Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Appen in het verkeer 'ook op de fiets'

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
Ik erger me dood aan mensen die Appen in de auto, en helemaal fietsers die Appen.

Nu hoorde ik dat er een wetsvoorstel in de maak is om Appen op de fiets te verbieden. Volgens de normale weg zou dat nogal lang duren lijkt het 2019-2020. Kan dat niet sneller ingevoerd worden ?
Het lijkt mij ook dat er meer aandacht op scholen hiervoor moet zijn. Hoeveel slachtoffers vallen er tot het verboden is ? Veel invloed heeft ook je eigen opvoeding lijkt me.
Handhaving is het laatste waar ik me druk om maak, bewustwording lijkt me belangrijker.

bronvermelding lijk me niet nodig, iedereen weet hier waar het om gaat.

‘Appen bij dodelijk ongeval Texel niet bewezen’

Niet appen achter het stuur lastiger dan nuchter blijven

[Voor 23% gewijzigd door Hackus op 08-12-2017 11:28. Reden: toevoeging waar oa mijn ergernis uit komt.]

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:46
Laatst nog bijna een fietser aangereden die met haar telefoon bezig was, slingerde alle kanten op, moest vol op de rem. Geeft ze mij ook nog eens doodleuk de schuld dat ze haar telefoon liet vallen. Helaas gebeurd dit te vaak, meteen strafbaar maken als het aan mij ligt, levensgevaarlijk!

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone 11 Pro Max 64GB

• kruimel0
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 31-03 15:07
Ja het is gevaarlijk. Ik ben echter niet van mening dat het zo gevaarlijk is dat het morgen verboden moet zijn. Eerlijk is eerlijk, dit is compleet gebaseerd op 1 bron: https://nos.nl/artikel/22...oe-gevaarlijk-is-het.html .

Het zou veel meer helpen (in termen van minder ongelukken op de fiets) om fietsen te verbieden voor obese mensen, oude mensen, en dronken mensen. Echter zie ik die eerste 2 niet gebeuren en de laatste niet gehandhaafd worden.

Bovendien denk ik dat handhaving simpelweg het grootste probleem wordt. Je ziet nog steeds dat 50% van de jongeren zonder licht op zijn/haar fiets rijdt, terwijl dit al jaren (altijd) verboden is geweest. Er is simpelweg niet genoeg politie om het op te lossen, en ik denk dat dat ook gebeurd met appen op de fiets.

[Voor 24% gewijzigd door kruimel0 op 08-12-2017 10:29]

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
offtopic:
Ik erger me aan de term 'appen'

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:58
Als ik een fietser tegen kom die aan het appen is dan toeter ik altijd, hoop dan altijd dat ze het ding uit hun hand laten vallen :+

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:28:
offtopic:
Smartphone gebruik voor jou dan :>

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:42
quote:
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:30:
Als ik een fietser tegen kom die aan het appen is dan toeter ik altijd, hoop dan altijd dat ze het ding uit hun hand laten vallen :+
http://cdn.smosh.com/sites/default/files/bloguploads/meme-badass-4.jpg

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 31-03 20:06

TommieW

Numa numa.

Ik snap helemaal dat WhatsAppen op de fiets een veel te grote afleiding is. Zeker in de stad. Wat ik mij wel afvraag is waar de grens wordt getrokken. Soms gebruik ik mijn mobieltje voor Google Maps, als ik niet goed weet waar ik moet zijn. Hier kijk ik af en toe een paar seconden op, als de situatie dit toelaat. Moet dat dan ook strafbaar zijn?

Een oplossing daarvoor zou het kopen van een houder zijn. Maar die dingen zijn in het algemeen erg brak. Ik heb er eentje voor een euro of 4 van de Action (inb4 :') ), maar daar durf ik mijn net-iets-te-dure-mobieltje niet in te hangen. Sowieso vind ik de meeste houders niet echt overtuigend mijn mobieltje vast houden. Op de fiets heeft het veel meer te verduren dan in de auto.
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:28:
offtopic:
Ik ook. Gruwelijk irritant.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zit toch redelijk wat op de weg maar heb nou niet echt het idee dat dit een enorm probleem is in ons landje. Ik kan me daarom wel vinden in de cijfers van VeiligheidNL.

Dit is vooral een verbod om zieltjes te scoren.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Nat-Water
  • Laatst online: 09:18
Lijkt me dat de wet z.s.m. wordt ingevoerd als dat het kan. Er zal vast wel een reden zijn dat het pas 2019-2020 is (kwaliteitscontrole, etc).

Verder is handhaving sowieso een probleem, anders is de hele wet een papieren tijger. Kijk maar naar fietsen zonder licht, of bellen achter het stuur. Pakkans nihil.

Bewustwording / gedragsverandering is inderdaad het effectiefst. Net zoals alcohol drinken & rijden niet geaccepteerd wordt, zou dat ook met het gebruik van telefoons moeten zijn in het (fiets)verkeer. Alleen dan zal je pas de verandering krijgen die je wilt.

[Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 08-12-2017 10:34]

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Vrij onnodig, niet hand te haven en een verspilling van politie capaciteit. Het aantal ongelukken is marginaal, het aantal doden die er vallen nog minder. En de doden zullen vrijwel altijd de overtreders zelf zijn dus de schade bij derden is ook minimaal.

Waarom zou je hier in hemelsnaam tijd in stoppen? Als ze verongelukken is dat hun eigen schuld geweest, jammer maar helaas.

• br men
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 30-03 21:32
quote:
TommieW schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:33:
Een oplossing daarvoor zou het kopen van een houder zijn. Maar die dingen zijn in het algemeen erg brak. Ik heb er eentje voor een euro of 4 van de Action (inb4 :') ), maar daar durf ik mijn net-iets-te-dure-mobieltje niet in te hangen. Sowieso vind ik de meeste houders niet echt overtuigend mijn mobieltje vast houden. Op de fiets heeft het veel meer te verduren dan in de auto.
Je kunt ook een net-iets-duurdere-houder voor je net-iets-te-dure-mobieltje kopen die wel kwalitatief goed is?

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:24
quote:
TommieW schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:33:

Hier kijk ik af en toe een paar seconden op, als de situatie dit toelaat. Moet dat dan ook strafbaar zijn?
heel eerlijk gezegd, JA absoluut...
Daarop mag wat mij betreft véél harder tegen opgetreden worden.

af en toe een paar seconden niet met het verkeer bezig zijn is absoluut gevaarlijk...
in een auto levensgevaarlijk, waar een remactie binnen fracties van een seconden ingezet moet worden bij 50km/u om niet met een gevaarlijke kracht ergens p te klappen..

bij fietsers kun je hooguit stellend at ze ichzelf in gevaar brengen door dusdanig onoplettend te zijn, maar ook dan verg je onaanvaardbare aanpassing van andere verkeersdeelnemers die dan rekening zuden moeten houden met een deelnemer die kennelijk een paar seconden afgeleid is...

om eerlijk te zijn, als je deelneeemt aan verkeer moet je je volledige aandacht daarbij houden, wet je bv niet exact de route en moet je die opzoeken, houd dan een paar momenten stil op een niet gevaarlijke plaats en rijd verder als je de route weer wel weet....

