Ja ben er zelf ook van overtuigd. Om op de servicedesk te beginnen.
Dit omdat het eigenlijk overal wel zo is.
Dat zal ik zeker even gaan doen. bedankt voor de tip.cbr600f4i schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:42:
[...]
Here's your sign..
Het zal vast niet de reden zijn dat je geen baan kan vinden maar gooi op z'n minst je brieven door een spellingschecker.
Lol, dan heb je niet heel veel ervaringen met de verschillden SD's...Hydra schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:09:
[...]
Daar gaat het niet om. Niemand zegt dat je dan maar thuis moet zitten. Probleem is dat mensen doen alsof het normaal is dat je als HBO afgestudeerde ervoor kiest eerst een jaar op een SD gaat zitten. En da's complete tijd en geldverspilling.
Met de nadruk op ver. Een SD is onder het niveau van iemand met MBO-4 applicatieontwikkelaar bijvoorbeeld, laat staan iemand met HBO.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Precies.ChojinZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:55:
De ene SD is de andere niet. Ik ken zat skilled SD's waar het nivo tussen MBO en HBO ligt.
https://niels.nu
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
En dus ook van een hoger nivo als een MBO-4 applicatieontwikkelaar ?
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Wat denk je van serieuze boeken lezen, veel lezen. Daar leer je grammatica en woordenschat van. Denken dat je ergens iets niet meer op schiet is net als werken. Ik schiet niks op met werken, kost me een boel kilometers, vrije tijd en ik zit de hele dag met collega's opgescheept...RoykeHD schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:34:
En dan kan ik wel weer Nederlandse lessen gaan volgen. Maar denk niet dat ik er veel mee opschiet.
Servicedesk is een prima plek om te beginnen.RoykeHD schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:45:
Ja ben er zelf ook van overtuigd. Om op de servicedesk te beginnen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Maar nooit op HBO niveau. Je zei tussenChojinZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:28:
En dus ook van een hoger nivo als een MBO-4 applicatieontwikkelaar ?
https://niels.nu
Doorstromen vanuit de service desk is prima, het is echter onzin om te stellen dat een jaar meewerken op de service desk de enige manier is om de kennis te vergaren die de applicatiebeheerder nodig heeft. Iemand met een HBO diploma is echt wel in staat om contact op te nemen met de service desk en via gesprekken/statistieken de juiste informatie te achterhalen.Mx. Alba schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:13:
En vooral ook voor bijvoorbeeld een applicatiebeheerder kan het heel goed zijn om op een servicedesk te zien waar de users zo allemaal tegenaan lopen. Als het een SD is in een organisatie waar doorstromen gestimuleerd wordt is dat het ideale inwerktraject want je leert zo de applicatie, processen en cultuur kennen waardoor je waarschijnlijk direct aan de slag kunt als je doorstroomt naar een andere functie.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het is niet de énige manier maar ik denk wel dat je een betere beheerder kunt zijn als je je carrière begonnen bent op de service desk. Al was het alleen al omdat je je op die manier leert verplaatsen in de belevingswereld van de gebruikers.Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:31:
[...]
Doorstromen vanuit de service desk is prima, het is echter onzin om te stellen dat een jaar meewerken op de service desk de enige manier is om de kennis te vergaren die de applicatiebeheerder nodig heeft. Iemand met een HBO diploma is echt wel in staat om contact op te nemen met de service desk en via gesprekken/statistieken de juiste informatie te achterhalen.
Waarom zou een applicatiebeheerder dat niet kunnen zonder service desk ervaring? Die applicatiebeheerder zal net zo goed contact onderhouden met eindgebruikers, enkel op een ander niveau.unezra schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:55:
[...]
Het is niet de énige manier maar ik denk wel dat je een betere beheerder kunt zijn als je je carrière begonnen bent op de service desk. Al was het alleen al omdat je je op die manier leert verplaatsen in de belevingswereld van de gebruikers.
Ik kan me voorstellen dat als je werk 100% ergens diep achter de schermen is, dat van minder belang is maar applicatiebeheerders hebben juist te maken met end-users. Dus moet je je kunnen verplaatsen in hun belevingswereld.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wordt er dan gezegd dat dat niet kan? Er wordt alleen gezegd dat dat wel beter is.Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:59:
Waarom zou een applicatiebeheerder dat niet kunnen zonder service desk ervaring? Die applicatiebeheerder zal net zo goed contact onderhouden met eindgebruikers, enkel op een ander niveau.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
De vraag is of het echt zoveel beter is dat je een jaar van je leven irrelevant werk gaat doen tegen een te laag salaris. Als je die functies niet kan vervullen zonder een jaar service desk werk ben je sowieso niet geschikt voor HBO werkMx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:04:
[...]
Wordt er dan gezegd dat dat niet kan? Er wordt alleen gezegd dat dat wel beter is.
