[Vakantie] Zuid-Afrika

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jebus4life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:13:
Mijn vriendin heeft het in haar hoofd gekregen om op safari te gaan.

Uiteraard is het eerste land waar je dan aan denkt Zuid-Afrika (ook het enige Afrikaanse land waarvan ik een topic tegenkwam hier op tweakers :+ ), maar ik zit wel met wat twijfels (die uiteraard door half het internet onderschreven worden, en de andere helft ontkracht...).

Primair het volgende:

1. Veiligheid:
Je leest toch regelmatig over dat Zuid-Afrika een erg onveilig land is. Binnen je compound blijven. Niet buitenkomen als de zon onder is, ...
Vergeleken met Nederland: ja, het is minder veilig. Maar dat is pakweg UK ook. Net zoals in UK verschilt het ook enorm met wie je bent, waar je zit en wat je daar doet. Als je met veel bling-bling in downtown Jo'burg 's nachts rondloopt in dronken toestand, kun je gedonder verwachten, maar ergens in de Karoo heeft de regel met 'niet na zonsondergang rijden' meer te maken met mogelijk aanrijden van aardvarks :')

Grof gezegd is Kaapstad de enige grotere stad waar je 'gewoon' in het centrum uit kunt gaan zoals je in Europa gewend bent. Niet dat Jo'burg, Pretoria en Durban volledige no-go areas zijn, maar je doet er goed aan lokale kennis in te winnen en indien mogelijk met locals die je vertrouwt mee te gaan. Dat geldt nog veel meer voor de townships als Soweto en Khayelitsha - al zou ik zeker een bezoek aanraden.

Buiten de stedelijke gebieden is er een - kleine - kans op bandits langs de wegen, maar deuren op slot houden en verder gezonde argwaan houden is genoeg om daar geen last van te hebben. En ja, onverlichte voertuigen en groot wild op de wegen zijn een risico waardoor rijden in het donker doorgaans niet aangeraden wordt.

En al die misdaad dan, waar gebeurt dat?
- overgrote deel van misdaad gebeurde en gebeurt in townships en arme plattelandsgebieden, waarbij zowel slachtoffers als daders locals zijn in die arme gebieden.
- misdaad tegen rijkeren betreft vooral inbraak in huizen of boerderijen. Dat gaat vaak erg gewelddadig, niet in de laatste plaats omdat de straffen zodanig verhoogd zijn voor inbraak dat je net zo goed iedereen neer kunt maaien om minder kans te hebben op getuigen. Vooral onder Afrikaners doet het verhaal de ronde dat er 'genocide' tegen de blanken gepleegd zou worden, maar dat is onzin - procentueel gezien zijn er nog altijd veel meer (arme) zwarte slachtoffers - maar zij zitten iets minder prominent op social media. Hoe dan ook, als toerist heb je hier geen last van, aangezien dit echt gaat om inbraak van woningen.

Zet het in perspectief: als je andere safarilanden overweegt is er (met mogelijke uitzondering van Botswana) geen een zo veilig voor toeristen als Zuidafrika.
2. "Massa" safari's
Als er een dier gespot is, en-masse met 50 jeeps errond om toch maar iedereen een kijkje en die perfecte instagram foto te gunnen. (ik heb dit helaas meegemaakt in Sri Lanka toen ik een dag naar 1 van de parken ging, totaal niet aangenaam, laat staan voor die dieren...).

Ik begrijp dat parken zoals Kruger veel groter zijn en er dus heel veel dieren zijn. Maar ik heb (in mijn hoofd dus) zo een beetje het idee dat je een soort Disney park met dieren binnengaat waar het over de koppen lopen zal zijn met alle jeeps.

Hoe kijken jullie hiertegenaan (ongetwijfeld erg positief, gezien ik in een Zuid-Afrika topic zit).
Simpel: die massa's zijn mens- en dieronwaardig en moet je vermijden. Gelukkig klopt het dat Kruger erg groot is, Addo, Pilanesberg en Umfolozi trouwens ook, dus door even naar het volgende poortje te rijden kun je ook in de drukke perioden dat soort zooi vermijden.

De echt schrijnende situaties zijn op "private game reserves" = boerderijen waar ze teveel olifanten/leeuwen/wat dan ook op een kluitje gooien puur voor toeristengeld.
Als ik naar alternatieven kijk kom ik op bv volgende bestemmingen uit:
Vermoedelijk niet:
Botswana - Zambia - Lijken me heerlijk, maar is budgettair wel een héél andere categorie.
Zambia kan ik niet over meepraten, Botswana is een sterke aanrader. Vergeet trouwens niet dat Botswana grenst aan Zuidafrika. Het is prima te doen om op Jo'burg te vliegen en dan naar Botswana te rijden (althans, het zuiden - naar Okavango rijden is andere koek). Hebben wij gedaan toen m'n oom daar een tijd lang beheer voerde over een boerderijtje. Dat is misschien illustratie van hoe 'wild' het is - op de boerderij hadden ze ongeveer 2000 runderen. Boerderij was ook 8x14km groot. Op diezelfde boerderij zaten naar schatting 3000 impala, 500 kudu, 50 struisvogels en minstens 1 luipaard die al jarenlang bejaagd werd maar nooit gespot - behalve dan de karkassen van de koeien die hij eens in de zoveel tijd opvrat. Oh, en het grensde aan de Limpopo en als daar water was (was toen wij in de winter daar waren drooggevallen) krokodillen en nijlpaarden.

Let wel, dit was een boerderij op ~1u rijden van Gaborone, dus verre van een natuurgebied, bijna een buitenwijk van de hoofdstad 8)7

Je hoeft dus niet per se naar een afgelegen oord te gaan. En Botswana heeft ondertussen zoveel olifanten dat ze helaas weer tot jacht willen overgaan.
Nambië - Lijkt me puur voor dieren minder interessant, verder lijkt dit me wel top
M'n nicht woonde/werkte daar recent een paar jaar, in Windhoek. Onderschat niet hoe groot en divers landen hier zijn. Ja, Namibie is in het algemeen droog (Kalahari...), maar zeker in het noordoosten (richting Caprivi) doet het niet onder voor Botswanan qua wild. Eens dat het minder voor de hand ligt, maar ik zou het zeker niet afschrijven.
Logische alternatieven:
Zimbabwa - Leuk alternatief, zit nog in het achterhoofd, maar qua prijs toch ook substantieel hoger (maar wel minder dan Botswana/Zambia)
Politiek en economisch beetje wankel. Misschien dat ik door familieomstandigheden (vrouw van neef van me heeft als kind moeten vluchten ivm in beslagname boerderij door Zanu-PF 'veteranen') bevooroordeeld ben, maar deze zou ik onderaan lijst zetten.
Tanzania - Lijkt me een goed alternatief. Ook wel zeer bekend voor zijn safari's + de kans om chimpansees mee te pikken.
Kenia - Vergelijkbaar met Tanzania, lijkt me iets authentieker, maar minder kans om de big-5 te zien + geen chimpansees in vergelijking met Tanzania)
'Authentiek' heeft weinig met het land en alles met de reis die je boekt te maken. Beide landen zijn zeer hoog aangeschreven en wil ik graag zelf eens een keer heen. Plusje voor Tanzania is ook dat je Kilimanjaro kunt zien/beklimmen, en Zanzibar bezoeken voor beetje cultuur/geschiedenis.
Verrassende alternatieven
Mozambique - Veel minder toeristisch (dikke plus). Maar lijken zich tegenwoordig vooral te richten op de strandganger (ze hebben er de troeven ook wel voor). Ik vind relatief weinig terug over Gorongasa NP en Limpopo NP (maar Limpopo loopt door in Z-A naar ik begrijp). Enkel dat de dierenpopulatie zich nog maar vrij recent écht aan het herstellen is na de burgeroorlog.
Ze hebben net rampzalige overstromingen gehad na orkaan. Heb niet gezien/hoord hoe het met infra rond wildparken gesteld is, maar zeker iets om uit te zoeken. De dieren zullen het wel overleefd hebben, maar als je er niet kunt komen schiet dat nog niet op. Maputo is wel (naast Zanzibar en Kaapstad) een van de weinige steden in dit deel van Afrika met een beetje historische stadsgezichten. Het uitzoeken waard IMHO, maar let dus op staat van infra.
Anakha schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:24:
De lokale grap is: hoe vind je in Kruger een leeuw? Zoek naar de file met jeeps.

Als je daar geen zin in hebt, kies dan voor een periode en/of plek die andere toeristen minder aantrekkelijk vinden. Vermijd het hoogseizoen (zowel internationale vakantieperiodes als Zuid-Afrikaanse vakantieperiodes), ga juist in het regenseizoen, dat soort dingen. Scheelt ook geld, transport en verblijf zijn dan goedkoper.
Eens met die laatste tips - maar Kruger is GROOT en wat je hier schrijft geldt eigenlijk alleen voor het stuk in het uiterste zuiden. Als je ten noorden van de Olifantsrivier gaat, zul je ook in hoogseizoen nauwelijks mensen tegenkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 26-06-2019 15:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06 22:24

Jebus4life

BE User

Super bedankt voor de input, ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte!

Zelfs na al die jaren blijft Tweakers me regelmatig verbazen. Wat een heerlijk community dat je gewoon binnen de paar uur 3 enorm uitgebreide antwoorden krijgt op een dergelijke vraag _/-\o_ O+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Speedy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:28:
[...]

1. Veiligheid:
Er zijn ongetwijfeld gevaarlijke stukken en ik kreeg ook op een gegeven moment het advies m'n camera op te bergen in Kaapstad toen ik wat van de geijkte route afging, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Ik denk dat als je de geijkte toeristische routes volgt dat het allemaal prima te doen is als je gewoon alert bent en het niet perse onveiliger is dan andere landen (bedoel, Nairobi ...)
Helemaal mee eens, wij zijn best het standaard pad afgeweest en ik heb me er nooit onveilig gevoeld..
Misschien hielp het dat ik een citygolf reed (goedkope volkswagen).

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jebus4life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:47:
Super bedankt voor de input, ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte!

