Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:00
Beste,

Ik woon nu een jaar in mijn (zelf) traditioneel gebouwde woning en was me aan het oriënteren op het aanschaffen van zonnepanelen.
Nu heb ik eea gelezen maar zou ik graag jullie mening horen mbt wat ik het beste kan kopen.

Basic facts
  • Huidige verbruik : ~2.900 Kwh
  • Huis: 880m3
  • Inwoners : Ik + vriendin (ik werk 40u vriendin ~30u pw)
  • Toekomstige uitbreiding : mits het ons gegund is wel, 2 of 3 kids oid.
  • Breedtegraad : 51,458905
  • Zelf monteren is geen probleem
  • 3 * 25A fase aansluiting
  • Schaduw val (is minimaal maar zal het dit weekend nog even checken)
Leesvoer
Leesvoer dat ik o.a. genuttigd heb naast de TS (uiteraard).
Zonnepanelen plat dak, 10 nuttige tips
Afstand zonnepanelen berekenen voor plat dak

PV 'facts'?

Afstand onderlinge panelen
Lengte paneel = 100cm
Hellingshoek = 35c / 30c / 25c / 20c / 15c
Afstand panelen = 296cm / 273cm / 248cm / 221cm / 193cm

Hellingsgraden
35 graden Geen verlies = optimaal
30 graden 1% minder rendement
25 graden 2% minder rendement
20 graden 3% minder rendement
15 graden 5% minder rendement

Rij-afstandverkleining / Minderopbrengst
5% / -1%
10% / -2%
20%/ -4%
30% / -6%

Oost-West
"Om een maximaal aantal zonnepanelen op het dak te plaatsen wordt soms gekozen voor een oost-west ligging. Daarbij worden de zonnepanelen in een flauwe hoek van 10 graden gelegd.
10% minder opbrengst t.o.v. zonnepanelen die op het zuiden zijn gericht (en ideale hellingshoek van 35 graden)"

Tuinhuisje
Het tuinhuisje moet ik nog maken en zou ook de PV panelen als dak kunnen gebruiken, hierdoor komen ze een stuk platter te liggen maar zijn ze wel uit het zicht.

Schuindak
Ik zou de PV panelend ook op het schuindak (45c) kunnen plaatsen maar dat doe ik vanwege esthetische redenen liever niet.

Dak Lay-out
Tuin ligt pal op het zuiden.
Op het oosten en westen heb ik nog 2 dakvlakken van 45c.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mvSpPm/Dak_afmetingen.jpg

Alle panelen zijn 165*100cm.

1. Zuiden
Alles gericht op het zuiden. Heb hier 25c / 248cm getekend.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cgfnAR/layout_1.jpg

2. Zuiden compact
Alles gericht op het zuiden maar de panelen op de garage dichter bij elkaar.
Hierdoor kan ik 4 rijen van 2 kwijt tegen het verlies van wat schaduw op rijden 2 t/m 4.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iPDkx6/layout_2.jpg

3. Oost-West
Hierdoor kan ik nog een paar extra panelen kwijt maar uiteraard met een lagere efficiency.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/c8f9Pm/layout_3.jpg

Simpele berekeningen
Aangezien ik een simpel persoon ben en die ingewikkelde formules niet snap even wat GBV er tegen aan:

# Panelen * Hellingsgraad verlies * Rijafstand verkleining verlies * Orientatie = Totale opbrengst / # Panelen = Opbrengst per paneel

1. Zuiden
16 panelen * 98% * 100% * 100% = 15.68 / 16 panelen = 98% per paneel

2. Zuiden compact
12 panelen * 98% * 100% * 100% = 11.76
6 panelen * 98% * 94% * 100% = 5.53
11.76 + 5.53 = 17.29 / 18 = ~96% per paneel

3. Oost-West
10 panelen * 98% * 100% * 100% = 9.8
12 panelen * 100% * 100% * 90% = 10.8
9.8 + 10.8 = 20.6 / 22 = ~94% per paneel

Vragen
1. Hoeveel panelen heb ik eigenlijk nodig?
2. Welke Lay-out kan ik het beste nemen?
3. Welke panelen, omvormers, optimizers, etc ik moet hebben?
4. Offerte check. Ik heb een offerte van Zonneplan.nl ontvangen. Wordt er fijn geholpen maar geen idee hoe ze prijs-technisch zitten.

15 x Zonnepanelen 275 Wp All Black (10 plat dak) (Trina Solar)
1 x Omvormer SolarEdge SE3500 HD Wave
12 jaar fabrieksgarantie op de omvormer en 25 jaar garantie op de optimizers.
1 x Inzicht in de opbrengst van uw zonnepanelen
15 x SolarEdge Optimizer P300
1 x Montagesysteem Solar Construct Haken + Rail
1 x Volledig all-inclusive installatie
1 x 10 jaar Zonneplan Serviceplan
1 x Aanmelding bij netbeheerder
1 x Btw-teruggave-service
1 x Leveren en opleggen tegels t.b.v. ballast
€5.600,-

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 18-12-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een eerste opmerking: je foto's doen het niet. Waarschijnlijk een rechtenprobleem. Je kunt dat zelf controleren met een browser in incognito mode.

Tweede opmerking: wat wil je bereiken met je panelen?

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2017 12:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Proton_, ze zouden nu moeten werken. Is altijd zo'n gedoe met GDrive.

Bereiken.. De wereld een beetje groener maken / do good feel good / geld besparen.
Geen concreet iets voor ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik zie nog steeds alleen roze vlakken ipv je plaatjes.

Je totale verbruik is ordegrootte 3 MWh. Op dit moment is het niet financieel verantwoord om panelen neer te leggen puur en alleen om terug te verkopen. Mijn panelen leveren (Utrecht, niet optimaal geplaatst) rond de 3MWh (sommige jaren wat meer, sommige wat minder) met een raw peak capacity van 3640 Wp (14 panelen van 260Wp).

Ik weet niet of de 300Wp panelen significant anders reageren dan de 260Wp panelen van mij maar ik betwijfel het. Ik zou dus zeggen, van de 300Wp heb je er eigenlijk maar 12 ish nodig, give or take a panel or two. Wat je daarboven doet kan natuurlijk wel, maar zal een aanzienlijk langere terugverdientijd kennen.

Sowieso is de toekomst onzeker, omdat de regering maar tot 2020 heeft toegezegd Netto-bemetering toe te passen. Dat is dus zeer ruim binnen je terugverdientijd. Als op dat moment de VVD de overhand heeft en netto-metering verdwijnt, dan kan je niet meer zomaar de energie die je 's avonds extra verbruikt verrekend worden met de energie die je 's middags extra opwekt. En dat betekent weer dat ipv dat je 100% van de energie die je opwekt kan rekenen tegen de inkoopprijs van je stroom (tot maximaal dat wat je zelf verbruikt), dat nog maar n procent zal zijn -- en de andere 100-n procent moet je rekenen tegen de terugleveringsprijs, rond 1/3e daarvan. Daarvan gaat je terugverdientijd aanzienlijk omhoog, tenzij je een Tesla Powerwall installeert tzt -- maar dan moet je die *ook* weer terugverdienen natuurlijk.

[ Voor 93% gewijzigd door Jasper Janssen op 17-12-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Vreemd, ik zie ze in incognito mode wel. Hoe dan ook, heb ze even extern geupload...

EDIT: zie je EDIT nu pas. Ik zou de capaciteit willen afstemmen op mijn geprojecteerde verbruik met +- kinderen. Ik gok zo rond de 4.5MWh. Het dak hoeft ook niet vol. De reden dat ik er over na ben gaan denken is omdat in het voorstel van Zonneplan nog 5 panelen op mijn schuin dak zijn geplaatst en ik dat liever niet heb.

[ Voor 68% gewijzigd door Card Nox op 17-12-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 17:18
Plaatjes werken nu prima

Gezien de onzekerheid in de teruglever regels zou je ook CIS panelen kunnen overwegen, die leveren dan wel minder op in de zomer maar meer in de winter. Ik had er zelf de ruimte niet voor maar met 25 panelen (ze zijn kleiner dus ipv 4 per rij zouden er 5 passen) zou het mogelijk wel kunnen.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Ik zou nog even wachten met beslissen en je heel goed inlezen. Je hebt nog lang niet alles op een rijtje, tot en met februari is de opbrengst toch niet interessant. Vanaf maart gaat het pas een beetje leuk worden.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@01001000, zie de panelen van Solar Frontier er wel goed uitkomen in de test inderdaad. In 2016 beste paneel en nu (2017) ligt hij aan kop.

