[Vakantie] Zuid-Afrika

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
Hoi,

Komend maart zijn wij van plan om op vakantie te gaan naar Zuid-Afrika, in ons ogen pakken we eigenlijk alle hoogtepunten mee. Behalve twee, waar we zelf minder om geven, de wijnvelden en de struisvogel ranch omdat we beide niets om wijn geven en thuis een struisvogelsoort hebben gehad.

Nu hebben we nog een paar vragen:
1. We zijn op zoek naar een hotel in Kaapstad, nu lezen we her en der dat niet alle wijken in Kaapstad even veilig zijn, wat zijn goede wijken om een hotel te boeken (we hebben een auto om het een en ander te bezoeken, dus afstanden is niet per se een probleem, al is het ook wel leuk om ergens een biertje te kunnen doen en dan te voet terug naar het hotel).
2. Zijn er nog hoogtepunten waar we zeker nog naar moeten kijken om deze toe te voegen aan de reis?
3. Heb je nog tips / of feedback voor het schema, laat het dan ook even weten :) We zijn ermee bekend dat het niet verstandig (lees onveilig) is om 's avonds met de auto te rijden, dus we willen altijd voor zonsondergang aankomen op de plek van bestemming.

Schema
Dag 1: Aankomst Johannesburg + overnachting op /nabij het vliegveld
Dag 2: Met de huurauto richting Hoedspruit + kleine safari / rondrijden in de middag
Dag 3: Kruger Park safari
Dag 4: Blyde River Canyon en omgeving
Dag 5: Rit naar Hazyview + kijken wat mogelijk is in de middag
Dag 6: Kruger Park bij Hazyview
Dag 7: Naar Swaziland
Dag 8: Mountainbiken in Mlilwane Wildlife Sanctuary Hlane Royal National Park (Swaziland)
Dag 9: Rit naar St Lucia + boottocht voor krokodillen en nijlpaard
Dag 10: Snorkelen Cape Vidal
Dag 11: Rit naar Drakensbergen
Dag 12: Drakensbergen bezoeken
Dag 13: Naar Johannesburg, vlucht naar Port Elizabeth en dan richting Addo Park
Dag 14: Bezoek Addo Park
Dag 15: rit naar Tsitsikamma en daar wandelen of kajakken (ligt eraan waar we zin in hebben, is +/- 2 uur vanaf Addo)
Dag 16: Rit naar Kaapstad
Dag 17: Kaapstad - Boulders Beach
Dag 18: Kaapstad - Tafelberg
Dag 19: Kaapstad - Robben Eiland
Dag 20: Kaapstad - Rondwandelen / In de avond vlucht terug naar Amsterdam

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb geen tips wat je moet gaan doen of wat je moet zien maar wel een vraag/zorg: wat voor huurauto neem/krijg je?

Kennissen zijn 9 jaar geleden naar Z-A geemigreerd en hebben een buitenhuis bij het Kruger-park. In de stad en zeker als het wat drukker is (spits/file) voelen ze zich nog steeds "bekeken". Uit eigen veiligheid/gevoel, hebben ze dus een auto die lijkt alsof je er niet makkelijk inkomt (grote Landcruiser met bullbars etc). Zij rijden nooit rond met bezittingen zichtbaar op de achterbank of in de kofferbak. GSM's en navigatie ook niet in het zicht (dus middenconsole ofzo).

Het zal ongetwijfeld uitzondering zijn of een gevoel maar ik zou even nagaan of je een klein hok krijgt met stickers van de huurmaatschappij of dat je een middenklasser krijgt met hier en daar een klein krasje zonder stickers, zeg maar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

talin

ES-MA

ik ben er geboren en heb er tot mn 12de gewoond, Hermanuspietersfontein aan de kust onder Kaapstad.
als ze merken dat je toerist bent is het verstandig ja om na zonsondergang niet te gaan rijden.
ook is het gebied rond Long street in Capetown niet echt veilig te noemen voor toeristen ook overdag niet echt maar er zit wel een heel leuk hostel http://www.longstreetbackpackers.com
mocht je in de buurt van Hermanus komen raad ik je deze aan: http://hermanusbackpackers.co.za die organiseren ook sandboarden, met een snowboard een dagje snowboarden in de duinen, verder kan je daar prachtig walvissen spotten.
en probeer een stukje van de garden route te doen als je van Elisabeth naar Capetown rijd.

tips: geen geld aan locals geven, ook niet als ze aandringen, vaak komen ze naar je toe als je je auto weer in gaat met het verhaal dat ze op je auto hebben gepast en dat het een x aantal Rand gaat kosten.
maar ook de bedelaars, zolang je geld geeft is dat hun inkomsten en blijven ze er mee door gaan.

auto tip voor het links rijden, hou je stuur bij de middellijn dan komt het wel goed met links rijden.

mocht er onverhoopt toch iemand met een mes tegenover je staan en je bent niet het type Rambo, geef het af !!( oftewel ga niet met al je dure spullen op stap en te koop lopen ) ze hebben niks te verliezen dus iemand overhoop steken om zo bij zn spullen te komen zodat ze avonds weer wat te eten hebben gaat bij ze voor dan jou gezondheid.

pro tip, maak een praatje met de locals, praat langzaam en duidelijk Nederlands dan kan je leuke gesprekken hebben.

pro pro tip: ga surfen op Jeffreys Bay: http://www.surfing-waves.com/atlas/africa/south_africa.html

hoogste bungee jump vanaf de Bloukrans brug: https://www.faceadrenalin.com

in Mossel Baay in een oude trein als Hostel slapen: http://www.santosexpress.co.za

[ Voor 4% gewijzigd door talin op 22-11-2017 19:25 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wennen aan links rijden is denk ik van de kleinste problemen (mijn ervaring in NZ), veilig rondrijden en -lopen is soms een andere zaak. Ga alleen af op meningen van mensen die er echt geweest zijn, het is toch een wereld apart...
Mijn neef heeft er jaren gewoond maar moest het land uit, een van de vele westerlingen.
Van horen zeggen is toch iets anders dan zelf meemaken, met alle respect, dus meer zeg ik er zelf niet van.

Heel veel plezier en een veilige thuiskomst!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gynnad schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:39:
Hoi,

Komend maart zijn wij van plan om op vakantie te gaan naar Zuid-Afrika, in ons ogen pakken we eigenlijk alle hoogtepunten mee. Behalve twee, waar we zelf minder om geven, de wijnvelden en de struisvogel ranch omdat we beide niets om wijn geven en thuis een struisvogelsoort hebben gehad.

Nu hebben we nog een paar vragen:
1. We zijn op zoek naar een hotel in Kaapstad, nu lezen we her en der dat niet alle wijken in Kaapstad even veilig zijn, wat zijn goede wijken om een hotel te boeken (we hebben een auto om het een en ander te bezoeken, dus afstanden is niet per se een probleem, al is het ook wel leuk om ergens een biertje te kunnen doen en dan te voet terug naar het hotel).
Kaapstad is juist enige stad in Zuidafrika waar je dit een beetje fatsoenlijk kunt doen. In Jo'burg of Durban zijn de binnensteden ronduit grimmig te noemen. Dat gezegd, je gaat om het centrum 's avonds (en 's morgens vroeg) de gebruikelijke mix van schimmige figuren aantreffen die je in alle steden van dit formaat hebt. Ik vraag me gezien vraagstellig af wat jullie gewend zijn. Als je niet opkijkt van wat je pakweg in Copenhagen 's avonds op de Istedgade ziet, of in Paris rond de Pigalle, is er weinig om je druk om te maken. Als je daarentegen Amsterdam tussen CS en Dam al eng/onguur vindt, vraag ik me af of je dit moet willen.

Ervan uitgaande dat je het toch gaat doen, zou ik iets op New Church Street of Long Street aanraden, en dan ws een private room in een van de backpackers daar (zelf 7 jaar terug dat in The Backpack Hostel gedaan). Als je wilt gaan stappen vind je daar namelijk anderen die dat ook doen. Dan kun je dat samen gaan doen, wat gezelliger is en allicht ook veiliger voelt.
2. Zijn er nog hoogtepunten waar we zeker nog naar moeten kijken om deze toe te voegen aan de reis?
Je rijdt na Tsitsikamma in één ruk langs de hele Garden Route, het stuk kust tussen Stormsrivier en Mosselbaai.

Dingen die ik daar zou aanraden:
- wandelen op Robberg bij Plettenbergbaai
- kijken naar de Knysna Heads
- het oerwoud in bij Knysna Forest (mede daarom zou ik overnachting in Knysna aanraden)
- Mosselbaai zelf is niet zo bijster interessant al zal m'n oma zich in haar graf omdraaien bij die uitspraak - zij heeft meerdere boeken erover geschreven, waaronder eentje over hoe de ontdekkingsreiziger Bartolomeu Dias daar belandde - je kunt in het plaatselijke museum een replica van zijn schip zien, maar een leuke overnachtingsplek is de Santos Express Train Lodge - overnachten in een tot ho(s)tel omgebouwde treinwagon aan het strand.

Daarnaast zeg je niet naar de struisvogelboerderij te willen (ik neem aan dat je Highgate bedoelt, daar gaat iedereen heen :z ), maar de rit over een pas door de Outeniqua-bergen van George naar Oudtshoorn is echt aan te raden, vooral als je niet de nieuwe weg (N9 oftewel Outeniqua-pass) maar de oude Montagu pass pakt. Het dal waar je daarachter in terecht komt - de Little Karoo - heeft meer unieke plantensoorten dan heel Europa. Als je goed kijkt herken je veel van de dingen die in een gemiddelde tuincentrum bij de vetplanten verkocht worden.
Aan de noordzijde van de Little Karoo, 20km voorbij Oudtshoorn heb je de Cango caves, een enorm grottenstelsel in de voetheuvels van de Swartberg gebergte. Als je nog nooit in een grote grot geweest bent een aanrader, vooral de 'adventure' tour waar je door smalle en/of lage doorgangen gaat. M'n dochter van toen 7 kon het prima aan (en ik op m'n vadsigst ook), dus zo uitdagend is het niet. Maar als je pakweg in Han sur Lesse geweest bent en dat niks vond kun je dit overslaan.

Voorbij de Garden Coast is er ook genoeg te zien. Je komt op de N2 onderweg naar Kaapstad langs Swellendam, waar een van de beste biltong-winkels van Zuidafrika zit. Dat is ook een goede plek om van de hoofdweg af te slaan, om naar L'Agulhas (zuidelijkste puntje Afrika - eerstvolgende land is Antarctica) te gaan en dan via Hermanus terug te rijden. Bij Hermanus zijn bijna continu (bultrug)walvissen te zien.
3. Heb je nog tips / of feedback voor het schema, laat het dan ook even weten :) We zijn ermee bekend dat het niet verstandig (lees onveilig) is om 's avonds met de auto te rijden, dus we willen altijd voor zonsondergang aankomen op de plek van bestemming.
Staar je hier niet blind op en gebruik gezond verstand. 's Nachts ver van de bewoonde wereld op hoge snelheid rijden is vragen om aanrijdingen met wild, langzaam door ongure stadsbuurten is vragen om ander ongewenst aandacht, maar je kunt heus wel een stukje 's avonds rijden in Kaapstad of langs de relatief veilige Garden Coast als het zo uitkomt. In Jo'burg of Durban zou ik het daarentegen met klem afraden.
Schema
Dag 1: Aankomst Johannesburg + overnachting op /nabij het vliegveld
Dag 2: Met de huurauto richting Hoedspruit + kleine safari / rondrijden in de middag
Dag 3: Kruger Park safari
Dag 4: Blyde River Canyon en omgeving
Dag 5: Rit naar Hazyview + kijken wat mogelijk is in de middag
Dag 6: Kruger Park bij Hazyview
Waarom twee dagen naar Kruger met twee dagen erbuiten ertussendoor? Als je twee dagen in Kruger wilt doen kun je veel beter die twee dagen aan elkaar koppelen en overnachten in het park. De ervaring om daar op een lodge 's avonds een braai te doen onder de sterrenhemel terwijl het klein wild letterlijk tussen je benen door rent (groot wild wordt door hek tegengehouden) is onvergetelijk. Blyde River Canyon is absoluut de moeite waard, maar een hele dag daarvoor en een hele dag bij Hazyview lijkt me erg veel van het goede. Zou je niet beter beide op een dag doen en zo een dag extra winnen voor Kruger (of ergens op de Garden Coast)?
Dag 7: Naar Swaziland
Dag 8: Mountainbiken in Mlilwane Wildlife Sanctuary (Swaziland)
Meh. Eerlijk gezegd zou ik met twee dagen tussen Kruger en St Lucia eerder stukje Mozambique meepakken en rijden naar Maputo (het oude Lorenzo Marques), daar overnachten en dan via de Reserva de Maputo en/of Kosi rijden richting St. Lucia.
Dag 9: Rit naar St Lucia + boottocht voor krokodillen en nijlpaard
Dag 10: Snorkelen Cape Vidal
Dag 11: Rit naar Drakensbergen
Dit is een zeer forse rit, >500km...
Dag 12: Drakensbergen bezoeken
Dag 13: Naar Johannesburg, vlucht naar Port Elizabeth en dan richting Addo Park
Dag 14: Bezoek Addo Park
Kruger *en* St Lucia *en* Addo? Je gaat echt een stuk meer ervaren door langer in één park te blijven ipv kort drie te doen. Kruger ligt dan nogal voor de hand, maar je zou ook Umfolozi/Hluhluwe kunnen overwegen aangezien je dan dichtbij kust zit voor snorkelen enzo.
Dag 15: rit naar Tsitsikamma en daar wandelen of kajakken (ligt eraan waar we zin in hebben, is +/- 2 uur vanaf Addo)
Dag 16: Rit naar Kaapstad
Dag 17: Kaapstad - Boulders Beach
Vergeet je niet naar de Kaap zelf te gaan? Aan andere kant van het schiereiland heb je een van de mooiste autoroutes ter wereld (Chapman's Peak Drive). Oh, en als je onderweg naar Boulders bent kun je in Kalk Bay kopje koffie pakken met uitzicht op haven vol zeehonden. En in het kunstwinkeltje van m'n tante, Kalk Bay Modern, een souvenir kopen /spam :+
Edit:
MAX3400 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:48:
[...]

Zij rijden nooit rond met bezittingen zichtbaar op de achterbank of in de kofferbak. GSM's en navigatie ook niet in het zicht (dus middenconsole ofzo).
Sowieso goed advies: zorg dat er echt niets zichtbaar is in je auto. Neem dus eentje met kofferbak waar alles in past (al zal dat met z'n tweeen niet zo'n probleem zijn)
Het zal ongetwijfeld uitzondering zijn of een gevoel maar ik zou even nagaan of je een klein hok krijgt met stickers van de huurmaatschappij of dat je een middenklasser krijgt met hier en daar een klein krasje zonder stickers, zeg maar.
Aanrader is de lokaal geproduceerde Renault Logan (ja, hier als Dacia te krijgen). Verrassend comfortabel voor lange ritten, maar verder op geen enkele manier opzichtig. Plus best veel bodemspeling, dus geen probleem op onverharde wegen in Kruger of andere dergelijke plekken.

Stickers van huurmaatschappij ga je als het goed is sowieso niet krijgen.
Oeps, veel spuit 11.

* dion_b moet sneller tikken :+
route99 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:33:
Wennen aan links rijden is denk ik van de kleinste problemen (mijn ervaring in NZ)
Opvallend is wel dat er geen eensgezindheid is over hoe de bediening van de auto naar rechterzijde verplaatst is. Laatste keer heb ik zowel (voor mij logisch) gespiegeld (dus versnellingen links van je) als ongespiegeld verschoven (dus versnellingen rechts) gehad. Leidde tot veel ruitenwissergebruik toen ik af wilde slaan :+

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 22-11-2017 20:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@dion_b Zo, opstel af? _O- Goed verhaal; zeer nuttig!! d:)b d:)b

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:34
Al wachtend op vlucht KL592 tik ik nu al met weemoed dit stukje ;)

Veel goede tips al. Zelf vorig jaar ook de "heel-Zuid-Afrika-in-veel-te-weinig-tijd" gedaan. Nu enkel het noord oosten. Vergis je niet in de afstanden, je hebt al een vol en actief programma en dan ook nog beste afstanden rijden is best intensief. Ik zou serieus overwegen of je niet je programma tm dag 12 wat kan uitsmeren en het daarbij laten, of dan direct door naar Kaapstad. Je kan dan het jaar erop terug voor de gardenroute bv.
Kwa auto, neem een automaat, scheelt je gedoe met links rijden en is veel relaxter in Kruger. En inderdaad, ga overnachten in Kruger ipv zoals je het nu hebt opgesteld.

In Kaapstad hadden wij een B&B in waterkant, heb me daar overdag niet onveilig gevoeld en ook savonds wat eten was geen probleem, maar als je wat verder van de toeristenstroom afgaat was het toch wel wat grimmiger. Maar al met al ben ik geen gekkigheid tegengekomen, gewoon goed opletten en het ook niet gaan opzoeken.

Paar dingen wat me zo nog te binnenschiet;
- koop een goede verrekijker, maakt het wild kijken veel leuker
- Als je vlees eet, probeer dingen uit, je kan het halve Kruger aan soorten op je bord krijgen :9
- Koop een simpel boekje met dieren info, dan kan je ook terugzoeken wat je zag.
- Let op, ZA heeft best een aparte plug, onze alles in 1 ANWB stekker had die niet. Je kan ze overigens ook spotgoedkoop daar zelf halen, maar toch.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Speedy schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:30:
[...]

Kwa auto, neem een automaat, scheelt je gedoe met links rijden en is veel relaxter in Kruger.
*als* je ervaring hebt in een automaat. Anders ga je vroeg of laat een keer remmen waar je normaliter koppeling in zou trappen en heb je met beetje pech je achterligger in je kofferbak (en zelfs zonder die pech komt zo'n actie je hart niet ten goede). Links rijden is verder echt niet zo uitdagend, zeker niet als je wel eens in UK geweest bent. Enige plek waar je op moet letten is als je vanaf smalle afgelegen weggetjes een grotere weg zonder verkeer op draait. Dat is waar je instinct je wel eens in de steek kan laten - maar goed, die risico heb je met automaat net zo goed als met schakelbak.

Oslik blyat! Oslik!

• Speedy
Niet zozeer met de wegindeling te maken, maar met de positie in de auto, dat je dan niet in je kaartenvak zit te rommelen als je wil schakelen ;)

Dat wennen lukt iedereen die een keer in de botsauto's gezeten heeft denk ik, zou het ten zeerste aanraden als je geen verkrampt been wil van elke keer op de koppeling mee rollen met een kudde olifanten. Maar persoonlijke keus natuurlijk.

Flickr | Lego collectie

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 10:16

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Wij zijn twee jaar geleden 4 weken naar Zuid Afrika gegaan. Ik heb daar toen de volgende blog over geschreven: https://zuidafrika.nickygerritsen.nl
Dit is vooral voor familie enzo bedoeld maar misschien helpt het je nog met wat tips.

Wij sliepen in Kaapstad en Johannesburg in hostels omdat hotels daar relatief duur waren. In andere dorpen/steden sliepen we wel in hotels.

Iets wat ik zelf wel vet vond was Die Hel (zie https://zuidafrika.nickyg...obbeldebobbel-en-die-hel/). Dit kost je wel wat tijd (en geduld) maar de ervaring vond ik erg tof.

Mocht je info willen over plaatsen waar wij sliepen kan ik at denk ik nog wel voor je achterhalen. Let me know!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 12:12
Goeie tips hierboven,

Inderdaad oppassen dat je niet teveel in de auto zit en geen tijd hebt om van de hoogtepunten te genieten. Zeker een nacht of twee aaneengesloten in het Kruger, als de private lodges te duur zijn kan je prima die goedkope basic hutten in de restcamps nemen (bijv. 1 nacht Lower Sabie (mooiste uitzicht) en 1 nacht Satara (middle of knowhere, grote kans op leeuwen) of Skukuza (beste plek om veel dieren te zien), zit bbq bij en vlees kan je halen in de winkel). Probeer min. een ochtendwandeling en avondsafari te doen. Overdag lekker zelf rondcrossen. Als je naar de dieren wilt zoeken dan moet je op max 30km per uur rekenen.

dag 12: als je niet te veel hoogtevrees hebt en van mooie wandelingen houdt de chain ladder walk: https://www.nightjartrave...falls-trail-chain-ladders
zo te zien is dat de hike die Nicky ook gedaan heeft, zeker ook een van mijn mooiste herinneringen aan ZA.

Veel plezier!

12 Augustus 2026 weer proberen

• Gynnad
Goede tip om i.i.g. op te letten zodat we geen auto krijgen met stickers erop, daardoor val je toch al wat minder op..
dion_b schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:02:
[...]

Kaapstad is juist enige stad in Zuidafrika waar je dit een beetje fatsoenlijk kunt doen. In Jo'burg of Durban zijn de binnensteden ronduit grimmig te noemen. Dat gezegd, je gaat om het centrum 's avonds (en 's morgens vroeg) de gebruikelijke mix van schimmige figuren aantreffen die je in alle steden van dit formaat hebt. Ik vraag me gezien vraagstellig af wat jullie gewend zijn. Als je niet opkijkt van wat je pakweg in Copenhagen 's avonds op de Istedgade ziet, of in Paris rond de Pigalle, is er weinig om je druk om te maken. Als je daarentegen Amsterdam tussen CS en Dam al eng/onguur vindt, vraag ik me af of je dit moet willen.
We zijn wel het een en ander gewend, genoeg met de auto op vakantie geweest (Denemarken/Noorwegen/Zweden/Frankrijk/Italie/Spanje/Amerika/Canada) en verder ook in Oost-Europa / China geweest dus als het niet heel veel anders is dan de standaard schimmige personen in andere steden dan komt het wel goed. Natuurlijk houden we er rekening mee dat we niet onnodig in de avonden door ongure buurten gaan rijden.
Je rijdt na Tsitsikamma in één ruk langs de hele Garden Route, het stuk kust tussen Stormsrivier en Mosselbaai.
We zijn nu aan het kijken om de Drakensbergen over te slaan zodat we een extra dag voor de Garden Route hebben omdat het anders wel erg gehaast is om van Tsitsikamma naar Kaapstad te komen.
Meh. Eerlijk gezegd zou ik met twee dagen tussen Kruger en St Lucia eerder stukje Mozambique meepakken en rijden naar Maputo (het oude Lorenzo Marques), daar overnachten en dan via de Reserva de Maputo en/of Kosi rijden richting St. Lucia.
De stad Maputo trekt ons niet zo, maar waarom zou je de Reserva de Maputo aanraden i.p.v. Hlane Royal National Park in Swaziland?
Vergeet je niet naar de Kaap zelf te gaan? Aan andere kant van het schiereiland heb je een van de mooiste autoroutes ter wereld (Chapman's Peak Drive). Oh, en als je onderweg naar Boulders bent kun je in Kalk Bay kopje koffie pakken met uitzicht op haven vol zeehonden. En in het kunstwinkeltje van m'n tante, Kalk Bay Modern, een souvenir kopen /spam :+
Nee we vergeten dat ook niet, was even kort opgenoemd maar trekken daar minimaal 1 dag uit om daar rond te rijden en dan staat de Kaap ook zeker op de lijst

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:04
Zuid-Afrika lijkt me echt prachtig hoor, mooie flora en sauna. Super wildlife en lekker eten denk ik.

Echter het massatoerisme spreekt me minder aan. Ik hoor echt elke dag weer nieuwe mensen die er naartoe gaan. Paar weken terug wat kennissen, momenteel zitten 4 goede vrienden er en as. vrijdag vertrekt een collega van me.

Als ik dan al die filmpjes zie op FB en Youtube van de safari door het Kruger Park denk ik soms net alsof ze door de Beekse Bergen rijden.
Jezus wat een files en wat een massa toerisme. Allemaal in de rij jeeps, ff vervelend een olifant ophouden of op de foto met een nijlpaard of wat leeuwen. Of lokaas het water in en een kooitje de zee in gooien om naar de haaien te gluren. Het Krugerpark (of Z-A?) lijkt één grote dierentuin te worden. Ik kan er niks aan doen maar ik krijg er een soort aversie tegen, net als ik al jaren heb met dolfinariums enzo (maar ben heus geen moraalridder).

No offence hoor want nogmaals; het lijkt me prachtig en misschien ga ik zelf ooit ook nog wel die kant op. Bovenstaande valt me gewoon erg op...

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 23-11-2017 20:41 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gynnad schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:17:
[...]

We zijn wel het een en ander gewend, genoeg met de auto op vakantie geweest (Denemarken/Noorwegen/Zweden/Frankrijk/Italie/Spanje/Amerika/Canada) en verder ook in Oost-Europa / China geweest dus als het niet heel veel anders is dan de standaard schimmige personen in andere steden dan komt het wel goed. Natuurlijk houden we er rekening mee dat we niet onnodig in de avonden door ongure buurten gaan rijden.
Dan komt het zeker goed. In vergelijking met pakweg de buurt rond Warszawa Centralna is centraal Kaapstad een oase van rust en gebrek aan alcoholisten en zakkenrollers :+
[...]

We zijn nu aan het kijken om de Drakensbergen over te slaan zodat we een extra dag voor de Garden Route hebben omdat het anders wel erg gehaast is om van Tsitsikamma naar Kaapstad te komen.
Hmm, snoeien is goed, maar de Drakensberg zijn wel echt de moeite waard, zeker stuk rond de Amphitheater.
[...]

De stad Maputo trekt ons niet zo, maar waarom zou je de Reserva de Maputo aanraden i.p.v. Hlane Royal National Park in Swaziland?
Omdat je er toch zowat doorheen rijdt als je van Maputo richting Natal gaat :z

Reden om Maputo aan te raden is omdat het een van de mooiste en meest toegankelijke steden is in 'echt' Subsahara-Afrika, vol 18e/19e eeuwse Portugese gebouwen aan zee - en dat met vergelijkbaar niveau van (on)veiligheid als Kaapstad. Je kunt daar gewoon auto parkeren, slaapspullen in ho(s)tel doen en te voet gaan kroegtijgeren.

Maar als je dat niet ziet zitten, zou ik die hele stuk rond Swazi/Natal overslaan, of in ieder geval anders indelen.

Idee:
- na landen op JNB auto huren en naar Kruger (e.o.), daar 3/4 dagen zitten, dan terugrijden naar JNB, vliegen naar DUR.
- vanuit DUR rijden naar strand. Ipv noorden (Cape Vidal) zou je richting zuiden kunnen gaan. Rocky Bay, bij Park Rynie, staat bekend als een van de mooiste snorkel/duikspots langs de kust, en mocht dat om een of andere reden tegenvallen is Raggie Cave/Shark Alley maar een kwartiertje rijden verderop. Mooiste stranden heb je ook ten zuiden van Durban, Southbroom was altijd een favoriet.
- na paar dagen aan zee kun je een dagtrip (of anderhalve dag) naar Drakensberg doen, het is maar 2u rijden vanaf Durban.
- vliegen van DUR op PLZ of (als je Addo overlsaat misschien handiger) op GRJ en daarvandaan de Garden Coast doen. Je zou zelfs kunnen overwegen (als dat qua autohuur goedkoper uitkomt ivm op zelfde plek weer inleveren) om van GRJ naar CPT te vliegen ipv die ~5u te rijden.
remzor schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:39:
Zuid-Afrika lijkt me echt prachtig hoor, mooie flora en sauna. Super wildlife en lekker eten denk ik.

Echter het massatoerisme spreekt me minder aan. Ik hoor echt elke dag weer nieuwe mensen die er naartoe gaan. Paar weken terug wat kennissen, momenteel zitten 4 goede vrienden er en as. vrijdag vertrekt een collega van me.

Als ik dan al die filmpjes zie op FB en Youtube van de safari door het Kruger Park denk ik soms net alsof ze door de Beekse Bergen rijden.
Jezus wat een files en wat een massa toerisme. Allemaal in de rij jeeps, ff vervelend een olifant ophouden of op de foto met een nijlpaard of wat leeuwen. Of lokaas het water in en een kooitje de zee in gooien om naar de haaien te gluren. Het Krugerpark (of Z-A?) lijkt één grote dierentuin te worden. Ik kan er niks aan doen maar ik krijg er een soort aversie tegen, net als ik al jaren heb met dolfinariums enzo (maar ben heus geen moraalridder).

No offence hoor want nogmaals; het lijkt me prachtig en misschien ga ik zelf ooit ook nog wel die kant op. Bovenstaande valt me gewoon erg op...
Volgens mij onderschat je hoe enorm groot dat land is. Het is even groot als heel Westeuropa bij elkaar. Je kunt prima dagenlang onderweg zijn en geen andere toerist tegenkomen. Wat wel zo is, is dat door zo'n lijst 'must do' zaken 99% van de toeristen ongeveer dezelfde dingen doen en die stukken in hoogseizoen zeer druk kunnen worden. Dat vermijden lijkt me sowieso zeer verstandig, al is het alleen maar dat je dan meer toeristen dan locals ziet, met ditto prijzen. Daarvoor hoef je echt niet de Kruger Park over te slaan - dat ding is GROOT, vrijwel exact de helft van de oppervlakte van Nederland. Zelfs met al die toeristen erin is het voor het overgrote deel volkomen leeg. Je hoeft er alleen voor te zorgen dat je niet naar binnen rijdt bij de ingang die het dichtst bij de Jo'burg weg ligt, en ook dat stuk mijdt.

Sowieso een goed idee - als je bijv nijlpaarden en krokodillen wilt zien, doe je dat het best aan de oevers van de Limpopo, helemaal aan het noorden van het park. Als je de ingang bij Pafuri Gate pakt ga je geen hond tegenkomen. Tenzij Afrikaanse Jachthond :z

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 23-11-2017 20:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
We zijn nu aan het kijken naar rest camps in Kruger, vooral in het Zuidelijke stuk, heb je nog tips? Twijfelen nu tussen Skukuza en Lower Sabie, beide wel toeristisch maar wel wat faciliteiten aanwezig dat bij andere minder is.

i.p.v. twee nachten in Hazyview doen we 1 nacht in rest camp Skukuza en 1 nacht in rest camp Lower Sabie.

[ Voor 20% gewijzigd door Gynnad op 23-11-2017 21:48 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:04
@dion_b Nee dat begrijp ik ook wel hoor, daarin heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Het is meer dat ik altijd dezelfde verhalen hoor en dezelfde foto’s zie. Maar dat is vaak zo met populaire vakantiebestemmingen natuurlijk, niets mis mee verder ;)

Het zijn meer die lange, georganiseerde tours door het park waaraan de dieren gewoon gewend zijn (half tam, gevoederd waarschijnlijk). Een hippo (meer kills dan een leeuw of croc) op schoot, olifanten rijden.. dat vind ik persoonlijk slechte zaken. Maar goed, zelf nooit geweest maar dit zijn gewoon dingen die opvallen bij anderen omdat het altijd trots op het web wordt geslingerd :P

Maar teveel offtopic, ik heb verder geen tips.. alleen: have fun alvast @Gynnad ! Dat het prachtig is geloof ik namelijk meteen!!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gynnad schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:20:
We zijn nu aan het kijken naar rest camps in Kruger, vooral in het Zuidelijke stuk, heb je nog tips? Twijfelen nu tussen Skukuza en Lower Sabie, beide wel toeristisch maar wel wat faciliteiten aanwezig dat bij andere minder is.

i.p.v. twee nachten in Hazyview doen we 1 nacht in rest camp Skukuza en 1 nacht in rest camp Lower Sabie.
Dat is exact het stuk zuidelijk Kruger waar je in hoogseizoen in de file staat zoals remzor beschreef. Je was toch al van plan naar Blyde Canyon te gaan, zou je dan niet ipv naar het zuiden juist naar het noordoosten gaan vanaf daar, richting Olifantsrivier. Je kunt dan bij Balule, Maroela en/of Shimuwini overnachten.

Zie o.a. dit stuk:
https://www.travel4wildli...kruger-self-drive-safari/
1) Avoid the Southern End of Kruger During your Self Drive Safari

[...]

With this area so accessible from Gauteng it is no surprise that South Kruger sometimes seems swamped with tourists. And as the Kruger haters say…it can sometimes feel like you are in a zoo.

Here is your solution. If you don’t want to suffer from safari road rage, start by avoiding the south of Kruger. I would personally draw the line at Satara camp. All the main camps from Satara and to the south are a no-go for me.Which Kruger Gate to Use?

[...]

If you are starting from the Johannesburg area I would drive up to the Orpen Gate. It is only a five-and-a-half-hour drive, and the best part is that you can drive through the world famous Panorama Route (for a Panorama Route map click here). Along the way you can visit the Blyde River Canyon Nature Reserve and the following attractions
Mbt die "faciliteiten" - je gaat voor één ding naar zo'n park. De rest is puur in functie daarvan. Zolang je een bed hebt om op te slapen, een WC om in te poepen en een hek / muur om te zorgen dat je geen gesabbel van hyenas hoeft te vrezen 's nachts zou de rest weinig moeten boeien. Je kunt in de grote camps alle toebehoren voor braai kopen, dan die dingen links laten liggen en ergens heen gaan waar je 's nachts ook dieren hoort en niet alleen de zuipende buren.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 23-11-2017 22:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 23:22

Beurlap

Kak!

2 jaar geleden een vergelijkbare rondreis gemaakt door ZA.

Naast de gebruikelijke activiteiten (wildparken) drie tips:

Tip 1: Face Adrenalin Bungy bij Bloukransbrug (Tsitsikamma)
Tip 2: Great White Shark tours (Gansbaai)
Tip 3: Snorkelen met zeeleeuwen (Kaapstad)

Alle drie echt once in a lifetime ervaringen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
remzor schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:44:
@dion_b Nee dat begrijp ik ook wel hoor, daarin heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Het is meer dat ik altijd dezelfde verhalen hoor en dezelfde foto’s zie. Maar dat is vaak zo met populaire vakantiebestemmingen natuurlijk, niets mis mee verder ;)

Het zijn meer die lange, georganiseerde tours door het park waaraan de dieren gewoon gewend zijn (half tam, gevoederd waarschijnlijk). Een hippo (meer kills dan een leeuw of croc) op schoot, olifanten rijden.. dat vind ik persoonlijk slechte zaken. Maar goed, zelf nooit geweest maar dit zijn gewoon dingen die opvallen bij anderen omdat het altijd trots op het web wordt geslingerd :P

Maar teveel offtopic, ik heb verder geen tips.. alleen: have fun alvast @Gynnad ! Dat het prachtig is geloof ik namelijk meteen!!
Volgens mij verwar je met KNP met die "opvangcentra" waar je inderdaad een cheetah kan aaien oid, dat kan in KNP dus niet.

Wat helpt met de drukte in Kruger is een blik op de schoolkalender voor Zuid Afrika en de weekeinden proberen te vermijden in de populaire kampen. Wij waren er afgelopen week, maar afgezien van de directe omgeving van Skukuza en de de hoofdwegen daarvandaan amper echt drukte gehad (1x een echte kruger file van een stuk of 30 auto's waar we direct langs zijn gereden). Heb uren met slechts enkele auto's bij een luipaard sighting gestaan bv. Grote stukken over de gravelwegen gereden en amper auto's tegengekomen.
Als het in ZA vakantie is wil het wel drukker zijn :)

@Gynnad
Goede keus trouwens om Hazyview met Kruger te wisselen en geluk dat je nog in LS kan verblijven, dat is meestal (in ieder geval de goede plekken) direct weg als de boekingen opengaan. Prachtig kamp O+
Het is wel het drukste stukje Kruger (met name Skukuza is groot), maar dat is niet voor niets, er zit veel wild en als je direct bij het openen van de poort weg gaat heb je nog prima kans op sightings waar je niet in de rij staat (die zou ik zowiezo overslaan) aangezien de buitenpoorten pas een uur later opengaan. En als je van de asfalt wegen afgaat zie je ook geen touring cars meer :+
Ik zou het gezien je route naar Swaziland daar ook bij houden, als je de meer noordelijke kampen (zeg boven Satara) wil doen en dan door het park naar Swaziland wil heb je een beste rit voor de boeg. Bewaar die voor volgend jaar :P

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy op 24-11-2017 07:07 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:54
Dag 1: Omdat je een hotel neemt, vlakbij het vliegveld, neem ik aan dat je de directe KLM vlucht van plan ben te nemen? Je zou kunnen overwegen om een overstap te doen en de nachtvlucht van British Airways en/of Lufthansa te nemen. Of Egypt air als je een durfal bent. ;) Dan kom je s'ochtends aan in Johannesburg en kun je nog gemakkelijk een transfer maken naar Hoedspruit. Al zou ik adviseren om naar Graskop te rijden. Dan win je toch weer een paar uur. (als je tegen een nachtje met minder slaap kunt).

Dag 2: Vanuit Graskop de Blyde river Canyon en omgeving doen en dan s'avonds eindigen in Hoedspruit.

Dag 3: Kruger binnenrijden via Phalaborwa gate. S'avonds overnachten in Letaba camp.

Dag 4: Afzakken naar Satara camp. (vergeet de route over de S41 en S100 niet als je een kansje wil hebben op het spotten van een witte leeuw)

Dag 5: Vanuit Satara richting Skukuza en/of Lower Sabie rijden.

Dag 6: Verder het zuiden van Kruger ontdekken en eindigen in Berg-en-dal camp of Crocodile Bridge camp, afhankelijk van waar je Swaziland wil binnenrijden.

Dag 7: zoals gepland.

In plaats van bovenstaand, kun je ook nog ervoor kiezen om Kruger geheel te mijden en bijvoorbeeld een paar dagen het Hluhluwe/Imfolozi reserve te doen. Dit reserve is minder toeristisch en herbergt ook de big-five. Mocht je verknocht zijn aan het Nederlands dan kun je net buiten het plaatsje Hluhluwe nog overnachten in een lodge, gerund door Nederlanders (Wildebeese ecolodge).

Success met plannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:23
Pff. is alweer 8 jaar gelden dat ik met mijn vriendin, nu vrouw, naar Zuid-Afrika ben geweest. Zou zo weer terug willen.
We hebben als complete ZA-noobs onze reis laten plannen door een organisatie. Op basis van onze wensen (budget niet tot de maan, geen jakker-vakantie, zelf ook actief bezig zijn, eigen vervoer) hebben ze er een mooie reis van gemaakt.

Daaruit kwam een rondreis oostelijk ZA van 4 weken rollen.
Heb er ooit een kaartje van gemaakt: https://drive.google.com/...dtN6gSlkW27yo&usp=sharing
Zaken die hierboven nog niet zijn genoemd maar die ik toch wil aanraden:
- enkele dagen wandelen en overnachten in een tent in een wildpark (Hluhluwe-Umfolozi)
- Naast zelf door het Krugerpark reizen ook een nacht in een 'luxe' game reserve (Kapama Buffalo Camp) met safaritent op palen (giraffen aan je balkon!) , game drives, diners etc.
- Apartheidmuseum
- Afsluiten met een paar dagen bijkomen in een beach house (Westbrook Beach)

.Wat betreft veiligheid: de gastheren/vrouwen weten prima te vertellen waar en wanneer je het beste zelf op pad kan gaan.
De enige keer dat we ons echt onveilig voelden was toen we met een gids vanuit de guesthouse naar het Apartheidmuseum gingen en we een tussenstop maakte nabij Soweto. Daar probeerde iemand de autodeur open te trekken. Gelukkig waren die centraal afgesloten.

.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

brombeer21 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:00:
Dag 1: Omdat je een hotel neemt, vlakbij het vliegveld, neem ik aan dat je de directe KLM vlucht van plan ben te nemen? Je zou kunnen overwegen om een overstap te doen en de nachtvlucht van British Airways en/of Lufthansa te nemen. Of Egypt air als je een durfal bent. ;)
Och, zo'n durfal hoef je niet te zijn voor Egyptair, maar als je houdt van een borreltje in de lucht zit je daar aan het verkeerde adres. M'n broertje (die destijds zo vloog) was stikjaloers op onze verhalen over Emirates waar ik vrolijk naar believen whisky zat te lurken in economy. Dat was vanaf Heathrow via Dubai. Voor ons zowaar goedkoopste optie, ook vanuit NL zou ik het aanraden. De vlucht is maar marginaal langer, maar comfort en service is geweldig, incl een gratis maaltijd op Dubai als je >4u overstap hebt (wij zaten er 4u05min :P )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Op zich is schema prima, dat is haalbaar en goed te doen. Je hebt in mijn ogen met Kruger wel een mustdo (voor de 1e keer) te pakken, maar het geeft je niet de belevenis die Hluhluwe of een leuke private game reserve je wel geeft. Addo ken ik niet maar lijkt me mooi, maar massaal.

Wellicht lees ik er over heen maar een goede private game reserve (aan de rand van Kruger) is zijn geld waard. De gamedrives zij intenser, intiemer en informatiever en de lodge ervaring is, bij de goede keus, ook heel fijn.

Je hebt overigens de focus enorm op de natuur. Wijn geef je niets om, ok, maar ik vond het bezoek aan een kleine township erg indrukwekkend (vele malen mooier en intiemer dan die bij Kaapstad, of Soweto).

Wellicht reageer ik later nog even iets uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
ZieMaar! schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:56:

Wellicht lees ik er over heen maar een goede private game reserve (aan de rand van Kruger) is zijn geld waard. De gamedrives zij intenser, intiemer en informatiever en de lodge ervaring is, bij de goede keus, ook heel fijn.
Kan ik beamen, heb het niet genoemd gezien je al een heel programma had uitgestippeld en ik weet niet ook niet of ik het voor een eerste keer zou verkiezen boven Kruger NP. Zelf rijden door KNP vind ik erg bijzonder, niet zozeer om de top sightings, die kans is redelijk klein, maar wel om het avontuur element. Wat je evt wel kan doen is Addo en Tsitsikama inruilen voor een private reserve (of een langer verblijf in Kruger), vlieg je vanaf JNB naar CPT, scheelt je gelijk een enorm stuk rijden. Olifanten kom je ook in Kruger tegen (op een gegeven moment stop je er niet meer voor zoveel :P), wat toch de hoofdattractie van Addo is denk ik.

Een private reserve kan zeker z'n geld waard zijn, maar je zit dan wel in een heel andere categorie dan voor een San Parks accommodatie. Heb zelf net de eerste foto's uitgezocht en wat gedeeld, [Testcase] Cats of the Sands (Zuid Afrika), mocht je meer info willen mbt zo'n private reserve laat maar weten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy op 26-11-2017 16:13 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZieMaar! schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:56:
[...]

Je hebt overigens de focus enorm op de natuur. Wijn geef je niets om, ok, maar ik vond het bezoek aan een kleine township erg indrukwekkend (vele malen mooier en intiemer dan die bij Kaapstad, of Soweto).
In plaats van een kleine township kun je de stoute schoenen aantrekken en gewoon een dorp of zelfs stadje binnentrekken dat in een van de voormalige slegs vir nie-blankes gebieden zit, bijvoorbeeld in een van de "tuislanden". Zo zijn wij vorige keer na verdwaald zijn in ruraal Kwazulu (ik wilde per se uit een wat minder gebruikte uitgang van Umfolozi...) voor lunch in Empangeni terecht gekomen. Qua stedelijk schoon hoef je zacht gezegd niet veel te verwachten, maar de sfeer is een ervaring op zich. Als blanke voel je je daar behoorlijk bekeken, maar zodra je pretentieloos een fried chicken-restaurant binnenwandelt en gewoon in de rij gaat staan als de rest is alle evt spanning uit de lucht en is men vooral nieuwsgierig, niet in de laatste plaats waarom iemand die kennelijk het geld heeft om de halve wereld rond te vliegen in vredesnaam in een gat als dat zou willen kijken :+

Nou, omdat Zuidafrika meer is dan alleen maar wilde beesten, afgeschermde rijke blanke gebieden en voorheen kansloze townships...

Die grote townships zijn overigens veel diverser dan je in eerste instantie op basis van berichtgeving zou denken. Ja, er heerst in stukken flinke armoede, en ja, er zijn plekken waar je niet zomaar wilt komen (dag of nacht) tenzij je dondersgoed weet waar je mee bezig bent, maar tegelijkertijd zijn er stukken die ondertussen ook onder blanken gewilde uitgaansgebieden zijn (mijn neef - type rijke bedrijfskundestudent die na z'n studie executive bij een oliebedrijf werd, dus niet bepaald multiculti activist oid - heeft bijv in Soweto z'n vrijgezellenavond gehouden...) en Khayelitsha is een verhaal apart - eentje die onder andere in Steven Otter's Khayelitsha - uMlungu in a township beschreven is.

Als je ZA verder nog totaal niet kent zou ik wel aanraden om een guided tour in een township te doen, niet op eigen houtje op pad te gaan. Qua gevaar is het lang niet zo erg als mensen denken, maar kans dat je simpelweg teveel mist is veel groter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou dat ook niet op eigen houtje doen :). Sowieso is ook Soweto of een tour bij Kaapstad wel de moeite waard, maar je wordt, over het algemeen, toch in touringcars door de wijk heen gereden. De kleinere hebben een veel intensere beleving. Wij waren in Knysna, via 2 mensen die ook veel werk deden voor die township. Je hoort veel verhalen, schrijnend en mooi, die echt de moeite waard zijn. Overigens zijn er inmiddels ook bedrijven die al veel leukere en meer bijzondere tours aanbieden in de grote townships, dat is denk ik ook erg leuk. Ik heb dat zelf verder niet gedaan (ivm tijdsgebrek).

Ik heb wel de standaard township tour gedaan bij Kaapstad, dat was de enige manier om Robben Island kaartjes te krijgen (via zo'n combitour). Mocht je om wat voor reden die kaartjes dus niet kunnen bemachtigen (dat was toen lastig), dan is dit altijd wel een mooie workaround :).

Mijn ideale combi zou 2 nachten een private game reserve (bij Kruger) zijn en dan daarna nog 1 nacht ergens zelf in Kruger (voor zo'n eerste keer is dat toch magisch en leuk). Ik vond (en vind, na nog een aantal reizen door Namibië, Botswana en Zuid Afrika) guided gamedrives nog steeds de moeite waard. Een goede gids voegt enorm veel toe, zeker in parken als Hluhluwe.

Algemeen: ik zou me niet zo heel druk maken over de criminaliteit. Denk logisch na, vermijd de binnensteden van Durban en Joburg, wees 's avonds ook wat voorzichtiger in Port Elisabeth en Kaapstad, als je je auto parkeert, zorg dat er geen spullen in het zicht zijn en wees niet het makkelijkste slachtoffer. Ik vond Durban grimmig, maar verder viel het echt reuze mee. Overleg anders 's avonds even met de hotelreceptie, die weten wat wel en niet kan. Ik zou in grote steden sowieso niet lopen, gewoon met de taxi naar het restaurant en met de taxi weer terug.

Ik zou zelf overigens die parkeermannetjes wel wat geven. Ze zijn behulpzaam en wellicht dat hun alternatieven een stuk minder vriendelijk zijn als niemand ze meer geld geeft. Ik denk dat het juist wel goed is omdat in stand te houden. Autorijden stelt verder geen reet voor. Linksrijden is peanuts (als het stuur aan de andere kant zit), de ruitenwisser en richtingaanwijzer, dat gaat soms mis, maar dat is niet zo erg en schakelen ben je ook zo gewend, maar een automaat is maar iets duurder en wel erg prettig. Als je de keus hebt en veel zelf wil rijden in Addo/Kruger, neem dan een iets hoger model. Ik heb in Namibië met een Toyota Hilux gereden en dat is qua zicht echt top. Zo'n auto is voor de verharde wegen van ZA wat overdreven, maar zo'n i35 oid is al veel beter dan een Corolla.

Verloopstekker gewoon op de luchthaven kopen, net als een prepaidsimmetje. Ik neem zelf bijna altijd een stekkerblok mee (ivm de weinige stopcontacten in hotels), dus dan heb je aan 1 verloopstekker genoeg.In mijn herinnering hadden veel B&B's en hotelkamers ook wel verloopstekker, maar ik ben daar niet helemaal van overtuigd of ik me dat juist herinner :).

Zuid Afrika is tegenwoordig erg populair en dat is terecht. Mijn eerste rondreis was in 2011 en ik ben er 2014 als onderdeel van een reis door Namibië weer geweest (alleen in het noordwesten) en het heeft qua natuur en cultuur heel veel te beiden, maar is op de standaardroute (die jullie eigenlijk ook nemen) echt heel goed te doen, zonder veel reiservaring. Iedereen praat Engels, het is ingericht op toeristen, er zijn zat winkels en tankstations en de wegen zijn erg goed.

Overigens staat er duidelijk snorkelen in Cape Vidal, maar het iSimangaliso Wetlands park (oid) is zelf ook al erg mooi en St Lucia is sowieso een goede uitvalsbasis voor Hluhluwe, dus persoonlijk zou ik daar misschien wel 1 dag langer blijven. De tafelberg ligt een groot gedeelte van het jaar in de wolken, dus een beetje flexibel in Kaapstad is wel handig. Je kan hem ook hiken, maar dat moet je volgens mij wel georganiseerd doen (is niet superveilig qua criminaliteit).

Tot slot: Er gaan inderdaad veel mensen naar Zuid Afrika, maar buiten wat hoogtepunten in de (zuid afrikaanse) schoolvakanties valt het echt mee met de drukte. Dat dieren aan mensen (vooral aan auto's) gewend zijn, betekent ook zeker niet dat ze tam zijn :). In veel parken zijn de rangers erg begaan met de natuur en volgens mij is het olifant rijden heel beperkt (als het er al is).

Bij specifieke vragen, laat het maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Oud topic incl. ervaringen van de toenmalige topicstarter:
Vakantie Zuid-Afrika, tips?

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 26-11-2017 19:23 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Hebben jullie nog goede tips voor een (bepaalde) auto en een website om deze te bestellen/huren? En is het slim om nu al te reserveren of juist te wachten tot kort voor vertrek i.v.m. de prijs?

[ Voor 33% gewijzigd door Gynnad op 29-11-2017 21:35 ]

• Speedy
Gynnad schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:34:
Hebben jullie nog goede tips voor een (bepaalde) auto en een website om deze te bestellen/huren? En is het slim om nu al te reserveren of juist te wachten tot kort voor vertrek i.v.m. de prijs?
Vorig jaar hebben we gehuurd via Sunnycars (waarbij Bidvest de uiteindelijke verhuurder was) wat prima is bevallen. Wel iets duurder, maar alles is verzekerd en dat geeft een goed gevoel.

Helaas waren we dit jaar wat laat (2 maand van te voren) en was de auto die zouden willen niet meer via Sunny beschikbaar. Ditmaal via Avis gehuurd en daarbij de 360 optie + glasverzekering en pechhulp genomen zodat zo goed als alles afgekocht was. Splinternieuwe auto meegekregen en zonder gezeur weer ingeleverd (waarbij de auto vrij smerig was en er vast wat krasjes bij op zijn gekomen). Scheelde honderden euro's met Sunny overigens, verschil was wel dat als ik lek zou rijden ik de band zou moeten betalen (kon 3x lek rijden voor het verschil had ik berekend).

Kan beide aanraden in ieder geval en ik zou nu gewoon boeken als je weet wat je wil hebben. Heb de prijzen maandenlang in de gaten gehouden, maar het fluctueert amper (tenzij je wacht op zo'n kortingsbon van Sunny)

Wat betreft auto's, de aanrader die ik al eerder gaf is in ieder geval een automaat. Vorige keer hadden we een Corolla Quest, prima auto voor de prijs, maar vond de stoelen niet heel best (is natuurlijk ook een vrij goedkope auto). Dit jaar een RAV4 gehuurd om wat hoger te zitten voor het zicht in Kruger en met wat betere stoelen. Is me prima bevallen voor 2 man + bagage, al hield het motorvermogen niet over.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 30-11-2017 17:13 ]

Flickr | Lego collectie

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 16:31
Ben zelf ondertussen 3 keer in ZA geweest. Ik zal het proberen kort te houden. Ik kan er namelijk dagen over vertellen. Volgende reis staat trouwens al gepland voor November 2018.

Als je voor de eerste keer gaat, zou ik je zeker willen aanraden om enkele dagen in het kruger park te verblijven. Een 3 tal nachten vind ik ideaal. Neem er de guided morning drive. Het vertrek verschilt per seizoen, bij ons was dit om 4.30h AM. Heel erg mooi om de zonopgang te zien in de prachtige natuur. Vergeet je niet warm aan te kleden want in de ochtend is het nog erg fris!

De rest camps in krugerpark zijn erg proper, en goed uitgerust. Een keer werkte de airco niet in onze bungalow, even naar de receptie en binnen een half uurtje was het opgelost.

Tip: Als je meerdere dagen en meerdere parken wil bezoeken die onder SANparks vallen, is het soms voordeliger om een "Wild card" aan te schaffen. Met deze wild card krijg je gratis toegang tot alle SANparks parken.
Zonder Wild card moet je in het kruger park een Conservation fee per dag betalen. (Momenteel: R328 per adult, per day)
Best zelf uitzoeken wat het voordeligst is voor jou.

Voor de panorama route (Blyde river canyon, Gods window,...) kan ik je een verblijf in Hazyview aanraden. Gecko Backpackers bij Gideon en Dennis is echt super gezellig! De locals komen hier ook wel eens een biertje drinken. Het is niet de meest moderne hostel,en er is bewust gekozen om er geen WiFi aan te bieden. Maar dit komt de sfeer alleen maar ten goede. Je praat met de uitbaters, andere toeristen en locals. Hier krijg je veel tips voor de omgeving! Mocht je lekker luxe willen slapen kan je in de Gecko Lodge terecht (uitgebaat door de ouders van Gideon).

Knysna is trouwens ook zeker de moeite, wij zijn hier blijven slapen : https://www.sanparks.org/parks/garden_route/tourism/tree-top.php
Prachtige Bungalow met een terras in de boomtoppen.

In Kaapstad hebben we de laatste keer een apparterment (airBNB) gehuurd niet ver van het waterfront.

Qua vervoer zou ik je aanraden om een middelgrote SUV te nemen. We hebben er een keer rondgereden met een ford focus, en de bodemplaat heeft het niet overleeft. Met 4 volwassenen en het koffer vol bagage ligt die al een paar cm lager dan normaal ;) .

Laatse keer hebben we een Nissan Xtrial gehad (oud model) en dat was perfect. Altijd bij Sixt Car rental gehuurd trouwens. Wij laten de auto wel altijd netjes poetsen, zowel binnen als buiten, voor we hem terug bij het verhuur bedrijf binnen doen. Dit werd eigenlijk altijd gewaardeerd waardoor de inspectie bij het inleveren nooit meer dan halve minuut duurde. Wij boeken altijd ruim van tevoren. Gewoon omdat je dan zeker bent en je niet last minute nog vanalles moet regelen.

Ohja, nog iets over de gevaren van ZA.
Zoals velen voor mij al zullen gezegd hebben: gezond verstand. En daarbij: Rij niet als het donker is.
Het zal je waarschijnlijk wel opvallen als je daar bent, er lopen heel veel mensen langs de weg. Ook langs de snelweg! Levensgevaarlijk als het donker is.

Downtown Jo'burg en Durban zou ik sowieso mijden.

Vooral : Have fun, don't stress and braai! Lots of braai!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
Hi allemaal,

Aanstaande maart gaan wij naar Zuid-Afrika, we hebben de volgende nationale parken op planning staan:

-Kruger
-Hlane Royal National Park (hier willen we graag mountainbiken)
-Addo
-Tsitsikamma
-Tafelberg

Ik vraag me af of het slimmer is om safari's / game drives van tevoren te boeken.
Op dit moment vind ik het nog lastig in te schatten of we dat fijner gaan vinden dan zelf rondrijden, ik denk uiteindelijk dat we een paar game drives gaan doen en verder zelf rondrijden.
Is het verstandig om game drives van tevoren te boeken wat betreft beschikbaarheid/kosten, of kan dit ook nog on the spot? Misschien maakt het ook verschil per gebied?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 09:02
Ik heb niet alle reactie gelezen, dus misschien dubbele info: wij zijn net terug van drie weken ZA. Ik had een nissan 4WD x-trail automaat. Perfecte auto om overal te kunnen komen. Relatief groot, maar half zo duur als een hilux of landrover. Ook op de pittige stukken geen enkel probleem om door te rijden.

Wat betreft Mozambique, wij zijn van Kruger Marlothpark via Swaziland naar Kosi Bay Border gereden. Daar moet je je auto achterlaten op een parkeerplaats. Een duur visum kopen van 900 ZAR pp (€55). Taxi regelen naar in ons geval) Ponta Do Ouro voor 2 dagen scuba duiken.
Ik zou het niet nog eens doen. Veel te veel gedoe voor een vakantie. Mensen in Moz zijn ronduit onbeschoft en ongeïnteresseerd. Belachelijk duur visum. Het duiken maakte gelukkig alles goed door de geweldige duikschool back-to-basics.

Verder is het lastig tips geven, omdat wij alleen in vogels en wildlife geïnteresseerd zijn. Dus we hebben alle steden vermeden.

Ik vond veiligheid verder geen probleem. Met een beetje gezond verstand en een beetje geluk hoeft er niets te gebeuren. Maar in de stad ligt dat natuurlijk heel anders.
Houdt rekening met afwezigheid van wifi op verschillende plekken, dus houd belangrijke adressen en telefoonnummers bij de hand. En zorg voor offline navigatie zoals google maps of Here.

Maar in principe ga je gewoon een fantastische vakantie tegemoet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
zwimmiz schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:04:
Ik heb niet alle reactie gelezen, dus misschien dubbele info: wij zijn net terug van drie weken ZA. Ik had een nissan 4WD x-trail automaat. Perfecte auto om overal te kunnen komen. Relatief groot, maar half zo duur als een hilux of landrover. Ook op de pittige stukken geen enkel probleem om door te rijden.

Wat betreft Mozambique, wij zijn van Kruger Marlothpark via Swaziland naar Kosi Bay Border gereden. Daar moet je je auto achterlaten op een parkeerplaats. Een duur visum kopen van 900 ZAR pp (€55). Taxi regelen naar in ons geval) Ponta Do Ouro voor 2 dagen scuba duiken.
Ik zou het niet nog eens doen. Veel te veel gedoe voor een vakantie. Mensen in Moz zijn ronduit onbeschoft en ongeïnteresseerd. Belachelijk duur visum. Het duiken maakte gelukkig alles goed door de geweldige duikschool back-to-basics.

Verder is het lastig tips geven, omdat wij alleen in vogels en wildlife geïnteresseerd zijn. Dus we hebben alle steden vermeden.

Ik vond veiligheid verder geen probleem. Met een beetje gezond verstand en een beetje geluk hoeft er niets te gebeuren. Maar in de stad ligt dat natuurlijk heel anders.
Houdt rekening met afwezigheid van wifi op verschillende plekken, dus houd belangrijke adressen en telefoonnummers bij de hand. En zorg voor offline navigatie zoals google maps of Here.

Maar in principe ga je gewoon een fantastische vakantie tegemoet :D
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips en goed om te horen dat het fantastisch is geweest.

Wij zitten nu te dubben of we enkele gamedrives op voorhand al moeten boeken of dat het handiger is om dit gewoon ter plekken te doen, zo willen we bijvoorbeeld er een in de ochtend en in de avond doen in Kruger Park, wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Laatst online: 23-04 09:02
Gynnad schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:50:
[...]Wij zitten nu te dubben of we enkele gamedrives op voorhand al moeten boeken of dat het handiger is om dit gewoon ter plekken te doen, zo willen we bijvoorbeeld er een in de ochtend en in de avond doen in Kruger Park, wat is jullie ervaring?
Wij zaten 5 nachten in de buurt van Crocodile Bridge. Op de eerste dag zijn we langs gereden om daar de boekingen te doen. 1x sunset drive, 1x morning walk. We hadden toen nog vrij veel keus in dagen.
(Self drive kun je gewoon op de dag zelf regelen als je naar binnen rijdt). In de drukke periodes schijnt dit overigens niet zo makkelijk te gaan. (Morning walk was in onze beleving het meest indrukwekkend).

Over de andere poorten durf ik niks te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 13:05
@Leifos @ibfranky Hoe is de vakantie verlopen ? Volgend jaar staat het op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
@SmokingSig Het was een topreis! We hebben een paar drives gedaan maar voornamelijk zelf rondgereden door de parken. We hebben het hierdoor een beetje kunnen vergelijken en ik zou vooral het zelf rondrijden aanraden. Wij hadden niet het idee dat we minder zagen (we hebben ontzettend veel gezien!) en je kunt zelf bepalen hoe lang je blijft stilstaan wanneer je iets spot.
Ik las van tevoren dat een 4WD werd aangeraden door sommigen. Wij hebben een simpele auto gehuurd en vonden dat prima te doen! 1x een lekke band gehad maar dat schijnt erbij te horen en was voor ~5 euro gemaakt. Ook qua wegen vonden we het goed te doen, enkel in Hlane vonden we de wegen te slecht en hebben we alles via drives gedaan.
Het boeken van drives gaat goed ter plekke. Wij hebben niet meegemaakt dat ze al vol waren bijvoorbeeld (in maart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

ibfranky schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:50:
Ben zelf ondertussen 3 keer in ZA geweest. Ik zal het proberen kort te houden. Ik kan er namelijk dagen over vertellen. Volgende reis staat trouwens al gepland voor November 2018.
Kickje van een jaar :)

Heb jij kinderen? Ik wil graag in februari 3 weken met de kinderen (5 en 7). Ik zie echter wat restricties in het Kruger park voor die leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-05 14:27
@PWM ben er niet met kinderen geweest, maar je kan / mag de auto niet uit in Kruger.
Maar ik kan me voorstellen dat het spotten van dieren de verveling wel tegen zal gaan.
Kruger was voor ons een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
PWM schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:47:
[...]

Heb jij kinderen? Ik wil graag in februari 3 weken met de kinderen (5 en 7). Ik zie echter wat restricties in het Kruger park voor die leeftijd.
Ga je een self drive doen in KNP? Dan is er volgens mij geen leeftijdsgrens, zie ook de prijslijst. Ze hanteren wel een grens van 6 jaar bij game drives (ochtend/avond drives door Sanparks zelf) en 12 jaar bij een game walk.
Bepaalde private reserves hanteren wel een leeftijdsgrens dus dat zou je wat specifieker moeten uitzoeken.

Wel even een tip los van de safari parken, neem het geboortebewijs van je kinderen mee, dat willen ze zien op het vliegveld. Zie ook hier

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy op 31-12-2018 14:14 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Baelrog schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:59:
@PWM ben er niet met kinderen geweest, maar je kan / mag de auto niet uit in Kruger.
Maar ik kan me voorstellen dat het spotten van dieren de verveling wel tegen zal gaan.
Kruger was voor ons een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb.
Absoluut mee eens, zelf rond rijden in Kruger en dieren spotten is veruit het mooiste en tofste wat wij ooit hebben gedaan, de dag vliegt voorbij. Voor de kinderen zou je evt. een tablet oid mee kunnen nemen en zorg ook voor een USB met muziek zodat je niet alleen maar naar de Zuid-Afrikaanse radio hoeft te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Kruger zelf in geweest toen ik 6 was, maar dat was een tijdje geleden... recenter met dochter van 7 naar Umfolozi-Hluhluwe geweest, gewoon met huurauto de park in. Geen beperkingen, wel tip gekregen om goed op d'r te letten bij de Camp waar we overnacht hebben. 's Nachts idd hyena's onder het raam gehoord, maar verder nergens last van gehad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32
[...]

Zoals anderen al zeggen: geen probleem als je gewoon zelf het park in rijdt. Wat ik sowieso zou doen.

Mijn neefjes hebben in die leeftijd jaren in J’Burg gewoond en heel vaak in het Kruger geweest.

Mijn tip: huur een goede auto met automaat. Wij hadden daarop bezuinigd en dat is zonde als je zoveel in de auto zit.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik geboekt, 4 weken Zuid-Afrika, vliegen naar Kaapstad (11 feb al) en dan terug vanaf Johannesburg. Vliegen waarschijnlijk na 2.5 week in het zuiden/zuid-westen via Port Elisabeth naar Johannesburg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat kan, maar je kan ook van PÉ vliegen op Durban en dan bijvoorbeeld st lucia meepakken (iSimangaliso, Hluhluwe). Zeker als je vier weken hebt, is dat wel erg mooi. Ook Swaziland (al heet dat nu volgens mij anders) heeft best leuke parken.

Kruger is leuk, zeker voor de eerste keer, maar ik vind eigenlijk alle andere parken (oa Kgalagadi, Etosha, Moremi, Hluhluwe, Augrabies, iSimangaliso, Mahango) mooier. Al denk ik dat het met kinderen wel prettiger is als je echt veel ziet, die kans is in Kruger wel het grootst. Voor de echte safari zou ik ook niet alleen in Kruger zelf overnachten, maar in een mooie lodge die er tegenaan ligt.

Het is daar nu zomer, dus een leuke lodge met een fijn zwembad is voor je kinderen vast ook wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb de reis al klaar. Ik heb 3 villa's in bruikleen langs de garden route via een zakenrelatie.

Hebben mooie locaties, eindigen in Addo om de dag erna richting Johannesburg te vertrekken. We gaan naar Madikwe en als laatste nog 4 dagen https://www.legacyhotels....s/kwa-maritane-bush-lodge en dan naar huis.

Auto gehuurd op Cape Town airport. Ik huur 30 auto's per jaar, maar als ik zo lees kan ik mijn borst nog nat maken voor de Zuid-Afrikaanse autohuur, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Enige landen waar ik echt een beetje gezeik heb meegemaakt waren Italië (Sicilië) en Namibië (ikzelf niet, maar een ander persoon die tegelijk de auto terugbracht wel. Zuid Afrika was geen enkel probleem, maar zal vast per maatschappij wel wat verschillen.

Ik vind over elke nieuwe bestemming altijd weer 100-en horrorverhalen, maar in de praktijk valt het zelfs bij de grootste maffioso eigenlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 13:56
PWM schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:09:
Ik heb de reis al klaar. Ik heb 3 villa's in bruikleen langs de garden route via een zakenrelatie.

Hebben mooie locaties, eindigen in Addo om de dag erna richting Johannesburg te vertrekken. We gaan naar Madikwe en als laatste nog 4 dagen https://www.legacyhotels....s/kwa-maritane-bush-lodge en dan naar huis.

Auto gehuurd op Cape Town airport. Ik huur 30 auto's per jaar, maar als ik zo lees kan ik mijn borst nog nat maken voor de Zuid-Afrikaanse autohuur, maar goed.
Addo vond ik niet echt verantwoord qua self drive, achteraf bekeken.
Maar wat een mooie trip ga je maken, ik heb ook de garden route gedaan van Kaapstad naar Port Elizabeth en terug.
Madikwe heb ik ook gedaan en was voor ons een top belevenis met een fantastische ranger. Natuurlijk ga je veel meer groen zien aangezien het er nu zomer is en je wel wat regen zal hebben. Naar Madiwke zou ik zo terug willen gaan moest het niet zo duur zijn :(, naar ZA trouwens ook: dat land heeft mijn hart écht gestolen.

De Zuid-Afrikaanse autoverhuur, daar kunnen ze ergens anders nog wat van leren. Auto ophalen aan de luchthaven, even controleren of alles aanwezig is (en vergeet niet aan de juiste kant te rijden :*)) en terugbrengen was nog eenvoudiger: in een rij aanschuiven en laten staan, alles laten controleren op 5 minuten tijd en klaar was het.

Veel plezier alvast, geniet er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ennekke schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Addo vond ik niet echt verantwoord qua self drive, achteraf bekeken.
Ik heb een huisje in het Rest Camp, daar moet ik dus sowieso al heen :p Maar wat was er niet verantwoord?

Ik heb een Toyota Hilux, kan alles wel overzien gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Addo was juist een erg goed begaanbaar park met de auto, wij hadden een Nissan Micra en geen enkel probleem. Enige park waar wij geen self-drive konden doen was in Swaziland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
PWM schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Ik heb een huisje in het Rest Camp, daar moet ik dus sowieso al heen :p Maar wat was er niet verantwoord?

Ik heb een Toyota Hilux, kan alles wel overzien gok ik.
Wel, de olifant stier (geen kleintje) vond de kleur van de wagen niet mooi en stapte met flapperende oren en grote bewegingen naar ons en nam 3/4 van de weg in. Op dat moment had ik geen idee hoe te rijden aangezien de olifant recht naar ons kwam en niet van plan was te stoppen. Je voelt je vrij klein en onwetend. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Pubers :). Die zoeken gewoon even hun grenzen op en proberen stoer te doen. Waarschijnlijk stopte hij alsnog?

Ik heb ooit (in een hilux, best een grote auto) aan de zijkant van een weg gestaan waar net een kudde olifanten ook langs de weg liep. Ze zijn inderdaad massive. Ook tijdens een wandeltocht een neushoorn (een witte) gezien. Ook heftig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Geen roze auto nemen dus :+

Maar op zich inderdaad wel goed om eens te lezen wat je moet doen als Dombo of Simba boos op je wordt. We gaan ook naar https://knysnaelephantpark.co.za/ (zitten we vlakbij), dus wij krijgen onze fairshare van olifanten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
tja. als ze zo dichtbij komen dat ze je auto kunnen voorzien van wat extra versiering, dan is het al te laat. Afstand houden en jezelf en de olifant altijd een uitweg kunnen bieden..

