Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1012627

Topicstarter
Ik had een vraag over de manier dat op sollicitaties, persoonlijke vragen worden gesteld waar ik mij totaal niet gemakkelijk bij voel. Ik ben net klaar met mijn studie en ben op zoeken naar een baan maar bij elke gesprek krijg ik na het groeten meteen de vraag ‘mag ik vragen waar je vandaag komt?’

Het is niet dat ik niet begrijp wat er mee bedoeld wordt maar ik vind het geen vraag om bij een sollicitatie te stellen. Ik heb zelf meerdere malen gehad dat er vervolg vragen waren zoals, ‘waarom zijn jullie naar Nederland gekomen?’ Om de een of andere manier gaat de sollicitatie dan ineens niet meer over een baan maar ben ik aan het uitleggen dat ik niet weet waarom mijn ouders naar Nederland gevlucht zijn.

Nu wou ik jullie input over dit onderwerp, ben ik mij snel op mijn tenen getrapt of is dit niet een onderwerp waar je tijdens een eerste gesprek over hoort te beginnen? Er is tot nu nog geen een gesprek geweest waar de vraag niet gesteld werd, ik heb het gevoel dat mensen het als een gesprekstarter gebruiken en dat ze niet begrijpen dat sommige mensen niet op zulke vragen zitten te wachten. Als je een tijdje met elkaar werkt en elkaar wil leren kennen snap ik het wel, maar meteen bij de eerste ontmoeting is het niet iets wat ik met anderen wil delen. Het is ook niet alsof ik iets te verbergen heb, het staat gewoon op mijn CV aangegeven.

Graag hoor ik jullie input, heb een paar positieve gesprekken gehad maar dit is een kleine punt die mij tegenhoud om een bedrijf te kiezen. Bij mijn stages waren het ook altijd de kleine dingetjes, dat iedereen bij de achternaam wordt genoemd bij belangrijke gesprekken maar dat ik bij mijn voornaam wordt genoemd omdat mijn achternaam 'te moeilijk' was.

Beste antwoord (via Anoniem: 1012627 op 17-12-2017 01:03)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik krijg de vraag net zo goed, omdat ook ik niet echt een achternaam heb, die je elke dag hoort of leest, maar wel een oer-Hollandse voornaam. Men is dan gewoon benieuwd waar de naam vandaan komt, is gewoon een stukje interesse in jou. Ik vind het zeker een positief iets, want dat geeft aan dat men in mij geïnteresseerd is en dat zij het gesprek in elk geval positief ervaren hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2017 12:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:36

Onbekend

...

In jouw sollicitatiebrief en cv staat ook jouw achternaam, en daarmee zien ze meteen dat het een buitenlandse naam is. Ondanks dat hebben ze jou toch uitgenodigd voor een gesprek, en dat is erg positief.

En bedrijven vragen graag naar de achtergrond van iemand, zoals over vorige werkgevers, andere landen waar iemand lange tijd is geweest, of juist naar ontbrekende gegevens op een cv. Sommige mensen proberen je daarmee op je gemak te stellen, maar anderen proberen daarmee uit te zoeken of je bijvoorbeeld een verblijfsvergunning heeft waarmee voor het bedrijf soms ook nadelen aan zit.

Je hoeft ook niet op elke vraag antwoord te geven. Als ze vragen naar de achtergrond van jouw ouders, kan je meteen een wedervraag stellen of die vraag van belang is voor de betreffende functie. Ook op ander soort vragen die je tot nu toe hebt gekregen zou je voor je zelf al kunnen bedenken wat voor wedervraag kan bedenken. Of een kort antwoord geven, zonder in details te treden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:44
ik zou zeggen ben geboren... heb gestudeerd daar en daar omdat...

en dan veel over jezelf vertellen doe dit en dat. Doe die en die activiteiten. Daarbij ook nog....

Ze willen graag weten wie je bent in het dagelijks leven en wat je doet, veel info daarover geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben net klaar met mijn studie en ben op zoeken naar een baan maar bij elke gesprek krijg ik na het groeten meteen de vraag ‘mag ik vragen waar je vandaag komt?’
"Maaskantje kut, en gij dan?"

Maar tja, officieel zal het vast niet mogen, maar ik vind het eigenlijk vooral slecht als ze blijkbaar niet gewoon je CV hebben gelezen. Maar degene die hier voor een stage langs komen kijk ik ook waar ze vandaan komen (die zijn dan vaak alleen voor studie in Nederland), gewoon puur uit nieuwsgierigheid, meer zit daar niet achter. Ik kan natuurlijk niet weten hoe het voor jou voelt, maar als er gewoon een positief gesprek uit komt rollen en je er kan komen werken zal er denk ik echt niks kwaads mee bedoelt zijn. Net als dat iemand die 2m10 is waarschijnlijk met enige regelmaat moet beantwoorden hoe lang hij is, en hoe het weer daarboven is.
Bij mijn stages waren het ook altijd de kleine dingetjes, dat iedereen bij de achternaam wordt genoemd bij belangrijke gesprekken maar dat ik bij mijn voornaam wordt genoemd omdat mijn achternaam 'te moeilijk' was.
Dan is de simpele vraag: Is je achternaam te moeilijk? Ik heb een Griekse collega met een achternaam van 15 letters. En die weet heel goed dat wij die echt nooit fatsoenlijk gaan uitspreken. Als ze in een gesprek continue over je naam vallen, is het gewoon makkelijker je voornaam te gebruiken. (Overigens is dat een formele omgeving ofzo zoals advocatuur? Want op mijn werk wordt echt achternaam nooit gebruikt, onafhankelijk hoe hoog je in de boom staat, waar een stagair natuurlijk sowieso onderaan staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 21:37
Zoals je aangeeft. Die vraag gaat toch komen. Je hebt er maar mee te dealen. Gewoon de vraag zo goed mogelijk beantwoorden. Je kunt er wel een probleem van maken, maar dan kom je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Je kunt inderdaad vragen of het voor de functie relevant is of proberen er een antwoord op te geven wat een beetje oppervlakkig is. Zij zitten ook niet te wachten op een compleet levensverhaal, een hoop wordt gevraagd uit interesse en om te peilen of je in een eventueel team past als persoon.

Zelf ben ik helemaal Nederlands en voor zover ik m'n stamboom ken de rest ook, echter is mijn voornaam zowel in uitspraak als schrijfwijze best wel Russisch. Op vragen als "Apparte naam, toevallig Russisch?" geef ik altijd maar een half grappend antwoord als "Nee dat niet, ik heb hem ook maar gekregen, was er niet bij toen de keuze gemaakt werd."

De inhoudelijke vragen zijn er om te zien of je in de functie past, de rest om te zien of je bij de bedrijfscultuur/team past.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aljooge
Onbekend schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:41:
In jouw sollicitatiebrief en cv staat ook jouw achternaam, en daarmee zien ze meteen dat het een buitenlandse naam is. Ondanks dat hebben ze jou toch uitgenodigd voor een gesprek, en dat is erg positief.

En bedrijven vragen graag naar de achtergrond van iemand, zoals over vorige werkgevers, andere landen waar iemand lange tijd is geweest, of juist naar ontbrekende gegevens op een cv. Sommige mensen proberen je daarmee op je gemak te stellen, maar anderen proberen daarmee uit te zoeken of je bijvoorbeeld een verblijfsvergunning heeft waarmee voor het bedrijf soms ook nadelen aan zit.

Je hoeft ook niet op elke vraag antwoord te geven. Als ze vragen naar de achtergrond van jouw ouders, kan je meteen een wedervraag stellen of die vraag van belang is voor de betreffende functie. Ook op ander soort vragen die je tot nu toe hebt gekregen zou je voor je zelf al kunnen bedenken wat voor wedervraag kan bedenken. Of een kort antwoord geven, zonder in details te treden.
ga jij maar lekker een wedervraag stellen en de aanval opzoeken en vooral geen details geven. Binnen een half uur sta je buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:54

NSG

Je weet niks!

aljooge schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:49:
[...]

ga jij maar lekker een wedervraag stellen en de aanval opzoeken en vooral geen details geven. Binnen een half uur sta je buiten.
Man, als je in zo’n situatie al geen wedervraag mag stellen, waarom zou je daar dan aan de bak willen gaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
Waar verwacht je tijdens een sollicitatiegesprek wel over te praten?

Ik heb nog nooit een sollicitatiegesprek meegemaakt dat puur om opleidingen, kwalificaties en werkervaring draaide. Men zal toch ook de persoon willen leren kennen (juist dat! de zakelijke feitjes blijken wel uit je CV)

Ik denk dat je hier tot op zekere hoogte maar gewoon aan moet wennen. Het wordt pas een probleem als ze je zouden afwijzen door je afkomst toch? Interesse tonen lijkt me niets mis mee. Misschien overtuigt jouw achtergrondverhaal wel juist mensen om je aan te nemen (zoals opgedane levenservaring, vanuit niets jezelf opgeknokt tot aan een studie i.p.v. verwende nesten die alles maar aangereikt krijgen ofzo ;) - ik noem maar wat mogelijke voorbeelden hè, ik ken je verder niet :) ).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

Reptile209

- gers -

[...] zien ze meteen dat het een buitenlandse naam is. Ondanks dat [...]
:X lekker verwoord |:( dat is volgens mij precies waar TS mee zit.

Maar verder heb je een punt: zie het als een fact of life en bereid een antwoord voor. Klim daarbij niet meteen op de barricade, dan zet je geen lekkere toon. Geef een kort maar beleefd antwoord en probeer het gesprek in een andere richting te sturen. "Goh, zijn er hier geen andere collega's met een buitenlandse achtergrond?" Focus op goede eigenschappen: achtergrond in andere culturen, talen, iets dat jou een unieke meerwaarde voor het bedrijf geeft.

En veelal zullen mensen het goedbedoeld vragen, uit oprechte interesse of om je op je gemak te stellen. Dat dat bij jou het tegenovergestelde teweeg brengt, kan je ze subtiel meegeven. Leren ze ook weer van :).

"Ik ken jullie nog maar net en dit is voor mij een beetje een ongemakkelijk onderwerp om over te praten. Dat doen we over een paar weken wel tijdens de lunch. Lunchen jullie normaal altijd allemaal samen, of eet iedereen op eigen gelegenheid?" :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Hoe ging dit dan op je studie?

Nederlanders zijn direct zoals je al gemerkt hebt. Als je de vraag in alle complexiteit gaat beantwoorden sta je 1-0 achter.

Je weet nu blijkbaar dat die vraag komt door waarschijnlijk je niet allerdaagse achternaam.

Maak er een elevator pitch antwoord op.
Met een duidelijke kop en staart.

