebben/zeer lage hypotheeklasten te krijgen.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Arrne schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:12:
[...]

Ik zou werkelijk geen enkel goed argument kunnen bedenken waarom dat het 'best of both worlds' zou zijn. Als je 2 verschillende opties neemt en je combineert die, wil dat niet meteen zeggen dat je dan automatisch de beste optie hebt.
Beter spreiding van je maandelijkse kosten over de jaren, niet hoeven nadenken over de aflossingen, en daarnaast alsnog de mogelijkheid om extra af te lossen. Ik zou geen argument kunnen bedenken waarom het geen goede oplossing zou zijn.

De verhouding kun je dan natuurlijk over steggelen.

• Bart0n
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 11:13
quote:
[...]

Waarom sparen voor extra aflossing?
Ik heb een annuïtaire hypotheek, waarbij er automatisch een extra (in te stellen) maandbedrag kan worden opgegeven als extra aflossing. Daar maar ik dan ook gebruik van :)

Heb ik een grote discipline om extra af te lossen? Nee.
Doe ik dat nu wel? Ja :*)

• Railgunner
quote:
Bart0n schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:47:
Waarom sparen voor extra aflossing?
Ik heb een annuïtaire hypotheek, waarbij er automatisch een extra (in te stellen) maandbedrag kan worden opgegeven als extra aflossing. Daar maar ik dan ook gebruik van :)

Heb ik een grote discipline om extra af te lossen? Nee.
Doe ik dat nu wel? Ja :*)
Bij welke aanbieder is dat? Klinkt handig :). Kun je het ook weer stopzetten als je dat zou willen?

• Bart0n
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 11:13
quote:
Railgunner schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:49:
[...]

Bij welke aanbieder is dat? Klinkt handig :). Kun je het ook weer stopzetten als je dat zou willen?
Ja per maand opzegbaar, en daarnaast kan ik ook nog elke maand een eenmalig bedrag erbovenop doen.
SNS Bank (net even nagekeken, en mag ook 20% extra aflossen p/j).

• Railgunner
Klinkt goed. Verzekeraars lopen wat dat betreft echt nog achter op de banken. Ik zit bij Aegon en daar moet je minimaal 1000,- per keer aflossen. Ook duurt de verwerking lang. Als je bijv. op 16 januari aflost, is het nog niet verwerkt in het bedrag dat je per 1 februari betaalt, maar pas in het bedrag dat je op 1 maart betaalt. Een klein bedrag per maand aflossen is niet mogelijk, aflossen via iDeal ook niet. Je moet de aflossing zelfs van te voren aanmelden i.p.v. direct over te maken. Ik verwacht wel dat ze hierin stappen gaan zetten om meer naar de mogelijkheden bij banken toe te groeien.

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:35

CaLeX

Maar NC'walst'liever

quote:
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:48:
Ik heb inderdaad veel informatie hieruit gekregen, dankjulliewel :)
Ben benieuwd naar je keuze.

Wij hebben zelf vorig jaar de keuze moeten maken. Vriendin wilde lineair vanwege de lager worden de maandlasten. Ik een annuïteit, vanwege de vrijheid (liever 100% aflossingsvrij, maar aangezien je de rente daar niet meer van af mag trekken viel die af).

Gezien onze levensfase (begin 30, kinderwens en beide een carrière) zijn we voor annuïteit gegaan. We bepalen zelf per keer of het verstandig is om extra af te lossen. Ik weet nu nog niet of we over 5 jaar hetzelfde doen en willen.
Al verwachten we nu wel dat we over 10 jaar als de rentevaste periode afgelopen is ruim boven de lineaire lijn uit komt.
quote:

Maar los je bij je tweede niet meer af dan bij de eerste?

Annuiteit+extra aflossen = effect van lineair.