Overigens:
een absolute schok had ik twee weken terug toen ik op een vrijdagavond door belgie reed en een auto voor me enige tijd een beetje vreemd reed..
toen ik hem uiteindelijk inhaalde zag ik dat de bestuurder naast hem een 19inch laptop op het dashboard had staan waar hij volgens mij een fullscreen film aan het kijken was.
Zulke mensen mogen wat mij betreft hun rijbewijs afgenomen krijgen.... :(

[Voor 18% gewijzigd door RM-rf op 08-12-2017 10:40]

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het in de auto vooral voor het stoplicht irritant. Tegenwoordig zit er altijd wel iemand voor je niet op te letten waardoor er veel minder auto's kunnen rijden bij groen. Maar ja, dat is niet verboden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
RM-rf schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:38:

bij fietsers kun je hooguit stellend at ze ichzelf in gevaar brengen door dusdanig onoplettend te zijn, maar ook dan verg je onaanvaardbare aanpassing van andere verkeersdeelnemers die dan rekening zuden moeten houden met een deelnemer die kennelijk een paar seconden afgeleid is...
Daar moet je sowieso altijd al rekening mee houden in het verkeer en daar zal je altijd rekening mee moeten blijven houden. Dat veranderd dus echt niet. Het is niet zo dat je opeens je gedrag aan kan passen als het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets verboden is en er vanuit kan gaan dat een fietser altijd volledig alert is.

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik begrijp de obsessie niet zo om altijd maar bereikbaar te moeten en willen zijn en zelfs op de fiets dat ding te gebruiken. Kan dat echt niet 10 minuten wachten bijvoorbeeld?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
oa scholen moeten hier meer aandacht besteden aan smartphone gebruik in het verkeer en op school.
Krijg het gevoel dat we met z'n allen smartphone zombies creëren nu. van mij mag er ook een smartphone verbod op scholen ingevoerd worden. zeker voor de onderbouw van het middelbaar onderwijs.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:42:
Ik begrijp de obsessie niet zo om altijd maar bereikbaar te moeten en willen zijn en zelfs op de fiets dat ding te gebruiken. Kan dat echt niet 10 minuten wachten bijvoorbeeld?
Ik snap het tegenwoordig ook niet meer. Ik heb m'n telefoon zo ingesteld dat ik alleen maar van persoonlijke communicatie nog een melding krijg, omdat die enigszins belangrijk kan zijn. Het is heerlijk om geen last te hebben van constante bliepjes uit je broekzak. Het heeft me veel meer rust gegeven in het telefoongebruik.

• Smobbo
  • Nu online
Ik begrijp niet dat hier nieuwe wetgeving voor nodig is.
Een agent kan nu toch al optreden bij gevaarlijk rijgedrag, roekeloos rijgedrag, etc? Allerlei aanknopingspunten waar appen en dergelijke gewoon onder gevangen worden.

Wat mij betreft is een nieuwe wet hiervoor opstellen puur voor de bühne...

• Purehz
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:29
quote:
Handhaving is het laatste waar ik me druk om maak, bewustwording lijkt me belangrijker.
Zonder handhaving gaan we er ook niet komen. Bewustwording krijg je gewoon niet voor elkaar, dat mensen hun telefoon niet meer gaan gebruiken.

Vanochtend had ik weer een aantal fietsers zonder licht. Levensgevaarlijk, zo in het halfdonker/schemeren. Iedereen weet dat het risico's met zich meebrengt (bewustwording), maar toch trekt een groot deel er niks van aan.

Zelfde herken je bij telefoon gebruik in het verkeer. Iedereen weet wel dat het gevaarlijk is maar denk: '' ach, het kan wel even''.

• Daniel36
  • Laatst online: 31-03 19:49

Daniel36

Mr. Positivo himself

Bewustzijn creëren bij mensen...ik heb daar geen hoge pet van op eerlijk gezegd.
Een wet en strenge handhaving icm hoge boetes zou wenselijk zijn, maar dat zal er ook niet inzitten vrees ik.
En wat betreft het creëren van smartphone-zombies: zie het invoeren van speciale verkeerslichten in de stoep voor diegenen die te ver heen zijn om omhoog te willen kijken bij het naderen van een zebrapad.

• Tatsu
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

quote:
[...]

af en toe een paar seconden niet met het verkeer bezig zijn is absoluut gevaarlijk...
in een auto levensgevaarlijk, waar een remactie binnen fracties van een seconden ingezet moet worden bij 50km/u om niet met een gevaarlijke kracht ergens p te klappen..

om eerlijk te zijn, als je deelneeemt aan verkeer moet je je volledige aandacht daarbij houden, wet je bv niet exact de route en moet je die opzoeken, houd dan een paar momenten stil op een niet gevaarlijke plaats en rijd verder als je de route weer wel weet....
Eens, gebruik van smartphones in het verkeer als bestuurder is een glijdende schaal wat dat betreft. Iets wat ikzelf veel in het verkeer zie, alsook waar ik mijzelf aan moet herinneren als ik mijn telefoon in mijn middenconsole heb liggen.

Het is niet alleen het risico van je eigen vervoersmiddel en lichaam die je letsel/schade toebrengt.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• LordSinclair
  • Laatst online: 09:25
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:35:
En de doden zullen vrijwel altijd de overtreders zelf zijn dus de schade bij derden is ook minimaal.
Helaas is dat niet altijd het geval. Als dat altijd zo was was het namelijk geen probleem. Dan lost het probleem zichzelf op..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Orac
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:39

Orac

Ik mis je papa.

Laatst zag ik een vrouw lopen met een kinderwagen, sigaret in d'r bek en "druk" bezig zijn met de smartphone. En iemand de hond uitlaten en continue lezen op de smartphone. Lekker je aandacht houden bij de belangrijke zaken. :X Ik heb hier maar één woord voor: TRIEST!

• Tsurany
  • Niet online
quote:
LordSinclair schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:56:
[...]

Helaas is dat niet altijd het geval. Als dat altijd zo was was het namelijk geen probleem. Dan lost het probleem zichzelf op..
Ik zeg dus ook "vrijwel altijd". Die incidentele gevallen is jammer maar om daar nu onhoudbare wetgeving voor te realiseren...

• Batsgeit
  • Laatst online: 31-03 18:38
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:01:
[...]

Ik zeg dus ook "vrijwel altijd". Die incidentele gevallen is jammer maar om daar nu onhoudbare wetgeving voor te realiseren...
https://nos.nl/op3/artike...n-appende-bestuurder.html

In de meeste gevallen zit de appende bestuurder in ruim 1500kg aan staal. Als fietser of voetganger heb je daar weinig tegen in te brengen. Wat mij betreft wordt appen achter het stuur dan ook een artikel 5'je.

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 20:20
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:35:
Vrij onnodig, niet hand te haven en een verspilling van politie capaciteit. Het aantal ongelukken is marginaal, het aantal doden die er vallen nog minder. En de doden zullen vrijwel altijd de overtreders zelf zijn dus de schade bij derden is ook minimaal.

Waarom zou je hier in hemelsnaam tijd in stoppen? Als ze verongelukken is dat hun eigen schuld geweest, jammer maar helaas.
Ja en als automobilist kan je voor de schade opdraaien omdat je automatisch schuldig bent, tenzij je kan bewijzen dat de schuld bij de fietser ligt. Succes daarmee, als zelfs bij door roodrijden van fietsers nog steeds 9vd 10 keer de automobilist moet betalen.

Overigens vorige week bij mij in de woonwijk nog meegemaakt. Kwam een fietser van links, aandacht vol op haar mobiel, ze schrok van de auto voor mij (die uiteraard voorrang had), remde hard met alleen (blijkbaar) haar voorrem, dus ging vol op haar plaat. Tja vervelend voor je joh. Hopelijk lesje geleerd.

[Voor 16% gewijzigd door Arjant2 op 08-12-2017 11:14]

• Flavius
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:03
quote:
kruimel0 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:27:
Het zou veel meer helpen (in termen van minder ongelukken op de fiets) om fietsen te verbieden voor obese mensen, oude mensen, en dronken mensen. Echter zie ik die eerste 2 niet gebeuren en de laatste niet gehandhaafd worden.
Dronken op je fiets is al 'verboden'. Kun je gewoon artikel 8 WVW voor krijgen. Het wordt echter niet gehandhaafd, tenzij een dronken fietser betrokken is bij een ongeval.

Ik vind het overigens een goede ontwikkeling om dit te verbieden. Al is het maar om een signaal af te geven. Wanneer je je in het verkeer bevindt moet je aandacht naar het verkeer gaan en niet naar andere zaken. Het is mijn inziens is ook veel makkelijker te handhaven dan wanneer het in een voertuig gebeurd, omdat je op de fiets moeilijk kunt verbergen dat je een telefoon vasthoudt. Dat in tegenstelling tot in een voertuig, waarbij je dat veel beter kunt verbergen - een vermoeden is namelijk niet voldoende om een boete uit te kunnen schrijven voor het vasthouden van een telefoon ten tijde van het besturen van een voertuig.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
Arjant2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:12:
[...]

Ja en als automobilist kan je voor de schade opdraaien omdat je automatisch schuldig bent, tenzij je kan bewijzen dat de schuld bij de fietser ligt. Succes daarmee, als zelfs bij door roodrijden van fietsers nog steeds 9vd 10 keer de automobilist moet betalen.

Overigens vorige week bij mij in de woonwijk nog meegemaakt. Kwam een fietser van links, aandacht vol op haar mobiel, ze schrok van de auto voor mij (die uiteraard voorrang had), remde hard met alleen (blijkbaar) haar voorrem, dus ging vol op haar plaat. Tja vervelend voor je joh. Hopelijk lesje geleerd.
Niet automatisch schuldig, wel de enige die wettelijk verplicht is WA verzekerd te zijn, die fietser heeft de verzekering niet en die kan dus ook niet vergoeden...

Fixing things to the breaking point...

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 20:20
quote:
RGAT schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:14:
[...]

Niet automatisch schuldig, wel de enige die wettelijk verplicht is WA verzekerd te zijn, die fietser heeft de verzekering niet en die kan dus ook niet vergoeden...
Je zal als automobilist overmacht moeten aantonen, anders draai je gewoon op voor de (medische) kosten van de fietser, gevolg weg no claim. En als het tegenzit en je hebt alleen WA verzekert, kan je dus ook je eigen schade nog eens gaan betalen.

[Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 08-12-2017 11:19]

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Batsgeit schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:07:
[...]

https://nos.nl/op3/artike...n-appende-bestuurder.html

In de meeste gevallen zit de appende bestuurder in ruim 1500kg aan staal. Als fietser of voetganger heb je daar weinig tegen in te brengen. Wat mij betreft wordt appen achter het stuur dan ook een artikel 5'je.
Irrelevant verhaal, we hebben het hier specifiek over fietsers, niet automobilisten.
quote:
Arjant2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:12:
[...]

Dat is dus de wetgeving die we moeten aanpassen, niet nog meer regels introduceren voor fietsers die we toch niet kunnen handhaven.

• FastFred
quote:
Behalve dan dat fietsers zowat onschendbaar zijn. Bij een aanrijding tussen een auto en fietser is de auto eigenlijk altijd schuldig ook al kan die daar vaak niks aan doen.

• SlqmLqck
  • Laatst online: 01:30
quote:
En vervolgens zeiken dat ie van de schrik tegen je auto aan fietst...

Whats next: fietsen met één hand aan je stuur mag ook niet? Kom op zeg...

• FastFred
@SlqmLqck Als jij met 1 hand aan het stuur prima fietsen kunt, prima. Maar als je daardoor gaat slingeren en een gevaarlijke situatie veroorzaakt niet.

• LordSinclair
quote:
SlqmLqck schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:28:
[...]

En vervolgens zeiken dat ie van de schrik tegen je auto aan fietst...

Whats next: fietsen met één hand aan je stuur mag ook niet? Kom op zeg...
Een hand aan het stuur is heel iets anders dan 2 ogen van de weg. ;)

Het is niet het probleem dat je de telefoon vast hebt, het is het probleem dat je naar het scherm kijkt ipv de weg.

• Nat-Water
  • Laatst online: 09:18
Lijkt me sterk dat met één hand fietsen verboden wordt - overdrijven is ook een vak. Al is het alleen maar dat je ook diezelfde hand uit moet steken als je afslaat (wat trouwens ook niet altijd gedaan wordt)

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:30
quote:
Gelukkig staat die al in de wet en levert het je een paar honderd Euro boete op als het gehandhaafd werd.

• LordSinclair
quote:
Sissors schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:36:
[...]

Gelukkig staat die al in de wet en levert het je een paar honderd Euro boete op als het gehandhaafd werd.
quote:
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. Alleen bij gevaarlijke situaties mag u dus toeteren. Toeteren om de aandacht te trekken mag niet, ook niet als iemand bijvoorbeeld de weg verspert of niet doorheeft dat het verkeerslicht op groen is gegaan
Het mag prima dus!

• Tsurany
  • Niet online
quote:
De rechter lacht je keihard uit als je met die reden aan komt...

• FastFred
Niet mogen toeteren als er zo'n druiloor te druk is met z'n smartphone en het licht weer rood laat worden. Hahaha, dat meen je niet :')

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:37
quote:
Purehz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:48:
[...]