Dit soort vragen zal je je leven lang waarschijnlijk houden. Het is bij ons internationale bedrijf trouwens standaard vraag 2 als ik nog onbekende collega's spreek (ik krijg ook de vraag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
NSG schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:51:
[...]

Man, als je in zo’n situatie al geen wedervraag mag stellen, waarom zou je daar dan aan de bak willen gaan?
Je stelt nu een wedervraag aan mij.. Heb nu het gevoel dat je een discussie met me wil voeren. Ik zou discussies uit de weg gaan tijdens zo'n gesprek.

Ze willen doorgronden hoe je als persoon bent en wat je allemaal doet en hoe je er tegenaan kijkt. de cv is goed anders hadden ze je niet uitgenodigd. Ik zou meer vertellen over wie je bent als persoon en wat je allemaal doet en wat je passies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:05:
[...]

Je stelt nu een wedervraag aan mij.. Heb nu het gevoel dat je een discussie met me wil voeren. Ik zou discussies uit de weg gaan tijdens zo'n gesprek.

Ze willen doorgronden hoe je als persoon bent en wat je allemaal doet en hoe je er tegenaan kijkt. de cv is goed anders hadden ze je niet uitgenodigd. Ik zou meer vertellen over wie je bent als persoon en wat je allemaal doet en wat je passies zijn.
Dat werkt 2 kanten op ;) De werkgever wil de werknemer kennen en andersom toch ook heeft de werknemer hopelijk interesse?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik krijg de vraag net zo goed, omdat ook ik niet echt een achternaam heb, die je elke dag hoort of leest, maar wel een oer-Hollandse voornaam. Men is dan gewoon benieuwd waar de naam vandaan komt, is gewoon een stukje interesse in jou. Ik vind het zeker een positief iets, want dat geeft aan dat men in mij geïnteresseerd is en dat zij het gesprek in elk geval positief ervaren hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
RGAT schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:07:
[...]

Dat werkt 2 kanten op ;) De werkgever wil de werknemer kennen en andersom toch ook heeft de werknemer hopelijk interesse?
Waarom mijn ouders uit..... komen en waarom ze gevlucht zijn. Dat is geen positieve interesse...

Onderwerp vermijden en meer over je eigen hobby's en vaardigheden vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

aljooge schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:15:
Waarom mijn ouders uit..... komen en waarom ze gevlucht zijn. Dat is geen positieve interesse...
Je moet niet vertellen dat er iemand gevlucht is (dat gaat hen niets aan), men vraagt dat ook niet; men vraagt uit interesse waar iemand zijn roots vandaan heeft.

Als ik de vraag krijg, vertel ik vervolgens (is overigens echt zo) dat ik het zelf niet weet, maar dat mijn oom en een tante afzonderlijk van elkaar ooit de stamboom uitgezocht hebben en de een op den duur in Italië uitkwam en de ander in Griekenland. Soms vertel ik er dan bij dat zij dan wel koninklijk bloed tegenkomen en dat ik daar dan tegenwoordig weinig van zie. ;) Echter is dat punt zo'n 600 jaar geleden, dus eigenlijk ook wel logisch dan. ;)

Aan de andere kant hoeft het dus niet per se iets (100%) kloppends te zijn wat je dan verteld. Checken doen ze dat toch niet. Men gebruikt dit soort vragen en momenten vaak om te kijken hoe open je bent als persoon en hoe je er op reageert.
Onderwerp vermijden en meer over je eigen hobby's en vaardigheden vertellen.
Volgens mij wordt de vraag gesteld ná het gesprek en daar krijg ik de vraag ook wel eens, bijvoorbeeld onderweg terug naar de receptie. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2017 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 14:57

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Ik kan mij voorstellen dat je het vervelend is als je er niet aan gewend bent. In Nederland zijn wij, ook bij sollicitatiegesprekken, veel meer op de persoon gericht dan het puur zakelijke deel.

Je moet ook niet vergeten dat als je uitgenodigd bent, je in principe al wordt geacht te voldoen aan de kwalificaties voor de baan. Dus waar ze dan meer nieuwsgierig naar zijn is de persoon achter de CV.

Mocht je de vraag echt vervelend vinden (of het onderwerp) zal ik zoeken naar een manier om op een professionele manier een zo kort mogelijk antwoord te geven en het gesprek te sturen naar een ander onderwerp. Dat zou een duidelijk genoeg signaal moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik er een grotere probleem van maak dan dat het zou moeten zijn. De eerste vraag kan ik nog wel hebben maar als de tweede vraag gesteld wordt vind ik het moeilijk om over een zeer moeilijk en traumatische periode van mijn leven te praten, laat staan met mensen die ik pas net ken. Hoe zou ik dan die eerste vraag kunnen beantwoorden zonder dat die tweede gesteld word, want eigenlijk lieg ik als ik zeg dat ik niet weet waarom we naar Nederland zijn gekomen.

Heb zelfs een paar keer met een glimlach de vraag beantwoord met Groningen maar dat leek ook al niet te werken.

En ja ik heb een moeilijke achternaam, maar als je een beetje interesse toont in anderen kan je echt wel een paar minuten de tijd nemen om het te leren. Maar ik snap ook wel dat je als stagiaire dat niet altijd kan verwachten. Maar bij een echte baan vind ik het niet teveel gevraagd om gewoon zoals de rest behandeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 1012627 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:33:
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik er een grotere probleem van maak dan dat het zou moeten zijn. De eerste vraag kan ik nog wel hebben maar als de tweede vraag gesteld wordt vind ik het moeilijk om over een zeer moeilijk en traumatische periode van mijn leven te praten, laat staan met mensen die ik pas net ken. Hoe zou ik dan die eerste vraag kunnen beantwoorden zonder dat die tweede gesteld word, want eigenlijk lieg ik als ik zeg dat ik niet weet waarom we naar Nederland zijn gekomen.

Heb zelfs een paar keer met een glimlach de vraag beantwoord met Groningen maar dat leek ook al niet te werken.

En ja ik heb een moeilijke achternaam, maar als je een beetje interesse toont in anderen kan je echt wel een paar minuten de tijd nemen om het te leren. Maar ik snap ook wel dat je als stagiaire dat niet altijd kan verwachten. Maar bij een echte baan vind ik het niet teveel gevraagd om gewoon zoals de rest behandeld te worden.
Ach, je kunt er ook omheen draaien naar iets positiefs, zoals ik dat bijvoorbeeld doe.
Vaak schrikt het af als je op dergelijke vragen afstandelijk / negatief reageert. Ga met een positieve houding een gesprek in en hou de toon ook zo, dan maken die vragen als die van de herkomst uiteindelijk een stuk makkelijker en kun je er ook wat losser op antwoorden. Vertel je dus dat jouw ouders of grootouders het land uit gevlucht zijn, dan geeft dat de vraag gelijk een heel andere context en toon. Ik zou dan dus nooit vertellen dat iemand uit de familie naar Nederland is gevlucht. Dan lok je vragen als 'waarom dan' alleen maar uit e.d, terwijl je er niet op zit te wachten. Je kan dus zelf het gesprek ook sturen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het gaat bij sollicitatiegesprekken vooral om de persoon, ik vind het een hele normale vraag.

Overigens: meestal wordt binnen 1 tot 5 minuten na kennismaking al de (veelal onbewuste) beslissing genomen om je wel of niet aan te nemen / door te laten naar de volgende ronde. Dat is een cruciale tijd, als je dan moeilijk doet dan houdt het daar op. De rest van het gesprek is dan een formaliteit. En in die eerste tellen zijn het vooral de ijsbrekers waar je over praat. Dat kan het weer zijn, files, politiek als er toevallig tweede kamer verkiezingen zijn, of iemands afkomst. Het is niet verkeerd bedoeld, maar gewoon iets om het gesprek op gang te brengen. Dit wetende kun jij dus ook het ijs breken met een ander onderwerp. Dat is geen garantie dat de vraag niet komt, maar je straalt wel zelfvertrouwen uit door het initiatief te nemen, en dat is meestal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je kan het ook prima beantwoorden met "ik ben in groningen/plaatsXYZ geboren, mijn ouders zijn uit azie/regioABC gevlucht voor oorlog om dat ze anders vermoord zouden worden en dat was een heel traumatische periode" als je er verder niks over wil zeggen.

Werkgevers, maar dus ook recruiters en HR willen niet alleen weten wat je diploma is, maar ook wat je kan, wie je bent, en hoe je gevormd bent. Het is voor een bedrijf altijd wel mogelijk om ladingen 'gekwalificeerden' op te scharrelen, maar bij werk waarbij je in een team met elkaar moet zitten heeft dat geen zin, dan moet er ook een persoonlijke aansluiting zijn, en daar speelt je geschiedenis in mee. Dat kan voor jou vervelend zijn, maar dat maakt het voor de werkgever helaas niet minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:53
Die tweede vraag kan je ook oppervlakkig houden. Zeggen dat je ouders gevlucht zijn en dat je daar liever niet te diep op in wilt gaan. Je hoeft niet je hele traumatische verleden op te rakelen, dat komt uiteindelijk vanzelf wel een keer, op een moment dat jij het wilt delen met iemand die je dan inmiddels beter hebt leren kennen.

Verder liever een werkgever die vraagt naar je herkomst dan een werkgever die je helemaal niet uitnodigt omdat je achternaam buitenlands klinkt. Alhoewel dat laatste niet mag gebeurt het toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ook eigenaar van een achternaam die niet echt Hollands is, en waarbij uitspraak vaker fout gaat dan goed. (en dan heb je de apostrof die in mijn achternaam zit nog niet eens meegerekend :) )Je leert ermee leven. Als mensen mijn achternaam zien/horen, en ze kennen mij verder niet, dan is altijd de eerste vraag waar de naam vandaan komt. Ik beschouw het als interesse of small talk om het ijs te breken. Niks meer, niks minder.

De persoon weet nog helemaal niks van me, behalve mijn naam, die wat anders is dan gemiddeld. Het is een makkelijk onderwerp.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:50:
Die tweede vraag kan je ook oppervlakkig houden. Zeggen dat je ouders gevlucht zijn en dat je daar liever niet te diep op in wilt gaan. Je hoeft niet je hele traumatische verleden op te rakelen, dat komt uiteindelijk vanzelf wel een keer, op een moment dat jij het wilt delen met iemand die je dan inmiddels beter hebt leren kennen.