@drielp, daar zit de crux, ik heb geen zin om me hier helemaal op in te gaan lezen, het te leggen en er daarna niets/weinig meer mee te doen. Zoals ik het zie heb je mensen die een offerte aanvragen, ja zeggen, het laten leggen en klaar is kees. Dan de andere kant van het spectrum die elk detail van elk detail kennen. Hier avonden en avonden aan spenderen om elke steen om te draaien en hier vervolgens veel tijd aan spenderen. Ik zit hier tussen in met een neiging naar de 2de groep maar dan minder "extreem". Ik heb me enigzins wat ingelezen, weet welke type panelen en optimizers er zijn, heb wat over legplannen, hellingsgraden, oriëntatie etc gelezen en vertrouw niet de eerste de beste aanbieder. Maw, al meer dan 90% van de zonnepaneel bezitters.

Waar ik momenteel naar zoek is iemand (met verstand van zaken, en ik vertrouw GoT over het algemeen meer dan de 'shops' om me heen) die me aangeeft wat wel en niet te doen, waar op te letten en wellicht een voorbeeld setup voorstelt.

Zoals je zelf al aangeeft zijn de wintermaanden niet de meest gunstig, daarom staat de vraag over # panelen en legplan op 1 en 2 en de vraag over typ/merk panelen, optimizers etc pas op plaats 3.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb me al enigszins ingelezen maar ik pas ervoor om me tot in de details te gaan lopen verdiepen. Heb dit in het verleden altijd veel gedaan en daarmee veel mensen geholpen maar ik snap nu meer en meer waarom mensen het niet doen. Deze extra tijd weegt op een gegeven moment niet meer op tegen de extra winst die je daarmee behaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je 45 graden dak levert de meeste kWh op. (ideaal in de winter met lagere zonstand)
maar dat wil je niet.

Ik heb zitten kijken/denken en er passen 26x SF 170S (of SF-175 S) op.

4 rijen van 5 op oost west in landscape. (breedte 3,80 maar dat moet lukken lijkt me. Paneel is 977 mm)
En 6 in portrait op de voorste uitbouw. (paneel is 1257 lang)

Dan worden dat 4 strings van 5 op een SMA 4000 TL-21 op mppt 1 en 2 strings van 3 op mppt 2.
4420 Wp (4450 Wp)
Dan heb je geen optimizers nodig en spaar je die kosten uit.

Heb mijn SMA 5000 TL-21 net verkocht zeg... das jammer. :9

(Een TL-21 kan 5 panelen in een string aan, de meeste andere omvormers max 4 panelen)

Als je zelf handig bent, bestel je de bevestiging bij zonnekompas in utrecht (als je kontakt kan krijgen)

Heb je 3-fase in huis?
Dan zou je 4 strings van 5 kunnen doen en op je uitbouw 1x 7 op een sma stp 5000 TL-20

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2017 19:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Ik begrijp dat je zelf het dak niet op wilt. Dan wordt het idd makkelijker (als in minder keuzeopties) maar ook minder flexibel. Maakt op zich niet uit, een leeg dakvlak levert al helemaal niets op.

Als je het schuine dak niet wilt gebruiken zou ik zelf kiezen voor optie 3. Met panelen op drie windstreken heb je een mooie opbrengst over de gehele dag en dat is handig als het salderen weg valt. Je omvormer en paneelkeuze volgt dan deze opstelling. SF is handig bij verschillende oriëntaties, maar heeft wel een limitatie op het aantal strings per MPPT. Poly en mono's hebben weer andere on(mogelijkheden), je hebt een minimaal aantal nodig per string om een goed rendement te hebben.
Micro-omvormers (APS) icm mono-panelen zijn misschien in jouw geval wel makkelijk, is niet erg vele duurder dan een goede string omvormer en lekker flexibel. Eéntje per twee (of 4) panelen aan te sluiten.

Optimizers zijn handig bij lastige daken en/of schaduw. Als je daar geen last van hebt, blijft alleen de monitoring per paneel over. Of dat het je waard is kan ik niet beoordelen. Ik vind het niet zo interessant, de totale opbrengst wel.
Van onderhoudscontracten heb ik geen verstand, ik vraag me alleen af wat onderhouden gaat worden. Ik doe er iig niet zoveel aan. Het ligt vanaf 2012 op het dak en ligt daar prima. Schoonmaken doet de regen en een APK is niet echt nodig.

Voor het aantal panelen heb ik het advies, plaats wat past. Leg de beschikbare ruimte helemaal vol, dat ga je toch uiteindelijk doen. Je overmaat aan kWh ga je echt wel gebruiken, geloof me.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Card Nox klinkt verstandig (qua tijdsbesteding) :)
Je doel is dus niet om rijk te worden van de panelen ofzo, dat is dan ook realistisch :)
Zoals gezegd kan niemand op dit moment iets zinnigs zeggen over de (financiële) opbrengsten na 2020.

Je het veel dakvlakjes, dus het zou kunnen dat je op microomvormers/optimizers uitkomt.
Met zelf doen (monteren etc) ben je het goedkoopst uit, maar dat kost zelfvertrouwen en tijd.
De enige don't is iemand laten monteren die niet met een rolmaat op je dak geklommen is, want dan blijkt dat er nog wel een paneel meer had gepast en een dakvlak moet je altijd in 1 keer vol leggen. Dat ziet er beter uit en is goedkoper (per kWh).

Offertes vergelijken kun je, voor een eerste schifting, sorteren op €/kWh verwachte opbrengst, maar omdat elke zonnepanelenboer er zijn eigen schatting op na houdt is €/kWp objectiever. Boven de €1,60 / kWp is zeker te duur, zelf doen kan voor minder dan €1/kWp. Zonneplan lijkt voor een 'volledig ontzorgd' offerte wel OKish met €1,38 met SolarEdge.

@AUijtdehaag's optie is pragmatisch (NB hoeveel hoofdzekeringen heb je?) maar SF in oost/west in landscape is een 'liever niet' ivm vervuiling in de celrichting.
Het geeft sowieso een leuk idee van wat mogelijk is, met die opstelling kom je ongeveer op 4300 kWh per jaar.

SFjes hebben een vrij lage kWh/m² score, een ander alternatief waarmee puzzeldaken mee worden volgelegd is Panasonic HIT. Dat is een premium paneel, niet goedkoop of mooi, maar wel heel praktisch :)
Voor prijzen (BTW kan je terugvragen) zie bijvoorbeeld hier.
De N245, N295 en N325 kunnen allemaal gecombineerd worden.

Op 380x720 past 8x N245 + 8x N325 oost/west. Dat is 4560 Wp en op zichzelf al voldoende voor jouw doel.
Op het vierkantje van 310x310 kan je dan 4x 295 Wp o/w kwijt. Dat is 1180 Wp.

Samen zijn dat 2 oriëntaties met 10 panelen wat op elke stringomvormer kan, dan is je hoofddak en veranda (?) nog leeg voor als wanneer je een elektrische auto + warmtepomp krijgt en blijf je netjes overal van de rand.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2017 20:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag , nee. Ik vind dit estetisch minder mooi voor een nieuwe jaren 30 woning.

Zoals ik eerder aangaf komen die SF panelen goed uit de test dus opzich wel interessant.
Met 4420Wp op een 4000W omvormer zit ik mooi op 90% onderdimensionering wat mooi uit komt. Of zou ik een 3500W omvormer durven overwegen? Dan zit je op 80% wat wellicht moet kunnen gezien de verschillen in orientatie (oost/west en zuid). Zie ook de reactie van drielp.

Ik zal het volgende nog even in de TS verwerken.
  • Zelf monteren
  • 3 * 25A
  • Schaduw val (is minimaal maar zal het dit weekend nog even checken)
@drielp, ik wil wel het dak op, maar niet het schuine :).

Mbt het onderhoud daar trek ik ook niet zo aan. Kan ze best zelf een keer schoonmaken zou het nodig zijn.

Mbt het volplaatsen daar voel ik deels wat wat voor. Van de andere kant ik kan nu ook nemen wat ik nodig heb en zodra mijn Tesla Roadster voor de deur staat (hahaha) de nieuwste panelen van dat moment nemen waardoor ik een hogere Wp/m2 heb.

@Proton_, ik heb me altijd overal in verdiept en dat is deels leuk maar deels kost het ook erg veel tijd. Dit onderwerp is toch vrij ingewikkeld en technisch dus dan laat ik het aan de experts over.

Zelf monteren lijkt me wel leuk en interessant, dus dat wil ik zeker doen. We hebben het hele huis zelf (zonder aannemer) gebouwd terwijl ik met mijn werk niets met de bouw te maken heb. Die paar panelen moet dus ook nog wel goed komen en anders horen jullie dat vanzelf ;).

Het interessante aan jou optie vind ik dat ik enkel de garage benut en de rest nog voor eventuele uitbreiding zou kunnen gebruiken!

Ik heb nog even zitten Googlen.

Zonneplan
  • 15 Trina Solar 275Wp
  • Solar Edge 3500
  • 15 Optimizers P300
  • montage en aansluit materialen
  • 4125Wp
  • €5.600,- (excl. BTW)
  • €1,35 incl installatie
ABCZonnepanelen.nl
  • 15 Trina Solar 275Wp
  • Solar Edge 3500
  • 15 Optimizers P300
  • montage en aansluit materialen
  • 4125Wp
  • €4.900,- (excl. BTW)
  • €1,18 zelf leggen
(De bovenstaande setups los zoeken kom ik niet goedkoper uit dan de set.)