Zonder handhaving gaan we er ook niet komen. Bewustwording krijg je gewoon niet voor elkaar, dat mensen hun telefoon niet meer gaan gebruiken.

Vanochtend had ik weer een aantal fietsers zonder licht. Levensgevaarlijk, zo in het halfdonker/schemeren. Iedereen weet dat het risico's met zich meebrengt (bewustwording), maar toch trekt een groot deel er niks van aan.

Zelfde herken je bij telefoon gebruik in het verkeer. Iedereen weet wel dat het gevaarlijk is maar denk: '' ach, het kan wel even''.
quote:
Daniel36 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:49:
Bewustzijn creëren bij mensen...ik heb daar geen hoge pet van op eerlijk gezegd.
Een wet en strenge handhaving icm hoge boetes zou wenselijk zijn, maar dat zal er ook niet inzitten vrees ik.
En wat betreft het creëren van smartphone-zombies: zie het invoeren van speciale verkeerslichten in de stoep voor diegenen die te ver heen zijn om omhoog te willen kijken bij het naderen van een zebrapad.
Volgens mij is algemeen bekend dat verkeershandhaving nauwelijks nut heeft. Zo hoor je nu en dan dat er weer eens extra streng opgetreden wordt tegen "verkeershufters", maar merk jij daar echt iets van als je op de weg zit? Ik niet namelijk.

De BoB campagne is een mooi voorbeeld van hoe bewustwording enorm goed werkt en vele malen effectiever is dan wat boetes uitdelen. Zeker bij iets dat zo wijdverspreid is als telefoongebruik in het verkeer, of 20 jaar geleden met drank op rijden.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:48

Mrjraider

De mannelijke zuster

[sarcasme modus aan:] Naast appen mogen ze meteen verbieden: naast elkaar fietsen, fietsen met fietstassen die te ver uit steken(vooral de folderlopers en de krantenbezorgers), fietsen met driewielers, fietsers met trapondersteuning (krengen gaan hard en ook zij letten niet op), scooters en brommers (die kijken nooit om zich heen, weten geen knipperlicht te vinden, kennen de term voorrang ook niet, volgens mij kennen ze heel de verkeersregels niet)[/sarcasme modus uit]

Dit is wel weer de Nederlandse Betutteling ten top. Slaat nergens op want:
A: het is krom om “smartphone gebruik” overal op te plakken als reden: die veroorzaken meer verkeersdoden (en de toenemende drukte dan; al die 16 jarige op scooters, brommers, al die oudjes op fietsen met trapondersteuning, al die 17,5 jarige die toch zonder papa de auto in stappen)
B: hoe wil men dit gaan handhaven? Politie is al te druk en de meeste gemeenten hebben hun prioriteiten echt ergens anders liggen.

At the end of the line a survivor will be born

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Zelf vind ik een verbod van telefoon bedienen op de fiets een beetje overdreven. Ik fiets veel, ga van huis uit altijd op de fiets naar het werk en kom dan veel scholieren tegen. Ik zie de gekste en gevaarlijkste dingen, maar telefoongebruik op de fiets valt best mee. Veel gevaarlijker (en vervelender) is pertinent fietsen zonder licht. Zelfs als het volledig donker is. Ik zet bij schemering, of heel slecht weer, de verlichting al aan.

Verder voorrang. Op mijn woon-werk route kom ik een aantal rotondes tegen. Die dingen oversteken is best een drama als fietser omdat auto's voorrang hebben en de middenberm eigenlijk te smal is om fatsoenlijk te stoppen. Gevolg is vaak lang wachten ofwel van een automobilist voorrang krijgen. Maar de scholieren doen dat niet eens meer, als er een gaatje is fietsen ze en gaan er van uit dat de auto's remmen. Gezien de situatie begrijp ik het wel, maar het is echt enorm gevaarlijk.

Dan nog standaard met te veel langs elkaar fietsen. Als de ruimte er is mag je met zijn 2en langs elkaar fietsen. Op het fietspad voor beide richtingen fietsen ze vaak over de gehele breedte en met zijn 3en langs elkaar.

Tot voor kort keek ik nog wel eens tussendoor snel op mijn telefoon. Niets typen, alleen lezen en dat op rustig stuk wat alleen rechtdoor is en waar het fietspad is gescheiden van de auto rijbanen door een berm. Ik ben er mee gestopt omdat het eigenlijk niet hoort, maar het is echt werkelijk nooit gevaarlijk geweest.

Mijn vriendin woont niet echt op fietsafstand. Daar ga ik meestal met de auto heen. Hoeveel en hoe gevaarlijk mensen in de auto zitten te klooien met telefoons. Dat is echt werkelijk een veel groter probleem. Zelf ook wel eens gedaan maar sinds een half jaar geleden ofzo echt volledig mee gestopt. Als ik het nodig vind om dat ding te bekijken of bedienen zoek ik een plek waar ik fatsoenlijk kan stoppen.

En dan nog op de motor, daar heb ik het nog nooit in mijn hoofd gehaald om de telefoon zelfs maar aan te raken. Veel te gevaarlijk.

Resume, ik heb het idee dat "appen op de fiets" moet worden verboden omdat "appende automobilisten" het anders niet eerlijk vinden. Ik ken beide situaties en durf stellig te beweren dat "appen op de fiets" enorm wordt opgeblazen als zijnde probleem.

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:19
ik gebruik de telefoon op de fiets wel eens als navigatie. daar moet ik dan iets nieuws op verzinnen...

• Purehz
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:29
quote:
The Realone schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:43:
[...]

[...]

Volgens mij is algemeen bekend dat verkeershandhaving nauwelijks nut heeft. Zo hoor je nu en dan dat er weer eens extra streng opgetreden wordt tegen "verkeershufters", maar merk jij daar echt iets van als je op de weg zit? Ik niet namelijk.

De BoB campagne is een mooi voorbeeld van hoe bewustwording enorm goed werkt en vele malen effectiever is dan wat boetes uitdelen. Zeker bij iets dat zo wijdverspreid is als telefoongebruik in het verkeer, of 20 jaar geleden met drank op rijden.
Dat is ook het punt.. Handhaving heeft geen nut, want het gebeurd niet.
Ik merk niks van strenger optreden, alleen dat je steeds sneller voor de meest kleine dingen een boete kunt krijgen en de bedragen de pan uit rijzen.

Bob campagne zal zeker hebben geholpen maar ken nog genoeg mensen die zo de auto instappen met een drankje te veel. Ga eens kijken bij een gemiddeld bruin cafe in een dorp.

Daarnaast probeer ik aan te geven met mijn voorbeeld van fietsers zonder licht dat bewustwording niet genoeg is en het probleem ook niet gaat oplossen.

