Grafische kaart geeft geen signaal, vents draaien niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-01-2022
Na een paar onverwachte problemen in het bouwen van mijn eerste PC is dit waarschijnlijk de laatste, maar ook gelijk de meest verontrustende. Ik ben bang dat er iets kapot is (alhoewel dat bijna niet mogelijk zou moeten zijn). Na wat klooien met de kabels krijg ik nu eindelijk de computer "aan" met de aan-knop. De ventilators beginnen te draaien en de poorten bovenop de kast geven licht. Alleen gaat nu na 10 seconden de ventilator van mijn GPU telkens uit en ook niet meer aan. Eerder gisteren ging hij constant door. Ik krijg ook geen signaal op mijn HDTV. Is dit hieraan verbonden of moet ik iets anders proberen? Ik weet dat bij sommige van deze dingen de ventilator automatisch uitgaat maar dan is het toch raar dat hij dat gister niet deed. Ik hoor trouwens ook geen piepjes maar weet niet of dit de bedoeling is.

Mijn hardware is van de best buy guide:
-AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed
-ASRock A320M-DGS
-Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB
-Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 3G
-Crucial MX300 2,5" 275GB
-BitFenix Neos Zwart/Zwart
-be quiet! Pure Power 10 400W

Ik heb met mijn HDMI-kabel alles geprobeerd: vervangen, TV 10 minuten met stekker eruit, andere poort gebruiken etc. En natuurlijk voor de duidelijkheid: ik zit met mijn TV in de goede source. In mijn moederbord kan alleen een DVI-kabel, die ik momenteel niet heb.

Beste antwoord (via Asyzo op 23-11-2017 17:26)

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 19:42
Ik zou gewoon even helemaal overnieuw beginnen, er valt geen touw meer aan vast te knopen.

*haal alle onderdelen uit de kast.
*Plaats het moederbord op de de doos waar hij in kwam (of een andere niet geleidende ondergrond waar je videokaart over de rand kan hangen)
*plaats de cpu in de socket en zet de hendel vast naar beneden.
* plaats een koeler op de cpu, sluit de fan kabel aan op de aangegeven cpu fan header van het moederbord.
* zet 1 reepje werkgeheugen in het moederbord op het slot wat in de handleiding van het moederbord aangegeven wordt al 1 of a1, hij hoort vast te klikken. bij de meeste moederborden klikt hij vast aan beide kanten van het reepje, sommigen maar aan 1 kant.
* klik de videokaart in het bovenste pcie slot, zorg dat de ijzeren beugen vrij over het randje van de doos hangt zodat hij er niet schuin in zit.
* sluit de voeding aan op de 4/8pin voor de cpu, 24 pin voor het moeder bord en als laatst die connector van de videokaart.
* sluit de hdmi kabel aan op de videokaart en het beeldscherm, zorg dat de input van het beeldscherm op hdmi staat.
* zet de voeding aan en start het moederbord door de 2 pinnetjes voor de aan/uit knop kort te sluiten met iets als een schroevendraaier.

De pc zou nu beeld moeten geven om in de bios te komen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij veel moderne kaarten gaan de fans gewoon uit als er niks te koelen valt. Check gewoon je temperaturen even en doe dat ook bij enige belasting van de GPU.

Oftewel, [google=Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 3G fans not spinning] levert op:
When your new GTX 1060 is just sat at the windows desktop, or browsing, playing you tube videos or any video file the fans on the card will stay still.

It is only once the Gpu tempreture reaches around 60c that the fans of the graphics card will start to kick in and start spinning Kpagcha.

Take the side off your system case, and do all the things mentioned above the cards fans stay off.
Start any game you currently have, while running a program such as evga precision software.
And as soon as you see the temp hit 60 c you will see and hear the fans of the card kick in.

Try it.

[ Voor 71% gewijzigd door Room42 op 14-11-2017 00:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
Room42 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:07:
Bij veel moderne kaarten gaan de fans gewoon uit als er niks te koelen valt. Check gewoon je temperaturen even en doe dat ook bij enige belasting van de GPU.
Dat is mooi aan de ene kant, maar aan de andere kant weet ik dan niet wat er mis is met mijn beeld. De HDMI-kabel werkt–dat weet ik zeker–dus is het dan alsnog niet de GPU of misschien de RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 11:40

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kijk even bij de standaard troubleshooting tips en zet dat in het topic. Ik kan totaal niks zeggen over wat er fout is aan de build met de informatie die je geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Asyzo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:09:
[...]