AUijtdehaag
  • 26 SF 170S
  • SMA 4000 TL-21
  • montage en aansluit materialen (€600?)
  • 4420Wp
  • €4.300,- (excl. BTW)
  • €0,97
Proton_
  • 8 HIT N245
  • 8 HIT N325
  • SMA 4000 TL-21
  • montage en aansluit materialen (€500?)
  • 4560Wp
  • €5.300,- (excl. BTW)
  • €1,15W
Ik zie het al, de lay-out is toch wel erg afhankelijk van de panelen. Had gehoopt beide keuzes uit elkaar te kunnen trekken maar het heeft toch te veel met elkaar te maken. Stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ben ik weer de goedkoopste? :P
Voor 140 Wp meer ,betaal je dus 1000 euro extra... 8) (maar wat ruimte over)

Zonnekompas utrecht kost iets van 24 euro (incl dacht ik) per paneel aan platdakbevestiging.
PM voor wat fotos eventueel (om je topic niet te vervuilen)

3-fase aansluiting zou ik voor een 3-fase fronius gaan icm SF (kan ventilator geluid maken)
https://www.mg-solar-shop...hselrichter/Fronius-Symo/
SMA STP begint pas bij 5000 W, dus vandaar een fronius.

Wat proton opmerkt, wat betreft landscape in oost/west is terecht.
Dat komt de schaduwwerking van SF, niet ten goede. (schaduw op de lange kant van het paneel)
Dus zelf even uitrekenen hoe het past, 4 panelen van 977 op 3m80.
http://www.driehoekberekenen.be/
Een lage hellingshoek heb je minder last van de onderlinge schaduw in oost/west.
Die van zonnekompashop kan je iedere helling geven die je wilt

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Yes, €1.000,- minder maar niet meer zo eenvoudig uit te breiden. Al zal 4420Wp wel even voldoen.

Montage zou dan nog wat goedkoper zijn, had het nu gebaseerd op een site waar ik montage materialen erbij kon krijgen, had geen idee en kon zo snel geen sets vinden.

4 panelen van 977mm op 10c helling levert 962mm op * 4 = ~3.850mm.
Tel daar links en rechts nog een paar cm ruimte bij en ben bang dat het niet gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op 15 graden kom je uit op 944 * 4 = 3.776 mm

Het systeem van zonnekompas is vrij nauwkeurig op maat te maken. (steekt niks uit, als je op maat zaagt)
Zie de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PIn4apk44dSBJBNkc8Krik6a/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hf3vzae0jzc6BV9mGsCbnbw4/thumb.jpg

en thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Stop die 1000 euro die je hiermee verdiend hebt, liever in je toekomstige batterijopslag.

Er staat ook nog een 2e handse 3-fase SMA STP 5000 op MP.
1 string van 7 panelen (zuid portrait) op mppt 1 en 4 strings van 5 panelen (oost/west landscape) op mppt 2

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Zo, we zijn een paar maanden verder en ik zou graag binnen afzienbare termijn de panelen bestellen en gaan leggen (niet direct haast als het nog 1 a 2 maanden moet wachten).

Ik heb gezien dat de SF panelen niet (heeeel slecht) leverbaar zijn geworden dus die optie komt helaas te vervallen.
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen waar ik op moet letten of zijn de adviezen van 'vorig jaar' nog altijd de beste opties?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb vanavond weer even liggen puzzelen.

Ik kwam op Winkelman Zonnepanelen (link van @Proton_) de volgende panelenreeks tegen:

Panelen
JA Solar JAM6K-60
Het 265Wp paneel brengt het er niet al te slecht vanaf op zonnepanelen.net.
Kwa Wp per € doen ze het ook niet slecht.

Ligging
Nu dacht ik hier 16 panelen van te bestellen en die oost/west te leggen.
De panelen meten 1650 x 991 x 35 mm wat met een 20c hoek 931mm * 4 = 372 cm maakt.
1650 mm * 4 = 6600mm wat ook makkelijk moet passen op mijn plat dak van de garage.

Prijzen
16 x JA Solar JAM6K-60-300-PR-B 300Wp Mono met Zwart Frame a €150,- * 16 = €2.400,-
1 x Fronius SYMO 3.7-3 M 2x MPP inclusief Wlan, Lan en Webserver a €1.035,- (op aanraden van @AUijtdehaag)
of toch beter de 1 x Fronius SYMO 4.5-3 M 2x MPP inclusief Wlan, Lan en Webserver a €1.076,-?
2 x Flatfix Fusion 1 Rij van 4 dakjes Oost/West Opstelling (8 panelen) a €488,-
Kabels etc €50,-
Totaal ~€4.000,- voor 4,8KWp.

Of gewoon deze set?
JA Solar 4800Wp 16x JAM6K-60-300-PR-BK Full Black + Solaredge SE4000H
16 300Wp panelen met een SE4000H + power optimizers a €4.015,-
Heb geen schaduwval dus eigenlijk lijkt me de samengestelde versie beter aan te sluiten?

Tips, suggesties, alles is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je gaat nu "standaard" panelen combineren met een 3-fase Fronius symo.
8 x 32 Vmpp = 256 Vmpp, beetje laag voor een 3-fase omvormer. Die wil graag 595 Vmpp en start bij 200 Vmpp

Ik gaf de 3-fase omvormer aan icm SF. Die hebben paneelspanningen van 87 Vmpp

Dus dat gaat hem niet worden met de "gewone" panelen. Tenzij je ze alle 16 op zuid zet.

Enige is dat je ipv de gewone panelen, Panasonic Hit of BenQ sunforte toepast.
Die hebben 54 Vmpp. 8x 54 Vmpp = 432 Vmpp. Dat is enigszins toepasbaar.
Maar duur.

Of anders gewoon op 1-fase blijven:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/33061/10717886
(pas op, komt "stevige" veilingkosten bij)

Er is zoveel te krijgen op markplaats en ebay.de....

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag, alles op het zuiden doe ik liever niet vanwege gebruik vd aanwezige ruimte en esthetische redenen (steilere hoek).

Ik heb een account aangemaakt op BVA Auctions en watch daar nu 8 veilingen, op MP 1 persoon aangeschreven, bedankt voor de tip.

Die Panasonic Hit en BenQ Sunforte panelen zijn ~€280 voor 300WP waar de JA Solar slechts €150,- voor 300WP kost, op 16 panelen scheelt me dat ~€2.000,- of zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd (moet haast wel maar weet niet wat)?

Mbt het 1 vs 3 fase had ik gelezen dat 3 fase iets efficiënter is, ook ivm het gebruiken van de eigen stroom wat ná het eventuele salderen belangrijker wordt, maar als het niet gaat gaat het niet. Ik heb 3*25A maar daar zou ik dan 'maar' 3680Watt aan kunnen hangen op 1 fase?

Sorry voor de n00b vragen, wil het graag geregeld hebben maar ook veel andere dingen die parte spelen aan mijn tijdgebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Stom stom stom, zat netjes op BVA te gluren maar vond de prijzen best duur (hetzelfde als bij een shop).... uur na sluiten.. "ochja, BTW kun je terug vragen"... Staan nu enkel poly Bisol op en wil sowieso zwart dus die vallen af.

Ik ga het op 'standaard' panelen houden aangezien die andere toch echt een stuk duurder zijn.
16 x NSP Full Black Zonnepanelen 300Wp voor €2.170,- incl transport excl. BTW.
Dit is 16 x 300 = 4.800Wp en lees dat vanaf 4 a 5 KW 3 fase wordt aangeraden. Met 1 fase ook al op 1 x 25A / 1.6 = 16A * 230V = 3.680 Wp wat aan de lage kant is voor die panelen.

Er valt een kwartje; oost en west zijn 2 strings vandaar dat je ook maar 8 * 32vmpp pakt ipv 16 * 32vmpp. Ahh... Maar dan krijg ik eea 'nooit' op een 3 fase aangesloten en ben ik dus gebonden aan 1 fase vanwege de oost-west setup?

Nogmaals mijn excuus voor de in jullie ogen basale vragen, maar met weinig tijd (en kennis) vind ik het toch best lastige materie.

Onderstaande kan genegeerd worden als ik inderdaad gebonden ben aan 1 fase vanwege oost-west.
Mbt de omvormer zie ik de volgende modellen het vaakst terugkomen in de/jullie adviezen. Enige eis die ik eigenlijk heb ik dat ik de panelen kan uitlezen (real time evenals historie). Wat is hierin wijsheid?