Maar das niet altijd makkelijk gedaan. Ik dacht dat die beesten ook groot en massief waren. Maar toch kunnen ze zich stiekem achter een dichtgegroeide struik verstoppen. Been there, done that. Got the dirty underwear to prove it.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik dacht dat het misschien wel handig was om in ieder geval voor €500,- aan ZAR mee te nemen. De ING, mijn bank, doet dat niet meer. Zij verwijzen naar GWK die voor 10.000ZAR, €780,- vragen. Dat is best fors.

Is cash handig? Of kom ik met mijn creditcards en bankpassen overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-05 14:10
PWM schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:14:
Ik dacht dat het misschien wel handig was om in ieder geval voor €500,- aan ZAR mee te nemen. De ING, mijn bank, doet dat niet meer. Zij verwijzen naar GWK die voor 10.000ZAR, €780,- vragen. Dat is best fors.

Je komt met je CC's en bankpassen écht overal mee weg.
Ben net terug van een 3 weken vakantie naar kaapstad.
Heb de rest allemaal al eens gedaan en Kaapstad vind ik heerlijk om te verblijven om te relaxen.
Heb zelf 2 keer gepind en dat was meer voor dingen op marktjes (gebruik de standard bank).
Verder kun je overal gewoon je bankpas en CC gebruiken.
Voor goedkope en goede autohuur heb ik nog wel een tip: https://www.rentacheapie.co.za/
Heel goedkoop en je rijdt in een lekkere ouderwetse auto (je moet er wel van houden).
Verder heb ik in al mijn vakanties naar ZA nog nooit criminaliteit meegemaakt.
Als je gewoon een beetje op past (auto op slot, geen waardevolle spullen in het openbaar) dan komt het echt wel goed.

Dingen die ik aan raad om te doen in Kaapstad:
- Red city bus tour (blauwe route) op een mooie dag zeker uitstappen bij Kirstenbosch en daar rond lopen
- Tafelberg beklimmen
- Route naar Cape Point (pak Muizenberg, Boulders beach en alles wat ertussen in zit mee)
- Cape Town helicopter tour. Zeker te betalen!
- Op een mooie dag naar het strand bij Llandudno
- Vrijdagavond de markt in Hout Bay
- Uitgaan in Long Street (biertje bij het Beer House)
- Winkelen en eten bij waterfront

En zo nog wel 100 dingen meer :)

[ Voor 19% gewijzigd door Whiteflashh op 18-01-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Je kunt gewoon daar pinnen bij geldautomaat voor wat cash, bijvoorbeeld op de airport al. De fx rate is bij abnamro vrijwel gelijk aan wat ik in xe.com zie staan. Meestal kun je max ZAR 5000 pinnen, ongeveer E320, per pinbeurt.

Sommige locale banken lijken zelf ook een fee te rekenen bij pinnen geldautomaat maar in ieder geval bij Standard bank en volgensmij Ned bank niet. Dit wordt aangegeven in de automaat.

Cash is wel handig ook om benzine mee te betalen. Ken wel verhalen van mensen uit mijn omegeving die bij benzinepomp geskimmed zijn en behoorlijk wat schade hebben opgelopen. Het is daar geen self service en je blijft meestal in je auto zitten.

Je kan verder eigenlijk altijd terecht met je debetcard en creditcard. Debetcard werkt niet altijd maar dan heb je CC achter de hand.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Whiteflashh schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:38:
[...]
- Red city bus tour (blauwe route) op een mooie dag zeker uitstappen bij Kirstenbosch en daar rond lopen
Ik haat die dingen :p Maar, een snelle Google levert inderdaad hele goede commentaren op. Hebben ze toevallig ook Nederlandse taal als optie in de tour? Da's wel mooi voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-05 14:10
PWM schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Ik haat die dingen :p Maar, een snelle Google levert inderdaad hele goede commentaren op. Hebben ze toevallig ook Nederlandse taal als optie in de tour? Da's wel mooi voor de kinderen.
Ja er zit Nederlandse taal als optie in de tour. Ik raad je aan om Zuid Afrikaans te luisteren :D
Erg grappige taal en je verstaat het waarschijnlijk ook nog gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ennekke
brombeer21 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:08:
tja. als ze zo dichtbij komen dat ze je auto kunnen voorzien van wat extra versiering, dan is het al te laat. Afstand houden en jezelf en de olifant altijd een uitweg kunnen bieden..

Maar das niet altijd makkelijk gedaan. Ik dacht dat die beesten ook groot en massief waren. Maar toch kunnen ze zich stiekem achter een dichtgegroeide struik verstoppen. Been there, done that. Got the dirty underwear to prove it.. :+
Hahaha, ben blij dat ik dus niet alleen ben.
Het is goedgekomen dankzij een welwillende westerling die geen geduld had en mij voorbijstak. Helaas had hij niet gezien dat er een groot object midden van de weg stond.

Resultaat: hij stond plots als eerste in de rij :). Waarna zijn vrouw in volle paniek begon te roepen en te tieren. De bestuurder zette de auto in achteruit, de olifant was nog niet van plan te stoppen en nog steeds op komst met flapperende oren, maar in zijn richting nu.
Zijn auto maakte krassende geluiden door in achteruit door de bush te proberen rijden, in een poging weg te geraken, en de vrouw? Die bleef tieren :+ en prachtige gebaren maken.

Maar ik, ik had nu wel de nodige ruimte om de olifant linksom voorbij te gaan _/-\o_ .

Zelf heb ik altijd alles cash betaald en enkel mijn bankkaart gebruikt om geld af te halen in de bankautomaten. Dit in bankautomaten die er veilig uit zagen, om skimming tegen te gaan.
Tip: haal het eerste geld af in een bankautomaat in de luchthaven, is goedkoper dan dit vanuit Europa mee te nemen.
Tip 2: gebruik niet je CC, maar wel je eigen bankpas. Dat zijn minder procentuele kosten die je moet betalen op hetzelfde bedrag. Zorg wel dat beide wereldwijd gebruikt kunnen worden.

Als je gaat tanken wordt je altijd bediend en je ruiten krijgen een opfrisbeurt. De bediende geef je de som van het tanken en een kleine fooi voor zijn bediening.

Man man, ik word meer en meer jaloers op je ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Net mijn laatste verblijf geboekt. Niet echt mijn stijl. Maar toen ik een jaar of 20 geleden foto's zag, dacht ik nog wel: Dat moet ik een keer zien, maar ik zal er nooit komen.

Nou, nu dus wel :+

Afbeeldingslocatie: https://www.places.co.za/crs/photolarge/50632.jpg

Als afsluiter voor de kinderen nog wel een belevenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21

Cash is altijd handig. Zeker buiten de 'grote' steden kun je nog weleens moeten zoeken naar geldautomaten. Hoewel de meeste toeristentrekpleisters wel goed voorzien zijn en je met cc kan betalen.

Bewaar je cash echter niet allemaal op 1 toegankelijke plek en/of in portemonnee's van familieleden. De inflatiecorrectie bij een staandehouding door de politie na het begaan van een snelheidsovertreding kan dermate hoog zijn, dat je onderhandelingspositie verbeterd als je een tamelijke lege portemonnee kan overleggen en toevallig op weg bent naar het vliegveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ennekke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Als je gaat tanken wordt je altijd bediend en je ruiten krijgen een opfrisbeurt. De bediende geef je de som van het tanken en een kleine fooi voor zijn bediening.

Man man, ik word meer en meer jaloers op je ;).
Wat is een kleine fooi? Ik ben elk jaar meerdere keren in de US en daar liggen fooien heel anders ;) Ik wil niet overspenden, maar zeker niet knieperig zijn richting de Zuid-Afrikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
PWM schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:41:
[...]

Wat is een kleine fooi? Ik ben elk jaar meerdere keren in de US en daar liggen fooien heel anders ;) Ik wil niet overspenden, maar zeker niet knieperig zijn richting de Zuid-Afrikanen.
Dat weet ik niet meer exact, maar ik gaf wel te gul vermoed ik nl iets van 15 ZAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Voor Addo kan ik je Zuurberg Mountain Lodge aanbevelen. Zij hebben (iig in 2013) een eigen safarijeep met ranger. Wij hadden het geluk dat we een privé safari hadden. Is toch anders dan met 40 toeristen in een bus.

Wij hebben het toen gecombineerd met de www.capepioneer.co.za. Voor als je echt wil MTBen in ZA. Moet je wel in september/oktober gaan. Wel het goede seizoen om walvissen te spotten in Hermanus.

Safari in Sibuya was ons ook goed bevallen. Is bij Kenton on See. Ergens onder Port Elizabeth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PWM schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:41:
[...]

Bij restuarants is service tegenwoordig regelmatig al included. Staat dan ook op de bon. Uiteraard kun je daarboven nog wat extra geven.
Anders is 10% imo goede richtlijn maar ligt ook aan of je goed geholpen wordt natuurlijk.

Voor de kleinere tips zoals ramen wassen bij gas stations, 'parkeerwachten" geef ik meestal wat randjes 4 a 6 rand ofzo. Zilveren muntjes houd ik in de auto (afgedekt) voor dit soort situaties. Koperen muntjes gooi ik bij winkels direct in de charity potjes.

ps: alhoewel SA duidelijk duurder aan het worden is, is ZAR 15 voor dit soort fooien echt wel ver boven het gemiddelde. Maar goed als je die mensen blij wilt maken kun je het wel doen natuurlijk.

https://www.kaapstadmagazine.nl/fooi

https://www.southafrica.n...-tips-fooi-in-zuid-afrika

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 19-01-2019 10:23 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08
PWM schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Nog iets anders voor op het lijstje is Lions Head of Signal Hill. Populaire plaatsen voor de locals om te picknicken tijdens zonsondergang want je kijkt op de zee uit. Op Lions Head heb je een 360graden uitzicht op Kaapstad en een deel van de klim kan met een ketting die aan de rotsen vastzit en een ladder. Maar met kinderen kan je er ook omheen lopen. Signal Hill kan je met de auto naar de top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Handig. Zeker ook die Car Guards. Die had ik anders lekker Nederlands afgewimpeld, nu zal ik er voor zorgen dat ik ze wat kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:09:
Wij hadden in Paarl een citygolf (MKi Golf met modern blok/interieur) gehuurd zonder problemen..
Van Capetown werden we opgehaald dus geen idee of het daar lastiger is..
Misschien omdat onze vrienden locals waren was het misschien ook minder een issue..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
In April voor twee weken naar ZA! Vlieg naar Johannesburg, en wil met mooie trip maken. Onder andere een safari, Drakensbergen, de oceaan. Hoe zit het met vaccinaties, en malariamuggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
jorikdelaporik schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 08:55:
In April voor twee weken naar ZA! Vlieg naar Johannesburg, en wil met mooie trip maken. Onder andere een safari, Drakensbergen, de oceaan. Hoe zit het met vaccinaties, en malariamuggen?
Drakensbergen O+ Als je naar Giants Castle gaat, boek de bruidsuite ... fantastisch uitzicht :9

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5502/31205219261_ce4fd57cda_b.jpgView over Giants Castle by Rob ter Pelle, on Flickr

Vaccinaties heb je DTP en hepatitis A nodig. Malaria hangt af van waar je heen gaat voor je safari. In Kruger is er een risico, maar je kan bv naar Madikwe wat malaria vrij is.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 14:22
Root 44 in stellenbosch, op zaterdag en zondag geopend. Heerlijk eten en drinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Een auto/bus huren en daarin slapen in de periode augustus - september. Wel fris snachts maar kom. Van Johannesburg richting Kaapstad.

Is dat een doenbaar iets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SmokingSig schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:13:
Een auto/bus huren en daarin slapen in de periode augustus - september. Wel fris snachts maar kom. Van Johannesburg richting Kaapstad.

Is dat een doenbaar iets ?
Kan, maar dat is een behoorlijk monotone rit door de Karoo. Ik zou eerder aanraden om de langste afstand per trein/vliegtuig te overbruggen en dan bijv de Garden Route te rijden, desnoods van PE naar Cape, wat minder dan helft van de afstand is maar wel 90% van bezienswaardigheden telt.

Hoe het met veiligheid van in bus slapen zit durf ik niet zo 1-2-3 te zeggen. Sowieso zou ik op campings overnachten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 22:46
7 jaar geleden in SA geweest voor een huwelijk.

Wat me nog bijstaat:
- Lodges zijn goed en betaalbaar.
- In het binnenland voelt het soms minder fijn (Bloemfontein bijv vond ik niet zo geweldig)
- Neem als je toeristische routes gaat rijden een 4x4 bij voorkeur. Wij hadden een Toyota Corolla sedan. Vaak het einde van de vering tegengekomen, of de bodemplaat geschaafd in kuilen / gaten in de weg (of het pad... Zorg ook dat je bij 1/3 tank vol weer gaat tanken. Kan soms heel lang duren voor je weer wat tegenkom (zeker buiten de asfalt wegen)

Aanraders:
- Swartberg pas <3 bij Oudshoorn (zitten ook struisvogelboerijen daar)
- Addo
- Kuzuko Lodge (zoek dat maar op). Een van de meest gave plekken waar ik ooit ben geweest.
- Natuurgebied De Hoop (witte zandstranden, rammelweg)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

caspervc schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:01:
7 jaar geleden in SA geweest voor een huwelijk.

Wat me nog bijstaat:
- Lodges zijn goed en betaalbaar.
- In het binnenland voelt het soms minder fijn (Bloemfontein bijv vond ik niet zo geweldig)
- Neem als je toeristische routes gaat rijden een 4x4 bij voorkeur. Wij hadden een Toyota Corolla sedan. Vaak het einde van de vering tegengekomen, of de bodemplaat geschaafd in kuilen / gaten in de weg (of het pad...
Hoe krijg je dat voor elkaar? Wij zijn met een Hyundai i10 (of all koekblikjes :') ) op gegeven moment in de knoop geraakt in een weg die overliep in een opgedroogde rivierbedding toen ik per se de 'achteruitgang' van Umfolozi wilde nemen zonder een gedetailleerde kaart van de streek te hebben, maar zelfs dat lukte met beleid en aangepaste (stapvoetse...) snelheid. Verder nooit issues gehad in Umfolozi of later langs de Garden Route op onverharde wegen in de Knysna Forest of over de onverharde Montagu pass.
[...]

Aanraders:
- Swartberg pas <3 bij Oudshoorn
Pak dan ook gelijk de Kango caves mee aan de voet van die pas. Verder is Montagu pass over de Outeniqua zo mogelijk nog indrukwekkender, en makkelijk mee te pakken aangezien het de oude weg is van Outdshoorn naar George.
(zitten ook struisvogelboerijen daar)
"Verplichte" pics van Highgate Farm in 3... 2... 1... :+

Oslik blyat! Oslik!

• SmokingSig
Reis staat vast. Landen in JohannesBurg en op het einde vertrekken van Kaapstad (y). +- 27 dagen.

Bij Johannesburg heb ik niet zo een goed gevoel. Dat zal overnachten zijn en dag erna weg met de huurauto.

Zijn er echt zaken die je moet zien in Johannesburg ?

[ Voor 64% gewijzigd door SmokingSig op 14-02-2019 07:52 ]

• Gynnad
SmokingSig schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:51:
Reis staat vast. Landen in JohannesBurg en op het einde vertrekken van Kaapstad (y). +- 27 dagen.

Bij Johannesburg heb ik niet zo een goed gevoel. Dat zal overnachten zijn en dag erna weg met de huurauto.

Wij hebben daar ook alleen overnacht en de volgende ochtend direct richting Kruger, valt volgens mij ook niet veel te zien bij Johannesburg.

• SmokingSig
Eventueel wel het Apartheid Museum bezoeken. Misschien toch 2 nachtjes Johannesburg :)

[ Voor 6% gewijzigd door SmokingSig op 14-02-2019 13:41 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SmokingSig schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:51:

De stadsgrens bij het verlaten. Nope, zo snel mogelijk de route opstarten richting Kaapstad, er valt meer dan genoeg moois te zien en te doen tijdens die route. Mijn vrouw en 2 kinderen hebben afgelopen mei ZA in 28 dagen bezocht, zijn echter in Kaapstad gestart met Johannesburg als vliegweg bestemming. Geweldige vakantie hebben ze beleefd en zoveel moois gezien.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Laatst online: 09-05 14:17
Ik heb geen tips wat je moet gaan doen of wat je moet zien maar wel een vraag/zorg: wat voor huurauto neem/krijg je?

Kennissen zijn 9 jaar geleden naar Z-A geemigreerd en hebben een buitenhuis bij het Kruger-park. In de stad en zeker als het wat drukker is (spits/file) voelen ze zich nog steeds "bekeken". Uit eigen veiligheid/gevoel, hebben ze dus een auto die lijkt alsof je er niet makkelijk inkomt (grote Landcruiser met bullbars etc). Zij rijden nooit rond met bezittingen zichtbaar op de achterbank of in de kofferbak. GSM's en navigatie ook niet in het zicht (dus middenconsole ofzo).

Ik her ken dit wel. we zijn ook in Zuid Afrika geweest. Wel een rondreis met een grote groep in een bus. Maar als we een grotere plaats in reden dan werd de bus in de buitenwijken altijd nagekeken. er zijn momenten geweest dat er op de bus werd geslagen en geschreeuwd. Bij sommige hotels werd ons ook duidelijk gezegd dat we de kortste route naar the mall moesten pakken en niet moesten rond wandelen. als we dat dan toch deden werd het snel ongemakkelijk en gingen we weer de andere kant op.

Verder, we zijn in Kaapstad ook naar de Tafelberg gegaan. we hadden vooraf kaartjes via de gids. Maar we hebben toch nog vrij lang in de rij moeten staan. Ga dan ook lekker op tijd naar de tafelberg !
Ook hebben we de "fan route" naar het voetbal stadion gelopen. Dat was niet overal de fijnste route zeg maar. En als je een taxi pakt en ze gooien die van binnen op slot bij de stoplichten, dat schijnt normaal te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Sparkiee op 15-02-2019 15:36 ]

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Het plan is om een wagen te huren in Johannesburg, dan naar Kruger te gaan en daarna heel de kust af te rijden richting Kaapstad. Daar blijven we nog een week.

Neem dus kleine week Johannes + Kruger, 1.5 week richting Kaapstad en 1 week Kaapstad.

Doenbaar plan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het eerste deel heb ik zelf nooit gedaan dus kan ik niet echt beoordelen. Lijkt me wel prima op het eerste gezicht. Laatste deel lijkt wel goed. Ben zelf heel vaak in Kaapstad geweest en in week kun je best een hoop doen en zien vd omgeving. Eigenlijk hangt alles af van wat je interesses precies zijn en waar je hoeveel tijd aan wilt besteden.

Alleen voor het stuk van kruger naar Kaapstad ligt het er denk ik dat het beetje ligt aan waar vandaan je uit het krugerpark komt en hoe je de kust wilt afrijden en hoeveel je wilt bekijken op bijv. de Gardenroute. Wat je in gedachten hebt zijn echt best flinke afstanden.

Toen ik ooit de gardenroute deed, heb ik geloof ik in ieder geval een week besteed aan Kaapstad - Port Elizabeth - Kaapstad.

Denk dat het wel handig is om van te voren dan te bedenken wat je wilt zien en waar je wilt stoppen zodat je die anderhalve week beetje realistisch gepland hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 20-02-2019 18:23 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
SmokingSig schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:49:
Het plan is om een wagen te huren in Johannesburg, dan naar Kruger te gaan en daarna heel de kust af te rijden richting Kaapstad. Daar blijven we nog een week.

Neem dus kleine week Johannes + Kruger, 1.5 week richting Kaapstad en 1 week Kaapstad.

Doenbaar plan ?
In 3 weken zijn wij ook van Johannesburg - Kruger - Swaziland - St Lucia - Drakensbergen - Durban - Port Elizabeth - Gardenroute - Kaapstad gereden. Maar zijn van Durban naar Port Elizabeth gevlogen. Dat scheelde flink wat kilometers en daar is niet veel te zien.

Ontzettend genoten en bijna jammer dat bijna heel ZA nu al hebben gezien want ik wil best nog een keer terug ;-)

Ik kan je evt wel een meer detail route sturen van mijn reis in google maps.

• SmokingSig
Koerski schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:59:
[...]

In 3 weken zijn wij ook van Johannesburg - Kruger - Swaziland - St Lucia - Drakensbergen - Durban - Port Elizabeth - Gardenroute - Kaapstad gereden. Maar zijn van Durban naar Port Elizabeth gevlogen. Dat scheelde flink wat kilometers en daar is niet veel te zien.

Ontzettend genoten en bijna jammer dat bijna heel ZA nu al hebben gezien want ik wil best nog een keer terug ;-)

Dat zou heel vriendelijk zijn. Ik kwam op een website deze route tegen, is van een reisbureau:

Afbeeldingslocatie: https://www.fox.nl/-/media/Images/FOX/Afrika/Zuid-Afrika/Kaarten/ind_za_klassiek_za_2018.ashx?w=1024&hash=01A8E2167E93F80A29F696122ADF1954F12DD447

Heb je de overnachtingen op voorhand geboekt ? Of eerder de dag ervoor via booking.com e.d. en zorgen dat je in de namiddag toekwam ?

[ Voor 7% gewijzigd door SmokingSig op 21-02-2019 07:41 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
SmokingSig schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:39:
[...]

Dat zou heel vriendelijk zijn. Ik kwam op een website deze route tegen, is van een reisbureau:

[Afbeelding]

Heb je de overnachtingen op voorhand geboekt ? Of eerder de dag ervoor via booking.com e.d. en zorgen dat je in de namiddag toekwam ?
Ik stuur je wel een prive berichtje met de link. Ik weet niet welke dagplanning ze aanhouden bij de route die je hebt gevonden, maar ik denk dat het tempo er in de garden route wel enorm in moet zitten omdat te halen. Als je in het walvis seizoen gaat en daarin geinteresseerd bent zou ik Hermanus nog toevoegen.

Ik vind het leuk om zelf te plannen, heb een deel via Shoestring gedaan en waar ik de accomodaties niet top vond heb ik zelf iets via Booking (4-5 locaties geloof ik) geboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Nou, wij zijn terug. Prachtige tijd gehad, door het hele land. De enige gamedrive die ik oversloeg, kwam mijn vrouw 3 Luipaarden tegen :( Daardoor heb ik alleen de Big-4 :+

Vriendelijke mensen. Hebben ons nergens onveilig gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Begin augstus landen we in Johannesburg rond 15u. Dan zullen we er 1 nacht doorbrengen.

De volgende dag sochtends zelf met de wagen richting Kruger. Doenbaar ?
PWM schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:56:
Nou, wij zijn terug. Prachtige tijd gehad, door het hele land. De enige gamedrive die ik oversloeg, kwam mijn vrouw 3 Luipaarden tegen :( Daardoor heb ik alleen de Big-4 :+

Vriendelijke mensen. Hebben ons nergens onveilig gevoeld.
Waar heb je geslapen in Kruger ?

[ Voor 71% gewijzigd door SmokingSig op 19-04-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

SmokingSig schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:31:

Waar heb je geslapen in Kruger ?
Niet. We gaan in januari naar Kruger met zijn tween, maar nu met de kinderen besloten om naar Kwa Maritane te gaan in Pilanesberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
SmokingSig schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:31:
Begin augstus landen we in Johannesburg rond 15u. Dan zullen we er 1 nacht doorbrengen.

De volgende dag sochtends zelf met de wagen richting Kruger. Doenbaar ?
Ligt er een beetje aan waar je in Kruger moet zijn, maar dat is prima te doen. Uurtje of 5-6 rijden over een goede weg als je rustig rijd met wat stops. Je kan voor de fun ook nog wat stukjes panorama route meenemen (bv via Lydenburg, Sabie, Hazyview en dan via Phabeni gate (duurt wat langer) of de Paul Kruger gate als je naar Skukuza moet)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Koerski schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Was dat de enige keer Zuid Afrika? Want dan denk ik niet dat je het helemaal gezien hebt ;). Wat te denken van Kgalagadi, Augrabies, Namaqualand etc? De reis die je gemaakt hebt, is een supergoede kennismaking en zou ik qua route iedereen aanraden die er voor het eerst heen gaat, maar er is echt meer te zien...
SmokingSig schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:49:

Doenbaar plan ?
Ja, kan prima, maar ik zou dan ook vliegen tussen Durban en PE. Kaapstad een week kan prima, maar ik zou dan iets meer tijd nemen voor de route tussenin.

Aankomen in Joburg, via bijv Tzaneen naar een mooie private game reserve voor een nacht of 3, via Swaziland (2 nachten), naar st lucia (2 of 3 nachten), dan naar Durban (1 nacht), vliegen naar PE, via Knysna, Oudshoorn en Stellenbosch naar Kaapstad. De tip van Hermanus is een goede, maar je hoeft daar niet per se te overnachten. De grotten bij Oudshoorn zijn ook mooi, net als de landschappen.

Echt een prima route voor de eerste keer. Drakensbergen zou ik denk ik overslaan, anders wordt het wel erg jagen. Overnachten in Kruger zelf heeft maar beperkte meerwaarde, in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Ok! Al is het niet de bedoeling dat we een vlieger nemen. 1 week Kaapstad is toch wat teveel. Het zullen eerder 3-4 dagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:44
Iemand ervaring met een rondreis Zuid-Afrika in de maand juli? Ik veronderstel dat dit de "koudste" maand is? Uiteraard afhankelijk van de regio…

We nemen 2,5 tot 3 weken de tijd en willen ons vooral concentreren op het oostelijk deel van het land. We reizen met een kind van 3 jaar, dus het tempo hoeft niet hoog te liggen.

Nu kan ik dus alleen niet goed inschatten of dit een fijne periode is. Uiteraard e.e.a. gelezen, o.a. over het feit dat de begroeing dan wat dunner is en je meer kans hebt op spotten van wild, de nachten zijn kouder, etc.

Ben naar juli aan het kijken omdat ik dan verplicht 2 weken vrij ben. Maar omdat we gezien de leeftijd van onze dochter nu nog effe niet gebonden zijn aan vakantie in het hoogseizoen (Europa dan...) is september bijvoorbeeld een eventueel alternatief.

Maar als ik nu moest kiezen tussen juli of september... wat zouden de ervaringsdeskundigen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08
Bakkenist schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:16:
Maar als ik nu moest kiezen tussen juli of september... wat zouden de ervaringsdeskundigen doen?
September want dan begint de lente en dat is een goede keuze om wild en walvissen te spotten. Ik heb geen ervaring met juli want ik was er van augustus t/m februari.

[ Voor 8% gewijzigd door D. Ninjai op 16-05-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Op een gegeven moment onder aan een flinke daling stond opeens een bord (40), was 90 ervoor en direct erachter een flitser. De eigenaar van het hotel gaf aan dat dat inderdaad gewoon een geldmachine was voor de overheid. Dacht nog, daar hoor ik niks van:

Krijg nu 3 boetes binnen waarvan ik de hoogte nog niet weer (gaat via Hertz), maar ze kunnen eenvoudig oplopen tot 3000ZAR per stuk. Da's lekker. Heb als een oude man gereden daar :(

Ben al 4 maanden terug, maar die dingen schijnen 18 maanden na data nog gewoon binnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:16

aerofreak

Steve Jobs

Bakkenist schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:16:
Iemand ervaring met een rondreis Zuid-Afrika in de maand juli? Ik veronderstel dat dit de "koudste" maand is? Uiteraard afhankelijk van de regio…

We nemen 2,5 tot 3 weken de tijd en willen ons vooral concentreren op het oostelijk deel van het land. We reizen met een kind van 3 jaar, dus het tempo hoeft niet hoog te liggen.

Nu kan ik dus alleen niet goed inschatten of dit een fijne periode is. Uiteraard e.e.a. gelezen, o.a. over het feit dat de begroeing dan wat dunner is en je meer kans hebt op spotten van wild, de nachten zijn kouder, etc.

Ben naar juli aan het kijken omdat ik dan verplicht 2 weken vrij ben. Maar omdat we gezien de leeftijd van onze dochter nu nog effe niet gebonden zijn aan vakantie in het hoogseizoen (Europa dan...) is september bijvoorbeeld een eventueel alternatief.

Juli is over het algemeen de droogste maand en ook heel fijn qua weer. Rond Durban kan het gewoon 25 graden of warmer zijn. Een ander voordeel van juli is dat de wildparken niet groen zijn en je meer kan zien qua wild.

September is ook erg mooi met de beginnende lente, maar de laatste keer hadden we 43 graden de ene dag en de dag daarna was het 8 graden :+

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-03 16:50
PWM schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:51:
Op een gegeven moment onder aan een flinke daling stond opeens een bord (40), was 90 ervoor en direct erachter een flitser. De eigenaar van het hotel gaf aan dat dat inderdaad gewoon een geldmachine was voor de overheid. Dacht nog, daar hoor ik niks van:

Krijg nu 3 boetes binnen waarvan ik de hoogte nog niet weer (gaat via Hertz), maar ze kunnen eenvoudig oplopen tot 3000ZAR per stuk. Da's lekker. Heb als een oude man gereden daar :(

Ben al 4 maanden terug, maar die dingen schijnen 18 maanden na data nog gewoon binnen te komen.
Herkenbaar, vorig jaar heb ik er drie weken rondgereisd en ook heel braaf gereden. Desondanks werd ik bij thuiskomst verblijd met zeven (!) boetes. Gelukkig hadden we een gunstige wisselkoers en bleef het in totaal onder de honderd euro...

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PWM schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:51:

Op de route van Kaapstad naar Port Elizabeth? Daar heb ik hem gehad, flinke daling waardoor je vol in de remmen moet om de auto zo sterk af te laten remmen. Vol in het gezicht geflitst, 30 euro kwijt.

Gelukkig maar eentje gehad, zo netjes was ik niet met de snelheid :+
Konstantine schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:41:
[...]

Herkenbaar, vorig jaar heb ik er drie weken rondgereisd en ook heel braaf gereden. Desondanks werd ik bij thuiskomst verblijd met zeven (!) boetes. Gelukkig hadden we een gunstige wisselkoers en bleef het in totaal onder de honderd euro...
Crimineel! :+

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 17-06-2019 23:26 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:12

Jebus4life

BE User

Mijn vriendin heeft het in haar hoofd gekregen om op safari te gaan.

Uiteraard is het eerste land waar je dan aan denkt Zuid-Afrika (ook het enige Afrikaanse land waarvan ik een topic tegenkwam hier op tweakers :+ ), maar ik zit wel met wat twijfels (die uiteraard door half het internet onderschreven worden, en de andere helft ontkracht...).

Primair het volgende:

1. Veiligheid:
Je leest toch regelmatig over dat Zuid-Afrika een erg onveilig land is. Binnen je compound blijven. Niet buitenkomen als de zon onder is, ...

2. "Massa" safari's
Als er een dier gespot is, en-masse met 50 jeeps errond om toch maar iedereen een kijkje en die perfecte instagram foto te gunnen. (ik heb dit helaas meegemaakt in Sri Lanka toen ik een dag naar 1 van de parken ging, totaal niet aangenaam, laat staan voor die dieren...).

Ik begrijp dat parken zoals Kruger veel groter zijn en er dus heel veel dieren zijn. Maar ik heb (in mijn hoofd dus) zo een beetje het idee dat je een soort Disney park met dieren binnengaat waar het over de koppen lopen zal zijn met alle jeeps.

Hoe kijken jullie hiertegenaan (ongetwijfeld erg positief, gezien ik in een Zuid-Afrika topic zit).

Als ik naar alternatieven kijk kom ik op bv volgende bestemmingen uit:
Vermoedelijk niet:
Botswana - Zambia - Lijken me heerlijk, maar is budgettair wel een héél andere categorie.
Nambië - Lijkt me puur voor dieren minder interessant, verder lijkt dit me wel top

Logische alternatieven:
Zimbabwa - Leuk alternatief, zit nog in het achterhoofd, maar qua prijs toch ook substantieel hoger (maar wel minder dan Botswana/Zambia)
Tanzania - Lijkt me een goed alternatief. Ook wel zeer bekend voor zijn safari's + de kans om chimpansees mee te pikken.
Kenia - Vergelijkbaar met Tanzania, lijkt me iets authentieker, maar minder kans om de big-5 te zien + geen chimpansees in vergelijking met Tanzania)

Verrassende alternatieven
Mozambique - Veel minder toeristisch (dikke plus). Maar lijken zich tegenwoordig vooral te richten op de strandganger (ze hebben er de troeven ook wel voor). Ik vind relatief weinig terug over Gorongasa NP en Limpopo NP (maar Limpopo loopt door in Z-A naar ik begrijp). Enkel dat de dierenpopulatie zich nog maar vrij recent écht aan het herstellen is na de burgeroorlog.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:54
De lokale grap is: hoe vind je in Kruger een leeuw? Zoek naar de file met jeeps.

Als je daar geen zin in hebt, kies dan voor een periode en/of plek die andere toeristen minder aantrekkelijk vinden. Vermijd het hoogseizoen (zowel internationale vakantieperiodes als Zuid-Afrikaanse vakantieperiodes), ga juist in het regenseizoen, dat soort dingen. Scheelt ook geld, transport en verblijf zijn dan goedkoper.

En ga in plaats van naar Kruger bijvoorbeeld naar Hluhluwe-Umfulozi of nog beter, naar Kgalagadi Transfrontier. Ik was in een Zuid-Afrikaanse vakantieweek in maart in Kgalagadi, alle accommodatie in het park volgeboekt (inclusief onszelf), maar alsnog kom je maar heel weinig mensen tegen omdat er in vergelijking tot de omvang van het park (ongeveer net zo groot als Nederland) maar heel weinig accommodatie is en het park in the middle of nowhere ligt en je er dus niet even voor een dagje naar toe rijdt. Op een gegeven moment kwamen we 3 leeuwen tegen die midden op de weg lagen te dutten. Wij waren de eerste auto die daar aankwam (ze lagen echt midden op de weg, dus je kon er niet omheen), een minuut of 5 later stopte er nog een auto, en toen we ruim een half uur later weer verder reden stonden er in totaal geloof ik 5 of 6 auto's.

Deze foto (klikbaar) is zonder zoom (wel klein beetje gecropt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1YV5DycLMuY43EqEFheGKYB7/medium.jpg

Toen we ergens langs de kant van de weg een cheetah tegenkwamen, en daar een tijdje naar stonden te kijken, kwam er zelfs verder helemaal niemand langs. Zoveel tijd 'alleen' met grote katten lukt je in Kruger nooit.

Wat betreft Namibië dat niet geschikt zou zijn om dieren te kijken; hebben we het over hetzelfde land? Etosha is toch wel een van mijn favoriete parken voor een safari (en qua omvang ongeveer de helft van Nederland). Daar zou ik dan wel weer buiten het hoogseizoen naartoe gaan, want dat park is veel bekender en dus weer drukker.

Oh, en wat betreft veiligheid: als jij je verstandig gedraagt (geen blingbling flashen bij mensen die echt helemaal niets hebben, je portemonnee uit het zicht opbergen, geen tassen in het zicht in de auto laten liggen, niet gaan liften, niet in het donker zonder begeleiding door een township gaan lopen, etc.) dan is er heel weinig aan de hand, in mijn ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door Anakha op 26-06-2019 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Jebus4life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:13:
Mijn vriendin heeft het in haar hoofd gekregen om op safari te gaan.

Uiteraard is het eerste land waar je dan aan denkt Zuid-Afrika (ook het enige Afrikaanse land waarvan ik een topic tegenkwam hier op tweakers :+ ), maar ik zit wel met wat twijfels (die uiteraard door half het internet onderschreven worden, en de andere helft ontkracht...).

Primair het volgende:

1. Veiligheid:
Je leest toch regelmatig over dat Zuid-Afrika een erg onveilig land is. Binnen je compound blijven. Niet buitenkomen als de zon onder is, ...

2. "Massa" safari's
Als er een dier gespot is, en-masse met 50 jeeps errond om toch maar iedereen een kijkje en die perfecte instagram foto te gunnen. (ik heb dit helaas meegemaakt in Sri Lanka toen ik een dag naar 1 van de parken ging, totaal niet aangenaam, laat staan voor die dieren...).

Ik begrijp dat parken zoals Kruger veel groter zijn en er dus heel veel dieren zijn. Maar ik heb (in mijn hoofd dus) zo een beetje het idee dat je een soort Disney park met dieren binnengaat waar het over de koppen lopen zal zijn met alle jeeps.

Hoe kijken jullie hiertegenaan (ongetwijfeld erg positief, gezien ik in een Zuid-Afrika topic zit).

Als ik naar alternatieven kijk kom ik op bv volgende bestemmingen uit:
Vermoedelijk niet:
Botswana - Zambia - Lijken me heerlijk, maar is budgettair wel een héél andere categorie.
Nambië - Lijkt me puur voor dieren minder interessant, verder lijkt dit me wel top

Logische alternatieven:
Zimbabwa - Leuk alternatief, zit nog in het achterhoofd, maar qua prijs toch ook substantieel hoger (maar wel minder dan Botswana/Zambia)
Tanzania - Lijkt me een goed alternatief. Ook wel zeer bekend voor zijn safari's + de kans om chimpansees mee te pikken.
Kenia - Vergelijkbaar met Tanzania, lijkt me iets authentieker, maar minder kans om de big-5 te zien + geen chimpansees in vergelijking met Tanzania)

Verrassende alternatieven
Mozambique - Veel minder toeristisch (dikke plus). Maar lijken zich tegenwoordig vooral te richten op de strandganger (ze hebben er de troeven ook wel voor). Ik vind relatief weinig terug over Gorongasa NP en Limpopo NP (maar Limpopo loopt door in Z-A naar ik begrijp). Enkel dat de dierenpopulatie zich nog maar vrij recent écht aan het herstellen is na de burgeroorlog.
toon volledige bericht
1. Veiligheid:
Er zijn ongetwijfeld gevaarlijke stukken en ik kreeg ook op een gegeven moment het advies m'n camera op te bergen in Kaapstad toen ik wat van de geijkte route afging, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Ik denk dat als je de geijkte toeristische routes volgt dat het allemaal prima te doen is als je gewoon alert bent en het niet perse onveiliger is dan andere landen (bedoel, Nairobi ...)

2. "Massa" safari's
Ja op de hoofdwegen in KNP kan het soms druk zijn als er een luipaard langs de kant ligt, maar mijn ervaring is dat er zat rustige stukken zijn waar je sightings ook voor je zelf hebt als je niet perse op de kat achtigen uit bent. Ik vond het absoluut geen "Disney land" of dierentuinachtig iets, zeker niet als je zelf rijd en je van het asfalt af gaat, en hoe verder naar het noorden hoe rustiger en het park is inderdaad gigantisch (mijd wel de ZA schoolvakanties).
Je kan altijd nog kiezen voor een private reserve (Sabi Sands, Manyeleti, Timbavati, .. die open in verbinding staan met KNP) waar je niet meer dan 3 auto's per sighting hebt.
Kenia en Tanzania kennen overigens ook dat soort opstoppingen tijdens het migratie seizoen.

Alternatieven
- Botswana streep je af om financiële redenen, begrijpelijk als je in de Okavango delta zelf wilt verblijven, maar een self drive kampeer reis op public camp sites is redelijk te doen (CKGR, Moremi, Savuti, Chobe)
- Namibie, zelf geen ervaring (wel op de wishlist :9), maar puur voor de "big 5" dieren zijn er inderdaad betere alternatieven denk ik (al heb je idd Etosha).
- Kenia, dit kan "goedkoop" maar dan weet je vrijwel zeker dat je opgepropt in een minivan zit en buiten de parken verblijft. Wat ik er van heb uitgezocht is het In ieder geval gemiddeld genomen duurder dan ZA (bv Masai Mara of Amboseli zijn fors duurder dan KNP alleen al om de poort binnen te rijden, 80USD voor de Mara vs ~27USD voor KNP en met een Wild Card minder). Kans op de big 5 ligt volledig aan het park (Amboseli kan je vergeten bv, Masai Mara een prima kans). Als dat is wat je wil af tikken zou ik ZA aanraden, 2 nachten in Sabi Sands zou moeten volstaan :P
-Tanzania, helaas geen ervaring, maar wat ik er van heb uitgezocht is het een beetje hetzelfde verhaal als Kenia kwa prijzen en voor chimpansees denk ik eerder aan Oeganda, zie dat ze in Tanzania ook best ver van de gangbare parken zitten.
-Zambia en Zimbabwe geen ervaring (vielen buiten budget en niet verder gekeken al staat Mana Pools hoog op de verlanglijst vanwege de "te voet" ervaring).
-Mozambique, geen ervaring maar lijkt me voor een eerste safari niet direct een voor de hand liggende (dieren populatie, toegankelijkheid).

Denk zelf dat ZA voor een eerste safari een uitstekende bestemming is. Zowel kwa prijs als (dieren) variatie, en verder ook erg interessant kwa afwisseling buiten de safari activiteiten om (de kust, Kaapstad, Drakensbergen, ...).

e.e.a. hangt natuurlijk af van wat je wil zien aan dieren. Als bv chimpansees en gorilla's hoog op je lijst staan word de keuze al snel beperkt, als het aftikken van de big 5 een must is ben je ook aan bepaalde parken gebonden en hetzelfde voor 1 miljoen gnu's die door een stroom water trekken. Landschap speelt ook mee misschien (de grote open savannes ga je niet in ZA vinden bv). Daarbuiten is het natuurlijk belangrijk wanneer je wil gaan en wat je budget en wensen kwa comfort zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy op 26-06-2019 18:13 ]

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1 2 Laatste