Als je je wilt kunnen verplaatsen in de end-user dan moet je het werk van de end-user gaan doen.....unezra schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:55:
Het is niet de énige manier maar ik denk wel dat je een betere beheerder kunt zijn als je je carrière begonnen bent op de service desk. Al was het alleen al omdat je je op die manier leert verplaatsen in de belevingswereld van de gebruikers.
Ik kan me voorstellen dat als je werk 100% ergens diep achter de schermen is, dat van minder belang is maar applicatiebeheerders hebben juist te maken met end-users. Dus moet je je kunnen verplaatsen in hun belevingswereld.
Als je vers uit school komt heb je nog nauwelijks praktijkervaring. En je kan zeggen wat je wil - maar opleiding en praktijk staan vaak vrij ver uit elkaar. Een servicedesk is de ideale plek om zonder relevante werkervaring een bedrijf binnen te komen. Het is voor alle partijen beter om die eerste ervaring op servicedeskniveau op te doen. Toch?Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:06:
De vraag is of het echt zoveel beter is dat je een jaar van je leven irrelevant werk gaat doen tegen een te laag salaris. Als je die functies niet kan vervullen zonder een jaar service desk werk ben je sowieso niet geschikt voor HBO werk
Maar je leert wel om de vertaalslag te maken tussen de techniek en de eindgebruiker. Ik zit als desktopbeheerder nog steeds op een plek waar ik continu contact heb met de eindgebruikers, en het is vrij frustrerend dat level 3 support (bijvoorbeeld messaging of network admins) nauwelijks effectief met eindgebruikers kunnen communiceren omdat ze die vertaalslag niet (kunnen) maken, dus dan moet toch altijd nog de servicedesk of de desktopbeheerder ertussen zitten puur voor de communicatie...Croga schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:08:
Als je je wilt kunnen verplaatsen in de end-user dan moet je het werk van de end-user gaan doen.....
Werken op een service desk is wat dat betreft op geen enkele manier beter dan werken als applicatie beheerder. In beide gevallen leer je van afstand je te verplaaten in de end-user. In beide gevallen is het ervaring-by-proxy, geen ervaring.
[ Voor 40% gewijzigd door Mx. Alba op 11-01-2018 10:13 ]
En dan zeg ik nogsteeds: Laat die level 3 support nou eens gewoon een maandje bij die eindgebruiker gaan zitten en hetzelfde werk doen. Daarmee gaat hij in een paar weken tijd veel meer en beter inzicht krijgen dan je ooit aan de servicedesk gaat krijgen.Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:11:
Maar je leert wel om de vertaalslag te maken tussen de techniek en de eindgebruiker. Ik zit als desktopbeheerder nog steeds op een plek waar ik continu contact heb met de eindgebruikers, en het is vrij frustrerend dat level 3 support (bijvoorbeeld messaging of network admins) nauwelijks effectief met eindgebruikers kunnen communiceren omdat ze die vertaalslag niet (kunnen) maken, dus dan moet toch altijd nog de servicedesk of de desktopbeheerder ertussen zitten puur voor de communicatie...
Als MBO'er? Wellicht, afhankelijk van je afstudeerrichting. Voor een ontwikkelaar zie ik het als veel minder relevant dan als beheerder. Als HBO'er? Zeker niet. Juist omdat je veel theorie hebt gehad en weinig praktijkervaring moet je zo snel mogelijk die relevante praktijkervaring op gaan doen. En voor geen enkele HBO functie is service desk werk relevante praktijkervaring waar iemand zijn theoretische kennis kan toepassen.Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:11:
[...]
Als je vers uit school komt heb je nog nauwelijks praktijkervaring. En je kan zeggen wat je wil - maar opleiding en praktijk staan vaak vrij ver uit elkaar. Een servicedesk is de ideale plek om zonder relevante werkervaring een bedrijf binnen te komen. Het is voor alle partijen beter om die eerste ervaring op servicedeskniveau op te doen. Toch?
Vergeet trouwens niet dat één van de taken van een developer ook is om post-launch support te leveren op nieuwe applicaties en nieuwe features! Dat zal toch best lastig zijn voor een developer die nog nooit een support-rol heeft vervuld.Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Als MBO'er? Wellicht, afhankelijk van je afstudeerrichting. Voor een ontwikkelaar zie ik het als veel minder relevant dan als beheerder. Als HBO'er? Zeker niet. Juist omdat je veel theorie hebt gehad en weinig praktijkervaring moet je zo snel mogelijk die relevante praktijkervaring op gaan doen. En voor geen enkele HBO functie is service desk werk relevante praktijkervaring waar iemand zijn theoretische kennis kan toepassen.
De enige reden om dat te doen is als er geen functie te vinden is in jouw specifieke richting. Maar als afgestudeerde software ontwikkelaar moet je gewoon starten als ontwikkelaar en ondergedompeld worden in een professionele omgeving. Als afgestudeerd bedrijfskundige informatica student ga je aan de slag als junior business analyst tezamen met en ervaren senior. Embedded engineer? Lekker met die hardware aan de slag gaan en kleine onderdelen oppakken binnen een groot project.