Goodwe GW4000-DT 3 fase 2MPPT inclusief Wifi (€800,- excl. BTW) (5y garantie) 200-800V
SolarEdge SE4k 3-fase E-serie (€980,- excl. BTW) (12y garantie)
Omnik 4k-TL2-TH 3-Fase 2 MPPT, incl. WIFI & DC Switch (€700,- excl BTW) (10y garantie)
Steca StecaGrid 4003W Omvormer (€900,- excl. BTW) (10y garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 3-fase string omvormer met "maar" 8 panelen in 1 mppt ingang kan prima, mocht je dat willen.
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325-full-black/
8*57 V = 456 Vmpp. (het liefst heeft de 3-fase omvormer 595 Vmpp, maar het kan)

Maw, op zoek naar 96 cell panelen als je er maar 8 kwijt kan.
Let op de afwijkende maat van 1590 x 1053

Steca heeft maar 1 mppt, dus niet zo heel handig met 2 strings oost en west (en schaduw) (maar ook dat zou kunnen)

(en anders op 1-fase omvormer blijven, desnoods 2 stuks)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag, je reactie helemaal niet gezien. Ik heb het idee dat ik geen meldingen krijg als er in dit topic wordt gereageerd.

Anyway, Ik heb 16 NSP 300W FULL BLACK panelen gekocht. Deze doen het goed op de test op zonnepanelen.net test.

Met omvormer gaat een 3 fase niet lukken dus dan maar 1 fase of 2 omvormers op 2 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Panelen
Nog even een link naar de betreffende panelen: NSP 300W Full Black.
(Indien dit, om welke reden dan ook een slechte keuze is hoor ik dat graag).

Montage systemen
Ik heb gezocht naar oost-west montagesystemen en ben op de volgende 3 'gestuit':

Valk Solar, krijg daar geen prijs uit. Te veel kleine spulletjes om alles op te gaan tellen.
Flatfix Fusion bij jenm-zonnepanelen kom ik op €556,- incl. btw voor 4 rijden van 4 panelen. Vast op 13c?
Bij Westlandsolar.nl kom ik uit op €361,- incl. btw voor 4 rijen van 4 panelen. Deze kunnen ook elke gewenst graden tussen de 10c en 20c op maat maken.

Die laatste staat me aan omdat de afmetingen van het NSP paneel 1640x992x35mm zijn en mijn dak 3800mm. 3800mm - 50mm spelling = 3750mm = 937mm horizontaal = ~20c nodig. Is dit te hoog voor een oost-west opstelling?

Omvormer
Mbt de omvormer kom ik er even niet uit. Ik heb 2 strings (van 8 panelen) en heb daarom ook 2 mppt nodig.
  • 3 fase kan niet omdat de opstart spanning te laag is: 2 strings van 8 panelen * 32v = 256v
  • Dit betekend dat het 1 fase moet worden. 1 fase kan echter maar 3680 Watt aan. Niet direct een probleem lijkt me met (3.680 Watt / (16 panelen * 300 Watt = 4.800 Watt =) 75% onderdimensionering?
  • Dan lees ik hier het volgende mbt een oost-west opstelling: "Het is daarbij wel van belang dat er gekozen wordt voor één omvormer. Wordt er gekozen voor 2 omvormers, dan is het verlies veel groter."
  • Dus 2 losse omvormers is nadelig?!
Dus ik zoek naar een omvormer met 2 strings, 2 mppt en rond de 3600 (75%) a 3900W (80%)?

StecaGrid 3600W = 1 tracker en valt af.
Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS a (€662,-) of beter de 4200W variant (88%) a €692,-.
Fronius Primo 4.0-1 a €1.066,-. Deze wil 80vmpp opstart spanning.
Omniksol 4.0K-TL2 a €641,-, deze wil minimaal 90 vmpp (als ik het goed interpreteer).
SMA Sunny Boy 3.6 a €992,- of de 4000W voor €1.042,- en deze willen respectivelijk 130 vmpp en 140 vmpp
SolarEdge 3680 HD-Wave SE3680H voor €892,- de 4000W voor €938,- als ik de brochure goed interpreteer zijn er vanaf de 4000W variant 2 mpp trackers.

EDIT: alle hulp is welkom voor de laatste stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Card Nox
Ik ben het even kwijt....

16x op zuid was dus geen mogelijkheid?
https://ibb.co/cgfnAR

En hoe passen er nu wel 16 op oost/west? Dus zonder zuid?
https://ibb.co/c8f9Pm

Edit1: reken je voor het gemak ook 16x optimizer bij SE?
Edit2: 1 mppt ingang "kan" omdat het 2 gelijke strings zijn (alleen is mijn vraag nog niet beantwoord over oost/west) die parallel geschakeld mogen worden. (maar meestal niet zo handig als er schaduw is)
Maar.. de steca 3600 wil (uit mijn hoofd) al minimaal 350 Vmpp hebben om te starten... dus die valt af.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag, sorry, ik zal eea even toelichten.

16 op het zuiden zou kunnen, maar dan ligt alles vol (kan ik niet meer uitbreiden) en het tuinhuisje staat er nog niet, hopelijk ga ik dat dit jaar nog wel afkrijgen. Plus als ik die op 35c zou zetten vind ik het optisch niet zo mooi staan.
Card Nox schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:48:
@AUijtdehaag, alles op het zuiden doe ik liever niet vanwege gebruik vd aanwezige ruimte en esthetische redenen (steilere hoek).
Die 16 oost-west passen met paneel lengte van 992mm en een hoek van 20c. Dan kom ik op 937mm horizontale breedte * 4 = 3748mm uit op een dak van 3800mm.
Card Nox schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:23:
Ik heb vanavond weer even liggen puzzelen.
Ligging
Nu dacht ik hier 16 panelen van te bestellen en die oost/west te leggen.
De panelen meten 1650 x 991 x 35 mm wat met een 20c hoek 931mm * 4 = 372 cm maakt.
1650 mm * 4 = 6600mm wat ook makkelijk moet passen op mijn plat dak van de garage.
Dan valt SE af vanwege de hogere kosten en het gebrek aan schaduw op de panelen.

EDIT:
2. Klopt de Steca 3600 wil 350v hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Card Nox op 21-05-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Card Nox
Met 8 oost en 8 west, zou ik een goodwe nemen of de SMA.
(eigen logging met een SMA is wel vrij makkelijk met een rasp pi, maar goodwe is goedkoper)

Maar ik "ken" mezelf...
Het stopt niet met 16 panelen....als er nog ruimte over is....
En dan zou SE wel eens gemakkelijk kunnen zijn, met 3 verschillende oriëntaties.
Maar daar heb ik weer weinig verstand van. (en is wel wat duurder allemaal)
En anders kan dat alsnog op een extra 1-fase omvormer. (je hebt 3-fases)

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag , wederom merci voor al je advies.

Zoals ik er nu inzit ga ik voor 16 panelen oost-west met een Goodwe 3600.
Als ik tzt wil uitbreiden kan dat eventueel met een nieuwe omvormer en wat panelen op t zuiden erbij voor een mooie verdeling over de dag en dan meteen 3 fase.

Heb nog even een filmpje gemaakt van mijn situatie. Momenteel valt er vanaf ongeveer 18:00 wat schaduw op de eerste panelen (had ik eigenlijk niet verwacht). Wordt in zo'n geval een SE toch aantrekkelijker / een must?

EDIT: Oja, vandaag 3x Westsolarland.nl gebeld maar geen gehoor, toen nog een bericht ingesproken en een mail verstuurd. Ik las namelijk dat de levertijd tussen de 15 en 20 werkdagen is en zou dit graag up en running hebben op max 9 juni sinds ik daarna 3 weken op vakantie ga...

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 22-05-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Card Nox Mooi filmpje. Dit lijkt me op een zomerse dag, hoe ziet het er in de winter uit? Dan komt de zon waarschijnlijk het grootste deel van de dag niet over je huis heen schat ik zo in? Kun je er ook eens zo'n filmpje bij zetten van 21 december?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@ocaj , klopt dit was 16 juni zie ik, zal het vanavond nog eens doen met 21 dec, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op 21 dec had ik 0,8 kWh
Dezer dagen haal ik 33 kWh.(max)
https://pvoutput.org/comp...6&df=20171221&dt=20180517

Het nut van 21 december simuleren ontgaat mij een beetje.
Geen zon en met een beetje pech sneeuw op de panelen.

Vooral een platdak zal minder doen in de winter vanwege lage zonstand.
En panelen schuiner zetten helpt dan niet vanwege onderlinge schaduw.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Uiteraard doet het in de winter veel minder, maar juist in de winter heb je veel meer schaduwproblemen.
@Card Nox had het filmpje gemaakt omdat hij (zo schreef hij in het Oost/west-productie topic) zich afvroeg of bij een hellingshoek van 20 graden op een plat dak de rijen onderling niet teveel schaduw zouden geven.

En nu @Card Nox hem toch in sketchup heeft, gok ik dat hij ook nog wel even naar wat dagen in april of september zal bekijken, gewoon om een beetje gevoel te krijgen wat de schaduw door de seizoenen heen doet.