Dat is mooi aan de ene kant, maar aan de andere kant weet ik dan niet wat er mis is met mijn beeld. De HDMI-kabel werkt–dat weet ik zeker–dus is het dan alsnog niet de GPU of misschien de RAM?
Staat de TV wel op de juiste input? :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
NLKornolio schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:10:
Kijk even bij de standaard troubleshooting tips en zet dat in het topic. Ik kan totaal niks zeggen over wat er fout is aan de build met de informatie die je geeft.
Over welke heb je het nu? Ik kan meerdere onderdelen (voeding, cpu, HDMI-kabel, panelverbinding) al uitsluiten als probleem. Ik verwacht ook geen precieze guide, eerder een mogelijke stap in de goede richting van iemand die kan zien wat hier het probleem zou kunnen zijn. Ik heb zelf natuurlijk ook al gegoogled maar meestal is de gegeven oplossing dat het ding kapot is of even moet worden vervangen.. dat doe ik liever pas als laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
Room42 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:11:
[...]

Staat de TV wel op de juiste input? :P
Ja, op HDMI 1 of 2, ligt eraan waar ik de kabel op dat moment in heb zitten. Ik las in een semi-officiële bron dat ze de PC liever in 1 hebben dus dat doe ik nu ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Asyzo Edit even je vorige bericht als je wat toe wilt voegen ;)

Ik neem aan dat de TV een 2e monitor is? Ziet Windows (aanname) het 2e scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
Room42 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:24:
@Asyzo Edit even je vorige bericht als je wat toe wilt voegen ;)

Ik neem aan dat de TV een 2e monitor is? Ziet Windows (aanname) het 2e scherm?
Ja sorry dat miste ik even.

Ik zeg automatisch "tv" maar ik heb maar èèn apparaat dat ik gebruik als monitor voor mijn PC en als TV. Windows zit nog niet op de PC, ik wil alleen de instellingen bekijken en zeker weten dat het goed is. Is de beste oplossing anders om morgen even een DVI-HDMI-kabel te kopen en te kijken of het vanaf het moederbord wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hmm, nou ben je me even kwijt... Wat is precies de status van je systeem en wat zit erop aangesloten? Welke instellingen wilde je bekijken (waar en hoe) en werkte het gisteren wel?

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 14-11-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
Room42 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:31:
Hmm, nou ben je me even kwijt... Wat is precies de status van je systeem en wat zit erop aangesloten? Welke instellingen wilde je bekijken (waar en hoe) en werkte het gisteren wel?
Ah, ik ken de termen en procedure enz natuurlijk nog slecht. Zo zit het:
  • Ik zit nog in de bouwfase van de PC, maar wel tegen het einde aan
  • De PC heeft tot nu toe nog geen beeld weergeven op de TV vandaag. Er staat simpelweg telkens "no signal"
  • Ik zie alleen maar dat de PC "aan" is wanneer ik op de aan-knop druk doordat twee lampjes op de kast branden en de ventilatoren draaien. Er zijn geen geluidjes ofzo. Dat bedoel ik dus als ik zeg "aan"
  • Gisteren was ik minder ver met mijn PC en was ik nog niet met het beeld bezig. Ik zat mijn kabels te verplaatsen omdat de knoppen niet werkten, en toen ging op een gegeven moment automatisch bij het aanzetten van mijn voeding alles draaien. Dat was de eerste keer dat hij "aan"ging. De knoppen waren niet met kabels verbonden met de front panel, en ik drukte niet op de aan-knop. Toen stopte de ventilator van de GPU niet (oftewel, alles bleef draaien tot ik de voeding uitzette). Waarom hij aanging zonder op de knop te hoeven drukken weet ik ook niet, maar nu zijn alle knoppen goed verbonden met de front panel dus gebeurt dat niet meer automatisch. Ik moet nu op de knop drukken
  • Mijn HDMI-kabel is na vele tests met zekerheid niet het probleem, en mijn TV werkt ook nog gewoon op andere HDMI-apparaten dus dat is het ook niet.
  • Ik heb nog geen windows. De enige stap die ik nu probeer te maken is dat ik een beeld op mijn TV krijg.
Het is een veelvoorkomend probleem maar veel oplossingen online hebben te maken met fouten in de kabel, de TV of een kapot onderdeel. Die zijn hier bijna zeker niet de oorzaak. Is er een andere manier om dit te testen dan alles per deel te vervangen? (zo niet kan dat desnoods nog)