Dat trek je dan weer gelijk door

Annuiteit+extra aflossen = effect van lineair+extra aflossen=nog sneller aflossen

Linksom of rechtsom verschillen lineair en annuïteit met extra aflossen nauwelijks qua kosten. Enige wat je bij de tweede moet bedenken is wanneer je wat extra aflost. Met uitzondering als je van plan bent om meer dan 12% per jaar af te gaan lossen (annuïteit + 10%). En zelfs dan zou ik nog zeggen annuïteit met 1a2 jaar rentevastperiode. Dan kan je aflossen wat je wil op de renteherziening (en ben je minder kwijt vanwege laagste rente)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• PeterProleet
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-01 18:27
knip proletenspam

Rukapul wijzigde deze reactie 10-01-2019 18:46 (91%)

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-01 14:27
zo, die is weer wakker na 2 jaar! ;-)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Die tool wordt ook wel opvallend veel ineens gedeeld, in ander topic(s) namelijk ook al :X

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:49:
Die tool wordt ook wel opvallend veel ineens gedeeld, in ander topic(s) namelijk ook al :X
Ik zag m ergens anders ook al voorbij komen...

Verder valt het me op dat @PeterProleet 8 januari is geregistreerd op Tweakers en toevallig is 8 januari ook de registratiedatum (SIDN Whois) van genoemde website...

Ik zal het verder aan de mods overlaten om hier conclusies aan te verbinden :Y)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:46

CurlyMo

www.pilight.org

Harrie_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:10:
[...]
Ik zal het verder aan de mods overlaten om hier conclusies aan te verbinden :Y)
Is het je niet opgevallen dat @PeterProleet volgens de statistieken 3 reacties zou moeten hebben op het forum waarvan degene in dit topic de enige is die je terug vind ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:14:
[...]

Is het je niet opgevallen dat @PeterProleet volgens de statistieken 3 reacties zou moeten hebben op het forum waarvan degene in dit topic de enige is die je terug vind ;)
Ja was me ook al opgevallen, maar ik zit nu mobiel dus ik dacht 'wellicht is het een bug, straks even kijken op desktop'.

Dit zaakje stinkt van alle kanten... >:)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:46

CurlyMo

www.pilight.org

Harrie_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:16:
[...]
Dit zaakje stinkt van alle kanten... >:)
And..... it's gone :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Pieter van Ras
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-01 19:38
Anuiteit lijkt me met huidige rentes vrij voordelig: Maandbedrag is altijd hetzelfde maar 'daalt' gedurende de looptijd wel relatief door inflatie. Een verschil van netto 230 euro pm nu is niet veel minder dan 295 over 29 jaar. (simpel tooltje om voor het idee wat te bereken)
Je bent 30, dus ik neem aan dat die kinderen wel op redelijk korte termijn komen: Je eigen tabel geeft aan dat je na 10 jaar met linear nog steeds hogere maandlasten hebt dan met anuiteit.Ik zou dus lekker anuiteit doen, wat opzij zetten voor de kinderen en de eerste jaren wat extra aflossen als je wil.

Ik vind het totale verschil over 30 jaar eigenlijk niet zo groot, <10k netto. Als je het per maand gaat uittellen kom je op 10.000/(30*12) = 27 euro netto pm. In 'hypotheektermen' is dat imo een schijntje, dat zijn bedragen wat je ziet voor een midrange smartphone abbo :p

(in principe kan je het verschil nog wat verkleinen door het geld wat je op het begin 'bespaart' door annuiteit te pakken te sparen en wat rente mee te pakken. 0.35% krijg je al op vrij opneembaar en je zou nog wat in relatief korte deposito's kunnen zetten van 1 a 2 jaar. Zo kan je risicoloos het verschil beperken. Mocht je durven beleggen etc kan het misschien nog interessanter worden.
Simplistisch sommetje obv plaatje in topicstart en 0.35% rente: Netto verschil jaar 0 = 230, netto verschil jaar 10 = 72. Gemiddeld eerste 10 jaar = 72 euro, 72*10*12*0.0035 = 58 euro rente per jaar)

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:09
Piet piraat is nu gemiddeld 2 jaar ouder ;)

• Piet_Piraat7
gr8-jen schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:14:
Piet piraat is nu gemiddeld 2 jaar ouder ;)
Inderdaad, grappig dat zo'n topic ineens weer opleeft :)

Wij hebben uiteindelijk voor lineair gekozen! Gelukkig geen 2,8% zoals in de topic start, maar 2,4%.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True