Overigens denk ik ook dat solaredge in deze opstelling wel gaat helpen om het maximale eruit te halen. Ik verwacht dat een groot deel van het jaar er 's ochtends schaduw van het huis op een deel van de panelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10
AUijtdehaag schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:05:
@Card Nox
Met 8 oost en 8 west, zou ik een goodwe nemen of de SMA.
(eigen logging met een SMA is wel vrij makkelijk met een rasp pi, maar goodwe is goedkoper)

Maar ik "ken" mezelf...
Het stopt niet met 16 panelen....als er nog ruimte over is....
En dan zou SE wel eens gemakkelijk kunnen zijn, met 3 verschillende oriëntaties.
Maar daar heb ik weer weinig verstand van. (en is wel wat duurder allemaal)
En anders kan dat alsnog op een extra 1-fase omvormer. (je hebt 3-fases)
Inderdaad het stopt niet met 12 panelen en nog steeds erg happy met Solaredge. :)

Geschiedenis van de installatie:
juni 2013 west ( 90° ) 12X Yingli 255 Wp, september 2014 oost ( 270° ) 10x Yingli 275 Wp, 22 panelen op 1 SE3000 over dimensionering van bijna 190%, mei 2015 2de SE3000 ivm aftoppen, februari 2018 5x 300 Wp Ja-Solar 2x west en 3x oost. hellinghoek 35°

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Heb even 3 datums geprikt en daar de zon val op de panelen bekeken
De tijden allemaal afgerond op hele uren, halve uren zijn op de gok gedaan.
Heb de tijden opgeschreven wanneer ze in Sketchup helemaal 'oplichten' tot wanneer ze maximaal voor de helft zijn gecovered met schaduw.

1 maart
zon op : 8:00
zon onder :19:00
oost / 1 / start 9:00 / einde 15:00
oost / 2 / start 8:30 / einde 15:00
west / 1 / start 11:00 / einde 18:00
west / 2 / start 11:00 / einde 17:30

1 juni
zon op : 5:00
zon onder :
oost / 1 / start 6:00 / einde 16:00
oost / 2 / start 5:00 / einde 16:00
west / 1 / start 9:00 / einde 18:30 / schaduw van mijn huis valt op de eerste panelen
west / 2 / start 9:00 / einde 18:00 / schaduw van mijn huis valt op de eerste panelen

1 september
zon op : 6:00
zon onder : 20:00
oost / 1 / start 7:00 / einde 16:00
oost / 2 / start 6:00 / einde 16:00
west / 1 / start 10:00 / einde 19:00
west / 2 / start 10:00 / einde 18:30

Is het rendabel om voor dat einde van de dag over te stappen op optimizers?

EDIT: ik heb s ochtends ook wat last van schaduw van de buren. Nu heb ik rond de klok van 7:00 direct licht op de panelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 25-05-2018 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Card Nox schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:51:
Heb even 3 datums geprikt en daar de zon val op de panelen bekeken
De tijden allemaal afgerond op hele uren, halve uren zijn op de gok gedaan.
Heb de tijden opgeschreven wanneer ze in Sketchup helemaal 'oplichten' tot wanneer ze maximaal voor de helft zijn gecovered met schaduw.

1 maart
zon op : 8:00
zon onder :19:00
oost / 1 / start 9:00 / einde 15:00
oost / 2 / start 8:30 / einde 15:00
west / 1 / start 11:00 / einde 18:00
west / 2 / start 11:00 / einde 17:30

1 juni
zon op : 5:00
zon onder :
oost / 1 / start 6:00 / einde 16:00
oost / 2 / start 5:00 / einde 16:00
west / 1 / start 9:00 / einde 18:30 / schaduw van mijn huis valt op de eerste panelen
west / 2 / start 9:00 / einde 18:00 / schaduw van mijn huis valt op de eerste panelen

1 september
zon op : 6:00
zon onder : 20:00
oost / 1 / start 7:00 / einde 16:00
oost / 2 / start 6:00 / einde 16:00
west / 1 / start 10:00 / einde 19:00
west / 2 / start 10:00 / einde 18:30

Is het rendabel om voor dat einde van de dag over te stappen op optimizers?

EDIT: ik heb s ochtends ook wat last van schaduw van de buren. Nu heb ik rond de klok van 7:00 direct licht op de panelen.
Het is niet alleen schaduw wat Solaredge kan verwerken maar ook mismatch en de combinatie van verschillende panelen in verschillende oriëntaties.

Bij uitschakelen van de omvormer en uitvallen van het net blijft er 1 volt per paneel over en geen levensgevaarlijke spanningen.

Misschien dat dit https://imgur.com/DAZezYM je kan helpen bij je besluitvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
16 panelen 300 Wp op SE vs Goodwe

Goodwe 3600: 662 euro incl
Goodwe heeft ook "iets" van schaduwmanagement. (zeggen ze)

SE 3500 : 879 euro incl
16x P300: 44,20 x 16 = 707 euro incl.
totaal 1586 euro incl...

Dus 1586-662 = 924 euro prijsverschil.
924 / 0,21 ct (ik ga uit van salderen) =4400 kWh.

Gaan die optimizers 4400 kWh extra opleveren met de ochtend en avond schaduw?
En hoeveel jaar doen ze daar over?
(hopelijk mogen we na 2020 ook nog salderen....anders duurt het nog langer )

No offence... maar kom weer terug met beide voetjes op de grond staan....
Tegen de tijd dat je dat terugverdiend hebt, ga je ze vervangen voor regenpanelen... :+

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:08:
16 panelen 300 Wp op SE vs Goodwe

Goodwe 3600: 662 euro incl
Goodwe heeft ook "iets" van schaduwmanagement. (zeggen ze)

SE 3500 : 879 euro incl
16x P300: 44,20 x 16 = 707 euro incl.
totaal 1586 euro incl...

Dus 1586-662 = 924 euro prijsverschil.
924 / 0,21 ct (ik ga uit van salderen) =4400 kWh.

Gaan die optimizers 4400 kWh extra opleveren met de ochtend en avond schaduw?
En hoeveel jaar doen ze daar over?
(hopelijk mogen we na 2020 ook nog salderen....anders duurt het nog langer )

No offence... maar kom weer terug met beide voetjes op de grond staan....
Tegen de tijd dat je dat terugverdiend hebt, ga je ze vervangen voor regenpanelen... :+
Toch weer jammer dat elke keer het terug verdienen om de hoek komt kijken.

Maar dit zal altijd wel een punt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Inderdaad, anders had ik hier ook een W/W warmtepomp staan.
Die geldboom die wil maar niet groeien.
Als de technische levensduur, de economische overtreft, dan zal ik er nog eens over nadenken.
Maar techniek staat niet stil. Over 5 jaar is alles anders.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag ik dacht dat je laatst ook al en zij dat het verschil dat Solaredge zou kunnen maken moeilijk te bepalen is, misschien dat je aan de hand van de https://imgur.com/DAZezYM zou kunnen bepalen wat of het voordeel zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Misschien heeft dat plaatje meer uitleg nodig.
Ik zie 3 verschillende type panelen.
Hoe lang ligt welk paneel op te wekken?
Of zijn ze allemaal tegelijk "online" gegaan.

(maar ik hoef niet overtuigd te worden...ik ben een "vervanger" en geen "laat maar liggen voor 20 jaar", dat is zo saai ;) )

@Card Nox
Misschien kan je de discussie van @geerttttt in de gaten houden. Die heeft ook schaduw en een goodwe.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2018 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag Geschiedenis van de installatie:
juni 2013 west ( 90° ) 12X Yingli 255 Wp, september 2014 oost ( 270° ) 10x Yingli 275 Wp, 22 panelen op 1 SE3000 over dimensionering van bijna 190%, mei 2015 2de SE3000 ivm aftoppen, februari 2018 5x 300 Wp Ja-Solar 2x west en 3x oost. hellinghoek 35°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag, regenpanelen...wellicht dat ik daar nog even op wacht ;-). Geintje, heb ze nu in de gang staan. Eerlijk gezegd ben ik negatief verrast over hoe groot die dingen zijn, op een dak zien ze er veel kleiner uit :).

Bedankt voor de tip mbt geertttttt, ga ik even bijlezen.

@wizzopa, TvT is zeker een factor voor vele mensen (incl. mijzelf).
Mbt jou setup:
linkerzijde: 13,14MWh vs 10,72MWh wat neerkomt op 22,5% meer.
rechterzijde: 8,35MWh vs 6,96MWh wat neerkomt op 20% meer.
(uitgaande dat ze allemaal gelijk zouden presteren aan het slechtst presterende paneel)

Dat is 3,8MWh * €0,21 = €800,- hoger per ~4,5 jaar.
€924 / €800 = 1,15 x 4,5 jaar = ~5 jaar.