[ Voor 7% gewijzigd door Asyzo op 14-11-2017 01:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zou even het standaard stappenplan volgen (OH FAQ) en alle niet-essentiële hardware loskoppelen. Tevens zou ik een bootdisk plaatsen om te zien wat er gebeurt na de POST (Power On Self-Test aka BIOS aka EUFI).

Heb je niet een andere (normale) monitor in de buurt waarmee je het kunt testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Zie bovenstaand.

Zat toevallig ook paar dagen pc te bouwen is nog niet af ivm watercooling, hdmi werkte niet om initiele boot te testen met beeld kreeg tevens no signal, dvi en had gelijk beeld.

Geheugen op foute plek en ook geen boot.

Al met al het kunnen een hele hoop kleine foutjes zijn die de uiteindelijke oorzaak geven.

[ Voor 32% gewijzigd door NLKornolio op 14-11-2017 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
NLKornolio schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 01:14:
[...] HDMI werkte niet om initiele boot te testen met beeld kreeg tevens no signal, HDMI en had gelijk beeld.
Kun je deze zin eens verduidelijken? HDMI 'wat' en je had gelijk beeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

@Room42 laten we het op laat houden, aangepast 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
Room42 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 01:12:
Ik zou even het standaard stappenplan volgen (OH FAQ) en alle niet-essentiële hardware loskoppelen. Tevens zou ik een bootdisk plaatsen om te zien wat er gebeurt na de POST (Power On Self-Test aka BIOS aka EUFI).

Heb je niet een andere (normale) monitor in de buurt waarmee je het kunt testen?
Ik heb helaas geen gewone monitor, nee. Maar die guide lijkt te gaan over PCs die niet willen opstarten, wat hij bij mij dan weer wel doet (of lijkt te doen). Ik zie het alleen op de HDTV niet. De TV is trouwens aardig oud maar heeft nog geen andere problemen gegeven. Mijn vorige computer was met VGA (dus analoog) verbonden en zat in de source "PC". Qua loskoppelen kan ik alleen maar de GPU dus loskoppelen en morgen een DVI-kabel kopen voor aan het moederbord. Ik heb geen harde schijf (alleen SSD) en geen disk drive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Je uitgang op je mobo is een loze uitgang( voor een cpu met integrated gpu, die er nog niet zijn van amd/ryzen), zit er geen dvi op je gpu ?
Je kan ook verloop vga/dvi gebruiken. Met vga kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door NLKornolio op 14-11-2017 02:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Wel de voeding met de videokaart verbondeb doormiddel van een PEG stekker?

En heb je het geheugen zo in het moederbord geplaatst zoals in de handleiding van het moederbord staat?(kan namelijk zijn dat als je maar 1 of 2 bankjes gebruikt niet perse slot 1en 3 moet gebruiken zegmaar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyzo
NLKornolio schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 01:59:
Je uitgang op je mobo is een loze uitgang( voor een cpu met integrated gpu, die er nog niet zijn van amd/ryzen), zit er geen dvi op je gpu ?
Je kan ook verloop vga/dvi gebruiken. Met vga kabel.
Op de GPU zit dat ook ja, ik dacht er eigenlijk niet overna dat dat zou kunnen helpen. Ik heb dan wel alsnog dus een DVI kabel of converter nodig want mijn TV heeft alleen HDMI en VGA en mijn GPU heeft alleen HDMI en DVI.
skipe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 02:33:
Wel de voeding met de videokaart verbondeb doormiddel van een PEG stekker?

En heb je het geheugen zo in het moederbord geplaatst zoals in de handleiding van het moederbord staat?(kan namelijk zijn dat als je maar 1 of 2 bankjes gebruikt niet perse slot 1en 3 moet gebruiken zegmaar..)
Ja, elke stekker zit erin (en dubbelgecheckt dat hij het ook goed zit) maar nu je het zegt kan ik me nog herinneren dat die PEG kabel twee stekkers heeft, en ik eerder de stekker die halverwege zit gebruikte. Kleine kans dat dit een effect heeft maar wie weet.

Met geheugen heb je het over de drives toch? Die SSD kan het best zijn eigenlijk, daar had ik niet speciaal bij gekeken waar die in moest. Bedankt, ik probeer dat morgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Asyzo op 14-11-2017 03:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Geeft je moederbord beeld? Als die die DVI probeert.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:14

EvH

Ik zag je vorige topic ook voorbij komen: Verwarring door front panel A320M-DGS

Mijn onderbuik gevoel zegt dat je de kabels verkeerd aan hebt gesloten... zou je detail foto's kunnen aanleveren van je complete build en hoe je het hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:37
Haal je videokaart er is uit en probeer hem is aan te sluiten. HDMI naar DVI-D kun je bij elke techinische webshop vinden dan wel computer winkel. Conrad allekabels ect. Mocht het werken ligt het dus aan je video kaart (aansluiting).

tip voor volgende keer is wellicht iemand erbij betrekken die het al vaker heeft gedaan. Een pc bouwen kan namelijk binnen een ochtend/middag/avond. Als je het eenmaal hebt gedaan maak je niet vaak nogmaals dezelfde fout ;)
Ik verwacht dat de power naar de GPU niet goed zit.

EDIT: Een DOA (death on arrival) kan altijd. In de computer winkel waar ik werkte kwam dit regelmatig tot vaak voor, maar vooral bij hdd's en ssd's.

[ Voor 39% gewijzigd door SlqmLqck op 14-11-2017 10:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 19:42
Ik zou gewoon even helemaal overnieuw beginnen, er valt geen touw meer aan vast te knopen.

*haal alle onderdelen uit de kast.
*Plaats het moederbord op de de doos waar hij in kwam (of een andere niet geleidende ondergrond waar je videokaart over de rand kan hangen)
*plaats de cpu in de socket en zet de hendel vast naar beneden.
* plaats een koeler op de cpu, sluit de fan kabel aan op de aangegeven cpu fan header van het moederbord.
* zet 1 reepje werkgeheugen in het moederbord op het slot wat in de handleiding van het moederbord aangegeven wordt al 1 of a1, hij hoort vast te klikken. bij de meeste moederborden klikt hij vast aan beide kanten van het reepje, sommigen maar aan 1 kant.
* klik de videokaart in het bovenste pcie slot, zorg dat de ijzeren beugen vrij over het randje van de doos hangt zodat hij er niet schuin in zit.
* sluit de voeding aan op de 4/8pin voor de cpu, 24 pin voor het moeder bord en als laatst die connector van de videokaart.
* sluit de hdmi kabel aan op de videokaart en het beeldscherm, zorg dat de input van het beeldscherm op hdmi staat.
* zet de voeding aan en start het moederbord door de 2 pinnetjes voor de aan/uit knop kort te sluiten met iets als een schroevendraaier.

De pc zou nu beeld moeten geven om in de bios te komen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Heb je wel een piezo speaker op het moederbord aangesloten? Lang niet alle moederborden hebben dat onboard zitten. Zonder dat ga je namelijk überhaupt geen diagnose-piepjes horen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asyzo
Sorry voor de late reactie maar ik wilde dit even afsluiten. Bedankt voor alle tips. Ik probeerde sinds vorige week nog een paar dingen, en iemand met verstand van hardware kwam nog langs maar we konden het probleem niet vinden. We concludeerden dat ik beter een mobo speaker kon kopen (hij dacht dat die erbij zou zitten). Die kwam na 3 dagen binnen en gaf 3 piepjes. Het was dus de RAM. Na veel klooien kwam ik erachter dat die er raar genoeg zo hard ingedrukt moest worden dat het voelde alsof ik hem brak, en dan nog 3 keer zo hard aan de andere kant, want tegelijk gingen ze niet. Toen pas klikte het vast en werkte de PC.

[ Voor 5% gewijzigd door Asyzo op 23-11-2017 17:28 ]

Pagina: 1