Toon posts:

Cryptocurrency wallet vraagt om kopie paspoort

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 305300

Topicstarter
Beste, ik ben mij aan het verdiepen in Kryptocurrency.
Hierbij heb ik een wallet nodig.
Ik wil graag Ripples kopen en hiervoor Gatehub Wallet gebruiken, of bij Bittrex.
Voor het verkopen van de Ripples aan de bank (laten omzetten in euros) moet een een "hogere" account verificatie doen, door het opsturen van mijn ID en een foto van mezelf.
Dit lijkt mij dus helemaal niets, ivm gevaar op identiteitsfraude.
Maar doe ik dit niet, dan kan ik niet verkopen.
Hoe doen anderen dit nu?
Of is het overdreven van me?

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik weet niet of ze het accepteren, maar je zou de KopieID app kunnen gebruiken van de overheid, je kan dan via de app een watermerk plaatsen en je BSN doorstrepen.

Topicstarter
Beste Daupie, nee dat mag niet, verder vragen ze het bij alle Wallets. Iets wat heel "normaal" is dus? Maar ik vind dit dus niet zo. Graag nog wat hulp.

Bij Bittrex staat bijvoorbeeld:
Do not manipulate the image of your identification in anyway. This includes adding watermarks or blacking out certain information

[Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 30-11-2017 20:12]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:01
Kraken vraagt alleen verificatie als je meer dan een x bedrag per maand wil opnemen.
Als je gewoon wat wilt spelen heb je daar geen last van en hoef je geen officiële documenten te delen.

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen. Lijkt me vrij simpel.

Topicstarter
Hmm, kraken.com aangemeld, wat een ellende, alleen maar Error 520's. Dat wordt hem niet... Zijn er nog andere suggesties. Je hoeft hier inderdaad niet je id op te sturen....

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn advies: Terug naar Kraken, en wat geduld hebben. Ze hebben zo hun slechte dagen, maar er is mee te werken.

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-03 15:30
Dit is heel normaal en zelfs wettelijk verplicht, het is onderdeel van KYC of Know Your Consumer. Specifiek om witwassen tegen te gaan.

Meer info hier: Wikipedia: Know your customer

Met mijn Waves account ben ik hier b.v. door heen gegaan zodat ik Euros via IBAN kon extracten. Maar ook om mijn TenX VISA kaart te kunnen gebruiken met Bitcoin.

Het hoort er nu eenmaal bij als je crypto naar fiat wil omzetten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Anoniem: 305300 Domme opmerking maar als je zometeen naar een willekeurig bank-kantoor in NL gaat, daar een beleggingsrekening wil openen of desnoods een consumptief krediet van 50K wil afsluiten en ze vragen om legitimatie, ga je dan ook ter plekke je ID "veranderen"?

Ondanks dat ik je zorg snap/begrijp; de meeste exchanges vallen onder de regelgeving van "banken / geldverstrekkers" in het land van vestiging.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met (overige) hardware te maken, maar gaat om aankoop van iets.

Move OH -> SF

Soittakaa Paranoid!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:02
Kijk anders even naar bl3p.eu. Dit is onderdeel van Bitonic een Nederlandse 'exchange' waarbij je BTC of LTC kan kopen. Hierbij kan wel de KopieID worden gebruikt om je te legitimeren. Dit heb ik ook gedaan en stuur naar andere exchanges niet een foto van mijn paspoort op.

Zeker met het huidige klimaat van datalekken ben ik er niet gerust op om mijn legitimatie naar een willekeurige handelsplaats te sturen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-03 07:51
MAX3400 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:35:
@Anoniem: 305300 Domme opmerking maar als je zometeen naar een willekeurig bank-kantoor in NL gaat, daar een beleggingsrekening wil openen of desnoods een consumptief krediet van 50K wil afsluiten en ze vragen om legitimatie, ga je dan ook ter plekke je ID "veranderen"?

Ondanks dat ik je zorg snap/begrijp; de meeste exchanges vallen onder de regelgeving van "banken / geldverstrekkers" in het land van vestiging.
Dit, helemaal gelijk. Als je met serieuze bedragen gaat traden ontkom je hier niet aan.

Er zijn echter exchanges die hier minder moelijk over doen, of waar je zonder het opsturen van je ID beperkt volume kan handelen.

Je kan dan bijvoorbeeld bitcoin kopen bij bitonic/btcdirect. of een dergelijke partij. Deze bitcoins naar een exchange sturen en dan verhandelen voor ripple. binance geeft je de mogelijkheid om zonder verificatie 2 BTC per 24 uur er vanaf te halen en zo zijn er wel meer

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:35:

Inderdaad een domme opmerking. Er is wel een verschil tussen het tonen van je ID aan een bank medewerker en het achterlaten van een scan met alle informatie op dat ID.
Er is zelfs een verschil tussen het achterlaten van een scan bij een Nederlandse bank, onder Nederlandse wetgeving en onder toezicht van legio Nederlandse toezichthouders, en het achterlaten van een scan bij een online toko waarvan je maar moet afwachten hoe serieus ze met vertrouwelijke data om gaan.

Anoniem: 289295

Anoniem: 305300 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:10:Bij Bittrex staat bijvoorbeeld:
Do not manipulate the image of your identification in anyway. This includes adding watermarks or blacking out certain information
Bij Bitstamp mag dat wel.

• MAX3400

MAX3400

downtime schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:32:
[...]

Inderdaad een domme opmerking. Er is wel een verschil tussen het tonen van je ID aan een bank medewerker en het achterlaten van een scan met alle informatie op dat ID.
Er is zelfs een verschil tussen het achterlaten van een scan bij een Nederlandse bank, onder Nederlandse wetgeving en onder toezicht van legio Nederlandse toezichthouders, en het achterlaten van een scan bij een online toko waarvan je maar moet afwachten hoe serieus ze met vertrouwelijke data om gaan.
Ik zal het wel mis hebben (of je niet begrijpen); bijna alle exchanges staan onder toezicht van de lokale DNB. Daar gelden dus ook wetten/regels voor. Dat wij, als Nederlander, die regels anders interpreteren of niet veilig genoeg vinden, dat kan ik nog wel begrijpen van je.

Maar je draait het nu enigszins om; als je in NL een rekening zou willen openen bij, I dunno, de webwinkel van een bank in Australie (en het zou mogen) en ze hebben geen balie in NL, dan lever je toch ook je digitale ID in om te bevestigen wie je zegt dat je bent? En al helemaal omdat er een mogelijkheid is dat je oooooit naar Australie gaat en daar dus met je ID & BSN aan de balie daadwerkelijk geholpen wil/kan worden?

Hoezo weet jij een "waarde" te hangen aan een toko als Kraken of Bittrex en op basis van die "waarde" te oordelen dat het (mogelijk) een scam/onbetrouwbaar iets is?

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-10-2022

Url

rechargingshow.com

Hallo Mensen,

Zoals vele ben ik ook nu bezig met cryptocurrency en ik zie het meer als een belegging op dit moment. Nu was mijn idee om meerdere "kleinere" coins (coins die niet zoveel waard zijn) te kopen en dan rustig af te wachten wat er gebeurd.

Bijvoorbeeld als ik nu 100 coins koop van 0,20 cent en die worden ooit 2 of 5 of 10 euro waard heb je toch leuk rendement.

Zijn er meerdere mensen die dit doen hier? Zo ja iemand nog tips en tricks? Of wat vinden jullie van dit idee?

Gr.

Rechargingshow | rechargingshow.com

• MAX3400

MAX3400

Url schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:53:
Zijn er meerdere mensen die dit doen hier? Zo ja iemand nog tips en tricks? Of wat vinden jullie van dit idee?
Opsplitsen cryptocoin topics

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:50
Url schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:53:
Hallo Mensen,

Zoals vele ben ik ook nu bezig met cryptocurrency en ik zie het meer als een belegging op dit moment. Nu was mijn idee om meerdere "kleinere" coins (coins die niet zoveel waard zijn) te kopen en dan rustig af te wachten wat er gebeurd.

Bijvoorbeeld als ik nu 100 coins koop van 0,20 cent en die worden ooit 2 of 5 of 10 euro waard heb je toch leuk rendement.

Gr.
Denk dat je die vraag beter hier: [ZT] Cryptocurrencies - handel & koers #5 kan stellen ipv dit topic te kapen :)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:49
Cryptocoins is een high risk belegging. Hou er rekening dat de veel coins geen real world gebruik hebben en slechts speculatief zijn. Deze coins lijken dan ook geen lang leven beschoren. Sommige van deze coins worden ook gemanipuleerd en dat kan je serieus geld kosten. Als je op zoek bent naar lange termijn belegging kan je beter op zoek gaan naar een stabiele coins (zoals bitcoin).

Doe dit niet met geld wat je niet kan missen.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:14
Ik heb dit zelfde bij bl3p.eu odnervonden, het aanpassen van je id met de overheid app is niet toegestaan. Dit is volledig tegen de wetgeving in, ze mogen namelijk geen exacte kopie van je passport bewaren. Ik heb het geprobeerd door er een tekst doorheen te zetten zoals Specimen, werd niet geaccepteerd. Ik zit nu overgins bij Poloniex die accepteren het wel als er iets doorheen staat.

[Voor 5% gewijzigd door gielie op 01-12-2017 10:28]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:38:
[...]

Ik zal het wel mis hebben (of je niet begrijpen); bijna alle exchanges staan onder toezicht van de lokale DNB. Daar gelden dus ook wetten/regels voor. Dat wij, als Nederlander, die regels anders interpreteren of niet veilig genoeg vinden, dat kan ik nog wel begrijpen van je.
Volgens mij bestaat toezicht op cryptocurrency nog nauwelijks. In veel landen bestaat zelfs nauwelijks toezicht op banken laat staan crypto.
Maar je draait het nu enigszins om; als je in NL een rekening zou willen openen bij, I dunno, de webwinkel van een bank in Australie (en het zou mogen) en ze hebben geen balie in NL, dan lever je toch ook je digitale ID in om te bevestigen wie je zegt dat je bent? En al helemaal omdat er een mogelijkheid is dat je oooooit naar Australie gaat en daar dus met je ID & BSN aan de balie daadwerkelijk geholpen wil/kan worden?
Ik zou niet blindelings een Australische bank vertrouwen. Je weet maar nooit.

http://www.abc.net.au/new...bad-are-our-banks/9194984
Hoezo weet jij een "waarde" te hangen aan een toko als Kraken of Bittrex en op basis van die "waarde" te oordelen dat het (mogelijk) een scam/onbetrouwbaar iets is?
Ik hang er geen waarde aan. Juist omdat ik die clubs niet ken zou ik voorzichtig zijn. Maar jij wilt blijkbaar vertrouwen totdat bewezen is dat dat vertrouwen ten onrechte is.
Ik heb het woord scam ook niet gebruikt. Als je iemand een scan van je ID stuurt moet je ervan uitgaan dat die (mogelijk jarenlang) bewaard wordt. En dat is risicovol. Elke medewerker die erbij kan, en elke dag dat het langer bewaard wordt, maakt het risico groter. Niet alleen scammers worden gehackt, niet alleen scammers hebben ontevreden personeel, niet alleen scammers kunnen failliet gaan waarna je maar moet afwachten waar jouw data belandt.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

dion_b schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:02:
Dit heeft niets met (overige) hardware te maken, maar gaat om aankoop van iets.

Move OH -> SF
Modbreak:Gezien het over cryptocurrency's en de aankoop daarvan gaat, geef ik dit topic een schopje richting PFSL.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• Corpus Rye
  • Laatst online: 19-03-2018
Het gaat mijns inziens niet zozeer om dat ze verplichten om een volledig onbewerkte kopie aan te leveren, maar of ze gerechtigd zijn conform Nederlandse wetgeving dit te vragen.

