Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 09:15
Goedenavond allemaal,

Heb een vraag over het vinden van een baan in de ICT.

Ik heb vorig jaar een 3 jarige MBO 3 opleidingen afgerond.
Daarna ben ik gelijk overal gaan solliciteren en heb veel sollicitaties gehad.
Waar ik jammer genoeg niet ben aangenomen. Mede als rede dat ik geen rijbewijs had.

Nu een jaar later heb ik wel een rijbewijs. En na op verschillenden vacatures te hebben gereageerd.
Kreeg ik jammer genoeg te horen dat ik te lang uit de ICT ben. Dit is blijkbaar een half jaar. Dan ben je dus al afgeschreven.

Ik heb in die tussentijd gewerk in een fabriek. Omdat ik op mezelf woon en er moet toch geld binnen komen.

Nu is mijn vraag wat kan ik doen om weer aan het werk te komen in de ICT?

Ik woon in Eerbeek, licht naast apeldoorn.

Ik ben nu bij bij It-work geweest die konden me niet plaatsen, omdat de werkgever geen parkeerplaatsen heeft voor medewerkers.

Ik heb nog contact met Linden-IT.

Ik hoop dat jullie me hier mij kunnen helpen wat ik moet doen.

Mijn dank is groot _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door RoykeHD op 12-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-07 23:18

St@m

@ Your Service

Bij welke detacheringsbedrijven ben je afgewezen? En welke regio woon je?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icefire171
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-07 18:34
Je moet er voor zorgen dat je toch weer interessant wordt voor de arbeidsmarkt. Start bijv. eens met zelf ontwikkeling in de vorm van een zelfstudie ITIL, BISL en/of ASL.

Deze certificaten zijn prima met zelfstudie te behalen en geven de werkgever toch het idee van "hey deze jongen wil zich zelf ontwikkelen en doet hier moeite voor"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
St@m schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:34:
Bij welke detacheringsbedrijven ben je afgewezen? En welke regio woon je?
O helemaal vergeten zal het er even bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
icefire171 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:35:
Je moet er voor zorgen dat je toch weer interessant wordt voor de arbeidsmarkt. Start bijv. eens met zelf ontwikkeling in de vorm van een zelfstudie ITIL, BISL en/of ASL.

Deze certificaten zijn prima met zelfstudie te behalen en geven de werkgever toch het idee van "hey deze jongen wil zich zelf ontwikkelen en doet hier moeite voor"
kan ik deze certificaten thuis doen? of is het een curus?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:49
Ken je google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
Ja heb al genoeg vacatures gevonde; indeed, monsterboard, ICT'ergezocht.

En ik weet hoe ik google moet gebruiken. Wil graag advies van echte mensen. google ken ik wel. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:11
Een deta bedrijf gaat jou echt we kunnen plaatsen hoor. Heb je alleen bij it-work gesolliciteerd ? Er zijn er namelijk nog wel meer, Inwork,Peak-it,Brunel, etc

Daarnaast zou ik mij bezig gaan houden met cirtificeringen. Als MBO 3 ga je 100% zeker starten op een servicedesk of een client migratie project. Ik zou daarom voor MCSA windows 10 gaan om mee te beginnen. Als je bij een deta club gaat werken betalen zij het ook voor je maar het al hebben is natuurlijk beter. Leren kan je gewoon thuis doen en examen die je in een examen centrum.

[ Voor 19% gewijzigd door HKLM_ op 12-12-2017 18:45 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:11
Als starter, mogelijk zelf detacheerders benaderbaren? De grote jongens zijn InWork, Brunel, etc.

Zie ook:
https://www.computable.nl...t-tien-detacheerders.html

Dit is maar een greep uit de vele die er zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Goldman op 12-12-2017 18:45 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
HKLM_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:44:
Een deta bedrijf gaat jou echt we kunnen plaatsen hoor. Heb je alleen bij it-work gesolliciteerd ? Er zijn er namelijk nog wel meer, Inwork,Peak-it,Brunel, etc

Daarnaast zou ik mij bezig gaan houden met cirtificeringen. Als MBO 3 ga je 100% zeker starten op een servicedesk of een client migratie project. Ik zou daarom voor MCSA windows 10 gaan om mee te beginnen.
Ben bij in-work geweest die kunnen me niet plaatsen. Brunel had ik contact mee.
En peak-it vind dat ik te lang uit de ict ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

detachering idd. Genoeg bedrijven te vinden.

En als je afgewezen wordt omdat er geen plaats is voor je auto, dan zou je misschien ook iets aan je eis qua max. reistijd moeten doen. Waarbij 'reistijd' dus ook inhoudt dat je niet overal met de auto hoeft te komen (al begrijp ik de paradox dat je eerst je rijbewijs moest halen, maar nu als advies krijgt om het OV te overwegen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icefire171
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-07 18:34
kan ik deze certificaten thuis doen? of is het een curus?
https://www.exin.com/nl/n...t-service-management-exam ( voor ITIL examen. Boek kopen + Nuggets van ITIL 2011 kijken en examen doen.

En zoals verderop ook al gezegd. MSCA certificaten zijn ook goede binnenkomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Tja mmm maar inwork wilde je dus wel ergens plaatsen. Ben het namelijk niet gewend van ze dat ze je daar op afkeuren?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
icefire171 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:48:
[...]

https://www.exin.com/nl/n...t-service-management-exam ( voor ITIL examen. Boek kopen + Nuggets van ITIL 2011 kijken en examen doen.

En zoals verderop ook al gezegd. MSCA certificaten zijn ook goede binnenkomers.
Ja en als MCSA te moeilijk is begin je gewoon met MTA Windows,Network,Security dat zijn de beginners examens (maar die zie je niet heel vaak)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
HKLM_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:48:
Tja mmm maar inwork wilde je dus wel ergens plaatsen. Ben het namelijk niet gewend van ze dat ze je daar op afkeuren?
In-work wou me plaatsen in zwolle. maar de werkgever had geen parkeerplaatsen voor medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
HKLM_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:50:
[...]

Ja en als MCSA te moeilijk is begin je gewoon met MTA Windows,Network,Security dat zijn de beginners examens (maar die zie je niet heel vaak)
Oke dus MCSA is goed om mee te beginnen. En dan bijvoorbeeld server en windows 10.
Op school hebben we server gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RoykeHD schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:52:
[...]

In-work wou me plaatsen in zwolle. maar de werkgever had geen parkeerplaatsen voor medewerkers.
Even gecontroleerd, maar Eerbeek ligt tegen Zwolle aan. Dan moet OV of fietsen toch ook mogelijk zijn?

Edit: We hebben dus meer dan één eerbeek :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 12-12-2017 19:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42
[...]

Dan gooi je je auto toch honderd meter verderop neer? (of je neemt achterin een fiets mee, of je gooit hem bij een station neer etc)

[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 12-12-2017 18:56 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:11
Ik zou beginnen als volgt:
1: ITIL
2: Windows 10
3: Win server
En dan kijken hoe je het vind. Waar ligt je interesse etc.

Tevens, Zwolle - Apeldoorn. Dat was niet met het OV te doen?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
Sissors schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:54:
[...]

Even gecontroleerd, maar Eerbeek ligt tegen Zwolle aan. Dan moet OV of fietsen toch ook mogelijk zijn?
Normaal gaan ze via het of hier hebben ze het niet verder over gehad. Ze deden wel moeilijk omdat ik er al zo lang uit was. Fiets is geen optie omdat het al 3 kwartier rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RoykeHD schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:53:
[...]

Oke dus MCSA is goed om mee te beginnen. En dan bijvoorbeeld server en windows 10.
Op school hebben we server gehad.
Yes maar ik zou eerst windows 10 doen voor server heb je wel wat ervaring nodig

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Dan kom ik dus op m'n eerdere opmerking over het loslaten van je eis qua reistijd. Blijkbaar wilden ze je dus wel ergens plaatsen, maar vond jij het te lang reizen zonder je auto?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:17

Zenix

BOE!

Ik begrijp dat je naar de studie niet gelijk baan kon vinden en dat je daarom in een fabriek bent gaan werken. Maar je hebt het afgelopen half jaar dus ook niks gedaan in de ICT, geen certificaten (proberen) te halen, geen zelfstudie.

Ik denk dat daarom de detachering bedrijven afhaken, want voor detacheerders zijn certificaten belangrijk, zodat ze je voor een hoger tarief kunnen wegzetten. Kortom ze zien iemand die een half jaar niks met ICT heeft gedaan, waardoor ze gaan twijfelen of jij wel die certificaten kan gaan halen als je bij hun in dienst treed.

Overigens is in Apeldoorn, Amersfoort, Barneveld, Deventer en Arnhem vast wel wat te vinden. Kijk niet alleen naar bedrijven, maar ook rijksoverheid, gemeenten en de zorg (ggz en ziekenhuizen). Genoeg servicedesk plekken te vinden :) Andere detacheerders die je kan overwegen zijn Centric, YoungCapital en Neomax.

Als je nog steeds niks kan vinden, dan zou ik MBO 4 gaan doen in deeltijd, om je kansen te vergroten en daarnaast certificaten halen zoals MSCA en CCNA.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 12-12-2017 19:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Je zou eens wat jobcoaching kunnen overwegen. Zodat ze kunnen zorgen dat je op je best op een sollicitatiegesprek verschijnt en ook mondeling goed beslagen te ijs komt. Even je mindset goed zetten en een sparringpartner voor je zijn ivm je eigen blinde vlek die wij mensen hebben. Een spiegel voorhouden zeg maar waar je zelf weer van kan leren.

Wellicht ook je brieven even laten scannen door iemand, zag nu ook al wat kleine foutjes staan.
HR medewerkers leggen je vaak al opzij zodra ze 1 spelfout in je brief aantreffen. Vergeet niet dat er keus genoeg is, veel HBO'ers zitten nu op een MBO baan omdat er meer aanbod dan vraag is.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Eekii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2022
Aangezien je een starter bent ga eens praten met young capital daar zijn certificaten nog geen vereisten.
Kun je toch ervaring op doen of een trainingship. Er zijn op dit moment vacatures zat.

misschien moet je ook reageren op die baantjes die helaas wat minder leuk zijn..

Orgin limited199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
Zenix schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:07:
Ik begrijp dat je naar de studie niet gelijk baan kon vinden en dat je daarom in een fabriek bent gaan werken. Maar je hebt het afgelopen half jaar dus ook niks gedaan in de ICT, geen certificaten (proberen) te halen, geen zelfstudie.

Ik denk dat daarom de detachering bedrijven afhaken, want voor detacheerders zijn certificaten belangrijk, zodat ze je voor een hoger tarief kunnen wegzetten. Kortom ze zien iemand die een half jaar niks met ICT heeft gedaan, waardoor ze gaan twijfelen of jij wel die certificaten kan gaan halen als je bij hun in dienst treed.

Overigens is in Apeldoorn, Amersfoort, Barneveld, Deventer en Arnhem vast wel wat te vinden. Kijk niet alleen naar bedrijven, maar ook rijksoverheid, gemeenten en de zorg (ggz en ziekenhuizen). Genoeg servicedesk plekken te vinden :) Andere detacheerders die je kan overwegen zijn Centric, YoungCapital en Neomax.

Als je nog steeds niks kan vinden, dan zou ik MBO 4 gaan doen in deeltijd, om je kansen te vergroten en daarnaast certificaten halen zoals MSCA en CCNA.
Ik snap wat je zegt en geef je gelijk. Maar op het moment na me opleiding, wis ik niet waar ik moes beginnen. in de grote wereld van de IT. er zijn zoveel ceretificaten die je kunt halen en als je net in de wereld stap. is het best veel.

Ik had ook totaal geen idee waar ik moest beginnen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:23

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RoykeHD schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:13:
[...]
Ik snap wat je zegt en geef je gelijk. Maar op het moment na me opleiding, wis ik niet waar ik moes beginnen. in de grote wereld van de IT. er zijn zoveel ceretificaten die je kunt halen en als je net in de wereld stap. is het best veel.

Ik had ook totaal geen idee waar ik moest beginnen.
Niet naar bedoeld, maar is een cursus Nederlands niet iets? Want ook dat beïnvloedt je kansen op de arbeidsmarkt.

Niet alleen je sollicitatiebrieven moeten vlekkeloos zijn, ook je uitingen op dit soort fora kunnen leiden tot een baan. Als je dan zoveel taal- en schrijffouten maakt als in je stukje hierboven, zal er niet snel iemand zijn die zegt "hey, kom eens op gesprek".

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 12-12-2017 23:43 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 13:29
Ik hoop van harte dat je in je communicatie met die bedrijven iets beter je best doet trouwens. Je eerste indruk is enorm belangrijk en met zoveel taalfouten ga je al snel het 'laatmaar' bakje (die onder het bureau) in. Ik snap dat dit 'maar' een forum is, maar als je het hier niet ook goed probeert te doen ga je ongetwijfeld ook in e-mail verkeer de mist in.

Edit: Wat Ardana zegt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 13-12-2017 09:22 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
[...]

Als iemand normaal gesproken zo'n opmerking maakt, denk ik dat diegene gewoon een smoes zoekt om vooral niet aan het werk te hoeven gaan.

Kom op zeg, als je echt een baan in IT zou willen (zeker met je "handicap" dat je na je opleiding niets meer met IT hebt gedaan), dan had je dit direct aangenomen. Zwolle is gewoon bereikbaar voor jou. Misschien niet ideaal, maar je zou in elk geval een baan in IT hebben. Zo'n kans zou je nooit moeten laten liggen! Bedenk wel dat het moment dat je die baan op de CV zou zetten, het veel en dan ook veel makkelijker zou worden om een volgende baan te vinden. Of denk je dat je eerste baan ook direct eentje is waar je de komende 50 jaar verplicht moet blijven werken? 8)7
Je gaat gewoon een jaar daar werken, je hebt dan een veel interessanter CV en gaat na dat jaar eens rondkijken voor iets wat meer bij jou in de buurt zit. Of misschien dat het werk wel zo leuk is, dat je richting Zwolle zou willen verhuizen.

Maar een smoes dat de werkgever geen parkeerplaats biedt, is en blijft onzin. Bij het overgrote deel van de werkgevers moet je zelf maar uitvogelen hoe je naar het werk komt en waar je eventueel een auto zou kunnen neerzetten. En als je een vouwfiets achter in de auto doet, kan je zelfs de auto ergens aan de rand van de stad neerzetten en verder op de fiets gaan.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 18:06
Wat is je leeftijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-07 17:50
Ik weet dat ik dit topic omhoog kick, maar wil toch even ingaan op die plek in Zwolle.

Het is deels waar dat Inwork je liever niet met de auto naar Zwolle laat gaan. De plek waarover Inwork het heeft ligt naast het station. Ook de parkeerplekken daar zijn overdag snel vol (doordeweeks staat het vaak om 09:00 Al vol) en het parkeren kost 5 euro per dag. Aangezien er zat mensen van Inwork daar parkeren, heeft Inwork ook geen zin om al die parkeerkosten te gaan vergoeden. Ik kan me het ontmoedigingsbeleid van Inwork dus heel goed voorstellen. En parkeren in de naastgelegen woonwijk wordt niet op prijs gesteld door de bewoners. Daar staat het namelijk ook altijd bomvol met auto's.

Zeker vanuit Apeldoorn is het prima te doen met het OV. Zat collega's die uit die omgeving komen,

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 06-01-2018 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:00

jdh009

FP ProMod
Mr Eekii schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:31:
Aangezien je een starter bent ga eens praten met young capital daar zijn certificaten nog geen vereisten.
Kun je toch ervaring op doen of een trainingship. Er zijn op dit moment vacatures zat.

misschien moet je ook reageren op die baantjes die helaas wat minder leuk zijn..
Dit zou een goede strategie kunnen zijn, daarbij kun je als je eenmaal binnen bent bij een bedrijf vaak goed doorgroeien en jezelf ontwikkelen. Misschien niet altijd de leukste ICT vacatures, maar wel ervaring waarmee je kunt doorgroeien naar je volgende uitdaging.

Edit: Zag net dat dit al een wat ouder topic was. Heb je ondertussen al iets leuks kunnen vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door jdh009 op 06-01-2018 05:59 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik zou die detacheerders links laten liggen, en direct solliciteren bij productiebedrijven in de buurt. Voor een IT functie dus. Dan heb je gelijk de plus dat je een half jaar uitvoerend in die wereld hebt rondgelopen en de gebruikers dus beter begrijpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 06-01-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou starten met helpdesk functie. Bij vorige werkgever hier veel talent door zien stromen naar andere IT functies. Zoals applicatie beheer, ontwikkelaar, tester etc etc.... Die kregen de kans om de juiste papieren te halen en zo nu en dan snuffel stages te doen. Veel grote bedrijven bieden deze opties aan haar werknemers.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Toen ik net na mijn rij-examen, met mijn instructeur naast me, van het examencentrum naar huis terug reed, zei de beste vent "Gefeliciteerd. Nu kan je gaan leren rijden.", bedoelende dat een opleiding één ding is, en ervaring (en CV, portfolio) een ander.

Dit kan je doortrekken naar jouw situatie. Je opleiding betekent dat je een hoop vakkennis hebt, maar zoals iedereen die begint met werken, moet je nog bewijzen dat je zelfstandig kan draaien, en nieuwe dingen kan leren in een professionele omgeving.

Zo'n professionele omgeving kan een bedrijf zijn, maar ook bijvoorbeeld Open Source-projecten, lokale IT-meet-ups, grote conferenties, of workshops volgen. Alles kan, zolang het maar een omgeving met andere professionals is, en je kan laten zien dat je ervan leert.

Door omstandigheden is het je tot op heden nog niet gelukt die ervaring binnen een bedrijf op te doen. Er zijn een hoop mensen die hier al suggesties voor certificeringen gaven. Weet je nog niet precies wat je kan en wil, zoek dan andere professionals op. Zoek op bijvoorbeeld meetup.com naar IT-meetups waar je naar toe kan reizen. Wellicht zijn er conferenties in Nederland waar je naartoe kan. Mocht je het geld niet hebben: veel organisaties hebben kortingen voor mensen zonder inkomen (student, werkeloos). Ben je al een tijdje betrokken bij een project, dan kan je ook in aanmerking komen voor gratis tickets, scholarships en grants, als ze die hebben.

Kortom: begin met het zoeken naar antwoorden, als je die nog niet hebt. Het is relatief eenvoudig om met andere professionals in contact te komen, en ik kan zeggen dat ik van alle informele gesprekken met concullega's meer inzicht in mijn vakgebied heb gekregen dan door (zelf)studie.

Het is belangrijk en kan niet vaak genoeg gezegd worden: let op hoe je je presenteert. Aardappel in de keel en een stropdas zijn helemaal niet nodig, maar als je met iemand spreekt, let je erop dat je verstaanbaar bent, en als je schriftelijk communiceert, let je op je spelling.
Daarnaast, en dit komt waarschijnlijk omdat je nog niet helemaal hebt uitgevogeld wat je wil en welke richting je uit moet, let erop dat je duidelijk en assertief communiceert. Je weet niet wat je kan en wil. Hoeveel mensen weten dat wél als ze net klaar met school zijn? Je kan dit gebruiken door heel open en duidelijk te zijn over je leergierigheid, en eventueel door te laten zien hoe je jezelf probeert door te ontwikkelen. Ook al leer je dingen die je niet bij elke werkgever zal kunnen gebruiken, het toont aan dat als ze je aannemen, je prima nieuwe dingen kán en wíl leren voor je nieuwe baan.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1191
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 14:57

steven1191

Play fair, live longer.

ik ben destijds via Tempo Team aan mijn 1e echte ICT baan gekomen.

Daarna ben ik nog eens door Randstad benaderd voor een andere baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-07 21:47

Blokker_1999

Full steam ahead

En wanneer zelfs de grote detacheerders een njet geven, de moed zeker niet opgeven. Ik werd ook door 1 van hen afgewezen (door HR, niet de technische mensen) terwijl een andere niet eens de moeite nam om na mijn eerste gesprek mij terug te bellen. Evenwel draai ik ondertussen een goed jaar mee in de ICT sector en ben ik na een korte tijd bij een zeer kleine detacheerder (die me direct heeft ingezet als system engineer) bij een internationale firma terecht gekomen waar de toekomst er goed uit ziet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MD1975
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 23:08
Linkedin profiel maken.
Linkedin profiel compleet maken.
Spelfouten uit je Linkedin profiel laten halen. (me opleiding, wis ik niet, moes beginnen, omg)

Verder kun je ook kijken naar lokale spelers. BosworX, Wielders, SencIT zie ik in Apeldoorn verschijnen. Maak een sollicitatiebrief en stuur die op. Wacht niet op een vacature! Daarnaast moet je voor jezelf even bepalen wat je wilt, wil je naar klanten toe voor het e.e.a. of wil je puur servicedesk werk gaan doen. Of consultancy. Stem hier je certificeringen op af. De MBO studies zijn een leuke basis, certificeringen maken je pas interessant. MCSA zit je altijd goed, dan tel je voor een IT bedrijf meteen mee in de partnerships en daar worden ze helemaal happy van.
Je hoeft ook nog geen certificering te hebben, meld gewoon open en duidelijk waar je mee bezig bent.
De genoemde Windows 10 is een goed begin, begin met examen 70-698 om MCP te worden in Windows 10 en wanneer je die hebt neem je 70-697 om je status te verhogen naar MCSA. Opeens wordt je wel interessant.

[ Voor 86% gewijzigd door MD1975 op 06-01-2018 17:10 ]

CMDR G'Kuchhoest profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MD1975
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 23:08
Blokker_1999 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:12:
EIk werd ook door 1 van hen afgewezen (door HR, niet de technische mensen) terwijl een andere niet eens de moeite nam om na mijn eerste gesprek mij terug te bellen.
De arrogantie van sommige bedrijven is ook onpeilbaar. Ooit een sollicitatie bij Logica CMG gedaan, die jongens in die blauwe pakken. Kreeg ik van HR te horen dat ik met 1-0 achter stond omdat ik bij mijn sollicitatie mij nog niet op voorhand had geconformeerd aan hun blauwe pakken syndroom. Vervolgens kwam de 2de man (technische vleeskeuring) en werd mij een case voorgeschoteld, ik moest iets uitleggen. Case werd echter snelsnel ter plekke verzonnen en klopte niet, maar dat was niet de bedoeling dat ik dit opmerkte.
Dus slechts een leuk verhaal aan overgehouden, soms ben je direct blij dat het niets werd, haha.

CMDR G'Kuchhoest profile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
MD1975 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:42:
Linkedin profiel maken.
Linkedin profiel compleet maken.
Spelfouten uit je Linkedin profiel laten halen. (me opleiding, wis ik niet, moes beginnen, omg)

Opeens wordt je wel interessant.
:o :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Wat @Ardana zegt: leer eerst de Nederlandse taal. Dat niemand daar op reageerde vond ik echt bijzonder. Je schrijfstijl en grammatica zijn van het niveau groep-4 basisschool. Dat zeg ik niet om gemeen te zijn, ik ken 8-jarigen die het beter doen. Een half jaar uit de ICT zijn is echt geen groot probleem, de bizarre hoeveelheid spelfouten in dit topic zijn wel problematisch.

En nee, dyslexie is geen goed excuus. Spellingscontroles bestaan ook in browsers. Als ik een sollicitant zou krijgen met meerdere spellingsfouten in zijn schrijven dan zou ik die persoon afwijzen puur omdat het getuigt van luiheid, gebrek aan interesse, of onwetendheid. Of een combinatie van die 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je twee vliegen in een klap wilt slaan: haal iig MBO niveau 4. Kun je iig mee door naar het HBO als je dat zou willen. MBO wordt al vrij weinig meer gevraagd en niveau 3 al helemaal niet. Ga je nog niveau 4 doen heb je iigeen enigszins basisniveau en kunnen ze ook niet meer zeggen dat je er te lang uit bent ;)

Verder eens met anderen: je zult je Nederlands moeten verbeteren. En je een slag in de rondte zoeken en solliciteren om aan de bak te komen. In jouw geval en met jouw relatief lage niveau (nofi) moet je het voornamelijk hebben van je eigen motivatie. En heel eerlijk: die zie ik niet echt terug als ik hoor wat je gedaan hebt.

Ik zie net pas dat we inmiddels bijna een maand verder zijn. Is er al vooruitgang? :)

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 06-01-2018 22:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RoykeHD schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:46:
En peak-it vind dat ik te lang uit de ict ben.
Peak-IT moet je overigens ook niet willen werken. Ik spreek uit ervaring. Je krijgt dan vaak ook een 0-uren contract aangeboden en weiger je 2 projecten achter elkaar, dan halen ze je uit de pool, want je bent niet flexibel genoeg. Jaren later bellen ze je op, dat ze jouw gegevens nog in de database hebben staan en dat ze wellicht een vacature hebben, dacht het dus even niet, Peak-It. ;)
Blue-eagle schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:06:
En nee, dyslexie is geen goed excuus. Spellingscontroles bestaan ook in browsers. Als ik een sollicitant zou krijgen met meerdere spellingsfouten in zijn schrijven dan zou ik die persoon afwijzen puur omdat het getuigt van luiheid, gebrek aan interesse, of onwetendheid. Of een combinatie van die 3.
Spellingcontroles (in wat voor applicatie dan ook) zijn ook niet heilig en gaan voor Nederlands ook vaak de fout in, gewoonweg omdat de zinsbouw niet echt standaard is en we in het Nederlands woorden qua uitspraak veel op elkaar lijken of wat qua typen ook goed gaat.

Voorbeeldje;
...echter licht je hier niemand op
vs
...echter ligt je hier niemand op
Beide zinnen zijn volgens spellingcontroles in browsers gewoon in orde. Ligt en licht zijn los ook gewoon prima woorden, terwijl de context het werkwoord oplichten is. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

The Eagle schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:17:
En als je twee vliegen in een klap wilt slaan: haal iig MBO niveau 4. Kun je iig mee door naar het HBO als je dat zou willen. MBO wordt al vrij weinig meer gevraagd en niveau 3 al helemaal niet. Ga je nog niveau 4 doen heb je iigeen enigszins basisniveau en kunnen ze ook niet meer zeggen dat je er te lang uit bent ;)

Verder eens met anderen: je zult je Nederlands moeten verbeteren. En je een slag in de rondte zoeken en solliciteren om aan de bak te komen. In jouw geval en met jouw relatief lage niveau (nofi) moet je het voornamelijk hebben van je eigen motivatie. En heel eerlijk: die zie ik niet echt terug als ik hoor wat je gedaan hebt.

Ik zie net pas dat we inmiddels bijna een maand verder zijn. Is er al vooruitgang? :)
Dat klopt niet. Ik ken veel MBO studenten die na hun diploma direkt aan de slag konden bij hun stage bedrijf. Ook hebben zei meer praktijk ervaring dan HBO studenten. Waardoor ze sneller worden aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

In plaats van praten met detacheerders of tussenpartijen, bij bedrijven gaan solliciteren die personeel nodig hebben.

Wat wil je gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 632581 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:48:
[...]

Dat klopt niet. Ik ken veel MBO studenten die na hun diploma direkt aan de slag konden bij hun stage bedrijf. Ook hebben zei meer praktijk ervaring dan HBO studenten. Waardoor ze sneller worden aangenomen.
Nog wel, over een paar jaar echt niet meer. De tijd komt dat je zonder HBO opleiding veel meer moeite gaat krijgen. Je moet dan zorgen dat je naast je opleiding genoeg extra kennis opbouwt om interessant te zijn.

Als je een HBO IT opleiding hebt afgerond kom je zo aan een baan, met MBO3 kennelijk niet als je de positie van TS ziet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 03:44:
[...]

FTFY :P

Wij moeten nu wel het goede voorbeeld gaan geven he?? ;)
Was wel laat hea..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Wat voor praktijkervaring? Ik ken veel MBO studenten(heb zelf niveau 3,4 gedaan) de meeste waar ik mee op school heb gezeten zitten 4-5 jaar later nog op de servicedesk. Een enkeling is het gelukt om na een aantal jaar systeembeheerder te worden bijvoorbeeld.
Een HBO'er zal sneller worden aangenomen op een systeembeheerder functie dan een MBO'er ook ondanks werkervaring, omdat er tegenwoordig veel meer wordt vereist van een systeembeheerder op gebieden zoals projectmanagement, rapportage en documentatie, maar ook het beheer gaat steeds naar een hoger(abstracter) niveau.

Het grote verschil tussen MBO en HBO zal niet de praktijkervaring zijn, maar een HBO'er heeft geleerd hoe die een groot project moet aanpakken, gestructureerd en goed gedocumenteerd. Dat leer je niet zomaar even in de praktijk zonder gedegen theoretisch achtergrond en ervaring daarmee. Ondanks dat een HBO'er minder werkervaring zal hebben, heeft deze vaak wel projecten uitgevoerd op niveau bij diverse bedrijven tijdens zijn studie en dat kan zeer waardevol zijn.

Ik was bij mijn huidige baan niet aangenomen zonder HBO. En dat zal je steeds meer zien, alsnog zullen er wel MBO'ers zijn die wel worden aangenomen op die functies, maar dat zijn de goede die veel tijd steken in zelfstudie en werkervaring hebben. Maar bij veel banen wordt je tegenwoordig niet uitgenodigd zonder HBO. Daarom ben ik ook verder gaan studeren na het MBO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

[...]

Nee, ze zaten er toch al, hoefden niet ingewerkt te worden, voldeden en waren lekker goedkoop tov een HBO'er. Daarnaast geen vacature uitzetten en bijbehorende rompslomp.
Plus dat was toen. Tegenwoordig is het voor MBO'ers echt wel opgedroogd. Als MBO4 kom je als servicedesker nog aan de gang, daarna houdt het op.

En logisch ook. Gaat steeds meer naar cloud en SaaS. Dus jongens die systeembeheer of applicatiebeheerr op MBO hebben gedaan: jammer joh, dat doen anderen voor je en stukken goedkoper. En de bedrijven die nog wel hun eigen infra draaien zijn wat groter en besteden het uit, al dan niet naar offshore.
Trust me: voor het tarief van een universitair opgeleide Indier met 10 jaar ervaring kom jij niet eens je bed uit, dat zit in NL namelijk onder het minimumloon.

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 07-01-2018 13:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Zenix schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:13:
[...]

Wat voor praktijkervaring? Ik ken veel MBO studenten(heb zelf niveau 3,4 gedaan) de meeste waar ik mee op school heb gezeten zitten 4-5 jaar later nog op de servicedesk. Een enkeling is het gelukt om na een aantal jaar systeembeheerder te worden bijvoorbeeld.
Een HBO'er zal sneller worden aangenomen op een systeembeheerder functie dan een MBO'er ook ondanks werkervaring, omdat er tegenwoordig veel meer wordt vereist van een systeembeheerder op gebieden zoals projectmanagement, rapportage en documentatie, maar ook het beheer gaat steeds naar een hoger(abstracter) niveau.

Het grote verschil tussen MBO en HBO zal niet de praktijkervaring zijn, maar een HBO'er heeft geleerd hoe die een groot project moet aanpakken, gestructureerd en goed gedocumenteerd. Dat leer je niet zomaar even in de praktijk zonder gedegen theoretisch achtergrond en ervaring daarmee. Ondanks dat een HBO'er minder werkervaring zal hebben, heeft deze vaak wel projecten uitgevoerd op niveau bij diverse bedrijven tijdens zijn studie en dat kan zeer waardevol zijn.

Ik was bij mijn huidige baan niet aangenomen zonder HBO. En dat zal je steeds meer zien, alsnog zullen er wel MBO'ers zijn die wel worden aangenomen op die functies, maar dat zijn de goede die veel tijd steken in zelfstudie en werkervaring hebben. Maar bij veel banen wordt je tegenwoordig niet uitgenodigd zonder HBO. Daarom ben ik ook verder gaan studeren na het MBO.
Moet ik wel zeggen dat de stof op het mbo om te huilen is.
Je zal zelf flink moeten investeren door zelfstudie en interesse hebben in de stof.
Het mbo kan zeker veel beter en moderner door een realistische aansluiting te hebben op het bedrijfsleven.
Bijvoorbeeld door meer specialistische leerwegen aan te bieden en niet manusjes van alles afleveren.

Voor OP : Ga een hbo studie doen of wat certificaten halen om interessant te worden voor de markt.

TIP : hbo studie ga je zeker profijt van hebben op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn vrienden hebben gewoon MTA gehaald en MSCA tijdens hun niveau 3/ Niveau 4 opleiding ook een aantal Aries certificeringen. Tja als je tijdens je mbo3/mbo4 opleiding niks aan je ceritficeringen doet dan begrijp ik het en het bedrijf waar je op gesolliciteerd hebt.

En in de Randstad zie ik genoeg vacatures verschijnen voor niv3/niv4 opleidingen. Dus dat ligt denk ik ook aan de plaats waar je woont of solliciteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
MD1975 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:02:
[...]

De arrogantie van sommige bedrijven is ook onpeilbaar. Ooit een sollicitatie bij Logica CMG gedaan, die jongens in die blauwe pakken. Kreeg ik van HR te horen dat ik met 1-0 achter stond omdat ik bij mijn sollicitatie mij nog niet op voorhand had geconformeerd aan hun blauwe pakken syndroom. Vervolgens kwam de 2de man (technische vleeskeuring) en werd mij een case voorgeschoteld, ik moest iets uitleggen. Case werd echter snelsnel ter plekke verzonnen en klopte niet, maar dat was niet de bedoeling dat ik dit opmerkte.
Dus slechts een leuk verhaal aan overgehouden, soms ben je direct blij dat het niets werd, haha.
De advertentie van CMG was altijd 'CMG suits you' en dan een plaatje erbij van een rij identieke blauwe pakken in een kledingkast.
1 van die pakken was jij dan.

Nou had je als vrouw daar meer kleding(kleur)keuze, maar dan nog zag ik mij daar niet tussen 'hangen' hoor!

Pfff 1 van onze projectleiders was CMG, en werd op het matje geroepen bij CMG omdat hij op casual friday bij de klant een roze resp. appelgroen overhemd aantrok onder zijn blauwe pak. Dat mocht dus niet! (Niet dat de klant het erg vond wij liepen in spijkerbroek...).

CMG was wellicht 1 van de 'ergste', ik kan me niet echt voorstellen dat andere detacheringstoko's (nog) zo 'erg' zijn. Het is een manier van werken die je aan moet staan, maar ja als je werkloos bent heb je niet zoveel keuze. Ik ben ooit heel even gedetacheerd geweest maar voor mij was het niets. Ik ben veel te honkvast.
Voor enkele jonge jongens die ik kende was het echter helemaal top. Leaseauto, veel afwisseling, veel 'teammeetings' en snelle promoties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 20-05 15:08
Alle beheersfuncties die ik tegenkom zijn bijna altijd minimaal HBO.
De lat is al en wordt nog steeds veel hoger gelegd. Zonder HBO of zonder iemand die je binnenpraat ga je het niet je hele leven redden in de ICT.
Goede beheersing van NL taal is een pré. Benieuwd of de TS al wat heeft gedaan met alle tips aangezien hij niet meer reageert.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 5897

HBO is niet nodig hoor. Als je je uit het veld laat slaan dat er geen parkeerplek is, tja.. Ik heb nieuws voor je, 99% van de klanten heeft geen parkeerplek voor je. Als dat een probleem is, moet je echt serieus ff in de spiegel kijken.

Als je net MBO hebt afgemaakt, lekker op de servicedesk beginnen (geldt voor HBO ook trouwens). Ongelooflijk goede startplek, mega waardevol voor je verdere carrière. Het stikt van dat soort partijen en er is genoeg werk. Daarnaast kun je dan lekker je certificering halen die de baas waarschijnlijk nog betaald ook. Als je het nu zelf gaat doen betaal jij het, niet handig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 5897 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:54:
lekker op de servicedesk beginnen (geldt voor HBO ook trouwens).
Als je na een HBO opleiding op de servicedesk begint heb je toch echt een paar verkeerde keuzes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hydra schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Als je na een HBO opleiding op de servicedesk begint heb je toch echt een paar verkeerde keuzes gemaakt.
Nee hoor, jaartje kan echt geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
[...]

Dat ligt er imho maar aan, als je echt het systeembeheerders veld in wil is het imho nog niet eens zo'n slechte stap. Het is al flink wat jaren terug, maar toen ik van het HBO kwam had ik via bij bijbaantjes al wat ervaring waardoor ik makkelijk in kon stappen. Had ik dat niet gehad dan was helpdesk als opstart imho echt geen verkeerde keuze geweest, want met alle respect voor het HBO vond ik nu niet direct dat de kennis zoals verkregen op het HBO direct aansluit op een netwerk/systeembeheer functie. Het laat je wel makkelijker en sneller doorgroeien, maar als ik op dag 1 een HBO afgestudeerde direct los zou laten bij klanten in complexe AD omgevingen e.d. weet ik niet of dat goed zou gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Anoniem: 632581 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:20:
Mijn vrienden hebben gewoon MTA gehaald en MSCA tijdens hun niveau 3/ Niveau 4 opleiding ook een aantal Aries certificeringen. Tja als je tijdens je mbo3/mbo4 opleiding niks aan je ceritficeringen doet dan begrijp ik het en het bedrijf waar je op gesolliciteerd hebt.

En in de Randstad zie ik genoeg vacatures verschijnen voor niv3/niv4 opleidingen. Dus dat ligt denk ik ook aan de plaats waar je woont of solliciteert.
ErikRo schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:25:
Alle beheersfuncties die ik tegenkom zijn bijna altijd minimaal HBO.
De lat is al en wordt nog steeds veel hoger gelegd. Zonder HBO of zonder iemand die je binnenpraat ga je het niet je hele leven redden in de ICT.
Goede beheersing van NL taal is een pré. Benieuwd of de TS al wat heeft gedaan met alle tips aangezien hij niet meer reageert.
Ik denk dat deze twee posts de markt wel redelijk goed samenvatten op dit moment. Ja, er is een schreeuwend tekort aan IT-personeel maar dat wil niet zeggen dat (de meeste!) werkgevers de eisen laten zakken. Men is eerder geneigd om over de grenzen te kijken voor een oplossing. Maar als je jezelf blijft ontwikkelen en doorleren, dan maak je jezelf wel een stuk aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Over dooddoeners gesproken. :+

[ Voor 6% gewijzigd door zeef op 08-01-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 5897 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:19:
Nee hoor, jaartje kan echt geen kwaad.
Jawel want het is een jaar niet relevante ervaring waarin je niet geprogrammeerd hebt. Een servicedesk functie is voor een developer of devopser (en dat laatste is systeembeheer op HBO niveau) net zo min relevante werkervaring als werken als barista of burger-flipper.
Dennism schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:20:
Dat ligt er imho maar aan, als je echt het systeembeheerders veld in wil is het imho nog niet eens zo'n slechte stap.
Sorry maar een beetje passwords resetten e.d. is echt compleet wat anders dan systeembeheer (tegenwoordig DevOps) op HBO niveau waarbij je CI/CD pipelines opzet, clusters opzet in AWS, etc. Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Hydra op 08-01-2018 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Hydra schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:55:

Sorry maar een beetje passwords resetten e.d. is echt compleet wat anders dan systeembeheer (tegenwoordig DevOps) op HBO niveau waarbij je CI/CD pipelines opzet, clusters opzet in AWS, etc. Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
Maar dat is dus precies wat ik bedoel, password resetten, accountjes aanmaken kan een net afgestudeerde HBOér wel die de sysadmin/netwerk/DevOps kant op wil, maar dat is helpdeskwerk. Maar als ik kijk wat voor een een ervaring een net afgestuurde "systeembeheerder" op HBO niveau meebrengt is het vaak echt dramatisch, op wat uitzondering na die er ook hobbymatig geïnteresseerd in zijn.

Zet ze niet in een complexe on-premise, cloud of hybrid-cloud omgeving neer zonder te babysitten, want in de praktijk snappen ze er vaak helaas veel te weinig van omdat de opleidingsstof veel te theoretisch lijkt te zijn, of althans dat vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dennism schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:32:
[...]

Maar dat is dus precies wat ik bedoel, password resetten, accountjes aanmaken kan een net afgestudeerde HBOér wel die de sysadmin/netwerk/DevOps kant op wil, maar dat is helpdeskwerk. Maar als ik kijk wat voor een een ervaring een net afgestuurde "systeembeheerder" op HBO niveau meebrengt is het vaak echt dramatisch, op wat uitzondering na die er ook hobbymatig geïnteresseerd in zijn.

Zet ze niet in een complexe on-premise, cloud of hybrid-cloud omgeving neer zonder te babysitten, want in de praktijk snappen ze er vaak helaas veel te weinig van omdat de opleidingsstof veel te theoretisch lijkt te zijn, of althans dat vermoed ik.
Dus omdat iemand niet de juiste kennis/ervaring heeft ga je hem op een irrelevante functie neerzetten in plaats van in een junior functie waar hij zich kan optrekken aan een senior?]

Waardeloze manier om talent te ontwikkelen, elke HBO'er die bij zo'n bedrijf terecht komt moet eigenlijk keihard wegrennen, dat bedrijf weet dan echt niet hoe ze werknemers moeten ontwikkelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Dus omdat iemand niet de juiste kennis/ervaring heeft ga je hem op een irrelevante functie neerzetten in plaats van in een junior functie waar hij zich kan optrekken aan een senior?]

Waardeloze manier om talent te ontwikkelen, elke HBO'er die bij zo'n bedrijf terecht komt moet eigenlijk keihard wegrennen, dat bedrijf weet dan echt niet hoe ze werknemers moeten ontwikkelen.
Nee, dat is niet wat ik bedoel, wat ik bedoel is dat het niet per definitie slecht is om ook als afgestudeerde HBOér een jaartje op een servicedesk te zitten, een functie als junior kan bijvoorbeeld ook zeker of wat je ook vaak ziet een combi van externe opdrachten met een x aantal uur op een servicedesk, maar een plek op een 2de/3de lijns servicesdesk waarbij je kan terugvallen op ervaren collega's bij complexe problemen is zeker geen slechte eerste stap in de ontwikkeling daar je juist van het oplossen van (complexe) issues veel leert en ervaring op doet, in mijn ervaring meer dan van het installeren / provisionen / opleveren van omgevingen. Praten we over een jaar enkel eerstelijns dan zal dat inderdaad niet veel zoden aan de dijk zetten maar dat zal ook normaliter nooit de bedoeling zijn voor iemand met een HBO achtergrond.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 08-01-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinmeiryu
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-02-2023
Dennism schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Nee, dat is niet wat ik bedoel, wat ik bedoel is dat het niet per definitie slecht is om ook als afgestudeerde HBOér een jaartje op een servicedesk te zitten, een functie als junior kan bijvoorbeeld ook zeker of wat je ook vaak ziet een combi van externe opdrachten met een x aantal uur op een servicedesk, maar een plek op een 2de/3de lijns servicesdesk waarbij je kan terugvallen op ervaren collega's bij complexe problemen is zeker geen slechte eerste stap in de ontwikkeling. Praten we over een jaar enkel eerstelijns dan zal dat inderdaad niet veel zoden aan de dijk zetten maar dat zal ook normaliter nooit de bedoeling zijn voor iemand met een HBO achtergrond.
Sorry, hier ben ik ontzettend niet mee eens.

Dat is gewoon een omweg maken, terwijl je een gehele opleiding hebt gedaan om juist geen omwegen te maken. Er zitten gewoon niveau verschillen tussen de twee en natuurlijk is het heel makkelijk om te zeggen om een stapje terug te doen voor de ervaring.

Wat hebben we later dan? Dat we WO-ers hebben die ook beter servicedesk kunnen doen, omdat er nu even geen functies/opdrachten voor ze zijn of dat ze geen relevante ervaring hebben.

Het is niet slecht om ervaring te doen, maar doe a.u.b. de correcte ervaring opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Nee, dat is niet wat ik bedoel, wat ik bedoel is dat het niet per definitie slecht is om ook als afgestudeerde HBOér een jaartje op een servicedesk te zitten, een functie als junior kan bijvoorbeeld ook zeker of wat je ook vaak ziet een combi van externe opdrachten met een x aantal uur op een servicedesk, maar een plek op een 2de/3de lijns servicesdesk waarbij je kan terugvallen op ervaren collega's bij complexe problemen is zeker geen slechte eerste stap in de ontwikkeling daar je juist van het oplossen van (complexe) issues veel leert en ervaring op doet, in mijn ervaring meer dan van het installeren / provisionen / opleveren van omgevingen. Praten we over een jaar enkel eerstelijns dan zal dat inderdaad niet veel zoden aan de dijk zetten maar dat zal ook normaliter nooit de bedoeling zijn voor iemand met een HBO achtergrond.
Ook die functies zijn gewoon MBO functies, daar moet je als HBO'er niet willen zitten. Waarom zou je beneden je niveau gaan werken om ervaring op te doen? Je wilt die ervaring juist op je eigen niveau op gaan doen.

Wat je gaat leren op een service desk is specifieke kennis enkel voor die functie, geen kennis die je later nog constant in de praktijk gaat toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
shinmeiryu schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:24:
[...]

Sorry, hier ben ik ontzettend niet mee eens.

Dat is gewoon een omweg maken, terwijl je een gehele opleiding hebt gedaan om juist geen omwegen te maken. Er zitten gewoon niveau verschillen tussen de twee en natuurlijk is het heel makkelijk om te zeggen om een stapje terug te doen voor de ervaring.

Wat hebben we later dan? Dat we WO-ers hebben die ook beter servicedesk kunnen doen, omdat er nu even geen functies/opdrachten voor ze zijn of dat ze geen relevante ervaring hebben.

Het is niet slecht om ervaring te doen, maar doe a.u.b. de correcte ervaring opbouwen.
Vind jij het niveau van een afgestuurde HBOér voldoende dan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik helaas het niveau van de gemiddelde afgestuurde HBOér (uiteraard zitten ook uitzonderingen tussen die wel heel goed zijn) juist niet heel veel vind verschillen van een goede MBO4ér. Was dat wel zo (en je hebt helemaal gelijk dat dit verschil in niveau er duidelijk zou moeten zijn) dan was het uiteraard een compleet ander verhaal. Maar ik krijg zo nu en dan echt het idee dat ons onderwijs er meer en meer op ingericht wordt om maar zoveel mogelijk mensen een papiertje laten halen dan ervoor te zorgen dat deze papiertjes ook nog echt veel waard zijn in sommige gevallen.

m.b.t. correcte ervaring, ik ben van mening dat het oplossen van exchange issues, het trouble shooten van misgelopen Office 365 migraties, het oplossen van bijv issues in virtualisatie en/of SQL clusters of bijv. een issue in een Azure deployment juist een prima en zeer relevante ervaring kan zijn voor een gedreven beginnende systeembeheerder. Misschien dat we wat een andere mening hebben over wat er wel en niet onder servicedesk kan vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinmeiryu
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-02-2023
Dennism schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:39:
[...]

Vind jij het niveau van een afgestuurde HBOér voldoende dan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik helaas het niveau van de gemiddelde afgestuurde HBOér (uiteraard zitten ook uitzonderingen tussen die wel heel goed zijn) juist niet heel veel vind verschillen van een goede MBO4ér. Was dat wel zo (en je hebt helemaal gelijk dat dit verschil in niveau er duidelijk zou moeten zijn) dan was het uiteraard een compleet ander verhaal. Maar ik krijg zo nu en dan echt het idee dat ons onderwijs er meer en meer op ingericht wordt om maar zoveel mogelijk mensen een papiertje laten halen dan ervoor te zorgen dat deze papiertjes ook nog echt veel waard zijn in sommige gevallen.

m.b.t. correcte ervaring, ik ben van mening dat het oplossen van exchange issues, het trouble shooten van misgelopen Office 365 migraties, het oplossen van bijv issues in virtualisatie of bijv SQL clusters of bijv. een issue in een Azure deployment juist een prima en zeer relevante ervaring kan zijn voor een gedreven beginnende systeembeheerder. Misschien dat we wat een andere mening hebben over wat er wel en niet onder servicedesk kan vallen ;)
Mijn mening over het niveau van een afgestuurde HBOer, is inderdaad te wijten aan het onderwijs. Outdated stof en practicum opdrachten met haast uitgestorven libraries en frameworks.
Het is echter wel de basis wat je bijleert en de eindverantwoordelijkheid ligt ook bij de student, die na zijn afstuderen, door moet blijven leren om relevant te blijven in zijn branche.

Er zitten altijd wel rotte appels tussen, die de algemene niveau omlaag halen, maar dat is overal zo.

Ik vind het een hele gevaarlijke statement om te zeggen dat er bijna niks verschilt tussen een HBO en een MBO4. Daarmee suggesteer je dat het geen nut heeft om HBO te doen. Ik zeg niet dat je dat zegt, maar zo klinkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
shinmeiryu schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:54:

Ik vind het een hele gevaarlijke statement om te zeggen dat er bijna niks verschilt tussen een HBO en een MBO4. Daarmee suggesteer je dat het geen nut heeft om HBO te doen. Ik zeg niet dat je dat zegt, maar zo klinkt het wel.
Dat laatste wil ik zeker niet zeggen, het enige wat ik zie is dat ik zie dat er nog wel eens tussen een goede MBO4ér die wil starten met systeembeheer en een gemiddelde HBOér die wil starten met systeembeheer er weinig verschil zit in kennis en kunde.

Ik wil zeker niet de suggestie wekken dat ik van mening ben dat dit tussen alle MBO / HBO opleidingen of studenten het geval is en dat ik daarmee van mening ben dat een HBO opleiding nutteloos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Nee, dat is niet wat ik bedoel, wat ik bedoel is dat het niet per definitie slecht is om ook als afgestudeerde HBOér een jaartje op een servicedesk te zitten
Voor de desbetreffende HBOer is dat gewoon wel slecht. Het is precies hetzelfde als zeggen dat iemand die net z'n rijbewijs heeft best eerst een jaar kan gaan fietsen. Ik vind je redenatie waardeloos en omdat het echt schade doet aan iemands carriere maak ik me er letterlijk boos over dat mensen zo denken. Want er zijn echt een hoop bedrijven die op dit soort manieren schade doen aan carrieres, dus ik hoop dat je of het licht ooit ziet of gewoon nooit op een dergelijke positie terecht komt.
Dennism schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:22:
Dat laatste wil ik zeker niet zeggen, het enige wat ik zie is dat ik zie dat er nog wel eens tussen een goede MBO4ér die wil starten met systeembeheer en een gemiddelde HBOér die wil starten met systeembeheer er weinig verschil zit in kennis en kunde.
En da's gewoon dezelfde eeuwige dooddoener. Het gaat hier over algemeen advies. Niet die paar uitzonderingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 08-01-2018 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 13:05
[...]

Vind ik wel apart. InWork biedt namelijk, indien nodig, meerdere opties aan om te reizen. Dat kan via een (project-)auto of het OV zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk ook niet dat TS iets heeft aan de discussies. We kunnen hem beter tips geven wat hem zal hebben ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lienuks
  • Laatst online: 25-06 20:40

Lienuks

Meet People Get Connected!

Klinkt heel bot.. Maar ik zou beginnen bij de servicedesk om ook te leren hoe je goed kan/moet communiceren. Eerste lijns functies zijn wel beschikbaar. Verder is een opleiding m.b.t ICT niet voldoende je moet ook goed zijn in zaken welke je niet aangeleerd kunnen worden. (Analyserend denken, Klantgericht zijn, Doorzettingsvermogen etc.) Verder lijkt het mij verstandig je cv. te laten controleren.

Je topic start bevat behoorlijk veel grammaticale fouten, dat kan gebeuren begrijp ik. Maar wanneer een sollicitatie als dusdanig aangeboden word, dan schrikt dat potentiele werkgevers af. (Ik ben ook zeker geen grammaticale held maar weet wel hoe belangrijk dat is)

[ Voor 25% gewijzigd door Lienuks op 08-01-2018 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Ik heb via linkedin contact gehad met de ts en hem wat profiel tips gegeven. (waar die overigens niet veel mee gedaan heeft) Hij heeft momenteel wat lopen maar weet nog niet meer.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

HKLM_ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:54:
Ik heb via linkedin contact gehad met de ts en hem wat profiel tips gegeven. (waar die overigens niet veel mee gedaan heeft) Hij heeft momenteel wat lopen maar weet nog niet meer.
Misschien kan @RoykeHD gewoon zelf reageren? Wel zo netjes.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
PcDealer schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:16:
[...]

Misschien kan @RoykeHD gewoon zelf reageren? Wel zo netjes.
Boeit toch niet ? :? geef verder toch geen inhoudelijke info behalve dat hij bezig is. (zeg toch niet bij welke bedrijven hij bezig is)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 1020671 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:52:
In plaats van praten met detacheerders of tussenpartijen, bij bedrijven gaan solliciteren die personeel nodig hebben.

Wat wil je gaan doen?
Tekort door de bocht in de ICT, waar men vooral kijkt naar papieren. Detacheerders kunnen dan zeker een opstap zijn naar ervaring en certificaten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HKLM_ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Boeit toch niet ? :? geef verder toch geen inhoudelijke info behalve dat hij bezig is. (zeg toch niet bij welke bedrijven hij bezig is)
Boeit wel degelijk. TS start een topic met een vraag. Wordt van alle kanten met interesse beantwoord, bevraagd en met tips overladen. Laat niets meer van zich horen. Het is hier geen plemp hier je vraag x neer en we nemen je mee aan je handje zonder eigen inzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoykeHD
Nou daar ben ik weer. Ik heb het druk gehad met verschillende dingen.
Heb wel dergelijk mijn linkedin profiel aangepast.

Ik kreeg heel veel meldingen niet binnen dat er gereageerd was.

Ben op dit moment bezig met Happy Customers. Maar wegens vakantie's werd dit later dan gepland.
Ik probeer als nog tijd te vinden om te reageren.

Iedereen echt bedankt alvast voor de hulp en tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RoykeHD schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:25:

Ben op dit moment bezig met Happy Customers. Maar wegens vakantie's werd dit later dan gepland.

Hopelijk vindt je iets waar je ook echt kan doorgroeien. Veel succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
Voor de mensen die mijn nederlands slecht vinden. daar geef ik je gelijk in.
Ik kan er nu eenmaal niks aan doen. Is niet als excuus maar het is nu eenmaal zo.

En dan kan ik wel weer Nederlandse lessen gaan volgen. Maar denk niet dat ik er veel mee opschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RoykeHD schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:34:
Voor de mensen die mijn nederlands slecht vinden. daar geef ik je gelijk in.
Ik kan er nu eenmaal niks aan doen. Is niet als excuus maar het is nu eenmaal zo.

En dan kan ik wel weer Nederlandse lessen gaan volgen. Maar denk niet dat ik er veel mee opschiet.
Waarom niet? Als je erkend dat je er niets aan kan doen gaat het natuurlijk nooit verbeteren. Oefening baart kunst. Probeer meer te lezen en ook in correct Nederlands te communiceren. Hier op GoT ligt het gemiddelde vrij hoog en kan je veel oefenen. Ook comments op de frontpage is een goed begin.

Overigens zou ik het Windows 10 MCSA links laten liggen. (Account) Managers vinden het leuk, maar je hebt er weinig aan tenzij je aan de knoppen van een uitrol project staat zonder beschikking over degelijk tools.

Zelf adviseer ik dan om te kijken naar de Windows Fundamentals examens. Een mooi begin zou Windows Operating System Fundamentals zijn, eventueel icm met ITIL. Dit geeft op gesprek gelijk een mooie opener waarom je die gekozen hebt ipv MCSA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoykeHD
Deveon schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Waarom niet? Als je erkend dat je er niets aan kan doen gaat het natuurlijk nooit verbeteren. Oefening baart kunst. Probeer meer te lezen en ook in correct Nederlands te communiceren. Hier op GoT ligt het gemiddelde vrij hoog en kan je veel oefenen. Ook comments op de frontpage is een goed begin.

Overigens zou ik het Windows 10 MCSA links laten liggen. (Account) Managers vinden het leuk, maar je hebt er weinig aan tenzij je aan de knoppen van een uitrol project staat zonder beschikking over degelijk tools.

Zelf adviseer ik dan om te kijken naar de Windows Fundamentals examens. Een mooi begin zou Windows Operating System Fundamentals zijn, eventueel icm met ITIL. Dit geeft op gesprek gelijk een mooie opener waarom je die gekozen hebt ipv MCSA.
ja daar heb je gelijk in.

Als alles door ga en ik word aangenomen bij Happy Cuctomers. Ga ik ook certificaten halen. Te beginnen met ITIL. Ze gaan me dan ook begeleiden met een sollicitatie training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalmart77
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-03-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Klopt. En het overgrote deel bij HBO-ICT heeft wel servicedesk ervaring, door bijbanen of door stages tijdens het MBO. Voor mij waren die stages op de servicedesk een reden om door te studeren, na 2-3 maanden ken je alle trucs wel op de servicedesk en is het lopende band werkt met weinig uitdaging.

Overigens zie ik wel veel mensen die HBO hebben gedaan op een servicedesk, maar die hebben dan geen HBO-ICT gedaan, maar vaak een pretopleiding of een opleiding waar weinig werk is in te vinden.

Ik ben ook geen ster in Nederlands, maar beterspellen.nl helpt goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 08-01-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]
Good bizzy en veel succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Hydra schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:55:
[...]

Jawel want het is een jaar niet relevante ervaring waarin je niet geprogrammeerd hebt. Een servicedesk functie is voor een developer of devopser (en dat laatste is systeembeheer op HBO niveau) net zo min relevante werkervaring als werken als barista of burger-flipper.

[...]

Dev en Ops zijn sowieso 2 verschillende dingen. Of het voor een dev handig is om op een servicedesk te zitten kun je je afvragen ja.

Daarnaast laat je post wel zien dat je niet echt een idee hebt van een servicedesk en erop neer kijkt. Ik zie elke dag de waarde van mensen die op de servicedesk begonnen zijn. Veel klantgerichter, bewegen zich beter/makkelijker in de organisatie en hebben gewoon een beter idee van het grote plaatje. Uiteindelijk kom je daar verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-07 22:36
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:16:
[...]

Daarnaast laat je post wel zien dat je niet echt een idee hebt van een servicedesk en erop neer kijkt. Ik zie elke dag de waarde van mensen die op de servicedesk begonnen zijn. Veel klantgerichter, bewegen zich beter/makkelijker in de organisatie en hebben gewoon een beter idee van het grote plaatje. Uiteindelijk kom je daar verder mee.
Hier ook als vrijetijds HBO-er begonnen op de SD voor 10 maanden. Ik kan mij volledig vinden in je woorden. Weten wat er speelt binnen organisaties, schakelen tussen diverse afdelingen en mensen plus het juist registreren en afhandelen van je calls levert je zoveel profijt op. Inmiddels ben ik drie jaar verder, doe ik heel leuk werk en is mijn salaris verdrievoudigd door elk jaar een stap intern/extern te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Volgens mij hecht je veel te veel waarde aan een baantje bij de service desk. Je hoeft echt niet op de servicedesk gezeten te hebben om klantgericht te kunnen zijn of het grote plaatje te kunnen herkennen.

Servicedesk is gewoon MBO niveau en leuk voor mensen die net van het MBO af komen met een relevante IT opleiding. Daar wil je als HBO'er echt niet terecht komen, dat is gewoon een jaar (of meer) verspillen aan het opdoen van irrelevante werkervaring met als excuus dat je wat soft skills leert. Die soft skills kan je ook ergens anders aanleren.

Precies een reden om ver bij die detacheerders weg te blijven die in feite niks anders doen dan mensen bij servicedesks plaatsen of in eenvoudige migratieprojecten als HBO'er, daar ga je gewoon niet snel genoeg vooruit en kom je snel tegen een plafond aan.

Maar het lijkt er sterk op dat mensen hier hun eigen loopbaan proberen te verdedigen, die zullen toch nooit andere argumenten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat kun je prima in een developer/consulting job leren waarbij je wel voornamelijk relevante werkervaring opdoet. Leuk dat je leert met klanten om te gaan; dat hebben de meesten van ons hopelijk wel in hun tienerjaren in hun bijbaantje geleerd.

Service-Desk is voor een HBO geschoold iemand echt een te laag niveau en je bent tijd en geld aan het weggooien. Ik heb nergens gezegd dat je er niks van leert; het is alleen niks dat je ook niet in een meer relevante functie kan leren. Elk uur dat je bezig bent passwords te resetten ben je niet bezig HBO niveau problemen op te lossen.

Daarna vind ik het nogal treurig dat je het "er op neerkijken" er maar bij de haren bijsleept. Dat iets van een ander niveau is, betekent niet dat ik er op neerkijk. Da's zo iets als zeggen dat als je vindt dat iemand beter HBO dan MBO kan doen dat dus betekent dat je op MBOers neerkijkt. Grote onzin. De TS komt hier voor advies en hem aanraden met z'n HBO opleiding te beginnen op een service-desk is gewoon slecht advies. Basta.
AequitasII schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:55:
Hier ook als vrijetijds HBO-er begonnen op de SD voor 10 maanden. Ik kan mij volledig vinden in je woorden. Weten wat er speelt binnen organisaties, schakelen tussen diverse afdelingen en mensen plus het juist registreren en afhandelen van je calls levert je zoveel profijt op.
Helemaal top dat je gekomen bent waar je gekomen bent, maar dat maakt het nog geen goed advices. Niks daarvan had je niet geleerd als je een customer-facing HBO niveau job had gehad.
Inmiddels ben ik drie jaar verder, doe ik heel leuk werk en is mijn salaris verdrievoudigd door elk jaar een stap intern/extern te maken.
Precies. En dat je salaris drie jaar later drie maal zo hoog is, geeft duidelijk aan wat het niveauverschil is. Je had dus drie jaar geleden kunnen beginnen met een baan waar je niet huidig / 3 maar huidig - 600 ofzo hard verdiend. Daarnaast had je in die tijd meer relevante ervaring opgedaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 09-01-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:58:
[...]

Volgens mij hecht je veel te veel waarde aan een baantje bij de service desk. Je hoeft echt niet op de servicedesk gezeten te hebben om klantgericht te kunnen zijn of het grote plaatje te kunnen herkennen.

Servicedesk is gewoon MBO niveau en leuk voor mensen die net van het MBO af komen met een relevante IT opleiding. Daar wil je als HBO'er echt niet terecht komen, dat is gewoon een jaar (of meer) verspillen aan het opdoen van irrelevante werkervaring met als excuus dat je wat soft skills leert. Die soft skills kan je ook ergens anders aanleren.

Precies een reden om ver bij die detacheerders weg te blijven die in feite niks anders doen dan mensen bij servicedesks plaatsen of in eenvoudige migratieprojecten als HBO'er, daar ga je gewoon niet snel genoeg vooruit en kom je snel tegen een plafond aan.

Maar het lijkt er sterk op dat mensen hier hun eigen loopbaan proberen te verdedigen, die zullen toch nooit andere argumenten accepteren.
Jij draait het nu om, dat je niet klant gericht kan zijn als je niet op een SD hebt gezeten. Dat zeg ik niet he ;) Ik zeg dat je er voordeel aan hebt. Je hoeft er geen jaren te zitten ook he.. een HBOer is echt wel klaar na een jaartje.

Eens met je laatste zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:34:
[...]

Jij draait het nu om, dat je niet klant gericht kan zijn als je niet op een SD hebt gezeten. Dat zeg ik niet he ;) Ik zeg dat je er voordeel aan hebt. Je hoeft er geen jaren te zitten ook he.. een HBOer is echt wel klaar na een jaartje.

Eens met je laatste zin.
Waarom zou je dan in hemelsnaam (ver) onder je niveau gaan werken als je die vaardigheden ook ergens anders op kan doen? De hele reden dat iemand een HBO opleiding volgt is dat hij verder wilt komen dan met een MBO opleiding, dan ga je toch niet op een MBO startersfunctie solliciteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-07 22:36
Beter dan thuiszitten; wachten tot je die topfunctie krijgt. Ik snap dat nu de banen voor het oprapen liggen en het makkelijk pratenis, maar dat was niet zo en zal ook niet altijd zo zijn.

Overigens heeft ts een mbo3 opleiding en gaan we een beetje de verkeerde kant op geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
AequitasII schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:01:
Beter dan thuiszitten; wachten tot je die topfunctie krijgt. Ik snap dat nu de banen voor het oprapen liggen en het makkelijk pratenis, maar dat was niet zo en zal ook niet altijd zo zijn.
Daar gaat het niet om. Niemand zegt dat je dan maar thuis moet zitten. Probleem is dat mensen doen alsof het normaal is dat je als HBO afgestudeerde ervoor kiest eerst een jaar op een SD gaat zitten. En da's complete tijd en geldverspilling.
Tsurany schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:42:
Waarom zou je dan in hemelsnaam (ver) onder je niveau gaan werken als je die vaardigheden ook ergens anders op kan doen?
Met de nadruk op ver. Een SD is onder het niveau van iemand met MBO-4 applicatieontwikkelaar bijvoorbeeld, laat staan iemand met HBO.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 09-01-2018 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-06 12:52
AequitasII schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:01:

Overigens heeft ts een mbo3 opleiding en gaan we een beetje de verkeerde kant op geloof ik.
Was het maar zo zwart wit. Helaas liggen de banen niet voor het oprapen. Wellicht is er op hoger niveau wat meer aanbod maar op MBO niveau is het maar bedroevend. Ik spreek uit ervaring.

[ Voor 16% gewijzigd door Redax op 13-01-2018 15:00 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Hydra schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:09:
[...]

Daar gaat het niet om. Niemand zegt dat je dan maar thuis moet zitten. Probleem is dat mensen doen alsof het normaal is dat je als HBO afgestudeerde ervoor kiest eerst een jaar op een SD gaat zitten. En da's complete tijd en geldverspilling.

[...]

Met de nadruk op ver. Een SD is onder het niveau van iemand met MBO-4 applicatieontwikkelaar bijvoorbeeld, laat staan iemand met HBO.
Ligt aan de SD natuurlijk - en aan het niveau dat jij aan MBO 4 toekent. Van wat ik hoor en lees en zelf ervaar is dat niet veel soeps. Heck, ik heb 10 jaar (!) geleden als gecommiteerde een HBO afstudeerder moeten beoordelen, en dat niveau was dramatisch slecht. Van mij had ie een matige 6 gekregen, mistten gewoon hele stappen in zijn analyse en uitwerking etc. Maar zijn school (HvA) was toch echt van mening dat ie een dikke 8 verdiend had....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 10:55
[...]

Onzin, een SD wordt, met name bij grotere organisaties, veel als springplank gebruikt om verder te komen.
Dat het werk misschien niet 100% HBO is aan het begin dat zou kunnen maar dit geeft je wel de mogelijkheid om certificaten te halen en je verder te specialiseren.

Wanneer je na 3-5 jaar nog steeds op een SD zit als 'standaard' SD medewerker klopt jouw stelling wel weer.
Overigens heb ik, na 3 jaar bedrijfsleider/inkoper/planner van een automatiseringsbedrijf/ computerwinkel zelf ook de keuze gemaakt met een HBO diploma Bedrijfskundige Informatica op zak, om op een SD te gaan werken. Dit om vanuit daar weer door te groeien (in 2 jaar) naar een Functioneel Beheer functie.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:33
RoykeHD schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:31:

Ik woon in Eerbeek, licht naast apeldoorn.
Here's your sign..

Het zal vast niet de reden zijn dat je geen baan kan vinden maar gooi op z'n minst je brieven door een spellingschecker.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Happy customers
bij mijn huidige klant zaten er ook een aantal mensen van de service desk via hun gedetacheerd.
Niet heel veel ervaring mee maar leek mij een redelijk goed bedrijf.

Servicedesk is meestal MBO niveau.
Wel kunnen goede IT'ers met een mbo diploma of mbo niveau zich door inzet en kennis te tonen soms doorgroeien in een andere functie/rol

[ Voor 11% gewijzigd door Viper® op 10-01-2018 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41

Mx. Alba

hen/die/zij

Servicedesk is inderdaad een goed instroompunt. Ik ben 13 jaar geleden op een toen recent opgerichte servicedesk van een groot bedrijf gaan werken. Drie jaar later ben ik doorgestroomd naar desktopbeheer en dat doe ik nu nog steeds met veel plezier. 80% van de mensen met wie ik 13 jaar geleden op de servicedesk begon, werken ook nog steeds bij het zelfde bedrijf. Netwerkbeheer, serverbeheer, projectbeheer, applicatiebeheer - allemaal doorgestroomd.

Echter... Lang niet alle bedrijven zijn zo! Voordat ik op die servicedesk met echt doorgroeiperspectief kwam heb ik een stuk of vier andere servicedesks versleten waar geen enkel perspectief op doorgroei was...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-07 22:30

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

De ene servicedesk is de andere ook niet natuurlijk. Je hebt pure eerstelijns die alleen de call registreren, en skilled desks waarbij je ook daadwerkelijk aan het oplossen van problemen werkt. Ik ben het trouwens wel eens met eerdere berichten dat een servicedesk de ideale opstap is.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1 2 Laatste