Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Dat begrijp ik maar toch, blijft een risico voor jou.2ehands schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:45:
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat ik het product weer in de zelfde staat terug krijg
Ik heb zoiets je ziet wat je koopt, we maken afspraken erover worden het eens over de prijs en tot ziens.
Juist om geen gezeur te krijgen en risico's, meestal verkoop je al iets met verlies ivm afschrijving en dan heb ik ook zoiets ik wil niet nog meer kosten krijgen of een hoop regel werk erbij.
Als iets niet helemaal werkt of zo dan neem ik dat mee in de prijs en dan moet je niet later nog is terug komen en erover zeuren.
Maar dat is hoe ik erover denk.
Edit Dit is hoe ik erover denk op marktplaats op tweakers gaat het misschien anders en dan ken je elkaar wellicht via het forum dan is het wat anders natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door michael3 op 11-12-2017 16:57 ]
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Als de laptop werkte (windows stond er op) en meneer wil dat nu gaan formatteren of wat dan ook dan is dat voor zijn eigen rekening. Iso downloaden en op een USB zetten is de moeite niet en er zijn genoeg how-to sites te vinden die uitleggen hoe dat werkt.
Ik koop ook geen 2e hands auto en als ik de bekleding schoon wil maken dat ik de originele eigenaar ga vragen waar het schoonmaakmiddel is of hoe het schoon te maken... Je kunt ook gewoon op de vieze stoelen gaan zitten die je al zag (/kon zien) bij aankoop.
[ Voor 8% gewijzigd door BLACKfm op 11-12-2017 17:01 ]
Ik merk dat het veel vertrouwen geeft als je mensen de kans geeft om het eventueel terug te mogen brengen. Ik verkoop geen troep dus ik krijg eigenlijk nooit wat terug.
Tuurlijk heb ik wel eens iemand gehad die niet tevreden was. Meestal willen ze dan extra korting. Bijvoorbeeld als je iets hebt opgestuurd en ze zijn niet blij. Dan willen ze dat ik wat geld terug overmaak ofzo. Aan dat soort praktijken heb ik een hekel. En ik krijg er geen energie van dat soort types. Stuur het dan maar helemaal terug en dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug gestort. Meestal is het dan al goed en nemen ze die moeite niet.
Kopen met Bitcoin
Verwijderd
Precies, vermeld duidelijk alles wat eventueel zou kunnen tegenvallen, doe het niet beter voor dan de werkelijkheid, want de leugen wordt toch wel achterhaald.Pater91 schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:46:
[...]
Precies dit. Heb het ook wel eens meegemaakt zo, kwam de koper vanuit Amsterdam naar Tilburg om een monitor op te halen. Toen hij hier was stoorde hij zich aan een scheur in de doos ( de monitor zelf was letterlijk nieuw ) en hij wilde hiervoor 100 euro betalen ipv de afgesproken 150. Heb hem toen vriendelijk verzocht om maar weer te gaan, maar toen kwam hij dus met het gezeur dat hij een hoop benzine heeft verreden, en dat zou ik volgens hem moeten betalen. Heb hem in zijn gezicht uitgelachen, ik bedoel... serieus? Als je even op de fotos had gekeken dan zag je dat de doos niet perfect was, maar de monitor zelf wel. Uiteindelijk nog een hoop dreigementen ontvangen van dit figuur maargoed, dat zal er wel bij horen. Sindsdien doe ik simpelweg geen zaken meer met personen die de Nederlandse taal niet beheersen, op een of andere manier zijn het namelijk altijd dezelfde figuren waar je dit gezeur mee krijgt. Althans, in mijn geval.
Ik zou er niet teveel tijd aan besteden, hij is akkoord gegaan met staat van de laptop en bij het afhalen heeft hij voldoende tijd gehad om hem te inspecteren, je hebt hem er zelfs nog een korting voor gegeven. Laat het wel een les zijn; zet voortaan in je advertentie duidelijk neer wat er mis is met het apparaat en dan hebben ze niets te klagen.
Figuren die een doorzichtige opmerking maken om de prijs te laten dalen wijs ik de deur of ik verhoog de prijs ter plekke. Geen genade. Straal uit dat er niet met je te sollen valt. Dat is gewoon hoe handel werkt, men probeert het.
Nog beter is marktplaats vermijden. Ik heb ooit een complete inboedel zo verkocht en de meest schimmige figuren binnen gehad. Wat toen prima was, het was toch een huurhuis en het spul niet veel waard.
Nu vermijd ik marktplaats, er komt hier niemand binnen, want 3 van de 4 zou ik nog geen 10 seconde in mijn huis vertrouwen als ik even niet kijk. De uitzonderlijke gevallen dat ik het toch nog gebruik wordt het op de oprit afgehandeld, en niet binnen.
Negeren die handel, heb dit al zo vaak meegemaakt. Ter plaatse alles oké vinden en vervolgens gaan zeuren over krasjes en dergelijken als het thuis nog even onder de loep wordt genomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jackson6 op 13-12-2017 11:57 ]
(*klik*)
Downloaden systeem laten updaten. Kan hij daarna het ding inrichten zoals hij wil.
Verder wat ze al zeggen niet zoveel woorden aan vuil maken.
En zelf ook 1 keer meegemaakt dat ze ter plekke af gaan dingen. Daar trap je 1 keer in. Ik had het geluk dat we op een bedrag uitkwamen wat nog hoger lag dan wat ik in gedachten had.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Niet elke laptop is te gebruiken met Windows 10, mijn laptop had na de upgrade opeens geen enkele mogelijkheid voor internet meer (drivers van zowel bedraad als wireless werden niet ondersteund op W10), dus toen maar snel een rollback gedaan.Frostbite schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:20:
En waarom stuur je hem niet een link naar de gratis upgrade naar Windows 10 ?
(*klik*)
Downloaden systeem laten updaten. Kan hij daarna het ding inrichten zoals hij wil.
Verder wat ze al zeggen niet zoveel woorden aan vuil maken.
En zelf ook 1 keer meegemaakt dat ze ter plekke af gaan dingen. Daar trap je 1 keer in. Ik had het geluk dat we op een bedrag uitkwamen wat nog hoger lag dan wat ik in gedachten had.
Drivers kun je op een andere computer downloaden en dan dmv een USB stick op die machine zetten.mark-k schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:54:
[...]
Niet elke laptop is te gebruiken met Windows 10, mijn laptop had na de upgrade opeens geen enkele mogelijkheid voor internet meer (drivers van zowel bedraad als wireless werden niet ondersteund op W10), dus toen maar snel een rollback gedaan.
Soms is het even zoeken naar de juiste drivers.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Er waren letterlijk geen drivers, ik heb n halve dag besteed aan het zoeken ernaar, zowel bij Intel als bij HP, als bij 100 andere verschillende driver sites, ze bestaan gewoon niet. (Ja intel laat wel iets zien van W10 maar zodra je dat probeert te installeren werkt het nog steeds niet, weet niet meer wat de error nou precies was. En de W7 drivers kreeg je een melding dat het het verkeerde OS was (no shit))unezra schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:57:
[...]
Drivers kun je op een andere computer downloaden en dan dmv een USB stick op die machine zetten.
Soms is het even zoeken naar de juiste drivers.
[ Voor 20% gewijzigd door mark-k op 13-12-2017 13:02 ]
Drives voor de bedrade NIC en WiFi?mark-k schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:01:
[...]
Er waren letterlijk geen drivers, ik heb n halve dag besteed aan het zoeken ernaar, zowel bij Intel als bij HP, als bij 100 andere verschillende driver sites, ze bestaan gewoon niet.
Lijkt me serieus heel sterk.
Dat spul is bijna allemaal standaard van een van de grote fabrikanten. Daarbij kun je bijna altijd de W8 drivers gebruiken op W10.
W8 spul werkte ook niet (wrong OS), W10 drivers gaven een andere error, resultaat was in elk geval na 4 uur nog steeds geen internet mogelijk op wat voor manier dan ook. Maar we gaan hier een beetje offtopic mee. Mijn punt was iig dat upgraden naar W10 geen oplossing hoeft te zijn. Verder heeft de koper hem gewoon meegenomen dus is het nu zijn probleem als hij iets anders wil (zolang TS niet geclaimd heeft dat hij een factory reset zou kunnen doen).unezra schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:02:
[...]
Drives voor de bedrade NIC en WiFi?
Lijkt me serieus heel sterk.
Dat spul is bijna allemaal standaard van een van de grote fabrikanten. Daarbij kun je bijna altijd de W8 drivers gebruiken op W10.
[ Voor 4% gewijzigd door mark-k op 13-12-2017 13:06 ]
Eens.mark-k schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:06:
[...]
W8 spul werkte ook niet (wrong OS), W10 drivers gaven een andere error, resultaat was in elk geval na 4 uur nog steeds geen internet mogelijk op wat voor manier dan ook. Maar we gaan hier een beetje offtopic mee. Mijn punt was iig dat upgraden naar W10 geen oplossing hoeft te zijn. Verder heeft de koper hem gewoon meegenomen dus is het nu zijn probleem als hij iets anders wil (zolang TS niet geclaimd heeft dat hij een factory reset zou kunnen doen).
Koper heeft ruim de gelegenheid gekregen maar heeft blijkbaar onvoldoende verstand van zaken om een goed oordeel over het gekochte te vellen.
Tja, de verkoper heeft informatieplicht, koper heeft onderzoeksplicht.
(En een factory reset, hell, dat doe je bij een GSM, niet bij een laptop. Sure, veel laptops hebben een rescue partitie waarmee je dat kunt doen maar persoonlijk is dat altijd het eerste dat ik er af sloop. Met Linux en dd even de eerste sectoren van de disk leeg vegen, Windows DVD d'r in, installeren maar. Wanneer ik ooit mijn laptop zou verkopen zou ik precies hetzelfde doen. Maar dan zonder reinstall. Werkend te zien, met een Linux Live CD. Verder zoek je het maar uit.)
Mocht ik ooit mn laptop verkopen is het zonder harde schijf, halen ze maar een nieuwe. Buiten dat ik mn SSD nog wel gewoon wil hergebruiken heb ik ook geen zin erin dat iemand gaat zitten hobbyen om je data terug te halen.unezra schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:29:
[...]
Eens.
Koper heeft ruim de gelegenheid gekregen maar heeft blijkbaar onvoldoende verstand van zaken om een goed oordeel over het gekochte te vellen.
Tja, de verkoper heeft informatieplicht, koper heeft onderzoeksplicht.
(En een factory reset, hell, dat doe je bij een GSM, niet bij een laptop. Sure, veel laptops hebben een rescue partitie waarmee je dat kunt doen maar persoonlijk is dat altijd het eerste dat ik er af sloop. Met Linux en dd even de eerste sectoren van de disk leeg vegen, Windows DVD d'r in, installeren maar. Wanneer ik ooit mijn laptop zou verkopen zou ik precies hetzelfde doen. Maar dan zonder reinstall. Werkend te zien, met een Linux Live CD. Verder zoek je het maar uit.)
DBAN d'r overheen.mark-k schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:32:
[...]
Mocht ik ooit mn laptop verkopen is het zonder harde schijf, halen ze maar een nieuwe. Buiten dat ik mn SSD nog wel gewoon wil hergebruiken heb ik ook geen zin erin dat iemand gaat zitten hobbyen om je data terug te halen.
Daarna ben ik er niet zo heel bang meer voor zeg maar.
(Hoewel dat met SSD's weer niet goed schijnt te werken maar voor SSD's heb je andere methoden die wel ècht veilig zijn.)
Anyhow, dan same shit. Linux Live CD er in, hij werkt, succes!
(Moet zeggen dat ik nog nooit een laptop heb verkocht. Ik verslijt ze meestal op tot de draad en daarna ben ik te lui om ze te verkopen omdat ik voor €25 geen moeite meer ga doen het op marktplaats te zetten.)
^Ditmark-k schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:32:
[...]
Mocht ik ooit mn laptop verkopen is het zonder harde schijf, halen ze maar een nieuwe. Buiten dat ik mn SSD nog wel gewoon wil hergebruiken heb ik ook geen zin erin dat iemand gaat zitten hobbyen om je data terug te halen.
Recuva erover en je hebt zo alles terug. Nee de vorige telefoon die ik verkocht heb ik ook paar via de recovery geformateerd en gewiped voor dat die weg ging.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Heerlijk... *snel alle oude spullen op marktplaats zetten doet*Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 08:34:
Ik heb ooit eens een telefoon verkocht op marktplaats aan iemand uit Amersfoort en die kwam na 3 x een afspraak gemaakt te hebben eindelijk richting Purmerend. Nadat de persoon de telefoon had gezien begon de meneer te klagen dat de telefoon stof bevatte ( na de batterij verwijderd te hebben ) en bood een lager bedrag dan de vraagprijs. Ook wist meneer te vertellen dat het toch wel 10 euro kost om van Amersfoort naar Purmerend te rijden .... Afijn mijn vraagprijs was 50 euro en hij deed en bod van 25 euro voor de telefoon omdat er stof aan de binnenkant zat en omdat het een eind rijden was natuurlijk....
Ik heb de telefoon toen voor zijn neus op de grond gegooid en ben er toen met mijn schoen een paar keer op gaan staan ..en verteld dat hij de telefoon voor niets mocht hebben though
Dus.. ik koop en verkoop nooit meer iets van MP natuurlijk en blijf gewoon bij de V&A van Tweakrs
![]()
Zou het bijna gedaan hebben met een van mijn vorige auto's die ik verkocht heb... afgesproken prijs 250e voor een bmw 3-serie met lopende apk (ook nog goed rijdend), en dan nog gigantisch af durven te dingen...

Niet als je het goed doet (HDD: zero-fillen/secure erase, SSD: secure erase).Frostbite schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:34:
[...]
Recuva erover en je hebt zo alles terug.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
TS heeft hem alleen leeggehaald door docs te verwijderen:Compizfox schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:06:
[...]
Niet als je het goed doet (HDD: zero-fillen/secure erase, SSD: secure erase).
Die kun je volgens mij voor een groot deel weer terughalen via Recuva.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:14:
Met leeggehaald bedoel ik dat de OS er nog op staat, maar ik heb handmatig alle software en documenten etc. Verwijderd.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
*autsj*Frostbite schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:10:
[...]
TS heeft hem alleen leeggehaald door docs te verwijderen:
[...]
Die kun je volgens mij voor een groot deel weer terughalen via Recuva.
Da's niet heel handig.
Hoop ik dat er niet te veel privé gegevens op staan van TS.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Met wat geluk is het idd een marktplaatskoper die niet in staat is iets met die data te doen of d'r naar op zoek te gaan. Maar als je je belastingaangifte van de afgelopen jaren in die map zit is het toch een minder prettig idee als dat op straat komt. (Om maar even een willekeurige zijstraat te noemen.)MsG schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:44:
Iemand die kosten maakt aan het "resetten" van de PC zal vermoedelijk niet zo gauw met dit soort nerd-tooltjes aan de slag gaan. In de praktijk valt dat wel mee. Denk dat de gemiddelde Mijn documenten-map ook vrij oninteressant is, de eigen relevantie ten opzichte van een willekeurige andere aardbewoner wordt hierin vaak chronisch overschat.
Als van te voren een prijs is afgesproken verander ik er niets meer aan. Onderhandelen doen we vooraf op basis van de advertentie en de foto's. Zeuren als je het product live ziet mag, maar de prijs staat. Ik verhoog de prijs niet als je een compliment geeft en verlaag 'm ook niet als je zeurtDeze meneer had verder niet vermeld waar hij vandaan kwam, en eenmaal aan de deur begon het al met 'hij is wel heel beschadig' en 'dit was op de fotos niet te zien' (hij had verder ook niet gevraagd naar fotos van de beschadigingen). Ik had de laptop helemaal leeggehaald (niet opnieuw Windows er op want ik had geen Windows installatie disc meer liggen) en meneer besloot de laptop toch te kopen, voor een veel lager bedrag als wat ik er eigenlijk voor wilde hebben, en vermeldde hierbij ook dat hij ver had gereden en het zonde van de benzine vond om de laptop voor een hogere prijs te kopen.
Als ik wat koop doe ik hetzelfde. Als het product conform advertentie is, is het die prijs (we onderhandelen vooraf). Als ik bij de verkoper ben en het valt erg tegen zeg ik dat ik het niet koop en ga niet onderhandelen. Waarom zou ik een product kopen dat niet aan mijn verwachten voldoet? Zelfs als de prijs verlaagd wordt, is het nog steeds iets wat ik niet zou willen hebben en me toch geld kost.
Overigens zou ik de laptop altijd een keer laten booten en de verkoper laten zien dat hij werkt. Wie koopt er nu een laptop op basis van alleen de buitenkant?
Hij gaf aan ver gereden te hebben, kleine kans dat hij spontaan weer op de stoep staat. Mocht hij het toch doen en de situatie is niet veilig, gewoon de politie bellen.
Achteraf kan het ook tegenvallen, dat ik heb meegemaakt met een verkochte processor. Alle specs inclusief sockettype etc stonden vermeld bij de advertentie. Na de aankoop krijg ik een mail van de meneer dat hij zijn geld terug wil omdat het niet de juiste processor is, het past niet. Ja, dag Henkie, gaan we niet doen, alles stond aangegeven in de advertentie en dat hij niet leest wat hij koopt daar kan ik niets aan doen (er zijn trouwens véél mensen die niet lezen). Stel dat je het terug zou nemen, je weet niet wat de beste kerel met het artikel heeft gedaan. Zo ook een keer met een HDD-case, de koper dacht dat er een harde schijf in zat terwijl toch zeer duidelijk aangegeven was dat om een HDD-case ging.
Om die redenen maak ik altijd een kopie van de advertentie (screenshot) zodat bij twijfel koper je de advertentie zoals deze was nogmaals kan toesturen met daarbij de mededeling dat je geleverd hebt waarvoor de koper betaald heeft. Zoals hierboven ook al beschreven, hij heeft het product gezien en mogelijkheden gehad om het te testen dus daarmee is de kous af. Als het achteraf niet bevalt of naar zijn smaak is, dan had hij beter op moeten letten. Als het niet bevalt, dan kan hij het weer doorverkopen, probleem opgelost maar daar moet hij jou niet mee lastig vallen. Dat laten weten en verdere vragen negeren. Aftersales is goed maar als het zeiken wordt : "ik dacht dit en hoe ik doe ik dat etc" dan kort houden.