Dus een mooi moment om van je collega's te leren hoe je dat moet doen. Waarom zou je perse prior experience nodig hebben? Juist als junior is learning on the job veel relevanter dan willen putten uit prior experience, daar heb je mediors en seniors voor.Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:23:
[...]
Vergeet trouwens niet dat één van de taken van een developer ook is om post-launch support te leveren op nieuwe applicaties en nieuwe features! Dat zal toch best lastig zijn voor een developer die nog nooit een support-rol heeft vervuld.
Het is ook best lastig een support-rol te vervullen als je nog nooit een support-rol vervuld hebt. What's your point?Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:23:
Vergeet trouwens niet dat één van de taken van een developer ook is om post-launch support te leveren op nieuwe applicaties en nieuwe features! Dat zal toch best lastig zijn voor een developer die nog nooit een support-rol heeft vervuld.
Nope.Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:32:
[...]
Dus een mooi moment om van je collega's te leren hoe je dat moet doen. Waarom zou je perse prior experience nodig hebben? Juist als junior is learning on the job veel relevanter dan willen putten uit prior experience, daar heb je mediors en seniors voor.
Dat is net zoiets als beweren dat het voor een bouwkundig ingenieur goed is om ervaring op moet doen als metselaar, omdat hij dan pas echt goed wordt in het ontwerpen van een gebouw.unezra schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:57:
[...]
Fin, zo zijn er -tig reden waarom ervaring op een servicedesk misschien geen noodzaak is, maar wel heel erg helpt bij het uitvoeren van je vak. ICT is een ambacht. Je word er pas écht goed in, als je het hele tracé hebt doorlopen.
Ja, ik denk dat een jaar, 2 jaar op een servicedesk meer waard is dan datzelfde jaar in de daadwerkelijke functie die je wil gaan uitvoeren. Een carrière is lang, dat ene jaar extra in je functie levert weinig voordelen op, dat jaar in een andere functie wel.Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:25:
@unezra elke ervaring kan je in je verdere leven helpen, de vraag is of een jaar ervaring als service desk meer waard is dan een jaar ervaring in de daadwerkelijke functie waar je in terecht wilt komen. Het is namelijk niet zo dat je pragmatisch denken niet buiten de service desk om kan leren, dat is een vaardigheid die je ook in een beheerfunctie kan leren.
Beheer is net zo min per definitie een MBO functie (ongeacht of dat nu systeem-, netwerk- of applicatiebeheer is) als dat bijvoorbeeld developer per definitie een HBO functie is. Direct aan de slag als junior beheerder kán een goede eerste stap zijn, bij een klein bedrijf (MKB) waar de beheerder ook support doet. Direct als beheerder in een organisatie aan de slag, zonder support te leveren aan eindgebruikers niet.Al is voor beheer de service desk een logische opstap simpelweg omdat het allebei MBO functies zijn. Echter een MBO'er die direct als junior beheerder aan de slag kan gaan moet die kans gewoon aanpakken.
Als je een beetje communicatief bent is dat geen enkel probleem. Dat mag je tegenwoordig ook wel van een developer verwachten; de tijd dat developers nerds waren die ergens achter in een hokje aan het programmeren zijn is wel voorbij.Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:23:
[...]
Vroeger waren er weinig developers nodig, en vonden inderdaad vooral mensen op het autistisch spectrum zulke baantjes. Tegenwoordig is het contingent developers een stuk breder, inderdaad - maar mensen op het spectrum hebben er nog steeds een onevenredig grote vertegenwoordiging. Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat juist voor mensen op het autistisch spectrum een SD-baan zeer belangrijk is om de omgang met eindgebruikers onder de knie te krijgen.Sito schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:43:
[...]
Als je een beetje communicatief bent is dat geen enkel probleem. Dat mag je tegenwoordig ook wel van een developer verwachten; de tijd dat developers nerds waren die ergens achter in een hokje aan het programmeren zijn is wel voorbij.
Dit vind ik wel redelijk generaliserend. Er zijn genoeg mensen op het autistisch spectrum waarvan neurotypische mensen niet eens doorhebben dat ze autistisch zijn. Daar heb je geen SD baan voor nodig om dat te leren, kwestie van de wil hebben en goede begeleiding krijgen. Het kan nuttig zijn voor de gevallen die het nodig hebben, maar om nou te zeggen dat het juist voor autisten nodig is... nee. Absoluut niet.Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:51:
[...]
Vroeger waren er weinig developers nodig, en vonden inderdaad vooral mensen op het autistisch spectrum zulke baantjes. Tegenwoordig is het contingent developers een stuk breder, inderdaad - maar mensen op het spectrum hebben er nog steeds een onevenredig grote vertegenwoordiging. Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat juist voor mensen op het autistisch spectrum een SD-baan zeer belangrijk is om de omgang met eindgebruikers onder de knie te krijgen.
I have stability. The ability to stab.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq