Dit is een wassen neus die nooit nageleefd wordt.
Best wel onzin. Ik was blij toen ik 1650 bruto verdiende (Sogeti

) dat ik een leaseauto had.... Want hoe je ook wendt of keert, een auto kost geld, ook een oud brik.. Ja, dan moet je het zonder auto doen maar dat kon werk-technisch niet voor mij... Ik was toen (ja ja, opa verteld) met 25% bijtelling zo'n 270 netto "kwijt" per maand, maar voor de rest had ik 0 kosten...
Ik had later een stevig salaris en een 14% auto, toen lachte ik me helemaal rot. En als die mensen die hier posten dat prive rijden goedkoper is rekenen waarschijnlijk naar zichzelf toe.. Ik heb het zo vaak nagerekend, en ik kwam met lease altijd goedkoper uit..
Ik heb nu overigens vanwege overstap van werkgever wel een prive auto en het valt gewoon tegen en ik ben echt meer kwijt voor mobiliteit. Dan moet ik wel eerlijk zeggen dat ik dichtbij mijn werk woon (dus weinig reiskostenvergoeding) en veel prive rijdt (zo'n 1000 per maand)...Maar de leasebak was echt voordeliger.. En ik kan het weten, want ik rij in dezelfde auto (overgenomen van LM)..
En om het rekensommetje dan maar even neer te plempen:
De auto kostte mij 500 bruto (leasebedrag, dat had ik anders bruto uitgekeerd gekregen) = 240 netto (52% schaal) en 142 netto bijtelling. Da's ongeveer 380 netto. En geen onvoorziene kosten...
Ik heb hem nu prive:
- Afschrijving: 165 per maand
- Verzekering: 75 per maand
- Wegenbelasting: 75 per maand
- Reservering onderhoud: 65 per maand (op basis van ANWB advies).
Hey, da's ook 380 netto

Maar dan moet ik dus wel mijn eigen brandstof betalen....

En ik heb al wat onvoorziene dingetjes gehad....
Dat is echt heel dom. Want als je er nu 300 op vooruit gaat en volgend jaar weer zit je al op +600..
Als je nu afslaat haal je dat niet meer in, de WG gaat natuurlijk niet volgend jaar +600 geven..
Nou, zo gek vind ik zijn redening wat dat betreft niet... Als je geen goedkope winkels op loop- of fietsafstand hebt en daardoor duurder uit bent (omdat je bijvoorbeeld in een dorp woont) is dat toch niet gek gedacht?
Voor de rest moet de TS hier gewoon even doorheen, het is niet anders. Speel inderdaad wel open kaart met de WG, misschien heeft hij begrip voor de situatie en kan hij iets betekenen.