Zelfs na al die jaren blijft Tweakers me regelmatig verbazen. Wat een heerlijk community dat je gewoon binnen de paar uur 3 enorm uitgebreide antwoorden krijgt op een dergelijke vraag _/-\o_ O+
Trouwens, nog een punt nu ik je post teruglees: in de ZA parken ga je niet met jeeps op pad maar gewoon in je eigen (huur)auto. Heb laatste keer Umfolozi zowaar in een Hyundai i10 gedaan. Ging prima (en nee, als je een pissige olifantenbull tegenkomt in de musth is dat weinig bescherming, maar reken maar dat een landrover dat evenmin is) - het houdt namelijk wel risico #1, troepen bavianen, uit je auto. Wel zorgen voor eentje met airco, anders wordt het warm als de ramen verplicht dicht moeten...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 26-06-2019 21:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bakkenist schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:16:
Iemand ervaring met een rondreis Zuid-Afrika in de maand juli? Ik veronderstel dat dit de "koudste" maand is? Uiteraard afhankelijk van de regio…

We nemen 2,5 tot 3 weken de tijd en willen ons vooral concentreren op het oostelijk deel van het land. We reizen met een kind van 3 jaar, dus het tempo hoeft niet hoog te liggen.

Nu kan ik dus alleen niet goed inschatten of dit een fijne periode is. Uiteraard e.e.a. gelezen, o.a. over het feit dat de begroeing dan wat dunner is en je meer kans hebt op spotten van wild, de nachten zijn kouder, etc.

Ben naar juli aan het kijken omdat ik dan verplicht 2 weken vrij ben. Maar omdat we gezien de leeftijd van onze dochter nu nog effe niet gebonden zijn aan vakantie in het hoogseizoen (Europa dan...) is september bijvoorbeeld een eventueel alternatief.

Maar als ik nu moest kiezen tussen juli of september... wat zouden de ervaringsdeskundigen doen?
Ik lees deze vraag nu pas dus een vrij late reactie, maar ik ben in 2017 in juli naar Zuid-Afrika met een singlereis van FOX voor 2 weken eerst de hoek Johannesburg > Durban > St Lucia > Krugerpark > Johannesburg en daarna een paar dagen Kaapstad.

Vroeg in de ochtend rond 6 uur is het fris, zeker als je naar de parken gaat en in zo'n open jeep. Ik had toen meerdere lagen kleding aan minimaal een lange broek en een dik vest. Rond de 12 uur is het dan 20 graden en kleedde ik mij altijd om, lange broek wisselen voor een korte broek en het vest uit want daar onder had ik een T-shirt. Ik heb verder niet echt op de temperatuur gekeken, maar we hebben het regelmatig 30 graden gehad. Ook in Kaapstad hebben we top weer gehad, één bui verder was droog en rond de 20 graden.

Het voordeel van in juli gaan is ook dat het tenminste in het Krugerpark droger is en kan je dus meer zien, verder is dit ook de minste kans op malaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Kick

Ticket geboekt voor eind augustus naar Johannesburg. Plan is om een 4x4 te huren en een rondreis te maken via de Panorama route, Krugerpark en dan Mozambique.

Iemand ervaring met dezelfde route? Met name Mozambique nog wat open.

Tips welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Denk dat niemand er onlangs is geweest als toerist, denk ook niet dat in de komende 3 maanden er schokkend veel zal veranderen door Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Barrycade schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:50:
Denk dat niemand er onlangs is geweest als toerist, denk ook niet dat in de komende 3 maanden er schokkend veel zal veranderen door Corona.
Jammer. Zowel Zuid Afrika als Mozambique gewoon toegankelijk. Had gehoopt dat iemand ervaring had met deze trip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:09
MaStar schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:34:
Kick

Ticket geboekt voor eind augustus naar Johannesburg. Plan is om een 4x4 te huren en een rondreis te maken via de Panorama route, Krugerpark en dan Mozambique.

Iemand ervaring met dezelfde route? Met name Mozambique nog wat open.

Tips welkom :)
Hoelang wil je hiervoor gaan uit trekken?

Panorama route is werkelijk prachtig. Neem hier ook rustig de tijd voor om uit te stippelen waar je naartoe wil en neem je tijd bij het bezichtigen van alles. Het Krugerpark zou je in theorie een hele vakantie van kunnen maken. Ik zelf was na een aantal dagen wel verzadigd met al het natuurschoon en ik zou het dan ook niet langer dan een week volhouden in het park.

Ik heb een aantal jaar terug in Zuid-Afrika gewoond. Dus mocht je vragen hebben, be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24

DirtyBird

Praktiserend denker

xK0etj3 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Hoelang wil je hiervoor gaan uit trekken?

Panorama route is werkelijk prachtig. Neem hier ook rustig de tijd voor om uit te stippelen waar je naartoe wil en neem je tijd bij het bezichtigen van alles. Het Krugerpark zou je in theorie een hele vakantie van kunnen maken. Ik zelf was na een aantal dagen wel verzadigd met al het natuurschoon en ik zou het dan ook niet langer dan een week volhouden in het park.

Ik heb een aantal jaar terug in Zuid-Afrika gewoond. Dus mocht je vragen hebben, be my guest.
Ik heb de panoramaroute gedaan in de z afrikaanse winter. Vond er eerlijk gezegd niet heel veel aan. Kruger Park en Kaapstad/Table Mountain nat. Park waren de absolute hoogtepunten van de reis (2018).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:09
DirtyBird schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Ik heb de panoramaroute gedaan in de z afrikaanse winter. Vond er eerlijk gezegd niet heel veel aan. Kruger Park en Kaapstad/Table Mountain nat. Park waren de absolute hoogtepunten van de reis (2018).
Maar daar zeg je het al; Zuid Afrikaanse winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waarom Mozambique? Wil je daar specifiek iets zien? Als je Kruger als enige gamepark bezoekt mis je in mijn ogen wel een beetje de ‘echte’ ervaring. Kruger is leuk, maar vol en toeristisch. Hluhluwe is dat veel minder, net als bijvoorbeeld isimangaliso. Als je door kruger Mozambique ingaat wordt het overigens al rustiger denk ik.

Panaromaroute is wel mooi, maar vooral met wat beter weer. Maar je wensen zijn erg algemeen nog :).

Of riksja (bijv) zijn vrij goede routes te vinden overigens, is ook leuk als inspiratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
ZieMaar! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:13:
Waarom Mozambique? Wil je daar specifiek iets zien? Als je Kruger als enige gamepark bezoekt mis je in mijn ogen wel een beetje de ‘echte’ ervaring. Kruger is leuk, maar vol en toeristisch. Hluhluwe is dat veel minder, net als bijvoorbeeld isimangaliso. Als je door kruger Mozambique ingaat wordt het overigens al rustiger denk ik.
Mozambique.... Mooie kusten, te bereizen met 4x4 en nog niet zo toeristisch hoop ik. Verder omdat ik al in Namibië ben geweest en ook het Zuidelijke deel van Zuid Afrika heb gezien. Ook Ghana en Tanzania overigens. En dit dus te combineren is met een 4x4 drive vanuit Johannesburg ;)

En verder in Corona-tijd Afrika hopelijk te bereizen is, de tickets naar Johannesburg waren onder de 500 euro erg cheap.

En ga met een vriend die nog nooit in deze regionen is geweest en graag naar Afrika wilde. Dan is zo'n roadtrip via Kruger hoop ik wel tof. Zeker de kant richting Mozambique. Alleen is daar zeer beperkte info te vinden.. Gaan idd via Kruger Mozambique in.

Hluhluwe misschien een optie op terugweg? Tips welkom. Ook qua overnachting met 4x4 tot het Kruger.

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 10-06-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is ondertussen 10 jaar sinds ik er geweest ben (tante zou haar 80e verjaardag in de buurt van Durban vieren met familie uit hele wereld afgelopen juli, maarja, Corona, dus dat ging niet door :'( ), specifieke tips voor overnachtignen e.d. kan ik dus niet meer zinnig geven.

Mbt Hluhuwe: sowieso aanrader. Nergens zoveel (witte) neushoorns en giraffen gezien als daar, en als vogels kijken je ding is, is het na St Lucia de beste. Minpunt: je zit daar middenin droge seizoen, dat helpt niet. Faciliteiten vergelijkbaar met overige kampen, dus meer dan goed te noemen. Plus het is in de winter wat warmer dan de zuidelijker (Addo) danwel hoger (Kruger) gelegen parken, komt de braai ten goede. Practische tip: als je niet de meest zuidelijke uitgang pakt (dichtstbij de Durban-Maputo snelweg), zorg dat je een GOEDE kaart hebt. Met een 4x4 ga je minder last hebben van de wegen rivierbeddingen dan ik in m'n i10, maar verdwalen doe je zo.

Helaas zelf niet in Mozambique geweest (staat hoog op de verlanglijst, allicht als m'n tante haar 82e verjaardag wel kan vieren...) dus practische details anders dan anekdotes van m'n moeder uit eind jaren '60 heb ik niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
Kruger in schoolvakantie periodes (July/Augustus)? Alleen als je het drukke zuiden vermijdt en naar de noorderlijkere gelegen gedeeltes gaat. Mei/Juni vind ik persoonlijk een veel betere periode om te gaan..
Kruger is leuk om vanuit eigen auto of jeep te aanschouwen. Maar nog leuker is het om Kruger te voet te bezoeken. Er zijn mogelijkheden tot wandelsafari's. En het is toch iets totaal anders als je oog-in-oog staat met olifanten, katachtigen (op gepaste afstand uiteraard), terwijl je zelf op twee benen staat..

Hluhuwe ook zeker een aanrader.. Mocht je de omgeving van hluhuwe bezoeken, zou ik ook zeker een middagtour boeken bij https://www.emdonenilodge.com/cat-rehabilitation/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaStar schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:04:
[...]

Mozambique.... Mooie kusten, te bereizen met 4x4 en nog niet zo toeristisch hoop ik. Verder omdat ik al in Namibië ben geweest en ook het Zuidelijke deel van Zuid Afrika heb gezien. Ook Ghana en Tanzania overigens. En dit dus te combineren is met een 4x4 drive vanuit Johannesburg ;)

En verder in Corona-tijd Afrika hopelijk te bereizen is, de tickets naar Johannesburg waren onder de 500 euro erg cheap.

En ga met een vriend die nog nooit in deze regionen is geweest en graag naar Afrika wilde. Dan is zo'n roadtrip via Kruger hoop ik wel tof. Zeker de kant richting Mozambique. Alleen is daar zeer beperkte info te vinden.. Gaan idd via Kruger Mozambique in.

Hluhluwe misschien een optie op terugweg? Tips welkom. Ook qua overnachting met 4x4 tot het Kruger.
Als je vaker door zuidelijk Afrika gereisd heb, kan ik het al beter plaatsen :). Mozambique staat om dezelfde redenen ook op mijn bucketlist, maar ik weet niet hoe veilig het nu is?

