Gynnad schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:39:
Hoi,
Komend maart zijn wij van plan om op vakantie te gaan naar Zuid-Afrika, in ons ogen pakken we eigenlijk alle hoogtepunten mee. Behalve twee, waar we zelf minder om geven, de wijnvelden en de struisvogel ranch omdat we beide niets om wijn geven en thuis een struisvogelsoort hebben gehad.
Nu hebben we nog een paar vragen:
1. We zijn op zoek naar een hotel in Kaapstad, nu lezen we her en der dat niet alle wijken in Kaapstad even veilig zijn, wat zijn goede wijken om een hotel te boeken (we hebben een auto om het een en ander te bezoeken, dus afstanden is niet per se een probleem, al is het ook wel leuk om ergens een biertje te kunnen doen en dan te voet terug naar het hotel).
Kaapstad is juist enige stad in Zuidafrika waar je dit een beetje fatsoenlijk kunt doen. In Jo'burg of Durban zijn de binnensteden ronduit grimmig te noemen. Dat gezegd, je gaat om het centrum 's avonds (en 's morgens vroeg) de gebruikelijke mix van schimmige figuren aantreffen die je in alle steden van dit formaat hebt. Ik vraag me gezien vraagstellig af wat jullie gewend zijn. Als je niet opkijkt van wat je pakweg in Copenhagen 's avonds op de Istedgade ziet, of in Paris rond de Pigalle, is er weinig om je druk om te maken. Als je daarentegen Amsterdam tussen CS en Dam al eng/onguur vindt, vraag ik me af of je dit moet willen.
Ervan uitgaande dat je het toch gaat doen, zou ik iets op New Church Street of Long Street aanraden, en dan ws een private room in een van de backpackers daar (zelf 7 jaar terug dat in The Backpack Hostel gedaan). Als je wilt gaan stappen vind je daar namelijk anderen die dat ook doen. Dan kun je dat samen gaan doen, wat gezelliger is en allicht ook veiliger voelt.
2. Zijn er nog hoogtepunten waar we zeker nog naar moeten kijken om deze toe te voegen aan de reis?
Je rijdt na Tsitsikamma in één ruk langs de hele Garden Route, het stuk kust tussen Stormsrivier en Mosselbaai.
Dingen die ik daar zou aanraden:
- wandelen op Robberg bij Plettenbergbaai
- kijken naar de Knysna Heads
- het oerwoud in bij Knysna Forest (mede daarom zou ik overnachting in Knysna aanraden)
- Mosselbaai zelf is niet zo bijster interessant
al zal m'n oma zich in haar graf omdraaien bij die uitspraak - zij heeft meerdere boeken erover geschreven, waaronder eentje over hoe de ontdekkingsreiziger Bartolomeu Dias daar belandde - je kunt in het plaatselijke museum een replica van zijn schip zien, maar een leuke overnachtingsplek is de Santos Express Train Lodge - overnachten in een tot ho(s)tel omgebouwde treinwagon aan het strand.
Daarnaast zeg je niet naar de struisvogelboerderij te willen (ik neem aan dat je Highgate bedoelt, daar gaat iedereen heen

), maar de rit over een pas door de Outeniqua-bergen van George naar Oudtshoorn is echt aan te raden, vooral als je niet de nieuwe weg (N9 oftewel Outeniqua-pass) maar de oude Montagu pass pakt. Het dal waar je daarachter in terecht komt - de Little Karoo - heeft meer unieke plantensoorten dan heel Europa. Als je goed kijkt herken je veel van de dingen die in een gemiddelde tuincentrum bij de vetplanten verkocht worden.
Aan de noordzijde van de Little Karoo, 20km voorbij Oudtshoorn heb je de Cango caves, een enorm grottenstelsel in de voetheuvels van de Swartberg gebergte. Als je nog nooit in een grote grot geweest bent een aanrader, vooral de 'adventure' tour waar je door smalle en/of lage doorgangen gaat. M'n dochter van toen 7 kon het prima aan (en ik op m'n vadsigst ook), dus zo uitdagend is het niet. Maar als je pakweg in Han sur Lesse geweest bent en dat niks vond kun je dit overslaan.
Voorbij de Garden Coast is er ook genoeg te zien. Je komt op de N2 onderweg naar Kaapstad langs Swellendam, waar een van de beste biltong-winkels van Zuidafrika zit. Dat is ook een goede plek om van de hoofdweg af te slaan, om naar L'Agulhas (zuidelijkste puntje Afrika - eerstvolgende land is Antarctica) te gaan en dan via Hermanus terug te rijden. Bij Hermanus zijn bijna continu (bultrug)walvissen te zien.
3. Heb je nog tips / of feedback voor het schema, laat het dan ook even weten

We zijn ermee bekend dat het niet verstandig (lees onveilig) is om 's avonds met de auto te rijden, dus we willen altijd voor zonsondergang aankomen op de plek van bestemming.
Staar je hier niet blind op en gebruik gezond verstand. 's Nachts ver van de bewoonde wereld op hoge snelheid rijden is vragen om aanrijdingen met wild, langzaam door ongure stadsbuurten is vragen om ander ongewenst aandacht, maar je kunt heus wel een stukje 's avonds rijden in Kaapstad of langs de relatief veilige Garden Coast als het zo uitkomt. In Jo'burg of Durban zou ik het daarentegen met klem afraden.
Schema
Dag 1: Aankomst Johannesburg + overnachting op /nabij het vliegveld
Dag 2: Met de huurauto richting Hoedspruit + kleine safari / rondrijden in de middag
Dag 3: Kruger Park safari
Dag 4: Blyde River Canyon en omgeving
Dag 5: Rit naar Hazyview + kijken wat mogelijk is in de middag
Dag 6: Kruger Park bij Hazyview
Waarom twee dagen naar Kruger met twee dagen erbuiten ertussendoor? Als je twee dagen in Kruger wilt doen kun je veel beter die twee dagen aan elkaar koppelen en overnachten in het park. De ervaring om daar op een lodge 's avonds een braai te doen onder de sterrenhemel terwijl het klein wild letterlijk tussen je benen door rent (groot wild wordt door hek tegengehouden) is onvergetelijk. Blyde River Canyon is absoluut de moeite waard, maar een hele dag daarvoor en een hele dag bij Hazyview lijkt me erg veel van het goede. Zou je niet beter beide op een dag doen en zo een dag extra winnen voor Kruger (of ergens op de Garden Coast)?
Dag 7: Naar Swaziland
Dag 8: Mountainbiken in Mlilwane Wildlife Sanctuary (Swaziland)
Meh. Eerlijk gezegd zou ik met twee dagen tussen Kruger en St Lucia eerder stukje Mozambique meepakken en rijden naar Maputo (het oude Lorenzo Marques), daar overnachten en dan via de Reserva de Maputo en/of Kosi rijden richting St. Lucia.
Dag 9: Rit naar St Lucia + boottocht voor krokodillen en nijlpaard
Dag 10: Snorkelen Cape Vidal
Dag 11: Rit naar Drakensbergen
Dit is een zeer forse rit, >500km...
Dag 12: Drakensbergen bezoeken
Dag 13: Naar Johannesburg, vlucht naar Port Elizabeth en dan richting Addo Park
Dag 14: Bezoek Addo Park
Kruger *en* St Lucia *en* Addo? Je gaat echt een stuk meer ervaren door langer in één park te blijven ipv kort drie te doen. Kruger ligt dan nogal voor de hand, maar je zou ook Umfolozi/Hluhluwe kunnen overwegen aangezien je dan dichtbij kust zit voor snorkelen enzo.
Dag 15: rit naar Tsitsikamma en daar wandelen of kajakken (ligt eraan waar we zin in hebben, is +/- 2 uur vanaf Addo)
Dag 16: Rit naar Kaapstad
Dag 17: Kaapstad - Boulders Beach
Vergeet je niet naar de Kaap zelf te gaan? Aan andere kant van het schiereiland heb je een van de mooiste autoroutes ter wereld (Chapman's Peak Drive). Oh, en als je onderweg naar Boulders bent kun je in Kalk Bay kopje koffie pakken met uitzicht op haven vol zeehonden.
En in het kunstwinkeltje van m'n tante, Kalk Bay Modern, een souvenir kopen /spam 
Edit:
Sowieso goed advies: zorg dat er echt niets zichtbaar is in je auto. Neem dus eentje met kofferbak waar alles in past (al zal dat met z'n tweeen niet zo'n probleem zijn)
Het zal ongetwijfeld uitzondering zijn of een gevoel maar ik zou even nagaan of je een klein hok krijgt met stickers van de huurmaatschappij of dat je een middenklasser krijgt met hier en daar een klein krasje zonder stickers, zeg maar.
Aanrader is de lokaal geproduceerde Renault Logan (ja, hier als Dacia te krijgen). Verrassend comfortabel voor lange ritten, maar verder op geen enkele manier opzichtig. Plus best veel bodemspeling, dus geen probleem op onverharde wegen in Kruger of andere dergelijke plekken.
Stickers van huurmaatschappij ga je als het goed is sowieso niet krijgen.
Oeps, veel spuit 11.
* dion_b moet sneller tikken 
Opvallend is wel dat er geen eensgezindheid is over hoe de bediening van de auto naar rechterzijde verplaatst is. Laatste keer heb ik zowel (voor mij logisch) gespiegeld (dus versnellingen links van je) als ongespiegeld verschoven (dus versnellingen rechts) gehad. Leidde tot veel ruitenwissergebruik toen ik af wilde slaan
[
Voor 10% gewijzigd door
dion_b op 22-11-2017 20:13
]