Verder liever een werkgever die vraagt naar je herkomst dan een werkgever die je helemaal niet uitnodigt omdat je achternaam buitenlands klinkt. Alhoewel dat laatste niet mag gebeurt het toch.
Heb persoonlijk geen problemen met mensen die mij niet uitnodigen door mijn naam want het gevoel is wederzijds, ben liever werkloos dan voor zo een bedrijf gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Anoniem: 1012627 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:23:
‘mag ik vragen waar je vandaag komt?’
Nederland
waarom zijn jullie naar Nederland gekomen?
Mag ik vragen waarom dat relevant is voor deze sollicitatie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb dat ook. Mijn naam is puur Nederlands maar komt overduidelijk niet uit het deel van NL waar ik nu woon. Ik heb al zo vaak de vraag gekregen waar die naam vandaan komt en hoe ik in mijn huidige woonplaats verzeild ben geraakt.
Ik denk dat niemand het antwoord echt interessant vindt maar het is gewoon een manier om een gesprek te starten. Bij iemand met een minder alledaags verhaal zal dat nog meer spelen. De kunst is om op een plezierige manier het gesprek in een andere richting te sturen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Topicstarter
Cardinal schreef op zondag 17 december 2017 @ 01:06:
[...]

Nederland

[...]

Als je dat zegt kan je het zo goed niet gaan, heb je net zoveel kans :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
De vraag, goh waar kom jij dan vandaan... ( wat uit interesse kan zijn.. voornamelijk me dunkt )
Is nog altijd beter dan dit : https://nos.nl/artikel/58...eding-voor-negermail.html ;-)

Jij zit wellicht met je afkomst..
Maar wat nu als je ''rare'' hobbies hebt.. ?

Laten we mij nemen.. wat zijn je hobbies ?
Nou......

Wapens, kleiduifschieten, jagen.
Motorrijden, stuntrijden, wat ? ja.. met straatmotoren op een afgesloten plaatst proberen te balanceren tussen genieten en je eigen risico betalen...
Motorcross.. ah leuk.. nog zo'n risico, alles is een risico.. wapens.. motorcross/stuntrijden... ieuw.. nee.

Of stel nu dat je een zware geek hobby hebt..
Ik verzamel my little pony speelgoed.. heb d'r al 3000 stuks van.. offeuh zoiets bijv. : http://www.dumpert.nl/med...99/27272ce6/hee_psst.html

Point being is.. mensen proberen je in te schatten.. de vraag is imo vrij irrelevant.. mochten ze reeds op dat stadium zijn dat jou afkomst een probleem zou zijn... dan zou je uberhaubt niet daar gezeten hebben voor een gesprek :)

Als ik als Nederlander in het verre oosten aan de slag zou gaan, zullen ze me hoogstwaarschijnlijk ook vragen.. goh, en wat doe jij hier ?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Je hoeft niet te vertellen dat je het niet weet, dat je ouders gevlucht zijn en niet weet waarom. Maar je zult dat gesprek wel vaker moeten oefenen om de waarheid zonder teveel te vertellen te kunnen zeggen.
"Mijn ouders zijn geboren in Afrika, maar ik ben opgegroeid in Groningen, geweldige stad is dat, ben je wel eens in de Martini-toren geweest?"
Daarmee leidt je direct de vraag om naar een veiliger gespreksonderwerp.
Wat ik ook zomaar zie gebeuren, is dat het voor de mensen die het sollicitatiegesprek voeren ook not done is om verder niet in te gaan op wat je zegt.

"Waar komt u vandaan?"
"Syrië, ik ben hier gekomen op 3-jarige leeftijd"
"Ow, dat land heeft het zwaar hè?"
"Ja, klopt, maar het is ook echt een prachtig land en ik hoop dat de rust er snel weer keert".

Of:
"Waar komt u vandaan?"
"Syrië, ik ben hier gekomen op 3-jarige leeftijd"
"Zijn uw ouders voor het geweld gevlucht?"
"Ja, maar ik ben blij dat ik hier ben, en hoop dat de rust snel zal terugkeren daar"
"Waarom zijn uw ouders gevlucht?"
"Ik snap en waardeer uw belangstelling, maar dit lijkt me niet het moment om dat te bespreken?"

Er zijn zeer veel manieren waarop je met dergelijke vragen om kunt gaan. De ene roept meer en meer vragen op, de ander wekt weerstand, en weer een andere wekt sympathie en begrip. Het kost tijd om zo'n gesprek te leren voeren.

En "waar komt u vandaan?" "Syrië, mijn ouders zijn toen ik 3 jaar was, gevlucht naar Nederland" dwingt je gesprekspartners welhaast om verder te vragen: niet verder vragen en enkel reageren met "Ah, ok. Zullen we dan nu uw vaardigheden met Python bespreken?" is gewoon lomp.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 17-12-2017 03:35 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:11
Je zegt dat je er over in je cv geschreven hebt. Wat staat er precies over in je cv eigenlijk? Is het echt noodzakelijk dat het er in staat? Want dat maakt het wel heel makkelijk om daar vragen over te stellen. Je cv is toch een beetje de input voor het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat het heel normaal is om de achtergrond van iemand beter te kennen en snappen, voor je iemand aanneemt. Bij de een is dat heel saai en voegt dat weinig waarde toe (Jan de Vries uit Ermelo, die zijn hele leven in Ermelo gewoond heeft), bij de ander is dat complexer en gewoon interessanter (zoals wellicht bij de TS).

Meestal begint een gesprek met: vertel eens iets over jezelf. Dat is misschien wel het moment om de vlucht van je ouders te bespreken, dan dat jij geboren bent, waar je opgegroeid bent etc. Doorvragen gebeurt vaak op het gedeelte waar je mee eindigt.

Overigens vind ik de vraag waarom je ouders gevlucht zijn, wel een wat vreemde, tenzij je bijvoorbeeld tov PVV ers zit die even zeker willen weten dat je ouders geen ‘gelukszoekers’ waren :(. Of kom je uit een land waar het relatief ‘vreemd’ (vergeef me de woordkeus) is om te vluchten, bijvoorbeeld België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28
Mij vroegen ze ook altijd waar ik vandaan kom, maar dit was meestal om te peilen hoe ik naar het werk moest komen en of ik dat wel vol ging houden. Daarbij zei ik dus dat als het werk me bevalt dat ik dan bereid ben om te verhuizen. Ik woonde toen in Limburg en de meeste sollicitatiegesprekken waren in noord Brabant of Utrecht.

Natuurlijk staat het ook in de CV waar ik vandaan kom, maar dit is de manier om dat deel van het gesprek op gang te krijgen.

Is het bij jou niet dat je de vraag verkeerd hebt begrepen? Er is een verschil tussen waar kom je vandaan en waar ben je geboren.

Het kan ook zijn dat ze peilen of je misschien terug wilt op (korte) termijn terwijl ze dan net iemand zoeken voor een lange periode.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Maak het niet moeilijker dan het waarschijnlijk is. In NL begint een dergelijk gesprek altijd over het weer, kon je het makkelijk vinden, wat een drukte op de weg hè, etc. Is cultuur, zo werkt dat. Tweede vraag is of je koffie wilt. Als sollicitant accepteer je dit vriendelijk en dankbaar, ook al komt de koffie je neus uit. Evt. om thee vragen kan nog net ;)

In DL werkt dit al iets anders, formeler meestal. Je mag blij zijn als je koffie krijgt aangeboden. In BE (en dan voornamelijk Wallonië) merk ik dit ook. Andere landen, andere gewoonten.

Jouw vraag zou ik waarschijnlijk ook stellen. Als ijsbreker, maar zeker ook uit menselijke interesse. Ik werk bij een bedrijf waar vrijwel alle nationaliteiten voorkomen en ik vind het altijd erg interessant om te weten wat iemands achtergrond is en dan ben ik niet eens HR medewerker. Ik zou er niet iets negatiefs achter zoeken, maar een positief antwoord voorbereiden, ook al is de reden zelf wellicht niet iets om vrolijk van te worden.
Men wil in korte tijd weten wat voor persoon jij bent. Als je dan erg gesloten bent of de wiseguy uithangt -zoals hierboven gesuggereerd-, zet je jezelf achteraan in de rij.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vaak is er ook een voorstel rondje waarbij alle partijen (dus ook de interviewers) aangeven of ze getrouwd zijn, kinderen hebben, etc. Heeft ook totaal niks met het werk te maken, maar is simpelweg het ijs breken en weten wie er aan de andere kant vd tafel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:42

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik had een vraag over de manier dat op sollicitaties, persoonlijke vragen worden gesteld waar ik mij totaal niet gemakkelijk bij voel. Ik ben net klaar met mijn studie en ben op zoeken naar een baan maar bij elke gesprek krijg ik na het groeten meteen de vraag ‘mag ik vragen waar je vandaag komt?’

Het is niet dat ik niet begrijp wat er mee bedoeld wordt maar ik vind het geen vraag om bij een sollicitatie te stellen. Ik heb zelf meerdere malen gehad dat er vervolg vragen waren zoals, ‘waarom zijn jullie naar Nederland gekomen?’ Om de een of andere manier gaat de sollicitatie dan ineens niet meer over een baan maar ben ik aan het uitleggen dat ik niet weet waarom mijn ouders naar Nederland gevlucht zijn.

Nu wou ik jullie input over dit onderwerp, ben ik mij snel op mijn tenen getrapt of is dit niet een onderwerp waar je tijdens een eerste gesprek over hoort te beginnen? Er is tot nu nog geen een gesprek geweest waar de vraag niet gesteld werd, ik heb het gevoel dat mensen het als een gesprekstarter gebruiken en dat ze niet begrijpen dat sommige mensen niet op zulke vragen zitten te wachten. Als je een tijdje met elkaar werkt en elkaar wil leren kennen snap ik het wel, maar meteen bij de eerste ontmoeting is het niet iets wat ik met anderen wil delen. Het is ook niet alsof ik iets te verbergen heb, het staat gewoon op mijn CV aangegeven.

Graag hoor ik jullie input, heb een paar positieve gesprekken gehad maar dit is een kleine punt die mij tegenhoud om een bedrijf te kiezen. Bij mijn stages waren het ook altijd de kleine dingetjes, dat iedereen bij de achternaam wordt genoemd bij belangrijke gesprekken maar dat ik bij mijn voornaam wordt genoemd omdat mijn achternaam 'te moeilijk' was.
Je hebt een kans dat je met een wedervraag het onderwerp af kunt sluiten.
Mag ik vragen waar u vandaan komt?
-Iran en jullie? Zijn jullie hier geboren en getogen?

Over de voornaam, ik heb een achternaam welke buitenlanders niet uit kunnen spreken en ik werk voor een internationaal bedrijf. Dus ik gebruik ook altijd mijn voornaam, zelfs in het voorstelrondje (I'll spare you the tong twisting last name), vaak zorgt dit ervoor dat de andere kant ook voornamen gaan gebruiken en zelfs als dit niet zo is dan merk ik geen enkel verschil in respect.
Het is ook een tactiek tijdens sollicitatie gesprekken om te kunnen zien hoe iemand echt is. Probeer een gevoelige snaar te raken en kijk hoe iemand reageert. Vaak pakken ze daar gaten in werkhistorie, opleiding of de 'minste' baan voor.
Ik heb die liever dan de andere methode: Stel een onmogelijke vraag. (Waarom zou ik jou aannemen en niet iemand anders? Etc.)

