Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wifi snelheid is laag, oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sirmike
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05-2022
Mijn vraag
Na van alles geprobeerd te hebben rest mij de vraag. Wat kan ik nog ondernemen om mn wifi snelheid te verbeteren.
Ik heb een ziggo connectbox router die 2,4 en 5ghz band ondersteund. Paar meter van de router af zijn de snelheden nog te overzien. Een verdieping hoger en er blijft niks over.
Draadloze snelheid verdieping hoger is op de 2.4ghz 23mbps, en op de 5ghz 2mbps.
Dit terwijl mijn abbo 400/40 is.
net naast het modem is het nog redelijk met zo'n 290mbps, maar naast modem zitten is geen optie. Ook bekabeld niet.
Is er een andere provider dan ziggo wel stabiel met ziggo? HEb ik iets over t hoofd gezien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Connectbox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende WIFI adapters aangeschaft met hetzelfde resultaat.
heb zelfs een ziggo monteur aan de deur gehad met de power promise. Deze installeerde 2 wifi boosters. Een startpunt bij de router en op de verdieping hoger ook 1. Vanaf daar geprobeerd te connecten. Niks werkte. De snelheden lagen nog lager dan de oude situatie. Toen de monteur dat zag is hij vertrokken zonder de 'promise' waar te maken. De snelheden zijn getest op een laptop, pc desktop en de telefoon.
De monteur zelf zei al dat hun tests gewoon t zelfde zijn als een speedtest.

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Je kan een andere WiFi frequentie proberen, kan zijn dat er veel andere WiFi netwerken in de buurt zijn die het signaal verstoren. Zijn er overigens ook veel stoorsignalen tussen je router en werkplek, bijvoorbeeld veel electronische apparatuur of gewapend beton oid?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

monteur
Oftewel; Ziggo heeft een situatie & dienst geleverd die niet overeenkomstig hun belofte is. In hoeverre heeft Ziggo hierover met jou gesproken en aangeboden het issue te verhelpen?

Als je zelf wil gaan "troubleshooten"; is het aan te raden om even wat meer info te geven over de situatie bijvoorbeeld wat voor huis/materialen het zijn en welke apparatuur (wifi boosters en/of eigen netwerkspullen) er nu staan en op welke kanalen deze werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:25
Los van wat een eventuele oorzaak zou kunnen zijn, direct een klacht neerleggen bij Ziggo dat ze hun belofte oftewel 'power promise' niet zijn nagekomen. Ziggo belooft namelijk 'gegarandeerd' overal goed bereik in huis, een monteur die weggaat zonder die belofte waar te maken zou ik niet accepteren.
Is er een andere provider dan ziggo wel stabiel met ziggo?
Verklaar je nader :)

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 23:22
Zet een eigen accesspoint in bijv. ubiquiti.
Plaats deze niet in een kast.

• MAX3400

MAX3400

Ah, het issue lijkt niet nieuw:
WiFi prima krijgen
Snelheid verschilt op laptop/pc (al WiFi-issues met oude Thomson modem)
Problemen met browsers (toen nog prima verbinding???)
Draadloos m'n snelheid benutten (ook issues; nooit meer beantwoord)
netwerkkabel niet aangesloten (mogelijk defecte NIC)

Als ik zo even die topics doorlees; het probleem ligt (waarschijnlijk) net zo hard bij de gebruiker als bij de Ziggo-monteur. Lees veeel wisselende vragen/verhalen van sirmike en met wisselende oplossingen/snelheden.

Lijkt me dat dit topic een gevalletje gaat worden van: nu even je beste beentje voor zetten en met zo veel mogelijk en concreet mogelijk informatie komen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:25
brandon schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:09:
Zet een eigen accesspoint in bijv. ubiquiti.
Plaats deze niet in een kast.
Als Ziggo die belofte doet zou ik persoonlijk niet zelf geld gaan uitgeven, laat Ziggo dat maar doen met hun 'promise'...

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/powerpromise/

Waarom bel je ze niet even ?

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/JGOS6e.png

De stabiliteit van Ziggo heeft niets te maken met jouw wifi in huis

• sirmike
Ziggo kon niets aan de power promise doen. Anders dan een andere monteur sturen. Er werd ook 139 euro in rekening gebracht.

Ik zat eerst 2,5 meter van mijn router vandaan. Ik heb een windows 10 desktop computer en ik heb een asus usb ac-51 wifi adapter. Deze kan gebruikt worden op 2,4 en 5ghz band. Tussen mij en de t modem zat helemaal niks. Ik heb het modem dan ook zichtbaar geplaatst zodat je meteen kan zien waar hij zit. Eenmaal draadloos ging ik op de 2,4 ghz band tien keer zo laag in snelheid. Op de 5ghz ging hij nog aardig, maar dat kwam ook wel door de 5ghz zelf die minder belast is en beter werkt op een kortere afstand. Mijn situatie is dat ik een huis hebt van drie verdiepingen, BG, 1 en 2. De hoofdaansluiting zit in de meterkast op de BG. Op verdieping 1 staat het modem daar waar de aansluiting zit. Ik heb m'n pc inmiddels verhuist naar verdieping twee, omdat een pc met toebehoren midden in de woonkamer heb staan iets is wat ik liever niet wil. Nu dus naar boven gehaald. Daar krijg ik op de 2.4ghz vaak geen verbinding. Als er verbinding komt haal ik een hele minimale snelheid. Op de 5ghz band kom ik zelfs nog stabieler aan een verbinding en dat terwijl dat nog slechter zou moeten werken i.v.m. de afstand van het modem af. Toch heb ik daarmee nog een 2 a 3mbps op een goede dag... Op een 400/40 abbo is dat natuurlijk niks.
Ziggo belooft een minimale snelheid van 20mbps draadloos op in ieder geval de 2.4ghz kanaal, maar daar kom ik bij lange na niet. Momenteel is het 4g netwerk van m'n mobiel provider kpn nog beter dan welk signaal dan ook... Tussen mij en het modem zitten verder geen benoemenswaardige apparaten of gewapend beton. De snelheid was immers al niet te harden toen ik nog maar luttele meters van t modem zat. Momenteel type ik dit dan ook op de 5ghz band. Omdat er op 2.4ghz geen verbinding te maken is.

De ziggo power promise heb ik proberen te benutten om het beter te maken, de monteur plaatste het hoofdpunt direct op het modem. Daarmee kwam dan ook een apart netwerk te voorschijn ap-220030 zoiets. Een wifi booster werd in de kamer geplaatst waar nu mn pc staat op de tweede verdieping. Eenmaal daar proberen connectie te maken werkte niet. Het netwerk werd gezien, maar verbinding werd niet gemaakt. Zelfs geprobeerd direct met een utp kabel vanaf de booster proberen te werken en ook dat mocht niet baten. Bij het zien van deze resultaten wilde de monteur z'n eigen laptop pakken om daar de snelheid te proberen. Toen hij zei dat hij z'n laptop ging pakken ging hij naar zn auto en is weggereden en ik dus een uur wachten, daarna bellen naar ziggo die het ook niet begrepen. Ik heb een klacht achtergelaten, maar daar is niks mee gedaan want een dag later belde ik weer en niemand wist ergens van. Ondertussen wel een rekening van 139 euro krijgen van het uurtarief en de gemaakte kosten van de apparaten. Dat is zo'n beetje het verhaal. Ik heb de boosters terug gestuurd. Het ging om boosters die je aansluit via het stopcontact.

Hier een link naar de huidige snelheid op de 5ghz band.
http://www.speedtest.net/my-result/6790052591

ik kan op de 2.4ghz band geen speedtest doen, simpel omdat hij geen verbinding wilt maken met het internet.

[ Voor 3% gewijzigd door sirmike op 13-11-2017 17:04 ]

• MAX3400

MAX3400

TL;DR...

In essentie: Ziggo verprutst het. En niet een beetje ook, zo te lezen. Als de monteur zomaar vertrokken is: schandalig slecht en onacceptabel!!!

Mijn advies maar misschien overtrokken: geef Ziggo een linkje naar dit topic op Facebook/Twitter zodat ze weten dat ze in de aandacht staan.

En betaal de factuur niet. Ik ken de kleine letters van de Power Promise niet maar zo goed als 0 snelheid, is natuurlijk heeeeeel anders dan die ADHD-reclame van ze.

En mocht je in de gelegenheid zijn; voor het openstaande bedrag alvast even een berichtje naar je rechtsbijstand mits je hele verhaal correct en waargebeurd is.

Heel veel succes in ieder geval!!!!

• sirmike
Max dank u wel. Op dit verhaal is niet gelogen hoor. Ziggo heeft inmiddels al gezegd dat zij die kosten gaan verrekenen met het maandbedrag en dat zou nu dus betekenen dat het 0 euro wordt dat ik deze maand betaal aan kosten voor de abbo die ik bij ze heb.

Om even te illustreren heb ik twee screenshots gemaakt. M85 is mijn 2.4ghz netwerk. M85-5G is het 5g netwerk. Momenteel dus een verdieping hoger verbonden. En het resultaat kan je zelf zien.

Voorbeeld 1: laat zien dat ik geen verbinding kan krijgen met het 2.4ghz netwerk, dit terwijl hij op volledig aan staat in bereik. https://i.imgur.com/6xOkPTO.png

Voorbeeld 2: met 5g kan ik wel verbinden en sta ik verbonden. https://i.imgur.com/cZlgyWt.png Helaas wel tegen een snelheid http://www.speedtest.net/my-result/6790052591 waar je niet veel mee kan..

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-11 23:29
Vol bereik weergegeven signaalsterkte en geen internet zie ik vaker, het signaal is dan te zwak vanaf het modem. Ook kan het zijn dat de 2.4Ghz ergens door verstoort raakt. Het bereik De weergegeven signaalsterkte is wel goed maar er komt geen data doorheen.

Ik zou toch een nieuwe monteur laten komen, je hebt 29 dagen garantie meen ik, want je hebt toch echt die wifiboosters nodig. Dus die moeten ze werkend maken, evt een internetkabel naar boven trekken als het niet via het electriciteitsnet wil communiceren.

Een andere optie is zelf een internetkabel naar boven trekken (RJ45 erop knijpen) en een fatsoenlijk AP installeren. Maar misschien is dat wat te hoog gegrepen voor je.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 13-11-2017 23:20 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• sirmike
Jim423 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:04:
Vol bereik en geen internet zie ik vaker, het signaal is dan te zwak vanaf het modem. Ook kan het zijn dat de 2.4Ghz ergens door verstoort raakt. Het bereik is wel goed maar er komt geen data doorheen.

Ik zou toch een nieuwe monteur laten komen, je hebt 29 dagen garantie meen ik, want je hebt toch echt die wifiboosters nodig. Dus die moeten ze werkend maken, evt een internetkabel naar boven trekken als het niet via het electriciteitsnet wil communiceren.

Een andere optie is zelf een internetkabel naar boven trekken (RJ45 erop knijpen) en een fatsoenlijk AP installeren. Maar misschien is dat wat te hoog gegrepen voor je.
Die monteur houd ik nog even als stok achter de deur. Ik ga kosteloos proberen of een andere router de boel beter kan maken wat betreft bereik en verbinding. Ik heb momenteel de NetGear Nighthawk R7000 besteld en las er veel goede recensies over. Hopelijk kan ik de connectbox in bridge modus krijgen en via de nighthawk kijken of de verbinding goed gaat zijn. Mocht het niet werken kan het altijd kosteloos retour.

U kunt begrijpen dat een monteur over de vloer na de ervaring met de 1e momenteel niet de favoriete beslissing is.

• Jim423
Zeg maar je en dat snap ik. De situatie zal wel iets verbeteren door de betere antennes van de R7000 echter zal het niet optimaal gaan werken. Het zendvermogen van zowel de client als de routers ligt gewoon aan banden, als je het echt in orde wilt hebben zul je toch moeten gaan werken met een extra AP boven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jim423 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:04:
Vol bereik en geen internet zie ik vaker, het signaal is dan te zwak vanaf het modem. Ook kan het zijn dat de 2.4Ghz ergens door verstoort raakt. Het bereik is wel goed maar er komt geen data doorheen.
Waar heb je het over :?

"Bereik" is hoe ver een WiFi-signaal zonder obstakels of verstoring kan komen. Dat is rustig 300m, maar TS woont in een huis in de bewoonde wereld, niet op een zandvlakte.

Je bedoelt misschien "dekking", het gebied waar goed signaal te krijgen is van een AP. Dat is nuttig om te achterhalen, maar dat is niet wat je meet op één plek.

Wat dat plaatje aangeeft is signaalsterkte, via een of ander rekenmodel van dBm/percentages naar 'streepjes'. Als hele grove indicatie voldoet het, maar je mist cruciale info om iets zinnigs te zeggen over het probleem ermee.

Dan nog, als signaalsterkte goed is, weet je dat er zat signaal is. Je kunt dan twee problemen overhouden bij slechte performance:
- er is zoveel ruis aanwezig dat er maar heel weinig informatie over het kanaal verstuurd kan worden.
- er is zoveel ander verkeer aanwezig in zelfde kanaal je apparaat maar een zeer klein deel van de zendtijd in dat kanaal krijgt.

Welk van de twee het is, kun je in Windows achterhalen met de commando:
code:
1
netsh wlan show interfaces

Dit geeft je o.a. de link rate en signaalsterkte (in percentage). Als de signaalsterkte hoog is, maar de link rate laag (<50Mbps) heb je last van ruis in het kanaal. Is de link rate hoog, dan is het simpelweg drukte in het kanaal (of dat nu op eigen of op andermans netwerk zit maakt niet uit, WiFi deelt de beschikbare bandbreedte).

Dat gezegd, het boeit eigenlijk niet welk van de twee het is, conclusie is dat de 2.4GHz bij jou nagenoeg onbruikbaar is door andere signalen in de band. Dat komt steeds vaker voor, en kun je weinig aan doen behalve uit te wijken naar de 5GHz.
sirmike schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:48:
[...]

Die monteur houd ik nog even als stok achter de deur. Ik ga kosteloos proberen of een andere router de boel beter kan maken wat betreft bereik en verbinding. Ik heb momenteel de NetGear Nighthawk R7000 besteld en las er veel goede recensies over. Hopelijk kan ik de connectbox in bridge modus krijgen en via de nighthawk kijken of de verbinding goed gaat zijn. Mocht het niet werken kan het altijd kosteloos retour.
Beneden werkt de 5GHz prima dus ga je... beneden een andere AP met exact zelfde specs plaatsen... 8)7

Je probleem is boven, de 5GHz is storingsvrij, maar je vloeren dempen teveel om goede verbinding te hebben. Dit is geen rocket science, je hebt gewoon boven een tweede AP nodig.

Wat er exact met die powerline-zooi aan de hand is durf ik niet te zeggen, maar het setje van Ziggo is een van de beste op de markt, dus als dat geen verbinding kon maken, zit het er dik in dat powerline bij jou simpelweg niet gaat vliegen. Dan val je terug op de oudste, goedkoopste en nog altijd beste oplossing: een netwerkkabel naar boven (laten) trekken. Vervolgens boven een goede 5GHz AP en je bent klaar.

Die Netgear R7000 is een prima apparaat, z'n 5GHz heeft zelfde specs als de Compal CH7465LG van Ziggo die je al hebt en zal nagenoeg exact hetzelfde presteren qua WiFi. Maar dat heeft de KPN/Arcadyan "WiFi Versterker" ook (sterker nog, EXACT zelfde chips als de R7000) - en dat voor EUR 50 - dus bespaar jezelf meerdere tientjes en haal zo eentje ipv de Netgear.

[sub]Ziggo heeft er ook eentje, zelfde specs, vergelijkbare performance, maar gare externe antennes en vooralsnog geen DFS-support. Oh, en tientje duurderp.[

Komt bij dat je geen problemen hebt met de routerfunctie van je modemrouter en NOFI, maar als iets bij jou wel werkt is het beter als je er niet aan gaat rommelen. Als je probleem op WiFi-vlak zit, doe daar iets aan, ga niet iets totaal anders aanpakken :o
U kunt begrijpen dat een monteur over de vloer na de ervaring met de 1e momenteel niet de favoriete beslissing is.
Die actie van de monteur is niet goed te praten. Technisch gezien zou ik gewoon de oplossing in eigen handen houden. Commercieel gezien... misschien kun je met die misser gratis hulp van Ziggo loskrijgen waar je anders zelf geld moet uitgeven.

Oslik blyat! Oslik!

• sirmike
Ik dank allen voor hun input. Ik ga kijken hoe we dit met een monteur en eventueel boosters kunnen regelen. Echter wel bij een andere provider. Het is niet altijd dat je voor de beste opties ergens klant bent, maar ook gewoon voor het klant zijn en ik denk bij een andere provider qua ervaring beter uit te zijn. Dan maar iets minder qua snelheid, maar gebruikerservaring en gemak tellen net zo hard mee.

[ Voor 82% gewijzigd door sirmike op 13-11-2017 23:12 ]

• Jim423
dion_b schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:29:
[...]

Waar heb je het over :?

"Bereik" is hoe ver een WiFi-signaal zonder obstakels of verstoring kan komen. Dat is rustig 300m, maar TS woont in een huis in de bewoonde wereld, niet op een zandvlakte
In de volksmond wordt signaalsterkte in bereik uitgedrukt. Je hoort mensen met een GSM op een berg ook niet zeggen ''mijn signaalsterkte is onvoldoende'' of ''het signaal wat ik hier ontvang is 30dBm te laag'' maar ze zeggen ik heb geen bereik hier terwijl het over een Rx vanaf een mast gaat. Technisch gezien heb je gelijk en ik heb het ook aangepast maar het lijkt me wel duidelijk waar het over gaat... Windows 10 geeft regelmatig volle bak signaalsterkte terwijl dit helemaal niet zo is. Dit heb ik op verschillende laptops gezien. Alleen bij een werkende WiFi verbinding (voldoende ontvangst) lijkt de signaalsterkte juist weer te geven. Dat was het punt(je).
sirmike schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:05:
Ik dank allen voor hun input. Ik ga kijken hoe we dit met een monteur en eventueel boosters kunnen regelen. Echter wel bij een andere provider. Het is niet altijd dat je voor de beste opties ergens klant bent, maar ook gewoon voor het klant zijn en ik denk bij een andere provider qua ervaring beter uit te zijn. Dan maar iets minder qua snelheid, maar gebruikerservaring en gemak tellen net zo hard mee.
Tja, jammer dat die monteurs (overigens vrijwel altijd ZZPers bij installaties) weinig binding hebben met het bedrijf waarvoor ze werken en weinig nadenken over de gevolgen van hun acties bij dit taferelen. Hopelijk gaat de installatie(monteur) bij de nieuwe provider wat soepeler.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sirmike schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:05:
De service die je kreeg was beneden peil, maar dat staat los van de technische situatie. De 2.4GHz is bij jou gewoon overvol, powerline werkt niet en je vloeren dempen zodanig dat je boven minstens één extra 5GHz-AP nodig gaat hebben. Welke provider je hebt verandert dat technisch verhaal helemaal niets. "Gemak" is leuk gezegd, maar wat je nodig hebt is een netwerkkabel naar boven en een goede AP daar. Dat kun je verreweg het beste zelf regelen. Heb je de tijd/kennis niet, ga dan naar werkspot.nl en huur iemand in om het voor je te doen.

Als je verwacht dat zonder een dergelijke actie alles opeens magisch goed gaat werken bij een andere provider kom je van een koude kermis thuis.

Oslik blyat! Oslik!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:10
Vervelende situatie zeg, twee tips:
- De Asus USB AC-51 is geen geweldige WI-Fi ontvanger in jouw situatie. Ik zou gaan voor een ontvanger met grotere antennes en een hogere maximala datasnelheid. Denk bijvoorbeeld aan pricewatch: TP-Link Archer T4UH. Deze ontvanger kun je door de USB-kabel ergens in je kamer plaatsen waar het bereik misschien beter is. Let er ook op dat je WiFI ontvanger niet is ingesloten tussen kabels of bijvoorbeeld je bureau en de muur.
- Als een kabel trekken geen optie is, en er wel een coax-kabelaansluiting in die kamer is, kun je een Moka setje proberen. Het is wel prijzig maar werkt in principe altijd: pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32). Je hebt dan zowel in de meterkast als in je werkkamer zo'n apparaat nodig.

• sirmike
Dank voor de hulp en ik zal nadat ik veranderd ben opzeker wel gaan voor een kabel naar boven met ac. Dat advies neem ik van harte in dit geval! dank

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 13:43

MrMarcie

CFMoto 450MT

theblindman schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:38:
Vervelende situatie zeg, twee tips:
- De Asus USB AC-51 is geen geweldige WI-Fi ontvanger in jouw situatie. Ik zou gaan voor een ontvanger met grotere antennes en een hogere maximala datasnelheid. Denk bijvoorbeeld aan pricewatch: TP-Link Archer T4UH. Deze ontvanger kun je door de USB-kabel ergens in je kamer plaatsen waar het bereik misschien beter is. Let er ook op dat je WiFI ontvanger niet is ingesloten tussen kabels of bijvoorbeeld je bureau en de muur.
- Als een kabel trekken geen optie is, en er wel een coax-kabelaansluiting in die kamer is, kun je een Moka setje proberen. Het is wel prijzig maar werkt in principe altijd: pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32). Je hebt dan zowel in de meterkast als in je werkkamer zo'n apparaat nodig.
Beetje laat, maar ik heb sinds kort zo'n MOKA32 setje hier. Werkt als een speer. Naar mijn werkkamer en altijd snel en stabiel internet (400/40), en natuurlijk alle apparaten in huis snel verbinden. Aanrader.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Pagina: 1