Ik heb met een daktent door zowel Zuid Afrika als Namibië gereisd. Ga je dat ook doen of wel in lodges overnachten? Ik vind Kruger op zich wel de moeite waard, zeker voor een eerste keer, maar een mooie privelodge incl walks/drives is veel meer de echte Afrika ervaring denk ik. Die reservaten zitten gewoon aan Kruger vast, dat zijn veelal geen kleine farms vol met dieren.

Qua inkopen is ZA wel fijner dan omliggende landen, da’s wel iets om ff rekening mee te houden. Wij hadden fijne kaarten (van Namibië en Botswana), vrij bekende. Ik kan wel ff opzoeken welke dat waren.

Sommige parken (zoals Kgalagadi, Moremi) hebben unfenced campsites (soms met huisjes als je geen kampeershit hebt), dat is ook wel uniek. Ik weet niet of Kruger dat heeft. sanparks heeft een actief en uitgebreid forum, misschien is daar wat te vinden?

Vet vooruitzicht hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 22:04

Panaromaroute is wel mooi, maar vooral met wat beter weer. Maar je wensen zijn erg algemeen nog :).

Of riksja (bijv) zijn vrij goede routes te vinden overigens, is ook leuk als inspiratie.
Kruger erg toeristisch vind ik eigenlijk wel meevallen, het zal er aan liggen welke tijd je gaat. Wij zijn er destijds in maart geweest en dan kon je prima uren rond rijden zonder ook maar 1 iemand tegen te komen.

Ik denk dat het alleen in het hoog seizoen zo is dat het er erg druk is?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gynnad schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Kruger erg toeristisch vind ik eigenlijk wel meevallen, het zal er aan liggen welke tijd je gaat. Wij zijn er destijds in maart geweest en dan kon je prima uren rond rijden zonder ook maar 1 iemand tegen te komen.

Geen idee, ik was er niet in het hoofdseizoen. Maar het is allemaal relatief, dat klopt. Vergeleken met Hluhluwe, Kgalagadi, Moremi, etc is het gewoon behoorlijk druk, maar het hangt idd erg af van waar je het park ingaat :).

Ik raad het ook zeker niet af, maar het is mijn ogen wel een beetje Nederland bekijken door naar de Zaanse Schans te gaan. Heel leuk, maar doe liever meer :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:17:
[...]

Geen idee, ik was er niet in het hoofdseizoen. Maar het is allemaal relatief, dat klopt. Vergeleken met Hluhluwe, Kgalagadi, Moremi, etc is het gewoon behoorlijk druk, maar het hangt idd erg af van waar je het park ingaat :).

Ik raad het ook zeker niet af, maar het is mijn ogen wel een beetje Nederland bekijken door naar de Zaanse Schans te gaan. Heel leuk, maar doe liever meer :).
Vooral het zuidelijke gedeelte is in de maanden July/Augustus en rond de kerstvakantie erg druk. Buiten die periode is het eigenlijk alleen druk op de geasfalteerde wegen. Zodra je de gravel roads opdraait, kun je uren geen sterveling tegenkomen.

Ben er zelf nu meerdere malen geweest. En heb enkele malen met 30+ auto's bij waarnemingen gestaan. Maar gelukkig zijn dat de uitzonderingen. Heb veel vaker uren gestaan bij een 'waterhole' zonder ook maar een mens te zien...

Maar dat is natuurlijk mijn eigen ervaring N+1.

Maar op de geasfalteerde wegen lijkt het soms meer op Beekse Bergen idd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gynnad schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:12:
[...]

In Februari ben je zelfs vaak 1 van de weinige op de camping, om die reden ook meermaals geweest in die periode. Voordeel van de Zuid-Afrikaanse zomer is ook dat je gebruik kan maken van al die zwembaden, want in Juli en Augustus is het daar veel te koud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Maar weinig ervaringen met betrekking tot Mozambique dus. Niemand ooit met een 4x4 em daltent die kant op gegaan?

Dat is wel mijn plan. Ook Kruger alleen maar campsites voor de 4x4. Morgen voor Z Afrika alleen nog bepalen waar te overnachten rondom de Panorama route...

Met betrekking tot de drukte: ja, Kruger zal zeker vol zijn met Zuid Afrikaanse mensen. Maar ik verwacht dit jaar nog echt een andere drukte qua reizen dan 2 jaar geleden. In ieder geval minder Europeanen.

[ Voor 72% gewijzigd door MaStar op 11-06-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Voor Mozambique heb ik nu de plaatsen opgeschreven als:

Limpopo National Park
Inhabane, Tofuu en Barra
Xai Xai
Maputo
Morrungulu
Vilanculos
Ponta d'Ouro

Iemand een idee of dit goed te combineren is met 4x4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZieMaar! schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Als je vaker door zuidelijk Afrika gereisd heb, kan ik het al beter plaatsen :). Mozambique staat om dezelfde redenen ook op mijn bucketlist, maar ik weet niet hoe veilig het nu is?
Het is een groot land. Het gaat in het noorden (nabij Tanzaniaanse grens) momenteel flink mis met gewapende opstand dat al dan niet banden met IS zou hebben. Dat is echter een paar duizend km van gebied rond Maputo vandaan. Volgens MinBuza is de rest oranje, en dat heeft meer met Covid dan met iets anders te maken:
https://www.nederlandwere...ambique/reizen/reisadvies

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
brombeer21 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:29:
[...]

Vooral het zuidelijke gedeelte is in de maanden July/Augustus en rond de kerstvakantie erg druk. Buiten die periode is het eigenlijk alleen druk op de geasfalteerde wegen. Zodra je de gravel roads opdraait, kun je uren geen sterveling tegenkomen.

Ben er zelf nu meerdere malen geweest. En heb enkele malen met 30+ auto's bij waarnemingen gestaan. Maar gelukkig zijn dat de uitzonderingen. Heb veel vaker uren gestaan bij een 'waterhole' zonder ook maar een mens te zien...

Maar dat is natuurlijk mijn eigen ervaring N+1.

Maar op de geasfalteerde wegen lijkt het soms meer op Beekse Bergen idd..
Nog tips voor het Krugerpark of omgeving? Ga komende maand met een 4x4 door het park.

Mag ook via PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Welke parken zou je naast Kruger aanraden op een route met Mozambique?

Thembe Elephant park is ook in de buurt.. Evenals Ithala Game Reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb geen ervaring met andere parken op die route, maar ik denk dat elk een beetje serieus park de moeite waard is naast Kruger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

@Anakha @Speedy @dion_b @ToolkiT

Het is al lang geleden, maar nog eens bedankt voor jullie feedback in 2019 :+
Gezien we voor 2020 uiteindelijk besloten hadden naar Japan te gaan (wat uiteraard niet is kunnen doorgaan) was het er nog niet van gekomen, maar mijn vriendin en ik trekken in November voor 3 weken naar Zuid-Afrika.

Uiteindelijk gaat het nog een best rustige trip worden. We gaan ons beperken tot het zuidwesten van van het land. 2 reisdagen en 18 dagen volledig ter plekke. Niet al te avontuurlijk dus :P

3 dagen Kaapstad
=> 1 dag voor Kaapstad zelf. 1 dag waarin we de tafelberg beklimmen en 1 dag voor Kaap de Goede Hoop
1 Dag Hermanus
=> Hoewel het heel laat in het seizoen is, hopen we toch nog walvissen te spotten (ik vrees er wat voor, maar mijn vriendin wil absoluut gaan kijken)
2 dagen Oudtshoorn
=> Waarschijnlijk was 1 dag voldoende, maar het is een behoorlijke rit en we willen rustigaan kunnen doen
3 dagen Addo Elephant NP
=> Dat zal onze enige safari locatie worden.
1 dag Tsitsikamma NP
3 dagen Plettenberg Bay
=> Voldoende opties in de buurt lijkt het (dagje strand, een tripje naar Knysna, wandelen in een paar Nature Reserves in de buurt, terug naar Tsitsikamma...) Bovendien een tweede kansje op walvissen (de vriendin hoopt echt walvissen te spotten :+ )
2 dagen Robertson
2 dagen Franschoek
=> Aantal dagen lekker eten en drinken :+
1 dag "Kaapstad"
=> Terugrijden naar Kaapstad, wat last minute shopping ofzo en de vlucht naar huis pakken.
*Kan zijn dat ik 1 dagje Franschoek voldoende acht en we toch een dag eerder terugkomen naar Kaapstad. Zien we ter plekke wel, boek ik last-minute wel een B&B'tje voor 1 nacht

Het tempo is waarschijnlijk net te traag: een dag of 15-16 leek me voldoende voor deze route, maar we hadden 3 weken dus maar wat extra ruimte ingebouwd. Nog even gecheckt om wat stops over te slaan en ook naar Johannesburg te vliegen, Panoramaroute en Kruger (of een ander wildpark) en dergelijke mee te pikken. Maar eigenlijk ik vond dat volledig Z-A echt niet ging op 3 weken.
*Ik heb voldoende itineraries gezien die claimen van wel, maar ik vind dat je dan "permanent" onderweg bent. Geen fan van, ik heb graag de optie om écht ergens tijd voor te maken.

Bovendien had ik heerlijke (goedkope) vluchten naar Kaapstad dankzij Air France
Heen: s'morgens lekker de Thalys naar Parijs, rechtstreeks vliegen naar Kaapstad waar ik s'avonds laat arriveer. Dus rechtstreeks naar de B&B en dan s'morgens uitgeslapen Kaapstad verkennen
Terug: s'avonds rechtstreeks naar Parijs, dutje doen op het vliegtuig, s'morgens ontbijten op CDG en dan de Thalys op en in de namiddag thuis arriveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jebus4life schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:32:

Gezien we voor 2020 uiteindelijk besloten hadden naar Japan te gaan (wat uiteraard niet is kunnen doorgaan) was het er nog niet van gekomen, maar mijn vriendin en ik trekken in November voor 3 weken naar Zuid-Afrika.

Uiteindelijk gaat het nog een best rustige trip worden. We gaan ons beperken tot het zuidwesten van van het land. 2 reisdagen en 18 dagen volledig ter plekke. Niet al te avontuurlijk dus :P

3 dagen Kaapstad
=> 1 dag voor Kaapstad zelf. 1 dag waarin we de tafelberg beklimmen en 1 dag voor Kaap de Goede Hoop
1 Dag Hermanus
=> Hoewel het heel laat in het seizoen is, hopen we toch nog walvissen te spotten (ik vrees er wat voor, maar mijn vriendin wil absoluut gaan kijken)
2 dagen Oudtshoorn
=> Waarschijnlijk was 1 dag voldoende, maar het is een behoorlijke rit en we willen rustigaan kunnen doen
3 dagen Addo Elephant NP
1 dag Tsitsikamma NP
3 dagen Plettenberg Bay
=> Voldoende opties in de buurt lijkt het (dagje strand, een tripje naar Knysna, wandelen in een paar Nature Reserves in de buurt, terug naar Tsitsikamma...) Bovendien een tweede kansje op walvissen (de vriendin hoopt echt walvissen te spotten :+ )
2 dagen Robertson
2 dagen Franschoek
1 dag "Kaapstad"
=> Terugrijden naar Kaapstad, wat last minute shopping ofzo en de vlucht naar huis pakken.
*Kan zijn dat ik 1 dagje Franschoek voldoende acht en we toch een dag eerder terugkomen naar Kaapstad. Zien we ter plekke wel, boek ik last-minute wel een B&B'tje voor 1 nacht

Het tempo is waarschijnlijk net te traag: een dag of 15-16 leek me voldoende voor deze route, maar we hadden 3 weken dus maar wat extra ruimte ingebouwd. Nog even gecheckt om wat stops over te slaan en ook naar Johannesburg te vliegen, Panoramaroute en Kruger (of een ander wildpark) en dergelijke mee te pikken. Maar eigenlijk ik vond dat volledig Z-A echt niet ging op 3 weken.
*Ik heb voldoende itineraries gezien die claimen van wel, maar ik vind dat je dan "permanent" onderweg bent. Geen fan van, ik heb graag de optie om écht ergens tijd voor te maken.

Heen: s'morgens lekker de Thalys naar Parijs, rechtstreeks vliegen naar Kaapstad waar ik s'avonds laat arriveer. Dus rechtstreeks naar de B&B en dan s'morgens uitgeslapen Kaapstad verkennen
Terug: s'avonds rechtstreeks naar Parijs, dutje doen op het vliegtuig, s'morgens ontbijten op CDG en dan de Thalys op en in de namiddag thuis arriveren.
klinkt al een relaxte trip!

over die walvisen.. die kan je ook in False Bay zien als je mazzel hebt (dag 3 dus).
Wij reden hier ongeveer en mijn dochter achterin (toen nog een dreumis van nog geen 3) zei: Walvis! wij: ja lief, walvisen wonen in de zee.. maar nee, ze had gelijk en er zwommen inderdaad een groep walvissen :)
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656

Ik zou trouwens op de weg van/naar Plet de backroads door de Klein Karoe nemen, je hebt er immers de tijd voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Jebus4life

Hoe is je budget en wat voor type restaurants zoek je? Mocht je wine & dine tips voor de wat betere restaurants willen, de keuze is reuze in Kaapstad, Franschoek e.o. Uit eten gaan is ook relatief goedkoop daar.
Je zou het beste een (uitgebreide) lunch kunnen doen ipv diner. Veel plekken hebben fantastisch uitzicht wat 's avonds behoorlijk afwezig is hetzij omdat je binnenzit hetzij omdat het donker wordt.

Neem aan dat jullie een auto huren? Tip is om als je ergens gaat lunchen of dineren incl. drank/wijn voor de wat minder grote afstanden een Uber te nemen zodat je zonder gezeur wat kunt drinken. Behoorlijk betaalbaar en goed.

Naar de Kaappunt kun je bijvoorbeeld op de heenweg via Constantia de Oud Kaapsche weg nemen, dan kom je over een leuke korte bergrug en terug zou ik dan helemaal langs de kust rijden en de tolweg langs Houtbaai meepakken.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 21-09-2021 17:56 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:39
@Jebus4life veel plezier! (enigzins jaloers, onze trip die kant op is helaas geannuleerd voor het 2e jaar op rij ... iets met reis advies oranje :()

Als je nog een adresje zoekt in Plettenberg, ik kan https://lavistalodge.com aanraden. Prachtig verblijf en een geweldig diner hadden wij daar.
Mbt Oudtshoorn (zaten wij in La Pension, kan ik ook aanraden), een dagje is wat kort zelfs denk ik, je kan bv de Swartsberg pas overrijden naar Prins Albert en via Klaarstroom, de Rust terug. Mooie dag trip, had daar zelf wat spijt dat ik niet verder de Karoo in kon. De struisvogel farms kan je overslaan,

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy op 21-09-2021 18:17 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jebus4life schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:32:

Verstandig. Meer dan genoeg te zien/doen in alleen Westelijk Kaap, en niet alleen van achter stuur van je huurauto ;)
3 dagen Kaapstad
1 Dag Hermanus
2 dagen Oudtshoorn
Als je daar twee dagen pakt, niet alleen de Struisvogels bezoeken, maar ook de Swartberg ten noorden ervan. Meest indrukwekkend is de Gamkaskloof/Gamkaspoort die je onderweg vanaf Hermanus kunt bezoeken als je over de R62 aankomt.

Sowieso is hele Little Karoo geweldig, stop ook regelmatig om gewoon uit te stappen en genieten van de planten en dieren om je heen.
3 dagen Addo Elephant NP
Logisch met deze route.
1 dag Tsitsikamma NP
3 dagen Plettenberg Bay
Mijn grootouders (die er letterlijk boeken over volgeschreven hebben) zullen zich in hun graf omdraaien, maar Plett is echt niet zo bijzonder dat het langste stuk in hele reis verdient. Of je moet enkel een paar dagen strand willen hangen...

Ik heb me in ieder geval steeds verweten dat ik te weinig tijd in Knysna en dan vooral het bos daar doorbracht, ik zou dat zeker ook overwegens voor nacht (of twee).

Andere in die buurt: rij de oude Montagu Pass bij George over de Outeniqua-bergen richting Oudtshoorn. Als het niet past in verdere planning gewoon rechtsomkeert maken en over de nieuwe Outeniqua Pass terugrijden. Het is de omweg sowieso waard.
2 dagen Robertson
Wat is daar te doen?
2 dagen Franschoek
Yup :)
1 dag "Kaapstad"

Eens. Je langste autorit hier is zo'n 4 uur. Dat geeft zat tijd om te stoppen, om te rijden of gewoon snel ter plekke te zijn om iets te zien en doen. Niks mis met road trip, wel met een gehaaste.
Hoe zit het met budget? Wel zo relevant voor tips - ik heb alleen tips aan de twee uitersten (zooi die m'n behoorlijk welvarende familie geregeld had vs wat ik 11 jaar terug en in de financiele problemen zelf uitzocht)

Oslik blyat! Oslik!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

dion_b schreef op woensdag 22 september 2021 @ 01:13:
[...]

Verstandig. Meer dan genoeg te zien/doen in alleen Westelijk Kaap, en niet alleen van achter stuur van je huurauto ;)

[...]

Als je daar twee dagen pakt, niet alleen de Struisvogels bezoeken, maar ook de Swartberg ten noorden ervan. Meest indrukwekkend is de Gamkaskloof/Gamkaspoort die je onderweg vanaf Hermanus kunt bezoeken als je over de R62 aankomt.

Sowieso is hele Little Karoo geweldig, stop ook regelmatig om gewoon uit te stappen en genieten van de planten en dieren om je heen.

[...]

Logisch met deze route.
Alright, bedankt voor de tips!
[...]

Mijn grootouders (die er letterlijk boeken over volgeschreven hebben) zullen zich in hun graf omdraaien, maar Plett is echt niet zo bijzonder dat het langste stuk in hele reis verdient. Of je moet enkel een paar dagen strand willen hangen...

Ik heb me in ieder geval steeds verweten dat ik te weinig tijd in Knysna en dan vooral het bos daar doorbracht, ik zou dat zeker ook overwegens voor nacht (of twee).

Andere in die buurt: rij de oude Montagu Pass bij George over de Outeniqua-bergen richting Oudtshoorn. Als het niet past in verdere planning gewoon rechtsomkeert maken en over de nieuwe Outeniqua Pass terugrijden. Het is de omweg sowieso waard.
We hebben gekeken om in Knysna te verblijven, maar in Plet hebben we een heel leuke accommodatie gevonden en hebben dus dus was langer genomen. We gaan minimaal 1 dagje tot Knysna zelf, dus het staat zeker op de planning.
[...]

Wat is daar te doen?

[...]
Een alternatief voor Swellendam (daar vonden we geen leuk verblijf meer omdat daar ergens een event zal plaatsvinden ofzo). Dus ook gewoon lekker eten en drinken :+
Yup :)

[...]

Eens. Je langste autorit hier is zo'n 4 uur. Dat geeft zat tijd om te stoppen, om te rijden of gewoon snel ter plekke te zijn om iets te zien en doen. Niks mis met road trip, wel met een gehaaste.

[...]

Hoe zit het met budget? Wel zo relevant voor tips - ik heb alleen tips aan de twee uitersten (zooi die m'n behoorlijk welvarende familie geregeld had vs wat ik 11 jaar terug en in de financiele problemen zelf uitzocht)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jebus4life schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:06:
[...]

[...]

We hebben gekeken om in Knysna te verblijven, maar in Plet hebben we een heel leuke accommodatie gevonden en hebben dus dus was langer genomen. We gaan minimaal 1 dagje tot Knysna zelf, dus het staat zeker op de planning.
Knysna zelf is niet het mooiste (klein dorp, meer niet), het is juist de omgeving (enerzijds de Heads, anderzijds het bos) die het interessant maken. Maar goed, het is kwartiertje rijden van Plett, dus dat is alvast het probleem niet.
[...]

Een alternatief voor Swellendam (daar vonden we geen leuk verblijf meer omdat daar ergens een event zal plaatsvinden ofzo). Dus ook gewoon lekker eten en drinken :+
Ah, OK :)
[...]

***members only***
Ik zie bedragen die veel hoger zijn dan ik er in ieder geval uit zou trekken. Mbt al die 'tours' - groot gedeelte kun je zelf doen, zeker beklimming Tafelberg. Gewoon naar de tuinen van Kirstenbosch gaan (voorzover je daar na de branden van afgelopen jaar nog kunt komen :X ) en dan pad omhoog volgen door Skeleton Gorge.

Idem voor al die 'game drives' - ja, kun je doen, maar je zit dan met stel andere toeristen te doen wat een guide dagelijks afratelt. Ja, grote kans dat je meer ziet dan als je solo prutst, maar de verwondering op moment dat jij zelf constateert dat er een $groot_beest pal naast je staat ipv dat iemand een halfuur van tevoren aankondigt mis je volledig. Ik zou echt max eentje aanraden en voor de rest gewoon rustige self drive doen. Niet alleen goedkoper, ook een betere ervaring.

Paardrijden is daarentegen geniaal idee (als je kont een beetje gewend is aan een zadel, tenminste >:) ) heb het zelf niet in een wildpark gedaan, wel in de Drakensberg. Adembenemend. En ZA is geen NL, wild kom je sowieso ook buiten de parken tegen. Zoals die ene zebrahengst die erg geinteresseerd was in de merrie waar m'n dochter op reed :+

Oh, en bij Kaapstad is de False Bay kant ook sterk aan te raden. Pinguins kijken bij Boulders (Simonstown) bijvoorbeeld voorzover ze niet allemaal door bijen doodgestoken zijn :X en er is een geweldig visrestaurant in Kalk Bay boven de haven. Je ziet de zeehonden onder je ravotten in het water.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 22-09-2021 11:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Je budget lijkt me ruim genoeg. Benzine is overigens relatief goedkoop in Zuid Afrika.

Tafelberg beklimmen kun je inderdaad zelf doen. Wel is het verstandig een goede windstille dag uit te zoeken en vroeg te beginnen. Je wilt liever niet door een stevige South Easter verrast worden. :)
Goede schoenen en voldoende water is ook aan te bevelen. Onderschat het niet, elk jaar verongelukken er wel mensen op die berg.

Ik heb evt. bergen restaurant tips voor je in de Kaapstad area maar weet niet echt je smaak en wat je acceptabele prijzen vindt.

In Franschhoek zitten bijv. een aantal echte toppers. In de periode dat jij gaat lijkt me het nog niet erg druk dus is er denk ik overal wel plek.

Een imho zeer betaalbaar goed restaurant met fantastisch uitzicht is La Petite Ferme. Vraag naar een plekje op de veranda, overdekt maar toch buiten.

Drie gangen lunch kost daar ZAR320 pp en een fles wijn van hun eigen estate (die meer dan prima is) kost ZAR240. Dus dat is incl. koffie en 10 a 15% fooi (geen idee wat jij geeft maar als guideline) 60 euro totaal met twee personen.

Imho erg goedkoop gezien de setting en kwaliteit.

ps: Een lunch is daar bij dat soort restaurants veelal min of meer hetzelfde als het diner.

Een andere maar stuk duurdere aanrader in Stellenbosch area is The Delaire Graff Restaurant. Ook daar wil je op het terras zitten. Waanzinnig mooi uitzicht en het estate heeft prachtige natuur, bloemen en waanzinnig veel mooie kunst verspreidt over het estate. Zorg wel dat je bij drankadvies naar de prijs vraagt want ze serveren je heel makkelijk een lekkere maar serieus dure wijn zonder te zeggen wat ie kost. Beetje boefjes daar.

https://www.delaire.co.za/estate/the-art-gardens/

[ Voor 27% gewijzigd door Help!!!! op 22-09-2021 13:20 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:27
@Jebus4life: je kunt in Addo ook een hop-on guide meenemen in je eigen auto. Enige nadeel t.o.v. een gamedrive in een jeep is dat je in die jeep hoger zit en dus meer overzicht hebt, maar verder vond ik het ideaal. Op een gegeven moment zagen we heel erg in de verte een solitaire mannetjes-olifant. Gids zegt 'rij even door, ja, tot hier, oké, nu de auto even keren, ja, en dan precies hier stil gaan staan. En nu wachten'. 5 minuten later loopt die olifant direct op een paar centimeter afstand langs onze auto. En dat moment hoef je dan niet te delen met een jeep vol andere opgewonden kwebbelende toeristen die allemaal de ideale foto willen maken, maar is gewoon voor jullie alleen.

We hebben toen ter plekke diezelfde gids nog een keertje ingehuurd voor de volgende dag omdat het zo goed beviel. DM me maar als je zijn Whatsapp-nummer wilt. :)

Van paardrijden in Addo herinner ik me trouwens alleen nog de zadelpijn... :+

Een aantal anderen raden de Swartbergpas bij Oudtshoorn al aan - plusje daarvoor van mij. En als je een goede 4x4 huurt en eventueel een extra dag hebt, dan zou ik de Ostrich farm skippen en naar Die Hel rijden, ook wel Gamkaskloof genoemd (Dion noemt 'm ook al). Toffe plek en toffe geschiedenis, en alleen de weg naar beneden toe de kloof in is al een belevenis op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Help!!!! schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:58:
Je budget lijkt me ruim genoeg. Benzine is overigens relatief goedkoop in Zuid Afrika.

Tafelberg beklimmen kun je inderdaad zelf doen. Wel is het verstandig een goede windstille dag uit te zoeken en vroeg te beginnen. Je wilt liever niet door een stevige South Easter verrast worden. :)
Goede schoenen en voldoende water is ook aan te bevelen. Onderschat het niet, elk jaar verongelukken er wel mensen op die berg.
Het is november, die South Easter zal wel meevallen, voldoende water echter des te belangrijker ja. Het is en blijft een kilometer hoog.
[...]

Een imho zeer betaalbaar goed restaurant met fantastisch uitzicht is La Petite Ferme. Vraag naar een plekje op de veranda, overdekt maar toch buiten.

Drie gangen lunch kost daar ZAR320 pp en een fles wijn van hun eigen estate (die meer dan prima is) kost ZAR240. Dus dat is incl. koffie en 10 a 15% fooi (geen idee wat jij geeft maar als guideline) 60 euro totaal met twee personen.

Imho erg goedkoop gezien de setting en kwaliteit.

ps: Een lunch is daar bij dat soort restaurants veelal min of meer hetzelfde als het diner.
Second that! Zijn wij ook heen geweest, enige jammere was dat ik geen volle wijnarrangement kon nemen ivm moeten rijden. Verder goddelijk eten (en wijn dat ik wel dronk), heerlijk uitzicht en desondanks ontspannen en kind-vriendelijk (had dochter van 7 mee die vrolijk op gazon ging spelen tussen de gangen in).

Oslik blyat! Oslik!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jebus4life schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:06:
[...]

[...]

tip voor plet: Moonshine on whiskey creek.
Leuke cabins, hand built door een duitser. Met een hot tub op stelten in de treetops :)

https://www.whiskeycreek.co.za/

https://www.expedia.co.uk...electedRatePlan=207663651

https://www.afristay.com/...5ELBPiS-AHuwaAgzsEALw_wcB

Maar let op de apen, want die stalen ons verse brood van het terras tijdens het ontbijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
Ik heb volgend jaar oktober een week nascholing in het Dinokeng game reserve nabij Johannesburg. Dit hebben we enkele jaren geleden ook gedaan en vervolgens gecombineerd met een week Kaapstad/wijngebieden. Nu willen we het graag combineren met een rondreis richting Kaapstad.
Aangezien de big five ook in Dinokeng zitten weet ik niet of we nog naar het Kruger park moeten gaan?We zijn vooral op zoek naar een goede route die ook voor de kinderen leuk is.
Accomodaties weet ik meestal wel te vinden. Maar pareltjes hoor ik graag.
De vorige keer zij we op de bonnefooi gegaan en hebben we alles ter plekke geboekt. Maar met 2 kinderen wil ik het nu vooraf goed regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 13:21
Ik wil volgende maand in mijn uppie naar Zuid Afrika voor een bruiloft van vrienden. Ik overweeg om daarna nog een weekje rond te rijden. De route zou Kaapstad -> Greyton (=bruiloftlocatie) -> een game drive ergens in de buurt (Mossel Bay?) -> Hermanus (surfen) en dan weer terug naar Kaapstad.

Vraag: zouden jullie alleen rijden met een huurauto veilig genoeg vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tano schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:38:
Ik wil volgende maand in mijn uppie naar Zuid Afrika voor een bruiloft van vrienden. Ik overweeg om daarna nog een weekje rond te rijden. De route zou Kaapstad -> Greyton (=bruiloftlocatie) -> een game drive ergens in de buurt (Mossel Bay?) -> Hermanus (surfen) en dan weer terug naar Kaapstad.

Toen mijn gezinsleden daar hun vakantie doorbrachten werd vooral Johannesburg en daar rondom als niet/minder veilig aangemerkt. Het gebied rondom Kaapstad zou tamelijk veilig zijn (voor touristen die op eigen houtje wilden reizen). Dat was in 2018, hoe dat nu is kan ik niet zeggen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Tano schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:38:

Ik heb me daar destijds nooit onveilig gevoeld.. in tegendeel zelf..
Wij huurder wel een citygolf, misschien dat dat hielp? was een bewuste keuze (uit retro sentiment) niet perse vanwege lagere kosten.. maar we zagen er niet uit als rijke europese patsers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

hardware-lover schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Toen mijn gezinsleden daar hun vakantie doorbrachten werd vooral Johannesburg en daar rondom als niet/minder veilig aangemerkt. Het gebied rondom Kaapstad zou tamelijk veilig zijn (voor touristen die op eigen houtje wilden reizen). Dat was in 2018, hoe dat nu is kan ik niet zeggen.
Over JoBurg hoor ik ook meer slechte verhalen.. maar de kaap regio vond ik erg vriendelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ToolkiT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Wij huurder wel een citygolf, misschien dat dat hielp? was een bewuste keuze (uit retro sentiment) niet perse vanwege lagere kosten.. maar we zagen er niet uit als rijke europese patsers..
Wij huurden laatste keer een Renault (=Dacia) Logan. Iets groter- vooral voor de kofferbak- maar in het algemeen zelfde idee. Plus het heeft aardig wat grondspeling dus ideaal voor grindwegen. Dat gezegd, heb ook eens onverharde wegen in ZA in een Hyundai i10 gedaan. Geen aanrader, maar met voldoende beleid kan alles.

Mbt veiligheid zijn er een paar bekende risicogebieden (snelweg tussen vliegveld en Kaapstad, bijvoorbeeld) waar mensen nogal eens rare dingen proberen, maar verder is veruit grootste risico dieren, mensen en andere ongewenste voorwerpen op de wegen. Rijden na zonsondergang wordt om die reden afgeraden - een onverlichte door os getrokken wagen van achteren aanrijden is geen prettig idee, en een kudu door je voorruit is bijna even dramatisch als een eland :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dion_b schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Wij huurden laatste keer een Renault (=Dacia) Logan. Iets groter- vooral voor de kofferbak- maar in het algemeen zelfde idee. Plus het heeft aardig wat grondspeling dus ideaal voor grindwegen. Dat gezegd, heb ook eens onverharde wegen in ZA in een Hyundai i10 gedaan. Geen aanrader, maar met voldoende beleid kan alles.

Mbt veiligheid zijn er een paar bekende risicogebieden (snelweg tussen vliegveld en Kaapstad, bijvoorbeeld) waar mensen nogal eens rare dingen proberen, maar verder is veruit grootste risico dieren, mensen en andere ongewenste voorwerpen op de wegen. Rijden na zonsondergang wordt om die reden afgeraden - een onverlichte door os getrokken wagen van achteren aanrijden is geen prettig idee, en een kudu door je voorruit is bijna even dramatisch als een eland :z
Over rijden in ZA.. op doorgaande wegen is het gebruikelijk dat langzaam verkeer opzij gaat en een 2 baansweg ineens een 3 of 4baans weg word.. gewoon 2 wielen in de vluchtsstrook en hop er is ruimte om in te halen..
In het begin erg vreemd, maar het lijkt te werken daar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ToolkiT schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Over rijden in ZA.. op doorgaande wegen is het gebruikelijk dat langzaam verkeer opzij gaat en een 2 baansweg ineens een 3 of 4baans weg word.. gewoon 2 wielen in de vluchtsstrook en hop er is ruimte om in te halen..
In het begin erg vreemd, maar het lijkt te werken daar :)
Yup. En niet vergeten vervolgens te knipperen (zoals truckers hier ook doen) als bedankje dat ze opzij gegaan zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 13:21
Top, dank voor jullie reacties. Helemaal gerustgesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicole96
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-10-2022
Hallo,
Mijn vriend en ik maken eind november tot half december een rondreis langs de Garden Route en hebben zowel Mountain Zebra Park als Camdeboo national park in ons reisschema opgenomen. Waar zouden jullie aanraden om langer te blijven? Ik heb nu 1 overnachting bij Mountain Zebra Park en 2 overnachtingen bij Camdeboo op de planning staan maar ik hoor graag ervaringen of ik dit het beste zo kan verdelen of toch beter 2 nachten Mountain Zebra Park en 1 nacht Camdeboo National Park.

Alvast bedankt voor de input! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:26
Tano schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:35:
Top, dank voor jullie reacties. Helemaal gerustgesteld!
Hoe was het ? Haha 2 jaar na dato.
Wij gaan over 1.5 week die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Iemand trouwens ervaring met rijden door eSwatini (Swaziland), je moet een ''brief'' hebben voor toestemming en zie dat deze 1300 ZAR kost. Op de verhuurwebsite staat dat dit minimaal 4 dagen van te voren moet worden aangegeven. Ik heb al een keer gechat en gemaild (in februari) al om deze aan te vragen maar nooit reactie gehad.

Is dit nodig van te voren of kan het op de luchthaven gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Workingtitle schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:48:
Iemand trouwens ervaring met rijden door eSwatini (Swaziland), je moet een ''brief'' hebben voor toestemming en zie dat deze 1300 ZAR kost. Op de verhuurwebsite staat dat dit minimaal 4 dagen van te voren moet worden aangegeven. Ik heb al een keer gechat en gemaild (in februari) al om deze aan te vragen maar nooit reactie gehad.

Is dit nodig van te voren of kan het op de luchthaven gewoon?
bedoelen ze een carnet de passage? https://carnetdepassage.org/what-is-a-cpd/
zo te zien is dat wel nodig in eswatini.. https://carnetdepassage.org/trip-planner/?planner=2202dpc

[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 21-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ToolkiT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Hebben die dingen nog steeds geen airco? Heb er eens eentje gehuurd om vanuit Kaapstad een dagtochtje te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Joris748 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Hebben die dingen nog steeds geen airco? Heb er eens eentje gehuurd om vanuit Kaapstad een dagtochtje te maken.
die wij meekregen iig niet.. paar keer moeten stoppen bij de schaduw van een boom of in airco van cafe om de kinderen af te koelen (thing2 was destijds nog baby dus gevoeliger voor de warmte dan wij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Zou kunnen. Alle verhuurmaatschapijen verplichten het. Overigens voor alle landen waar je de grens over gaat.
Letter of Authorization noemen ze het.

Maar dat het verplicht is weet ik. Er staat alleen her en der in de voorwaarde dat je het vooraf moet aangeven, terwijl ik nergens in tip/trics, videos of wat dan ook van mensen die deze gangbare route door eSwatini nemen die dit aangeven dat dit echt vooraf moet.

Ga er maar vanuit dat het op het vliegveld zelf geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Workingtitle schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Zou kunnen. Alle verhuurmaatschapijen verplichten het. Overigens voor alle landen waar je de grens over gaat.
Letter of Authorization noemen ze het.

Maar dat het verplicht is weet ik. Er staat alleen her en der in de voorwaarde dat je het vooraf moet aangeven, terwijl ik nergens in tip/trics, videos of wat dan ook van mensen die deze gangbare route door eSwatini nemen die dit aangeven dat dit echt vooraf moet.

Ga er maar vanuit dat het op het vliegveld zelf geregeld kan worden.
Carnet is voor je eigen auto (bewijs dat je hem niet importeerd), niet voor een huurauto.. dus zal meer een soort van greencard zijn denk ik met bewijs dat je van de verhuurder in dat land mag rijden (en verzekerd bent)..

• Isoleertje
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-10-2024
Ook wij zijn van plan om naar Zuid-Afrika te reizen.
3 weken van Kaapstad, via Betty's baai, Hermanus, Bontebok, Knysna, Plettenbergbay, Tenikwa,River mouth storms naar Addo.
En terug een iets hogere route naar Kaapstad.

Nu ben ik op zoek naar info over de garden route national park, die ik nergens kan vinden.
We zijn niet van plan een wild card te kopen, aangezien dat niet lonend is voor onze reis.
Nu zie ik dat er 4 gebieden zijn waar je dan los voor moet betalen:
Tsitsikamma-sectie – storms river mouth
Tsitsikamma-sectie – Vallei van de natuur
Wildernis sectie
Knysna-sectie

Mijn vraag is, moeten we voor alle 4 betalen, omdat we er langs/doorheen gaan? Ik kan nergens vinden waar deze plekken precies liggen, dus weet ook niet of we er doorheen gaan. Maps geeft enkel 1 stip/adres aan.
Of hoef je enkel te betalen als je in dat gebied een activiteit gaat doen, bv wandelen?
We zouden bv graag de suspension bridge, storms river mouth willen bezoeken, en dat lijkt dan te vallen onder Wildernis sectie, wat mij minder logisch lijkt dan Storm river mouth.

Ik zou graag willen weten waar deze gebieden precies zijn, zodat we bewust kunnen kiezen waar we voor willen betalen. Lijkt me eigenlijk wel erg vreemd als je in 1 dag enkel door alle 4 de gebieden rijdt enkel om van a naar b te komen, dat je dan minstens €40 per persoon in de auto moet betalen. Wel lees ik om de tol op de N2 te ontduiken, maar die is maar €3,00 in totaal.

Dat vraag ik me ook af over Knysna. Ik zou daar graag de Featherbed eco willen bezoeken, maar moet je dan meteen ook San parks betalen om Knysna in te komen?

Graag hoor ik van degene die hier ervaring in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

He even een (bescheiden) kick, want ik ga ook naar Zuid-Afrika voor het eerst van mijn leven. En heb daar dus wat vragen over.

Bedoeling is om daar op 1 maart 2026 aan te komen, en op 17 maart weer richting huis te vertrekken.

Ik ben niet het rondtrekkende type, ik ben meer van het type "op één plek verblijven en dan vandaar uit uitstapjes maken".

Ik concentreer me dit keer op het oosten van het land. Ik land op OR Tambo International Airport in Johannesburg, en vertrek dan met een huurauto (pick-up op het vliegveld zelf) naar mijn hotel, een kilometer of 40 ten noordoosten van Pretoria. Dingen rondom Kaapstad, de Wijnstreek etc zijn voor deze reis dus even buiten beeld, wellicht voor een toekomstige reis.

Die auto is meteen mijn eerste vraag: ik land daar om 16:35, en heb ongeveer 1.5 uur reistijd naar mijn hotel. Red ik dat in principe voor het donker? Want het wordt nogal afgeraden om in Zuid-Afrika in het donker te rijden omdat dat niet veilig is: vee, dieren en mensen die op de (snel)wegen wandelen, weinig tot geen verlichting op de wegen, en potholes met de omvang van de Mont Blanc lees ik her en der.

Mijn vluchten (Emirates) en het hotel (SunEden, een naturistisch resort) zijn al geboekt, net als mijn huurauto (via Sunny Cars, een compacte SUV, klasse 'Volkswagen T-Roc of soortgelijk'). Dit omdat ik om bij mijn hotel te komen ongeveer 15 km over een dirt road moet, dan lijkt een SUV me wel praktisch. Plus dat ik dan al mijn bagage uit het zicht kwijt kan (ja, ik ben bekend met carjackings en wat je moet doen om die te voorkomen). Voordeel van Sunny Cars is dat je alle verzekeringen al hebt incl aanvullende dekkingen, en dat je onbeperkte kilometers hebt. Heb wel bewust voor een automaat gekozen. Links rijden is al eng genoeg, dan hoef ik niet nog wat extra afleiding met schakelen etc te hebben.

Ik ben niet van het type van dag tot dag alles vast plannen, maar wil al wel een aantal zaken gaan doen.

Vast staan:

- 3 dagen/2 nachten Greater Kruger (ik wil in een private reserve-lodge zitten omdat je daar off-road mag, wat in het Nationale Park niet mag, en het is ook rustiger dan Kruger zelf), Ben nog zoekende voor een Game Reserve en Lodge, maar daar kom ik wel uit.
- 2 dagen Pilanesberg Game Reserve (denk dat dit een Selfdrive wordt, is nog te behappen qua reistijd vanuit mijn hotel).
- Blyde Canyon en Bourke's Luck Potholes (kan volgens mij gecombineerd worden?)
- Panorama Route
- Soweto (guided tour, ik weet dat je er niet op jezelf naartoe moet gaan vanwege nogal onveilig)
- Apartheid Museum in Johannesburg

Waar ik nog over twijfel:

- Lesotho en/of eSwatini: is dit de moeite waard, en is dit sowieso te doen vanaf Pretoria qua reistijd? (en ja, ik weet dat ik voor mijn huurauto een permit nodig heb voor beide landen)
- Madikwe Game Reserve: is dit, na Greater Kruger en Pilanesberg, nog de moeite om naar een 3e game reserve te gaan?
- Drakensbergen: wil ik eigenlijk ook heel graag doen, maar is dit qua afstand realistisch?
- Sun City: ik lees hier heel wisselende dingen over: van "afschuwelijk niet naartoe gaan!" tot "leuk voor een dag". Wat is jullie mening: doen of skippen?

Verder: ik ben ook altijd wel geïnteresseerd in geschiedenis- en culturele dingetjes. Zijn er nog leuke dorpjes en/of stadjes die ik realistich in 1 dag vanuit Pretoria kan bezoeken, en (ook niet onbelangrijk) waar ik dat relatief veilig kan doen?

Zaken als bungee jumping of extreme sport zijn niet mijn dingen, ik doe het liever wat rustiger aan ;)

Eventueel nog andere tips, must-see/do's, of dingen die ik juist absoluut NIET moet doen?

Qua rijden: waar ik vooral tegenop zie is links rijden, dat heb ik namelijk nog nooit gedaan. En Zuid-Afrika staat, zacht gezegd, nu niet bekend als het meest verkeersveilige land enzo... is dit in de praktijk wel te doen, of moet ik (bij wijze van spreken) vrezen voor mijn leven? ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 22:04
@wildhagen de zon gaat onder tussen 18:00 en 18:30, zie: https://www.sunrise-and-s...a/johannesburg/2025/maart

Dat ga je dus niet halen. Gezien je het vliegtuig nog uit moet, door de paspoort controle, bagage moet ophalen en de auto nog moet afhalen. Als je binnen een uur weg bent, heb je het snel gedaan.

Dit betekent dat je zeker een deel van de reis in het donker moet gaan afleggen. Ze zeggen dat Johannesburg gevaarlijk ivm autodiefstal/overvallen. Daarom hebben wij destijds gekozen om vlak bij het vliegveld te overnachten en de volgende ochtend te vertrekken, maar onze eerste stop was dan ook Hoedspruit, dat is een stukje verder.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gynnad schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:14:
@wildhagen de zon gaat onder tussen 18:00 en 18:30, zie: https://www.sunrise-and-s...a/johannesburg/2025/maart

Dat ga je dus niet halen. Gezien je het vliegtuig nog uit moet, door de paspoort controle, bagage moet ophalen en de auto nog moet afhalen. Als je binnen een uur weg bent, heb je het snel gedaan.
Dat vermoeden had ik helaas al. Ik denk dat ik dan eerst een nachtje in een vliegveld-hotel overnacht. Als het om 18:30 donker is, ga ik dat idd niet redden.
Dit betekent dat je zeker een deel van de reis in het donker moet gaan afleggen. Ze zeggen dat Johannesburg gevaarlijk ivm autodiefstal/overvallen. Daarom hebben wij destijds gekozen om vlak bij het vliegveld te overnachten en de volgende ochtend te vertrekken, maar onze eerste stop was dan ook Hoedspruit, dat is een stukje verder.
Heb ik ook gelezen. In het donker als toerist in Johannesburg de straat op (en het vliegveld schijnt hierbij inbegrepen te zijn) schijnt bijna een garantie voor een overval/carjacking te zijn, lees ik op diverse reisblogs (van o.a. Zuid-Afrikanen zelf) Dat wil ik dus idd absoluut niet riskeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:13
@wildhagen wij gingen net als @Gynnad naar Hoedspruit (alleen dan vliegend) en hebben overnacht op OR Tambo. Wij sliepen in het City Lodge hotel. Was nog wel een eindje lopen door de parkeergarages heen (perfect veilig en overdekt). Je hebt een Intercontinental meteen als je de deur uit stapt, dat is een stukje duurder. Was voor ons geen optie vanwege de kinderen die we als twee gezinnen mee hadden (moesten allemaal extra kamers voor geboekt worden).

Maak je geen zorgen over links rijden. Ben je echt binnen tien minuten aan gewend. Turf alleen even hoe vaak je per ongeluk je ruiten sproeit terwijl je de richtingwijzer aan wil zetten. Ook dat zit precies andersom namelijk.

Blyde Canyon vonden wij prachtig. Vanuit Hoedspruit hebben we een helikoptervlucht door de canyon gedaan. Een van de tofste ervaringen van mijn leven. Maar ook een boottripje daar is al supermooi.

Pilanesberg ben ik jaren geleden geweest. Prachtig gebied. Rond en in Kruger zitten talloze private lodges. Hier geldt meestal wel: hoe meer je uitgeeft, hoe beter op orde alles is. Een bekende van mij is zowel travel planner als guide in en rond Kruger. Stuur mij een privébericht als je zijn contactgegevens wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Damk voor de tips @donleone83! Ik zal eens naar City Lodge gaan kijken. InternContintental had ik al gevonden idd, die schijnt direct tegenover de balies voor de huurauto's te liggen.

Dat van die ruitenwisser had ik nog niet eens aan gedacht. Dingen als koppeling (bij handbak), rempedaal en gaspedaal zullen dan ook wel omgekeerd zijn tov bij ons lijkt me?

Wordt wel even wennen en eerst even een rondje doen bij het ophalen denk ik.

Zal je even een PM sturen voor die guide :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:13
wildhagen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:51:
Damk voor de tips @donleone83! Ik zal eens naar City Lodge gaan kijken. InternContintental had ik al gevonden idd, die schijnt direct tegenover de balies voor de huurauto's te liggen.

Dat van die ruitenwisser had ik nog niet eens aan gedacht. Dingen als koppeling (bij handbak), rempedaal en gaspedaal zullen dan ook wel omgekeerd zijn tov bij ons lijkt me?

Wordt wel even wennen en eerst even een rondje doen bij het ophalen denk ik.

Zal je even een PM sturen voor die guide :)
OR Tambo is een prima overzichtelijk vliegveld. Het Intercontinental is erg duur. Alle andere hotels in de omgeving zijn veel vriendelijker geprijsd. Je hebt er ook zat die je met een busje ophalen en de volgende dag weer terugbrengen. Ook prima optie.

Koppeling en gas en rem enzo blijven allemaal hetzelfde. Het scheelt oprecht dat je stuur ook aan de andere kant zit waardoor je positie op de weg mega logisch is. Komt helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:51:

Die zijn juist (en gelukkig!) hetzelfde overal op de wereld, maakt niet uit of je aan de linkerkant of rechterkant zit.

De versnellingspook uiteraard niet, maar goed: je hebt al voor een automaat gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 05:52:

- 2 dagen Pilanesberg Game Reserve (denk dat dit een Selfdrive wordt, is nog te behappen qua reistijd vanuit mijn hotel).
Dat is wel te behappen maar als je niet in het donker wilt rijden betekend dat wel dat je er niet bij zonsopgang of zonsondergang zult zijn. Dan is het eigenlijk niet de moeite waard. Ook zijn al die mensen die daar zelf rijden knap irritant, houden niet echt rekening met anderen. Als je al naar Kruger gaat zou ik Pilanesberg overslaan.
- Sun City: ik lees hier heel wisselende dingen over: van "afschuwelijk niet naartoe gaan!" tot "leuk voor een dag". Wat is jullie mening: doen of skippen?
Als je van het Casino houdt misschien. Ik ben de ingang omgedraaid toen ik door kreeg wat voor kermis het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
- Lesotho en/of eSwatini: is dit de moeite waard, en is dit sowieso te doen vanaf Pretoria qua reistijd? (en ja, ik weet dat ik voor mijn huurauto een permit nodig heb voor beide landen)
- Madikwe Game Reserve: is dit, na Greater Kruger en Pilanesberg, nog de moeite om naar een 3e game reserve te gaan?
- Drakensbergen: wil ik eigenlijk ook heel graag doen, maar is dit qua afstand realistisch?
Ik ben vorig jaar in dezelfde periode in Madikwe geweest, wij vonden het het beste park waar we geweest waren. Het is redelijk compact en het is relatief rustig door de ligging. Ook hebben ze een policy dat ze max 3 auto's bij een sighting hebben en ook max x-minuten blijven staan. In dat park hebben we eigenlijk alles gezien qua dieren.
Ik zou Pilanesberg overslaan en naar Madikwe gaan (overigens wel prijziger dan Pilanesberg omdat je geen self drives hebt).

In eswatini zijn wij in Hlane National Park geweest. Ook 1 vd grootste verrassingen van de reis. Een prachtig park en als je een walk doet met een guide, dan loop je letterlijk tussen de (witte) neushoorns en dat is toch vrij indrukwekkend. Dan voel je je echt nietig.
Het is wel een redelijk stuk rijden vanaf Zuid-Kruger.

Als ik jou was zou ik Drakensbergen skippen en zorgen dat je voor de rest wat meer tijd hebt. Drakensbergen was mooi, maar minder uniek.
Ga dan vanuit eSwatini naar St. Lucia en pak dan Hluhluwe mee, wel safari, maar doordat het een glooiend park is, wel een andere beleving dan de al bezochte parken.

[ Voor 3% gewijzigd door geenstijl op 06-06-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@geenstijl dank voor de tips!

St Lucia en Hluhluwe was ik idd wel tegen gekomn maar die leken me vanuit mijn overnachtingsplek dermate ver weg dat het niet realistisch was.

Ik heb nog wat uitzoekwerk te doen dus de komende tijd. Gelukkig heb ik nog 9 maanden, dus dat komt wel goed :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:17:
@geenstijl dank voor de tips!

St Lucia en Hluhluwe was ik idd wel tegen gekomn maar die leken me vanuit mijn overnachtingsplek dermate ver weg dat het niet realistisch was.