Als ik reken met 10% prestatieverlies per paneel zou reken zou komen op ~9 jaar.
Als ik reken met 5% prestatieverlies per paneel zou reken zou komen op ~17 jaar.

Maak ik hier een simpele rekenfout ergens want die TvT zijn niet slecht natuurlijk.

EDIT: Nog even liggen spelen...
Gisteravond het dak even op gegaan en op het smalste punt heb ik 3790mm beschikbaar
Graden = COS Graden = ( Waarde * breedte paneel * aantal panelen ) + ( aantal panelen -1 * 10mm ruimte ) + ( aantal panelen * 2 * 12mm paneel dikte ) = total breedte van de panelen
20c = COS20 = ( 0.939693 * 992 * 4 ) + (3 * 10mm ruimte) + ( 8 * 12mm ) = 3807mm
25c = COS25 = ( 0.906307 * 992 * 4 ) + (3 * 10mm ruimte) + ( 8 * 12mm ) = 3674mm
22c = COS22 = ( 0.927183 * 992 * 4 ) + (3 * 10mm ruimte) + ( 8 * 12mm ) = 3757mm

Toen nog met de gedachte liggen spelen, wat als ik nu nog 6 extra panelen zou nemen voor op het plat dak en die op het zuiden zou richten, 4 panelen met ~20c (zodat ze uit het zicht zijn) en 2 panelen met 35c (zijn sowieso uit het zicht). Zou ik dat met een 3 fase kunnen gaan werken, bv Goodwe GW5000-DT 3 fase 2MPPT inclusief Wifi voor €1.059,-.

EDIT: Goodwe kan niet omdat ik eigenlijk 3 mppt nodig heb vanwege de verschillende oriëntaties.

[ Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 25-05-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Card Nox
Je "vergeet" dat panelen die aangesloten worden op 1 ingang van een "string" omvormer, allemaal dezelfde kant moeten opkijken en dezelfde helling moeten hebben.

Een uitzondering daarop is dat je oost/west parallel kan zetten op 1 ingang, mits je dus 2x 8 panelen hebt (8 oost+8 west)

Nu ga je 8 oost + 8 west maken op 30 graden (ofzo) + 4 zuid op 20 graden en 2 op zuid op 35 graden.
Dan gaat dat regeltje niet meer op he?

Dan zou ik toch maar naar SE gaan kijken (en ik weet niet of dat kan, want ik heb me daar nog nooit in verdiept ;) )

(maar string met optimizers op de afwijkende panelen of jinko maxim optimized panelen zou ook nog kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Kan ook omvormer met 3 ingangen nemen en dan
8 Oost panelen op 22c
8 west panelen op 22c
6 zuid panelen op 20c
Of 2 ingangen en dan Oost west paralel. Graden gelijk houden is geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Omvormer met 3x mppt zijn zeldzaam.
Ik ben ooit een oude SMA tegengekomen met 3x mppt
Kostal Piko 3-fase (oud model) heeft 3 mppt. Maar dat kan je vergeten met zulke lage Vmpp spanningen. (tenzij je Panasonic hit kuro aanschaft, of ieder andere 96 cel paneel)

Bij 3-fase en zulke lage Vmpp spanningen is het vaak goedkoper om 3x een goodwe met 1 mppt te nemen dan 1x 3-fase omvormer. (maar 2x goodwe kan natuurlijk ook. 1 met 2x mppt en 1 met 1x mppt)

2 strings parallel op 1 ingang, dan heeft een eventuele schaduwmanagement functie in de omvomer ook geen nut meer...
Bovendien dien je bij de "chinese" omvormers rekening te houden met de maximale vermogen (er komt niet meer uit) van een mppt ingang. (een SMA kan meer vermogen aan per ingang)

Vroegah.. had je SF panelen van 87 Vmpp. Er draaien hier 3 parallele strings van 5 panelen op een 3-fase SMA omvormer. (er liggen eigenlijk 16 panelen, dus 2x 8 kan ook nog. Maar het is noord met "schaduw")

Ik heb het allemaal over stringomvormers en geen SE overwogen.
Dat mag je zelf doen...

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2018 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Card Nox schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:43:
Kan ook omvormer met 3 ingangen nemen en dan
8 Oost panelen op 22c
8 west panelen op 22c
6 zuid panelen op 20c
Of 2 ingangen en dan Oost west paralel. Graden gelijk houden is geen punt.
Je kan de site designer van Solaredge eens proberenof die, met de door jou gewenste opstelling, tot een oplossing kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AUijtdehaag, ahh had gedacht dat 3 ook geen probleem zou zijn, maar als die er niet zijn wordt het lastig ja.

@wizzopa site designer was een supported legacy product dus heb me op de Designer Page geregistreerd maar daar kom ik om de een of andere manier niet op. Dus alsnog de site designer gedownload, dit komt eruit:

Array 1 : NSP300W * 8 op oost met 22c
Array 2 : NSP300W * 8 op oost met 22c
Array 3 : NSP300W * 6 op zuid met 22c

Inverter 1: SE6000H
String 1 Array 1 + 3 en string 2 Array 2 of
String 1 Array 1 + 2 en string 2 Array 3
6.2MWh Yearly

2 Inverters
Inverter 1: SE3500H met Array1 + 3 of 2 + 3
Inverter 2: SE2200H met Array 2 of 1
6.2MWh Yearly

Allemaal 1 fase inveters.

[ Voor 0% gewijzigd door Card Nox op 27-05-2018 11:01 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Card Nox je kan op geven dat je een voorkeur heb voor 3 fase om vormer door het vinkje bij 1 fase weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@wizzopa, bedankt voor je setup, gevonden waar ik de fout heb gemaakt.

Hij komt wederom op de SE600H zoals hierboven beschreven.
De 3 fase variant is de SE7K. De SE5K neemt hij niet vanwege "DC/AC sizing too high" wat me wel mee lijkt te vallen (5000 / (22*300=)6600 = 75%).
SE5K (€1174) + 22 x P300 (€968) = €2142,-.

Maar zo lijkt 3 fase in ieder geval te kunnen. Weet niet precies waarom maar 3 fase trekt me meer dan 1 fase.

Echter kom ik zojuist een Sunnyboy SB 5000 TL MS tegen voor €350,-
1 fase
3 trackers
2 ingangen per tracker
Input 125-750 volt

Lage opstartspanning en met 3 trackers de mogelijk om die 6 panelen zuid later nog een keer toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Card Nox met een SE5K verlies je 1% aan opbrengst en geen ruimte op deze omvormer voor uitbreiding. In de setup even de DC/AC sizing verhogen naar 135%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Card Nox schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:20:
@wizzopa, bedankt voor je setup, gevonden waar ik de fout heb gemaakt.

Hij komt wederom op de SE600H zoals hierboven beschreven.
De 3 fase variant is de SE7K. De SE5K neemt hij niet vanwege "DC/AC sizing too high" wat me wel mee lijkt te vallen (5000 / (22*300=)6600 = 75%).
SE5K (€1174) + 22 x P300 (€968) = €2142,-.

Maar zo lijkt 3 fase in ieder geval te kunnen. Weet niet precies waarom maar 3 fase trekt me meer dan 1 fase.

Echter kom ik zojuist een Sunnyboy SB 5000 TL MS tegen voor €350,-
1 fase
3 trackers
2 ingangen per tracker
Input 125-750 volt

Lage opstartspanning en met 3 trackers de mogelijk om die 6 panelen zuid later nog een keer toe te voegen.
Op mp zeker? Dat is alweer een oudje hoor. Kost ook niet voor niets 350,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Rol-Co, die ja. Een "als het te goed is om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook" verhaal dus?

@wizzopa, ahh inderdaad bij 132% oversizing pakt hij de SE5K erbij. Die 1% vind ik niet zo spannend, uitbreiding...hmmm... als ik mijn tuinhuisje 10 bij 30cm breeder maak kan ik daar 6 zonnepanelen kwijt onder 15c op het zuiden.

Dan zou ik krijgen:
8 oost
8 west
12 zuid
28 * 300w = 8.4KWh

Denk dat ik nu dan kies voor de Goodwe 1 fase 3600W omvormer met mijn 16 oost-west panelen. Bij een eventuele uitbreiding kan ik dan de 12 zuid panelen op een aparte 1 fase zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Card Nox schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:29:
@Rol-Co, die ja. Een "als het te goed is om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook" verhaal dus?

@wizzopa, ahh inderdaad bij 132% oversizing pakt hij de SE5K erbij. Die 1% vind ik niet zo spannend, uitbreiding...hmmm... als ik mijn tuinhuisje 10 bij 30cm breeder maak kan ik daar 6 zonnepanelen kwijt onder 15c op het zuiden.

Dan zou ik krijgen:
8 oost
8 west
12 zuid
28 * 300w = 8.4KWh

Denk dat ik nu dan kies voor de Goodwe 1 fase 3600W omvormer met mijn 16 oost-west panelen. Bij een eventuele uitbreiding kan ik dan de 12 zuid panelen op een aparte 1 fase zetten.
Nou, het lijkt me een normale prijs, ding is misschien al 8 jaar oud dus kan nog 1-10 jaar mee, neem jij de gok?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Rol-Co, wellicht als jij er een mooie koel-setup voor maakt ;-).
Maar nee, ben niet zo'n gokker en was even op een dwaalspoor gezet vanwege de status 'zo goed als nieuw'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Toch nog maar even reageren, afgelopen donderdag mijn montage materialen gekregen vanuit Westlandsolar.

Afgelopen zaterdag geinstalleerd en gisteren de laatste hand eraan gelegd, opzich valt het allemaal wel mee hoe ingewikkeld het is om alles aan te sluiten, al is een foutje snel gemaakt. Het montage materiaal paste precies op het dak, links en rechts 1 cm over of zo, mooi :)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fNKaoF0LuH-ZmvnOMzxSR-h8FxbyA58yxRGxsGzkT5tQZlEDvRv3R2wk2MYtP1PAGiuxveT81J4OxXdAjzShAKsh7SiUUslL9BPypeNzcsvZ4BE_T08etdcjvSDCWg3koojjincmVZNvAbaKzxWokwtO6n3QUf1GdrGIOv4oJeY3ZfkAJq31Oz1P8rGiVY5FnAXr7DlRhWQ-FA7nDIMcsPx8mIaIHJujmnuBz-rxwd9cMMVmBNHw88nCc6b3FKH778I6RwYp8pjulmGTn5cT3cbkp0jvEfkzwZiGNpwtA5K81yno8Q0PATbPi1OORKsYr5VSExYh9Yi2c-GaBvEGLGvdbs9wkf_uEv25bRTjnrfBcN_r_u9I-zJJ9YnMfkxxCVZBqUVai9m5AWWhJpUzIX8GZUdGEhCq5Pry8M4iGS1vRVegEh_4bT-ma6t4rhqS3D6nPZQ601hta0fcmwAw1x4g8gvmukajrvIpdrKlgX3YMFbjz72bQ4PYCphqXvUU8tXi8W6uN-imixhfv1xAgqYR2HOJCnLuOYirBh_sNzhYp5UJ1Azk_YkZen0Ir13m-nrJnLDXUGxuWh5FTIGCsF4yPY9tSmAOYSlA5FPO=w472-h265-no

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/wlFWTXozAzaZ-BElc_jZrxdp5dWR1JoNqMNV6GA6xWj-VgFVSx21Z1fQYCMhlyarMNQqybPVAVKiaJP-oV_B=w1920-h1067-rw

Is het mogelijk de 2 strings apart te monitoren in Goodwe? Ik zie nu enkel het totaal. Op de inverter staat het wel netjes per string aangegeven dus de data is aanwezig.

Ik weet niet waarom de dips erin zitten, wellicht wat wolken oid was vandaag gewoon werken. Max power was 3500W / 4800W = 73%.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 31-07-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:53

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Card Nox ik zie geen foto's.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Atomic2005, snap niet dat Google zoiets niet eenvoudiger maakt. Hierbij wat links die hopelijk werken

Layout
https://photos.app.goo.gl/MvRFsvCNHzgEqfPc6

Opbrengst
https://drive.google.com/...M25Nq1lB/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-06 11:48

Chielos

Inno Mini Cooper

Card Nox schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:02:

Is het mogelijk de 2 strings apart te monitoren in Goodwe? Ik zie nu enkel het totaal. Op de inverter staat het wel netjes per string aangegeven dus de data is aanwezig.

Ik weet niet waarom de dips erin zitten, wellicht wat wolken oid was vandaag gewoon werken. Max power was 3500W / 4800W = 73%.
Nette opstelling!

Je kan in de app het verschil niet zien.

Op de site kan je onder "realtime" alleen de waardes van nu zien. Onder historical data kan je ook nog wat zien. ipv1 en ipv2. Maar dat is in Ampere.

Eigenlijk enige goede manier om goed inzicht te hebben is de data sturen naar pvoutput. Dat doe ik en dan kan bijvoorbeeld mijn 2 omvormers (3000 + 3600) zien met de 4 strings.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57001&sid=51350 onder extended data.

Benodigdheden: raspberry pi (of een synology of iets anders) en een python script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Chielos, heb een DS213J dus me daar eens in verdiepen.

De setup draait nu een goede week en breng nu ongeveer 23kWh op per dag met een max van 3kWh tussen 12:00 en 13:00.
Hoe is dit voor een voor mijn setup, is dit wat ik mag verwachten of is het minder/beter dan verwacht? Heb ook wat liggen experimenteren met shadow on en off maar maakt weinig verschil volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 07-08-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Klopt wel een beetje. Normaal heb ik in de winter pieken van 6500. Nu rond de 5100. Er gaat best wat af met de warmte.

Logging goodwe kan ik je wel mee helpen. Beetje tricky nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Chielos, pointers worden op geprijs gesteld, ben daar niet helemaal in thuis.
Heb je ergens een 'kant en klare' manuel.

EDIT:
Manual.
Done
  • Python3 (van Dev Tools) geinstalleerd.
  • Goodwe Station ID heb ik
  • pvoutputs.org account is klaar
  • pvoutputs.org systeem aangemaakt
  • pvoutputs.org API key heb ik
Fail
  • Krijg pip niet geinstalleerd
EDIT:
Of deze manual

[ Voor 66% gewijzigd door Card Nox op 09-08-2018 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Deze is beter. https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput/

@zonoskar zit ook op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Chielos, pohh... Ingewikkeld..

"Extract zip file to a directory named Goodwe2PVoutput (this is later used with the "python -m" command). Make sure this directory is in the $PATH variable."
Extract welke ZIP? Die van GitHub?
Directory? waar op PC of NAS? Ben met NAS bezig via WinSCP maar krijg geen root toegang.
#PATH wat?

De eerste opsomming gaat me al boven mijn pet. Heb Python3 geinstalleerd, maar hoe open ik zoiets, of moet dat niet? Hoe kan ik checken of al die dingen zijn geinstalleerd?

EDIT:
  • Phython modules geinstalleerd.
  • Wilde Config File Editor installeren maar moest eerst Perl installeren?
  • Putty geinstalleerd.
Ben met
sudo -1
sudo synouser -setpw root PASSWORD
bezig. Geen flauw idee wat ik allemaal aan t doen ben. Volgens mij probeer ik zo root access to krijgen op de Synology.
EDIT: Faal, nog geen root access via WINSCP.

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 09-08-2018 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Card Nox Het is niet zo moeilijk :)

code:
1
sudo apt-get install python3-pip

zou pip moeten installeren.

Daarna kun je met pip alle modules installeren die in het lijstje staan.
code:
1
pip install <module>

De ZIP file van mijn script verkrijg je door op de github pagina op de groene knop te klikken waarop staat "Clone or Download", selecteer daar Download ZIP. Die bestanden moet je dan naar je server copieren. Alles moet op je server staan (RPi of NAS ofzo). Dat van die $PATH variabele is niet echt nodig.

In de ZIP zit een data/ directory en daarin staat een voorbeeld config file. Deze vul je in en copieer deze naar de home dir van je server. Wat de home dir is kun je achterhalen door uit te voeren:
code:
1
echo $HOME

Het script logt ook extended data naar PVoutput zodat je kunt zien wat string1 en string2 precies doen, maar daarvoor moet je wel een donatie doen aan PVoutput (ik verdien daar niks aan, het is ook niet mijn regel). En in PVoutput moet je even de settings voor de extended data goed zetten. In de readme staat het beschreven, maar een plaatje is handiger denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Wydiv9s5tDfzqjlMtIWcUsq/full.png

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@zonoskar, als je het eenmaal kunt niet nee ;). Maar ik krijg bv al geen root access tot de Synology. Hij blijft access denied terug kaatsen.

Even voor jou info. Het eerste wat je zegt
"[code]sudo apt-get install python3-pip[/code]
zou pip moeten installeren."

Ik heb bv geen idee waar ik die 'code' in zou moeten voeren. Welke app / programma heb ik nodig, wat moet ik opstarten, hoe kom ik daar, welke files moet ik openen?

