Jebus4life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:13:
Mijn vriendin heeft het in haar hoofd gekregen om op safari te gaan.
Uiteraard is het eerste land waar je dan aan denkt Zuid-Afrika (ook het enige Afrikaanse land waarvan ik een topic tegenkwam hier op tweakers

), maar ik zit wel met wat twijfels (die uiteraard door half het internet onderschreven worden, en de andere helft ontkracht...).
Primair het volgende:
1. Veiligheid:
Je leest toch regelmatig over dat Zuid-Afrika een erg onveilig land is. Binnen je compound blijven. Niet buitenkomen als de zon onder is, ...
Vergeleken met Nederland: ja, het is minder veilig. Maar dat is pakweg UK ook. Net zoals in UK verschilt het ook enorm met wie je bent, waar je zit en wat je daar doet. Als je met veel bling-bling in downtown Jo'burg 's nachts rondloopt in dronken toestand, kun je gedonder verwachten, maar ergens in de Karoo heeft de regel met 'niet na zonsondergang rijden' meer te maken met mogelijk aanrijden van aardvarks
Grof gezegd is Kaapstad de enige grotere stad waar je 'gewoon' in het centrum uit kunt gaan zoals je in Europa gewend bent. Niet dat Jo'burg, Pretoria en Durban volledige no-go areas zijn, maar je doet er goed aan lokale kennis in te winnen en indien mogelijk met locals die je vertrouwt mee te gaan. Dat geldt nog veel meer voor de townships als Soweto en Khayelitsha - al zou ik zeker een bezoek aanraden.
Buiten de stedelijke gebieden is er een - kleine - kans op bandits langs de wegen, maar deuren op slot houden en verder gezonde argwaan houden is genoeg om daar geen last van te hebben. En ja, onverlichte voertuigen en groot wild op de wegen zijn een risico waardoor rijden in het donker doorgaans niet aangeraden wordt.
En al die misdaad dan, waar gebeurt dat?
- overgrote deel van misdaad gebeurde en gebeurt in townships en arme plattelandsgebieden, waarbij zowel slachtoffers als daders locals zijn in die arme gebieden.
- misdaad tegen rijkeren betreft vooral inbraak in huizen of boerderijen. Dat gaat vaak erg gewelddadig, niet in de laatste plaats omdat de straffen zodanig verhoogd zijn voor inbraak dat je net zo goed iedereen neer kunt maaien om minder kans te hebben op getuigen. Vooral onder Afrikaners doet het verhaal de ronde dat er 'genocide' tegen de blanken gepleegd zou worden, maar dat is onzin - procentueel gezien zijn er nog altijd veel meer (arme) zwarte slachtoffers - maar zij zitten iets minder prominent op social media. Hoe dan ook, als toerist heb je hier geen last van, aangezien dit echt gaat om inbraak van woningen.
Zet het in perspectief: als je andere safarilanden overweegt is er (met mogelijke uitzondering van Botswana) geen een zo veilig voor toeristen als Zuidafrika.
2. "Massa" safari's
Als er een dier gespot is, en-masse met 50 jeeps errond om toch maar iedereen een kijkje en die perfecte instagram foto te gunnen. (ik heb dit helaas meegemaakt in Sri Lanka toen ik een dag naar 1 van de parken ging, totaal niet aangenaam, laat staan voor die dieren...).
Ik begrijp dat parken zoals Kruger veel groter zijn en er dus heel veel dieren zijn. Maar ik heb (in mijn hoofd dus) zo een beetje het idee dat je een soort Disney park met dieren binnengaat waar het over de koppen lopen zal zijn met alle jeeps.
Hoe kijken jullie hiertegenaan (ongetwijfeld erg positief, gezien ik in een Zuid-Afrika topic zit).
Simpel: die massa's zijn mens- en dieronwaardig en moet je vermijden. Gelukkig klopt het dat Kruger erg groot is, Addo, Pilanesberg en Umfolozi trouwens ook, dus door even naar het volgende poortje te rijden kun je ook in de drukke perioden dat soort zooi vermijden.
De echt schrijnende situaties zijn op "private game reserves" = boerderijen waar ze teveel olifanten/leeuwen/wat dan ook op een kluitje gooien puur voor toeristengeld.
Als ik naar alternatieven kijk kom ik op bv volgende bestemmingen uit:
Vermoedelijk niet:
Botswana - Zambia - Lijken me heerlijk, maar is budgettair wel een héél andere categorie.