[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 17-12-2017 10:25 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Ik krijg die vraag ook regelmatig, vanwege mijn kleurtje en "rare" achternaam, maar nog niet bij een sollicitatie gehad gelukkig. Ik vind het nogal een onbeleefde vraag, op het randje van discriminatie, en zie ook niet hoe het relevant is tijdens een sollicitatiegesprek.

https://www.nrc.nl/nieuws...raag-dat-dan-ook-a1434424

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_/-\o_
Ramon schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:04:
Ik krijg die vraag ook regelmatig, vanwege mijn kleurtje en "rare" achternaam, maar nog niet bij een sollicitatie gehad gelukkig. Ik vind het nogal een onbeleefde vraag, op het randje van discriminatie, en zie ook niet hoe het relevant is tijdens een sollicitatiegesprek.

[video]
Ik krijg de vraag nooit tijdens het gesprek zelf en heb er sinds 2015 genoeg gehad. De vraag komt meestal na het gesprek. Dat is enerzijds bedoelt om het ijs wat te breken, zodat je met een wat geruster gevoel naar huis gaat en anderzijds voor hun om te kijken hoe open je bent om (over jezelf) te vertellen.
[...]

Nederland

[...]

Los van dat de vraag komt na het gesprek, bij het terug lopen naar de auto / fiets / whatever gaat een dergelijk antwoord nogal de kansen verkleinen. Het zijn bijdehante reacties die niet echt positiviteit uitstralen en eigenlijk reduceer je jouw kansen naar 0, ook al heb je de beste papieren en ben je geknipt voor de job. Naar persoonlijkheid wordt ook gekeken. Zo'n vraag helpt daar ontzettend bij, je moet als persoon immers ook in de organisatie passen. Met de verkeerde of een gesloten houding geef je indirect aan dat het gesprek meer een verplichting was en je eigenlijk niet wilt werken daar.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 18-12-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
@CH4OS Je zoekt er veel te veel achter. Het is gewoon stereotypering, niet "laat ik nu eens een persoonlijke vraag stellen om te zie hoe open hij werkelijk is".

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ramon schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:42:
@CH4OS Je zoekt er veel te veel achter. Het is gewoon stereotypering, niet "laat ik nu eens een persoonlijke vraag stellen om te zie hoe open hij werkelijk is".
Ik heb sinds 2015 genoeg sollicitaties en trainingen gehad om dat te concluderen. Het is dus zeker géén stereotypering.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2017 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28

[video]
Ik ben nieuwsgierig, wat vind je er op het randje van discriminatie aan? Ik zou het juist fijn vinden als mijn potentiele toekomstige werkgever interesse in mijn achtergrond toont.

Dat is altijd beter dan dat je bij een bedrijf zit waarbij je nummertje zoveel bent en je baas niet eens je naam weet.

Mensen roepen tegenwoordig veel te snel discriminatie vind ik.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Onder zelfde noemer: Recent ben ik ziek geweest, vroeg de baas me ook of ik griepje had, gezien meer het hadden. Technisch gezien is dat een vraag die hij volgens mij ook helemaal niet mag stellen. Kan je op je strepen gaan staan, of gewoon begrijpen dat dat gewoon interesse is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Je kunt ook proberen de vraag te pareren met een grapje. “Waarom zijn jullie naar Nederland gekomen?” “Poffertjes en stroopwafels”. Of iets anders wat als typisch Nederlands wordt gezien maar wel ‘neutraal’ is. Dan is ook het ijs gebroken, heb je meteen laten zien dat je een grapje kunt maken en er luchtig mee om kunt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Je kan er ook een positieve draai aan geven (je weet blijkbaar al dat bijna iedereen die vraag stelt).

Iets van;
"Mijn ouders komen oorspronkelijk uit X, helaas was vluchten de enige oplossing. Dit was, ook voor mij, niet altijd even makkelijk. Echter heeft het me wel geleerd om me aan te passen, maar ook om op te komen voor waar ik in geloof en waar ik voor sta. Een project gedurende mijn opleiding was hier een mooi voorbeeld van, namelijk;....."

Als we alles als negatief ervaren...dan komen we ook niet ver he. Uiteindelijk gaat het om jou als persoon, wie ben je en hoe ga je met bepaalde situaties om. Nou, je hebt al een mooie kapstok daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:42:
Als we alles als negatief ervaren...dan komen we ook niet ver he. Uiteindelijk gaat het om jou als persoon, wie ben je en hoe ga je met bepaalde situaties om. Nou, je hebt al een mooie kapstok daarvoor.
Precies, waarom zouden we moeten vluchten uit je geboorteland, waarschijnlijk vanwege vervolging of een burgeroorlog, nou niet als iets positiefs zien 8)7

Ik zou verwachten dat als je zegt dat je uit land X komt oorspronkelijk, en je met je ouder gevlucht bent, dat ze niet verder gaan vragen waarom je dan gevlucht bent (tenzij het echt een land is waar niemand van kan bedenken waarom je er uit zou vluchten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:55:
[...]

Precies, waarom zouden we moeten vluchten uit je geboorteland, waarschijnlijk vanwege vervolging of een burgeroorlog, nou niet als iets positiefs zien 8)7
Dus, dat is idd niet positief. Dat betekent echter niet dat je er niets positiefs aan over gehouden hebt....(t is maar net waar je de focus legt).

"What doesn't kill you makes you stronger."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wij hebben een keer een sollicitant gehad (en aangenomen) waarvan op dag 1 bleek dat hij anderhalf uur reistijd had, enkele reis. Op zich niet echt een probleem, ware het niet dat hij enorm wagenziek werd en toegaf dat hij eigenlijk nooit langer dan een kwartier in een auto kon zitten zonder ziek te worden.
Die was dus dezelfde dag nog bedankt voor zijn moeite en werd een week later vervangen door iemand anders...

Op zich is de vraag dus niet heel gek. Maar zodra het over afkomst gaat, wordt het een iets ander verhaal. Dan kan de vraag inderdaad gesteld worden uit pure belangstelling (ik vind de achtergrond van collega's ook wel interessant), maar soms ook om te zien hoe je daarop reageert (voel je je snel gediscrimineerd, wordt je snel boos?).

Gewoon rustig blijven en eerlijk antwoorden. Als er vragen gesteld worden waar je geen antwoord op wil geven rustig een antwoord geven op een niet-gestelde vraag om op die manier te ontwijken (waar komt u vandaan? Ik heb opleiding X in Utrecht gedaan) en als er dan toch aangedrongen wordt aangeven dat je daar geen antwoord op wil geven.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:32
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus sorry als ik de zoveelste ben (maar in de eerste reacties zag ik dit niet terug):

Om te beginnen, zou ik er vanuit gaan dat je gesprekspartner dit vraagt uit oprechte interesse. Ze hebben tenslotte niet aan de lopende band mensen op bezoek met een dergelijke achtergrond. En als ze je uitgenodigd hebben, zijn ze kennelijk onder de indruk van wat je (al) bereikt hebt sinds je in Nederland bent. Als ze negatief stonden ten opzichte van mensen met "jouw" achtergrond, hadden ze je niet uitgenodigd voor een gesprek.

Het lijkt me overigens prima om te antwoorden dat:
- Je je dat niet (zo goed) kan herinneren (je schrijft dat je niet weet waarom je ouders gekozen hebben om te vluchten, dus je was vermoedelijk nog erg jong?).
- Je het daar liever niet over hebt, omdat je er geen prettige herinneringen aan hebt.

Of iets anders, liefst zo dicht mogelijk bij jezelf / de waarheid.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
Aan de ene kant kan de vraag 'waar kom je vandaan' uit onschuldige interesse voortkomen, maar aan de andere kant is het niet erg professioneel van een bedrijf of organisatie. Ik vind het meer een vraag voor tijdens een verjaardagsfeestje dan een formeel moment zoals een sollicitatiegesprek. De redenen die hier door andere tweakers bedacht worden, vind ik niet al te sterk. Aangeven waarom je die vraag stelt, vind ik dan ook een vereiste in die setting. Dan zijn er geen misverstanden mogelijk.

Ik bedenk me net dat er een 3e optie is: De organisatie wil graag meer diversiteit en weegt dat in positieve zin mee bij de beoordeling van de kandidaten. Dan heeft de vraag een onderbouwd professioneel nut. Ook in dat geval moet men dat vermelden.

Als er niet sprake is van die 3e mogelijkheid, vind ik het persoonlijk een slecht teken als interviewers met zo'n vrij nutteloze en makkelijk verkeerd te interpreteren vraag komen. Een sollicitatiegesprek vliegt voorbij en elke minuut telt. Er zijn 1000 betere, professionelere vragen die ze kunnen stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 23:59

Diablo_GT

nbx

Niet doen, als je niet begrijpt wat hij bedoelt, niet beredeneren vanuit je 1+1=2 logica, dat werkt niet altijd. Als ik tijdens een gesprek te horen krijg 'goh wat praat je goed Nederlands' begint mijn bloed te koken.

nbx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 16:23
Ik praat vaak met sollicitanten en recentelijk hadden we een Aziatisch uitziend persoon. En toen vroeg m'n collega waar ie vandaan kwam. Ik had zoiets van wtf man, hoezo is dat relevant? Dus ik pareerde de vraag met een lompe grap.

En na het gesprek had ik het met die collega over en die was gewoon benieuwd verder niks. Dus ik denk dat het vooral wel mee valt, en gewoon interesse. Ik vond het zelf de vraag overbodig. We hebben z'n geboorteplaats en land al gezien het C.V. en sowieso who cares.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Randfiguur schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:37:
Aan de ene kant kan de vraag 'waar kom je vandaan' uit onschuldige interesse voortkomen, maar aan de andere kant is het niet erg professioneel van een bedrijf of organisatie. Ik vind het meer een vraag voor tijdens een verjaardagsfeestje dan een formeel moment zoals een sollicitatiegesprek.
Aan de andere kant is de tijd dat organisaties heel formeel zijn wel voorbij. Een sollicitatie is tegenwoordig ook gewoon een kennismakingsgesprek.

Bij mijn vorige werkgever werd mij zelfs een biertje aan geboden na het tweede gesprek :+

En tsja, natuurlijk kwam dan ook de vraag hoe het zit dat ik een Duitser ben die in België geboren is maar in Nederland woont. Nou ligt dat niet gevoelig verder, maar ik heb het al vaak uitgelegd ;)

Zie het maar gewoon als interesse tonen.

Ik heb ooit ook bij een sollicitatie over mijn favoriete boeken gepraat nadat ze daar naar vroegen. Totaal niet relevant, maar gewoon onderdeel van een wat meer informele kennismaking.

Zelf voel ik mij daar ook prettig bij. Ik ben niet zo van het formele.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Randfiguur schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:37:
Aan de ene kant kan de vraag 'waar kom je vandaan' uit onschuldige interesse voortkomen, maar aan de andere kant is het niet erg professioneel van een bedrijf of organisatie. Ik vind het meer een vraag voor tijdens een verjaardagsfeestje dan een formeel moment zoals een sollicitatiegesprek.
Dan kun je het sollicitatiegesprek ook wel vervangen door een telefoontje en een paar emailtjes. Dat gesprek is nu juist vaak bedoeld om gewoon te ontdekken of je met die persoon door één deur kunt. Dan horen daar ook wat minder zakelijke vragen bij. Straks zit die persoon wel 40 uur per week tegenover je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
Lethalis schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:27:
[...]
Zelf voel ik mij daar ook prettig bij. Ik ben niet zo van het formele.
Mee eens. Ik heb net 2 gesprekken achter de rug en het moment dat het gesprek informeel werd en er grapjes gemaakt werden, voelde steeds als een enorme opluchting :).

Maar ik blijf erbij: Als interviewer kun je beter op safe spelen en een vraag over afkomst toelichten of hem anders liever helemaal niet stellen. Ja, sommige mensen hechten minder waarde aan mogelijke, aan etniciteit gerelateerde gevoeligheden bij anderen, maar in een bedrijfssetting lijkt een voorzichtige, duidelijke en zakelijke opstelling me een goed idee.
downtime schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:27:
[...]
Dat gesprek is nu juist vaak bedoeld om gewoon te ontdekken of je met die persoon door één deur kunt. Dan horen daar ook wat minder zakelijke vragen bij. Straks zit die persoon wel 40 uur per week tegenover je.
We hebben het specifiek over afkomst hè. Dan is jouw redenering niet bepaald sterk (integendeel zelfs ;)). Ik ben niet tegen informele vragen an sich, wel tegen onverstandige informele vragen.

[ Voor 26% gewijzigd door Randfiguur op 17-12-2017 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
-

[ Voor 100% gewijzigd door polli_ op 01-05-2020 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik sluit me aan bij de mensen die het scharen onder de noemer 'interesse tonen'. Op het moment dat men bij een sollicitatie iets niet kan plaatsen krijg je daar vragen over. Ik kan me best voorstellen dat, wanneer men vraagt naar je achtergrond, het pijnlijk kan zijn als er een wat minder leuke geschiedenis aan vast hangt. Ik vind echter dat je daar niet te zwaar aan moet tillen, de gesprekspartner weet het immers niet en is simpelweg opzoek naar aanknopingspunten in het gesprek. Als je op je CV vermeldt dat je als volwassen vent in je vrije tijd aan paaldansen doet dan krijg je daar ook vragen over. Het vervelende van je naam is echter dat je die niet weg kunt laten van je CV, gewoon mee dealen dus...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

Blokker_1999

Full steam ahead

[video]
En daar heb je helemaal gelijk in. De vraag kan onbeleefd zijn en zelfs racistisch, zeker wanneer deze voorkomt uit ofwel het opmerken van een vreemde naam, danwel vanwege fysieke kenmerken. Het is niet omdat je een naam hebt die anders is of de looks hebt dat je uit een ander werelddeel komt dat je hier niet geboren en grootgebracht kan zijn en je dus helemaal geen enkele link hebt met het verre thuisland dat ergens in je stamboom voorkomt maar gewoon door het stellen van de vraag bestaat reeds de kans dat men jouw er anders door gaat behandelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:36
Blokker_1999 schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:27:
[...]
... maar gewoon door het stellen van de vraag bestaat reeds de kans dat men jouw er anders door gaat behandelen.
Dat lijkt me nogal een veronderstelling.
Denk je echt dat het door het stellen van de vraag komt ?
Kortom dat iemand die jou anders zou behandelen afhankelijk van waar je vandaan komt, wat potentieel anders is dan een kaaskop, waarvoor een aanleiding ook nog eens non-verbaal zichtbaar is, dat op eens niet zou doen omdat hij deze vraag niet heeft gesteld ?
Nog afgezien of een afwijkende behandling in alle gevallen ongewenst zou zijn.

Laat overigens wel onverlet dat het in sommige situaties best een ongemakkelige vraag kan zijn voor een sollicitant (evenals het antwoord vervolgens ook weer ongemakkelijk dan zijn voor de vragende partij).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Ik weet het niet hoor. Het lijken mij hele normale vragen, zeker gezien ik sollicitatiegesprekken alleen maar ken als kennismakingsgesprekken. Er is niets formeels meer aan, geen kledingstijl, niets. Wel afhankelijk van branche en niveau uiteraard, maar het gesprek zelf sowieso niet meer.

Als je al tijdens het eerste gesprek niet weet te verwoorden waar je vandaan komt, of daar zelfs defensief op gaat reageren, dan ben je toch echt je kruit aan het verschieten.

Als we in de huidige wereld niet meer mogen vragen waar iemand vandaan komt om welke reden. Dat kan toch gewoon?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joepla
  • Nu online

Joepla

De rascisme-kaart is getrokken. Omdat naar iemands oorsprong wordt gevraagd...

Ik vraag me af -gezien de prille Tweakers historie van OP- of jello1992 nu speciaal een account hier heeft aangemaakt om deze discusie uit te lokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joepla schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:46:

Ik vraag me af -gezien de prille Tweakers historie van OP- of jello1992 nu speciaal een account hier heeft aangemaakt om deze discusie uit te lokken.
Waarom zou de vraag of iets racistisch is, niet gesteld mogen worden? Daarnaast zie ik geen reden om te denken dat TS iets uit wil lokken. Hij stelt een hele legitieme vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Nu online

Joepla

downtime schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:54:
[...]
Waarom zou de vraag of iets racistisch is, niet gesteld mogen worden?
Dat suggereer ik niet. Sowieso wordt OP uitgenodigd, terwijl -volgens hem- in zijn CV staat waar hij vandaan komt. Ga dan niet zoeken naar wat not-done is in NL In 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joepla schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:12:
Dat suggereer ik niet. Sowieso wordt OP uitgenodigd, terwijl -volgens hem- in zijn CV staat waar hij vandaan komt. Ga dan niet zoeken naar wat not-done is in NL In 2017.
Het is alleen een vraag van TS hoe hij ermee om moet gaan. Jij trekt vervolgens de racisme kaart en doet een aanname, ik denk eerder dat jij hier dan degene bent die de discussie de das om wilt doen en hier komt trollen, aangezien je verder ook niet echt iets inhoudelijks hebt toegevoegd. ;)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Jezus, dus iemand de vraag stellen “waar kom je vandaan?” is discriminerend en zelfs rascistisch (??) als ik het zo lees in dit topic. Interesse in een ander tonen is dus verboden; weten we dat ook weer.

De samenleving lijkt steeds meer richting hypersensitief te gaan. Alles om je maar beledigd te voelen zodat de eigen vooroordelen weer bevestigd kunnen worden. Wat een triest gedoe weer dit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 257719

polli_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:05:
[...]

In de cultuur van mijn ouders en andere culturen is het "not done" om iemand te vragen naar zijn of haar etnische achtergrond.
En in de cultuur in Nederland wel. Is mijn argument nu voor jou net zo valide? Ben benieuwd.

Hij is in Nederland. Ik vraag in de juiste setting regelmatig waar mensen vandaan komen omdat ze duidelijk niet "local" zijn qua uiterlijk of accent, omdat ik geïnteresseerd ben in andere landen. Natuurlijk moet vanaf nu ook daar iets achter worden gezocht, want ja, ieder heeft recht op zijn eigen podium.

Trieste wereld wordt het.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:09

Yucon

*broem*

downtime schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:54:
[...]

Waarom zou de vraag of iets racistisch is, niet gesteld mogen worden? Daarnaast zie ik geen reden om te denken dat TS iets uit wil lokken. Hij stelt een hele legitieme vraag.
Als het een serieuze "echte" vraag was geweest heb ik sterk het idee dat hij direct in de inleiding verteld zou hebben dat hij elders geboren is. Dat doet hij niet. Ik krijg een heel kunstmatig gevoel van het feit dat hij dat pas halverwege en dan ook nog indirect doet en de lezer een heel stuk laat raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yucon schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:07:
[...]

Als het een serieuze "echte" vraag was geweest heb ik sterk het idee dat hij direct in de inleiding verteld zou hebben dat hij elders geboren is. Dat doet hij niet.
Dat doet ie impliciet in de eerste paragraaf al... waarom denk je dat mensen vragen waar ie vandaan komt?
Ik had een vraag over de manier dat op sollicitaties, persoonlijke vragen worden gesteld waar ik mij totaal niet gemakkelijk bij voel. Ik ben net klaar met mijn studie en ben op zoeken naar een baan maar bij elke gesprek krijg ik na het groeten meteen de vraag ‘mag ik vragen waar je vandaag komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 13:39
Niet te veel achter zoeken! Je bent uitgenodigd, dus als ze iemand omdat ie niet 100% NL is willen weigeren had je 't gesprek niet gehad.

Ga uit van een positieve intentie, en als 't verder klikt kan je altijd, als je, als je er een tijdje werkt, altijd nog een keer vertellen dat je moeite met die vraag had en potentieel wat advies geven om sensitiever met diversiteit om te gaan.

En voor iedereen die 't een racistische vraag vindt: Doe even normaal. Het is hooguit een wat onhandige vraag, waarschijnlijk zelfs een "ik ben niet zo gewend aan diversiteit" vraag, maar als 't echt racistisch is dan was je niet uitgenodigd.

Naiviteit is geen racisme mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Joepla schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:46:

Ik heb een nieuwe account gemaakt omdat ik niet herkend wil worden en dit een erg gevoelige onderwerp voor mij is. Verder heb ik nergens laten blijken dat ik een discussie wou lokken en heb al een dag geleden aangegeven dat de vraag beantwoord was.
Ik vind jou verdedigende houding en beschuldiging meer over jou zeggen dan mijn vraag doet over mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yucon schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:07:
[...]