EDIT: ahh wellicht de code in putty gooien?

root@DS213J:~# sudo apt-get install python3-pip
sudo: apt-get: command not found

Was dit aan het volgen: YouTube: How to activate root account for WinSCP in Synology DSM 6.1.x
Maar bij DSM 6.2 is het weer anders / moeilijker
YouTube: Activate root account for WinSCP (SSH) in Synology DSM 6.2

EDIT: Yes, heb root access.... pohh 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Card Nox op 09-08-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Card Nox
Helpt dit misschien? http://domoticx.com/synol...-manager-pip-installeren/

Ik gebruik een RPi en log daarop in met ssh en dan heb ik een commandprompt net zoals bij gewoon Linux (Unix).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@zonoskar, Ik heb dus root access, maar jou command doet helaas nog niets:

code:
1
2
root@DS213J:~# sudo apt-get install python3-pip
sudo: apt-get: command not found

Die link van je snap ik ook niet. Er staat download get-pip.py. Als ik die link open zie ik enkel een of ander txt bestandje. Waar moet ik dat bestandje opslaan? Want de daarop volgende command doet ook niets

code:
1
2
root@DS213J:~# python get-pip.py
python: can't open file 'get-pip.py': [Errno 2] No such file or directory

De onveilige manier doet ook niets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@DS213J:~# curl -k https://raw.githubusercontent.com/pypa/pip/master/contrib/get-pip.py | python
  % Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100    15  100    15    0     0     58      0 --:--:-- --:--:-- --:--:--    58
  File "<stdin>", line 1
    404: Not Found
       ^
SyntaxError: invalid syntax

EDIT:
Heb "get-pip.py" gedownload en in de root van de Synology gegooit, maar command doet helaas nog niets.
code:
1
2
python: can't open file 'get-pip.py': [Errno 2] No such file or directory

EDIT:
Nu in de root folder gegooit en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/usr/local/lib/python2.7/site-packages/cffi/model.py:526: UserWarning: 'point_conversion_form_t' has no values explicitly defined; next version will refuse to guess which integer type it is meant to be (unsigned/signed, int/long)
  % self._get_c_name())
Collecting pip
  Downloading https://files.pythonhosted.org/packages/5f/25/e52d3f31441505a5f3af41213346e5b6c221c9e086a166f3703d2ddaf940/pip-18.0-py2.py3-none-any.whl (1.3MB)
    100% |&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;| 1.3MB 280kB/s
Collecting wheel
  Downloading https://files.pythonhosted.org/packages/81/30/e935244ca6165187ae8be876b6316ae201b71485538ffac1d718843025a9/wheel-0.31.1-py2.py3-none-any.whl (41kB)
    100% |&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;&#9608;| 51kB 778kB/s
Installing collected packages: pip, wheel
Successfully installed pip-18.0 wheel-0.31.1

EDIT:
Geinstalleerd:
  • pip install pyusb
  • pip install requests
  • pip install pyserial
Niet geinstalleerd vanwege een zeer uitgebreide foutmelding
  • pip install numpy
EDIT:
Ben die configuration file named .goodwe2pvoutput aan het editten maar welke input URL moet ik dan hebben? De rest heb ik denk ik goed ingevuld.

EDIT:
Ow ik denk dat het woord URL al voldoende is, we gaan t proberen.

EDIT:
.goodwe2pvoutput in de root folder geplaatst maar ik zie hem daar niet staan in WinSCP. Het vreemde is als ik het nog een keer probeer dat hij vraagt of ik het wil overschrijven wat er voor mij op duidt dat het bestand er dus wel staat.

Nu de final step:
code:
1
2
root@DS213J:~# python -m Goodwe2PVoutput
/bin/python: No module named Goodwe2PVoutput

EDIT:
.goodwe2pvoutput in de bin folder gedaan maar zelfde melding.
Moet ik handmatig in de bin folder een mapje python aanmaken? Nopes, ook dat werkt niet. File bestaat al. Als ik die python file open zie ik een txt bestandje waar ik verder weinig mee kan.

EDIT:
Even tussendoor, was het ok dat die "get-pip.py" pagina aan pagina aan onlesbare texten heeft?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
|AJyh4LU6sE^-Rzh1#!jgOL_ttX?&YX7gfsrF-46jQ!<>{xQP?{zdyevn<|l$4(Di?N8=<U_!PK-L
>U49*0~ZJpa=jjWfi_iC==6!>3`{8d1sGeZU64A>&QOPQq~Pr1RCl=8Be`Jn<D{K#*F{@{K-vFxVk1n
gcy;cTD7mE4Ill_jI(&OD7!Uo$&JlU4<>Z+Wl!@Sn<H?-kz81K+RqR@`d9;KpfAD*{VgI5E;Db=5~}%
21VqB6^QJhM~#M6Iqy0^)Mic#Kin>HBb|IDvw?KVs}>Cr=`H(_y<FfU8^F5RybS)ZU6RZ2d!Y+bC!!{
05|n=(Xv2WR7aBplo4jrx0b<){1)13=tcVWeLnX`d|F+VLHH*5V;1%rez2Cn@hlW&skX>K1?7cms&Qh
s{ou+$-rQfpb>Qj@=cJDPm2*0;|ekQcuHX3=8nWMm8saf09XZ#VY5s$UR|98SX3eh+wHnKp=_EI78{2
^kI21ZTGB7DskH$Q2}&azL<M`C`(UTBB{&07rez)FYEn~;oQLmJ&Uk#=kihTExbz;>pO=qz3<(MXa@Y
QY~MU|-jOo5rZNW-W48OwUXUeZ*o%lc@p8%3K4tmEG259|b%)aoJ=OAEsZ;??g>nc}-Z?R60vYM6JbV
7QGqIk*>R7x;+V2wdH`4N0O5=iR5)KH}Z(5Yci8Ch{eB7Oj{GfZUZxB+ppSlPpNO%(fX9`c=?AmS8ns
^#?DQ4<c<y8!uir?Sbo{#Vt1MP-JD<cLL)4LKX0skQkPo_^QD4hZtxKkrcN$8iK@=~w|n_2*LI|HuXf
{$ySu61cgjS+?vSMAou7z~3g2*Kl;PYgkj~-})r<B)Hg<KcyILCOeYaC2Sbu8P4x<N-V{!Yjt56s>hc
{x+``YNV%v~sb$J+KaDoj-53#DwY?a5r_?J)g=4S8RO{Obs8#J`?4hkOL4l|KNm7Ayo4PaR@{&>gd<9
qL%5pn$V9M3zF<egqd7QYldypf)Mw=<91LjHtK|2Of>!m=}J}=ZZlXKY}ZV=Z5_Qi6OOeM3fg!rodXq
fR~5C8CZXz*8SXZ2TMA0#M&Oalz0>ZM$Sm}MkrMes_i?^T~<$@>o%axcXlm+i#hH;(`ts2kF$eB`!}>
Ad7SO+9sz53Ri%3`SMh_6V_KbeZ47w}1iqTGqS&E%^<szJ=wCb4cA!5G+VR}TjS9G*)l8~`p9P5<3UJ
W)HJZY?tb6ajt&0a=p!?IsT2VI0V-bkw&D9vo6jqX$%;lUyj)uP&s^VnKY%aT^K0G+jEL1mhf0~7UdK
>Y0l;v@VX^BuCWBSa>qbTovI9oPp@4lC{&w`?Pkg9E{jYNV(?J4;k=Kfe$Y_&xVJ=E(at=nWYl*QGxZ
fo0|BxLI_yxy^&IM99KZcYTON$wanVO7K*I;LP5jx+Ca6PWz!=GJO;5g2ytUYvK(UmdB#sPkfi^1XrM

EDIT:
Aangezien ik even vast zit dacht ik doe alvast die extended data settings goed zetten na een donatie. Donaties zijn echter $15AUD per jaar wat ik 'fors' vind voor wat data opslaan. Denk dat ik dat dus maar even skip, wellicht over een tijdje dat ik alsnog overstag ga.

[ Voor 79% gewijzigd door Card Nox op 09-08-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Card Nox De .goodwe2pvoutput config file moet in $HOME staan. Numpy heb je ook nodig als je in de config zet spline_fit: True. Dus als numpy niet wil installeren, zet dan spline_fit: False.

Ik weet niet waar je de goodwe2pvoutput files hebt staan (uit de ZIP file). Maar stel die staan in /home/root/goodwe2PVoutput, dan moet je het command python -m goodwe2PVoutput geven in directory /home/root Dus eerst cd /home/root, dan python -m goodwe2PVoutput. Die goodwe2PVoutput is de naam van de directory. Dus mocht je die een andere naam willen geven kan dat, maar dan moet je dus je python -m <dir> doen.

/edit: In de config file kun je ook een CSV directory opgeven. Dat zal wel het volgende worden waar het script over klaagt :)

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 09-08-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@zonoskar, echo $HOME = /root, dus hij staat in de goede folder. spline_fit op FALSE gezet en bestand overschreven.

Heb die uitgepakte zip op de /root gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@DS213J:~# cd /home/root
-ash: cd: /home/root: No such file or directory
root@DS213J:~# cd /home
-ash: cd: /home: No such file or directory
root@DS213J:~# cd /root
root@DS213J:~# python -m goodwe2PVoutput
/bin/python: No module named goodwe2PVoutput

Die CSV directory heb ik opgegeven: csv_dir: /volume1/Backups. Die directory is rwxrwxrwx

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 09-08-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Het is wel zo dat je alleen met de extended data je onderscheid kan maken tussen de 2 mppt's. Of je moet andere velden misbruiken.
Pagina: 1