Zambia kan ik niet over meepraten, Botswana is een sterke aanrader. Vergeet trouwens niet dat Botswana grenst aan Zuidafrika. Het is prima te doen om op Jo'burg te vliegen en dan naar Botswana te rijden (althans, het zuiden - naar Okavango rijden is andere koek). Hebben wij gedaan toen m'n oom daar een tijd lang beheer voerde over een boerderijtje. Dat is misschien illustratie van hoe 'wild' het is - op de boerderij hadden ze ongeveer 2000 runderen. Boerderij was ook 8x14km groot. Op diezelfde boerderij zaten naar schatting 3000 impala, 500 kudu, 50 struisvogels en minstens 1 luipaard die al jarenlang bejaagd werd maar nooit gespot - behalve dan de karkassen van de koeien die hij eens in de zoveel tijd opvrat. Oh, en het grensde aan de Limpopo en als daar water was (was toen wij in de winter daar waren drooggevallen) krokodillen en nijlpaarden.
Let wel, dit was een boerderij op ~1u rijden van Gaborone, dus verre van een natuurgebied, bijna een buitenwijk van de hoofdstad
Je hoeft dus niet per se naar een afgelegen oord te gaan. En Botswana heeft ondertussen zoveel olifanten dat ze helaas weer tot jacht willen overgaan.
Nambië - Lijkt me puur voor dieren minder interessant, verder lijkt dit me wel top
M'n nicht woonde/werkte daar recent een paar jaar, in Windhoek. Onderschat niet hoe groot en divers landen hier zijn. Ja, Namibie is in het algemeen droog (Kalahari...), maar zeker in het noordoosten (richting Caprivi) doet het niet onder voor Botswanan qua wild. Eens dat het minder voor de hand ligt, maar ik zou het zeker niet afschrijven.
Logische alternatieven:
Zimbabwa - Leuk alternatief, zit nog in het achterhoofd, maar qua prijs toch ook substantieel hoger (maar wel minder dan Botswana/Zambia)
Politiek en economisch beetje wankel. Misschien dat ik door familieomstandigheden (vrouw van neef van me heeft als kind moeten vluchten ivm in beslagname boerderij door Zanu-PF 'veteranen') bevooroordeeld ben, maar deze zou ik onderaan lijst zetten.
Tanzania - Lijkt me een goed alternatief. Ook wel zeer bekend voor zijn safari's + de kans om chimpansees mee te pikken.
Kenia - Vergelijkbaar met Tanzania, lijkt me iets authentieker, maar minder kans om de big-5 te zien + geen chimpansees in vergelijking met Tanzania)
'Authentiek' heeft weinig met het land en alles met de reis die je boekt te maken. Beide landen zijn zeer hoog aangeschreven en wil ik graag zelf eens een keer heen. Plusje voor Tanzania is ook dat je Kilimanjaro kunt zien/beklimmen, en Zanzibar bezoeken voor beetje cultuur/geschiedenis.
Verrassende alternatieven
Mozambique - Veel minder toeristisch (dikke plus). Maar lijken zich tegenwoordig vooral te richten op de strandganger (ze hebben er de troeven ook wel voor). Ik vind relatief weinig terug over Gorongasa NP en Limpopo NP (maar Limpopo loopt door in Z-A naar ik begrijp). Enkel dat de dierenpopulatie zich nog maar vrij recent écht aan het herstellen is na de burgeroorlog.
Ze hebben net rampzalige overstromingen gehad na orkaan. Heb niet gezien/hoord hoe het met infra rond wildparken gesteld is, maar zeker iets om uit te zoeken. De dieren zullen het wel overleefd hebben, maar als je er niet kunt komen schiet dat nog niet op. Maputo is wel (naast Zanzibar en Kaapstad) een van de weinige steden in dit deel van Afrika met een beetje historische stadsgezichten. Het uitzoeken waard IMHO, maar let dus op staat van infra.
Anakha schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:24:
De lokale grap is: hoe vind je in Kruger een leeuw? Zoek naar de file met jeeps.
Als je daar geen zin in hebt, kies dan voor een periode en/of plek die andere toeristen minder aantrekkelijk vinden. Vermijd het hoogseizoen (zowel internationale vakantieperiodes als Zuid-Afrikaanse vakantieperiodes), ga juist in het regenseizoen, dat soort dingen. Scheelt ook geld, transport en verblijf zijn dan goedkoper.
Eens met die laatste tips - maar Kruger is GROOT en wat je hier schrijft geldt eigenlijk alleen voor het stuk in het uiterste zuiden. Als je ten noorden van de Olifantsrivier gaat, zul je ook in hoogseizoen nauwelijks mensen tegenkomen.
[
Voor 4% gewijzigd door
dion_b op 26-06-2019 15:54
]