Door de Wallet dienst aan te bieden in Nederland zijn ze mijns inziens gebonden aan Nederlandse wetgeving. Onder Nederlandse wetgeving is het slechts voor een beperkte groep wettelijk toegestaan een volledige kopie te vragen en te bewaren. De vraag wordt dus: valt een wallet aanbieder onder de groep die deze gegevens mag vragen/bewaren.

Tot slot: Je Nederlandse id/paspoort is onder Nederlandse wetgeving uitgegeven en eigendom van de Nederlandse Staat. Derhalve mag er mijns inziens alleen mee gebeuren waarmee de Nederlandse staat akkoord gaat (en niet wat iedere gek op internet vraagt).

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 17:56
Voor de goede orde, bitcoin exchanges staan niet onder toezicht van de DNB. Ze zijn niet vergunningsplichtig. Uiteraard mogen ze niet meewerken aan witwassen, daarom zullen ze maatregelen inrichten om witwassen te voorkomen.

Exchanges hebben bovendien een bankrekening nodig om hun diensten aan te kunnen bieden. Gezien het grote risico op witwassen zullen banken mogelijk informatie opvragen over de door de exchange ingerichte maatregelen en/of over afwijkende transacties. Wanneer de exchange daar onvoldoende informatie over kan aanleveren kan de bankrekening door de bank opgezegd worden.

Voldoende reden dus voor veel exchanges om dit soort maatregelen in te richten. Of je er aan mee wilt werken moet je zelf weten. Voor zover ik weet mogen exchanges niet je BSN nummer verwerken, omdat een wettelijke grondslag ontbreekt.

• Bytemaester
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-03-2021
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 01-12-2017 14:27]

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-03 22:09
MIjn voorlopige en voorzichtige conclusie is dat de (uitgebreide) verificatie vrijwel alleen nodig voor is valuta transacties.
Ik ben op twee plekken geverifieerd waar ik aan en verkopen kan doen in EUR en vervolgens kan ik vrijwel overal handelen mits ik BTC of ETH stort.

Mooi voorbeeld is deribit.com. Miljoenen omzet in NL en verificatie niet verplicht. Naar mijn mening kan dit alleen omdat ze alleen maar BTC transacties ondersteunen.

De workaround is dus BTC of ETH rechtstreeks (bekende, buurman, familie) ergens te kopen.

• JannyWooWoo
  • Laatst online: 01-03 15:30
Corpus Rye schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:39:
Het gaat mijns inziens niet zozeer om dat ze verplichten om een volledig onbewerkte kopie aan te leveren, maar of ze gerechtigd zijn conform Nederlandse wetgeving dit te vragen.

Door de Wallet dienst aan te bieden in Nederland zijn ze mijns inziens gebonden aan Nederlandse wetgeving. Onder Nederlandse wetgeving is het slechts voor een beperkte groep wettelijk toegestaan een volledige kopie te vragen en te bewaren. De vraag wordt dus: valt een wallet aanbieder onder de groep die deze gegevens mag vragen/bewaren.

Tot slot: Je Nederlandse id/paspoort is onder Nederlandse wetgeving uitgegeven en eigendom van de Nederlandse Staat. Derhalve mag er mijns inziens alleen mee gebeuren waarmee de Nederlandse staat akkoord gaat (en niet wat iedere gek op internet vraagt).
Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt, ze vallen niet onder Nederlands recht maar het recht van het land waar ze in gevestigd zijn. Voor Bittrex is dat b.v. de USA. Enige dispuut dat je met Bittrex zou hebben mag je dan ook in Washington State gaan uitvechten. Hier ga je mee akkoord waneer je een account aan maakt.

Of ze een kopie mogen houden onder Amerikaans recht weet ik niet, maar ze zijn wel onder Amerikaans recht verplicht om dus de zogenaamde Know Your Consumer check te doen en daar hoort legitimatie bij.

Als je het hier niet mee eens bent of dit niet wil staat het je vrij om naar een andere aanbieder te gaan.