Ik heb nog wat uitzoekwerk te doen dus de komende tijd. Gelukkig heb ik nog 9 maanden, dus dat komt wel goed :)
Hieronder een gedeelte van de route die wij haddden, om een beeld te geven wat haalbaar kan zijn: alles was namelijk goed te rijden en qua tempo ook te doen.
Als je nog een dag of 2 extra hebt, kan je iets meer rust inbouwen.
1 Amsterdam - Johannesburg Southern Sun OR Tambo International Airport
2 Johannesburg - Madikwe Park Buffalo Ridge Ochtend rijden - Middag: safari rond 16:00 uur
3 Madikwe park Buffalo Ridge Ochtend: safari rond 06:00 uur. Middag: safari rond 16:00 uur
4 Madikwe - Emalahleni (richting panoramaroute) Klein Bosveld Ochtend: safari rond 06:00 uur. Middag: rijden
5 Emalahleni - Graskop (richting panorama) Molly's Cottage Ochtend rijden - middag: Lone Creek Falls en Mac-Mac Falls
6 Graskop (panorama route) Molly's Cottage Panoramaroute
7 Graskop - Richting Kruger Noord Satara Rest Camp
8 Kruger Noord - Kruger Zuid? Satara Rest Camp
9 Kruger Lower Sabie Rest Camp
10 Kruger - Mlilwane (eswatini) Hlane Ndlovu Group Cottage
11 Mlilwane - St. Lucia Maputaland Guest House
12 St. Lucia Maputaland Guest House Isimangaliso
13 St. Lucia Maputaland Guest House Hluhluwe safari
14e gingen we naar Drakensbergen, maar wij hadden 23 dagen

St. Lucia vonden wij een beetje tegenvallen (iig de nijlpaarden boottour), maar het was wel bijzonder om 's-avonds bij je restaurant Nijlpaarden langs te zien lopen.
Hluhluwe vonden wij mooier dan Isimangaliso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dank je voor de uitgebreide reactie. Er staan zeker een aantal dingen bij die ik wil verder wil onderzoeken en mogelijk meenemen in de planning. St Lucia heb ik ook wisselende verhalen over gehoord, de een vind het fantastisch, de ander vond het OK maar niet bijzonder, vooral omdat het nogal over-toerisitsch lijkt te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:37:
Dank je voor de uitgebreide reactie. Er staan zeker een aantal dingen bij die ik wil verder wil onderzoeken en mogelijk meenemen in de planning. St Lucia heb ik ook wisselende verhalen over gehoord, de een vind het fantastisch, de ander vond het OK maar niet bijzonder, vooral omdat het nogal over-toerisitsch lijkt te zijn.
Klopt ook, stadje zelf stelt niets voor.
Voor ons was het een goede uitvalsbasis gezien onze route, maar ik zou er niet speciaal helemaal heen rijden als je daarvoor iets anders moet schrappen. (Nijlpaarden zie je waarschijnlijk in Kruger al wel)
Hluhluwe vonden wij wel echt de moeite waard (daar kan je evt ook self drive doen trouwens), maar dat hoef je niet perse vanaf St. Lucia aan te rijden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

He even een (bescheiden) kick, want ik ga ook naar Zuid-Afrika voor het eerst van mijn leven. En heb daar dus wat vragen over.

Bedoeling is om daar op 1 maart 2026 aan te komen, en op 17 maart weer richting huis te vertrekken.

Ik ben niet het rondtrekkende type, ik ben meer van het type "op één plek verblijven en dan vandaar uit uitstapjes maken".

Ik concentreer me dit keer op het oosten van het land. Ik land op OR Tambo International Airport in Johannesburg, en vertrek dan met een huurauto (pick-up op het vliegveld zelf) naar mijn hotel, een kilometer of 40 ten noordoosten van Pretoria. Dingen rondom Kaapstad, de Wijnstreek etc zijn voor deze reis dus even buiten beeld, wellicht voor een toekomstige reis.

Die auto is meteen mijn eerste vraag: ik land daar om 16:35, en heb ongeveer 1.5 uur reistijd naar mijn hotel. Red ik dat in principe voor het donker? Want het wordt nogal afgeraden om in Zuid-Afrika in het donker te rijden omdat dat niet veilig is: vee, dieren en mensen die op de (snel)wegen wandelen, weinig tot geen verlichting op de wegen, en potholes met de omvang van de Mont Blanc lees ik her en der.

Mijn vluchten (Emirates) en het hotel (SunEden, een naturistisch resort) zijn al geboekt, net als mijn huurauto (via Sunny Cars, een compacte SUV, klasse 'Volkswagen T-Roc of soortgelijk'). Dit omdat ik om bij mijn hotel te komen ongeveer 15 km over een dirt road moet, dan lijkt een SUV me wel praktisch. Plus dat ik dan al mijn bagage uit het zicht kwijt kan (ja, ik ben bekend met carjackings en wat je moet doen om die te voorkomen). Voordeel van Sunny Cars is dat je alle verzekeringen al hebt incl aanvullende dekkingen, en dat je onbeperkte kilometers hebt. Heb wel bewust voor een automaat gekozen. Links rijden is al eng genoeg, dan hoef ik niet nog wat extra afleiding met schakelen etc te hebben.

Ik ben niet van het type van dag tot dag alles vast plannen, maar wil al wel een aantal zaken gaan doen.

Vast staan:

- 3 dagen/2 nachten Greater Kruger (ik wil in een private reserve-lodge zitten omdat je daar off-road mag, wat in het Nationale Park niet mag, en het is ook rustiger dan Kruger zelf), Ben nog zoekende voor een Game Reserve en Lodge, maar daar kom ik wel uit.
- Blyde Canyon en Bourke's Luck Potholes (kan volgens mij gecombineerd worden?)
- Panorama Route
- Soweto (guided tour, ik weet dat je er niet op jezelf naartoe moet gaan vanwege nogal onveilig)
- Apartheid Museum in Johannesburg

Waar ik nog over twijfel:

Verder: ik ben ook altijd wel geïnteresseerd in geschiedenis- en culturele dingetjes. Zijn er nog leuke dorpjes en/of stadjes die ik realistich in 1 dag vanuit Pretoria kan bezoeken, en (ook niet onbelangrijk) waar ik dat relatief veilig kan doen?

Zaken als bungee jumping of extreme sport zijn niet mijn dingen, ik doe het liever wat rustiger aan ;)

Eventueel nog andere tips, must-see/do's, of dingen die ik juist absoluut NIET moet doen?

Qua rijden: waar ik vooral tegenop zie is links rijden, dat heb ik namelijk nog nooit gedaan. En Zuid-Afrika staat, zacht gezegd, nu niet bekend als het meest verkeersveilige land enzo... is dit in de praktijk wel te doen, of moet ik (bij wijze van spreken) vrezen voor mijn leven? ;)
Er is al veel gezegd hier, ik ben zelf jaren langs jaarlijks naar het kruger park gegaan in die periode en dat is de natte periode. Het gras is dan overal groen wat prachtig is. Nadeel is dat je daarom de dieren een stuk minder makkelijk kan spotten en dat het een stuk rustiger is in het park.

Met een T-roc zit je dan wel laag bij self drives, voordeel van het asfalt wegen in Kruger zijn dat die verhoogd zijn en je makkelijker kan kijken. Off-road rijden zou ik mij niet veel bij voorstellen want ze volgen nog steeds hoofdzakelijk de tracks en gaan niet willekeurig door de bush rijden omdat je jezelf dan snel klem rijdt in de bosjes/boompjes.

Voor wat betreft de game reserves is het de vraag wat je wilt, wil je graag dieren fotograferen of wil je veel verschillende landschappen zien? In ieder reserve heeft iemand weleens een jacht gezien of een andere vette gebeurtenis maar dit zijn geen garanties. De laatste paar jaar zijn de populaties wilde honden enorm toegenomen in het Kruger park dus die kan je daar nu goed zien (ook afhankelijk van welke kant van het park je zit)

Zuid-Afrika is een prachtig land en als je je koppie er een beetje bijhoudt ook een veilig land (heb mijzelf nooit onveilig gevoeld) Zeker als je in een game reserve zit dan voelt het extreem veilig en gemoedelijk als zou ik kruger in de weekenden niet aanraden door de dagjes mensen.

Let ook op dat het er in de regentijd heel heel hard kan regenen en dat dan grote delen ontoegankelijk kunnen worden door overstromingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Er is al veel gezegd hier, ik ben zelf jaren langs jaarlijks naar het kruger park gegaan in die periode en dat is de natte periode. Het gras is dan overal groen wat prachtig is. Nadeel is dat je daarom de dieren een stuk minder makkelijk kan spotten en dat het een stuk rustiger is in het park.
Ik ben me bewust dat het idd de regentijd is, maar helaas is dit de enige periode die ik in 2026 daarnaartoe kan, in de zomer heb ik met enkele vrienden al plannen voor Italië.

Rustiger in het park vind ik overigens juist een voordeel. Ik zie liever een leeuw of een hippo dan een kudde wilde of tamme toeristen ;)
Voor wat betreft de game reserves is het de vraag wat je wilt, wil je graag dieren fotograferen of wil je veel verschillende landschappen zien? In ieder reserve heeft iemand weleens een jacht gezien of een andere vette gebeurtenis maar dit zijn geen garanties. De laatste paar jaar zijn de populaties wilde honden enorm toegenomen in het Kruger park dus die kan je daar nu goed zien (ook afhankelijk van welke kant van het park je zit)
Liefst wil ik beiden zien. De Big 7 (Big 5 + Giraffe/Kameelperd + Cheetah) staan sowieso op het wensenlijstje. Maar ook de natuur zélf trekt me aan, ben een natuurmens. En uiteraard besef ik me dat ik niet gegarandeerd alle dieren kan zien. Een dier houdt zich aan zijn eigen schema, niet aan de wens van een toerist :)
Zuid-Afrika is een prachtig land en als je je koppie er een beetje bijhoudt ook een veilig land (heb mijzelf nooit onveilig gevoeld) Zeker als je in een game reserve zit dan voelt het extreem veilig en gemoedelijk als zou ik kruger in de weekenden niet aanraden door de dagjes mensen.
Mee eens, mijn intentie was ook om de game reserves doordeweeks te doen, en het weekend dan andere dingen te doen, dit om de ergste toeristen-kuddes te voorkomen.
Let ook op dat het er in de regentijd heel heel hard kan regenen en dat dan grote delen ontoegankelijk kunnen worden door overstromingen.
Ik ben bekend met tropische regenseizoenen. Ben regelmatig in Thailand geweest in het regenseizoen. Dan kan het ook even zo hard tekeer gaan dat je op het punt staat om een ticket voor de Ark van Noah te bestellen op hun website.

Tnx voor je advies en tips, ik neem ze zeker mee!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:12
geenstijl schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:41:
[...]
Ga dan vanuit eSwatini naar St. Lucia en pak dan Hluhluwe mee, wel safari, maar doordat het een glooiend park is, wel een andere beleving dan de al bezochte parken.
Dit hebben we ook gedaan (al wat jaren geleden). St. Lucia is een relaxed stadje. Kregen wel de waarschuwing mee om niet in de avond over straat te gaan, 'the hippos roam freely here :) '. Maar we hebben het er een keer op gewaagd omdat we buiten ons verblijf wilden eten. Niets tegengekomen....
In Hluhluwe hebben we een guided walking safari gedaan van meerdere dagen, waarbij in een tent slaapt midden in de natuur. En daar zit dus niet voor niets altijd een ranger met een olifantengeweer bij. Prachtig gebied, geen olifanten gezien (wel een schedel), maar buffels, krokodillen en ander grut wel.

Drakensbergen moet je alleen doen als je van bergwandelen houdt. Tijdens onze rondrit zaten we in het gebied en ons verblijf daar bood een wandeling naar het Amphitheater aan, inclusief gids. De panoramafoto die ik vanaf de top heb gemaakt hangt hier nog steeds prominent in de eetkamer....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Pagina: 1 2 Laatste