• Sissors
quote:
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:39:
Niet mogen toeteren als er zo'n druiloor te druk is met z'n smartphone en het licht weer rood laat worden. Hahaha, dat meen je niet :')
Nee dat mag niet. Maar dat was niet wat je schreef. Jij toetert blijkbaar met als doel mensen te laten schrikken. Succes met dat uit te leggen als dat je het voor hun veiligheid doet.

• FastFred
quote:
Sissors schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:00:
[...]

Nee dat mag niet. Maar dat was niet wat je schreef. Jij toetert blijkbaar met als doel mensen te laten schrikken. Succes met dat uit te leggen als dat je het voor hun veiligheid doet.
*Om de fietser er op te wijzen dat ie een gevaarlijke situatie creëert. Dat ie van z'n fiets flikkert en z'n telefoon op het asfalt laat vallen is een bijkomend voordeel.

[Voor 13% gewijzigd door FastFred op 08-12-2017 12:04]

• LordSinclair
quote:
Sissors schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:00:
[...]

Volgens onze grote vriend Koos Spee mag dat wel (als iemand blijft staan bij groen licht) omdat het gevaarlijk is, dit omdat het achter opvolgende verkeer denkt dat de rij gaat rijden.

• RodeStabilo
  • Niet online
quote:
spokje schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:52:
ik gebruik de telefoon op de fiets wel eens als navigatie. daar moet ik dan iets nieuws op verzinnen...
Verzinnen?
https://static.123bdcdn.com/img/153151/587004_new.gif&width=585&height=439&q=100

misschien ook wel wat voor die verslaafde pubers :X

[Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 08-12-2017 12:11]

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:19
mja ziet er toch niet uit :P en houder wordt gejat dus moet je er steeds af halen / meesjouwen

[Voor 7% gewijzigd door spokje op 08-12-2017 12:51]

• Pat911
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
quote:
[...]

Zelf kijk ik nooit op mijn telefoon tijdens het fietsen voor de route (simpelweg omdat ik geen houder heb), maar in de auto kijk ik regelmatig op mijn navigatiesysteem.

Dat gaat ook goed zonder al te veel ongelukken, mensen die door het kijken naar een navigatiesysteem (op fiets of auto) een ongeluk krijgen, zouden die ook krijgen zonder zo'n systeem.

• Dets
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 29-03 19:46
Van mij mag het verboden worden. Toch kijk ik altijd extra goed uit, zeker rond schooltijden. Ik heb zelf ook pubers en ik hoop ook maar dat anderen een beetje uitkijken.
Wat ik te vaak zie is dat de doorsnee bestuurder iets heeft van "Ik sta in mijn recht dus ik knal gewoon door." (wat ook bevestigd wordt in sommige reacties).
Puberbreinen zijn ondoorgrondelijk, maar ze worden vanzelf volwassen en dan worden ze wat verstandiger.
Een beetje begrip voor elkaar helpt ook. Met z'n allen een beetje opletten en iets eerder van huis weg kan natuurlijk ook gewoon.

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

tha_crazy

Mafketel

Tja ik rijd over het algemeen alleen maar motor. lekker joh, geen afleiding O+

Qua fietsers valt het op zich wel mee qua mobiel gebruik, maar qua automobilisten mag het wel wat zwaarder bestraft worden.
Ik pik ze er gelukkig zo uit, echter weet je nog steeds niet wat ze doen.

Als ik eens ene keer met de auto ga dan weet ik niet eens wanneer ik tijd heb om op mijn telefoon te kijken...... dus ik weet niet waar de rest die tijd vandaan haalt.

[Voor 6% gewijzigd door tha_crazy op 08-12-2017 13:01]

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:24
quote:
Pat911 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:55:
[...]

Zelf kijk ik nooit op mijn telefoon tijdens het fietsen voor de route (simpelweg omdat ik geen houder heb), maar in de auto kijk ik regelmatig op mijn navigatiesysteem.

Dat gaat ook goed zonder al te veel ongelukken, mensen die door het kijken naar een navigatiesysteem (op fiets of auto) een ongeluk krijgen, zouden die ook krijgen zonder zo'n systeem.
heel eenvoudig, koop een houder.

beweringen als: "Dat gaat ook goed zonder al te veel ongelukken" zijn, met alle respect werkelijk ongekend dom en kortzichtig, ik mag hopen dat als je die zin zelf een keertje terugleest dat je doorhebt dat zoiets te beweren niet erg slim overkomt.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• StarZ
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-03 13:28
quote:
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:03:
[...]

*Om de fietser er op te wijzen dat ie een gevaarlijke situatie creëert. Dat ie van z'n fiets flikkert en z'n telefoon op het asfalt laat vallen is een bijkomend voordeel.
Wat een onzin. Als die persoon door de schrik voor je auto komt dan is dat jouw schuld en heb jij een gevaarlijke situatie gemaakt.

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

quote:
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:39:
Mag wel: ik waarschuw voor dreigend gevaar. Ik word best gevaarlijk als er zo'n druiloor in de weg staat :+

BMW K46/S1000RR (te koop!), K26/R1200RT, E61/550i

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 30-03 21:39
quote:
StarZ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:23:
[...]

Wat een onzin. Als die persoon door de schrik voor je auto komt dan is dat jouw schuld en heb jij een gevaarlijke situatie gemaakt.
Nee hoor. Die dwaas op fiets hoort gewoon op zijn omgeving te letten. Hij creeert een gevaarlijke situatie en je attendeerd er op. Dus toeteren en hopen dat die minstens zijn telefoon uit zijn hand laat flikkeren door de schrik. Verbod zou eigenlijk sinds 2018 januari gewoon ingevoerd moeten worden.

• Neallord
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 29-03 21:32
Als de betreffende persoon aangereden word is dat het probleem van de persoon die op zijn telefoon zit te staren op de fiets.

the more you know, the more you realize you don't know shit.

• Gismo1979
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 31-03 22:21
quote:
Neallord schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:44:
Als de betreffende persoon aangereden word is dat het probleem van de persoon die op zijn telefoon zit te staren op de fiets.
Tja dan kom je dus bij de Nederlandse wetgeving terecht. Fietsers/voetgangers zijn beschermd verkeer, dus dan krijg je als automobilist altijd de schuld. Ook al is de fietser op een schermpje aan het kijken (ja klopt, de degene die zat te staren heeft een groter probleem dan alleen een deuk in de auto :+ )

Van mij mag appen in het verkeer best harder gestraft worden. Maar ja dan is het de vraag of er ook meer toezicht op komt.

[Voor 10% gewijzigd door Gismo1979 op 08-12-2017 14:06]

I'm finally comfortable with who I am, but that doesn't mean that I'm perfect.

• Sissors
Ook al blijkt dus uit de cijfers dat het bij fietsers eigenlijk nauwelijks voor problemen zorgt?

• Stoelpoot
  • Niet online
quote:
Sissors schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:24:
Ook al blijkt dus uit de cijfers dat het bij fietsers eigenlijk nauwelijks voor problemen zorgt?
De cijfers waar het om ging in nieuwsberichten waren vziw enkel de ongevallen. Als je naar de cijfers kijkt van de irritatie die het veroorzaakt, denk ik dat het meer problemen veroorzaakt. Verder denk ik ook dat een hoop ongevallen puur zijn dat er een fietser op de grond valt en daarna met een middelvinger in de lucht weer verder rijdt.

• Goudstalen
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:11
Op zich begrijp ik het idee wel. Men wilt dat verkeersdeelnemers zo min mogelijk afgeleid zijn tijdens deelname aan het verkeer.

De vraag is natuurlijk hoe ver je hier in kan en moet gaan. Als blijkt uit onderzoek dat appen door fietsers geen groot probleem is, moet je er dan extra wetgeving voor hebben, terwijl het met Artikel 5 al gehandhaafd kan worden?

Daarnaast, dat je niet moet/mag appen prima, daar ben ik voor. Maar hoe kun je dit überhaupt controleren? Mag ik zometeen ook niet even op Google Maps kijken om te controleren of ik de goede route neem? Mag ik niet mijn mobiel in de hand nemen om een ander nummer op te zetten?

Als we alles gaan verbieden wat afleidt, dan kunnen we dus helemaal geen elektronische apparaten meer hebben in het verkeer. Ook geen navigatie meer in de auto, geen snelheidsmeter, want dan heb je immers ook je ogen niet op de weg.
Maar ben dan ook consequent en schaf reclame af langs de weg. Een poster van de Hunkemoller of Milne zal ook niet bevorderlijk zijn voor de concentratie.

Tot op zekere hoogte ben ik het er mee eens. Maar in mijn ervaring is het rijgedrag van automobilisten toch een veel groter probleem. Zowel het gebruik van elektronische apparaten als asociaal rijgedrag. Automobilisten die te hard rijden, die geen richting aangeven, van rechts inhalen etc, doe daar eens wat aan, daar maak je het verkeer tenminste merkbaar veiliger mee.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
@Goudstalen Volgens mij is het advies je navigatie voor vertrek in te stellen. Van mij mag er een compleet verbod op smartphone gebruik op de fiets. Dus niet Appen - geen muziek op etc. In de auto is het gebruik sowieso verboden. (in je hand houden geloof ik) een snelheidsmeter is in het zicht geplaatst en dat leidt niet af. Ook (vaste) navigatie, dan wel iets rechts. Lopen klooien op navigatie, bellen-appen met toestel wat naast je ligt etc bevordert niet de veiligheid.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
Veel studenten zijn sowieso een gevaar, met of zonder smartphone letten ze namelijk niet op en steken over zonder te kijken. Vaak zat vol in de rem gemoeten voor die idioten, en mocht het ooit voorkomen dat ik ze wel aan rijd (geen medelijden mee maar dat ter zijde) dan ben ik alsnog de sjaak.

• mugen4u1987
quote:
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:10:
@Goudstalen Volgens mij is het advies je navigatie voor vertrek in te stellen. Van mij mag er een compleet verbod op smartphone gebruik op de fiets. Dus niet Appen - geen muziek op etc. In de auto is het gebruik sowieso verboden. (in je hand houden geloof ik) een snelheidsmeter is in het zicht geplaatst en dat leidt niet af. Ook (vaste) navigatie, dan wel iets rechts. Lopen klooien op navigatie, bellen-appen met toestel wat naast je ligt etc bevordert niet de veiligheid.
een goede navigatie geeft aan wanneer er een snellere route beschikbaar is door bv file. je MOET dan op je navigatie aangeven of je die kortere route wilt nemen.

Hoe wil je dat doen als je de navigatie niet mag besturen/aanraken?

• 712641
  • Registratie: april 2020
  • Niet online
@mugen4u Het gaat natuurlijk niet om kortstondig afgeleid zijn.

• mugen4u1987
quote:
maximiliaan_nl schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:55:
@mugen4u Het gaat natuurlijk niet om kortstondig afgeleid zijn.
Dat mag wel zo zijn maar je moet even naar je navigatie kijken terwijl je hem dus bediend. De wet maakt volgens mij geen onderscheid in je navigatie heel kort gebruiken of heel lang, toch?

• 712641
  • Registratie: april 2020
  • Niet online
@mugen4u Ik neem aan dat vooral je handen aan/bij het stuur moet houden. Sowieso zou je dan ook geen radio meer moeten hebben...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
quote:
mugen4u schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:57:
[...]

Dat mag wel zo zijn maar je moet even naar je navigatie kijken terwijl je hem dus bediend. De wet maakt volgens mij geen onderscheid in je navigatie heel kort gebruiken of heel lang, toch?
quote:
mugen4u schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:55:
[...]

een goede navigatie geeft aan wanneer er een snellere route beschikbaar is door bv file. je MOET dan op je navigatie aangeven of je die kortere route wilt nemen.

Hoe wil je dat doen als je de navigatie niet mag besturen/aanraken?
Kom op, gebruik je gezonde verstand eens ipv mierenneuken in een serieus onderwerp.

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:17
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:11:
[...]

Verzinnen?
[afbeelding]

misschien ook wel wat voor die verslaafde pubers :X
Werkt perfect en nee bij mij nog niet gestolen na ruim een jaar in gebruik. :)

• kestemodon
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22:45
In België is het verboden om een gsm te gebruiken op de fiets, alsook fietsen zonder handen of maar met 1 hand. En ja er worden boetes tot 110 euro voor gegeven.

Wel nog iets grappig, als je je hand niet uitsteekt om af te slaan kan je ook een boete krijgen...

[Voor 24% gewijzigd door kestemodon op 08-12-2017 18:05]

• T.C
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 31-03 19:11
quote:
Sissors schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:36:
[...]

Is het laten vallen van de telefoon niet toegestaan?
En boete? Is dat wegens het laten vallen van afval?

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
quote:
kestemodon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:02:

Wel nog iets grappig, als je je hand niet uitsteekt om af te slaan kan je ook een boete krijgen...
Erg grappig, vooral die smalle rotondes waar alles van alle kanten op je af vliegt en dan ook nog glad weer en of harde wind. Ik heb 2 handen aan het stuur nodig om daar te kunnen sturen en remmen. Helaas. Alleen bij relatief rustig verkeer en goed weer laat ik duidelijk zien dat ik de rotonde weer ga verlaten, zodat de automobilisten ook weer sneller kunnen afslaan.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
Aflevering van DWDD gister laat zien hoe veel mensen afhankelijk zijn/omgaan met SM op smartphone.

Hier terug te kijken

• eXec
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 25-03 06:58
Zo snel mogelijk verbieden. Kan niet snel genoeg. Levens gevaarlijk, vooral in de stad. Heb al diverse keren boven op mijn rem moeten staan door zo'n idioot met een smartphone (én vaak ook oordopjes) in de handen...

eXec op Steam

• Pat911
quote:
RM-rf schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:04:
[...]

heel eenvoudig, koop een houder.

beweringen als: "Dat gaat ook goed zonder al te veel ongelukken" zijn, met alle respect werkelijk ongekend dom en kortzichtig, ik mag hopen dat als je die zin zelf een keertje terugleest dat je doorhebt dat zoiets te beweren niet erg slim overkomt.
Nee, ik kijk nooit. Ik heb geen houder en ik fiets alleen routes die ik goed ken. Mocht het toch nodig zijn, dan stop ik, want op de fiets wil ik graag mijn handen aan het stuur houden.

Mijn bewering: 'dat gaat goed zonder al te veel ongelukken' sloeg op het feit dat in bijna elke auto wel een navigatiesysteem zit ingebouwd. Het ging dus niet om fietsers. Er werd nogal stellig beweerd dat navigatiesystemen op de fiets helemaal niet gebruikt mogen worden, ook niet in een houder.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
Navigatie op de fiets is geen probleem, maar niet via telefoon. Dan gaat nog steeds de aandacht daarheen door notificaties etc.

• Pat911
quote:
Hackus schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:03:
Navigatie op de fiets is geen probleem, maar niet via telefoon. Dan gaat nog steeds de aandacht daarheen door notificaties etc.
Dat ligt aan de gebruiker (en die meldingen kunnen ook tijdelijk uit worden gezet).

Of mag ik ook niet fietsen langs mooie vrouwen, want dan kijk ik ook weleens in een andere dan de rijrichting.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:08

FreakNL

Well do ya punk?

quote:
Marzman schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:38:
Ik vind het in de auto vooral voor het stoplicht irritant. Tegenwoordig zit er altijd wel iemand voor je niet op te letten waardoor er veel minder auto's kunnen rijden bij groen. Maar ja, dat is niet verboden.
Dat is wel verboden. Ook als je stilstaat in de file / voor een verkeerslicht / etc mag je je telefoon niet gebruiken / in je hand houden.

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:51

Bossie

PSN = Patje_b_

quote:
FreakNL schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:27:
[...]

Dat is wel verboden. Ook als je stilstaat in de file / voor een verkeerslicht / etc mag je je telefoon niet gebruiken / in je hand houden.
Op sommige plekken is dat altijd makkelijk scoren voor motoragenten.

Wmb dit verbod per 1 januari meteen invoeren icm een leuke boete bedrag.
Word lekker cashen voor de overheid in het beging, zeker in de meeste binnensteden, dat zal de handhaving ook wel weer motiveren.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• Pat911
quote:
[...]

Volgens de overheid zelf mag je wel handheld bellen als je stilstaat (file of stoplicht [sic]): https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto

• Flavius
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:03
quote:
[...]

Dat is dus níet verboden. Verbalisanten moeten dan ook altijd in hun redenen van wetenschap vermelden dat zij zagen dat het voertuig rijdende was.

In België is het overigens wel zo dat het tevens verboden is om stilstaand een telefoon in je hand te hebben. Zou men in Nederland ook moeten invoeren.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 09:31
quote:
Hackus schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:25:
Het lijkt mij ook dat er meer aandacht op scholen hiervoor moet zijn.
Vanwaar weer die verantwoordelijk schuiven op school in plaats van ouders? Je spreekt zelf iedereen netjes aan als je ze met telefoon ziet fietsen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
quote:
President schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:40:
[...]

Vanwaar weer die verantwoordelijk schuiven op school in plaats van ouders? Je spreekt zelf iedereen netjes aan als je ze met telefoon ziet fietsen?
Aandacht is wat ik zeg, en jij maakt er verantwoordelijkheid van.

btw zie ik liever dat dit ook in Nederland gebeurt nieuws: Frankrijk verbiedt vanaf volgend jaar smartphones op scholen

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 12-12-2017 08:44]

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:50
quote:
[...]

Gelul, er staat in de wet specifiek dat het alleen tijdens het rijden verboden is. Stilstaan =! rijden (in de wet beschreven als 'besturen'),
quote:
Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

[Voor 32% gewijzigd door SniperGuy op 12-12-2017 10:44]

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
President schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:40:
[...]

In Frankrijk gaat het om het gebruik op school in pauzes. Ze willen dat kinderen weer meer gaan spelen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• President
quote:
Marzman schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:02:
[...]

In Frankrijk gaat het om het gebruik op school in pauzes. Ze willen dat kinderen weer meer gaan spelen.
Dan zouden ouders hun kroost gewoon lekker na schooltijd naar buiten moeten sturen in plaats van tv, tablet, spelcomputer, telefoon, enz. En ook als het miezert of koud is kan de prima worden buiten gespeeld! Want ik zie maar weinig kinderen na schooltijd buiten spelen...

Op de basisschool is het aan de school zelf om in de pauze de telefoon te verbieden, op de middelbare school zat ik in de pauze gewoon in de aula te praten met klasgenoten en werd er echt niet gespeeld...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
quote:
President schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:07:
[...]

Dan zouden ouders hun kroost gewoon lekker na schooltijd naar buiten moeten sturen in plaats van tv, tablet, spelcomputer, telefoon, enz. En ook als het miezert of koud is kan de prima worden buiten gespeeld! Want ik zie maar weinig kinderen na schooltijd buiten spelen...

Op de basisschool is het aan de school zelf om in de pauze de telefoon te verbieden, op de middelbare school zat ik in de pauze gewoon in de aula te praten met klasgenoten en werd er echt niet gespeeld...
Dat is tegenwoordig wel anders, Ik heb 2 kids in het middelbaaronderwijs.

• President
quote:
Hackus schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:13:
[...]

Dat is tegenwoordig wel anders, Ik heb 2 kids in het middelbaaronderwijs.
Die zitten op de telefoon om daar dingen te lezen, gamen of met anderen online te kletsen?

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 24-03 09:12
quote:
tha_crazy schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:01:
Tja ik rijd over het algemeen alleen maar motor. lekker joh, geen afleiding O+

Qua fietsers valt het op zich wel mee qua mobiel gebruik, maar qua automobilisten mag het wel wat zwaarder bestraft worden.
Ik pik ze er gelukkig zo uit, echter weet je nog steeds niet wat ze doen.

Als ik eens ene keer met de auto ga dan weet ik niet eens wanneer ik tijd heb om op mijn telefoon te kijken...... dus ik weet niet waar de rest die tijd vandaan haalt.
Zijn ook motorrijders die hun telefoon op een mount hebben.. voor navigatie prima, voor flitsmeister redelijk ok, maar er komen natuurlijk ook die "social" media zooi over het scherm.. en als je daar gevoelig voor bent (FOMO) dan ben je snel klaar.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
quote:
President schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:04:
[...]

Die zitten op de telefoon om daar dingen te lezen, gamen of met anderen online te kletsen?
Ik ben daar niet bij, maar de groeps/klasseApp wordt niet veel gebruikt.
gebruik van smartphone loopt echt uit de hand, in het OV ook. buiten zie je ook geen kids in de sneeuw spelen. (ook al zijn die dan jonger)

edit:Oud-Facebooktopman roept op te stoppen met sociale media: 'Je wordt geprogrammeerd'

[Voor 20% gewijzigd door Hackus op 12-12-2017 20:13]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 31-03 20:08
Goede zaak! Ik vraag mijzelf wel af hoe de politie dit daadwerkelijk gaat handhaven? Is de politie te voet, dan is de fietsers zo weg. Is de politie met de auto, dan is de fietser ook zo weg.

Overigens wel een enge omschrijving:
Er komt een algeheel verbod in het verkeer op het gebruik van mobiele elektronische apparaten, zoals mobieltjes, laptops of muziekspelers en camera’s.
Als ze dat verkeerd op papier zetten mag navigatie (welke niet is ingebouwd), tv voor de kinderen achterin of een mobiele telefoon voor de bijrijder ook niet meer.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:58:
Goede zaak! Ik vraag mijzelf wel af hoe de politie dit daadwerkelijk gaat handhaven?
Het is ook verplicht om verlichting te hebben op je fiets (imho belangrijker dan appen qua veiligheid) en dat wordt ook niet gehandhaafd ...

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 31-03 20:08
anandus schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:01:
Het is ook verplicht om verlichting te hebben op je fiets (imho belangrijker dan appen qua veiligheid) en dat wordt ook niet gehandhaafd ...
Klopt, er zijn wel meer dingen welke bijna niet gehandhaafd kunnen worden bij fietsers. Zo ook het door rood rijden. Fietsers zijn vaak veel te snel weg en hebben geen uniek kenmerk, net als het kenteken van een auto. En moeten we willen dat we een klopjacht op gaan zetten voor een fietser? Met het gevaar wat daar eventueel bij komt kijken.

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 31-03 13:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dit is puur een verbod voor de buhne. De politie gaat er geen extra mankracht voor inzitten en als je als fietsr iemand doodrijd omdat je aan het appen bent kan je wel op 20 andere manieren gestraft worden...

Vervelend dat mensen er last van hebben maar het zou beter zijn om de automobilisten aan te pakken die hetzelfde doen. Dat is een death machine van 1.5 ton die ze met hun knieën besturen en nog steeds 150 rijden, dan moet ik op mijn fietsje toch echt wel heel erg mijn best doen om zo'n zelfde gevaar te zijn op de weg...

Ik vermoed dat het net zo'n invloed heeft als het verbod op door rood rijden door fietsers.

blup

• D3nnisd
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
anandus schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:01:
[...]
Dit dus.

In Utrecht hebben we een straat waar savonds de verlichting uit staat, met een heuveltje(richting het oude spoort) in de weg. Als er geen licht is en je komt die heuvel over, is het pik donker en je ziet niets. Vaak genoeg fietsers zonder licht die je dus niet kan zien, gevolg dat je dus in je ankers kan.

Als ze die telefoon in de hand hebben, zie je tenminste nog het licht van de telefoon. :+
TheBrut3 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:15:
[...]

Klopt, er zijn wel meer dingen welke bijna niet gehandhaafd kunnen worden bij fietsers. Zo ook het door rood rijden. Fietsers zijn vaak veel te snel weg en hebben geen uniek kenmerk, net als het kenteken van een auto. En moeten we willen dat we een klopjacht op gaan zetten voor een fietser? Met het gevaar wat daar eventueel bij komt kijken.
Tuurlijk wel. Motorrijder? Of je maakt een fuik bij een tunnel bijvoorbeeld? Zie hiervoor dit filmpje: YouTube: Fietsen zonder licht in Haarlem | Wegmisbruikers 2016

[Voor 33% gewijzigd door D3nnisd op 26-09-2018 08:33]

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Veelfietser meldt zich :) tot een half jaar geleden of zo nam ik ook nog wel eens de telefoon ter hand onder het fietsen. Niet om zelf te gaan appen, maar om snel te kijken als er een bericht binnen kwam of iets dergelijks. Kon (en kan) op de weggedeelten waar ik dat deed naar mijn idee weinig kwaad. Denk dan aan gescheiden fietspad waar in een straal van honderden meters niemand anders te bekennen was.

Ik vond de ophef over telefoongebruik op de fiets ook altijd wat overdreven, maar het lijkt wel alsof telefoongebruik op de fiets het afgelopen jaar explosief is toegenomen. Andere fietsers welke constant de telefoon in de hand hebben. Ouders met een kind voorop en achterop op de fiets over de openbare weg met een telefoon in de hand. Echt te belachelijk voor woorden en erg gevaarlijk. Ik heb enige tijd geleden dan ook besloten om de telefoon ook op de fiets niet meer ter hand te nemen. Ze wachten maar of desnoods stop ik even.

Maar buiten dit alles, als ik het vanuit mijn plattelandsgemeente bekijk is appen op de fiets minder gevaarlijk dan in de auto, op de motor en noem maar op. Daarbij valt mij ook op dat ik regelmatig grote trekkers tegen kom waarbij de bestuurder niet-handsfree zit te bellen. Nu rij ik zelf auto en motor. Bij mijn ouders heb ik in het verleden regelmatig op de trekkers gereden dus ik weet wel enigszins waar ik het over heb. Bij een trekker, vooral met werktuig, heb je normaal de handen al vol om het gevaarte veilig door het verkeer te manouvreren en kan je daar een telefoon niet bij gebruiken.

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 31-03 14:06
Fietsers zijn kwetsbare weggebruikers en vaak een gevaar voor zichzelf en medeweggebruikers.
Vaak omdat: ze de verkeersregels niet kennen of niet toepassen, geen richting aangeven, naast elkaar blijven fietsen, etc, etc.

Dat appen en sms-en maakt het nog veel erger.

Coolermaster CM 690 III - Corsair HX1200 V2 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 4,9 1,305v - Gelid Phantom - 16gb G-skill CL15 3000 - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Ze kunnen beter hun tijd ergens anders aan besteden dan deze wet aanpassen.

Ten eerste, in de auto is het al jaren verboden maar het is niet normaal hoeveel je het nog ziet gebeuren. Pakkans is nihil kennelijk, zelfs mensen die nog steeds met hun telefoon in de hand aan het bellen zijn.

Ten tweede, laat ze eerst een fietsers aanpakken voor basis verkeersregels, kijk eens tijdens spitsuur in de grote steden dan mag je blij zijn dat je zonder kleerscheuren een zebrapad kan oversteken en niet allemaal scheldwoorden om je hoofd krijgt

Leuk wetsartikel maar geeft weer aan hoe ver de wetgever van de realiteit af staat.

[Voor 4% gewijzigd door GrooV op 26-09-2018 08:51]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True