Topicstarter
Beste mensen, bedankt voor de reacties.

Uit de antwoorden haal ik verder, dat mijn "zorg" voor het verstrekken van een id, wel wordt gedeeld. Ik vind het persoonlijk heel wat anders, als ik mijn id geef aan een bank, of aan een voor mij toch onbekend site.

Wat heb ik nu gedaan als kryptocurrency beginner? Ik wilde graag Cardano (ADA's) kopen. Allereerst heb ik voor 20 euro Bitcoins gekocht bij Bitonic. (geen ID nodig). Deze heb ik op een LiteBit wallet gezet (geen ID nodig). De Bitcoins heb ik vervolgens op Binance geplaats (geen ID nodig). En ik heb de Bitcoins via Exchange omgezet naar ADA's.

Wel off-topic... Maar handig gedaan zo als beginner? (ik heb overigens maar 20 euro gedaan, omdat allemaal nieuw voor me is). Groet!

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 305300 op 02-12-2017 16:02]

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08-2022
Laatst een poging gedaan bij Bitvavo,
Deze maken het helemaal bond. Niet alleen weigeren ze een gemarkeerde kopie (wat volgens de wet geen enkele instantie mag doen) ook willen ze gezicht en stemherkenning kunnen toepassen.

Uiteraard direct gemeld bij het AP maar deze zijn helaas wat onderbezet.

Ik zie maar 1 oplossing.
Bij verschillende bedrijven een rekening openen en de volgende dag direct het paspoort laten intrekken en vernietigen. Erg sneu dat dit nodig is.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Dit topic is ondertussen 4 jaar oud...

Bont. Bond is iets anders.

Stel je voor zeg, dat zo'n bedrijf zichzelf wil beschermen tegen criminelen.
Bevalt het niet, ga je toch naar een ander? Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan is.

Ik snap best dat een ID kaart of paspoort laten zien een drempel kan zijn, waar je bezwaar tegen hebt. Maar het is nu eenmaal niet anders, een fatsoenlijk bedrijf MOET daar gewoon om vragen, zoals al gezegd, om criminele praktijken tegen te gaan. Soms moet het wettelijk ook gewoon. Vertrouw je het niet, ga je naar een ander. Vertrouw je ze geen van alle? Dan is crypto waarschijnlijk niet voor jou, want je moet ze ook vertrouwen met je geld.

Weet dat dit een oud topic is, maar de TS gaat ook de fout in met dat aankopen met een omweg. Je kan vaak gewoon kopen zonder te identificeren. Maar het verkopen, dat is nou juist wanneer je jezelf moet identificeren.
Dan kan je wel iets gekocht hebben, als je het nooit meer kan verkopen omdat je ze niet vertrouwt, heb je er ook helemaal niets aan.

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08-2022
[b]WEBGAMING schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:41
Ik snap best dat een ID kaart of paspoort laten zien een drempel kan zijn, waar je bezwaar tegen hebt. Maar het is nu eenmaal niet anders, een fatsoenlijk bedrijf MOET daar gewoon om vragen, zoals al gezegd, om criminele praktijken tegen te gaan. Soms moet het wettelijk ook gewoon. Vertrouw je het niet, ga je naar een ander. Vertrouw je ze geen van alle? Dan is crypto waarschijnlijk niet voor jou, want je moet ze ook vertrouwen met je geld.
Ik heb geen enkel probleem met legitimeren.
Het gaat er om dat de manier van legitimeren niet klopt.

Het mooie is dat die Amerikaanse bedrijven dat snappen. En dus deze manier niet aanbieden voor Amerikaanse burgers.

De wet is heel duidelijk.
Als ze een bank zijn (en dat zijn ze niet... Maar vooruit we gaan mee in deze gedachten) dan moeten ze een gemarkeerde kopie hebben.
Niets meer, niets minder.

En al die geld wissel ksntoortjes denken dat ze aan hogere eisen moeten voldoen dan banken.
Ongemarkeerde kopie = verboden en gevaarlijk
Gezichts en stem herkenning = verboden en onnodig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee