Toen ik net na mijn rij-examen, met mijn instructeur naast me, van het examencentrum naar huis terug reed, zei de beste vent "Gefeliciteerd. Nu kan je gaan leren rijden.", bedoelende dat een opleiding één ding is, en ervaring (en CV, portfolio) een ander.
Dit kan je doortrekken naar jouw situatie. Je opleiding betekent dat je een hoop vakkennis hebt, maar zoals iedereen die begint met werken, moet je nog bewijzen dat je zelfstandig kan draaien, en nieuwe dingen kan leren in een professionele omgeving.
Zo'n professionele omgeving kan een bedrijf zijn, maar ook bijvoorbeeld Open Source-projecten, lokale IT-meet-ups, grote conferenties, of workshops volgen. Alles kan, zolang het maar een omgeving met andere professionals is, en je kan laten zien dat je ervan leert.
Door omstandigheden is het je tot op heden nog niet gelukt die ervaring binnen een bedrijf op te doen. Er zijn een hoop mensen die hier al suggesties voor certificeringen gaven. Weet je nog niet precies wat je kan en wil, zoek dan andere professionals op. Zoek op bijvoorbeeld meetup.com naar IT-meetups waar je naar toe kan reizen. Wellicht zijn er conferenties in Nederland waar je naartoe kan. Mocht je het geld niet hebben: veel organisaties hebben kortingen voor mensen zonder inkomen (student, werkeloos). Ben je al een tijdje betrokken bij een project, dan kan je ook in aanmerking komen voor gratis tickets, scholarships en grants, als ze die hebben.
Kortom: begin met het zoeken naar antwoorden, als je die nog niet hebt. Het is relatief eenvoudig om met andere professionals in contact te komen, en ik kan zeggen dat ik van alle informele gesprekken met concullega's meer inzicht in mijn vakgebied heb gekregen dan door (zelf)studie.
Het is belangrijk en kan niet vaak genoeg gezegd worden: let op hoe je je presenteert. Aardappel in de keel en een stropdas zijn helemaal niet nodig, maar als je met iemand spreekt, let je erop dat je verstaanbaar bent, en als je schriftelijk communiceert, let je op je spelling.
Daarnaast, en dit komt waarschijnlijk omdat je nog niet helemaal hebt uitgevogeld wat je wil en welke richting je uit moet, let erop dat je duidelijk en assertief communiceert. Je weet niet wat je kan en wil. Hoeveel mensen weten dat wél als ze net klaar met school zijn? Je kan dit gebruiken door heel open en duidelijk te zijn over je leergierigheid, en eventueel door te laten zien hoe je jezelf probeert door te ontwikkelen. Ook al leer je dingen die je niet bij elke werkgever zal kunnen gebruiken, het toont aan dat als ze je aannemen, je prima nieuwe dingen kán en wíl leren voor je nieuwe baan.
Succes!