Als het een serieuze "echte" vraag was geweest heb ik sterk het idee dat hij direct in de inleiding verteld zou hebben dat hij elders geboren is. Dat doet hij niet. Ik krijg een heel kunstmatig gevoel van het feit dat hij dat pas halverwege en dan ook nog indirect doet en de lezer een heel stuk laat raden.
Ik weet niet hoe ik nog duidelijker kon zijn dat ik niet in Nederland geboren ben. Ik ben niet van plan om over mijn achtergrond te praten omdat het helemaal niet relevant is voor mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Nederland

[...]

U hoort nog van ons.
polli_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:05:
[...]

Ik vind het ook geen relevante vraag en ook wel een beetje discriminerend. Immers wordt er op basis van iemands huidskleur( niet blank) herleidt dat men geen Nederlander kan zijn. In veel culturen is het "not done" om iemand te vragen naar zijn of haar etnische achtergrond.

Dat veel mensen hier beweren dat het puur uit interesse is. Ben ik niet helemaal eens. Mijn ex vriendin had een gesprek bij een bedrijf waarbij de recruiter dacht dat zij uit Turkije kwam, opeens begon hij te praten over de rellen in Rotterdam na de coup in Turkije.

Mijn vriendin na zijn betoog, je weet dat ik niet Turkije komt. ;w Je zit er meer dan 6000km naast en is het niet relevant voor het uitoefenen van deze functie.
Ja, die gesprekken werken twee kanten uit. Het kan ook zijn dat jij na zo'n gesprek van mening bent dat jij niet bij zo'n bedrijf wil werken. Heb ik ook wel wel eens gehad ergens, allemaal hele lieve mensen maar een beetje reli. Daar pas ik gewoon niet zo goed bij.
Maar aannames zijn de mother of all.. ehm.. vergissingen :)

Wel moet je er ook rekening mee houden dat sommige mensen express irritante vragen stellen om te kijken hoe je daarop reageert.

Zoals het antwoord van jou vriendin. Ik zou daar gewoon antwoorden dat ik niet uit Turkije kom en dat ik me er niet mee bezig houdt. Ik zou zeker geen sneer geven dat het niets met mijn functie te maken heeft.
vliegen/honing/azijn.

[ Voor 77% gewijzigd door MrMonkE op 18-12-2017 01:03 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 111703 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:37:
Jezus, dus iemand de vraag stellen “waar kom je vandaan?” is discriminerend en zelfs rascistisch (??) als ik het zo lees in dit topic. Interesse in een ander tonen is dus verboden; weten we dat ook weer.

De samenleving lijkt steeds meer richting hypersensitief te gaan. Alles om je maar beledigd te voelen zodat de eigen vooroordelen weer bevestigd kunnen worden. Wat een triest gedoe weer dit.
Ik heb de dat word niet gebruikt en ik weet niet of je mijn post bedoelt maar het bedrijfsleven is niet zwart of wit. Veel bedrijven kunnen erg goede bedoelingen hebben maar bestaan uit mensen die totaal geen gevoel hebben met wat wel en niet kan.

Als je kijkt naar de cijfers zie je bijvoorbeeld ook dat vrouwen het IT snel verlaten omdat er dingen gedaan en gezegd en gedaan die niet kunnen. Zijn alle mannen in het IT seksistisch of haten ze vrouwen? Nee! Een persoon kan erg goede bedoelingen hebben maar het zijn altijd de kleine dingetjes die pijn doen, grap worden gemaakt over welke van je family leden dit keer de aanslag heeft gepleegd of mij na proberen te doen met een zware Turks/Marokkaanse accent terwijl ik daar helemaal niet van afkomstig ben. Dan zoek ik liever een professioneel bedrijf, ik hou ook wel van een informele werkomgeving, maar als dat betekent dat mensen kunnen zeggen en doen wat ze willen doe ik dat liever niet.

Ik zeg niet dat die mensen iets fout doen, maar het bedrijf past dan gewoon niet bij mij, daarom vind ik het moeilijk om een bedrijf te kiezen, zeker omdat ik een type persoon ben die niet graag vaak van baan wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 1012627 schreef op maandag 18 december 2017 @ 00:48:
[...]

Ik heb een nieuwe account gemaakt omdat ik niet herkend wil worden en dit een erg gevoelige onderwerp voor mij is. Verder heb ik nergens laten blijken dat ik op zoek was naar een discussie te lokken en heb al een dag geleden aangegeven dat de vraag beantwoord was.
Ik vind jou verdedigende houding en beschuldiging meer over jou zeggen dan mijn vraag doet over mij.
Los van de discussie denk ik dat je het op dit moment ook niet helemaal snapt.
Tweakers is een community, hier wordt je geaccepteerd om je 'technische' interesses in welk opzicht dan ook. Een 'throwaway' maken zoals op bijvoorbeeld Reddit draagt juist het community gevoel helemaal niet uit. Het probleem wat je hiermee denkt te hebben zal ik juist volledig willen aangaan en willen trotseren.
Mocht je dat niet willen, is Tweakers wellicht niet het juiste medium om een antwoord op je vraag te krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
True schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:09:
[...]

Los van de discussie denk ik dat je het op dit moment ook niet helemaal snapt.
Tweakers is een community, hier wordt je geaccepteerd om je 'technische' interesses in welk opzicht dan ook. Een 'throwaway' maken zoals op bijvoorbeeld Reddit draagt juist het community gevoel helemaal niet uit. Het probleem wat je hiermee denkt te hebben zal ik juist volledig willen aangaan en mocht je dat niet willen, is Tweakers wellicht niet het juiste medium om een antwoord op je vraag te krijgen.
Ik vind dat je het veel te ingewikkeld maakt, ik had een vraag over het solliciteren binnen het IT en hoe ik een bedrijf kan vinden die bij mij past. Die vraag ga ik niet stellen met mijn account waar collega’s en vrienden mij op kennen en als dat een probleem voor jou is dan is dat maar zo, hoef je ook geen antwoord op te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 1012627 schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:14:
[...]

Ik vind dat je het veel te ingewikkeld maakt, ik had een vraag over het solliciteren binnen het IT en hoe ik een bedrijf kan vinden die bij mij past. Die vraag ga ik niet stellen met mijn account waar collega’s en vrienden mij op kennen en als dat een probleem voor jou is dan is dat maar zo, hoef je ook geen antwoord op te geven.
Nu wordt het wel heel erg off-topic, maar het is natuurlijk wel gemakkelijk om te zeggen op een discussie forum dat als een ander er een andere mening op nahoudt dat die maar gewoon niet moet reageren, dat werkt namelijk niet.
Dan zit je nu misschien wel lekker veilig achter je tweede (of zelfs wel vijfde accountje(wie zal het zeggen hé?)), maar dit is niet hoe Tweakers op Tweakers.net over het algemeen een discussie aangaan of anderen proberen te overtuigen van hun standpunten.

Ik vat niet helemaal waarom je bang bent dat men je kent (ik heb er geen probleem mee dat mijn collega of buurman mijn nick kent, maar ik loop er ook niet mee te pareren), maar juist kenbaar maken dat je hier over inzit laat zien dat hier een bepaalde mening over hebt, of antwoorden in wilt.

Ik snap dat het wellicht een gevoelige kwestie is, maar juist door dit publiekelijk te maken onder je eigen (quasi)-bekende naam weerhoudt je om zeer zwart-wit een bepaald standpunt in te nemen. Ik kan niet onder mijn (enige) account vandaag zeggen dat ik het liefst alle vegetariërs levend opeet en morgen zeuren over het feit dat ik niet serieus genomen wordt door mijn vega-buurvrouw als we een geschil hebben over een entree, een stukgrond of een kettinkje.

Eigenlijk vind ik het zelfs ronduit onbeschoft dat je wel je mening durft te geven met je nieuwe account, maar dit niet durft met je eigen account. Wat de uitkomsten toch zijn van dit topic en wat men over je denkt, dat maakt toch geen bal uit als je je eigenwaarde maar behoudt. Nu voelt het, en gezien de reacties hier af en toe niet alleen door mij, dat je de knuppel in het hoenderhok gooit en stilletje het hazenpad neemt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
True schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:24:
[...]

Nu wordt het wel heel erg off-topic, maar het is natuurlijk wel gemakkelijk om te zeggen op een discussie forum dat als een ander er een andere mening op nahoudt dat die maar gewoon niet moet reageren, dat werkt namelijk niet.
Dan zit je nu misschien wel lekker veilig achter je tweede (of zelfs wel vijfde accountje(wie zal het zeggen hé?)), maar dit is niet hoe Tweakers op Tweakers.net over het algemeen een discussie aangaan of anderen proberen te overtuigen van hun standpunten.

Ik vat niet helemaal waarom je bang bent dat men je kent (ik heb er geen probleem mee dat mijn collega of buurman mijn nick kent, maar ik loop er ook niet mee te pareren), maar juist kenbaar maken dat je hier over inzit laat zien dat hier een bepaalde mening over hebt, of antwoorden in wilt.

Ik snap dat het wellicht een gevoelige kwestie is, maar juist door dit publiekelijk te maken onder je eigen (quasi)-bekende naam weerhoudt je om zeer zwart-wit een bepaald standpunt in te nemen. Ik kan niet onder mijn (enige) account vandaag zeggen dat ik het liefst alle vegetariërs levend opeet en morgen zeuren over het feit dat ik niet serieus genomen wordt door mijn vega-buurvrouw als we een geschil hebben over een entree, een stukgrond of een kettinkje.

Eigenlijk vind ik het zelfs ronduit onbeschoft dat je wel je mening durft te geven met je nieuwe account, maar dit niet durft met je eigen account. Wat de uitkomsten toch zijn van dit topic en wat men over je denkt, dat maakt toch geen bal uit als je je eigenwaarde maar behoudt. Nu voelt het, en gezien de reacties hier af en toe niet alleen door mij, dat je de knuppel in het hoenderhok gooit en stilletje het hazenpad neemt.
Dit is helemaal geen discussie topic 8)7 , ik heb letterlijk gekozen voor een vraag en heb dit gisteren al op beantwoord gezet. Dus je mag wel je mening geven maar daar heb ik verder weinig aan. Ik stel een vraag en ik zoek (ervaren) mensen in dezelfde industrie die mij daarmee kunnen helpen, wat wel of niet kan is verder niet relevant hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
Accountmisbruik
Rel-accounts, clone-accounts, accountsharing etc.

Reactie: het account wordt geblokkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 1012627 schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:28:
[...]

Dit is helemaal geen discussie topic 8)7 , ik heb letterlijk gekozen voor een vraag en heb dit gisteren al op beantwoord gezet. Dus je mag wel je mening geven maar daar heb ik verder weinig aan. Ik stel een vraag en ik zoek (ervaren) mensen in dezelfde industrie die mij daarmee kunnen helpen, wat wel of niet kan is verder niet relevant hier.
Wut? Natuurlijk is dit wel een discussie topic. Dat het een vraag is maakt het niet ineens geen discussie topic meer. Als je geen discussie wil en alleen een antwoord precies op je vraag, dan moet je hem gewoon niet stellen op een online forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
CH4OS schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:31:
[...]
Het is alleen een vraag van TS hoe hij ermee om moet gaan. Jij trekt vervolgens de racisme kaart en doet een aanname, ik denk eerder dat jij hier dan degene bent die de discussie de das om wilt doen en hier komt trollen, aangezien je verder ook niet echt iets inhoudelijks hebt toegevoegd. ;)
De racismekaart was al getrokken, en OP suggereert dat hij de vraagstelling raar vindt. Dus de racismekaart zou zijn vermoeden hierin bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Tsja, als je in Amsterdam met een zwaar Brabants of Limburgs accent op sollicitatiegesprek komt is de kans ook vrij groot dat je daar vragen over krijgt denk ik. Waar ben je geboren, waarom woon je nu hier etc etc.
Ik vind dat opzich geen vreemde vragen, dat is gewoon informatie vergaren over je sollicitant. Als iemand uit pakweg Italie of Spanje naar Nederland komt vraagt een werkgever wss ook waarom ze hier naartoe zijn gekomen.

Uit een achternaam en huidskleur is het ook lastig in te schatten waar een persoon (of zijn (groot)ouders) nu oorspronkelijk vandaan komt. Je wil als werkgever toch iets meer weten dan bv 'ergens uit Afrika'.

Of het relevant is of niet: tijdens een sollicitatiegesprek ga je het vrijwel altijd ook over jou als persoon hebben, de werkgever wil jou leren kennen. In hoeverre het ongemakkelijk is ligt denk ik vooral aan jezelf en hoe jij die vragen ziet (discriminatie, of interesse?). Je kan altijd nog een standaard antwoord geven zonder echt persoonlijke details prijs te geven ("Mijn grootouders dachten dat we hier een betere toekomst zouden hebben" / "Mijn vader kon hier een baan als ... vinden").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:36
Anoniem: 1012627 schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:07:
[...]
Ik zeg niet dat die mensen iets fout doen, maar het bedrijf past dan gewoon niet bij mij, daarom vind ik het moeilijk om een bedrijf te kiezen, zeker omdat ik een type persoon ben die niet graag vaak van baan wisselt.
Als dat voor jou een breekpunt is voor een sollicitatie, is het dan juist niet beter dat als ze die vraag hebben hem dan ook stellen ?
Dat weet jij dat je er niet zou willen werken als ik je goed begrijp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Anoniem: 257719 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:44:
[...]

En in de cultuur in Nederland wel. Is mijn argument nu voor jou net zo valide? Ben benieuwd.

Hij is in Nederland. Ik vraag in de juiste setting regelmatig waar mensen vandaan komen omdat ze duidelijk niet "local" zijn qua uiterlijk of accent, omdat ik geïnteresseerd ben in andere landen. Natuurlijk moet vanaf nu ook daar iets achter worden gezocht, want ja, ieder heeft recht op zijn eigen podium.

Trieste wereld wordt het.....
Het is gewoon onrespectvol om iemand meteen naar zijn afkomst te vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Tijdens een sollicitatiegesprek is het bedoeling dat er wordt gekeken of de persoon kennis en vaardigheden passen bij de functie. Uiteraard is het soms relevant voor een functie denk aan een tolk. Anders is de vraag overbodig en kunnen we ons tijd beter besteden met functie gerelateerde vragen.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen.
We hebben een grote groep die gewoon geboren en getogen is in Nederland, de nationaliteit bezitten en de taal ook spreken. Maar die worden in de meeste gevallen vanwege hun huidskleur gewoon niet als Nederlander gezien.

Afbeeldingslocatie: https://www.show.nl/wp-content/uploads/sites/2/2014/11/Naamloos16.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

polli_ schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:22:
[...]

Het is gewoon onrespectvol om iemand meteen naar zijn afkomst te vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Tijdens een sollicitatiegesprek is het bedoeling dat er wordt gekeken of de persoon kennis en vaardigheden passen bij de functie. Uiteraard is het soms relevant voor een functie denk aan een tolk. Anders is de vraag overbodig en kunnen we ons tijd beter besteden met functie gerelateerde vragen.
Waarom? Of iemand de kwalificaties voor de functie heeft, blijkt wel uit het CV en de referenties. We willen juist weten met wie we straks 40 uur per week op kantoor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257719

[...]

We hebben een grote groep die gewoon geboren en getogen is in Nederland, de nationaliteit bezitten en de taal ook spreken. Maar die worden in de meeste gevallen vanwege hun huidskleur gewoon niet als Nederlander gezien.
Ik zeg niet dat er nooit gediscrimineerd wordt.

De rest is perceptie / interpretatie. Het kan juist een leuke binnenkomer zijn om het gesprek met de ander op te starten door te vragen naar zijn of haar afkomst.

En verder: als die vraag aan een blanke wordt gesteld maakt niemand zich er druk om. Als de vraag aan een persoon met andere huidskleur wordt gesteld dan móet het wel met discriminatie te maken hebben.

Wie stigmatiseert hier nou eigenlijk? Stelletje Calimero's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mij wordt ook vaak zat gevraagd wat m'n afkomst is (meesta ls het goh, amsterdammer?, gezien m'n accent). En dan leg ik ze vriendelijk uit dat dit blondje met blauwe ogen Nederlands met Indische achtergrond is, gezien de beide grootouders daar vandaan komen. Dat breekt het ijs en dan komt er meestal een gesprek over het eten of iets over de KNIL oid. Het is simpelweg makkelijke gespreksstof. Voel ik me gestigmatiseerd of gediscrimineerd? ehm.. nee...totaal niet eigenlijk. Is nooit uberhaupt in me op gekomen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16

Wij vragen 'waar kom je vandaan' aan iedereen. We willen ongeveer weten waar iemand woont, dat is niet altijd duidelijk uit de CV (stomme recruiters), en het geeft meteen een opening over hoe de reis was, of die met auto of ov was, moeten we nog de reiskosten vergoeden, etc.

Als iemand dan begint over waar zijn voorouders vandaan komen, gaan we denk ik wel doorvragen, blijkbaar is dat van belang voor die persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

-tom-562

Oliesjeik

[...]

En dat geldt ook voor het bedrijf richting jou kant op. Het bedrijf zoekt iemand wat bij hun (/het team) past, waar prettig mee samen te werken is. Als jij al meteen vrij moeilijk gaat doen over een vrij basale vraag, die 99% zeker gewoon puur uit interesse gesteld wordt (of gewoon praktisch, in geval van detachering) , dan verwacht ik dat er héél weinig bedrijven zijn die jou bij hun vinden passen.
Dan is het (zoals een andere Tweaker terecht op merkt) al vrij snel "U hoort nog van ons"

[ Voor 40% gewijzigd door -tom-562 op 19-12-2017 09:47 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Samenvattend lijkt me:

Ja, het is mogelijk dat het gaat om (een vorm van) discriminatie. Maar, gezien het feit dat de CV van TS al bekend is, en daarop zeer waarschijnlijk z'n geboorteplaats staat, is het niet waarschijnlijk dat het om discriminatie gaat: dan was TS om te beginnen al niet uitgenodigd.

Dus gaat het om belangstelling cq nieuwsgierigheid, gecombineerd met de bekende Nederlandse directheid. En die belangstelling cq nieuwsgierigheid heeft div. oorzaken: gewoon 'n praatje maken of op z'n gemak proberen te stellen, praktische zaken (hoe ver moet iemand reizen), wat voor vlees heb je in de kuip, sociaal gedrag (als iemand zegt dat z'n ouders vluchteling waren, is het niet 'netjes' om direct op 'n heel ander onderwerp over te gaan), en wellicht ook een stukje ramptoerisme (hoe vaak spreek je nou iemand die daadwerkelijk gevlucht is?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:30
Ik heb ooit een Indiër aangeworven om te werken in Rotterdam, en een chinees om te werken in Hannover.
Tuurlijk ga je vragen hoe ze "hier" geraakt zijn.
Ik wil gewoon weten of er een goede kans is dat die mensen blijven, en uit het verhaal haal je ook eigenschappen als doorzettingsvermogen, flexibiliteit etc.
Als een Nederlander in België solliciteert, dan wil ik ook weten of die gaat verhuizen, en waarom.

Ik respecteer ook dat mensen op bepaalde vragen niet willen antwoorden, en ik zeg dat ook bij het begin van een interview. Geef gewoon aan als ik te kort kom of vragen stel die er niet toe doen volgens jou.
Daar heb ik nog niemand op afgerekend, wel op onvoldoende voorbereiding of gebrek aan interesse voor de job of het bedrijf.

Kan je je voorstellen, sommige kandidaten hebben nog niet eens een pen en papier bij of hun eigen CV.
Als ik dan vraag dat ze even door hun CV lopen en me uitleg geven over hun studietraject en nadien de jobs die ze gehad hebben, dan vergissen ze zich in de volgorde...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 529033
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Nederland is in deze generatie in no-time overspoeld door allerlei mensen met diverse nationaliteiten (niets mis mee overigens..)

Hier moet iedereen aan wennen.. OOK de werkgevers.. Wees blij dat men interesse toont in je afkomst en eventuele cultuur die je meebrengt.

Dus ja ik ben van mening dat je snel op je teentjes getrapt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Zijn alle mannen in het IT seksistisch of haten ze vrouwen? Nee! Een persoon kan erg goede bedoelingen hebben maar het zijn altijd de kleine dingetjes die pijn doen, grap worden gemaakt over welke van je family leden dit keer de aanslag heeft gepleegd of mij na proberen te doen met een zware Turks/Marokkaanse accent terwijl ik daar helemaal niet van afkomstig ben....
Naar mijn mening doen die mensen wel iets fout. Dit soort 'grapjes' zijn duidelijk ver over de grens. En ik ben een nuchtere kaaskop die vind dat de discriminatie/racisme kaart veel te snel getrokken wordt. Tegenwoordig zijn mensen veel te snel op hun teentjes getrapt, vind ik. Maar bovenstaande kan echt niet.

Verder ben ik het eens met de mensen die stellen dat het gewoon een interesse vraag is. Je bent al uitgenodigd op een gesprek, ze willen weten wie je bent. Als ze je niet willen vanwege je afkomst, hadden ze je überhaupt niet uitgenodigd op basis van de informatie op je CV.
Zelf kreeg ik ook ook regelmatig de vraag, als nuchtere noordeling in het westen. Schijnbaar blijf je altijd een beetje van een accent houden. En waar ik nu werk hoor ik meer Engels en Chinees om me heen dan Nederlands :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

Basszje

Reisvaap!]

Ardana schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:55:
Samenvattend lijkt me:

Ja, het is mogelijk dat het gaat om (een vorm van) discriminatie. Maar, gezien het feit dat de CV van TS al bekend is, en daarop zeer waarschijnlijk z'n geboorteplaats staat, is het niet waarschijnlijk dat het om discriminatie gaat: dan was TS om te beginnen al niet uitgenodigd.

Dus gaat het om belangstelling cq nieuwsgierigheid, gecombineerd met de bekende Nederlandse directheid.
Om toe te voegen, het is wellicht vervelend soms maar ik zou ook vooral kijken bij een sollicitatie hoe het wordt gevraagd. Als het in het blokje 'professioneel' zit, of in het blokje ' verdere hobby's / interesses ' en wat de toon is. Je hoeft sowieso geen hele uitleg te geven. Er zit m.i. nogal een verschil tussen. Enerzijds wil de werkgever weten wat voor persoon iemand is ( zou zeggen vraag dan naar hobby's / andere bezigheden etc, maar goed ' ) , anderzijds is het niet relevant verder.

Overigens is een sollicitatie een gesprek om van *twee* kanten te kijken of er een match is. Als je verwacht dat je je verdere tijd tussen semi-lollige collega's zit die de hele dag buitenlandergrappen zitten te maken met de Nederlandse 'he joh is toch lollig zolang het niet over jezelf gaat ' - mentaliteit kan je beter ergens een meer diverse plek vinden waar je niet de 'odd one out' bent .
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:09:
[...]Naar mijn mening doen die mensen wel iets fout. Dit soort 'grapjes' zijn duidelijk ver over de grens. En ik ben een nuchtere kaaskop die vind dat de discriminatie/racisme kaart veel te snel getrokken wordt.
Dat is nogal makkelijk als je er zelf geen last van hebt. Een keertje is niet erg, maar over het algemeen gaat het over elke dag wel een keer. En dat gaat je op een gegeven moment echt je keel uithangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Basszje op 19-12-2017 12:42 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Basszje schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:40:

Dat is nogal makkelijk als je er zelf geen last van hebt. Een keertje is niet erg, maar over het algemeen gaat het over elke dag wel een keer. En dat gaat je op een gegeven moment echt je keel uithangen.
Want als blanke Nederlander kun je daar geen last van hebben? Bestaat er een monopolie waar ik niet van af weet? Vaak genoeg opmerkingen over hoe 'wij' typisch Nederlander zijn. En nee, ik vind niet dat zulke 'onschuldige grapjes' altijd en overal maar moeten kunnen, maar mensen (alle mensen) kunnen ook wel wat weerbarstiger zijn. Niet alles is een persoonlijke aanval.

De grapjes die @Anoniem: 1012627 benoemt gaan veel te ver. Dat je niet meer normaal kan naar iemand zijn afkomst kan vragen omdat dat discriminatie of racisme zou zijn, gaat ook veel te ver. Tegenwoordig moet je elk woord 3 keer overwegen, want anders is er wel iemand ergens beledigd.

[ Voor 39% gewijzigd door SayWhatAgain! op 19-12-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Je bent blijkbaar erg gevoelig voor vragen over je afkomst. Je Nederlands is prima dus erg verwarrend voor Nederlanders: iemand die wel Nederlands spreekt maar zich niet Nederlands gedraagt.
Hierdoor krijg je volgens mij snel te maken met plaag gedrag omdat je het zichtbaar ongemakkelijk uit de weg probeerd te gaan. Als je erg de boot afhoudt loop je de kans als sneaky te worden gezien. Terwijl het waarschijnlijk je culturele achtergrond is waardoor je directheid ontloopt.

Ik werk ook bij een groot internationaal bedrijf en hierdoor is het praten over afkomst en andere gewoontes eigenlijk dagelijkse kost.

Wij hebben hier 54 nationaliteiten binnen. NL-ers zijn nog de grootste groep maar als je dus iemand nieuw naast je aan je flexburo krijgt is zin #2: waar kom je vandaan?
Dit doen eigenlijk alle Europeanen en Amerikanen.
In alle gevallen is het dan niet de bedoeling om je hele familie geschiedenis op tafel te leggen. Dus het is small talk over waar je nu in NL woont en als je dus van buiten komt welk land en buurt in het land van herkomst.

Verschillen tussen het afkomstland en Nederland is iets wat hier de gemene deler is tussen alle medewerkers dus een neutraal onderwerp voor aan de lunch tafel als er een gemixt clubje mensen zit.

Dus als je hier bij een sollicitatie erg het onderwerp uit de weg probeerd te gaan denk ik dat het hier ook " je hoort nog van ons" wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
Weet niet of dit helpt maar ik kom uit (Zuid) Limburg en woon nu in Amsterdam. De tweede of derde vraag in een gesprek met een vreemde (tandarts, huurbaas, sollicitatie, klantgesprek) is eigenlijk altijd: "oh waar kom je vandaan", "jij komt niet van hier hè?" of "kom je uit Brabant?! Ja Hè!? ik wist het wel. Ik ben goed met accenten.. etc etc".

Mensen bedoelen dit oprecht uit interesse / koetjes en kalfjes (small talk). Je moet daar niks achter zoeken. Ben er trots op dat ik er vandaan kom en ga geen accent proberen te verbergen. Ben wel gek. Al heb ik ook collega's die elke keer dezelfde 'Limburg = Duits' grapjes maken. Of vragen of we 'daar onder' al internet hebben en zo.

Maar je moet er niets van aantrekken.

De mensen bedoelen er oprecht niks mee en het is een soort automatisme / denken grappig te zijn. Ze denken vaak ook nog oprecht dat ze origineel en grappig zijn! Dat is misschien nog wel het ergste van alles.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 19-12-2017 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

-tom-562

Oliesjeik

Ach, en andersom heb je het ook weer net zo goed. Ik spreek nagenoeg accentloos (ok, mss een klein beetje Nijmeegse tongval) maar sinds 2,5 maand woon ik in een klein dorpje in de Achterhoek. De keren dat ik al gehoord heb (in de supermarkt, mensen uit de straat, bouwmarkt, tankstation etc., terwijl je gewoon iets normaals vraagt) "Ie bunt nie van hier hè" kan ik niet meer tellen :P
Dat heet gewoon interesse, en daar ga ik ook niet moeilijk over doen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

Standeman

Prutser 1e klasse

....
Hier moet ik toch nog even op reageren. Waarom denk je dat je niet zoals de rest behandeld wordt? "Piet de Vos van Steenwijk genaamd van Essen tot Windesheim" zal ook gewoon Piet genoemd worden ipv z'n volledige achternaam. Bij Chen Qu wordt wel weer zijn achternaam gebruikt.

Het doet me denken aan dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://1j94v6658af3evyk8136uhs1.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/09/1-WHwFhk3OWSTY5-IsF6lGCw.jpeg

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

Basszje

Reisvaap!]

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:49:
[...]

Want als blanke Nederlander kun je daar geen last van hebben? Bestaat er een monopolie waar ik niet van af weet? [..] Niet alles is een persoonlijke aanval.

Tegenwoordig moet je elk woord 3 keer overwegen, want anders is er wel iemand ergens beledigd.
De lange Nederlandse tenen zeker :P

Maar serieus, dat geneuzel over 'tegenwoordig mag je niets meer' is een frame die men graag in kroegpraat / onderbuikdiscussies tevoorschijn tovert. Vroeger werd je gewoon geacht je bek te houden als iets je stoorde, maar of dat nou zoveel beter is ... Ik vind dat je daar een beetje mee op moet letten.

Mensen die snel beledigt zijn heb je overal, maar dat is een andere discussie :)

offtopic:
Vroeger mocht je gewoon nog je secretaresse naaien, mag ook al niet meer :( ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowSnake
[...]

[afbeelding]
Ik heb veel liever een goede band met een nieuwe collega die nog wat coaching nodig heeft en kansen heeft, dan een perfecte medewerker waarbij de verkeerde vraag de PC politie op mijn dak als resultaat kan hebben. En ook dat dient gefilterd te worden tijdens een sollicitatiegesprek. Je kan sowieso nooit bevestigen of iemand echt geschikt is voor een bepaalde functie, anders dan wat met de sollicitant te sparren.

En dat linkje, echt? Simplistische tokkies die van ons belastinggeld zitten te shitposten op facebook als bron aanhalen? Kom op. Dat zijn dan vaak ook nog van die figuren die een hekel hebben aan moslims en buitenlanders, behalve Achmed de buurman, dat is een toffe gozer. En die Pool op het werk is een eerlijke jongen hoor, maar voor de rest zijn het alcoholistische dieven. Etc, moet ik nog doorgaan? Zoals ik al zei, simplisten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

FlowSnake schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:10:
[...]

Ik heb veel liever een goede band met een nieuwe collega die nog wat coaching nodig heeft en kansen heeft, dan een perfecte medewerker waarbij de verkeerde vraag de PC politie op mijn dak als resultaat kan hebben. En ook dat dient gefilterd te worden tijdens een sollicitatiegesprek. Je kan sowieso nooit bevestigen of iemand echt geschikt is voor een bepaalde functie, anders dan wat met de sollicitant te sparren.

En dat linkje, echt? Simplistische tokkies die van ons belastinggeld zitten te shitposten op facebook als bron aanhalen? Kom op. Dat zijn dan vaak ook nog van die figuren die een hekel hebben aan moslims en buitenlanders, behalve Achmed de buurman, dat is een toffe gozer. En die Pool op het werk is een eerlijke jongen hoor, maar voor de rest zijn het alcoholistische dieven. Etc, moet ik nog doorgaan? Zoals ik al zei, simplisten.
Maar die simplisten zijn ook Nederlanders. Ze wonen, leven, stemmen, eten en werken hier. En sommigen zullen ook sollicitatiegesprekken voeren...

Punt is, racisme en discriminatie komt voor. Maar wat voor de een racisme of discriminatie is, is voor de ander een normaal grapje of cultuur. Het is niet zwart-wit, niet alle racisten zijn te herkennen aan een uiterlijk teken. Er is geen gemene deler te vinden.

Dat maakt een vraag als de vraag van TS ook zo lastig: het zóu idd racistisch kunnen zijn. Racisme gaat ook over intenties en die kun je helaas nooit zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je weet het nooit zeker, maar gezien hij is uitgenodigd terwijl het op zijn CV staat en hij positieve gesprekken daar heeft gehad, en het nu blijkbaar aan hem is om te kiezen of hij daar wil werken, dan krijg ik nou niet het idee dat ze daar in de koffiepauze Stormfront.org bezoeken, dan hadden ze hem niet uitgenodigd in de eerste plaats.
Pagina: 1 2 Laatste